09-09-2025 Commissie Omgeving
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening en mededelingen
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Agendapunt 2 Vaststellen agenda en spreektijden
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Agendapunt 3 Spreekrecht inwoners
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
inspreker 1 - inspreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
inspreker 2 - inspreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
inspreker 2 - inspreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.A. (Charlotte) Bos - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
inspreker 2 - inspreker
G.D. (Guus) Beek - VVD
inspreker 2 - inspreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
inspreker 1 - inspreker
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
C.A. (Charlotte) Bos - D66
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Agendapunt 5.1 Terugkoppeling gemeenschappelijke regelingen (indien van toepassing)
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen planoptimalisatie Diaconessenhuis
Groen Licht voor Planoptimalisatie Diaconessenhuis: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert Over Toekomstige Bouwplannen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een belangrijke stap gezet richting de optimalisatie van de Kavelambitie Diaconessenhuis. Het plan, dat zich richt op archeologie, parkeren, en woningbouw, belooft meer woningen en een betere ruimtelijke inpassing. Maar niet zonder debat: de raad was verdeeld over de details en de betrokkenheid van omwonenden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering werd het voorstel voor de planoptimalisatie van de Kavelambitie Diaconessenhuis uitvoerig besproken. Het plan, dat in samenwerking met de nieuwe eigenaar Woonhave Ontwikkeling B.V. is opgesteld, streeft naar meer woningen, ondergronds parkeren en het zichtbaar maken van archeologisch erfgoed. De gemeenteraad moet nog een definitief besluit nemen, maar de discussie was levendig.
D66 toonde zich positief over de plannen. "Met het open hof model zien we duidelijke verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke kavelambitie," aldus een woordvoerder van de partij. Ze benadrukten echter het belang van een transparant en inclusief proces: "We willen voorkomen dat inwoners het gevoel krijgen dat ze pas achteraf worden geïnformeerd."
Andere partijen, zoals de VVD, uitten hun zorgen over de verkeersveiligheid en de impact van de extra woningen op de omliggende infrastructuur. "Er komt meer bouwmassa en een extra bouwlaag," merkte een VVD-raadslid op. "Dat betekent ook meer verkeersbewegingen op de Fonteinenburglaan."
Het CDA deelde deze zorgen en vroeg om meer inzicht in de bredere verkeersstromen en de druk op voorzieningen zoals scholen en kinderopvang. "De twee dichtstbijzijnde scholen hebben nu al een tekort aan plaatsen," aldus een CDA-vertegenwoordiger.
De wethouder probeerde de zorgen weg te nemen door te benadrukken dat er een verkeersonderzoek gaande is en dat de resultaten met de raad zullen worden gedeeld. "We kunnen niet het verkeer en andere problematiek in de omgeving op één ontwikkelkavel neerleggen," verklaarde de wethouder.
Ondanks de zorgen over verkeersveiligheid en de druk op voorzieningen, waren veel raadsleden het erover eens dat de planoptimalisatie een positieve bijdrage levert aan de woningbehoefte in de gemeente. "Een mooie bijdrage aan de woningbehoefte in onze gemeente," aldus een raadslid van GBLV.
Het voorstel zal als bespreekstuk naar de volgende raadsvergadering gaan, waarbij enkele partijen nog overwegen om amendementen in te dienen. De wethouder heeft toegezegd de raad actief te blijven informeren over de voortgang van het project en de participatiebijeenkomsten met omwonenden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een besluit over de planoptimalisatie van de Kavelambitie Diaconessenhuis. Het voorstel richt zich op het verbeteren van de archeologie, parkeren, bouwenveloppe en de verordening voor sociale en middeldure woningen. De nieuwe eigenaar, Woonhave Ontwikkeling B.V., werkt samen met de gemeente aan deze optimalisaties. Er zijn participatiebijeenkomsten met omwonenden gehouden om input te verzamelen. Het plan streeft naar meer woningen, betere ruimtelijke inpassing en ondergronds parkeren. Ook wordt gekeken naar het zichtbaar maken van archeologisch erfgoed. De gemeenteraad moet nog beslissen over het voorstel, waarna verdere uitwerking en vergunningaanvragen kunnen volgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen planoptimalisatie Diaconessenhuis". Het voorstel betreft de optimalisatie van de Kavelambitie voor het Diaconessenhuis in Leidschendam-Voorburg. De optimalisaties richten zich op archeologie, parkeren, bouwenveloppe, en de verordening voor sociale en middeldure woningen. Het doel is om meer woningen te realiseren, de ruimtelijke inpassing te verbeteren, en archeologisch erfgoed zichtbaar te maken. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met deze optimalisaties en het college opdracht te geven om het plan verder uit te werken met de eigenaar en een omgevingsvergunning aan te vragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de optimalisaties en de stappen die zijn genomen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de financiële implicaties en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de planoptimalisatie en de ruimtelijke kaders vaststellen. De raad heeft ook een adviserende rol gehad in eerdere fasen, zoals bij het vaststellen van de oorspronkelijke kavelambitie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen erfgoedbescherming en nieuwbouw, de mate van participatie van omwonenden, en de invulling van sociale en middeldure woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de exacte duurzaamheidsmaatregelen en de financiële dekking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de planoptimalisatie vast te stellen en het college opdracht te geven om het plan verder uit te werken en een omgevingsvergunning aan te vragen.
Participatie:
Er is een participatietraject geweest met omwonenden, waarbij input is verzameld en verwerkt in de planoptimalisatie. Het participatieniveau omvat informeren, raadplegen en samenspel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van archeologie en groenvoorzieningen, maar het voorstel mist specifieke duurzaamheidsdoelen of -maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De ontwikkelaar draagt de kosten voor eigen rekening en risico. Kostenverhaal en afspraken over de openbare ruimte worden vastgelegd in een anterieure overeenkomst. Verdere financiële details zijn beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kavelambitie Diaconessenhuis Planoptimalisatie Archeologie Ondergronds parkeren Woonhave Ontwikkeling B.V. Forum Hadriani Verordening sociale en middeldure woningen Participatietraject Cultureel erfgoed VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen planoptimalisatie Diaconessenhuis". Het voorstel betreft de optimalisatie van de Kavelambitie voor het Diaconessenhuis in Leidschendam-Voorburg. De optimalisaties richten zich op archeologie, parkeren, bouwenveloppe, en de verordening voor sociale en middeldure woningen. Het doel is om meer woningen te realiseren, de ruimtelijke inpassing te verbeteren, en archeologisch erfgoed zichtbaar te maken. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met deze optimalisaties en het college opdracht te geven om het plan verder uit te werken met de eigenaar en een omgevingsvergunning aan te vragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de optimalisaties en de stappen die zijn genomen. Er zijn echter enkele details die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de financiële implicaties en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de planoptimalisatie en de ruimtelijke kaders vaststellen. De raad heeft ook een adviserende rol gehad in eerdere fasen, zoals bij het vaststellen van de oorspronkelijke kavelambitie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen erfgoedbescherming en nieuwbouw, de mate van participatie van omwonenden, en de invulling van sociale en middeldure woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter enkele inconsistenties, zoals de onduidelijkheid over de exacte duurzaamheidsmaatregelen en de financiële dekking.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de planoptimalisatie vast te stellen en het college opdracht te geven om het plan verder uit te werken en een omgevingsvergunning aan te vragen.
Participatie:
Er is een participatietraject geweest met omwonenden, waarbij input is verzameld en verwerkt in de planoptimalisatie. Het participatieniveau omvat informeren, raadplegen en samenspel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van archeologie en groenvoorzieningen, maar het voorstel mist specifieke duurzaamheidsdoelen of -maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De ontwikkelaar draagt de kosten voor eigen rekening en risico. Kostenverhaal en afspraken over de openbare ruimte worden vastgelegd in een anterieure overeenkomst. Verdere financiële details zijn beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kavelambitie Diaconessenhuis Planoptimalisatie Archeologie Ondergronds parkeren Woonhave Ontwikkeling B.V. Forum Hadriani Verordening sociale en middeldure woningen Participatietraject Cultureel erfgoed VerkeersveiligheidVerfijning van de zoekopdracht:
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Coert) Bregman - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Onbekende spreker
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Coert) Bregman - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Coert) Bregman - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Onbekende spreker
C.P. (Coert) Bregman - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Onbekende spreker
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Onbekende spreker
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
02:42:17 - 02:43:53 - 02:46:58 - 02:49:44 - 02:51:03 - 02:51:53 - 02:57:31 - 02:58:00 - 02:59:18 - 03:00:10 - 03:01:05 - 03:01:22 - 03:02:10 - 03:02:59 - 03:03:31 - 03:03:41 - 03:06:07 - 03:06:49 - 03:07:06 - 03:07:23 - 03:08:37 - 03:08:44 - 03:09:32 - 03:09:41 - 03:11:17 - 03:12:40 - 03:13:27 - 03:14:24 - 03:16:42 - 03:20:19 - 03:21:28 - 03:21:50 - 03:22:01
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Agendapunt 5.3 Raadsvoorstel vaststellen Vastgoednota 2025-2030
Gemeente Leidschendam-Voorburg introduceert Vastgoednota 2025-2030: Een stap naar transparant vastgoedbeheer
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg beslist in de raadsvergadering van 23 september over de Vastgoednota 2025-2030. De Vastgoednota moet zorgen voor een toekomstbestendig en transparant beheer van gemeentelijk vastgoed. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werden de plannen uitvoerig besproken. Het beleid richt zich op strategisch beheer van de vastgoedportefeuille en het vergroten van publieke waarde, met een focus op kostprijsdekkende huur en verbeterde vastgoedprocessen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werd de vastgoednota gepresenteerd als een belangrijke stap voor de gemeente. "Vandaag bespreken we de geboorte van de eerste vastgoednota van onze gemeente," begon een enthousiast raadslid. De nota moet zorgen voor een duidelijk overzicht van het gemeentelijk vastgoed en de manier waarop de gemeente hiermee omgaat. Het doel is om strategisch om te gaan met de vastgoedportefeuille en de publieke waarde te vergroten.
Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de oprichting van een vastgoedorganisatie die de doelen van het beleid moet realiseren. "Een goede vastgoedorganisatie is een randvoorwaarde om de doelstellingen van het beleid te behalen," benadrukte een ander raadslid. Er werden echter ook vragen gesteld over de praktische uitvoering van het beleid. Zo vroeg een raadslid zich af hoe de gemeente ervoor zorgt dat wijkverenigingen niet te maken krijgen met onbetaalbare huurprijzen, gezien de kostprijsdekkende huur die wordt voorgesteld.
De wethouder reageerde op de vragen door te benadrukken dat de vastgoednota de basis vormt voor verdere uitwerking. "Dit is de basis op basis waarvan we verdergaan," legde hij uit. Hij gaf aan dat er nog een meerjarenperspectief vastgoed zal volgen, waarin per pand wordt aangegeven hoe de gemeente hiermee omgaat. Ook werd duidelijk dat de gemeente in gesprek zal blijven met belanghebbenden, zoals wijkverenigingen, om ervoor te zorgen dat de publieke waarde centraal blijft staan.
Hoewel er nog vragen openstaan, zoals over de normering van kernbezit en de betrokkenheid van wijkverenigingen, lijkt de gemeenteraad overwegend positief over de voorgestelde vastgoednota. De wethouder heeft toegezegd om schriftelijk terug te komen op enkele technische vragen, waarna de raad zal beslissen of de nota als hamerstuk kan worden aangenomen.
Met de Vastgoednota 2025-2030 zet de gemeente Leidschendam-Voorburg een belangrijke stap richting een transparanter en strategischer beheer van haar vastgoed, met als uiteindelijke doel het behoud en de versterking van maatschappelijke voorzieningen.
Samenvatting
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt een nieuw vastgoedbeleid vast te stellen, genaamd de Vastgoednota 2025-2030. Dit beleid moet zorgen voor een toekomstbestendig en transparant beheer van gemeentelijk vastgoed. De gemeente bezit en verhuurt panden, voornamelijk voor maatschappelijke functies, maar er is nog geen duidelijk kader voor het gebruik hiervan. Het nieuwe beleid moet helpen om strategisch om te gaan met de vastgoedportefeuille en de publieke waarde te vergroten. Er wordt een vastgoedorganisatie opgezet om de doelen van het beleid te realiseren. De gemeente wil een huurbeleid invoeren op basis van kostprijs en de vastgoedprocessen verbeteren. Het uiteindelijke doel is om de kosten en baten van het vastgoed inzichtelijk te maken en de maatschappelijke voorzieningen te behouden. Inwoners en belanghebbenden worden betrokken bij de invoering van het nieuwe beleid. De financiële gevolgen en de voortgang van het beleid worden jaarlijks gerapporteerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vastgoednota 2025-2030". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een beleidskader voor het gemeentelijk vastgoed van Leidschendam-Voorburg. De gemeente wil strategisch omgaan met haar vastgoedportefeuille om publieke waarde te creëren. De nota biedt kaders voor het verhuren, onderhouden, en ontwikkelen van vastgoed, met nadruk op kernbezit dat essentieel is voor gemeentelijke taken. Het doel is een toekomstbestendig en transparant vastgoedbeleid te realiseren, waarbij een nieuwe vastgoedorganisatie wordt opgezet om de uitvoering te ondersteunen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de doelen, de noodzaak van het beleid, en de stappen die moeten worden genomen. Echter, specifieke details over de implementatie en de impact op individuele huurders ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Vastgoednota 2025-2030 vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor verdere uitvoering door het college en de ambtelijke organisatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van gemeentelijk vastgoedgebruik, de balans tussen maatschappelijke en commerciële verhuur, en de mate van financiële transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op huurders is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Vastgoednota 2025-2030 vast te stellen, waarmee het beleidskader voor gemeentelijk vastgoed wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden worden betrokken bij de invoering van het nieuwe huurbeleid, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar strategisch beheer en optimalisatie van vastgoed kunnen bijdragen aan duurzame doelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de kosten voor het opzetten van de vastgoedorganisatie, die zijn opgenomen in de Tussentijdse Rapportage en Kadernota. Structurele kosten voor personeel worden verwacht, maar de dekking hiervan is nog niet volledig uitgewerkt. De financiële impact zal verder worden uitgewerkt in het Meerjarenperspectief Vastgoed en de P&C-producten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vastgoednota 2025-2030 Gemeentelijk vastgoed Maatschappelijke functies Beleidskader Vastgoedorganisatie Uitvoeringskader Strategisch beheer Huurprijsbeleid Meerjarenperspectief Vastgoed (MPV) Publieke waardeVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vastgoednota 2025-2030". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een beleidskader voor het gemeentelijk vastgoed van Leidschendam-Voorburg. De gemeente wil strategisch omgaan met haar vastgoedportefeuille om publieke waarde te creëren. De nota biedt kaders voor het verhuren, onderhouden, en ontwikkelen van vastgoed, met nadruk op kernbezit dat essentieel is voor gemeentelijke taken. Het doel is een toekomstbestendig en transparant vastgoedbeleid te realiseren, waarbij een nieuwe vastgoedorganisatie wordt opgezet om de uitvoering te ondersteunen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de doelen, de noodzaak van het beleid, en de stappen die moeten worden genomen. Echter, specifieke details over de implementatie en de impact op individuele huurders ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de Vastgoednota 2025-2030 vast te stellen. Dit besluit vormt de basis voor verdere uitvoering door het college en de ambtelijke organisatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van gemeentelijk vastgoedgebruik, de balans tussen maatschappelijke en commerciële verhuur, en de mate van financiële transparantie en verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdlijn, maar mist meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op huurders is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Vastgoednota 2025-2030 vast te stellen, waarmee het beleidskader voor gemeentelijk vastgoed wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden worden betrokken bij de invoering van het nieuwe huurbeleid, maar biedt geen gedetailleerd participatieplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar strategisch beheer en optimalisatie van vastgoed kunnen bijdragen aan duurzame doelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de kosten voor het opzetten van de vastgoedorganisatie, die zijn opgenomen in de Tussentijdse Rapportage en Kadernota. Structurele kosten voor personeel worden verwacht, maar de dekking hiervan is nog niet volledig uitgewerkt. De financiële impact zal verder worden uitgewerkt in het Meerjarenperspectief Vastgoed en de P&C-producten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vastgoednota 2025-2030 Gemeentelijk vastgoed Maatschappelijke functies Beleidskader Vastgoedorganisatie Uitvoeringskader Strategisch beheer Huurprijsbeleid Meerjarenperspectief Vastgoed (MPV) Publieke waardeVerfijning van de zoekopdracht:
A.G. (Mendy) van Veen - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.G. (Mendy) van Veen - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Onbekende spreker
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Onbekende spreker
R.M. (Rick) de Klerk - VVD
R.M. (Rick) de Klerk - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
03:25:05 - 03:26:02 - 03:27:17 - 03:28:32 - 03:31:10 - 03:34:33 - 03:37:10 - 03:37:55 - 03:42:15 - 03:43:19 - 03:44:01 - 03:44:45 - 03:45:30 - 03:50:07 - 03:51:43 - 03:52:20 - 03:53:22 - 03:55:53 - 03:56:25 - 03:56:44 - 03:57:42 - 03:57:49 - 03:58:09 - 03:58:12 - 04:00:18
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Agendapunt 5.4 Raadsvoorstel vaststellen Verordening starterslening Leidschendam-Voorburg 2025
Starterslening Leidschendam-Voorburg: Kans of Kwestie?
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een nieuwe verordening voor startersleningen, met een budget van €1.710.000. Deze lening moet starters helpen bij het kopen van hun eerste woning. Maar is dit de juiste oplossing voor de woningmarktproblemen?
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de commissie Omgeving van Leidschendam-Voorburg werd het voorstel voor een nieuwe verordening voor startersleningen uitvoerig besproken. Het voorstel, dat een budget van €1.710.000 beschikbaar stelt voor leningen aan starters op de woningmarkt, stuitte op zowel enthousiasme als kritiek.
De heer Dupont opende het debat met een kritische noot. Hij betwijfelde of de starterslening wel het juiste instrument is om de woningmarkt te verbeteren. "Eigenlijk zijn wij als gemeenteraad een beetje bankje aan het spelen," merkte hij op, wijzend op de mogelijke prijsopdrijvende effecten van de lening. Hij verwees naar onderzoeken van De Nederlandsche Bank, die suggereren dat het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek effectiever zou zijn dan het verstrekken van extra leningen.
D66 daarentegen sprak zijn steun uit voor de regeling. "Iedere jongere verdient een eerlijke kans op de woningmarkt," stelde de fractie. Ze benadrukten dat startersleningen in veel gemeenten worden aangeboden en volgens het Kadaster geen prijsopdrijvend effect hebben. D66 stelde ook voor om de regeling uit te breiden naar mensen met cruciale beroepen, zoals leraren en verpleegkundigen.
De ChristenUnie en GroenLinks uitten hun zorgen over het prijsopdrijvende effect en vroegen zich af of het geld niet beter besteed kon worden aan het bouwen van meer betaalbare woningen. "We moeten het aanbod vergroten, niet de vraag oppompen," aldus de ChristenUnie.
De wethouder verdedigde het voorstel door te benadrukken dat de lening starters helpt bij hun wooncarrière en dat het geld specifiek voor dit doel is bestemd. "Het is niet ons geld, en als we het niet uitgeven, kunnen we het ook niet aan iets anders uitgeven," legde hij uit.
Het debat eindigde zonder een definitieve beslissing, maar met de belofte van D66 om een amendement in te dienen om de regeling uit te breiden naar cruciale beroepen. De gemeenteraad zal in de vergadering van 23 september verder praten over het voorstel. Het blijft de vraag of de starterslening de juiste oplossing is voor de woningmarktproblemen in Leidschendam-Voorburg, of dat er andere wegen bewandeld moeten worden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt om een nieuwe verordening voor startersleningen vast te stellen. Deze verordening zou de bestaande regeling vervangen en een budget van € 1.710.000 beschikbaar stellen voor het verstrekken van leningen aan starters op de woningmarkt. De starterslening helpt bij het overbruggen van het verschil tussen de aankoopkosten van een woning en het maximale bedrag dat starters kunnen lenen volgens de Nationale Hypotheek Garantie. De nieuwe verordening introduceert enkele wijzigingen, zoals de toevoeging van een combinatielening en een energiebespaarbudget. De lening is bedoeld voor inwoners die nog niet eerder een huis hebben gekocht en zelf in de woning gaan wonen. De gemeente verwacht dat de regeling de doorstroming op de woningmarkt bevordert en geen extra financiële lasten voor de gemeente met zich meebrengt. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over de invoering van deze nieuwe verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening Starterslening Leidschendam-Voorburg 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Starterslening Leidschendam-Voorburg 2025". Het voorstel beoogt de herinvoering van startersleningen in de gemeente Leidschendam-Voorburg om starters op de woningmarkt te ondersteunen. Het stelt een budget van €1.710.000 beschikbaar voor het verstrekken van deze leningen, die het verschil overbruggen tussen de aankoopkosten van een woning en het maximale bedrag dat bij de bank kan worden geleend. De nieuwe verordening introduceert enkele wijzigingen ten opzichte van de vorige, zoals de toevoeging van een Energiebespaarbudget en een expliciete rol voor het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) in de toetsing en afwijzing van aanvragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de werking van de starterslening, de doelgroep, en de financiële implicaties. Er is echter beperkte informatie over de participatie van belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe verordening.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en het budget goed te keuren. Daarnaast kan de raad besluiten om aanvullend budget beschikbaar te stellen indien het huidige budget uitgeput raakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor startersleningen en over de voorwaarden waaronder deze leningen worden verstrekt. Er moet ook worden overwogen of de regeling voldoende bijdraagt aan de doorstroming op de woningmarkt en of de risico's van overkreditering acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het stelt duidelijke doelen en budgetten vast. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling in termen van doorstroming en het verminderen van scheefwonen kan moeilijk meetbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en het voorgestelde budget goed te keuren.
Participatie:
Er is weinig participatie van inwoners of belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe verordening, omdat de beleidsruimte beperkt is en de regeling grotendeels door landelijke kaders wordt bepaald.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de nieuwe verordening het Energiebespaarbudget introduceert, waarmee aanvragers energiezuinige voorzieningen kunnen treffen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien er voldoende middelen beschikbaar zijn binnen de bestaande gemeentelijke rekeningen bij het SVn. Het risico op niet-terugbetaling is gering door de borgstelling via de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De beheerkosten worden gedekt vanuit bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Woningmarkt Nationale Hypotheek Garantie (NHG) Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) Koopwoningen Doorstroming Energiebespaarbudget Combinatielening VROM Startersfonds NieuwbouwprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening Starterslening Leidschendam-Voorburg 2025
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Starterslening Leidschendam-Voorburg 2025". Het voorstel beoogt de herinvoering van startersleningen in de gemeente Leidschendam-Voorburg om starters op de woningmarkt te ondersteunen. Het stelt een budget van €1.710.000 beschikbaar voor het verstrekken van deze leningen, die het verschil overbruggen tussen de aankoopkosten van een woning en het maximale bedrag dat bij de bank kan worden geleend. De nieuwe verordening introduceert enkele wijzigingen ten opzichte van de vorige, zoals de toevoeging van een Energiebespaarbudget en een expliciete rol voor het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) in de toetsing en afwijzing van aanvragen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de werking van de starterslening, de doelgroep, en de financiële implicaties. Er is echter beperkte informatie over de participatie van belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe verordening.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de nieuwe verordening vast te stellen en het budget goed te keuren. Daarnaast kan de raad besluiten om aanvullend budget beschikbaar te stellen indien het huidige budget uitgeput raakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor startersleningen en over de voorwaarden waaronder deze leningen worden verstrekt. Er moet ook worden overwogen of de regeling voldoende bijdraagt aan de doorstroming op de woningmarkt en of de risico's van overkreditering acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het stelt duidelijke doelen en budgetten vast. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de effectiviteit van de regeling in termen van doorstroming en het verminderen van scheefwonen kan moeilijk meetbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe verordening vast te stellen en het voorgestelde budget goed te keuren.
Participatie:
Er is weinig participatie van inwoners of belanghebbenden in de ontwikkeling van de nieuwe verordening, omdat de beleidsruimte beperkt is en de regeling grotendeels door landelijke kaders wordt bepaald.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de nieuwe verordening het Energiebespaarbudget introduceert, waarmee aanvragers energiezuinige voorzieningen kunnen treffen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien er voldoende middelen beschikbaar zijn binnen de bestaande gemeentelijke rekeningen bij het SVn. Het risico op niet-terugbetaling is gering door de borgstelling via de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De beheerkosten worden gedekt vanuit bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Starterslening Woningmarkt Nationale Hypotheek Garantie (NHG) Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) Koopwoningen Doorstroming Energiebespaarbudget Combinatielening VROM Startersfonds NieuwbouwprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.G. (Mendy) van Veen - VVD
A.G. (Mendy) van Veen - VVD
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Agendapunt 5.5 Raadsvoorstel vaststellen definitieve verklaring van geen bedenkingen Oosteinde 241-245 Voorburg
Groen licht voor bouwproject Oosteinde: Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg stemt in
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg beslist op 23 september over het bouwproject aan de Oosteinde 241-245 in Voorburg. Het plan omvat de bouw van 25 appartementen met parkeervoorzieningen. Ondanks eerdere zorgen van omwonenden over parkeerdruk en privacy, overweegt de raad een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de commissievergadering van afgelopen week werd het bouwproject aan de Oosteinde 241-245 in Voorburg besproken. Het voorstel om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van 25 appartementen met parkeervoorzieningen gaat als hamerstuk naar de gemeenteraad. Dit betekent dat er geen verdere discussie meer nodig was en het voorstel direct werd goedgekeurd.
De VVD-fractie was duidelijk in haar standpunt: "Bouwen, bouwen, bouwen. Dat klinkt ons als muziek in de oren," aldus een van de raadsleden. De partij benadrukte dat het project al lang genoeg op zich heeft laten wachten en dat het tijd is om door te pakken.
Eerder hadden enkele omwonenden hun zorgen geuit over de mogelijke gevolgen van het bouwproject. De zienswijzen betroffen vooral de parkeerdruk, toename van bebouwing, privacy, schaduwoverlast en waardevermindering van omliggende woningen. Deze zorgen zijn door het college beoordeeld, maar hebben geen aanleiding gegeven om het plan aan te passen.
Tijdens het debat kwam ook de handhaving van fout geparkeerde auto's ter sprake. Een raadslid vroeg zich af of de opmerkingen over parkeerproblemen niet direct aan de afdeling Handhaving gekoppeld hadden kunnen worden. De wethouder reageerde hierop door te benadrukken dat klachten altijd doorgegeven worden aan de desbetreffende afdeling, maar dat het belangrijk is dat inwoners zelf ook meldingen maken. "We willen graag van mensen horen wat er in hun leefomgeving speelt," aldus de wethouder.
De overige fracties, waaronder D66 en het CDA, sloten zich aan bij het voorstel en gaven aan dat het project als hamerstuk kon worden behandeld. "Hartstikke mooi, hamerstuk," klonk het vanuit de D66-fractie.
Met de goedkeuring van het bouwproject kunnen de initiatiefnemers verder met de plannen. De kosten van het bouwplan worden door de aanvragers gedragen, terwijl de gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges. Inwoners en belanghebbenden die nog bezwaren hebben, kunnen na de besluitvorming beroep instellen. De indieners van de zienswijzen worden schriftelijk geïnformeerd over het besluit.
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een besluit over het bouwproject aan de Oosteinde 241-245 in Voorburg. Het voorstel is om een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de bouw van 25 appartementen met parkeervoorzieningen. Enkele omwonenden hebben hun zorgen geuit. Die zorgen zijn als zienswijzen beoordeeld en hebben geen aanleiding gegeven om het plan aan te passen. De zorgen gingen vooral over parkeerdruk, toename van bebouwing, privacy, schaduwoverlast en waardevermindering van omliggende woningen. De kosten van het bouwplan worden door de aanvragers gedragen en de gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via een openbare voorbereidingsprocedure en kunnen na besluitvorming beroep instellen. De indieners van de zienswijzen worden schriftelijk geïnformeerd over het besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen definitieve verklaring van geen bedenkingen e.a. Oosteinde 241-245 Voorburg." Het voorstel betreft de vaststelling van een definitieve verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van 25 appartementen met parkeervoorzieningen aan de Oosteinde 241-245 in Voorburg. Na een periode van terinzagelegging zijn er geen formele zienswijzen ingediend, hoewel er vooraf enkele premature zienswijzen van omwonenden waren. Deze zijn beoordeeld en beantwoord in een zienswijzennota, maar hebben geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan. De financiële lasten van het bouwplan worden door de aanvragers gedragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure, de zienswijzen en de financiële aspecten. De zienswijzennota biedt een samenvatting en reactie op de ingediende zienswijzen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijzennota vast te stellen en een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het bouwproject.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de zienswijzennota en de afgifte van de definitieve verklaring van geen bedenkingen, ondanks de ingediende zienswijzen over parkeerdruk, privacy en schaduwoverlast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzennota vast te stellen en de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie:
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via de uniforme openbare voorbereidingsprocedure. Er is gelegenheid geboden om zienswijzen in te dienen en beroep aan te tekenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten door de aanvragers worden gedragen en de gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten conform de anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oosteinde 241-245 Voorburg Zienswijzennota Appartementen Parkeervoorzieningen Zienswijzen Privacy Schaduwoverlast Waardevermindering Ruimtelijke ordening OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel vaststellen definitieve verklaring van geen bedenkingen e.a. Oosteinde 241-245 Voorburg." Het voorstel betreft de vaststelling van een definitieve verklaring van geen bedenkingen voor de bouw van 25 appartementen met parkeervoorzieningen aan de Oosteinde 241-245 in Voorburg. Na een periode van terinzagelegging zijn er geen formele zienswijzen ingediend, hoewel er vooraf enkele premature zienswijzen van omwonenden waren. Deze zijn beoordeeld en beantwoord in een zienswijzennota, maar hebben geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het plan. De financiële lasten van het bouwplan worden door de aanvragers gedragen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure, de zienswijzen en de financiële aspecten. De zienswijzennota biedt een samenvatting en reactie op de ingediende zienswijzen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijzennota vast te stellen en een definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het bouwproject.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de zienswijzennota en de afgifte van de definitieve verklaring van geen bedenkingen, ondanks de ingediende zienswijzen over parkeerdruk, privacy en schaduwoverlast.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de zienswijzennota vast te stellen en de definitieve verklaring van geen bedenkingen af te geven.
Participatie:
Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via de uniforme openbare voorbereidingsprocedure. Er is gelegenheid geboden om zienswijzen in te dienen en beroep aan te tekenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten door de aanvragers worden gedragen en de gemeentelijke kosten worden gedekt door bouwleges en verhaalskosten conform de anterieure overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Oosteinde 241-245 Voorburg Zienswijzennota Appartementen Parkeervoorzieningen Zienswijzen Privacy Schaduwoverlast Waardevermindering Ruimtelijke ordening OmgevingsvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Omgevingsvergunning voor de activiteiten: Bouwen, Strijdig gebruik, en Maken of veranderen van een uitweg." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van 25 nieuwbouwappartementen met parkeervoorziening en in- en uitrit op percelen in Voorburg. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan, maar kan worden vergund via een uitgebreide Wabo-procedure met een goede ruimtelijke onderbouwing. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot aanpassingen van het plan. De vergunning omvat ook voorwaarden voor archeologisch onderzoek en bouwveiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de activiteiten en de juridische kaders. Het bevat ook een uitgebreide lijst van vereisten en voorwaarden waaraan moet worden voldaan.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de verklaring van geen bedenkingen voor het afwijken van het bestemmingsplan. Dit is een cruciale stap in het proces van het verlenen van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afwijken van het bestemmingsplan en of de ruimtelijke onderbouwing voldoende is om de afwijking te rechtvaardigen. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de ingediende zienswijzen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereisten en voorwaarden die zijn gesteld. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor het indienen van documenten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de verklaring van geen bedenkingen afgeeft, waarmee de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen zijn ingediend door omwonenden, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide beschrijving van participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de eisen voor energiezuinigheid en milieuprestaties van het gebouw volgens het Bouwbesluit 2012.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen gedetailleerde financiële analyse, maar verwijst naar een anterieure overeenkomst waarin financiële aspecten zoals planschade en plankosten zijn geregeld. Het is onduidelijk of er extra kosten zijn en hoe deze worden gedekt. -
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Omgevingsvergunning voor de activiteiten: Bouwen, Strijdig gebruik, en Maken of veranderen van een uitweg." Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor de bouw van 25 nieuwbouwappartementen met parkeervoorziening en in- en uitrit op percelen in Voorburg. De aanvraag is in strijd met het bestemmingsplan, maar kan worden vergund via een uitgebreide Wabo-procedure met een goede ruimtelijke onderbouwing. Er zijn zienswijzen ingediend, maar deze hebben niet geleid tot aanpassingen van het plan. De vergunning omvat ook voorwaarden voor archeologisch onderzoek en bouwveiligheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de activiteiten en de juridische kaders. Het bevat ook een uitgebreide lijst van vereisten en voorwaarden waaraan moet worden voldaan.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over de verklaring van geen bedenkingen voor het afwijken van het bestemmingsplan. Dit is een cruciale stap in het proces van het verlenen van de omgevingsvergunning.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het afwijken van het bestemmingsplan en of de ruimtelijke onderbouwing voldoende is om de afwijking te rechtvaardigen. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de ingediende zienswijzen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vereisten en voorwaarden die zijn gesteld. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor het indienen van documenten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de verklaring van geen bedenkingen afgeeft, waarmee de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er zienswijzen zijn ingediend door omwonenden, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide beschrijving van participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de eisen voor energiezuinigheid en milieuprestaties van het gebouw volgens het Bouwbesluit 2012.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bevat geen gedetailleerde financiële analyse, maar verwijst naar een anterieure overeenkomst waarin financiële aspecten zoals planschade en plankosten zijn geregeld. Het is onduidelijk of er extra kosten zijn en hoe deze worden gedekt.
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R.M. (Rick) de Klerk - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
R.M. (Rick) de Klerk - VVD
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
B.B.M. (Bianca) Bremer - wethouder
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Agendapunt 5.6 Brief bewonerscommissie Heuvelwijk, Zorgen over toekomstige warmtevoorziening
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.A. (Charlotte) Bos - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Onbekende spreker
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.A. (Charlotte) Bos - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.P.W. (Gijs) Dupont - Aandacht-LV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J. (Jochem) Streefkerk - PvdA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.J. (Jorrit) Koster - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
00:52:27 - 00:53:34 - 00:55:11 - 00:55:54 - 00:56:53 - 00:58:39 - 00:59:20 - 01:01:29 - 01:05:47 - 01:07:38 - 01:08:30 - 01:09:52 - 01:10:40 - 01:11:35 - 01:12:05 - 01:12:52 - 01:13:28 - 01:14:34 - 01:14:45 - 01:15:11 - 01:15:36 - 01:17:12 - 01:18:15 - 01:19:08 - 01:19:13 - 01:19:37 - 01:19:50 - 01:20:29 - 01:21:01 - 01:21:21 - 01:21:50 - 01:22:18 - 01:23:11 - 01:23:48 - 01:24:20 - 01:24:27 - 01:24:50 - 01:25:12 - 01:25:24 - 01:25:46 - 01:26:12 - 01:27:25 - 01:29:36 - 01:29:43 - 01:30:34 - 01:30:45 - 01:31:11 - 01:31:15 - 01:31:35 - 01:32:10 - 01:32:29 - 01:32:39 - 01:32:51 - 01:33:30 - 01:33:52 - 01:35:12 - 01:35:29 - 01:35:49 - 01:36:01 - 01:36:27 - 01:40:30 - 01:41:28
Agendapunt 5.7.a Raadsbrief informeren ontwerp-Omgevingsvisie Leidschendam-Voorburg 2050
G.D. (Guus) Beek - VVD
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
G.D. (Guus) Beek - VVD
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Onbekende spreker
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
E.J. (Liesbeth) van der Heide - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
Ph. (Philip) van Veller - wethouder
A.J.M. (Alexander) Hielkema - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
01:48:30 - 01:48:47 - 01:49:30 - 01:49:56 - 01:52:51 - 01:55:58 - 02:00:23 - 02:07:27 - 02:09:26 - 02:13:30 - 02:21:26 - 02:22:05 - 02:23:04 - 02:23:47 - 02:26:59 - 02:27:20 - 02:27:45 - 02:28:30 - 02:28:46 - 02:28:54 - 02:29:17 - 02:31:43 - 02:32:41 - 02:33:10 - 02:33:13 - 02:34:25
Onbekende spreker
E.H. (Ed) Klaarhamer - GBLV
C.P. (Kees) Elenbaas - GroenLinks
Agendapunt 5.8 Raadsbrief informeren over Monitor Duurzaamheid Leidschendam-Voorburg 2025
J.M. (Koos) van Wissen - GBLV
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
C.A. (Charlotte) Bos - D66
Th.J. (Diederik) Visser - CDA
M.W. (Marcel) Belt - wethouder
C.A. (Charlotte) Bos - D66
Agendapunt 6.2 Raadsvoorstel vaststellen grenscorrectie gemeente Den Haag – gemeente Leidschendam-Voorburg ten behoeve van gebiedsontwikkeling Overgoo-Fleetpark
Samenvatting
De gemeenteraad overweegt een grenscorrectie tussen Den Haag en Leidschendam-Voorburg voor het gebied Overgoo-Fleetpark. Dit voorstel houdt in dat enkele percelen grond van gemeente wisselen om een logische grens te creëren langs het snelfietspad naar Leidschenveen. De nieuwe grens zou per 1 januari 2026 kunnen ingaan, mits de procedure op tijd wordt afgerond. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en de financiële gevolgen van de grenscorrectie zijn verwaarloosbaar. De betrokken gronden worden zonder financiële transacties overgedragen, met uitzondering van de notariële- en kadasterkosten, die voor rekening van Leidschendam-Voorburg komen. Er is geen participatieproces geweest, omdat de grenscorrectie geen directe gevolgen heeft voor omwonenden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Grenscorrectie gemeente Den Haag – gemeente Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Grenscorrectie gemeente Den Haag – gemeente Leidschendam-Voorburg ten behoeve van gebiedsontwikkeling Overgoo-Fleetpark". Het doel is om de gemeentegrens te corrigeren zodat deze logischer aansluit bij de huidige infrastructuur, zoals het snelfietspad naar Leidschenveen. Twee percelen die nu onder Den Haag vallen, worden teruggegeven aan Leidschendam-Voorburg, terwijl een derde perceel van Leidschendam-Voorburg naar Den Haag gaat. Dit alles gebeurt zonder financiële transacties, met uitzondering van notariële- en kadasterkosten die door Leidschendam-Voorburg worden gedragen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke beschrijving van de aanleiding, de procedure, en de financiële en juridische implicaties. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het besluit doorsturen naar de gedeputeerde staten van Zuid-Holland voor verdere afhandeling. De raad heeft al eerder ingestemd met het herindelingsontwerp.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien de technische aard van de grenscorrectie. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde grenscorrectie en de bijbehorende kosten.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties. De tijdlijn en verantwoordelijkheden zijn helder omschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herindelingsregeling vast te stellen en het besluit naar de gedeputeerde staten te sturen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie geweest, omdat de grenscorrectie geen directe gevolgen heeft voor omwonenden. Het ontwerp heeft wel ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve grenscorrectie betreft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn minimaal. Er zijn geen veranderingen in de uitkering uit het Gemeentefonds en de beheerlasten zijn verwaarloosbaar. De enige kosten zijn de notariële- en kadasterkosten, die door Leidschendam-Voorburg worden gedragen en als gering worden beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grenscorrectie Overgoo-Fleetpark Gemeente Den Haag Percelen Sijtwendetunnel Snelfietspad Gedeputeerde staten Wet arhi Eigendomsoverdracht Notariële- en kadasterkostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Grenscorrectie gemeente Den Haag – gemeente Leidschendam-Voorburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Grenscorrectie gemeente Den Haag – gemeente Leidschendam-Voorburg ten behoeve van gebiedsontwikkeling Overgoo-Fleetpark". Het doel is om de gemeentegrens te corrigeren zodat deze logischer aansluit bij de huidige infrastructuur, zoals het snelfietspad naar Leidschenveen. Twee percelen die nu onder Den Haag vallen, worden teruggegeven aan Leidschendam-Voorburg, terwijl een derde perceel van Leidschendam-Voorburg naar Den Haag gaat. Dit alles gebeurt zonder financiële transacties, met uitzondering van notariële- en kadasterkosten die door Leidschendam-Voorburg worden gedragen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke beschrijving van de aanleiding, de procedure, en de financiële en juridische implicaties. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en het besluit doorsturen naar de gedeputeerde staten van Zuid-Holland voor verdere afhandeling. De raad heeft al eerder ingestemd met het herindelingsontwerp.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, gezien de technische aard van de grenscorrectie. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde grenscorrectie en de bijbehorende kosten.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties. De tijdlijn en verantwoordelijkheden zijn helder omschreven.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de herindelingsregeling vast te stellen en het besluit naar de gedeputeerde staten te sturen.
Participatie:
Er is geen actieve participatie geweest, omdat de grenscorrectie geen directe gevolgen heeft voor omwonenden. Het ontwerp heeft wel ter inzage gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een administratieve grenscorrectie betreft.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn minimaal. Er zijn geen veranderingen in de uitkering uit het Gemeentefonds en de beheerlasten zijn verwaarloosbaar. De enige kosten zijn de notariële- en kadasterkosten, die door Leidschendam-Voorburg worden gedragen en als gering worden beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Grenscorrectie Overgoo-Fleetpark Gemeente Den Haag Percelen Sijtwendetunnel Snelfietspad Gedeputeerde staten Wet arhi Eigendomsoverdracht Notariële- en kadasterkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6.3 Raadsvoorstel vaststellen Derde wijziging Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een derde wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw 2022. Deze wijziging is nodig om een technische aanpassing te maken in artikel 4, zodat de tekst in overeenstemming is met eerdere wijzigingen. Het voorstel houdt in dat het college kan besluiten om voor specifieke doelgroepen sociale woningen met een kleinere gebruiksoppervlakte toe te staan, zolang de totale grondoppervlakte gelijk blijft aan de huidige eisen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze wijziging. Inwoners en belanghebbenden worden niet vooraf betrokken, omdat het om een technische aanpassing gaat. Na vaststelling door de raad wordt de wijziging bekendgemaakt en treedt deze de dag erna in werking. Sociale verhuurders en huurdersverenigingen worden vervolgens geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Derde wijziging Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022". Het voorstel betreft een technische aanpassing van de verordening om inconsistenties tussen artikel 4 lid 3 en lid 4 te corrigeren. De wijziging harmoniseert de tekst met betrekking tot de gebruiksoppervlakte van sociale huurwoningen, waarbij een afwijking wordt toegestaan voor specifieke doelgroepen. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en vereist geen inspraakprocedure vanwege het technische karakter.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de technische aanpassing uitlegt en de specifieke wijzigingen in de verordening beschrijft. Er is echter weinig detail over de achtergrond van de oorspronkelijke inconsistentie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde technische wijziging van de verordening goed te keuren. Dit is een formele stap om de verordening juridisch correct en consistent te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische correctie betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde afwijking voor specifieke doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum van inwerkingtreding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties binnen het voorstel zelf, aangezien het juist bedoeld is om bestaande inconsistenties te corrigeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Derde wijziging van de Verordening vast te stellen, waarmee de technische aanpassing wordt goedgekeurd.
Participatie:
Er is geen participatieproces voor deze wijziging, omdat het een technische aanpassing betreft. Na vaststelling worden sociale verhuurders en huurdersverenigingen geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op technische correcties van de verordening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociale en middeldure woningbouw Technische aanpassing Artikel 4 Sociale huurwoningen Gebruiksoppervlakte Amendement GBLV Gedifferentieerd Wonen Inwerkingtreding Gemeenteblad Huurdersverenigingen Specifieke doelgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Vaststellen Derde wijziging Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022". Het voorstel betreft een technische aanpassing van de verordening om inconsistenties tussen artikel 4 lid 3 en lid 4 te corrigeren. De wijziging harmoniseert de tekst met betrekking tot de gebruiksoppervlakte van sociale huurwoningen, waarbij een afwijking wordt toegestaan voor specifieke doelgroepen. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en vereist geen inspraakprocedure vanwege het technische karakter.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak van de technische aanpassing uitlegt en de specifieke wijzigingen in de verordening beschrijft. Er is echter weinig detail over de achtergrond van de oorspronkelijke inconsistentie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde technische wijziging van de verordening goed te keuren. Dit is een formele stap om de verordening juridisch correct en consistent te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een technische correctie betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde afwijking voor specifieke doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke datum van inwerkingtreding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties binnen het voorstel zelf, aangezien het juist bedoeld is om bestaande inconsistenties te corrigeren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Derde wijziging van de Verordening vast te stellen, waarmee de technische aanpassing wordt goedgekeurd.
Participatie:
Er is geen participatieproces voor deze wijziging, omdat het een technische aanpassing betreft. Na vaststelling worden sociale verhuurders en huurdersverenigingen geïnformeerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op technische correcties van de verordening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening sociale en middeldure woningbouw Technische aanpassing Artikel 4 Sociale huurwoningen Gebruiksoppervlakte Amendement GBLV Gedifferentieerd Wonen Inwerkingtreding Gemeenteblad Huurdersverenigingen Specifieke doelgroepenVerfijning van de zoekopdracht: