Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verkeers- en Vervoersplan (delen A en B) en Meerjarig Uitvoeringsprogramma (deel C)
Samenvatting: Het voorstel betreft de herijking van het Verkeers- en Vervoerplan (VVP) voor de gemeente Leidschendam-Voorburg, bestaande uit delen A en B, en een Meerjarig Uitvoeringsprogramma (deel C). Deel A biedt een visie op verkeer en vervoer, terwijl deel B ontwikkelingen en oplossingsrichtingen beschrijft. Deel C, het uitvoeringsprogramma, vraagt om raadsparticipatie voor prioritering van maatregelen. De financiële dekking voor 2015 kan mogelijk uit onderbesteding komen, anders uit de Algemene Reserve. De raad wordt betrokken bij jaarlijkse updates en besluitvorming over financiering vanaf 2016.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de visie, de beleidsopgaven, en de noodzaak voor prioritering en financiering. Echter, concrete maatregelen ontbreken nog in delen A en B, wat de volledigheid beperkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in de prioritering van maatregelen in deel C en moet besluiten over de financiële dekking. De raad wordt ook betrokken bij jaarlijkse updates en besluitvorming over financiering vanaf 2016.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over welke maatregelen prioriteit krijgen, hoe deze gefinancierd worden, en hoe om te gaan met eventuele risico's en kostenoverschrijdingen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het nog geen concrete maatregelen bevat in delen A en B. Deel C biedt wel een ruwe financiële raming en prioritering, maar mist nog specifieke details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het Verkeers- en Vervoerplan en het Meerjarig Uitvoeringsprogramma, inclusief de prioritering en financiële dekking van de maatregelen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er inspraak is geweest van belangenorganisaties en buurgemeenten, en dat de raad actief betrokken wordt bij de jaarlijkse updates en besluitvorming.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar kan impliciet een rol spelen in de visie en oplossingsrichtingen voor verkeer en vervoer.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn deels afhankelijk van de prioritering van maatregelen. Voor 2015 kan dekking mogelijk uit onderbesteding komen, anders uit de Algemene Reserve. Voor de jaren daarna wordt financiering opgenomen in de Kadernota's.