24-06-2025 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
G.D. (Guus) Beek - VVD
Onbekende spreker
G.D. (Guus) Beek - VVD
G.D. (Guus) Beek - VVD
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners (maximaal 30 minuten)
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
Onbekende spreker
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
J.f. (ans) Seriese
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink -
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
J.f. (ans) Seriese -
F.b. (frank) Wilschut -
Agendapunt 5.1 Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen (indien van toepassing)
Th.j. (diederik) Visser
G.D. (Guus) Beek - VVD
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen buurtvisie Voorburg-Noord noord
Groen Licht voor Groene Toekomst in Voorburg-Noord
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft de Buurtvisie Voorburg-Noord vastgesteld als kader voor de herinrichting van de openbare ruimte. Dit besluit biedt een unieke kans om de wijk toekomstbestendig te maken, met meer groen, speelruimte en minder auto's.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad de toekomstplannen voor Voorburg-Noord. De buurtvisie, die tot stand kwam na intensieve participatie met bewoners, richt zich op een aantrekkelijke, gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving. "Een mooie en zorgvuldig opgestelde buurtvisie," aldus de heer Van Wissen, die benadrukte dat voldoende draagvlak essentieel is voor de volgende fase: het maken van een inrichtingsplan.De visie omvat tien dimensies, waaronder ecologie, mobiliteit en veiligheid, en streeft naar een herverdeling van de openbare ruimte. Minder ruimte voor auto's en meer voor fietsen en groen is het devies. De uitvoering van de herinrichting staat gepland voor 2027-2028, met voortdurende participatie van inwoners als cruciaal onderdeel.
Toch zijn er zorgen. De heer Van Wissen vroeg zich af of de wethouder voldoende instrumenten heeft om vreemd parkeren effectief te ontmoedigen. "Nee, er is niet genoeg instrumentarium op dit moment," gaf de wethouder toe, wat leidde tot een oproep voor verdere discussie.
De SP-fractie prees de visie als een goede eerste stap naar een toekomstbestendige wijk, maar waarschuwde voor de uitdagingen die dergelijke plannen elders in Nederland hebben opgeleverd. "Het komt neer op een goede invoering en een heldere lijn," aldus de SP.
Ook de VVD uitte zorgen over de parkeerdruk en vroeg om een impactanalyse. "Er ontbreekt een impactanalyse van meer vergroenen, meer spelen, meer ontmoeten voor de mobiliteit en het parkeren," stelde de VVD. De wethouder verzekerde dat er maatregelen komen om vreemdparkeerders te weren, maar benadrukte dat het plan verder gaat dan alleen parkeren.
De wethouder beloofde de raad actief te informeren over de voortgang van het project, met name over het parkeerbeleid. "We hebben een unieke kans voor buurtverbetering," zei hij. "Laten we de aandacht richten op hoe we die tien dimensies kunnen realiseren."
Met de vaststelling van de buurtvisie zet Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap naar een groenere en leefbaardere toekomst voor Voorburg-Noord. De komende jaren zullen uitwijzen hoe deze ambitieuze plannen werkelijkheid worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de Buurtvisie Voorburg-Noord noord vast te stellen als kader voor de herinrichting van de openbare ruimte. De aanleiding is de noodzaak om het riool in de buurt te vervangen, wat een kans biedt om de openbare ruimte toekomstbestendig in te richten. De huidige situatie wordt gekenmerkt door een gebrek aan groen, speelruimte en fietsparkeerplekken, en een overmaat aan geparkeerde auto's. De buurtvisie, opgesteld na uitgebreid onderzoek en participatie met bewoners, richt zich op het creëren van een aantrekkelijke, gezonde en klimaatadaptieve leefomgeving. Dit omvat meer groen, speel- en ontmoetingsruimtes, en maatregelen tegen klimaatverandering. De visie is onderverdeeld in tien dimensies, zoals ecologie, mobiliteit en veiligheid, die als leidraad dienen voor het ontwerpproces. Er wordt gestreefd naar een herverdeling van de openbare ruimte, waarbij minder ruimte voor auto's en meer voor fietsen en groen wordt gecreëerd. De gemeente zal samen met bewoners en ondernemers het ontwerp verder uitwerken, met een focus op mobiliteit en parkeerbeleid. De uitvoering van de herinrichting is gepland voor 2027-2028. Participatie van inwoners blijft een cruciaal onderdeel van het proces.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Buurtvisie Voorburg-Noord noord". Het voorstel betreft de vaststelling van een buurtvisie voor de herinrichting van de openbare ruimte in Voorburg-Noord noord, in samenhang met de vervanging van het riool. De buurtvisie is ontwikkeld door middel van participatie met bewoners en belanghebbenden en richt zich op het creëren van een groenere, gezondere en klimaatadaptieve leefomgeving. De visie omvat tien dimensies, waaronder ecologie, mobiliteit en veiligheid, en dient als kader voor het toekomstige ontwerp van de buurt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de aanleiding, het participatieproces, de inhoud van de buurtvisie en de vervolgstappen. Het bevat ook een planning en verwijst naar eerdere besluiten en documenten. Het lijkt volledig in termen van informatie en context.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de buurtvisie vast te stellen als kader voor de herinrichting van de openbare ruimte. Dit besluit vormt de basis voor verdere ontwerpprocessen en besluitvorming door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen de herinrichting, zoals de balans tussen groenvoorzieningen en parkeerplaatsen. Er moet ook worden besloten over de mate van participatie en de invulling van mobiliteitsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen zoals vergroening en mobiliteitshubs. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van alle ambities binnen de beschikbare ruimte kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de buurtvisie vast te stellen als kader voor de herinrichting van de openbare ruimte in Voorburg-Noord noord.
Participatie:
Participatie is een centraal onderdeel van het voorstel. Er is uitgebreid overleg geweest met bewoners en belanghebbenden, en hun input is verwerkt in het Dromenboek en de buurtvisie. Participatie blijft belangrijk in de ontwerpfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant en centraal thema in het voorstel, met nadruk op klimaatadaptatie, vergroening en het bevorderen van duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn eerder vastgesteld in raadsvoorstel 3657. Het huidige voorstel voor de vaststelling van de buurtvisie heeft geen aanvullende financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtvisie Participatie Klimaatadaptatie Mobiliteit Groenvoorzieningen Fietsparkeerplaatsen Dromenboek Openbare ruimte Biodiversiteit WaterbergingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Buurtvisie Voorburg-Noord noord". Het voorstel betreft de vaststelling van een buurtvisie voor de herinrichting van de openbare ruimte in Voorburg-Noord noord, in samenhang met de vervanging van het riool. De buurtvisie is ontwikkeld door middel van participatie met bewoners en belanghebbenden en richt zich op het creëren van een groenere, gezondere en klimaatadaptieve leefomgeving. De visie omvat tien dimensies, waaronder ecologie, mobiliteit en veiligheid, en dient als kader voor het toekomstige ontwerp van de buurt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de aanleiding, het participatieproces, de inhoud van de buurtvisie en de vervolgstappen. Het bevat ook een planning en verwijst naar eerdere besluiten en documenten. Het lijkt volledig in termen van informatie en context.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de buurtvisie vast te stellen als kader voor de herinrichting van de openbare ruimte. Dit besluit vormt de basis voor verdere ontwerpprocessen en besluitvorming door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen de herinrichting, zoals de balans tussen groenvoorzieningen en parkeerplaatsen. Er moet ook worden besloten over de mate van participatie en de invulling van mobiliteitsbeleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen zoals vergroening en mobiliteitshubs. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van alle ambities binnen de beschikbare ruimte kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de buurtvisie vast te stellen als kader voor de herinrichting van de openbare ruimte in Voorburg-Noord noord.
