23-06-2025 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten)
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
N.a. (natalie) Van Weers
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Agendapunt 5.1 Raadsvoorstel vaststellen Visie Jongerenwerk 2026-2030 en wensen en bedenkingen subsidieregeling jongerenwerk
Nieuwe Visie Jongerenwerk Leidschendam-Voorburg: Meer Samenhang en Kwaliteit
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe visie voor jongerenwerk vastgesteld voor de periode 2026-2030. Deze visie is een reactie op de veranderde maatschappelijke omstandigheden sinds de vorige visie uit 2014, zoals toenemende mentale druk op jongeren en groeiende kansenongelijkheid.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de nieuwe visie op jongerenwerk in Leidschendam-Voorburg werd duidelijk dat de gemeenteraad het belang van een vernieuwde aanpak inziet. De visie, die streeft naar meer samenhang, continuïteit en kwaliteit in het jongerenwerk, kreeg brede steun. Het doel is om de mentale gezondheid van jongeren te bevorderen, schooluitval te voorkomen en bij te dragen aan een veilige leefomgeving.De fracties benadrukten het belang van een positieve benadering van jongerenwerk. "In de eerste plaats moet het gaan om talentontwikkeling en zelfontplooiing," stelde een raadslid. Er werd gewaarschuwd om jongerenwerk niet hoofdzakelijk in de veiligheidshoek te plaatsen. De visie legt de focus op een bredere aanpak, waarbij jongeren op verschillende terreinen worden ondersteund en er wordt samengewerkt met ouders, scholen en andere professionals.
Een belangrijk onderdeel van de visie is het onderbrengen van het jongerenwerk bij één hoofdaannemer om versnippering te voorkomen. De financiering voor het jongerenwerk wordt tijdelijk verhoogd, deels vanuit het jeugdzorgbudget, om initiatieven zoals de pilot Jongerenwerk Veiligheid te ondersteunen.
Tijdens het debat werden ook enkele aandachtspunten naar voren gebracht. Zo pleitte D66 voor het toevoegen van cultureel sensitief werken als uitgangspunt, om rekening te houden met de diverse culturele achtergronden van jongeren. Ook werd er aandacht gevraagd voor de specifieke behoeften van meiden in het jongerenwerk.
De wethouder erkende de noodzaak van een bredere visie en benadrukte dat de nieuwe aanpak moet bijdragen aan het verminderen van de jeugdzorgkosten. "We willen de context van jongeren centraal stellen en verbeteren," aldus de wethouder. Er werd toegezegd dat de gemeenteraad op de hoogte zal worden gehouden van de voortgang en resultaten van de nieuwe aanpak.
De gemeenteraad stemde in met de visie, inclusief enkele aanpassingen zoals het toevoegen van talentontwikkeling als doelstelling. Het voorstel gaat nu als hamerstuk naar de raad, waarmee de weg vrij is voor de implementatie van de vernieuwde aanpak in het jongerenwerk van Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe visie voor jongerenwerk vastgesteld voor de periode 2026-2030. Deze visie is een reactie op de veranderde maatschappelijke omstandigheden sinds de vorige visie uit 2014, zoals toenemende mentale druk op jongeren en groeiende kansenongelijkheid. De nieuwe visie streeft naar meer samenhang, continuïteit en kwaliteit in het jongerenwerk, met als doel de mentale gezondheid van jongeren te bevorderen, schooluitval te voorkomen, en bij te dragen aan een veilige leefomgeving. Er wordt gekozen voor een bredere aanpak waarbij jongeren op verschillende terreinen worden ondersteund, en er wordt samengewerkt met ouders, scholen en andere professionals. Om versnippering te voorkomen, wordt het jongerenwerk ondergebracht bij één hoofdaannemer. De financiering voor het jongerenwerk wordt tijdelijk verhoogd, deels vanuit het jeugdzorgbudget, om initiatieven zoals de pilot Jongerenwerk Veiligheid te ondersteunen. De visie is tot stand gekomen met input van jongeren, jongerenwerkorganisaties en de adviesraad Sociaal Domein. De gemeenteraad wordt gevraagd de visie vast te stellen.
-
4192 Raadsvoorstel Vaststelling Visie Jongerenwerk Leidschendam Voorburg 2026-2030.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststelling Visie Jongerenwerk 2026-2030 en wensen en bedenkingen subsidieregeling Jongerenwerk
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de visie voor jongerenwerk in Leidschendam-Voorburg voor de periode 2026-2030. De visie is geactualiseerd vanwege maatschappelijke veranderingen en de aflopende subsidies in 2025. Het doel is om meer samenhang, continuïteit en kwaliteit in het jongerenwerk te realiseren. De focus ligt op het bevorderen van mentale gezondheid, het voorkomen van schooluitval, en het bijdragen aan een veilige leefomgeving. Er wordt gekozen voor één hoofdaannemer om versnippering te voorkomen. Het budget wordt tijdelijk verhoogd met €250.000, deels gedekt door jeugdzorgbudgetten en integrale veiligheid.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide context, duidelijke doelstellingen en een financiële onderbouwing. Er zijn echter geen gedetailleerde uitvoeringsplannen of specifieke meetbare doelen opgenomen.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd de visie vast te stellen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de subsidieregeling. De raad heeft een toezichthoudende rol en moet de strategische richting goedkeuren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de visie en de subsidieregeling. Politieke keuzes betreffen de prioritering van middelen, de keuze voor één hoofdaannemer, en de tijdelijke verhoging van het budget.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelstellingen zijn, ontbreken specifieke meetbare indicatoren en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten de visie vast te stellen en geen wensen of bedenkingen te uiten over de subsidieregeling.
Participatie
Er is participatie geweest van jongeren en betrokken organisaties via vragenlijsten en gesprekken. De input is verwerkt in de visie, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het versterken van de sociale basis en preventie.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een tijdelijke verhoging van het budget met €250.000 voor 2026 en 2027, gedekt door jeugdzorgbudgetten en integrale veiligheid. Na 2027 keert het budget terug naar het oorspronkelijke bedrag. De financiële dekking is deels tijdelijk en vraagt om monitoring van de effectiviteit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenwerk Mentale gezondheid Kansenongelijkheid Subsidiesystematiek Samenwerking Veiligheid Talentontwikkeling Preventie Sociale basis JeugdhulpVerfijning van de zoekopdracht:
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
L.n.r. (laurens) Van Der Linden
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
E.C. (Els) Van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
G.e. (giulia) Steinebach
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
N.a. (natalie) Van Weers
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.C. (Els) Van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
G.e. (giulia) Steinebach
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (jeffrey) Keus
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.C. (Els) Van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
G.e. (giulia) Steinebach
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (Jeroen) Brokke - VVD
L.n.r. (laurens) Van Der Linden
L.n.r. (laurens) Van Der Linden
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
L.n.r. (laurens) Van Der Linden
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (jeffrey) Keus
L.n.r. (laurens) Van Der Linden
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
00:18:47 - 00:20:01 - 00:22:09 - 00:23:18 - 00:26:32 - 00:30:15 - 00:32:29 - 00:33:28 - 00:37:19 - 00:38:01 - 00:41:12 - 00:41:47 - 00:49:39 - 00:50:52 - 00:52:09 - 01:00:03 - 01:00:38 - 01:00:54 - 01:01:16 - 01:01:41 - 01:02:15 - 01:06:14 - 01:06:44 - 01:06:53 - 01:07:26 - 01:08:23 - 01:08:52 - 01:10:13 - 01:10:32 - 01:10:44 - 01:10:56 - 01:12:27 - 01:12:40 - 01:12:58 - 01:13:32 - 01:14:02 - 01:14:23 - 01:14:51 - 01:15:04 - 01:17:21 - 01:18:21
N.a. (natalie) Van Weers -
Agendapunt 5.2 Raadsbrief informeren over vervolg actieplan jeugd en schriftelijke vragen fracties D66 CDA GL PvdA Vervolg actieplan Jeugd
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.g.d. (suzanne) Kok
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.D. (Sabrina) Van Den Heuvel - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (jeffrey) Keus
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (jeffrey) Keus
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.j. (jorrit) Koster
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Agendapunt 5.3 Raadsbrief vaststellen Implementatie AI-act
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
D. (drago) Grgurić
D. (drago) Grgurić
J. (Jeroen) Brokke - VVD
A.j.m. (alexander) Hielkema
D. (drago) Grgurić
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.b. (frank) Wilschut
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
D. (drago) Grgurić
J. (Jeroen) Brokke - VVD
W.j.b.m. (walter) Rosbenders
Q.j. (quinte) Stout
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
Q.j. (quinte) Stout
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
A.j.m. (alexander) Hielkema
Q.j. (quinte) Stout
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
A.j.m. (alexander) Hielkema
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Q.j. (quinte) Stout
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
D. (drago) Grgurić
W.j.b.m. (walter) Rosbenders
J. (Jeroen) Brokke - VVD
D. (drago) Grgurić
W.j.b.m. (walter) Rosbenders
D. (drago) Grgurić
F.b. (frank) Wilschut
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.b. (frank) Wilschut
D. (drago) Grgurić
J. (Jeroen) Brokke - VVD
D. (drago) Grgurić
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.b. (frank) Wilschut
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
01:52:22 - 01:52:40 - 01:52:45 - 01:52:53 - 01:55:50 - 01:57:40 - 02:00:13 - 02:01:33 - 02:05:25 - 02:06:17 - 02:07:12 - 02:08:55 - 02:09:06 - 02:09:21 - 02:10:50 - 02:13:53 - 02:14:25 - 02:16:06 - 02:16:33 - 02:17:42 - 02:18:38 - 02:18:44 - 02:18:52 - 02:19:17 - 02:19:51 - 02:20:40 - 02:21:08 - 02:21:37 - 02:24:23 - 02:24:43 - 02:24:45 - 02:25:21 - 02:25:34 - 02:25:45
N.a. (natalie) Van Weers -
Agendapunt 6.2 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op Ontwerpbegrotingswijzigingen 2025 en Ontwerpbegroting 2026 GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om een zienswijze vast te stellen op de Ontwerp Begrotingswijziging 2025 en de Ontwerp Begroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis (VT) Haaglanden. Dit is in overeenstemming met artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling. De raad moet deze zienswijze uiterlijk 18 juli 2025 naar het bestuur van de GR GGD en VT Haaglanden sturen. De voorlopige jaarstukken van 2024 en de ontwerpdocumenten voor 2025 en 2026 zijn bijgevoegd voor beoordeling. De financiële afrekening van 2024 is iets lager dan begroot, en er zijn aanpassingen nodig voor de begrotingen van 2025 en 2026. Voor 2026 is een indexatie van 4,2% toegestaan, maar er is ook een bezuiniging van 6,2% opgelegd. De huidige aanvraag voor 2026 past nog niet binnen de begroting, en de GR GGD-VT wordt verzocht om voor het verschil een oplossing te vinden. Inwoners of andere belanghebbenden zijn niet betrokken bij het opstellen van de zienswijze. Documenten zoals de concept zienswijzebrief en de voorlopige jaarstukken zijn bijgevoegd ter ondersteuning van de besluitvorming.
-
4070 Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op Ontwerp Begrotingswijziging 2025 en Ontwerp Begroting 2026 GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden.pdf analyse dossier
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op Ontwerp Begrotingswijziging 2025 en Ontwerp Begroting 2026 GR GGD en Veilig Thuis Haaglanden." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om een zienswijze vast te stellen op de ontwerp begrotingswijziging voor 2025 en de ontwerpbegroting voor 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD en Veilig Thuis (VT) Haaglanden. De raad moet deze zienswijze uiterlijk 18 juli 2025 indienen. Het voorstel bevat financiële details en vraagt aandacht voor regionale gezondheidsbevordering, infectieziektebestrijding, wachtlijsten, ketensamenwerking en bezuinigingsopdrachten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de procedure. Het bevat echter weinig informatie over de inhoudelijke impact van de begrotingswijzigingen op de dienstverlening.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze vaststellen en indienen bij het bestuur van de GR GGD en VT Haaglanden. Dit is een wettelijke taak volgens artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde begrotingswijzigingen en de financiële implicaties daarvan, inclusief de bezuinigingen en indexaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor 2026 is nog niet volledig opgelost.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerp begrotingswijziging 2025 en de ontwerpbegroting 2026 vast te stellen en in te dienen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden in dit proces, aangezien het een wettelijke taak van de raad betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een lichte verhoging van de bijdrage voor 2025 en een tekort voor 2026. Het verschil voor 2025 kan worden gedekt door het overschot uit 2024. Voor 2026 is er nog geen oplossing voor het financiële tekort, en de GR GGD-VT wordt gevraagd om met een oplossing te komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GR GGD VT Haaglanden Ontwerp Begrotingswijziging 2025 Ontwerp Begroting 2026 Zienswijze Voorlopige Jaarstukken 2024 Algemeen Bestuur Rekeningcommissie Gezondheidsbevordering Infectieziektebestrijding BezuinigingsopdrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.3 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op de begroting Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) 2026-2029
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besluit een zienswijze vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) over de ontwerp-meerjarenbegroting 2026-2029, inclusief de herziene begroting van 2025. De VRH, die verantwoordelijk is voor brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, heeft de ontwerpbegroting voorgelegd aan de deelnemende gemeenten, zoals wettelijk verplicht. De jaarrekening van 2024 toont een positief resultaat van € 3,8 miljoen, voornamelijk door vertragingen in leveringen en lagere energiekosten. Het voorstel is om een deel van dit resultaat te gebruiken voor een incidentele verlaging van de gemeentelijke bijdrage in 2027 en om de crisisbeheersing te versterken. De meerjarenbegroting is sluitend en voorziet in een verlaging van de gemeentelijke bijdrage in 2026 met 4% zonder het veiligheidsniveau te schaden. Echter, de gemeentelijke bijdrage stijgt structureel door indexering en demografische ontwikkelingen, ondanks een taakstelling van 6,2% voor de VRH. Er is geen burgerparticipatie bij dit besluit betrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting 2026-2029 (inclusief herziene begroting 2025) Veiligheidsregio Haaglanden." Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van een zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting van de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) voor de jaren 2026-2029, inclusief een herziene begroting voor 2025. De VRH is verantwoordelijk voor brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing in de regio. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om hun zienswijze te geven op de financiële en beleidsmatige plannen van de VRH, die een stijging van de gemeentelijke bijdrage met zich meebrengen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële als beleidsmatige aspecten van de meerjarenbegroting behandelt. Het bevat ook een analyse van de jaarrekening 2024 en de financiële gevolgen voor de gemeente.
Rol van de raad:
De raad moet de zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting vaststellen en verzenden naar het dagelijks bestuur van de VRH. Dit is een belangrijke stap in het proces van gemeentelijke controle en invloed op de regionale veiligheidsbegroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële bijdragen en bezuinigingsmaatregelen, en of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot de prioritering van veiligheid en financiële verantwoordelijkheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de bezuinigingen op de operationele capaciteit van de VRH kan verder worden verduidelijkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerp-meerjarenbegroting vast te stellen en te verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie niet van toepassing is, wat logisch is gezien de technische en financiële aard van het onderwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De gemeentelijke bijdrage stijgt structureel met €130.000 in 2026, gedekt door een stelpost "prijsindexatie." Er is ook een incidentele verlaging van de bijdrage vanuit VRH-reserves. De stijging wordt veroorzaakt door indexering en demografische veranderingen. De financiële druk op de gemeentelijke begroting blijft bestaan ondanks bezuinigingsmaatregelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) Ontwerp-meerjarenbegroting 2026-2029 Zienswijze Jaarrekening 2024 Bestemmingsreserve Gemeentelijke bijdrage Indexering Taakstelling Besparingsmogelijkheden CrisisbeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.4 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op de concept begroting 2026 Servicebureau jeugdhulp Haaglanden (SbJH)
Gemeenteraad stuurt zienswijze naar Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden
De gemeenteraad heeft besloten om een zienswijze in te dienen bij het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) over de concept begrotingswijziging 2025 en de concept begroting 2026. De raad uitte zorgen over financiële discrepanties en het gebrek aan aandacht voor maatschappelijk verantwoord inkopen en informatiebeveiliging.
Samenvatting
De gemeenteraad besluit om een zienswijze vast te stellen en te versturen naar het bestuur van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) met betrekking tot de concept begrotingswijziging 2025 en de concept begroting 2026. De aanleiding hiervoor is dat het SbJH deze documenten naar de deelnemende gemeenten heeft gestuurd voor eventuele zienswijzen. De gemeenten hebben tot 8 juli 2025 om hun zienswijze in te dienen.
Voor de begrotingswijziging 2025 is een taakstelling van € 231.000 vastgesteld, die wordt ingevuld door verhuizing naar een goedkopere locatie, renteopbrengsten, vermindering van personeel en herschikking van ICT-middelen. Dit heeft geen effect op de gemeentelijke bijdrage voor 2025.
De concept begroting 2026 voldoet niet volledig aan de financiële en inhoudelijke uitgangspunten uit de kaderbrief. Er is een verschil van € 153.000 tussen de gewenste en realistische gemeentelijke bijdrage. Er is ook kritiek op het ontbreken van aandacht voor maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) en informatiebeveiliging in de begroting 2026.
De jaarstukken 2024 tonen onder andere een negatief resultaat van € 87.000, dat wordt verrekend met de algemene reserve. De gemeente Voorschoten is uitgetreden uit de regeling.
Er is geen noodzaak om inwoners en belanghebbenden te betrekken bij deze procedure. De documenten die bij dit raadsvoorstel horen, zijn onder andere de concept raadsbesluit en de concept zienswijzebrief.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen zienswijze concept begroting 2026". Het voorstel betreft het vaststellen en versturen van een zienswijze op de concept begrotingswijziging 2025 en de concept begroting 2026 van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH). De zienswijze biedt de gemeente de mogelijkheid om feedback te geven op de financiële plannen van het SbJH, waarbij aandacht wordt gevraagd voor het niet volledig voldoen aan de financiële uitgangspunten en het ontbreken van aandacht voor maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) en informatiebeveiliging. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele tekortkomingen. Het mist een uitgebreide motivatie voor het niet voldoen aan de financiële uitgangspunten en een gedetailleerde uitleg over de afwezigheid van MVI en informatiebeveiliging in de begroting.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de zienswijze op de concept begroting vast te stellen en te versturen. Dit houdt in dat de raad de inhoud van de zienswijze moet beoordelen en goedkeuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze, inclusief de kritiekpunten op de begroting van het SbJH. Dit omvat keuzes over financiële prioriteiten en de mate van aandacht voor duurzaamheid en informatiebeveiliging.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen voor de voorgestelde wijzigingen. Er zijn ook inconsequenties, zoals het ontbreken van een motivatie voor het niet voldoen aan MVI-doelstellingen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de zienswijze op de concept begrotingswijziging 2025 en de concept begroting 2026 willen vaststellen en versturen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden bij dit voorstel, aangezien het een procedurele aangelegenheid betreft binnen de gemeenschappelijke regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de aandacht voor maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) in de kaderbrief. Echter, de concept begroting 2026 besteedt hier geen aandacht aan.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een taakstelling van €231.000 voor 2025, die geen effect heeft op de gemeentelijke bijdrage. Voor 2026 is er een stijging van de gemeentelijke bijdrage met €51.000, veroorzaakt door indexatie en besparingen. De dekking van deze stijging wordt niet expliciet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden (SbJH) Concept begrotingswijziging 2025 Concept begroting 2026 Taakstelling Kaderbrief Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI) Informatiebeveiliging Gemeenschappelijke regeling Jaarstukken 2024 Financiële uitgangspuntenVerfijning van de zoekopdracht: