De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe verordening besproken die de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed moet vervangen. Deze verandering is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De nieuwe adviescommissie omgevingskwaliteit zal advies geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen. Tijdens het debat werden enkele amendementen en vragen besproken, met name over de onafhankelijkheid en samenstelling van de commissie.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe verordening voor de adviescommissie omgevingskwaliteit besproken. Deze commissie moet de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed vervangen vanwege de aanstaande Omgevingswet. De verordening, die zonder inspraakreacties is vastgesteld, bevat richtlijnen voor de adviezen en bepalingen over de benoeming en het ontslag van commissieleden.
De heer Beek opende het debat met een toelichting op zijn amendementen. Hij stelde voor om de onafhankelijkheid van de commissieleden beter te waarborgen en vroeg zich af hoe de samenwerking met externe partijen, zoals de vereniging Dorp, Stad en Land, zou verlopen. "Hoe is de onafhankelijkheid van de commissie gewaarborgd?" vroeg hij zich af.
De discussie over de grootte van de commissie was een belangrijk punt. De heer Van Wissen vroeg zich af of het minimumaantal van drie leden voldoende was gezien de gestelde eisen aan de leden. "Is het niet verstandiger om het minimum van drie leden te verhogen?" vroeg hij de wethouder.
De wethouder legde uit dat de vereniging Dorp, Stad en Land een belangrijke rol speelt bij het werven van deskundigen voor de commissie. Hij benadrukte dat de leden geen ambt in de gemeente mogen bekleden en dat er geen zakelijke banden mogen zijn met de gemeente. "Het is een club van ons, met een mooie historie van bijna 100 jaar," aldus de wethouder.
Een ander belangrijk onderwerp was de rol van de commissie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (bopa's). De wethouder legde uit dat de commissie advies geeft aan het college en dat de raad zelf kan bepalen bij welke bopa's zij adviesrecht wil hebben. "U heeft alle ruimte om te bepalen waar u adviesrecht op wilt," verzekerde de wethouder.
Het debat eindigde met een akkoord over de suggestie van de wethouder om de onafhankelijkheid van de commissieleden in het Reglement van Orde te borgen. De raad zal in de toekomst verder spreken over de Omgevingswet en de rol van de adviescommissie omgevingskwaliteit.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg stelt een nieuwe Verordening vast voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit, ter vervanging van de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet, die de bestaande regels uit de Bouwverordening laat vervallen. De nieuwe commissie zal advies geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen, indien de gemeenteraad of het college dit nodig acht. De Verordening bevat richtlijnen voor de totstandkoming van adviezen en bepalingen over de benoeming en het ontslag van commissieleden. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen tijdens de inzageperiode van de ontwerp Verordening, waardoor deze ongewijzigd wordt vastgesteld. Het bijbehorende Reglement van Orde, dat de werkwijze van de commissie beschrijft, wordt door de commissie zelf vastgesteld. De Verordening treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking, gepland op 1 juli 2023, en heeft geen financiƫle gevolgen.
Documenten
-
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel Vaststellen Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Verordening voor de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit in Leidschendam-Voorburg. Deze commissie vervangt de huidige commissies voor ruimtelijke kwaliteit en erfgoed, in lijn met de inwerkingtreding van de Omgevingswet. De Verordening regelt de taken, bevoegdheden, en benoemingsprocedures van de commissieleden. Het doel is om advies te geven over vergunningaanvragen voor rijksmonumenten en omgevingsvergunningen. De ontwerp Verordening heeft ter inzage gelegen zonder inspraakreacties en wordt ongewijzigd ter vaststelling aangeboden. Het besluit heeft geen financiële gevolgen en de Verordening treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke elementen bevat voor de oprichting en werking van de nieuwe adviescommissie. Het beschrijft de aanleiding, de inhoud van de Verordening, en de procedurele aspecten zoals inspraak en vaststelling.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om de Verordening vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet.
Politieke keuzes
De politieke keuzes betreffen de activiteiten waarvoor advies van de commissie noodzakelijk is. De raad en het college moeten gezamenlijk beslissen over deze activiteiten binnen de grenzen van de Omgevingswet.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Het is echter minder meetbaar en haalbaar omdat het geen specifieke doelen of evaluatiecriteria bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit vast te stellen.
Participatie
De participatie is beperkt tot het ter inzage leggen van de ontwerp Verordening. Er zijn geen inspraakreacties ontvangen, wat kan duiden op een gebrek aan betrokkenheid of tevredenheid met het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, zoals expliciet vermeld in het document. Er is geen noodzaak voor dekking van kosten.
-
-
-
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendement advies en geen onderlinge zakelijke band leden
Samenvatting: Het amendement, voorgesteld door Guus Beek van de VVD, beoogt wijzigingen aan te brengen in de Verordening gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit. Het stelt voor om de adviestaak van de commissie te baseren op relevante beleidsdocumenten zoals de omgevingsvisie en de Welstandsnota. Daarnaast worden wijzigingen voorgesteld in de samenstelling van de commissie, waarbij de onafhankelijkheid van de leden wordt benadrukt. Er wordt een protocol geïntroduceerd om te waarborgen dat er geen functionele of professionele zakelijke banden bestaan tussen de leden, behalve binnen de organisatie die de commissie uitvoert.
Oordeel over de volledigheid
Het amendement lijkt volledig in de zin dat het specifieke wijzigingen voorstelt in de bestaande verordening. Het adresseert zowel de adviestaak als de samenstelling van de commissie, wat belangrijke aspecten zijn voor de werking ervan.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het amendement te beoordelen en te besluiten of de voorgestelde wijzigingen in de verordening worden aangenomen. Dit omvat het evalueren van de impact van de wijzigingen op de werking van de adviescommissie.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen de onafhankelijkheid en effectiviteit van de adviescommissie verbeteren. Er moet ook worden overwogen of de nadruk op het gebruik van specifieke beleidsdocumenten bijdraagt aan de doelstellingen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de huidige verordening. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou resulteren in de aanpassing van de verordening zoals voorgesteld.
Participatie
Het amendement zelf zegt weinig over participatie, maar door de nadruk op onafhankelijkheid en deskundigheid kan het impliceren dat de commissie op een transparante en objectieve manier werkt, wat participatie kan bevorderen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar de focus op omgevingskwaliteit kan indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Het amendement bespreekt geen directe financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is mogelijk dat de implementatie van een protocol voor onafhankelijkheid enige kosten met zich meebrengt, maar dit wordt niet gespecificeerd.
-