Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 28-11-2023, Beeldvorming Brak/'t Swaentje
Met elkaar in debat zijn
  • A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar
  • A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar
  • G.D. Beek - VVD
  • I. Inspreker - 1 - Inspreker
  • E.H. Klaarhamer - GBLV
  • C.P. Elenbaas - GroenLinks
  • I. Inspreker - 3 - Inspreker
  • C.A. Bos - D66
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Beeldvorming presentatie college: Uitgangspunten omgevingsplan en plan van aanpak voor de transitie van het omgevingsplan.


Onbekende spreker

Allemaal. Ja, maar er kunnen mensen mij thuis niet verstaan als er iemand zou komen. Nou, het is een ingewikkeld onderwerp, dus ik lees het toch even op. In ieder geval welkom aan alle raadsleden, commissieleden en collegeleden die ook aanwezig zijn en alle inwoners die thuis zijn. Haast geen inwoner hier gewend een korte inhoudelijke toelichting. Er komt een presentatie met informatie over de aanpak van de transitie van het omgevingsplan, over de besluitvorming en de overlegmomenten die ter voorbereiding zijn op de besluitvorming. De Omgevingswet gaat 1 januari 2024 van kracht en het gaat van rechtswege, tijdelijke omgevingsplan, want het huidige bestemmingsplan gaat dan in. Het is de bedoeling dat in de tijdelijke omgevingsplan in de periode van 2024 tot 2032 zal worden gewijzigd naar een integraal gebiedsdekkend omgevingsplan. Volgende keer gaan we dit in makkelijker taal zelfvertrouwen, want. Weet je wie het toch voelt? Maar. Nou in ieder geval bij ons aanwezig. De projectleider voor het transitieplan en de deelprojectleider van transitieplannen om eens even mee te nemen in wat hier gaat gebeuren. En volgens mij begin, ik kan jullie ook dat jullie ook heel graag juist willen weten hoe jullie de verschillende stakeholders mee kunnen nemen in het verhaal en nu hun voor de toekomst kunnen helpen. Ja, mocht u vragen hebben, het mag gewoon tussendoor, maar ook van wacht even, maar ik geloof dat jullie het wel fijn vinden om dat interactie te hebben, dus het kan gewoon tussendoor. Ik heb dan de microfoon, dus moet je een beetje even aan. Ja mag jullie het woord steken? Goedenavond.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Allemaal. Ik zat hier nog even rond te kijken, maar we zitten wel op een super plekje. Mijn naam is Daniëlle Reek, ik ben de projectleider voor het transitieplan twee en dat noemen we Omgevingsplan 2.0, maar jij bent ook meegekomen. Nou, die hebben jullie al vaker gezien. Die is van het Omgevingsplan 1.0 en zo dadelijk gaan we het echte omgevingsplan maken, wijzigingen, bijscholing, wijziging en dat noemen we het Omgevingsplan 3.0. Welkom, kom maar bij. Het mag. Wij zijn superblij dat jullie er zijn, want we dachten, dit is een zeer droog onderwerp, maar het doel van vandaag is eigenlijk jullie informatie geven over het Omgevingsplan 1.0, 2.0 en 3.0 en willen jullie graag inzicht geven over de besluitvorming. Waar staan jullie hier zo dadelijk aan de lat in december 2024? Want dan willen we graag dat jullie een deel van het transitieplan vaststellen en dan zullen we uitleggen waarom we dat vinden. En, we willen dus graag jullie voorbereiden en dat willen we graag samen doen. Dat transitieplan moet zo dadelijk vastgesteld worden en dat gaat over: hoe maken wij een omgevingsplan en er zitten uitgangspunten in, maar we zullen het wel met elkaar erover moeten hebben, want het zou zonde zijn als we in december staan en dat er dan gezegd wordt, ja, maar dit zo had ik het eigenlijk niet bedacht. Met elkaar, en zo waren mijn uitgangspunten niet, en dat zou ik zonde vinden en daarom hebben we een plan opgesteld waarin we elkaar kunnen consulteren en informeren. En nou feeling bij elkaar kunnen krijgen. Dus dat is eigenlijk het doel van vandaag. Ja, de inhoud is, nou, we nemen jullie even mee. Wat is nou een omgevingsplan in vogelvlucht? Dan kijken we even naar: hoe ziet dan de huidige situatie in de nieuwe situatie eruit? We nemen jullie mee in de transitie en vervolgens geven jullie ook nog een inzicht in het vervolgproces. En tot slot, wat moet er beklijven bij een omgevingsplan?

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Hij staat gewoon aan. Ja, goedenavond allemaal. Mariam Tas, maar ik heb hier al wat vaker gezeten dan bij de vorige met Dennis over Mulder toen. Jij zei het al, lastige materie, dit moet ik heel kort uitleggen, maar het is ook gewoon lastig en het blijft lastig. Maar wat moeten jullie nou beklijven? Wat is nou dat omgevingsplan en waarom moeten we er nou zo lang over doen hè om te komen tot dat ene omgevingsplan? We hebben straks op 1 januari een omgevingsplan van rechtswege. Noemen ze dat nou? Waar bestaat dat plan uit? Dat bestaat uit gewone bestemmingsplannen die er gelden, maar ook de bruidschat. En dat is dat cadeautje wat we gekregen hebben van het rijk hè? Het zijn de set van regels die we krijgen en waar we iets mee moeten, dus we hebben straks op 1 januari dat omgevingsplan van rechtswege. Die staat ook straks in het nieuwe loket. Die krijgen wij gewoon en die gaan wij wijzigen steeds. Dat noemen we dan het nieuwe deel. Dat ene omgevingsplan wat we hebben, dat noemen ze altijd het tijdelijke deel. Waarom tijdelijk? Want de wetgever heeft gezegd, joh, jij moet dat verhuizen naar het nieuwe deel. Dat nieuwe deel gaan we dus steeds gefaseerd vullen. Aan de ene kant zal dat zijn aan de hand van initiatieven, maar aan de andere kant zal dat planmatig wijzigen zijn voor gebieden en thema's. Wat bedoelen we daarmee? Daar komen we straks nog heel even op terug, maar we moeten ook al die bestemmingsplannen omzetten. Daarnaast heeft de wetgever gezegd, naast de bestemmingsplannen moet je ook een aantal regels uit verordeningen omzetten, want wij willen alle regels over de fysieke leefomgeving in één document hebben en dat noemen we het omgevingsplan. Dus je zal straks in dat omgevingsplan regels uit verordeningen tegenkomen. De bestemmingsplanregels komen erin en de regels die we cadeau hebben gekregen van het rijk, die vooral bestaan uit milieuregels, die moeten we er ook in zetten. Want dat is overzichtelijk. Een document waarin de burger kan raadplegen welke regels over de fysieke leefomgeving gelden voor gemeente Leidschendam-Voorburg. Ja. Ja, die zijn er gewoon. Ja, het is gewoon bestaande wetgeving die nu op rijksniveau is geregeld, waarvan het rijk heeft gezegd: Gemeentes, dat kunnen jullie veel beter op lokaal niveau regelen. Dus al die wetgeving die voorheen in AMvB's stonden, die krijgen wij eigenlijk allemaal, dus het is bestaande wetgeving die nu al bestaat. Die wij in dat ja. De bruidschat krijgen, het cadeautje inderdaad of het cadeau is, dat had ik vorige keer al gezegd. Dat weten we niet, maar je hebt dus een plan. We gaan daar ook straks de systematiek even wat duidelijker vormgeven of hoe het nu werkt, dan straks werkt. Maar een plan betekent dat je een goede structuur moet hebben met elkaar, zodat ook de regels straks op een logische volgorde te lezen zijn. Dus we hebben nog veel mogelijkheden of kansen om op te gaan, maar we hebben al wel een basisstructuur. En dan hebben we de juridische regels die zijn best wel lastig te lezen voor burgers. Het is moeilijk, dus wat heeft de wetgever gezegd? Je gaat die juridische regels voor een aantal activiteiten zoals we dat noemen vertalen in toepasbare regels. Toepasbare regels zijn vragenbomen. Dus aan de hand van de vragenboom kan een burger antwoord krijgen: mag ik hier iets bouwen of mag ik hier iets doen? Maar dat is een vertaling van de regels uit het omgevingsplan. Natuurlijk.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

De vraag is, het rijk heeft ook regels en de provincie heeft regels en het waterschap heeft regels. Neem je die dan ook mee in het plan, zodat de burgers dat integraal kunnen lezen? Dat is de vraag, hè? Ja, nee, dat neem je niet mee. Dat zijn documenten die je apart ook kan raadplegen. Wel heeft het rijk en de provincie en het waterschap gezegd: gemeentes, als u iets gaat doen wat eigenlijk mijn bevoegdheid is, dan moet u rekening houden met instructieregels zoals ze dat noemen. Maar ze lezen straks op één plek. Als ze op een plek gaan klikken, zien ze allereerst het omgevingsplan. Daarna kunnen ze ook naar de provinciale verordening kijken en ze kunnen de rijksregels zien. Niet in één keer, je moet er echt op klikken om het te willen zien. Dus iemand die verder wil kijken, die wil weten: joh, wat heeft de provincie gezegd of wat zijn de kaders? Die moet dan daarop klikken. Maar dat is nu ook, hè? Ruimtelijke plannen, eerst je bestemmingsplan, ga je een plaatje verder zie je provincie, ga je een tabblad verder zie je rijk. Dus dat is nu ook. Nou en.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

En, hoe zit dat dan in elkaar? Wat heeft die Omgevingswet aan ons gegeven? En dat is een beleids huis eigenlijk heel sec en een beleids huis is eigenlijk. Je maakt een omgevingsvisie, dat is de bevoegdheid van de Raad. Daar kun je programma's aan hangen. Dat betekent dat je zegt van, ik wil dit en dit doel gaan en daar maak je een programma van. Er zijn ook programma's die je echt moet doen, dat is geluid en dat is lucht en daar als je niet voldoet aan de wettelijke regelgeving moet je een programma doen, maar die heb je nu ook en vervolgens dat is eigenlijk wat het rijk heel graag zou dat. Wat de wetgever eigenlijk graag zou zien, leg je de doelen en de ambities van je omgevingsvisie kun je via het programma natuurlijk uitwerken en die kun je mogelijk maken. Juridisch in je omgevingsplan. En dan kun je daar als jij een omgevingsaanvraag krijgt. En die is het niet, of die past niet of wat dan ook kun je toetsen aan het omgevingsplan en ook aan je omgevingsvisie. Zo zit het in zijn werk en dat is een beleids een cirkel en dat is eigenlijk de bedoeling dat als nou op een gegeven moment monitor je hè, want die moet gehad. Er wordt gehandhaafd en er blijkt iets niet oké te zijn, dus beleid is niet oké. Op strategisch niveau leg je dat dan vast in de omgevingsvisie, dus het kan zijn dat je op strategisch niveau iets moet wijzigen omdat er iets niet loopt dan sijpelt dat door die gingen omgevingsplan. En dan wordt daar weer getoetst, dus het is een echt een cirkel met elkaar en dat hoop ik dat als we in 2032 naar ze gewoon gaan kijken van jeetje, wat hebben we allemaal gedaan in die transitie dat we een goede omgevingsvisie hebben die doelen en ambities heeft die doorwerking van programma's en doorwerken ook in het omgevingsplan. Want dat is eigenlijk waar je naartoe gaat en daarom zegt het Rijk ook. In dit kader in de omgevingsvisie zal je als je je doelen en je ambities wil behalen, moet je ook met elkaar weten. Wie ben ik, welke rol wil ik als gemeente spelen of spelen nemen? Hoe hoe doe ik dat dan? Hoe haal ik dat? En dat kun je via de kerninstrumenten doen als je zegt, nou, ik ben heel erg regulerend. Doe je dat via regels in omgevingsplan, maar je kan natuurlijk ook op een andere manier de doelen halen door subsidies te geven of noem maar op en dat daar zijn verschillende rollen in, dus dat sturingsstijl sturingsfilosofie dat. Gaat hier, dat gaat hier bij spelen. Dat is echt wel heel goed van belang dat je dat in die omgevingsvisie goed neerzet. Vervolgens is dus dat omgevingsplan eigenlijk de juridische borging van al die regels wat we net al zeiden en het vormt eigenlijk het juridische hart van hetgeen wat je doet. En daar moet je eenduidig in zijn en dat hoop je ook dat het integraal wordt integraal in stukken. Het kan dus zo zijn dat je bepaalde zaken bijvoorbeeld van het rijk. Je hebt de bruidsschat gekregen, dat is die leuke reces 100 set met regels, daar kan zijn dat er sommige zaken helemaal niet. In jouw gemeente voorkomen, dan mag je ze gewoon schrap. Maar daar heb je wel met elkaar voor nodig. Wie ben ik en welke rol wil ik spelen ten opzichte van mijn burgers wil ik ze heel veel vertrouwen geven. Dan laat ik misschien wel los en doe ik sommige regels er niet meer in, maar wil ik zelf heel veel beschermen. Of ik wil zaken regelen goed regelen, dan ga je heel veel reguleren en zet je dus heel veel vergunningsverplichtingen in je plan. Dat is eigenlijk de manier hoe je met deze instrumenten kan wel. En jullie zijn het verantwoordelijk voor de omgevingsvisie en voor het omgevingsplan en daarmee komen we vandaag bij jullie, omdat het ja van belang is dat we met elkaar goed op trekken en dat we goed weten waar we het samen over hem. Ja

G.D. Beek - VVD

Wij, ik ben Guus Beek van de VVD, raadslid, en mijn vraag is: wil zeggen dat dit verhaal van loslaten of vasthouden zich daar ook toe uitstrekt? Geef je iets een vergunning of controleer je achteraf? Natuurlijk, in de Omgevingswet moeten we volgens mij ook dingen loslaten, toch? Krijgen we daar ook nog een discussie over? Gaan we dat ook nog laten? Wat een stevige discussie, ja, en daarom...

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Noem ik het ook, want hij komt zo dadelijk weer terug. Nou, ben jij het. Hoe doen we dat nu?

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

De huidige en de nieuwe situatie? Ja, we hebben nu allemaal bestemmingsplannen en beheersverordeningen hebben wij eigenlijk niet. Die zijn allemaal vervangen in de loop van de tijd en we hebben verordeningen. Maar dat zijn allemaal regels die in een document vastzitten en die hebben ook geen invloed op elkaar, hè? Ze moeten wel met elkaar soms gelezen worden, dat er bestemmingsplan met de verordening, maar bestemmingsplan A en B zijn twee aparte documenten en kunnen ook door twee verschillende bureaus worden opgesteld. Je hebt een vaste richtlijn hoe je zo'n bestemmingsplan moet opstellen. En ze staan totaal los van elkaar dus. Dat gaat dus veranderen. Het idee is dus dan mag je door naar het volgende. We gaan een document maken, dat noemen we het omgevingsplan. Daarin komen alle regels vanuit die bestemmingsplannen worden daar naartoe verhuisd. Maar de wetgever zegt, u gaat daar ook de regels uit de verordening in doen en u gaat die regels uit de bruidsschat erin doen. In één document. En dat document gaan wij constant wijzigen. Die techniek is jullie, denk ik, wel bekend met verordeningen als jullie nu een APV moeten wijzigen, krijg je altijd een wijzigingsbesluit te zien en daar staat de APV wordt op de volgende wijze gewijzigd. Er wordt nog een artikel uitgehaald of een nieuw artikel toegevoegd of die manier van werken gaan we constant doen met het omgevingsplan. We gaan steeds dat ene omgevingsplan wijzigen en aanvullen en dan gaan we weer de regels van de verordeningen erin doen en dan gaan we weer een stukje gebied omzetten naar het nieuwe deel van het omgevingsplan. En dan gaan we weer de bruidsschat omzetten, en dat gaan we constant in één document doen. Wat betekent dit dat we dit niet door 3 verschillende bureaus kunnen laten doen? Want hoe ga je zorgen dat die 3 bureaus in één document kunnen werken? Google het precies. Waarom hebben ze de software daar niet voor ontwikkeld? Dat gaat heel lastig, dus je moet zorgen dat je als gemeente regie voert op dat plan dat je weet welke wijzigingen er worden doorgevoerd in dat ene omgevingsplan. Ja. Dag Koen.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Koen vertegenwoordigt daarom de Partij van de Arbeid. We hebben op dit moment volgens mij de twee omgevingsplannen: omgevingsplan stedelijke en omgevingsplan buitengebied. Het is de bedoeling in de nieuwe situatie 2.0 dat dat een totaal document gaat worden.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Dat klopt. We noemen het omgevingsplan, hè? Maar dat zijn eigenlijk de bestemmingsplannen, maar die moeten we ook allemaal gaan omzetten naar dat ene document, het echte omgevingsplan. En, wij hebben het geluk dat we het gezet hebben naar twee bestemmingsplannen, maar er zijn gemeentes met 100 bestemmingsplannen die ze eerst moeten harmoniseren en dan nog eens moeten omzetten. Dus heel dat voorwerk dat we hebben gedaan om te komen tot twee bestemmingsplannen is ook zo goed en zoveel gemeentes zijn jaloers op ons dat wij er zo weinig hebben.

E.H. Klaarhamer - GBLV

Het Klara Raadslid Gemeentebelangen wordt de Raad bij alle wijzigingen in het omgevingsplan betrokken. Heel goed.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Goeie vraag ook Dennis Overhof, jullie hebben pas een raadsbesluit genomen, hè? Delegatiebesluit? In dat delegatiebesluit staan die gevallen genoemd wanneer wij niet bij u langskomen. Maar voor de, ja, de grote dingen gaan wij wel bij u langskomen.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Waar we wel naartoe zullen kunnen gaan, en daar moeten we het gewoon samen over hebben, is dat nu zitten de wijzigingsbevoegdheden in een omgevingsplan in een bestemmingsplan. Daar heeft de wetgever van gezegd, ja, die hebben we niet meer. Dat moeten jullie dan maar delegeren. Dan kan het natuurlijk zo zijn dat als wij zo dadelijk in het gebied komen en zeggen, ja, ik moet toch wel kunnen dat we deze activiteit op dit perceel zouden kunnen toestaan? Goh, zouden jullie dat willen delegeren aan het college, dan komen we natuurlijk terug bij jullie van hè? Het delegatiebesluit willen we ook bij deze wijziging sowieso aanpassen, dus dat zal altijd tegelijk gaan en daar ja, daar zul je het met elkaar continu over moeten hebben en wat hier ook is en waarbij jij, ben ik bij de iedere keer van een beetje op ons kop staan is. Het is dus een continu proces van wijziging, maar het kan dus zijn dat als er drie nieuwe initiatiefnemers zijn hè, je hebt drie grote projecten die moeten misschien allemaal een wijziging ondergaan en die hebben zo dadelijk in participatie gezien dat een wijziging een enorm best wel wat geeft. Maar je kunt niet continu omgevingsplan wijzigen, dus eigenlijk zou je zeggen, je hebt een eerste halfjaar en je doet het per half jaar dat je wijzigt, dan moet je heel goed gaan nadenken. Wie laat ik als eerste wijs eigenlijk het wijzigingsbesluit opnemen, omdat als hij zo direct bij de Raad van State er tussenuit valt omdat het beroep is geweest of vernietigd, zit je met een omgevingsplan dat je denkt, ja, hij is niet helemaal meer kloppen. Dus daar moet, daar heb je dus echt wel een strategisch adviseur nodig die gewoon de hele boel ziet en zegt, ja, leuk dat we deze projecten zo doen, maar deze gaat eerst, dan gaat die en dan gaat die, want anders zitten we zo dadelijk met een omgevingsplan in al missies kan hebben, dus er komen heel veel extra zaken bij om dat dit. Men heeft gedacht dat je bestemmingsplannen die gewoon niet voldoen, ben alles bij de Raad van State gaan en dan ga je opnieuw in een docu. Nou, dat zijn de uitdagingen van dit. Geen feit dat we nu krijgen, daar zijn we mee aan het poetsen. En dat lukt wel. Dat lukt dus heel goed alleen. Je moet iedere keer als Pippi Langkous denken, oké, ik weet het niet, maar het is een vastgoed. En dat zijn we. Ja. Ja nou het transitie. We hadden al gezegd, hè? Dat gaf jij ook aan. 2024 tot 2032 mogen we transformeren. En daar gaat zo dadelijk dat transitieplan over gaan we sneller, want het is niet handig om gewoon 2024 tot 2032 te transformeren, want daar raakt de dienstverlening echt wel van op zijn kop. Want dan moet jij als vergunningverlener moet je eerst weten, oké, dit is het tijdelijk plan. Dit is het echte plan en men moet continu toetsen, dus we willen. We willen ze dadelijk bij. Dat zit ze dadelijk in de transitieplan, een planning van verhuizing. Hoe we dat dan willen, gaan we daar echt goed over nadenken of we met een snelle in sneller tijdsbestek kan dus het het kost heel veel tijd, want we moeten al die zaken moeten naar die nieuwe stijl. Ik moet ook even wachten op de omgevingsvisie, want je hebt visie nodig, want je wil weten waar gaan we heen en wat wil je nou echt heel erg beschermen, want waar zijn we van ja? Dat kunnen we ook wel wat minder regels, want die omgevingswet zegt wel jongens zorg zoveel mogelijk dat je de regels hebt die uniform zijn. Vergunningplicht aan doen een meldingsplicht informatieplicht. Maar kijk of je voor de hele gemeente eigenlijk een regel kan hebben. Dat is natuurlijk niet overal mooi. Maar daar heb je dan wel de visie voor, want je hebt ook zicht van. Waar willen we heen? Want daar kan je dan je regels dat we nu in de bestemmingsplannen hebben of op toetsen en de verordening ook toetsen van hè? Wat moeten we mogelijk maken? Want waar kunnen we wat losser in zijn? Niet losser in zijn? Nou, dat heeft allemaal zijn werking, dus we gaan stapsgewijs gewoon bouwen naar het gemeente brede omgeving. En daarom hebben jullie ook geadviseerd omdat we stapsgewijs moeten bouwen. Hoe alsjeblieft ook bovenas waar het kan, want anders vliegt alles ertussendoor en moet je daar ook nog voor regelen, terwijl je ook je regels aan het omzetten bent. Dus dat is een continu proces waar je goed naar moet kijken. Hoe gaan? Waarom dan dat er dat ziet? Zie plan nou, dat hadden we eigenlijk al een beetje gezegd, hè? We willen de winkel openhouden. Dat doen we met copas. Maar ja, als het echt niet kan en je kan niet een buitenkans om het spoor te stellen doen, dan zullen we ook een transitieplan moeten doen of een transitieplan een omgevingsplan te doen. Gelukkig kan dat in het eerste jaar net de oude software mogelijkheden, maar we zullen moeten groeien naar de nieuwe software en dat heet stop tekent niet meer onthouden en gewoon denk ik. Prima vervolgens hebben we het natuurlijk over de sturingsstijl, want ik kan wel leuk een transitieplan schrijven en ik kan zijn van nou, dan zijn dit onze uitgangspunten voor de regels. Maar als ik niet weet wat de studies filosofie is, wie willen wij zijn, welke rol en we aan? Dan kan ik nog zoveel zeggen, maar dan kunnen we niet goed ken. De basisstructuur daar gaat Mirjam jullie zo mee meenemen, want er is al wel bepaald bijnemen een bepaalde basisstructuur aan. En daar hebben we naar gekeken en zo hebben we dingen ook al. Je wilt ook dat in dat transitieplan, hoe zijn onze manieren? Dus we willen naar niemand een initiatiefnemer. Er is gelukkig geloof participatie gesproken, daar is een participatieverordening voor, maar je hebt ook processen. Hoe ga je die wijziging in? En we hebben bij ons in de gemeente werken we procesmatig, dan wil ik heel graag dat per proces per fase van een proces er ook gezien kan worden. Oké, wat gebeurt er op maar dat hun geloof plan, wat moet ik nu doen en hoe gaan we dat dan doen? Hoe zit dat proces in elkaar? En dat is ook dat we allemaal hetzelfde spreken en. In dienstverlening ook mogen. Nou, dan heb je nog een dienstverlening strategie. Die zitten we dadelijk ook in mijn transitieplan. Wat is dat nou nou? Ik heb we hebben al geroepen, we hebben vergunningscheck 's nou, als jullie per ongeluk een keer op het day school hebben gekeken dus. Het pre loket. Wordt u niet zo blij van de gegunde checks, dus we zijn nu aan het denken, hoe willen we dan goed dienstverlenen? Is het niet handiger dan dat we meer op de website zetten? Hoe noemen we dat? En daar gaan we strategie op zetten. Die zit ze dadelijk ook eens ons. In ons transitieplannen beschreven. Want nu zitten er alleen de checks in van de regels van het bedrijf, maar nog niet van het van de bestemmingsplannen, want die hebben wij niet gelabeld, want je moet wel labeltjes aan een regeltje zetten, anders kan je het niet zien. Nou in de transitieplan willen we ook krijgen op hoe verhuizen we dan al die regels? Want het is nogal wat en we willen uitgangspunt hebben voor het proces en de producten die daar dan bij horen, zoals in Berlijn. Maar er kan ook nieuw beleid worden gezet. Hoe gaan we dan met elkaar integraal werken binnen die gemeente? Dat willen we daar gewoon van. En, we willen uitgangspunt hebben voor het beheren van motoren eigenlijk weer de cirkel. Of hoe werk je in een beleidsregel monitoren dan ga je weer iets wissen. Weigeren wisselen, dan kan het zijn dat uit de monitor komt dat bij bijvoorbeeld handhaving zeggen, ja, die erf afscheiding regel dus we kunnen er niks mee, kunnen je niet wat af? Dan kan je daar niet bij zich moeten doen. Nou dan zijn we al ja. Ja hoor anders mee. Wederom

E.H. Klaarhamer - GBLV

Eetklaar en Gemeentebelangen over de dienstverleningsstrategie. Gaan jullie daar ook in opnemen dat het wat simpeler wordt allemaal voor de burger, want we staan nu af en toe teksten in, dan moet je echt behoorlijk universitair geschoold zijn. Dag

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Mijn hebben we onze start en dan zitten de webdesigners bij de mensen van het vergunningenloket erbij, dus iedereen die er eigenlijk mee te maken heeft en ook gewoon met de burger te maken heeft. Van goh, doen we dit nou, want als je die vergunningscheck doet, nou, ik haak al af, want we hebben vragen van het rijk, vragen van de provincie. Je wordt er helemaal niet gelukkig van, dan denk ik nou, wat is ons lijstje met de top 10? Hier wordt aangevraagd genoemd, kunnen we dat niet gewoon op de website zetten en zeggen, klikt u daar naartoe? Alstublieft, dan kunt u daar aanvragen of u krijgt hier het antwoord. Dat is eigenlijk in simpele versie waar ik het meest naartoe ga. Maar ja. Daar moeten we natuurlijk wel goed naar kijken.

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Ja, dankjewel Kees namens GroenLinks. Begrijp ik het nou goed dat je straks in de praktijk eigenlijk bij iedere nieuwe aanvraag gaat aanpassen? Want het lijkt me nog wel moeilijk om op voorhand, zeg maar, alle mogelijke situaties voor te zijn.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Nee, als ik u goed begrijp, denkt u, oh jee, ze gaan steeds aan het omgevingsplan aanpassen. Nee. In je omgevingsvisie zet je je strategische beleid, dus ik wil dit en dit halen. Ik wil zoveel woningen bouwen in de komende jaren, 2050 wil ik energieneutraal worden, noem maar op, hè? Dat kun je via regels regelen en daar zou je een regel kunnen koppelen. Die komt in je omgevingsplan, maar van onderaf worden we ook gevoed door handhaving die die kant op gaat, die gaat die regels handhaven en die zegt, het is niet te doen. Leuk dat je die leugen verzonnen hebt, maar je kan daar niks mee. Op basis daarvan zeg je oké. Hebben die klus, het werkt dus niet, dan moeten we daar anders aan werken. Dan zou het nieuw beleid kunnen worden. Het kan ook zijn dat u zegt niet duurzaamheid. Leuk dat we dat bedacht hebben, maar het moet sowieso. Dat is dan nieuw beleid. Nou, dat zul je ergens moeten veranderen als daar dan juridische regels aan zitten en daarom bij zich te ontwikkelen. Het omgevingsplan wijzigt ook als het niet past in. Dan kan het zijn dat het bouwproject niet kan. Nou, dan zeggen ze oké, dit is nog niet zo detaillistisch dat we een bopa kunnen doen, dus het is nog niet goed uitgewerkt. Maar we willen hier wel alvast mogelijkheden maken. Dan ga je het bestemmingsfonds omgevingsplan bewijzen. Nee. Ja. Ja ga je niet, maar dat doet u nu ook met PostNL. Dat zijn plannen die niet passen, hè? Dan zegt u ook dat plannetje past niet, maar we willen er wel aan meewerken en omdat we de buren en de mensen die in het plan wonen zoveel mogelijk flexibiliteit willen bieden, doen we een bos zijn geplant. Anders hoeft het niet, want ik kan het ook niet. Dus dat doe je nu ook, dus dat is niet. Ja, dat denk ik ook, maar ik hoop het niet.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

We hebben overigens wel een werkwijze gecreëerd intern met elkaar, dus dat gaan we zo op in 1.0, hè? Daar stond ik elke keer voor met mijn andere collega. Ik noem dit altijd klaar voor de start. Eigenlijk klaar voor de grote marathon die we gaan lopen straks vanaf 2024, want daar gaat het echt beginnen, maar tot die tijd hebben we gewerkt aan het Omgevingsplan 1.0. Daar hebben jullie al een aantal dingen voor gedaan, hè? Een aantal besluiten genomen: adviesrecht, verplichte participatie voor de bopa en delegatiebesluit. Wat hebben we daarnaast ook nog allemaal gedaan? We hebben ook bijvoorbeeld regels uit de verordeningen die naar het omgevingsplan moeten, al geïnventariseerd. Wij hebben een lijstje met de regels die straks naar het omgevingsplan moeten. Dat hebben we al opgenomen in het documentje met uitgangspunten en in het transitieplan van Daniëlle van ons komt straks te staan wanneer die regels naar het omgevingsplan moeten. Wat we ook hebben gedaan is het casco vast, of in ieder geval intern, hè? Met elkaar bepaald welke structuur voor het omgevingsplan wij gaan hanteren. Kom ik zo ook even op terug. De verordening gemeentelijke adviescommissie nota omgevingskwaliteit komt jullie ook bekend voor, hè? Dus, wat hebben we eigenlijk gedaan? We hebben ervoor gezorgd met dat omgevingsplan 1.0, dat we goed van start kunnen op 1 januari en dat we weten hoe we initiatiefnemers kunnen gaan helpen, onder andere met een werkwijze intern. Wanneer kiezen we nou voor een bopa of wanneer gaan we het omgevingsplan wijzigen? Ja. De

G.D. Beek - VVD

De nota omgevingskwaliteit is hier toch nog niet gezien. Nee, want we hebben wel de verordening voor de... Volgens mij is dat de... De oude welstandscommissie, die hebben we wel vastgesteld om tot de omgevingskwaliteit te komen. Ja. Dat klopt.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

De microfoon nog zeggen. Er is een nota van uitgangspunten vastgesteld voor de nota omgevingskwaliteit die is naar het college en die wordt per brief. Daar worden jullie over geïnformeerd. Supermooi document heb ik gehoord. Ik ben er ook wel benieuwd naar, ja, ja, heel mooi, heel goed. Ja. Ja. Ja, maar ik ben heel, heel benieuwd. Belangrijke keuzes die we ambtelijk hebben gemaakt, maar nog niet aan jullie hebben voorgelegd, maar wat we wel zeker gaan doen, is dat we hebben gekozen voor een systematiek die de VNG ook hanteert of gemeentes heeft geadviseerd om dat bepaalde systematiek te hanteren, hebben we gezegd, dat gaan wij ook doen. Daar hebben we wel wat aanpassingen in die zin gedaan om het echt naar onze smaak en ook met het oog op wetgevings technisch werken hebben we er wel wat anders mee gedaan, maar daar komen we nog bij jullie op terug. Op de systematiek kunnen we ook straks nog even toelichten hoe we tot die systematiek zijn gekomen. Wat we eigenlijk in de basis doen met de VNG casco systematiek is dat we zeggen, je hebt thema's. En, je hebt gebieden. Thema's zijn regels die gelden voor heel het grondgebied en gaat eigenlijk over het beschermen van je grond. En dan kan je denken aan themaregels over archeologie, regels over erfgoed, regels over beroep en bedrijven aan huis. Ook de bouwregels. Die gelden eigenlijk in principe voor heel je grondgebied. Daar is niet locatie specifiek iets voor nodig met de gebiedstypen. Wat ga je daar doen? Daar ga je bepalen welke functies er mogen komen. Dus per gebied ga je aangeven, hier mag horeca. Kijk hier mag detailhandel. Hier mag bedrijvigheid of juist hier mag geen bedrijvigheid, dus dat is het onderscheid tussen thema's en gebieden. Wat wij aangeven en wij willen ook op die manier werken, want daar kunnen we heel veel regels in kwijt. Zowel de bestemmingsplanregels als de milieuregels als de verordening ISM regels. We hebben ook met elkaar een keuzehulp opgesteld voor initiatieven en aanvragen, want we zaten naar de komende initiatieven. Straks hè? Hoe gaan we nou daarmee om? Hoe gaan we ze adviseren welke procedures ze moeten doorlopen? Daar hebben we een stroomschema voor gemaakt. Die hebben we ook met vergunningverlening besproken als er een aanvraag binnenkomt aan de hand van een aantal stappen kom je uit op. Of het kan met een bouwplan een bopa aan zijn omgevingsvergunning. Of. Voor dit project moet een omgevingsplan gewijzigd worden. Dus dat hebben we met elkaar intern ook besproken, zodat iedereen ook weet, oké, dan gaan we voor de bopa vergunningaanvraag en dan gaan we voor het wijzigen van het omgevingsplan en bij het wijzigen van het omgevingsplan hebben we nog twee smaakjes. Huidige techniek of nieuwe techniek? Net zei Daniëlle al, wij moeten nog heel erg die nieuwe techniek eigen maken. Maar we hebben van het rijk een tijdelijk alternatief maatregel gekregen. Tam imro, waarin we nog kunnen werken met de huidige techniek. En daarvan hebben we gezegd met elkaar als het echt gaat om urgente gebiedsontwikkelingen die volgend jaar zeggen, wij moeten het omgevingsplan wijzigen, gaan we dat doen op basis van de oude techniek. Dus dat is een keuze die we met elkaar intern hebben gemaakt. De vraag is

G.D. Beek - VVD

Is dat ik, ik snap wat we zeggen. Het verschil tussen BOPA en het wijzigen van een omgevingsplan. Maar wat betekent dat concreet voor de Raad? Betekent dat, laten we zeggen, van bepaalde BOPA's hebben we afgesproken. Die komen wel langs een aantal, er zijn er die niet langs hoeven te komen, maar een wijziging van het omgevingsplan. Komt dat dan wel langs de Raad? Is dat de bedoeling? Dat is het onderscheid. Oké, dan is het duidelijk. Ja.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Bijna tijd nou dan niet zo ja oké en en wij hebben ook een onderbouwing gemaakt, weet je? De goede ruimtelijke onderbouwing die je nu bij een bestemmingsplan hebt? Die hebben we ook gemaakt. Omgevingswet proef en die kunnen we dan ook aan de initiatiefnemers meegeven, zodat ze niet denken, oh, wat moet ik nu aanleveren aan de gemeente? Ja gewoon van waar moet u aan voldoen? Minstens wat zijn de nieuwe wettelijke grondslagen? Ja. En wel evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Nog even

I. Inspreker - 3 - Inspreker

Een vraagje ter verduidelijking. Het is dus niet zo, je hebt een bopa en je hebt een wijziging van het omgevingsplan. Maar is het niet uit de aard van de zaak dat een bopa in heel veel gevallen sowieso leidt tot een aanpassing van het omgevingsplan? Daarna pas jij? Ja. Dus zeg maar, de bopa is één korte route. Daar kun je zeggen op basis van die bopa, waar kunnen we een omgevingsvergunning afgeven? Maar het betekent wel dat uiteindelijk het omgevingsplan moet worden aangepast.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Ja klopt, nee hoor dat klopt, dan neem je ze weer mee in je. Dat moet je nu ook met je uitgebreide procedures doen, hè? Als je een nieuw bestemmingsplan opstelt voor een zone, landelijk of stedelijk, dan kijk je hé, wat voor vergunningen hebben wij hier allemaal verleend en die moet je op die locatie verwerken. Het zal nu iets anders zijn en daarom hebben we bij die F. Ed van wat een rot woordvoerder ed vo gaat er ook een stuk komen. Wat moet er dan gewijzigd worden in het omgevingsplan als we het niet meer terugvinden? Waar hangen we dit dan aan? Want als je dat doet, raakt iedereen in de war. Nou niet voor vrienden dit, dit is het. Ja, ik moest heel snel ja achter. Dit wordt zo dadelijk het transitieplan wat in december aan de Raad wordt voorgelegd en aan het college dan zijn jullie aan de lat voor hoofdstuk een en hoofdstuk twee en hoofdstuk aan aanzetten regelbibliotheek die daar vragen we jullie van om vast te stellen en we vragen het en kennis te nemen van hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 en we vragen het college precies andersom, kunnen jullie voorstellen dat dit een hoofdstuk een twee en de AZ regelen bibliotheek zijn en zouden jullie de procedures die wij met elkaar hebben gedaan en hoe wij het technisch beheer doen van een omgevingsvisie? Omgevingsplan willen vaststellen. Daarom komen we graag bij jullie deze zaken en ik kan de stukken sturen van mijn plan van aanpak. Waarom? Hoe het in elkaar zit hier bij de uitgangspunten puntje van het omgevingsplan hebben we het over de inhoudsopgave. Wat zijn onze uitgangspunten? De uitgangspunten voor de regels komen over hebben. Je kunt het hebben over, hoe doen wij de algemene toelichting van een omgevingsplan, dat soort zaken? Hoe doen we de annotatie strategie? Dat zijn de uitgangspunten voor omgevingsplannen, daar komen we op een gegeven moment met de sturingsfilosofie die ik al een paar keer heb nu om te komen bij jullie. Hoofdstuk twee gaat over verhuizen. Hoe welke uitgangspunten, hoe gaan we de gebieden doen? Wij willen graag een thema gericht. Wij hebben thema's, dat is voor het hele gebied. Die zitten zodadelijk. De regels die voor het hele gebied gelden, zitten zo dadelijk in de aanzet regelbibliotheek, want daarvan hebben wij zoiets van. Nou, dat zijn beleidsneutrale regels, die gaan we niet aanpassen. Dat geldt voor de hele gemeente, daar zit nog niks in in de koersnotitie van de omgevingsvisie waar iets van gewijzigd wordt, dus later een basis opzetten en laten we die in de aanzet regering intekenen. Dus bij die uitgangspunten komen we bij jullie, hoe komen we nou tot dat tot dat gebied dekkende? En we zullen jullie een planning geven van, hoe zien wij dan en hoe zien we de participatie? En noem maar op, dat zijn de uitgangspunten. In hoofdstuk 3 komen de procedures, de processen en de teamrollen aan te pas. Want ja, het team Omgevingswet, het omgevingsplan moet maken en die transitie moet maken. Dat bestaat gewoon uit mensen. Maar die mensen hebben misschien wel niet allemaal in het team. Oh dus mijn teamleider wil graag zien. Hoeveel mensen heb ik nu echt nodig? En dat gaat dat gaat dat ja, wat gaat dat doen? Vervolgens heb je het zo dat nu is het zo als een RO waar noem ik dan even degene die verantwoordelijk is voor een bestemmingsplan? In een project zit kan hij eigenlijk altijd bepalen, ach, ik doe het zo of ik doe het zo of ik doe het zo of oh, we hebben deze regel extra nodig die voegen toe, dat gaat zo direct niet meer, dus je moet met elkaar het goede afspraak maken. Hoe doe ik de processen en waar welk product doe ik wanneer? Dat is heel, dat is heel fijn werken als je het op een gegeven moment met elkaar volgens dat stramien. Zo moet je ook met processen hebben als die handhaven, dan zegt ik, kan iets niet dat je een proces hebt. Hoe kom je dan bij elkaar uit bij die plan? Jurist die het moet maken? Nou, die processen zitten daarin beschreven. Dan hebben we het technische beheer. Dat gaat eigenlijk over onze software. Hoe gaan we dat doen? Hoe houden we de logboeken bij? Hoe doen we het strategisch? Want dat heeft allemaal met elkaar te maken en je zult daar afspraken met elkaar moeten. Nee, dat hoeft er niet over na te denken. Nou bij de aanzet regelbibliotheek komen we ook bij die weer terug. Nou en, waar hebben jullie dan voor nodig en waar? En daar wil ik graag met jullie over praten is, hoe gaan we dit nu doen? Hoe gaan we elkaar voorbereiden op dat de besluitvorming in december met elkaar eigenlijk wordt waar we het allemaal graag voor doen, zodat we omgevingsplan 3.0 het echte wijzigen willen gaan verrichten in 2025 en? En dan zijn we denk ik gelijk, want ik hoop en dat ga ik vanuit dat eind 2024 de omgevingsvisie is vastgesteld. En dan kunnen we natuurlijk 2025 aan de bak, want dan hebben we onze basis. Nou, we zijn nu hier. We zijn nu bij jullie geweest. We hebben jullie verteld wat de transitieplan inhoudt en wat vaak wat de opbouw is van het omgevingsplan. En dan zouden we graag in januari bij jullie komen om met elkaar te hebben. En dat doen we dan samen met de omgevingsvisie over besturingsfilosofie. En wat daar dan aanhangt als je daar over nadenkt in het kader van regelkwaliteit. Nu is het zo dat de griffier heel graag wil dat we dat in beeldvormende. Dit zal ze nu doen, maar wij zouden graag een integrale sessie hebben, dus daar zou ik graag met jullie even van gedachten over wisselen. We hebben daar ook een idee bij. We hebben bij dat we eigenlijk om de tafel gaan en met elkaar in discussie gaan en in integraal. Nou moet ik dat zeggen. Ja in werksessies met elkaar dat even bediscussiëren, maar daar heb ik wel jullie inbreng voor nodig van. Hoe zie je? Dan gaat ze het deze 60e

C.A. Bos - D66

Rode draad, een beeldvorming zoals deze is openbaar en een integraal waar ook inwoners worden toegelaten. En ik begrijp even niet of bij jullie voorstel in de aanpak. Dat ook de bedoeling is. Ik beluister eigenlijk niet, maar dat is mijn voordeel. Dan moeten we het eigenlijk even over hebben, vinden we ook. Natuurlijk wil ik er graag mensen bij van dat de burgers ook mee kunnen praten. Alleen dit

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Dit gaat over: Wie wil ik zijn als gemeente? Wie wil ik sturen en wat wil ik regulerend kaderstellend laten? Ik ben een presterende overheid. Welke rol neem ik in om mijn ambities te halen? We zullen het ook hebben over de ambities en de doelen van een omgevingsvisie. Hoe je daar doelen komen. Want, ik...

Onbekende spreker

Weet niet of we deze discussie nu moeten voeren. Het is ik zou nu niet door willen gaan op dit onderwerp, maar volgens mij hebben we wel genoeg gehoord. Dus moeten we wel over nadenken hoe we dat willen gaan doen.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Ja heel graag. Dat is helemaal goed. Ja, ik zal deze vraag aan de griffie voorleggen en de griffie heeft nu gezegd: Nou, Daniella, voor mij mag je 23 januari in een beeldvormende Raad. Echter, zo'n sessie duurt gewoon wat langer. En dan denk ik, we moeten het er met elkaar over hebben. Iedereen mag er van mij bij zijn, want ze mogen ook meedenken, dus voor mij geen probleem. Maar ik leg hem even neer dat we het daarover moeten hebben. Dan ben je ja. Dan gaan we door, dan komen we het liefst in maart bij jullie over de uitgangspunten van verhuizing, dan zullen we het hebben. Nou, hoe gaan we de gebieden verhuizen? Noem maar op. En dan komen we in mei, denk ik, ergens met de aanzet van de regelbibliotheek. Dat betekent dan dat we hier een beetje gevoel hebben gekregen met elkaar, hè? We kijken wat nu, wie zijn we nu en wat willen we een beetje loslaten en wat willen we niet loslaten en dan doen we dat in de regelbibliotheek. Maar dat gaat dan alleen over de regels. Eigenlijk kunnen we denken aan archeologie, leiding, natuur, maar dan zien jullie hoe de opbouw is, hoe zo’n casco eruitziet. Dat zijn de thema's. Ja, heel goed, ja, super. Top, ja daar. Dan vervolgens hebben we natuurlijk allerlei opmerkingen gekregen en alles, want die hoofdstukken moeten in elkaar. Dan komen we in september met het ontwerp transitieplan, dan kunnen jullie daar nog op schieten en dan hoor ik graag heel veel dingen en in oktober komen we met het definitieve plan en dan kunnen ze hem in december vaststellen. Dat is eigenlijk waar we naartoe willen en waar we eigenlijk met elkaar halen. Ja, van gedachten steeds weer wisselen om maar file. En dat vind ik eigenlijk het belangrijkste. Want dit zijn we ook in om de organisatie te doen en je merkt gewoon dat het dan gaat leven. Nou, eigenlijk zijn we aan het eind. Zijn er nog vragen? Hier wordt

E.H. Klaarhamer - GBLV

Geen verslag van gemaakt in zo'n integrale bijeenkomst wel. En dat vind ik wel heel belangrijk.

Onbekende spreker

Heel wat live verslag van gedaan, zoals dat wordt vastgelegd. En ja, ik weet niet of er nog andere vragen zijn. Ik, ik...

G.D. Beek - VVD

Ik heb de indruk, maar dan kijk ik ook even naar wat Ed. Jij vroeg, jij vroeg iets over leesbaarheid. En, ik heb die antwoord gehoord, en toen dacht ik nou. Gaat er

G.D. Beek - VVD

Leesbaarheid heeft ook iets te maken met betaald gebruik. Als je het hebt over het slagen voor al in de schijnwerpers de laatste tijd laaggeletterdheid en dat is, laten we zeggen, dat alle Nederlanders dit soort documenten zouden moeten kunnen lezen en ik denk dat de oproep van Edwards daar graag aandacht voor vraagt. Ja.

Onbekende spreker

Maar ja, ook die discussie gaan we nu niet voeren hè, wil je? Wij

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Hebben wel een lijst met verboden woorden die je niet mag gebruiken in de wetgeving, zoals overeenkomstig en wat voor een mooi ander begrijpelijk woord je daarvoor kan gebruiken, dus daar hou je wel rekening mee.

Onbekende spreker

Ja, ik word tegenwoordig op mijn werk ook al door software verbeterd als ik moeilijke woorden gebruik.

Onbekende spreker

Dat is AI is hartstikke mooi, maar ook gevaarlijk moet ik zeggen. Nou, hartstikke bedankt voor jullie presentatie. Ja, al deze informatie kunnen jullie gewoon meenemen in de beraadslagingen. Moeilijk woord, die nog goed, dus dank en sluiten we hiermee af.