08-09-2025 Commissie Samenleving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Agendapunt 5.1 Raadsvoorstel vaststellen beleidsplan Wmo en verordening maatschappelijke ondersteuning
Gemeente Leidschendam-Voorburg wil Wmo-beleid vernieuwen: "Toegankelijke en snelle hulp voor iedereen"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde recent over een nieuw beleidsplan voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het plan moet inspelen op demografische veranderingen en personeelstekorten, en richt zich op zes doelstellingen, waaronder betere toegankelijkheid van informatie en het stimuleren van vrijwilligerswerk.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering werd het nieuwe Wmo-beleidsplan uitvoerig besproken. Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) toonde zich tevreden met het voorstel. "We willen dat inwoners zo lang mogelijk de regie over hun eigen leven behouden," aldus mevrouw Van Saltbommel van GBLV. Het plan benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en de ondersteuning binnen hun sociale netwerk.
Het CDA, vertegenwoordigd door de heer Visser, legde de nadruk op de rol van mantelzorgers en vrijwilligers. "Samen zijn zij de dragende kracht van de samenleving," stelde Visser. Hij uitte echter zorgen over de aanpak van eenzaamheid en de overgang van jongeren naar volwassenheid binnen het beleid. "Een duidelijke aanpak van eenzaamheid ontbreekt," merkte hij op.
De Partij van de Arbeid (PvdA) was kritisch over de voorgestelde eigen bijdrage voor dagbesteding. Mevrouw Kok van de PvdA waarschuwde dat dit kan leiden tot financiële problemen voor kwetsbare groepen. "De nadruk ligt te veel op kostenbeheersing in plaats van op kwaliteit van zorg," aldus Kok.
De VVD, bij monde van de heer Voortman, benadrukte het belang van eigen regie voor inwoners. "Iedereen moet kunnen meedoen, maar helaas kan niet iedereen dat zelfstandig," zei hij. De partij steunt het plan, maar vraagt zich af hoe de gemeente de verwachte toename van hulpverzoeken zal opvangen.
D66 en GroenLinks spraken hun steun uit voor het plan, maar vroegen om meer aandacht voor de toegankelijkheid van informatie, vooral voor anderstaligen en laaggeletterden. "Hoe zorgen we ervoor dat informatie ook echt voor hen werkt?" vroeg mevrouw Vogelaar van D66.
De wethouder verdedigde het plan door te benadrukken dat het beleid is gericht op snelle en passende hulp voor iedereen die dat nodig heeft. "We laten niemand in de kou staan," verzekerde hij. De wethouder beloofde ook dat minima worden ontzien bij de invoering van de eigen bijdrage.
Het debat maakte duidelijk dat er nog enkele zorgen en vragen leven bij de raadsleden. Het voorstel zal daarom als bespreekstuk terugkomen in de gemeenteraad, waar verdere discussie en mogelijke aanpassingen zullen plaatsvinden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt om een nieuw beleidsplan voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en een bijbehorende verordening vast te stellen. Dit plan is nodig omdat de huidige demografische en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals vergrijzing en personeelstekorten, uitdagingen vormen voor de uitvoering van de Wmo. Het nieuwe beleidsplan moet ervoor zorgen dat inwoners die ondersteuning nodig hebben, deze makkelijk en snel kunnen vinden. Het plan richt zich op zes doelstellingen, waaronder het verbeteren van de toegankelijkheid van informatie, het bieden van passende ondersteuning en het stimuleren van vrijwilligerswerk. Daarnaast wordt de verordening aangepast aan recente jurisprudentie en landelijke richtlijnen, zoals de invoering van een eigen bijdrage voor Wmo-begeleiding. Het doel is om de Wmo toegankelijk en betaalbaar te houden, zonder in te leveren op kwaliteit. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken bij het opstellen van het beleidsplan en de verordening, en hun adviezen zijn meegenomen in de voorstellen. De raad zal binnenkort een besluit nemen over het vaststellen van het beleidsplan en de verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Beleidsplan Wmo en Verordening maatschappelijke ondersteuning Leidschendam-Voorburg 2026
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw beleidsplan en verordening voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in Leidschendam-Voorburg. Sinds de decentralisatie in 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor zorg en ondersteuning. Het nieuwe beleid speelt in op demografische en maatschappelijke veranderingen zoals vergrijzing en personeelstekorten. Het doel is om de Wmo toegankelijk en betaalbaar te houden zonder kwaliteitsverlies. De verordening is vernieuwd om aan te sluiten bij recente jurisprudentie en landelijke standaarden. Het beleidsplan richt zich op zelfredzaamheid, passende ondersteuning en een toekomstbestendig stelsel.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd. Het behandelt zowel het beleidsplan als de verordening en biedt een duidelijke visie en doelstellingen. Er is aandacht voor maatschappelijke ontwikkelingen, juridische kaders en participatie van belanghebbenden. De volledigheid is goed, hoewel de financiële dekking van de voorgestelde maatregelen meer gedetailleerd had kunnen worden uitgewerkt.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de taak om het beleidsplan en de verordening vast te stellen. Daarnaast moet de raad toezien op de uitvoering en evaluatie van het beleid en de verordening, en waar nodig bijsturen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen over de invoering van een eigen bijdrage voor Wmo-begeleiding, de harmonisatie van de Wmo naar landelijke standaarden en de financiële investeringen die nodig zijn om het stelsel toekomstbestendig te maken.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel bevat specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdgebonden (SMART) doelstellingen, zoals het verbeteren van de toegankelijkheid van informatie en het verkorten van wachttijden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële implicaties en dekking hadden specifieker kunnen worden uitgewerkt.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten om het beleidsplan en de verordening vast te stellen, waarmee de koers voor de Wmo in Leidschendam-Voorburg voor de komende jaren wordt bepaald.
Participatie
Het voorstel benadrukt de participatie van inwoners en belanghebbenden. Er zijn bijeenkomsten en gesprekken gevoerd met inwoners en partners, en adviezen van de adviesraden zijn meegenomen in het beleid.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel, maar het toekomstbestendig maken van het Wmo-stelsel kan als een vorm van sociale duurzaamheid worden gezien.
Financiële gevolgen en dekking
Het voorstel erkent dat de Wmo een 'openeinderegeling' is en dat de kosten waarschijnlijk zullen stijgen door vergrijzing. Er wordt ingezet op kostenbeheersing door de invoering van een eigen bijdrage en efficiëntere processen. De financiële dekking wordt deels voorzien in de Kadernota 2026-2029, maar verdere specificatie van de dekking ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo-beleid Verordening maatschappelijke ondersteuning Zelfredzaamheid Mantelzorg Persoonsgebonden budget (Pgb) Eigen bijdrage Sociaal domein Jurisprudentie Vrijwilligers Toekomstbestendig stelselVerfijning van de zoekopdracht:
E.C. (Els) van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.H.A. (Jack) Voortman - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
I.M. (Iris) Feld - GroenLinks
J. (Jeroen) Brokke - VVD
I.M. (Iris) Feld - GroenLinks
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
I.M. (Iris) Feld - GroenLinks
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
I.M. (Iris) Feld - GroenLinks
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.C. (Els) van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.H.A. (Jack) Voortman - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
00:10:19 - 00:17:29 - 00:19:40 - 00:21:29 - 00:24:02 - 00:27:28 - 00:31:15 - 00:34:44 - 00:36:34 - 00:44:07 - 00:44:34 - 00:45:43 - 00:46:14 - 00:46:57 - 00:47:58 - 00:48:45 - 00:49:41 - 00:53:59 - 00:55:13 - 00:57:35 - 00:58:05 - 01:00:00 - 01:01:08 - 01:02:05 - 01:03:16 - 01:03:43 - 01:04:31 - 01:05:48 - 01:06:05 - 01:06:22 - 01:06:36 - 01:06:53 - 01:07:12 - 01:07:43 - 01:10:18 - 01:10:40 - 01:11:05 - 01:13:24 - 01:15:06 - 01:15:24 - 01:15:59 - 01:17:09 - 01:18:02 - 01:19:22 - 01:19:48 - 01:20:12 - 01:20:52 - 01:20:58 - 01:22:11 - 01:23:11 - 01:23:41 - 01:24:09 - 01:25:49 - 01:26:22
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Agendapunt 5.2.a Raadsvoorstel vaststellen startnotitie en participatieproces fundamentele herziening verordening jeugd
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Overweegt Rigoureuze Herziening Jeugdhulp
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg staat voor een grote uitdaging: een fundamentele herziening van de verordening jeugdhulp. Het huidige jeugdstelsel loopt vast en is zowel financieel als maatschappelijk niet meer effectief. Het doel is om de jeugdhulp tegen 2030 te halveren en de pedagogische basis te versterken.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd het voorstel voor de herziening van de jeugdhulpverordening besproken. Het college wil problemen bij de bron aanpakken in plaats van alleen jeugdhulp te bieden. Dit sluit aan bij het Actieplan Jeugd en regionale ontwikkelingen. Participatie van inwoners en belanghebbenden speelt een belangrijke rol in het proces, met bijeenkomsten en gesprekken om input te verzamelen.
Mevrouw Van den Heuvel van de VVD benadrukte het belang van een duidelijke formulering van het besluit. "Onze inwoners en toekomstige collega's moeten in één oogopslag kunnen zien wat we hebben besloten," stelde ze. Ze kondigde een amendement aan om het besluit te versimpelen en te verduidelijken. Daarnaast pleitte ze voor meer aandacht voor talentontwikkeling en zelfontplooiing bij jongeren. "Juist in een veranderende samenleving is het belangrijk dat onze jongeren weten wat ze kunnen en wie ze zijn," aldus Van den Heuvel.
Mevrouw Kok van de Partij van de Arbeid sloot zich aan bij het amendement van de VVD, maar uitte ook zorgen over de randvoorwaarden voor het slagen van de herziening. "Er moet een alternatief zijn voor de inperking van jeugdhulp," benadrukte ze. Ze vroeg de wethouder om een inkijkje in de toekomstige plannen voor opvoeden en opgroeien.
De wethouder reageerde door te benadrukken dat de herziening een proces is dat tijd kost en dat er ruimte moet zijn voor nieuwe initiatieven. "We moeten af van intensieve individuele begeleiding en meer inzetten op collectieve voorzieningen waar jongeren steun aan elkaar kunnen hebben," legde hij uit.
Mevrouw Vogelaar van D66 vroeg om een stevigere rol voor jongeren in het proces. "Zij krijgen er uiteindelijk primair mee te maken," zei ze. De wethouder verzekerde dat jongeren nauw betrokken worden, onder andere via het initiatief 'Jong doet mee'.
De gemeenteraad lijkt vastberaden om de jeugdhulp in Leidschendam-Voorburg grondig te herzien. Met een focus op participatie en een sterke pedagogische basis, hopen ze een effectiever en duurzamer jeugdstelsel te creëren. De definitieve verordening wordt later in 2026 aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een fundamentele herziening van de verordening jeugdhulp. Dit is nodig omdat het huidige jeugdstelsel vastloopt en zowel financieel als maatschappelijk niet meer effectief is. Het doel is om de jeugdhulp tegen 2030 te halveren en de pedagogische basis te versterken. Het college wil problemen bij de bron aanpakken in plaats van alleen jeugdhulp te bieden. De herziening sluit aan bij het Actieplan Jeugd en regionale ontwikkelingen. Participatie van inwoners en belanghebbenden speelt een belangrijke rol in het proces. Er worden bijeenkomsten en gesprekken georganiseerd om input te verzamelen. De planning voorziet in een participatiebijeenkomst in september 2025 en een conceptverordening die in het eerste kwartaal van 2026 ter inspraak wordt voorgelegd. De definitieve verordening wordt later dat jaar aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen fundamentele herziening verordening jeugdhulp". Het voorstel beoogt een fundamentele herziening van de verordening jeugdhulp in de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het huidige jeugdstelsel is vastgelopen, zowel financieel als in effectiviteit en vertrouwen. Het Actieplan Jeugd streeft naar een halvering van de jeugdhulp tegen 2030 door de pedagogische basis te versterken en problemen bij de bron aan te pakken. De herziening van de verordening is een van de middelen om deze doelen te bereiken, waarbij participatie van inwoners en belanghebbenden een belangrijke rol speelt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, doelstellingen en een participatieplan. Echter, specifieke details over de implementatie en evaluatie van de voorgestelde veranderingen kunnen verder worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen, vragen te stellen en uiteindelijk de herziene verordening vast te stellen. De raad wordt betrokken bij het participatieproces en kan input leveren tijdens informele en formele sessies.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van verandering in het jeugdhulpstelsel, de prioritering van middelen en de balans tussen preventieve en curatieve maatregelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de samenwerking met regionale partners en de invulling van de pedagogische basis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het heeft een specifiek doel (halvering van jeugdhulp tegen 2030), maar mist concrete meetbare indicatoren en een gedetailleerd tijdspad voor alle onderdelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties en de impact op andere sociale diensten kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie voor de fundamentele herziening van de verordening jeugdhulp vast te stellen en het participatieproces te ondersteunen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door inwoners, professionals en belanghebbenden. Er worden diverse methoden gebruikt, zoals bijeenkomsten, formele inspraakmomenten en social design, om input te verzamelen en de verordening af te stemmen op de behoeften van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als onderwerp, maar het versterken van de pedagogische basis en het verminderen van de afhankelijkheid van jeugdhulp kunnen bijdragen aan een duurzamer sociaal systeem.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe investeringen gevraagd voor de herziening van de verordening. Echter, er kan een verschuiving plaatsvinden naar andere sociale diensten zoals schuldhulpverlening of Wmo, wat financiële implicaties kan hebben. Deze mogelijke gevolgen worden erkend, maar niet gedetailleerd uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actieplan Jeugd Verordening jeugdhulp Participatie Sterkere basis voor jeugd Pedagogische basis Inkoopstrategie Jeugdhulp Haaglanden Regionale samenwerking Lokale Educatieve Agenda Participatieverordening Sociale netwerkenVerfijning van de zoekopdracht:
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.C. (Els) van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
J. (Jeroen) Brokke - VVD
I.M. (Iris) Feld - GroenLinks
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.C. (Els) van Saltbommel - GBLV
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
Onbekende spreker
J. (Jeroen) Brokke - VVD
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeroen) Brokke - VVD
I.M. (Iris) Feld - GroenLinks
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
J. (Jeroen) Brokke - VVD
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
J. (Jeroen) Brokke - VVD
E.R. (Ed) van der Schaft - SP
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
J. (Jeroen) Brokke - VVD
01:31:04 - 01:36:31 - 01:38:23 - 01:39:36 - 01:44:23 - 01:50:59 - 01:53:33 - 01:55:12 - 01:57:27 - 01:59:07 - 01:59:47 - 02:00:42 - 02:01:02 - 02:01:07 - 02:01:25 - 02:12:20 - 02:13:08 - 02:13:29 - 02:16:16 - 02:17:08 - 02:17:14 - 02:17:44 - 02:17:59 - 02:18:35 - 02:19:17 - 02:19:34 - 02:19:36