Participatie:
Participatie is een centraal onderdeel van het voorstel. Er is uitgebreid overleg geweest met bewoners en belanghebbenden, en hun input is verwerkt in het Dromenboek en de buurtvisie. Participatie blijft belangrijk in de ontwerpfase.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant en centraal thema in het voorstel, met nadruk op klimaatadaptatie, vergroening en het bevorderen van duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn eerder vastgesteld in raadsvoorstel 3657. Het huidige voorstel voor de vaststelling van de buurtvisie heeft geen aanvullende financiële gevolgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Buurtvisie Participatie Klimaatadaptatie Mobiliteit Groenvoorzieningen Fietsparkeerplaatsen Dromenboek Openbare ruimte Biodiversiteit WaterbergingVerfijning van de zoekopdracht:
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
A.g. (mendy) Van Veen
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
A.g. (mendy) Van Veen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
M.w. (marcel) Belt
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
Th.j. (diederik) Visser
M.w. (marcel) Belt
A.g. (mendy) Van Veen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
A.g. (mendy) Van Veen
A.j.m. (alexander) Hielkema
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R.M. (Rick) de Klerk - VVD
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser -
00:39:45 - 00:40:05 - 00:43:10 - 00:46:07 - 00:49:43 - 00:50:59 - 00:52:37 - 00:54:03 - 00:56:45 - 00:57:06 - 00:57:46 - 00:58:38 - 00:59:11 - 01:03:06 - 01:04:53 - 01:06:57 - 01:08:41 - 01:08:57 - 01:11:27 - 01:11:37 - 01:12:22 - 01:12:50 - 01:14:54 - 01:15:37 - 01:16:14 - 01:16:38 - 01:19:11 - 01:27:43 - 01:28:12 - 01:28:44 - 01:29:01 - 01:29:09 - 01:30:20 - 01:30:48 - 01:31:48 - 01:32:48 - 01:32:57 - 01:33:21 - 01:33:54 - 01:34:10 - 01:35:34 - 01:36:17 - 01:36:45 - 01:37:35 - 01:38:08 - 01:38:51 - 01:40:18 - 01:41:33 - 01:42:51 - 01:43:11 - 01:43:32 - 01:44:09 - 01:44:27 - 01:45:08
G.p.w. (gijs) Dupont -
R.M. (Rick) de Klerk - VVD
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel vaststellen reparatie Herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg: Bestemmingsplan Stedelijk onder de Loep
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft zich gebogen over de wijzigingen in het bestemmingsplan 'Stedelijk', naar aanleiding van een uitspraak van de Raad van State. De aanpassingen richten zich vooral op de Mall of the Netherlands en andere lokale kwesties.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week stond het bestemmingsplan 'Stedelijk' centraal. De Raad van State had de gemeenteraad opgedragen om enkele aanpassingen door te voeren, waaronder het plandeel van de Mall of the Netherlands. Dit leidde tot een levendig debat onder de raadsleden.Meneer Wilschut van de ChristenUnie opende het debat met een kritische noot: "Het verbaast ons dat het college niet in gesprek gaat met de ontwikkelaar en de provincie over een beter plan." Hij benadrukte dat er ruimte is voor verbetering en dat het belangrijk is om niet vast te blijven zitten in oude patronen.
De heer Van Duffelen van D66 sloot zich hierbij aan en vroeg zich af wanneer het college eindelijk het initiatief zou nemen om met alle betrokkenen in gesprek te gaan. "Het motto van dit college is verbinden, vertrouwen en vooruitgang, maar dat zien we hier niet terug," aldus Van Duffelen.
GroenLinks en de PvdA ondersteunden de oproep van de ChristenUnie en D66. "Er zijn veel mensen die zich druk maken over dit onderwerp. Het zou van goed bestuur getuigen als het college hier zelf ook een stap in zou zetten," aldus de woordvoerder van GroenLinks.
De wethouder reageerde fel op de kritiek en benadrukte dat de Raad zelf de hoogste instantie is. "Als u dit niet wilt, trek dan de stekker eruit. U weet wat het kost," aldus de wethouder. Ze legde uit dat de provincie en de ontwikkelaar rechten hebben die gerespecteerd moeten worden.
De discussie draaide ook om de vraag of er een aangepast bestemmingsplan zou komen. De wethouder gaf aan dat er drie opties zijn: het oude bestemmingsplan, een nieuw aangepast plan, of het volledig stopzetten van het project. "Zolang u het oude plan niet van tafel veegt, blijft dat recht bestaan," benadrukte ze.
Het debat eindigde zonder directe besluiten, maar met de mogelijkheid dat het CDA een motie zou overwegen om het college op te roepen tot actie. Voorlopig werd het voorstel voor kennisgeving aangenomen, in afwachting van verdere ontwikkelingen.
De gemeenteraad moet de uitkomsten van de aanpassingen binnen 16 weken aan de Raad van State en betrokken partijen meedelen. Hoewel er geen directe financiële gevolgen aan het besluit verbonden zijn, kan er wel een verplichting ontstaan om juridische kosten te vergoeden. De aanpassingen hoeven niet opnieuw ter inzage te worden gelegd, en er is geen nieuwe participatie vereist.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om wijzigingen in het bestemmingsplan 'Stedelijk' vast te stellen naar aanleiding van een tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) op 7 mei 2025. De ABRvS had de gemeenteraad opgedragen om het herstelbesluit op enkele punten aan te passen. De belangrijkste aanpassingen betreffen het plandeel 'Mall of the Netherlands', tegenstrijdige regelingen voor bijbehorende bouwwerken, inconsistenties tussen planregels en verbeelding, de bestemming van een speeltuin aan de Rozenlaan, en de toelating van kinderopvang in bepaalde bestemmingen.
Voor de Mall of the Netherlands is besloten om het plandeel uit het herstelbesluit te halen en terug te vallen op het eerdere bestemmingsplan 'Leidsenhage', vanwege verkeersproblemen en het uitblijven van aanpassingen aan de N14. Andere aanpassingen omvatten het schrappen van tegenstrijdige regels, het corrigeren van aanduidingen in planregels, het beperken van functies bij de speeltuin Rozenlaan 16a, en het uitsluiten van kinderopvang op bepaalde percelen zonder voorafgaand onderzoek.
De gemeenteraad moet de uitkomsten van de aanpassingen binnen 16 weken aan de ABRvS en betrokken partijen meedelen. Er zijn geen directe financiële gevolgen aan het besluit verbonden, maar er kan wel een verplichting ontstaan om juridische kosten te vergoeden. De aanpassingen hoeven niet opnieuw ter inzage te worden gelegd, en er is geen nieuwe participatie vereist.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststelling reparatie ‘Herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’". Het voorstel betreft het aanpassen van het bestemmingsplan Stedelijk naar aanleiding van een tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) op 7 mei 2025. De ABRvS heeft de gemeenteraad opgedragen om het herstelbesluit op enkele punten te corrigeren, waaronder de verkeerssituatie rondom de Mall of the Netherlands en tegenstrijdigheden in planregels. Het voorstel omvat ook het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen voor de betrokken gronden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd ingaat op de specifieke aanpassingen die nodig zijn volgens de uitspraak van de ABRvS. Het bevat ook een uitgebreide toelichting en bijlagen die de context en achtergrondinformatie bieden.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste herstelbesluit vaststellen en ervoor zorgen dat de aanpassingen binnen de gestelde termijn van 16 weken worden doorgevoerd. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de naleving van de uitspraak van de ABRvS.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de tijdelijke en structurele oplossingen voor de verkeersproblematiek rondom de Mall of the Netherlands en de aanpassingen in de bestemmingsplannen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de gewijzigde omstandigheden en de belangen van verschillende belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de 16 weken termijn voor aanpassingen. Echter, de haalbaarheid en meetbaarheid van de structurele oplossingen voor de verkeersproblematiek zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties in het voorstel zelf, maar de complexiteit van de verkeersproblematiek kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde aanpassingen in het herstelbesluit vast te stellen en de tijdelijke oplossing voor de Mall of the Netherlands te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen nieuwe participatieronde nodig is vanwege de bestuurlijke lus en de gestelde termijnen. De betrokken partijen worden schriftelijk geïnformeerd over de uitkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel, maar de verkeersproblematiek en de bijbehorende oplossingen kunnen indirect invloed hebben op duurzaamheid, bijvoorbeeld door het bevorderen van fiets- en openbaar vervoer.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van het bestemmingsplan. Echter, bij de definitieve uitspraak kan de ABRvS bepalen dat de gemeente kosten moet vergoeden aan indieners van beroepsschriften. De dekking van eventuele kosten wordt niet specifiek genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) Mall of the Netherlands Verkeerssituatie Omgevingswet Bestuurlijke lus Kinderopvang Speeltuin Rozenlaan 16a Tegenstrijdige regeling Nota van wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststelling reparatie ‘Herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk’". Het voorstel betreft het aanpassen van het bestemmingsplan Stedelijk naar aanleiding van een tussenuitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) op 7 mei 2025. De ABRvS heeft de gemeenteraad opgedragen om het herstelbesluit op enkele punten te corrigeren, waaronder de verkeerssituatie rondom de Mall of the Netherlands en tegenstrijdigheden in planregels. Het voorstel omvat ook het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen voor de betrokken gronden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerd ingaat op de specifieke aanpassingen die nodig zijn volgens de uitspraak van de ABRvS. Het bevat ook een uitgebreide toelichting en bijlagen die de context en achtergrondinformatie bieden.
Rol van de raad:
De raad moet het aangepaste herstelbesluit vaststellen en ervoor zorgen dat de aanpassingen binnen de gestelde termijn van 16 weken worden doorgevoerd. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de naleving van de uitspraak van de ABRvS.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de tijdelijke en structurele oplossingen voor de verkeersproblematiek rondom de Mall of the Netherlands en de aanpassingen in de bestemmingsplannen. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de gewijzigde omstandigheden en de belangen van verschillende belanghebbenden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de 16 weken termijn voor aanpassingen. Echter, de haalbaarheid en meetbaarheid van de structurele oplossingen voor de verkeersproblematiek zijn minder duidelijk. Er zijn geen directe inconsequenties in het voorstel zelf, maar de complexiteit van de verkeersproblematiek kan uitdagingen opleveren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde aanpassingen in het herstelbesluit vast te stellen en de tijdelijke oplossing voor de Mall of the Netherlands te accepteren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er geen nieuwe participatieronde nodig is vanwege de bestuurlijke lus en de gestelde termijnen. De betrokken partijen worden schriftelijk geïnformeerd over de uitkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema in het voorstel, maar de verkeersproblematiek en de bijbehorende oplossingen kunnen indirect invloed hebben op duurzaamheid, bijvoorbeeld door het bevorderen van fiets- en openbaar vervoer.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van het bestemmingsplan. Echter, bij de definitieve uitspraak kan de ABRvS bepalen dat de gemeente kosten moet vergoeden aan indieners van beroepsschriften. De dekking van eventuele kosten wordt niet specifiek genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstelbesluit bestemmingsplan Stedelijk Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) Mall of the Netherlands Verkeerssituatie Omgevingswet Bestuurlijke lus Kinderopvang Speeltuin Rozenlaan 16a Tegenstrijdige regeling Nota van wijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
J.f. (ans) Seriese
J.f. (ans) Seriese
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
G.j. Snellink
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
F.b. (frank) Wilschut
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
J.m. (koos) Van Wissen
J.m. (koos) Van Wissen
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.p.w. (gijs) Dupont
G.p.w. (gijs) Dupont
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.p.w. (gijs) Dupont
G.p.w. (gijs) Dupont
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.p.w. (gijs) Dupont
G.p.w. (gijs) Dupont
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
A.j.m. (alexander) Hielkema
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.D. (Guus) Beek - VVD
G.D. (Guus) Beek - VVD
F.b. (frank) Wilschut
F.b. (frank) Wilschut
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
S.r. (sangita) Paltansing
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
J.f. (ans) Seriese
J.f. (ans) Seriese
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
G.j. Snellink
R. (ron) Van Duffelen
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.h. (ed) Klaarhamer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
A.j.m. (alexander) Hielkema
G.j. Snellink
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.h. (ed) Klaarhamer
G.p.w. (gijs) Dupont
A.j.m. (alexander) Hielkema
G.D. (Guus) Beek - VVD
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
J.f. (ans) Seriese
G.j. Snellink
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser -
01:47:05 - 01:47:05 - 01:47:46 - 01:47:46 - 01:48:34 - 01:48:34 - 01:48:44 - 01:48:44 - 01:49:40 - 01:49:40 - 01:52:47 - 01:52:47 - 01:53:10 - 01:53:10 - 01:54:04 - 01:54:04 - 01:54:31 - 01:54:31 - 01:55:11 - 01:55:11 - 01:55:59 - 01:55:59 - 01:56:47 - 01:56:47 - 01:57:36 - 01:57:36 - 01:57:38 - 01:57:38 - 01:58:29 - 01:58:29 - 01:58:44 - 01:58:44 - 01:59:00 - 01:59:00 - 01:59:26 - 01:59:26 - 01:59:35 - 01:59:35 - 02:00:12 - 02:00:12 - 02:00:57 - 02:00:57 - 02:01:51 - 02:01:51 - 02:02:57 - 02:02:57 - 02:03:23 - 02:03:23 - 02:04:13 - 02:04:13 - 02:04:29 - 02:04:29 - 02:04:51 - 02:04:51 - 02:05:12 - 02:05:12 - 02:07:14 - 02:09:00 - 02:09:52 - 02:10:53 - 02:11:58 - 02:12:16 - 02:13:20 - 02:13:57 - 02:16:20 - 02:16:40 - 02:17:33 - 02:18:24 - 02:18:43
Agendapunt 5.4 Raadsvoorstel vaststellen Tweede wijziging Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022
Kleinere Woningen, Grotere Kansen? Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert Over Woningverordening
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022. Deze wijziging, ingegeven door de nieuwe Wet betaalbare huur, zou de minimale gebruiksoppervlakten voor woningen verlagen. Het doel: meer betaalbare woningen bouwen die aansluiten bij de huidige woningbehoefte. Maar niet iedereen is overtuigd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg het voorstel om de minimale gebruiksoppervlakten voor sociale en middeldure huurwoningen te verlagen. De wijziging is een reactie op de nieuwe Wet betaalbare huur, die vanaf juli 2024 de middenhuur reguleert en het woningwaarderingsstelsel (WWS) moderniseert. De huidige minima van 75 m² voor middeldure en 55 m² voor sociale huurwoningen zijn volgens de nieuwe regelgeving en gestegen WOZ-waarden niet langer haalbaar. Het voorstel is om deze minima te verlagen naar respectievelijk 50 m² en 40 m².De VVD opende het debat met vragen over de oorsprong van dergelijke wijzigingen. "Komt dit initiatief van de woningcorporaties of van de ontwikkelaars?" vroeg een VVD-raadslid. Het CDA uitte zorgen over het mogelijke verlies aan woongenot door de waardestijgingen. "Het lijkt een financieel gedreven voorstel," aldus een CDA-woordvoerder.
D66 benadrukte de noodzaak van betaalbare woningen voor jongere starters en mensen met een lager inkomen. "Als we vasthouden aan grote woningen, bouwen we huizen die niet meer betaalbaar zijn voor de mensen die ze het hardst nodig hebben," stelde een D66-raadslid. GroenLinks was kritisch en noemde het voorstel een stap op een "glijdende schaal naar nog duurdere woningen."
GBLV vroeg zich af voor welke projecten de wijziging zou gelden en benadrukte het belang van een gedifferentieerd woningaanbod. De PvdA sprak zich uit voor het recht op goed en betaalbaar wonen, maar waarschuwde voor "sociale bezemkasten." De SP sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de huurder vaak de dupe is van dergelijke voorstellen.
Wethouder reageerde door te benadrukken dat de wijziging noodzakelijk is vanwege de nieuwe wetgeving en de hoge grondprijzen in de regio. "We hebben woningen keihard nodig," aldus de wethouder. Ze stelde voor om gedifferentieerd te bouwen, met een mix van kleinere en grotere woningen, om zo aan de diverse woonbehoeften te voldoen.
Het debat eindigde met de toezegging van de wethouder om het voorstel aan te passen en terug te brengen naar de raad, waarbij een amendement van GBLV in de maak is. De discussie over de balans tussen betaalbaarheid en woonkwaliteit blijft voorlopig nog onderwerp van gesprek in Leidschendam-Voorburg.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een tweede wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022. Deze wijziging is ingegeven door de nieuwe Wet betaalbare huur, die vanaf juli 2024 de middenhuur reguleert en het woningwaarderingsstelsel (WWS) moderniseert. De huidige minimale gebruiksoppervlakten van 75 m² voor middeldure en 55 m² voor sociale huurwoningen zijn door de nieuwe regelgeving en gestegen WOZ-waarden niet meer haalbaar. De wijziging stelt voor om deze minima te verlagen naar respectievelijk 50 m² en 40 m², zodat er meer betaalbare woningen kunnen worden gebouwd die aansluiten bij de huidige woningbehoefte, vooral voor eenpersoonshuishoudens. De wijziging biedt ook de mogelijkheid voor een gemiddeld gebruiksoppervlak binnen bouwprojecten, wat een gedifferentieerd woningaanbod mogelijk maakt. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en de betrokken woningcorporaties zijn positief over het voorstel. Na vaststelling door de raad wordt de wijziging bekendgemaakt en treedt deze de dag na publicatie in werking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Tweede wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022." Het voorstel beoogt de minimale gebruiksoppervlakte (GBO) voor sociale en middeldure huur-/koopwoningen te verlagen. Dit is noodzakelijk vanwege de modernisering van het woningwaarderingsstelsel (WWS) en de gestegen WOZ-waarden, waardoor nieuwbouwwoningen sneller in de vrije sector vallen. De wijziging maakt het mogelijk om kleinere, maar kwalitatief goede woningen te bouwen die aansluiten bij de huidige woningbehoefte, met name voor eenpersoonshuishoudens en andere aandachtsgroepen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de aanleiding, de noodzaak van de wijziging, en de verwachte impact. Er is echter weinig detail over de exacte implementatie en monitoring van de effecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijziging van de verordening officieel vast te stellen. Dit is een belangrijke stap om de woningbouwplannen in lijn te brengen met de nieuwe regelgeving en marktomstandigheden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verlaging van de minimale GBO steunen, wat kan leiden tot kleinere woningen maar mogelijk meer betaalbare opties. Dit kan invloed hebben op de sociale cohesie en de kwaliteit van leven in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatieprocedure. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de impact op lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Tweede wijziging van de Verordening vast te stellen, waarmee de minimale GBO voor sociale en middeldure woningen wordt verlaagd.
Participatie:
Er is beperkte participatie van inwoners; de focus ligt op consultatie van woningcorporaties. Dit kan een gemiste kans zijn om bredere input te krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien nieuwbouwwoningen aan hoge energiezuinigheidseisen moeten voldoen, wat invloed heeft op de WWS-punten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, zoals vermeld in het document. Er is geen informatie over hoe eventuele indirecte kosten of besparingen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningwaarderingsstelsel (WWS) Middenhuur Gebruikoppervlakte (GBO) WOZ-waarde Nieuwbouwwoningen Sociale huur Middeldure huur-/koopwoningen Kwaliteitseisen Woningcorporaties Betaalbare woningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Tweede wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022." Het voorstel beoogt de minimale gebruiksoppervlakte (GBO) voor sociale en middeldure huur-/koopwoningen te verlagen. Dit is noodzakelijk vanwege de modernisering van het woningwaarderingsstelsel (WWS) en de gestegen WOZ-waarden, waardoor nieuwbouwwoningen sneller in de vrije sector vallen. De wijziging maakt het mogelijk om kleinere, maar kwalitatief goede woningen te bouwen die aansluiten bij de huidige woningbehoefte, met name voor eenpersoonshuishoudens en andere aandachtsgroepen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de aanleiding, de noodzaak van de wijziging, en de verwachte impact. Er is echter weinig detail over de exacte implementatie en monitoring van de effecten.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de wijziging van de verordening officieel vast te stellen. Dit is een belangrijke stap om de woningbouwplannen in lijn te brengen met de nieuwe regelgeving en marktomstandigheden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verlaging van de minimale GBO steunen, wat kan leiden tot kleinere woningen maar mogelijk meer betaalbare opties. Dit kan invloed hebben op de sociale cohesie en de kwaliteit van leven in de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatieprocedure. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de impact op lange termijn is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Tweede wijziging van de Verordening vast te stellen, waarmee de minimale GBO voor sociale en middeldure woningen wordt verlaagd.
Participatie:
Er is beperkte participatie van inwoners; de focus ligt op consultatie van woningcorporaties. Dit kan een gemiste kans zijn om bredere input te krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien nieuwbouwwoningen aan hoge energiezuinigheidseisen moeten voldoen, wat invloed heeft op de WWS-punten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, zoals vermeld in het document. Er is geen informatie over hoe eventuele indirecte kosten of besparingen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningwaarderingsstelsel (WWS) Middenhuur Gebruikoppervlakte (GBO) WOZ-waarde Nieuwbouwwoningen Sociale huur Middeldure huur-/koopwoningen Kwaliteitseisen Woningcorporaties Betaalbare woningenVerfijning van de zoekopdracht:
Th.j. (diederik) Visser
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
G.j. Snellink
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
G.p.w. (gijs) Dupont
B.b.m. (bianca) Bremer
Th.j. (diederik) Visser
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
B.b.m. (bianca) Bremer
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
Onbekende spreker
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
G.D. (Guus) Beek - VVD
R. (ron) Van Duffelen
Th.j. (diederik) Visser
Onbekende spreker
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
F.b. (frank) Wilschut
Th.j. (diederik) Visser
R. (ron) Van Duffelen
S.r. (sangita) Paltansing
Th.j. (diederik) Visser
J.m. (koos) Van Wissen
S.r. (sangita) Paltansing
J.m. (koos) Van Wissen
Th.j. (diederik) Visser
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.j. (diederik) Visser
G.j. Snellink
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser -
02:19:41 - 02:20:33 - 02:21:50 - 02:23:57 - 02:25:40 - 02:28:07 - 02:30:38 - 02:33:52 - 02:36:17 - 02:39:05 - 02:41:56 - 02:42:43 - 02:43:47 - 02:44:22 - 02:44:55 - 02:45:15 - 02:46:02 - 02:47:16 - 02:47:34 - 02:48:11 - 02:49:17 - 02:50:05 - 02:50:44 - 02:51:33 - 02:51:49 - 02:52:27 - 02:53:30 - 02:54:50 - 02:55:09 - 02:55:20
Agendapunt 5.5 Raadsvoorstel vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 1e herziening
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Stemt in met Herziening Grondexploitaties: "Een Noodzakelijke Stap"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met de herziening van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025, ondanks een nadelig saldo van €5,8 miljoen. Het krediet voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder wordt verhoogd. De geheime bijlage blijft onderwerp van discussie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg besloten om de herziening van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 goed te keuren. Dit besluit omvat een verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder van €1.790.000 naar €1.943.000. De herziening is volgens de raad noodzakelijk vanwege de financiële omvang en de dynamiek van de markt.De vergadering verliep niet zonder discussie. De geheime bijlage bij het rapport, die gevoelige informatie bevat die de onderhandelingspositie van de gemeente kan beïnvloeden, bleef een punt van zorg. "We moeten voorzichtig zijn met wat we delen," benadrukte een raadslid. De geheimhouding is opgelegd om de belangen van de gemeente te beschermen.
Tijdens het debat werd ook de financiële impact van het voorstel besproken. De herziening resulteert in een nadelig saldo van circa €5,8 miljoen. "Het is een flinke tegenvaller, maar we moeten vooruitkijken," aldus wethouder Hulkema. Hij legde uit dat de vertragingen in projecten zoals Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en De Star hebben bijgedragen aan de kostenstijgingen. "Vertragingen kosten geld, maar we zijn gelukkig ver verwijderd van de eerdere schattingen van 30 miljoen in de min."
De raad was het erover eens dat de risico's beheerst moeten worden door een grondige inventarisatie en financiële waardering. Het grondexploitatierisico wordt momenteel geschat op ongeveer €4,85 miljoen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via participatietrajecten en openbare infographics die inzicht geven in de projecten.
Ondanks de zorgen over de financiële verliezen, werd het voorstel uiteindelijk als hamerstuk aangenomen. "Het is een noodzakelijke stap om de voortgang van onze ruimtelijke projecten te waarborgen," concludeerde een raadslid. De financiële gevolgen van het besluit worden verwerkt in de jaarrekening van 2024, en er is een voorziening getroffen voor het verwachte verlies van de grondexploitaties.
De vergadering eindigde met een oproep tot meer transparantie en educatie over grondexploitaties. "Misschien moeten we hier in de toekomst meer aandacht aan besteden in het inwerkprogramma voor nieuwe raadsleden," stelde een raadslid voor. Het voorstel werd met instemming ontvangen en zal worden meegenomen in toekomstige overwegingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten om de rapportage "Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 1e herziening" en de bijbehorende geheime bijlage vast te stellen. Het krediet voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder wordt verhoogd van € 1.790.000 naar € 1.943.000. De herziening van het MPG is noodzakelijk vanwege de financiële omvang en marktdynamiek, en biedt inzicht in de voortgang van ruimtelijke projecten en de bijbehorende kosten en opbrengsten. De einddata voor de projecten Klein Plaspoelpolder, Vlietvoorde en De Star zijn vastgesteld, met enkele verschuivingen vanwege vertragingen. Het totale resultaat van de herziening is een nadelig saldo van circa € 5,8 miljoen. De geheime bijlage bevat gevoelige informatie die de onderhandelingspositie van de gemeente kan beïnvloeden, waardoor geheimhouding is opgelegd. De financiële gevolgen van het besluit zijn verwerkt in de jaarrekening 2024, en er is een voorziening getroffen voor het verwachte verlies van de grondexploitaties. Risico's worden beheerst door een inventarisatie en financiële waardering, met een grondexploitatierisico van ongeveer € 4,85 miljoen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via participatietrajecten en openbare infographics die inzicht geven in de projecten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 1e herziening
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste herziening van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het MPG biedt een financieel kader voor gebiedsontwikkelingsprojecten en wordt periodiek herzien om de raad te informeren over de voortgang en financiële status van ruimtelijke projecten. De herziening omvat onder andere een verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder en aanpassingen in de fasering en programmering van projecten zoals Vlietvoorde en De Star. De financiële gevolgen en risico's worden in detail besproken, inclusief een verliesvoorziening van €7,87 miljoen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële implicaties, fasering, en programmering van de grondexploitaties. Echter, de geheime bijlage beperkt de transparantie over bepaalde financiële details.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel vast te stellen, inclusief de herziening van het MPG en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De raad moet ook besluiten over de verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de financiële kaders en de verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen. Er moeten ook afwegingen worden gemaakt over de prioritering van projecten en de bijbehorende risico's.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte impact van de herzieningen op de ruimtelijke ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheime bijlage kan leiden tot een gebrek aan transparantie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het MPG 2025 1e herziening vast te stellen, inclusief de geheime bijlage en de begrotingswijzigingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er participatietrajecten zijn voor de gebiedsontwikkelingen, maar het MPG zelf is een financiële vertaling zonder directe participatie. Er zijn infographics gemaakt om het publiek te informeren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden beïnvloed door de keuzes in ruimtelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een verliesvoorziening van €7,87 miljoen. De verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen wordt gedekt door indexatie. De financiële risico's zijn gedetailleerd geanalyseerd en er is een voorziening getroffen om deze te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) Klein Plaspoelpolder Vlietvoorde De Star Grondexploitaties Herziening Bovenwijkse voorzieningen Risicoprofiel Voorziening ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 1e herziening
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de eerste herziening van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) 2025 voor de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het MPG biedt een financieel kader voor gebiedsontwikkelingsprojecten en wordt periodiek herzien om de raad te informeren over de voortgang en financiële status van ruimtelijke projecten. De herziening omvat onder andere een verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen in Klein Plaspoelpolder en aanpassingen in de fasering en programmering van projecten zoals Vlietvoorde en De Star. De financiële gevolgen en risico's worden in detail besproken, inclusief een verliesvoorziening van €7,87 miljoen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële implicaties, fasering, en programmering van de grondexploitaties. Echter, de geheime bijlage beperkt de transparantie over bepaalde financiële details.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel vast te stellen, inclusief de herziening van het MPG en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De raad moet ook besluiten over de verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de financiële kaders en de verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen. Er moeten ook afwegingen worden gemaakt over de prioritering van projecten en de bijbehorende risico's.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de exacte impact van de herzieningen op de ruimtelijke ontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheime bijlage kan leiden tot een gebrek aan transparantie.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het MPG 2025 1e herziening vast te stellen, inclusief de geheime bijlage en de begrotingswijzigingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er participatietrajecten zijn voor de gebiedsontwikkelingen, maar het MPG zelf is een financiële vertaling zonder directe participatie. Er zijn infographics gemaakt om het publiek te informeren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden beïnvloed door de keuzes in ruimtelijke ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn significant, met een verliesvoorziening van €7,87 miljoen. De verhoging van het krediet voor bovenwijkse voorzieningen wordt gedekt door indexatie. De financiële risico's zijn gedetailleerd geanalyseerd en er is een voorziening getroffen om deze te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) Klein Plaspoelpolder Vlietvoorde De Star Grondexploitaties Herziening Bovenwijkse voorzieningen Risicoprofiel Voorziening ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
B.b.m. (bianca) Bremer
B.b.m. (bianca) Bremer
Onbekende spreker
G.D. (Guus) Beek - VVD
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
A.j.m. (alexander) Hielkema
Th.j. (diederik) Visser
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
E.h. (ed) Klaarhamer
G.p.w. (gijs) Dupont
A.j.m. (alexander) Hielkema
G.D. (Guus) Beek - VVD
F.b. (frank) Wilschut
R. (ron) Van Duffelen
Ph. (philip) Van Veller
Th.j. (diederik) Visser
S.r. (sangita) Paltansing
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
C.P. (kees) Elenbaas - GroenLinks
G.j. Snellink
Onbekende spreker -
E.h. (ed) Klaarhamer -
G.p.w. (gijs) Dupont -
F.b. (frank) Wilschut -
R. (ron) Van Duffelen -
S.r. (sangita) Paltansing -
G.j. Snellink -
Agendapunt 5.6 Raadsbrief Beantwoorden schriftelijke vragen inzake Vlietland besluit Omgevingsdienst m.b.t. alternatief
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Schriftelijke vragen ex artikel 32 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Leidschendam-Voorburg 2024." Het betreft vragen van de raadsleden Frank Wilschut (ChristenUnie), Alexander Hielkema (D66), en Ron van Duffelen (CDA) aan het college van B&W over de afwijzing van een natuurvergunning voor de bouw van een vakantiepark in het natuurgebied Vlietland. De Omgevingsdienst heeft de vergunning geweigerd omdat er geen onderzoek naar alternatieve locaties is gedaan. De raadsleden vragen waarom de gemeente niet om een dergelijk onderzoek heeft verzocht en of het college bereid is om in gesprek te gaan met de ontwikkelaar en betrokkenen over alternatieve locaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het stellen van vragen. Het biedt echter geen concrete oplossingen of aanbevelingen, maar vraagt om verduidelijking en actie van het college.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om toezicht te houden op het college en ervoor te zorgen dat er adequaat wordt gereageerd op de afwijzing van de natuurvergunning. De raad kan het college aansporen om in gesprek te gaan met de ontwikkelaar en andere betrokkenen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet ondersteunen van de ontwikkeling van een vakantiepark in een natuurgebied en het al dan niet initiëren van gesprekken over alternatieve locaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het voornamelijk vragen stelt zonder concrete doelen of tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vragen zijn open en laten ruimte voor interpretatie.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het college willen aansporen om in gesprek te gaan met de ontwikkelaar en betrokkenen over alternatieve locaties en het herstel van vertrouwen.
Participatie:
Het voorstel suggereert dat er een dialoog moet plaatsvinden met alle betrokkenen, wat wijst op een wens voor participatie van verschillende stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het gaat om de bouw in een natuurgebied en de noodzaak om alternatieve locaties te onderzoeken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Eventuele financiële implicaties zouden afhangen van de uitkomsten van de gesprekken en de keuzes die worden gemaakt over de ontwikkeling van het vakantiepark.
Agendapunt 6.1 Vaststellen besluitenlijst vorige vergadering
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Th.j. (diederik) Visser
Agendapunt 6.3 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze op ontwerpbegroting Avalex 2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een zienswijze opgesteld over de ontwerpbegroting 2026 van Avalex, een bedrijfsvoeringsorganisatie voor afvalinzameling en -verwerking. De raad heeft de ontwerpbegroting ontvangen en is uitgenodigd om een zienswijze te geven, zoals vastgelegd in de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeenschappelijke Regeling Avalex. In de zienswijze worden zorgen geuit over de stijgende kosten, mede door de aanstaande CO2-heffing en de problematiek rondom lachgascilinders. Avalex heeft in 2024 een verlies van € 0,5 miljoen geleden, voornamelijk door hoog ziekteverzuim en stijgende kosten voor het wagenpark. De begroting voor 2026 bedraagt € 54,2 miljoen, met een aanzienlijke bijdrage van de gemeenten. De raad nodigt de secretaris-directeur van Avalex uit voor een gesprek over de kostenopbouw en de invloed van inwoners hierop. Het besluit om een zienswijze in te dienen heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar de uiteindelijke Dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2026 zal wel financiële consequenties hebben. Inwoners worden indirect betrokken bij het afvalbeleid via bewonersavonden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op begroting Avalex 2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de ontwerpbegroting 2026 van Avalex. De zienswijze moet voor 11 juli 2025 worden verstuurd. Het voorstel geeft een overzicht van de financiële situatie van Avalex, inclusief de verliezen in 2024 en de uitdagingen voor 2026, zoals stijgende kosten en inefficiënties. De raad wordt gevraagd om haar zorgen over de stijgende kosten en de impact van toekomstige heffingen en problematieken, zoals de CO2-heffing en lachgascilinders, kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de financiële situatie van Avalex en de factoren die de kosten beïnvloeden. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die worden overwogen om de kosten te beheersen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze op de ontwerpbegroting van Avalex vast te stellen en te communiceren. De raad moet haar zorgen en verwachtingen uitspreken en in gesprek gaan met Avalex over de financiële en operationele uitdagingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen hoe zij de stijgende kosten en inefficiënties wil aanpakken en welke prioriteiten zij stelt in de samenwerking met Avalex. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij het proces van afvalscheiding en kostenbeheersing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke financiële gegevens en deadlines bevat, ontbreken concrete, meetbare doelstellingen voor kostenreductie en efficiëntieverbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheden, zoals de impact van de CO2-heffing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van Avalex vast te stellen en deze voor 11 juli 2025 te versturen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het opstellen van een zienswijze zich niet leent voor participatie. Inwoners worden wel indirect betrokken via bewonersavonden en doorlopende bevragingen over afvalbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van afvalscheiding en de impact van de CO2-heffing. Het voorstel benadrukt het belang van betere afvalscheiding om kosten en milieueffecten te verminderen.
Financiële gevolgen:
Het besluit zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de uiteindelijke Dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2026 zal wel financiële implicaties hebben. Deze worden verwerkt in de gemeentelijke begroting 2026-2029. De financiële gevolgen van toekomstige kostenposten, zoals de CO2-heffing en lachgascilinders, zijn nog onzeker en kunnen leiden tot stijgingen in de afvalstoffenheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Ontwerpbegroting 2026 Zienswijze Afvalinzameling Verwerkingskosten Ziekteverzuim Elektrische inzamelwagens CO2-heffing Lachgascilinders GrondstoffenopbrengstenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen zienswijze op begroting Avalex 2026". Het voorstel betreft het vaststellen van een zienswijze door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op de ontwerpbegroting 2026 van Avalex. De zienswijze moet voor 11 juli 2025 worden verstuurd. Het voorstel geeft een overzicht van de financiële situatie van Avalex, inclusief de verliezen in 2024 en de uitdagingen voor 2026, zoals stijgende kosten en inefficiënties. De raad wordt gevraagd om haar zorgen over de stijgende kosten en de impact van toekomstige heffingen en problematieken, zoals de CO2-heffing en lachgascilinders, kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde analyse van de financiële situatie van Avalex en de factoren die de kosten beïnvloeden. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de specifieke maatregelen die worden overwogen om de kosten te beheersen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze op de ontwerpbegroting van Avalex vast te stellen en te communiceren. De raad moet haar zorgen en verwachtingen uitspreken en in gesprek gaan met Avalex over de financiële en operationele uitdagingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen hoe zij de stijgende kosten en inefficiënties wil aanpakken en welke prioriteiten zij stelt in de samenwerking met Avalex. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van betrokkenheid bij het proces van afvalscheiding en kostenbeheersing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke financiële gegevens en deadlines bevat, ontbreken concrete, meetbare doelstellingen voor kostenreductie en efficiëntieverbetering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is wel sprake van onzekerheden, zoals de impact van de CO2-heffing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van Avalex vast te stellen en deze voor 11 juli 2025 te versturen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het opstellen van een zienswijze zich niet leent voor participatie. Inwoners worden wel indirect betrokken via bewonersavonden en doorlopende bevragingen over afvalbeleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de context van afvalscheiding en de impact van de CO2-heffing. Het voorstel benadrukt het belang van betere afvalscheiding om kosten en milieueffecten te verminderen.
Financiële gevolgen:
Het besluit zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar de uiteindelijke Dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2026 zal wel financiële implicaties hebben. Deze worden verwerkt in de gemeentelijke begroting 2026-2029. De financiële gevolgen van toekomstige kostenposten, zoals de CO2-heffing en lachgascilinders, zijn nog onzeker en kunnen leiden tot stijgingen in de afvalstoffenheffing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Avalex Ontwerpbegroting 2026 Zienswijze Afvalinzameling Verwerkingskosten Ziekteverzuim Elektrische inzamelwagens CO2-heffing Lachgascilinders GrondstoffenopbrengstenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.4 Raadsvoorstel vaststellen Zienswijze Ontwerpbegroting 2026 en Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025 MRDH
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft besloten een zienswijzebrief vast te stellen en te verzenden naar het dagelijks bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) met betrekking tot de Ontwerpbegroting 2026 en de Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025. De gemeente ontving deze documenten op 14 april 2025 en kan volgens de procedure een zienswijze indienen. De MRDH is belangrijk voor de gemeente vanwege de regionale bereikbaarheid en het economisch vestigingsklimaat. De ontwerpbegroting 2026 sluit aan bij de Strategische Agenda en andere plannen. De gemeenteraad steunt de focus op mobiliteit en economie, maar uit zorgen over een voorgenomen korting van 59 miljoen euro op de Brede Doeluitkering, essentieel voor openbaar vervoer en infrastructuur. De raad waardeert de verlaging van de inwonerbijdrage voor het economisch vestigingsklimaat en de versterking van de lokale uitvoeringskracht door MRDH Support. De financiële gevolgen van de ontwerpbegroting zijn beperkt, en de bijdrage voor het economisch vestigingsklimaat is vastgesteld op €3 per inwoner, wat voor Leidschendam-Voorburg neerkomt op €234.927. Inwonersparticipatie is niet van toepassing op dit onderwerp. Documenten die bij het raadsvoorstel horen, zijn onder andere de concept raadsbesluit en zienswijze, en diverse bijlagen met betrekking tot de begroting en beleidsnota van de MRDH.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Zienswijze Ontwerpbegroting 2026 en Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025 MRDH". Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van een zienswijzebrief over de ontwerpbegroting 2026 en beleidsnota van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om hun steun te betuigen aan de visievorming voor mobiliteit en economie, en hun zorgen te uiten over de voorgenomen structurele korting op de Brede Doeluitkering (BDU). De raad waardeert de verlaging van de inwonerbijdrage voor het economisch vestigingsklimaat en de versterking van de lokale uitvoeringskracht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante documenten en context biedt voor de gemeenteraad om een geïnformeerde beslissing te nemen. Het bevat de ontwerpbegroting, beleidsnota en de bijbehorende zienswijze.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijzebrief vast te stellen en te verzenden aan het dagelijks bestuur van de MRDH. Dit houdt in dat de raad zijn mening en zorgen uitspreekt over de ontwerpbegroting en beleidsnota.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze steunen, inclusief de steun voor visievorming en de bezwaren tegen de korting op de BDU. Daarnaast moeten ze de verlaging van de inwonerbijdrage en de inzet van MRDH Support evalueren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de zienswijze hangt af van de respons van het MRDH-bestuur en het Rijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzebrief vast te stellen en te verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich niet leent voor inwonersparticipatie, wat impliceert dat de betrokkenheid van burgers beperkt is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel mobiliteit en economie indirect invloed kunnen hebben op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente, aangezien de bijdrage voor het economisch vestigingsklimaat binnen het huidige budget past. De zorgen over de BDU-korting kunnen echter toekomstige financiële implicaties hebben als deze niet wordt teruggedraaid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Ontwerpbegroting 2026 Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025 Zienswijzebrief Brede Doeluitkering (BDU) Economisch vestigingsklimaat Mobiliteit Rijksbezuinigingen Openbaar vervoer InwonerbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Zienswijze Ontwerpbegroting 2026 en Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025 MRDH". Het voorstel betreft het vaststellen en verzenden van een zienswijzebrief over de ontwerpbegroting 2026 en beleidsnota van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd om hun steun te betuigen aan de visievorming voor mobiliteit en economie, en hun zorgen te uiten over de voorgenomen structurele korting op de Brede Doeluitkering (BDU). De raad waardeert de verlaging van de inwonerbijdrage voor het economisch vestigingsklimaat en de versterking van de lokale uitvoeringskracht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante documenten en context biedt voor de gemeenteraad om een geïnformeerde beslissing te nemen. Het bevat de ontwerpbegroting, beleidsnota en de bijbehorende zienswijze.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijzebrief vast te stellen en te verzenden aan het dagelijks bestuur van de MRDH. Dit houdt in dat de raad zijn mening en zorgen uitspreekt over de ontwerpbegroting en beleidsnota.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze steunen, inclusief de steun voor visievorming en de bezwaren tegen de korting op de BDU. Daarnaast moeten ze de verlaging van de inwonerbijdrage en de inzet van MRDH Support evalueren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de zienswijze hangt af van de respons van het MRDH-bestuur en het Rijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzebrief vast te stellen en te verzenden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het onderwerp zich niet leent voor inwonersparticipatie, wat impliceert dat de betrokkenheid van burgers beperkt is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel mobiliteit en economie indirect invloed kunnen hebben op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente, aangezien de bijdrage voor het economisch vestigingsklimaat binnen het huidige budget past. De zorgen over de BDU-korting kunnen echter toekomstige financiële implicaties hebben als deze niet wordt teruggedraaid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) Ontwerpbegroting 2026 Beleidsnota reserves, voorzieningen en fondsen 2025 Zienswijzebrief Brede Doeluitkering (BDU) Economisch vestigingsklimaat Mobiliteit Rijksbezuinigingen Openbaar vervoer InwonerbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.5 Raadsvoorstel vaststellen zienswijze Ontwerpbegroting Omgevingsdienst Haaglanden 2026
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een raadsvoorstel ontvangen met betrekking tot de Ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH). Het voorstel omvat drie belangrijke beslissingen: instemming met een deelnemersbijdrage van € 1.185.236 voor 2026, goedkeuring van de ontwerpbegroting van de ODH, en vaststelling van een zienswijzebrief. De ontwerpbegroting is in lijn met eerdere jaren en richt zich op het efficiënt uitvoeren van verplichte taken binnen een gezond financieel beleid. De gemeente zal een besparing van 2,27% realiseren op de verplichte bijdrage, maar het college stelt voor om niet verder te bezuinigen op diensten, omdat dit de kwaliteit van wettelijk verplichte taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving zou kunnen schaden. Inwoners zijn niet betrokken bij de besluitvorming over de ontwerpbegroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Zienswijze Ontwerpbegroting Omgevingsdienst Haaglanden 2026". Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad met de deelnemersbijdrage voor 2026 aan de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) en de ontwerpbegroting 2026. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting. Het voorstel benadrukt het belang van een efficiënte uitvoering van de taken van de ODH binnen een gezond financieel beleid. Er wordt een besparing van 2,27% voorgesteld, maar verdere bezuinigingen worden als onverantwoord beschouwd vanwege de impact op de kwaliteit van het werk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde financiële gegevens, de context van de besparingen, en de overwegingen van het college. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de gevolgen van de voorgestelde besparingen voor specifieke diensten.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de deelnemersbijdrage en de ontwerpbegroting, en een zienswijze indienen. De raad speelt een controlerende en besluitvormende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde besparingen en of ze akkoord gaat met het niet doorvoeren van de optionele 3% bezuiniging op diensten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en een duidelijke specificatie van de impact van de besparingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van de besparingen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de deelnemersbijdrage, de ontwerpbegroting, en de zienswijzebrief.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden bij dit voorstel. Dit kan een gemis zijn, vooral als de besparingen invloed hebben op diensten die inwoners direct raken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op milieutaken en toezicht, die invloed hebben op de duurzaamheid van de regio.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een verminderde deelnemersbijdrage van € 1.185.236, wat een besparing van 2,27% betekent. Er wordt aangegeven dat verdere bezuinigingen niet verantwoord zijn. De dekking van de financiële gevolgen wordt niet expliciet besproken, maar het voorstel lijkt binnen de bestaande financiële kaders te passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2026 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Deelnemersbijdrage Zienswijzebrief Financiële gevolgen Besparing Verplichte werkzaamheden Kadernota Vergunningverlening Toezicht en handhavingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Zienswijze Ontwerpbegroting Omgevingsdienst Haaglanden 2026". Het voorstel betreft de instemming van de gemeenteraad met de deelnemersbijdrage voor 2026 aan de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) en de ontwerpbegroting 2026. De raad wordt gevraagd een zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting. Het voorstel benadrukt het belang van een efficiënte uitvoering van de taken van de ODH binnen een gezond financieel beleid. Er wordt een besparing van 2,27% voorgesteld, maar verdere bezuinigingen worden als onverantwoord beschouwd vanwege de impact op de kwaliteit van het werk.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de benodigde financiële gegevens, de context van de besparingen, en de overwegingen van het college. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de gevolgen van de voorgestelde besparingen voor specifieke diensten.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de deelnemersbijdrage en de ontwerpbegroting, en een zienswijze indienen. De raad speelt een controlerende en besluitvormende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde besparingen en of ze akkoord gaat met het niet doorvoeren van de optionele 3% bezuiniging op diensten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist tijdgebonden elementen en een duidelijke specificatie van de impact van de besparingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van de besparingen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de deelnemersbijdrage, de ontwerpbegroting, en de zienswijzebrief.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of belanghebbenden bij dit voorstel. Dit kan een gemis zijn, vooral als de besparingen invloed hebben op diensten die inwoners direct raken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel betrekking heeft op milieutaken en toezicht, die invloed hebben op de duurzaamheid van de regio.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een verminderde deelnemersbijdrage van € 1.185.236, wat een besparing van 2,27% betekent. Er wordt aangegeven dat verdere bezuinigingen niet verantwoord zijn. De dekking van de financiële gevolgen wordt niet expliciet besproken, maar het voorstel lijkt binnen de bestaande financiële kaders te passen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontwerpbegroting 2026 Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) Deelnemersbijdrage Zienswijzebrief Financiële gevolgen Besparing Verplichte werkzaamheden Kadernota Vergunningverlening Toezicht en handhavingVerfijning van de zoekopdracht: