21-11-2023 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1.a Opening, mededelingen en vaststelling agenda - 19:30
Th.J. Visser - CDA
Th.J. Visser - CDA
Th.J. Visser - CDA
Th.J. Visser - CDA
J.M. van Wissen - GBLV
Th.J. Visser - CDA
R. van Duffelen - CDA
Th.J. Visser - CDA
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
C.P. Elenbaas - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
J.M. van Wissen - GBLV
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
J.M. van Wissen - GBLV
Th.J. Visser - CDA
Ph. van Veller - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
R. van Duffelen - CDA
Th.J. Visser - CDA
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
B.B. Joosten - D66
Th.J. Visser - CDA
S.R. Paltansing - PvdA
Th.J. Visser - CDA
E.J. Muller - CDA
Th.J. Visser - CDA
J.F. Seriese - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
C.P. Bregman - ChristenUnie
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
C.P. Bregman - ChristenUnie
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
E.H. Klaarhamer - GBLV
Th.J. Visser - CDA
E.J. Muller - CDA
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
E.J. Muller - CDA
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
E.J. Muller - CDA
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
B.B. Joosten - D66
Th.J. Visser - CDA
S.R. Paltansing - PvdA
Th.J. Visser - CDA
C.P. Bregman - ChristenUnie
Th.J. Visser - CDA
G.D. Beek - VVD
Th.J. Visser - CDA
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
R. van Duffelen - CDA
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
Th.J. Visser - CDA
R. van Duffelen - CDA
C.A. Bos - D66
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
Th.J. Visser - CDA
J.M. van Wissen - GBLV
Th.J. Visser - CDA
R. van Duffelen - CDA
Th.J. Visser - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Th.J. Visser - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
C.A. Bos - D66
Th.J. Visser - CDA
J.M. van Wissen - GBLV
Th.J. Visser - CDA
R. van Duffelen - CDA
Th.J. Visser - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Th.J. Visser - CDA
F.B. Wilschut - ChristenUnie
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
R. van Duffelen - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
M.W. Belt - Wethouder
Th.J. Visser - CDA
L.C. Kortman-de Wit - VVD
Th.J. Visser - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
M.W. Belt - Wethouder
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
Th.J. Visser - CDA
S.R. Paltansing - PvdA
Th.J. Visser - CDA
Th.J. Visser - CDA
00:00:40 - 00:06:20 - 00:06:57 - 00:07:29 - 00:10:47 - 00:12:55 - 00:15:03 - 00:19:12 - 00:19:54 - 00:21:12 - 00:21:58 - 00:22:48 - 00:23:09 - 00:23:26 - 00:23:58 - 00:24:33 - 00:25:10 - 00:25:27 - 00:25:56 - 00:31:13 - 00:33:53 - 00:35:21 - 00:36:57 - 00:37:37 - 00:40:30 - 00:49:17 - 00:49:34 - 00:50:52 - 00:51:29 - 00:51:52 - 00:52:03 - 00:53:09 - 00:54:07 - 00:54:09 - 00:55:27 - 00:56:07 - 00:57:20 - 00:57:58 - 00:58:22 - 00:58:54 - 00:59:33 - 00:59:59 - 01:00:36 - 01:00:53 - 01:01:06 - 01:01:26 - 01:01:32 - 01:01:47 - 01:01:54 - 01:02:14 - 01:06:51 - 01:09:17 - 01:09:38 - 01:10:18 - 01:11:04 - 01:12:34 - 01:13:43 - 01:15:06 - 01:17:30 - 01:19:33 - 01:29:11 - 01:30:03 - 01:34:15 - 01:34:44 - 01:35:18 - 01:35:23 - 01:38:08 - 01:40:42 - 01:41:31 - 01:41:46 - 01:42:07 - 01:42:51 - 01:43:25 - 01:43:57 - 01:44:28 - 01:44:39 - 01:44:59 - 01:45:22 - 01:46:05 - 01:46:42 - 01:46:47 - 01:47:28 - 01:48:19 - 01:48:26 - 01:49:05
J.F. Seriese - GroenLinks
E.H. Klaarhamer - GBLV
Agendapunt 2.a Raadsvoorstel vaststellen gronduitgiftekaart 2024 en aanpassen Gronduitgiftebeleid - 20:05
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om het gronduitgiftebeleid te actualiseren door de Notitie gronduitgifte 2024 vast te stellen en de versie van 2019 in te trekken. Dit besluit is genomen omdat het project Snippergroen, dat oneigenlijk grondgebruik regelde, is beëindigd en de gemeente minder bereid is om groenstroken te verkopen vanwege hun bijdrage aan ruimtelijke kwaliteit en biodiversiteit. Een nieuwe Gronduitgiftekaart is ontwikkeld om duidelijkheid te bieden over welke percelen mogelijk uitgegeven kunnen worden. Percelen worden aangemerkt als 'niet-uitgeefbaar' of 'mogelijk uitgeefbaar'. Inwoners krijgen sneller duidelijkheid over hun verzoeken, en er zijn alternatieven zoals adoptiegroen en geveltuintjes om aan particuliere wensen tegemoet te komen. De financiële impact van het nieuwe beleid is beperkt, met een geraamde opbrengst en kosten van € 25.000 per jaar. Inspraak van inwoners is niet nodig vanwege de procedurele aard van de wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Notitie gronduitgifte gemeente Leidschendam-Voorburg 2024
Samenvatting: Het voorstel betreft de actualisatie van het gronduitgiftebeleid van de gemeente Leidschendam-Voorburg. De nieuwe notitie vervangt de versie van 2019 en is opgesteld naar aanleiding van het beëindigde project Snippergroen. De gemeente wil minder groenstroken verkopen om het groene karakter van de gemeente te behouden. Een Gronduitgiftekaart is ontwikkeld om duidelijkheid te bieden over welke percelen mogelijk uitgeefbaar zijn. Het beleid houdt rekening met het Didam-arrest en biedt oplossingen zoals adoptiegroen en geveltuintjes om aan particuliere wensen tegemoet te komen zonder het groene karakter aan te tasten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de aanleiding, de veranderingen en de gevolgen van het nieuwe beleid. Er is aandacht voor juridische aspecten zoals het Didam-arrest en verjaring. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over hoe de Gronduitgiftekaart actueel gehouden zal worden.
Rol van de Raad
De raad moet het nieuwe gronduitgiftebeleid vaststellen en het oude beleid intrekken. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het behoud van groen versus het toestaan van meer particuliere gronduitbreiding. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de mate van participatie en transparantie richting inwoners.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties om de Gronduitgiftekaart actueel te houden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van het actueel houden van de kaart kan een uitdaging zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Notitie gronduitgifte gemeente Leidschendam-Voorburg 2024 vast te stellen en de versie van 2019 in te trekken.
Participatie
Er is geen participatieproces voor inwoners, omdat de wijzigingen als procedureel worden beschouwd. Dit kan een punt van kritiek zijn, gezien de impact op inwoners.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het behoud van groenstroken bijdraagt aan biodiversiteit, waterberging en het tegengaan van hittestress.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt en moeilijk in te schatten. Er is een incidentele opbrengst van €25.000 geraamd voor 2024, met een gelijk bedrag aan kosten. Deze raming wordt structureel doorgetrokken in de meerjarenbegroting. De dekking lijkt in balans te zijn, maar verdere details over de financiële planning ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gronduitgiftebeleid Snippergroen Gronduitgiftekaart Groenstroken Biodiversiteit Hittestress Adoptiegroen Didam-arrest Verjaring SchadevergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.b Raadsvoorstel aanbevelingen Rapport over onderhoud aan wegen, bruggen en onderdoorgangen - 20:50
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de aanbevelingen van de rekenkamercommissie over te nemen, zoals gepresenteerd in een rapport van 22 juni 2023. Dit rapport, uitgevoerd door het Economisch Instituut voor de Bouw, richt zich op het onderhoud van wegen, bruggen en onderdoorgangen. De aanbevelingen omvatten onder andere het volgen van een consistente koers voor de technische kwaliteit van de openbare ruimte, het inzichtelijk maken van lange termijn kosten en opbrengsten, het hanteren van uniforme uitgangspunten in onderhoudsplannen, monitoring bij integraal werken, frequente informatievoorziening aan de gemeenteraad, en het stimuleren van kennisdeling tussen gemeenten. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er zijn geen inwoners betrokken bij het onderzoek. De raad zal de aanbevelingen verder bespreken en besluiten welke overgenomen worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen aanbevelingen naar aanleiding van Rapport Rekenkamercommissie over onderhoud aan wegen, bruggen en onderdoorgangen." Het voorstel betreft de aanbevelingen van de rekenkamercommissie naar aanleiding van een onderzoek uitgevoerd door het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Het onderzoek richt zich op het onderhoud van wegen, bruggen en onderdoorgangen en biedt inzicht en verbetersuggesties voor besluitvorming, organisatie, financiering en monitoring. De raad moet beslissen welke aanbevelingen overgenomen worden, zoals het volgen van een standvastige koers voor technische kwaliteit, inzicht in lange termijn kosten en opbrengsten, en frequent informeren van de gemeenteraad.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de aanbevelingen van de rekenkamercommissie duidelijk uiteenzet en de context van het onderzoek biedt. Echter, het mist specifieke details over hoe de aanbevelingen geïmplementeerd zullen worden.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beoordelen welke aanbevelingen van de rekenkamercommissie zij willen overnemen en om hierover een besluit te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen welke aanbevelingen zij willen overnemen en hoe zij deze willen implementeren. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in onderhoud en financiering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatie van aanbevelingen kan verder gespecificeerd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de aanbevelingen van de rekenkamercommissie willen overnemen en welke specifieke acties zij willen ondernemen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van inwoners of belanghebbenden in het onderzoek, wat een gemis kan zijn in termen van draagvlak en betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in aanbevelingen zoals aanpassing aan klimaatverandering.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen financiële gevolgen zijn van het besluit. Echter, de implementatie van aanbevelingen kan op lange termijn financiële implicaties hebben, die niet in het voorstel worden behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderhoud Wegen, bruggen en onderdoorgangen Rekenkamercommissie Aanbevelingen Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) Monitoring Ambitieniveau Technische kwaliteit Kennisdeling Maatschappelijke doelstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.c Raadsvoorstel vaststellen definitief ontwerp tweede wijziging gemeenschappelijke regeling Avalex 2018 - 21:20
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het verlenen van toestemming aan het definitieve ontwerp van de Tweede wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Avalex 2018. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen (Wgr) op 1 juli 2022. De tekst van de regeling is aangepast en eerdere besluiten van het bestuur van Avalex zijn hierin verwerkt. De raad heeft op 18 april 2023 haar zienswijze gegeven, waarna de tekst is vastgesteld door het bestuur van Avalex. De raad heeft zich in haar zienswijze gericht op vier punten: uittreding, evaluatie, burgerparticipatie en de zienswijzeprocedure voor besluiten. Deze punten zijn verwerkt in het definitieve ontwerp. Het besluit heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente en inwoners zijn niet betrokken geweest bij de wijzigingen, die voortkomen uit veranderende nationale wetgeving. Het definitieve ontwerp ligt nu ter goedkeuring bij de raden, waarna de zes colleges van de Avalex-gemeenten de uiteindelijke vaststelling zullen doen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verlenen toestemming definitief ontwerp Tweede wijziging GR Avalex 2018
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verlenen toestemming definitief ontwerp Tweede wijziging GR Avalex 2018". Het voorstel betreft de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling Avalex naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe Wet op de gemeenschappelijke regelingen (Wgr) op 1 juli 2022. De wijzigingen omvatten onder andere verduidelijkingen over uittreding, evaluatie en burgerparticipatie. De raad heeft eerder haar zienswijze gegeven, die deels is verwerkt in het definitieve ontwerp. Het voorstel vraagt de raad om toestemming te verlenen voor deze wijzigingen, waarna de zes colleges van de Avalex-gemeenten de uiteindelijke vaststelling zullen doen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de aanleiding, de inhoudelijke wijzigingen en de zienswijze van de raad behandelt. Er is ook een verwijzing naar bijlagen voor verdere details.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toestemming te verlenen voor het definitieve ontwerp van de Tweede wijziging GR Avalex 2018. De raad heeft eerder haar zienswijze gegeven, die deels is verwerkt in het ontwerp.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. Dit omvat het beoordelen van de aanpassingen op basis van de nieuwe Wgr en de eigen zienswijze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van burgerparticipatie kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet toestemming te verlenen voor het definitieve ontwerp van de Tweede wijziging GR Avalex 2018.
Participatie:
Het voorstel erkent de rol van Avalex in burgerparticipatie, maar geeft aan dat inwoners niet betrokken zijn geweest bij de vertaling van de nieuwe Wgr naar de tekst van het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Tweede wijziging Wet op de gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Zienswijze Uittreding Evaluatie Burgerparticipatie Artikel 13 Artikel 22 Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.d Raadsvoorstel Wijzigen Hemelwaterverordening in verband met inwerkingtreding Omgevingswet - 21:50
Samenvatting
Het voorgestelde raadsbesluit betreft wijzigingen in de "Verordening op de afvoer van hemelwater en grondwater Leidschendam-Voorburg" in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen zijn technisch van aard en hebben tot doel om bepalingen die niet in het omgevingsplan thuishoren te schrappen of aan te passen. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere het vervallen van definities die al in de Omgevingswet zijn opgenomen en het aanpassen van de bevoegdheid om gebieden aan te wijzen waar het lozen van hemel- en grondwater in het openbaar vuilwaterriool verboden is. Deze bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en er is geen participatie met inwoners of belanghebbenden nodig, aangezien het om een technische wijziging gaat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel “Wijzigen Hemelwaterverordening in verband met inwerkingtreding Omgevingswet”
Samenvatting: Het voorstel betreft een technische wijziging van de Hemelwaterverordening van Leidschendam-Voorburg, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. De wijzigingen omvatten het schrappen van overbodige bepalingen en het aanpassen van definities om consistentie met de Omgevingswet te waarborgen. Tevens wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor het aanwijzen van gebieden waar hemel- en grondwater niet in het openbaar vuilwaterriool mag worden geloosd, te delegeren aan het college. Deze wijzigingen zijn in lijn met de handreiking van de VNG en hebben geen financiële gevolgen.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de juridische context.
Rol van de Raad
De raad moet besluiten over de voorgestelde wijzigingen in de Hemelwaterverordening en de delegatie van bevoegdheden aan het college. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van deze technische aanpassingen.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk technisch van aard is. De belangrijkste keuze betreft de delegatie van bevoegdheden aan het college, wat een kwestie van vertrouwen en efficiëntie is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het in werking treedt voorafgaand aan de Omgevingswet. Het is meetbaar en realistisch, gezien de technische aard en de afstemming met de VNG-handreiking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de Hemelwaterverordening goed te keuren en de bevoegdheid tot het aanwijzen van gebieden te delegeren aan het college.
Participatie
Er is geen participatie met inwoners of belanghebbenden, omdat het een technische wijziging betreft zonder inhoudelijke beleidsveranderingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is indirect relevant, aangezien het beheer van hemel- en grondwater invloed heeft op milieubeheer en klimaatadaptatie. Echter, het voorstel zelf richt zich op juridische en technische aanpassingen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Hemelwaterverordening College Delegatie Omgevingsplan Wijziging Gebiedsaanwijzing Wet milieubeheer VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Technische wijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 2.e Raadsvoorstel Beschikbaar stellen middelen voor een nieuw dierenverblijf en een nieuwe padenstructuur te park Vreugd & Rust - 22:20
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van € 144.000 voor het herstel en de herontwikkeling van park Vreugd & Rust, te dekken uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid. Dit voorstel is ingediend omdat het gebruik van het park aanzienlijk is toegenomen tijdens de coronapandemie, wat de noodzaak voor kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte benadrukt. Het project draagt bij aan de doelen van goed beschermd en beleefbaar erfgoed en een aantrekkelijke leefomgeving. De gemeente heeft al subsidies ontvangen, maar door de coronacrisis zijn er financiële uitdagingen ontstaan, waaronder het wegvallen van cofinanciering van derden en stijgende kosten. Het niet voortzetten van het project zou leiden tot het terugbetalen van subsidies en reputatieschade. Het voorstel beoogt de extra financiering te dekken uit de reserve Herstelbeleid, met de intentie om alsnog bijdragen van derden te verkrijgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beschikbaar stellen middelen voor een nieuw dierenverblijf en een nieuwe padenstructuur te park Vreugd & Rust". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een krediet van €120.000 voor een nieuw dierenverblijf en €150.000 voor een nieuwe padenstructuur in park Vreugd & Rust. Het park is een rijksmonument en een belangrijke groene ruimte voor de gemeenschap. De renovatie is onderdeel van een breder restauratieplan dat gefaseerd wordt uitgevoerd. Het nieuwe dierenverblijf en de padenstructuur zijn cruciaal voor het verbeteren van de openbare ruimte en het behoud van erfgoed. De financiering komt deels uit bestaande kredieten en een provinciale subsidie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de benodigde middelen, de achtergrond van het project, en de financiële implicaties. Er is echter weinig detail over de exacte planning en uitvoeringstijdlijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de gevraagde kredieten en het vaststellen van de begrotingswijziging. Dit is essentieel voor de voortgang van het restauratieproject.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de extra middelen willen toewijzen, rekening houdend met de prioriteit van het project en de impact op de begroting. Er moet ook worden overwogen hoe dit project past binnen bredere gemeentelijke doelen, zoals duurzaamheid en erfgoedbehoud.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de tijdlijn zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het krediet van €120.000 voor het dierenverblijf en €150.000 voor de padenstructuur goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat het project voortkomt uit een burgerinitiatief en dat er uitgebreide participatie is geweest met inwoners en belanghebbenden, waaronder inspraakmomenten en informatieve wandelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op het behoud van groene ruimte en het versterken van natuurwaarden als antwoord op weersextremen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €270.000, met jaarlijkse kapitaallasten van €5.600 en onderhoudskosten van €5.000 voor het dierenverblijf. De padenstructuur heeft geen extra onderhoudskosten. De dekking komt deels uit het positieve exploitatieresultaat van 2023.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Park Vreugd & Rust Nieuw dierenverblijf Nieuwe padenstructuur Restauratieplan Burgerinitiatief Middin Erfgoedwaarde Instandhoudingsplan Natuurwaarden ParticipatieprojectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beschikbaar stellen middelen voor parkherstel en herontwikkeling park Vreugd & Rust
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het beschikbaar stellen van € 144.000 voor het herstel en de herontwikkeling van park Vreugd & Rust, te dekken uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid. Het park heeft tijdens de coronapandemie een toename in gebruik gezien, wat de noodzaak voor verbeteringen in de infrastructuur en faciliteiten heeft vergroot. Het voorstel beoogt de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren en het park geschikt te maken voor intensiever gebruik, in lijn met het coronaherstelbeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing, een beschrijving van de context en de noodzaak van het project, en de risico's van het niet uitvoeren ervan. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke verbeteringen en de planning zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van de benodigde financiële middelen en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiering en het waarborgen dat het project in lijn is met gemeentelijke doelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de extra financiering willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële risico's en de voordelen voor de gemeenschap. Er moet ook worden overwogen hoe dit project past binnen bredere gemeentelijke prioriteiten en herstelstrategieën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en gedetailleerde beschrijvingen van de verwachte resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bedrag van € 144.000 beschikbaar te stellen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van inwoners in de besluitvorming, maar benadrukt wel de samenwerking met lokale partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van de openbare ruimte en het behoud van erfgoed kunnen als duurzame doelen worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Het project heeft een totale kostenraming van € 524.084, waarvan € 239.973 door subsidies wordt gedekt. De resterende financiering moet komen van kortingen en bijdragen van partners. De extra € 144.000 is nodig vanwege financiële uitdagingen door de coronacrisis. De dekking komt uit de bestemmingsreserve Herstelbeleid, met inspanningen om aanvullende financiering te verkrijgen.