15-10-2025 Gecombineerde Commissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten)
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Onbekende spreker
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Agendapunt 4 Vragen en mededelingen
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Agendapunt 5.1 Raadsvoorstel vaststellen Programmabegroting 2026-2029
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg debatteert over Programmabegroting 2026-2029
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een intensief debat gevoerd over de programmabegroting voor de jaren 2026-2029. De begroting, opgesteld volgens de Duisenberg-methode, moet zorgen voor meer transparantie en overzicht. Het doel is om de samenhang tussen ambities, uitvoering en financiën beter te laten zien. Ondanks de tekorten in 2026 verwacht de gemeente vanaf 2027 een structureel sluitende begroting te kunnen presenteren.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat kwamen verschillende onderwerpen aan bod, variërend van de huisvesting van statushouders tot verkeersveiligheid en afvalbeleid. Frank Wilschut van de ChristenUnie uitte zijn zorgen over de zelfgenoegzaamheid van het college: "De programmabegroting begint met een heel hoog 'kijk hoe goed wij zijn'-gehalte." Hij pleitte voor meer bestuurlijke reflectie en overweegt een amendement om dit te bewerkstelligen.
De kwestie van de huisvesting van statushouders leidde tot een levendige discussie. Wilschut benadrukte dat de gemeente een officiële tik op de vingers heeft gekregen omdat het niet lukt om voldoende statushouders te huisvesten. Walter Rosbenders van GBLV vroeg welke oplossingen de ChristenUnie voorstelt, gezien de beperkte ruimte die de gemeente heeft.
Ook de verkeersveiligheid kwam aan bod. Het CDA vroeg om meer concrete streefwaarden: "Wat zegt het als het aantal inwoners dat aangeeft vaak of soms met onveilige verkeerssituaties te maken te hebben afneemt, zonder dat je daaraan een absoluut of relatief aantal verbindt?" Wethouder Jeffrey Keus gaf aan dat wordt gewerkt aan een instrument om de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid beter te meten.
Daarnaast werd gesproken over de samenwerking met de Mall of the Netherlands. Het CDA en de ChristenUnie overwegen een amendement om eerst te vernemen wat de Mall zelf investeert in het beheersbaar houden van de verkeersdrukte voordat de gemeente daar geld in steekt.
De Partij van de Arbeid uitte zorgen over de stijgende riool- en afvalstoffenheffing en vroeg wat kan worden gedaan om dit voor inwoners te verlichten. Ook vroeg de partij om een herziening van de beantwoording van de motie 'Impuls Sociaal Beleid', met daarbij de kosten vermeld.
Tot slot werd gesproken over de nieuwe subsidieverstrekking en de voorbereidingen daarvan. Wethouder Philip van Veller verzekerde dat de laatste beschikkingen op 11 november de deur uit gaan en dat een beschouwing over de implementatie nog volgt.
Het debat maakte duidelijk dat er nog veel vragen en zorgen zijn over de voorgestelde begroting. Diverse partijen overwegen om tijdens de begrotingsraad over drie weken moties en amendementen in te dienen. Het belooft een spannende discussie te worden waarin de toekomst van Leidschendam-Voorburg verder vorm krijgt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt de programmabegroting voor 2026-2029 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op eerdere financiële documenten en ontwikkelingen, zoals de meicirculaire van 2025. Het doel is om de begroting overzichtelijk en transparant te maken, zodat inwoners en raadsleden de samenhang tussen ambities, uitvoering en financiën beter begrijpen. De begroting laat zien wat het college wil bereiken, welke activiteiten en projecten daarvoor nodig zijn en welke kosten en middelen daarbij horen. Vanaf 2027 verwacht de gemeente een structureel sluitende begroting te kunnen presenteren, ondanks de huidige tekorten in 2026. Deze tekorten worden zichtbaar gehouden in plaats van bezuinigd ten koste van voorzieningen. De gemeente blijft alert op ontwikkelingen zoals internationale spanningen en mogelijke bezuinigingen door een nieuw kabinet. Inwoners worden geïnformeerd via een persbericht en een infographic, maar bij het opstellen van de begroting is geen sprake geweest van directe burgerparticipatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Programmabegroting 2026-2029". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de programmabegroting voor de jaren 2026-2029 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de eerdere begroting 2025-2028, de kadernota 2026-2029 en de meicirculaire 2025. Het doel is om een transparante en overzichtelijke weergave te bieden van de gemeentelijke inkomsten en uitgaven, met behulp van de Duisenbergmethode. De begroting toont de ambities van het college, de geplande activiteiten en projecten, de kosten en de verwachte resultaten. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een structureel sluitende begroting vanaf 2027.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de financiële situatie en de verwachtingen voor de toekomst duidelijk uiteenzet. Het verwijst naar relevante documenten en biedt inzicht in de financiële strategie en de uitdagingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen, waarmee zij de totale lasten en baten per programma autoriseert. Dit is een wettelijke verplichting volgens artikel 191 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het zichtbaar houden van de tekorten in 2026 en het gebruik van algemene reserves om een structureel sluitende begroting vanaf 2027 te realiseren. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van voorzieningen en de omgang met financiële risico's.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen, tijdlijnen en meetbare resultaten bevat. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals internationale spanningen en kabinetsbesluiten kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2026-2029 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de begroting. Inwoners worden geïnformeerd via een persbericht en een infographic.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een overzicht van het begrotingssaldo en de structurele en incidentele baten en lasten. Het voorstel geeft aan dat de tekorten in 2026 zichtbaar blijven en dat er vanaf 2027 een structureel sluitende begroting wordt verwacht, mede door het gebruik van algemene reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2026-2029 Duisenbergmethode Kadernota 2026-2029 Meicirculaire 2025 Structureel sluitende begroting Financieel beleid Toezichthouder Internationale spanningen Gemeentefinanciën BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Programmabegroting 2026-2029". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de programmabegroting voor de jaren 2026-2029 vast te stellen. Deze begroting is gebaseerd op de eerdere begroting 2025-2028, de kadernota 2026-2029 en de meicirculaire 2025. Het doel is om een transparante en overzichtelijke weergave te bieden van de gemeentelijke inkomsten en uitgaven, met behulp van de Duisenbergmethode. De begroting toont de ambities van het college, de geplande activiteiten en projecten, de kosten en de verwachte resultaten. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een structureel sluitende begroting vanaf 2027.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de financiële situatie en de verwachtingen voor de toekomst duidelijk uiteenzet. Het verwijst naar relevante documenten en biedt inzicht in de financiële strategie en de uitdagingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de programmabegroting vast te stellen, waarmee zij de totale lasten en baten per programma autoriseert. Dit is een wettelijke verplichting volgens artikel 191 van de Gemeentewet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het zichtbaar houden van de tekorten in 2026 en het gebruik van algemene reserves om een structureel sluitende begroting vanaf 2027 te realiseren. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van voorzieningen en de omgang met financiële risico's.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen, tijdlijnen en meetbare resultaten bevat. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals internationale spanningen en kabinetsbesluiten kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de programmabegroting 2026-2029 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de begroting. Inwoners worden geïnformeerd via een persbericht en een infographic.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een overzicht van het begrotingssaldo en de structurele en incidentele baten en lasten. Het voorstel geeft aan dat de tekorten in 2026 zichtbaar blijven en dat er vanaf 2027 een structureel sluitende begroting wordt verwacht, mede door het gebruik van algemene reserves.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programmabegroting 2026-2029 Duisenbergmethode Kadernota 2026-2029 Meicirculaire 2025 Structureel sluitende begroting Financieel beleid Toezichthouder Internationale spanningen Gemeentefinanciën BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
E.J. (Lieke) Muller - CDA
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R. (Ron) van Duffelen - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.A. (Natalie) van Weers - GroenLinks
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.J.W. (Astrid) van Eekelen - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.A. (Natalie) van Weers - GroenLinks
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R. (Ron) van Duffelen - CDA
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.A. (Natalie) van Weers - GroenLinks
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jeffrey) Keus - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Martijn) Vroom - burgemeester
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Martijn) Vroom - burgemeester
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R. (Ron) van Duffelen - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
N.A. (Natalie) van Weers - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
W.J.B.M. (Walter) Rosbenders - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
00:16:03 - 00:20:05 - 00:20:45 - 00:21:23 - 00:22:07 - 00:22:12 - 00:22:40 - 00:23:02 - 00:23:15 - 00:23:55 - 00:25:43 - 00:28:00 - 00:28:10 - 00:28:11 - 00:32:47 - 00:39:44 - 00:40:01 - 00:41:03 - 00:42:21 - 00:42:25 - 00:45:19 - 00:46:43 - 00:47:56 - 00:48:38 - 01:18:29 - 01:19:13 - 01:27:00 - 01:27:22 - 01:29:27 - 01:33:31 - 01:34:08 - 01:37:51 - 01:37:54 - 01:38:50 - 01:39:07 - 01:39:50 - 01:44:15 - 01:46:51 - 01:47:15 - 01:50:44 - 01:51:34 - 01:52:40 - 01:55:27 - 01:57:42 - 01:58:48 - 01:59:12 - 02:01:08 - 02:03:23 - 02:04:52 - 02:05:16 - 02:07:22 - 02:08:03 - 02:08:32 - 02:09:02 - 02:10:24 - 02:11:55 - 02:12:22 - 02:12:33 - 02:12:57 - 02:13:19 - 02:14:06 - 02:14:26 - 02:14:40 - 02:15:04 - 02:15:36 - 02:16:04 - 02:24:12 - 02:25:04
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
A.J.W. (Astrid) van Eekelen - wethouder
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen Tweede Tussentijdse rapportage 2025
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg debatteert over Tussentijdse Rapportage 2025
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft gedebatteerd over de Tweede Tussentijdse Rapportage 2025. Dit document biedt inzicht in de voortgang van de Programmabegroting 2025 en bevat een prognose van de budgetuitputting. Ondanks een nadelig effect van de meicirculaire toont de rapportage een positief saldo van € 963.000.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering werd het voorstel om de Tweede Tussentijdse Rapportage 2025 vast te stellen uitvoerig besproken. De rapportage informeert de raad en inwoners over de voortgang van de Programmabegroting 2025 en bevat een prognose van de budgetuitputting. Er wordt voorgesteld om investeringskredieten voor diverse projecten te verhogen, waaronder Sportpark Westvliet en de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed.
Vragen en Kritiek
Suzanne Kok van de PvdA vroeg naar de beweegredenen achter de keuze voor de voorzieningenwijzer als onderdeel van het dynamisch minimabeleid. "Hoe zijn we bezig met het vergroten van het bereik van die minimaregelingen?" vroeg ze. Wethouder Philip van Veller legde uit dat de voorzieningenwijzer een uitgebreid online instrument is dat inwoners helpt te ontdekken waarop ze recht hebben, en dat het ook wordt ingezet om de helpers van deze inwoners te ondersteunen.
Lisa Vogelaar van D66 complimenteerde het college met de voortgang van de speerpunten, maar vroeg zich af waarom het aantal speerpunten van 68 naar 62 was gedaald. Ze vroeg ook naar de financiële prognoses: "Komt dat doordat realistischer wordt begroot of blijven er zaken liggen die wel van belang zijn?"
Ron van Duffelen van het CDA uitte zorgen over de voortgang van bepaalde speerpunten, zoals de aanpak van de bereikbaarheid rond de Mall. Hij gaf aan mogelijk een amendement in te dienen om de financiële middelen hiervoor anders in te zetten.
Reacties van het College
Wethouder Van Veller benadrukte dat naar de begrotingsposten streng is gekeken om te voorkomen dat aan het eind van het jaar veel geld overblijft. "We hebben echt wel begrotingsposten naar beneden afgeschaald omdat we voorzagen dat die niet zouden worden gehaald," zei hij.
Wethouder Marcel Belt kondigde aan dat nog dit jaar een rapportage over de milieuzone in het Damcentrum naar de raad komt. "We laten de potentiële effecten van verschillende varianten zien," aldus Belt.
Toekomstige stappen
De vergadering eindigde met de conclusie dat de rapportage tijdens de begrotingsvergadering verder zal worden besproken. Diverse fracties gaven aan te overwegen of ze moties dan wel amendementen zullen indienen. De raad kijkt uit naar verdere verduidelijking van het college over enkele openstaande vragen, met name rond bereikbaarheid en financiële inzet voor bepaalde projecten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt om de 2e Tussentijdse Rapportage 2025 vast te stellen. Dit document informeert de raad en inwoners over de voortgang van de Programmabegroting 2025 en bevat een prognose van de budgetuitputting. Er wordt voorgesteld om investeringskredieten voor een aantal projecten te verhogen, waaronder Sportpark Westvliet en de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed. De rapportage laat een positief saldo van € 963.000 zien, ondanks een nadelig effect van de meicirculaire. Het structurele begrotingsresultaat wordt positief ingeschat op € 499.000. Inwoners kunnen de rapportage na de collegevergadering online inzien. Bij de totstandkoming van deze rapportage heeft geen directe burgerparticipatie plaatsgevonden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2025". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de 2e Tussentijdse rapportage 2025 vast te stellen. Deze rapportage informeert over de voortgang van de Programmabegroting 2025 en bevat bijstellingen van budgetten en investeringskredieten, waaronder verhogingen voor Sportpark Westvliet, verduurzaming van gemeentelijk vastgoed en de brug bij de ligplaatshaven. De rapportage toont een positief saldo van € 963.000, ondanks een nadelig effect van de meicirculaire. Er is geen directe burgerparticipatie geweest in de totstandkoming van deze rapportage.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële informatie en de voorgestelde wijzigingen in investeringskredieten. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de bijbehorende mutaties.
Rol van de Raad:
De raad moet de 2e Tussentijdse rapportage 2025 vaststellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen in investeringskredieten en begrotingswijzigingen. De raad autoriseert hiermee de bijstellingen van lasten, baten en reserves.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen, zoals de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed en de ontwikkeling van Sportpark Westvliet. Er moeten keuzes worden gemaakt over het omgaan met de financiële meevallers en tegenvallers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de rapportage over 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussentijdse rapportage 2025 vast te stellen en de voorgestelde wijzigingen in investeringskredieten en begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage. Inwoners kunnen de rapportage wel inzien na de collegevergadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de voorgestelde verhoging van het investeringskrediet voor de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een totale bijstelling van € 3,5 miljoen in mee- en tegenvallers en een nadelig effect van € 2,5 miljoen door de meicirculaire. Het voorstel geeft aan dat het begrotingsresultaat naar boven wordt bijgesteld tot een nadelig saldo van € 3,2 miljoen, met een positief structureel resultaat van € 499.000. De dekking van deze financiële gevolgen wordt niet expliciet vermeld, maar lijkt te worden opgevangen binnen de totale begrotingsaanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2025 Investeringskrediet Mee- en tegenvallers Begrotingsresultaat Financiële afwijkingen Programmabegroting Meicirculaire Voorziening Wethouders pensioenen Budgetoverhevelingen BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadsvoorstel Vaststellen 2e Tussentijdse rapportage 2025". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg om de 2e Tussentijdse rapportage 2025 vast te stellen. Deze rapportage informeert over de voortgang van de Programmabegroting 2025 en bevat bijstellingen van budgetten en investeringskredieten, waaronder verhogingen voor Sportpark Westvliet, verduurzaming van gemeentelijk vastgoed en de brug bij de ligplaatshaven. De rapportage toont een positief saldo van € 963.000, ondanks een nadelig effect van de meicirculaire. Er is geen directe burgerparticipatie geweest in de totstandkoming van deze rapportage.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële informatie en de voorgestelde wijzigingen in investeringskredieten. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële situatie en de bijbehorende mutaties.
Rol van de Raad:
De raad moet de 2e Tussentijdse rapportage 2025 vaststellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen in investeringskredieten en begrotingswijzigingen. De raad autoriseert hiermee de bijstellingen van lasten, baten en reserves.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen, zoals de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed en de ontwikkeling van Sportpark Westvliet. Er moeten keuzes worden gemaakt over het omgaan met de financiële meevallers en tegenvallers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de rapportage over 2025. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de 2e Tussentijdse rapportage 2025 vast te stellen en de voorgestelde wijzigingen in investeringskredieten en begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie geweest bij de totstandkoming van de rapportage. Inwoners kunnen de rapportage wel inzien na de collegevergadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de voorgestelde verhoging van het investeringskrediet voor de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een totale bijstelling van € 3,5 miljoen in mee- en tegenvallers en een nadelig effect van € 2,5 miljoen door de meicirculaire. Het voorstel geeft aan dat het begrotingsresultaat naar boven wordt bijgesteld tot een nadelig saldo van € 3,2 miljoen, met een positief structureel resultaat van € 499.000. De dekking van deze financiële gevolgen wordt niet expliciet vermeld, maar lijkt te worden opgevangen binnen de totale begrotingsaanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tussentijdse rapportage 2025 Investeringskrediet Mee- en tegenvallers Begrotingsresultaat Financiële afwijkingen Programmabegroting Meicirculaire Voorziening Wethouders pensioenen Budgetoverhevelingen BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R. (Ron) van Duffelen - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.A. (Natalie) van Weers - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Martijn) Vroom - burgemeester
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.A. (Natalie) van Weers - GroenLinks
S.G.D. (Suzanne) Kok - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
L. (Lisa) Vogelaar - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R. (Ron) van Duffelen - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
S.D. (Sabrina) van den Heuvel - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
M.W. (Martijn) Vroom - burgemeester
E.J. (Lieke) Muller - CDA
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel vaststellen Tarievenvoorstel heffingen en belastingen 2026 (4166)
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt om het Tarievenvoorstel 2026 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen. Dit voorstel heeft als doel om de tarieven voor 2026 te bepalen en om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. Het voorstel omvat diverse gemeentelijke heffingen, zoals afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, onroerendezaakbelastingen en leges. De financiële gevolgen van dit besluit zijn al opgenomen in de conceptbegroting voor 2026. Inwoners worden niet betrokken bij dit besluitvormingsproces. De gemeenteraad zal hierover een besluit nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een collegemail over de aanpassing van de nummering van documenten bij het raadsvoorstel "Tarievenvoorstel 2026". De wijziging is doorgevoerd op verzoek van de griffie om de eenduidigheid te verbeteren. De aangepaste documenten zijn als bijlage toegevoegd.
Oordeel over de volledigheid:
De collegemail lijkt volledig in de context van het doel, namelijk het informeren van de raad over de aanpassing van de nummering. Er zijn geen inhoudelijke details over het tarievenvoorstel zelf, aangezien de focus ligt op administratieve aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de administratieve wijziging. Er is geen directe actie vereist van de raad, behalve het noteren van de aanpassing voor toekomstige referentie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes verbonden aan deze administratieve wijziging. Het betreft een technische aanpassing zonder beleidsmatige implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijziging is doorgevoerd (nummering van documenten). Er zijn geen inconsequenties, aangezien het een eenvoudige administratieve mededeling betreft.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van deze mededeling. Het is puur ter informatie.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie, wat logisch is gezien de administratieve aard van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in de context van deze administratieve wijziging.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de aanpassing van de nummering van documenten. De mededeling heeft geen impact op de begroting of financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2026 Nummering Documenten Griffie Eenduidigheid Bijlage Philip van Veller Wethouder Financiën iBabs 4166 AanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Tarievenvoorstel 2026 en de belastingverordeningen". Het voorstel betreft het vaststellen van de tarieven voor gemeentelijke heffingen voor het jaar 2026, waaronder afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, onroerende-zaakbelastingen en leges. Het doel is om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2026. Er is geen participatie van inwoners voorzien in dit besluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het gedetailleerde bijlagen bevat die de verschillende belastingverordeningen en tarieven voor 2026 specificeren. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de goedkeuring van het tarievenvoorstel en de bijbehorende belastingverordeningen voor 2026.
Politieke keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de hoogte van de verschillende gemeentelijke heffingen en belastingen. Dit kan invloed hebben op de economische vitaliteit van de gemeente en de financiële lasten voor inwoners en bedrijven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven en verordeningen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het jaar 2026. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel 2026 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt expliciet dat het besluit zich niet leent voor participatie van inwoners. Dit kan een punt van discussie zijn, afhankelijk van de verwachtingen van de gemeenschap over betrokkenheid bij belastingbesluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het is onduidelijk of de tarieven en verordeningen enige impact hebben op duurzame initiatieven binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2026. Er wordt echter niet specifiek vermeld hoe eventuele veranderingen in de tarieven worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2026 Belastingverordeningen Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Onroerende-zaakbelastingen Leges Lijkbezorgingsrechten Marktgeld Toeristenbelasting ReclamebelastingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Vaststellen Tarievenvoorstel 2026 en de belastingverordeningen". Het betreft het vaststellen van de tarieven voor gemeentelijke heffingen in 2026, zoals afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, onroerende-zaakbelastingen en leges. Het doel is om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2026. Participatie van inwoners is niet van toepassing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke opsomming van de verschillende belastingverordeningen en bijbehorende tarieven. Het biedt inzicht in de financiële implicaties en de beleidsontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over het vaststellen van de tarieven voor 2026.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde tarieven in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze de economische vitaliteit bevorderen zonder de belastingdruk onnodig te verhogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van vastgestelde tarieven. Het is tijdgebonden (2026), maar er is weinig informatie over de haalbaarheid en relevantie, zoals de impact op verschillende bevolkingsgroepen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel en de bijbehorende belastingverordeningen voor 2026 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie van inwoners niet van toepassing is, wat kan wijzen op een top-down benadering zonder directe input van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het indirect kan worden beïnvloed door heffingen zoals de riool- en waterzorgheffing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2026. Het voorstel geeft echter geen gedetailleerde uitleg over hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2026 Belastingverordeningen Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Onroerende-zaakbelastingen Leges Lijkbezorgingsrechten Marktgelden Reclamebelasting ToeristenbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een collegemail over de aanpassing van de nummering van documenten bij het raadsvoorstel "Tarievenvoorstel 2026". De wijziging is doorgevoerd op verzoek van de griffie om de eenduidigheid te verbeteren. De aangepaste documenten zijn als bijlage toegevoegd.
Oordeel over de volledigheid:
De collegemail lijkt volledig in de context van het doel, namelijk het informeren van de raad over de aanpassing van de nummering. Er zijn geen inhoudelijke details over het tarievenvoorstel zelf, aangezien de focus ligt op administratieve aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad wordt geïnformeerd over de administratieve wijziging. Er is geen directe actie vereist van de raad, behalve het noteren van de aanpassing voor toekomstige referentie.
Politieke keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes verbonden aan deze administratieve wijziging. Het betreft een technische aanpassing zonder beleidsmatige implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft welke wijziging is doorgevoerd (nummering van documenten). Er zijn geen inconsequenties, aangezien het een eenvoudige administratieve mededeling betreft.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen op basis van deze mededeling. Het is puur ter informatie.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie, wat logisch is gezien de administratieve aard van de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in de context van deze administratieve wijziging.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de aanpassing van de nummering van documenten. De mededeling heeft geen impact op de begroting of financiële planning.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2026 Nummering Documenten Griffie Eenduidigheid Bijlage Philip van Veller Wethouder Financiën iBabs 4166 AanpassingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Tarievenvoorstel 2026 en de belastingverordeningen". Het voorstel betreft het vaststellen van de tarieven voor gemeentelijke heffingen voor het jaar 2026, waaronder afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, onroerende-zaakbelastingen en leges. Het doel is om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2026. Er is geen participatie van inwoners voorzien in dit besluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het gedetailleerde bijlagen bevat die de verschillende belastingverordeningen en tarieven voor 2026 specificeren. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de goedkeuring van het tarievenvoorstel en de bijbehorende belastingverordeningen voor 2026.
Politieke keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de hoogte van de verschillende gemeentelijke heffingen en belastingen. Dit kan invloed hebben op de economische vitaliteit van de gemeente en de financiële lasten voor inwoners en bedrijven.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven en verordeningen. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het jaar 2026. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie die is verstrekt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel 2026 en de bijbehorende belastingverordeningen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt expliciet dat het besluit zich niet leent voor participatie van inwoners. Dit kan een punt van discussie zijn, afhankelijk van de verwachtingen van de gemeenschap over betrokkenheid bij belastingbesluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het is onduidelijk of de tarieven en verordeningen enige impact hebben op duurzame initiatieven binnen de gemeente.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2026. Er wordt echter niet specifiek vermeld hoe eventuele veranderingen in de tarieven worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2026 Belastingverordeningen Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Onroerende-zaakbelastingen Leges Lijkbezorgingsrechten Marktgeld Toeristenbelasting ReclamebelastingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Raadsvoorstel Vaststellen Tarievenvoorstel 2026 en de belastingverordeningen". Het betreft het vaststellen van de tarieven voor gemeentelijke heffingen in 2026, zoals afvalstoffenheffing, riool- en waterzorgheffing, onroerende-zaakbelastingen en leges. Het doel is om bij te dragen aan een economisch vitale gemeente. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de conceptbegroting voor 2026. Participatie van inwoners is niet van toepassing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke opsomming van de verschillende belastingverordeningen en bijbehorende tarieven. Het biedt inzicht in de financiële implicaties en de beleidsontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen te wijzigen en vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over het vaststellen van de tarieven voor 2026.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde tarieven in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze de economische vitaliteit bevorderen zonder de belastingdruk onnodig te verhogen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van vastgestelde tarieven. Het is tijdgebonden (2026), maar er is weinig informatie over de haalbaarheid en relevantie, zoals de impact op verschillende bevolkingsgroepen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het tarievenvoorstel en de bijbehorende belastingverordeningen voor 2026 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat participatie van inwoners niet van toepassing is, wat kan wijzen op een top-down benadering zonder directe input van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het indirect kan worden beïnvloed door heffingen zoals de riool- en waterzorgheffing.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn verwerkt in de conceptbegroting voor 2026. Het voorstel geeft echter geen gedetailleerde uitleg over hoe eventuele kosten worden gedekt, wat een punt van aandacht kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tarievenvoorstel 2026 Belastingverordeningen Afvalstoffenheffing Riool- en waterzorgheffing Onroerende-zaakbelastingen Leges Lijkbezorgingsrechten Marktgelden Reclamebelasting ToeristenbelastingVerfijning van de zoekopdracht: