Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 20-06-2023, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • Th.J. Visser - CDA
  • R.M. de Klerk - VVD
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • F.B. Wilschut - ChristenUnie
  • N.A. van Weers - GroenLinks
  • M. van Wijk - GBLV
  • A.J.M. Hielkema - D66
  • D.M. de Prez - GroenLinks
  • E.J. Muller - CDA
  • J. Keus - Wethouder

Fietsprojecten in Leidschendam-Voorburg: Gemeenteraad verdeeld over mobiliteitsplan


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen. Dit plan omvat nieuwe fietsprojecten zoals de inrichting van de Parnashofweg, Vlietweg en Nicolaas Beetslaan als fietsstraten, evenals het asfalteren van tegelfietspaden. Er worden twee kredieten voorgesteld: € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden. Deze projecten zijn onderdeel van een bredere mobiliteitstransitie die gericht is op het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de raadsvergadering over het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 bleek dat de meningen over de toekomst van mobiliteit in Leidschendam-Voorburg sterk uiteenlopen. Het plan, dat zich richt op het verbeteren van de fietsvoorzieningen in de gemeente, werd door sommigen geprezen, terwijl anderen zich zorgen maakten over de positie van de automobilist.

De VVD, vertegenwoordigd door de heer De Klerk, benadrukte het belang van een evenwichtige aanpak. "Onze infrastructuur is het skelet van onze gemeente," stelde De Klerk. Hij pleitte voor aandacht voor zowel fietsers als automobilisten, en vroeg zich af waarom de auto niet expliciet werd genoemd in het voorstel. "We hebben tenslotte toch 40.000 auto's in onze gemeente," merkte hij op.

Aan de andere kant van het spectrum stond de ChristenUnie, die pleitte voor een duidelijke keuze voor duurzame mobiliteit. "De toekomst is duurzaam, dus daar moeten we de keuzes op maken," aldus de heer Wilschut. Hij suggereerde dat de gemeente meer zou moeten investeren in fietsinfrastructuur en openbaar vervoer, en minder in autoverkeer.

GroenLinks sloot zich hierbij aan en benadrukte dat duurzame oplossingen juist een oplossing kunnen zijn voor de autoproblemen. "Meer mensen op de fiets en in het openbaar vervoer betekent minder auto's op straat," aldus mevrouw De Pree.

De Partij van de Arbeid uitte zorgen over de leefbaarheid en bereikbaarheid in de gemeente, vooral rondom drukke gebieden zoals de Mall of the Netherlands. "We moeten het taboe op het makkelijke autogebruik durven doorbreken," stelde de heer Walters.

Het debat maakte duidelijk dat er behoefte is aan een integrale visie op mobiliteit, waarin verschillende vervoersmiddelen in samenhang worden bekeken. De wethouder erkende deze behoefte en gaf aan dat er in de toekomst gewerkt zal worden aan een mobiliteitsstrategie als onderdeel van de omgevingsvisie.

Hoewel het voorstel voor de fietsprojecten op steun kon rekenen, werd er door meerdere fracties aangedrongen op een 10-minutendebat om verdere discussie mogelijk te maken. De gemeenteraad lijkt zich te moeten buigen over de vraag hoe de balans tussen fiets, auto en openbaar vervoer in de toekomst vormgegeven moet worden.

Samenvatting van het voorstel


De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een voorstel ontvangen om het Bestedingsplan reserve Mobiliteit 2023 vast te stellen. Dit plan omvat nieuwe fietsprojecten zoals de inrichting van de Parnashofweg, Vlietweg en Nicolaas Beetslaan als fietsstraten, evenals het asfalteren van tegelfietspaden. Er worden twee kredieten voorgesteld: € 767.000 voor de Parnashofweg en € 300.000 voor het asfalteren van fietspaden. Deze projecten zijn onderdeel van een bredere mobiliteitstransitie die gericht is op het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid in de regio. De gemeente werkt samen met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en andere overheden om deze doelen te bereiken. Hoewel inwoners niet direct betrokken zijn bij de actualisatie van het Uitvoeringsprogramma, vindt participatie plaats bij individuele projecten. De financiële gevolgen van de investeringen worden gedekt door subsidies en de reserve Mobiliteit.

Documenten