Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Het is 19.30 uur geweest. Ik wil zo even starten. Een warm welkom aan alle aanwezigen hier in de zaal en onze kijkers en luisteraars thuis of online elders die schuilen voor de regenbui. Vanavond heten we van harte welkom de adviesraad sociaal domein. De bedoeling van vanavond is dat de adviesraad sociaal domein een korte presentatie geeft en dat we aansluitend met elkaar in gesprek kunnen gaan en vragen kunnen stellen. En zoals u misschien weet, brengt de adviesraad regelmatig advies uit over beleidsonderwerpen in het sociaal domein en deze adviezen worden vaak toegevoegd aan raadsbrieven en aan raadsvoorstellen. Met een presentatie vanavond hoopt het college u ook meer inzicht te verschaffen in de werkwijze en de toegevoegde waarde van de adviesraad. Ik ga zo even een kort rondje doen en dan begin ik aan mijn linkerzijde. En dan geeft u aan wie u bent en in welke hoedanigheid u hier vanavond aangeschoven bent. En mocht u vragen hebben, wellicht ten overvloede, op deze bijeenkomst is dit puur informatief, dus technische vragen of verduidelijkende vragen. En mevrouw Hannie van Westdijk heeft aangegeven, dat is de voorzitster van de adviesraad, dat de vragen ook eventueel tussendoor mogen. Als u prangende vragen heeft, mevrouw, aan deze kant begin ik mee.
Ja, dank, goedenavond. Liesbeth van der Heijden van de CDA-fractie. Het zijn eigenlijk mijn collega's, Diederik Visser en Jorrit Koster, die al veel contact hebben met jullie als adviesraad. Participatie interesseert ons allemaal als fractie natuurlijk, dus ik dacht: mooie gelegenheid om zelf eens te horen hoe en wat precies, dus vanuit de fractie. Wel...
Excuses Freek Steutel, raadslid Gemeentebelangen Lijst Neerbosch Voorburg en ik ben woordvoerder vanuit de fractie op het sociaal domein. En, het lijkt me leuk om in ieder geval jullie live te zien, want dat gebeurt niet altijd. Dankjewel. Ron van
Dan weet mevrouw Hannie van der Waart in ieder geval met wie ze te maken heeft. Mijn naam is Sonja Duivestein en we hebben hier onze griffiemedewerker Sterre Royackers. Aan u het woord.
Hartelijk bedankt, voorzitter, fijn dat we hier mogen komen. We hebben eerder kennisgemaakt met een aantal raadsleden, toen vlak na de verkiezingen. Wij willen heel graag even uitleggen wat wij nou precies doen. Wij vinden het natuurlijk super interessant en ook belangrijk, het werk wat wij doen. Zoals jullie zien, staan hier de namen van de leden die aanwezig zijn. Ze hebben zich netjes voorgesteld. We hebben binnen de verordening kunnen gaan tot 17 leden en een onafhankelijk voorzitter. De onafhankelijk voorzitter ben ik en de 17 leden werven wij vanuit de bewoners door middel van adverteren in het krantje. Ik kan jullie gelijk vertellen dat in het krantje volgende week, of deze week, nou, het zou volgende week zijn, weer een oproep staat voor een aantal leden. Leden zijn allemaal 4 jaar actief met een verlenging van nog 1 keer 4 jaar. We gaan afscheid nemen van een aantal leden na een periode en dan gaan we via het krantje altijd een oproep doen voor nieuwe leden en dat werkt altijd tot nu toe heel positief en je kan je zijn eigenlijk nooit dat er niemand op reageert. Wij hopen natuurlijk dat als jullie volgende week in het krantje lezen dat er die advertentie staat, dat je het ook bekend maakt in je eigen achterban, want het is natuurlijk best belangrijk om voldoende mensen te hebben. Zijn hier vragen over? En als ik dan druk, dan doet hij het niet. Anders kan er ook. Robert, kan jij doorklikken? Ik weet niet waar moet ik heen klikken? Ik kan je ga gewoon door, hè? Onze adviezen die, hè, zo blijkt uit de vakgroepen. Vertegenwoordigd zijn 3 vakgroepen: dat is de vakgroep jeugd, de vakgroep zorg en de vakgroep werk en inkomen. Op het moment dat er beleidsstukken zijn, die komen voordat het wordt vastgesteld naar ons toe voordat het in de raad komt en wij geven daar graag een schriftelijk advies op. Wij proberen dat zo beknopt en duidelijk mogelijk te doen. Wat we daarnaast ook doen is in gesprek gaan met de verschillende ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor het maken van de stukken. En dat zijn met name de vakgroep leden die dan aansluiten bij overleggen. Het fijne daarvan is dat we dan aan de voorkant met name ook in gesprek gaan over de inhoud van de stukken. En we hebben daarnet nog even mee mogen maken de discussie rondom de sociale basis. Nou, dat zijn zaken die natuurlijk best prettig zijn, zoals je dan met elkaar in gesprek kunt gaan over wat is nou de ontstaansgeschiedenis van zo'n stuk? Nou, ik praat gewoon door. Maar wat hier gemist wordt, is een overzicht van dat wat we gedaan hebben het afgelopen jaar. Ja, dat is altijd handig, hè? Ja, nou de achtergrond van de adviesraad is bekend, hè? Vanaf 2015 is iedere gemeente verplicht om een adviesraad sociaal domein in het leven te roepen. En dat heeft te maken met de uitvoering van de participatiewet en de jeugdwet. Er is een verordening opgesteld door de gemeente. Binnen die verordening staan onze afspraken waarin wij volgens die afspraken werken. Wij geven gevraagd advies, daar had ik daarnet al over, maar we hebben ook wel eens ongevraagd advies als er onderwerpen zijn waar geen beleidsstuk voor ontwikkeld wordt, maar we vinden het toch met elkaar belangrijk genoeg, dan geven wij ook een ongevraagd advies en de adviezen die we geven, die worden ook bij de raadsstukken meegestuurd. Tot nu toe denk ik van nou, ik ben nu 6 jaar voorzitter van de adviesraad, hebben we 2 keer een ongevraagd advies gegeven. Het is altijd een beetje lastig als je een ongevraagd advies geeft, maar wij gaan ervan uit dat dat ook heel erg welkom is. Ja toch, als het er is, ja. Nou, ik zal het even opnoemen.
De techniek. De techniek laat ons een beetje in de steek vanavond, raadsleden. U kunt in iBabs de presentatie wel volgen. Ik heb net gehoord dat de presentatie vastloopt, dus als u iBabs opstart, dan kunt u de presentatie ook zien.
Twee keer ongevraagd advies, dat is relatief of dat is weinig. Dat kan natuurlijk heel positief zijn, in de zin van over het algemeen wordt van alles overgenomen. Maar wat is de achtergrond daarvan, van twee keer ongevraagd? Nou, dat zijn...
Zijn dan de eigenlijke beleidsstukken of onderwerpen waarvan wij vinden dat die binnen het sociaal domein besproken moeten worden. Aandacht aangevraagd wordt en op het moment dat dat niet zo is, dan vragen we via zo'n ongevraagd advies om daar dan mee bezig te zijn. We hebben het een keer gedaan en dat ging toen over de beschikbaarheid van een aantal woningen en met name dan voor de kansarme groep. En dat ging ook toen over de, hè? Naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne dat er een behoorlijk aantal mensen hier naartoe kwamen. En toen hebben we ook het gesprek gehad met wethouder Bremer over van ja, wat zijn nou de mogelijkheden om ja voldoende juiste woningen voor de juiste groep te vinden? En dat advies hebben we naderhand dus als ongevraagd advies weer ingetrokken omdat wij blij waren met de uitleg die we toen gekregen hebben en gezegd, van oké, wij snappen de problematiek en wij zullen hier niet verder op doorgaan en we hopen natuurlijk dat zo'n ongevraagd advies niet nodig is, maar dat we dan vooraf in gesprek gaan, zodat we niet eerst een advies hoeven te schrijven. De leermomenten van beide. Ik zal even oplezen, want gelukkig heb ik hem uitgeprint gekregen. We hebben een gevraagd advies gegeven op het beleid van de schuldhulpverlening. Dat was in augustus dit jaar een reactie op de koersbrief van. Met het WMO-beleid een gevraagd advies op het minimabeleid. Reactie gegeven op B en W advies van de LEA. Gevraagd advies van de LEA. We hebben reactie gegeven op de evaluatie van de subsidieregeling en de collectieve woningaanpassingen en dan gevraagd advies over de evaluatie van de subsidieregeling. Dit zijn de zaken waar we het afgelopen jaar mee bezig zijn. Ongeveer zo'n 8 tot 10 adviezen geven wij per jaar. Dat zijn dan de gevraagde adviezen. Nou, wij zijn betrokken. Op de sociale basis hebben we net een bijeenkomst bijgewoond. Omgevingsvisie is altijd een hele mooie om te zeggen, van ja, gaan we dat wel of gaan we dat niet doen? Valt dat bij ons onder het WMO-beleid? Nou, ik heb sterk voor Noord, zij zitten wij aan tafel en het fundamentele gesprek. Daarnaast proberen we één keer per jaar een themabijeenkomst te organiseren waarin we wat meer diepgang geven over een aantal thema's. We hebben dat vorig jaar in november gedaan over opgroeien in armoede en dat ging dan vooral over jongeren. We zijn nu bezig met voorbereidingen van de themabijeenkomst voor volgend jaar. Dat is 22 januari en we zijn in gesprek met wethouder Jeffrey Keus over het onderwerp. Nou dat. We hebben nog wat werkzaamheden, bij onze werkzaamheden lopen we nog wel eens tegen wat dingen aan, hè? We hebben nog wel eens denken van goh, een goede monitoring en evaluatie van beleid vinden wij altijd heel belangrijk. Toegankelijkheid als het gaat over verschillende loketten en wat we graag zouden adviseren, is dat de begeleiders beleidsgebieden beter aansluiten op elkaar. En nou, ik had het net ook nog aangegeven, maar inzet van preventie is natuurlijk heel erg belangrijk om te voorkomen dat de problemen ontstaan, zodat je weer creatieve maatregelen moet nemen. Nou, volgens mij heb ik nu lang genoeg het woord gehad en zou ik jullie willen uitnodigen om vragen te stellen aan de mensen vanuit de vakgroep, hè? En misschien hebben de mensen vanuit vakgroepen wel vragen aan jullie. Ik
Even een vraag over een van de doelen 3, dus dat de beleidsgebieden onvoldoende op elkaar aansluiten. Hoe, wat bedoelen jullie daar precies mee? Zo iemand van
Denk dat ik daar op conto ligt omdat wij ook in ons laatste advies daar heel erg op hebben gestuurd. Wat we zien is dat er bijvoorbeeld in minimabeleid heel sterk doelgroepen worden omschreven, waarvan we zien dat zij het gewoon moeilijker hebben of kwetsbaarder zijn dan andere groepen. Tegelijkertijd zien we in beleid dat daarna wordt gevormd dat het niet terugkomt. Dus we zien bijvoorbeeld dat mensen met een niet-westerse achtergrond als kwetsbaar worden omschreven, maar ander beleid gaat er dan niet op in. Dus wij zitten er heel erg op dat als we doelgroepen omschrijven dat we dat ook terugvinden in de andere beleidsstukken. Maar het kan ook zo zijn dat misschien doelen tegen elkaar in gaan druisen, dus daar blijven we ook heel scherp op, dus ik hoop dat dat de vraag beantwoordt.
Omdat we dit nu constateren en deze beleidsstukken dus wel op elkaar laten aansluiten, is het voor nu geen aanleiding voor ongevraagd advies. We zijn heel sterk betrokken, gelukkig ook op voorhand, bij dit soort beleid. We hebben echt wel een fijn contact, gelukkig met de gemeentelijke organisatie, om het hier ook over te kunnen hebben. Nou ja, ik...
Ik kan me voorstellen dat je het contact natuurlijk gewoon constructief houdt. Maar ook inderdaad hebben we wel momenten dat we ons afvragen: waarom is er geen overlap in bepaalde beleidsterreinen? Omdat je daar soms ook gewoon voordeel uit kan halen. Dus vandaar ook, dat is eigenlijk de achterliggende gedachte van mijn vraag. Duidelijk, dank u. Dankjewel, mevrouw.
En ik was vooral benieuwd naar bij dat vierde bulletin. Dat gaat over de inzet van preventie. Ook daar eigenlijk de vraag op welk vlak jullie voorbeelden kunnen geven waarvan jullie denken van nou, daar gebeurt dat nog te weinig en wellicht juist ook voorbeelden waarvan jullie zeggen, daar gebeurt het nou juist heel goed. Ook omdat we altijd een beetje zoekende zijn naar waar het wel werkt. En soms helpt het ook heel erg om te kijken waar het wel goed gaat om te zien hoe je dat elders kunt toepassen.
Dan neem ik even het woord namens de hele vakgroep jeugd. Ik geef de mening die wij allemaal hebben dat er nog veel meer ingezet kan worden op het activeren van familienetwerken rondom gezinnen met veel problematiek. Geef ze de kans een plan voor de toekomst te maken met hun eigen brede kring en faciliteer dit expliciet. Het is duurzaam, betaalbaar en het voegt onmiddellijk zelfredzaamheid, samenredzaamheid en participatie toe.
Verschillende organisaties, ik maak me sterk dat nog niet overal duidelijk is hoe dat precies kan werken. Maar ik zou zeggen, zoek het op, ga naar andere gemeenten kijken waar het werkt.
Ja, in aanvulling wellicht daarop? Het is ook vaak onbekend en dat komt op het andere observatiepunt terug. Het monitoren en het in de vingers krijgen van die problematiek. Ik denk dat daar ook nog een hele wereld te winnen is en ja, wat je niet ziet dat weet je niet, maar soms kun je toch wel, hè? We hebben dat laatste advies rondom schuldhulpverlening geprobeerd wat meer tastbaar te maken door niet alleen te kijken naar het aantal mensen dat er in die schuldhulpverlening zit, maar ook naar de instroom, hè? De nieuwe mensen, de uitstroom, de hoogte van de schuld, de gemiddelde schuld, de hoogste en de laagste schuld, dan krijg je iets meer grip. Ja, iets met feeling op preventie wel helpt. Nou, zou je min één staan? Moeten zien. Of, je zou de schuldenlast moeten lager zien worden. Dat soort dingen is niet helemaal uit de systemen te halen. En daar zou je ook kunnen beginnen om daar meer informatie over te verzamelen.
In aanvulling op Hans. Ja, preventie voor schuldhulpverlening is essentieel en wij zijn daar enorm mee bezig geweest. Je hebt een taskforce, heet Vroeg Eropaf. Dat valt dan onder Kwadraat. En die signaleren bijvoorbeeld of krijgen signalen vanuit de gemeenschap. Van ja, mensen hebben schulden, nou en dan wordt het van daaruit opgepikt en van daaruit kan het mogelijk doorgaan, bijvoorbeeld naar de kredietbank. Maar je moet het eerst gewoon weten en om ervoor te zorgen dat schulden zich niet oplopen en dus daar hameren we op. En daar zitten we vol bovenop. En ja, nou precies wat Hans ook zegt, is daar nou, dat is winst. En het kwetsbare moment is natuurlijk altijd dat mensen zelf geholpen moeten willen worden, want als ze zeggen van nou, dat willen we niet. Ja, dan houdt het natuurlijk ook op, maar dan liggen alle mogelijkheden er. Nou wil ik...
Nog een kleine aanvulling doen. We hebben allemaal loketten en heel veel mensen weten het loket goed te vinden. Met name de goed ontwikkelde mensen. En ik denk dat je juist aan een stuk preventie kan doen om de vraag achter de vraag te kunnen horen en ik ken wel situaties waarin mensen bellen en afgepoeierd worden aan de telefoon, terwijl er een wezenlijke vraag is. En ik denk als je goed luistert naar de vraag achter de vraag, dan kan je preventief werken.
Dus ik vroeg hem ook een beetje vanuit, ik kom eigenlijk meerdere dingen terug, dus hè? Er zijn nog heel veel nieuwe ideeën te bedenken om breder preventief te zijn. Het is niet zo dat jullie zeggen, nou, daar gebeurt het niet of daar gebeurt te weinig, maar meer dat het sowieso belangrijk is om daar breed naar te kijken en dat het deels ook nog een zoektocht is naar of we de juiste informatie hebben. En ik zit nu te denken, wij hadden een tijdje terug een wijkbijeenkomst in Leiden Zuid, waar bijvoorbeeld ook expliciet werd gezegd dat er hier veel mensen met schulden zitten die ook uit schaamte, en zeker bij schulden, natuurlijk wel weten dat ze ergens heen zouden kunnen, maar ook niet zo snel zelf de stap zullen zetten naar de gemeente of naar het loket, terwijl als er hier naartoe wordt gekomen dat al heel erg helpt aan de preventieve kant. Dus het is ook een beetje de vraag, hebben jullie ook vanuit jullie contacten met de gemeente genoeg data, of is dat nog een zoektocht die er is?
Kan ik wel wat over zeggen? Nou, onlangs met de schuldhulpverlening en het advies wat wij hebben gegeven is er uitvoerig gesproken met de verhuurders en de huurdersraden. Om ook daar gewoon eens te kijken. Van ja, hoe zit dat nou? Hoeveel mensen geef je nou door naar die vroegsignalering? En nou hebben de grote verhuurders daar eigenlijk wel allemaal dezelfde manier voor. Maar het wisselt ook weer een beetje. En dus daar hebben we dus ook advies op geschreven van eind augustus geloof ik. Het is een tool, maar alles valt en staat met de wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Dat is een dwingende wet die zegt dat de gemeente daarvoor verantwoordelijk is om mensen niet in schulden terecht te laten komen, maar ook als ze in de schulden zitten om ze te helpen. Maar was...
Ik denk in antwoord op de vragen. Ik denk het antwoord, gewoon nee is. Het is gewoon onvoldoende informatie. Nou ja, de cijfers die ik net gaf, zeg maar de totale schuldenlast en uitstroom. Ja, wij vragen dan van goh is het er en als het er niet is, zou je daar niet. Ja, nou ja, iets op moeten verzinnen, want helemaal niet privacygevoelig, want het gaat nu om persoonsgebonden data. Maar volgens mij hadden we ook in een van de gesprekken het aantal uitzettingen is ook niet bekend. Bij de gemeente? Of wel, ja, dan is dat iets wat bij mij fout was, maar. Maar
Daar wil ik de neiging van ons, maar die data die van hoge lage schuld de totale schuld. Instroom uitstroom ja, je kan er nog wel meer verzinnen om iets scherp te krijgen van de monitoring, maar ook uiteindelijk denk ik om inzicht te krijgen of het instrumentarium dat je inzet effectief is. Als je het probleem niet goed hebt, dan zijn de oplossingen niet altijd even effectief. Voorzitter.
Ik hoor u zeggen dat de signalen vanuit bijvoorbeeld een woningcorporatie van belang zijn. Maar ik herinner me dat we in deze Raad, nou ja, in een recent verleden, een model hebben besproken waarin feitelijk de corporatie, ziektekostenverzekering, nou ja, in ieder geval de officiële instanties waar mensen maandelijks afdrachten aan moeten doen, zoals we dat allemaal kennen, dat op het moment dat er signalen zijn van een achterstand, bijvoorbeeld vanaf twee maanden, dat er dan in ieder geval actie wordt ondernomen naar de betreffende persoon of gezin.
Het hangt van een woningcorporatie af. Ik noem maar even gewoon man en paard, dus bijvoorbeeld Wooninvest, die zeggen: nou, wij sturen dan mensen door die al een huurachterstand hebben van 3 maanden. En dan zegt die verhuurder daarop af: ja, want dan hebben wij eigenlijk veel te weinig tijd om dat allemaal nog te gaan uitzoeken. En wordt er een persoon dan doorgestuurd naar de kredietbank. Dan gaat die kredietbank kijken, want de schuldenproblematiek houdt niet op bij de huur niet betalen. Het is vaak meer en dus eer dat de kredietbank daar zicht op heeft, dan komen er zomaar 5 à 6 maanden bij en dan heeft dus in dit geval Wooninvest zijn geld niet. Nou, dat vinden ze vervelend.
Nou dat. Oké, maar herinnert u zich de slogan die we, ja, het is misschien een verkeerde term, maar we hebben hem wel gebezigd indertijd in een ander college. Dat is hard, werd euro. Ik zie de wethouder ook knikken. En dat is met name daar in het traject van de schuldhulpverlening dat hoe eerder je erbij bent, hoe effectiever het ook is om mensen weer op het goede spoor te krijgen. En toen was het zo dat de gemeente daar ook een actieve rol in speelde. Dus we hebben het natuurlijk gehad over het feit van, nou, soms kun je schulden overnemen en mensen met een schone lei laten beginnen en dan vervolgens met de kredietbank of in ieder geval met een aantal instanties. Ja.
Was allemaal naar aanleiding van preventie, dus ik wil ook even nog wat andere onderwerpen de revue laten passeren, want we hebben tot 08.15 uur, daar zijn vast nog wel wat andere vragen over andere vakgroepen of andere onderwerpen. Dus misschien kunnen we daar nog op ingaan, ja. Mevrouw van
Ja, ik ga gewoon door. Dus nou, ik vroeg me ook wel af, hoe is de omgevingsvisie hè? En u zei net al van, nou, daar zijn we eigenlijk nog ons op aan het bezinnen, dus ik ben gewoon benieuwd wat jullie gedachten als adviesraad zijn over wat jullie rol zou kunnen zijn ten aanzien van de omgevingsvisie.
Nou, vanuit de vakgroep zorg wordt er vooral gekeken naar hoe toegankelijk de woningen zijn, maar ook de omgeving wordt er rekening mee gehouden, met de kwetsbare doelgroepen, bijvoorbeeld die in een rolstoel zitten. Daar is een collega van de vakgroep zorg heel erg intensief mee bezig om zich daarin te verdiepen. En ze zullen zich ook zeker gaan aansluiten bij de bijeenkomsten. Ja, het gaat...
Niet zozeer om of wij nog twijfelen of aansluiten, maar de omgevingsvisie is natuurlijk heel breed en ons gebied is natuurlijk echt op het sociaal domein. Dus wij proberen inderdaad die dingen eruit te halen waarvan we zeggen, nou, daar gaan we over. We gaan niet over de stenen, maar we gaan wel over wie er in die stenen gaat wonen. Dus er zijn natuurlijk altijd heel veel raakvlakken en dat is wel wat we de laatste jaren merken. Het aantal onderwerpen op het sociaal domein is natuurlijk heel, heel snel gegroeid, omdat het met de andere onderwerpen te maken heeft en dat is ook wel iets waar we voor moeten waken dat we niet op een gegeven moment overal zitten, want dan denken ze, hebben hun weer. Oh gelukkig.
Ja, ik heb een vraag over personeel. Heel kort, want ik denk dat we op het gebied van jeugdzorg, werk en inkomen veel zien, hè? Uitvoerende professionals die echt wel willen, maar gewoon de tijd niet hebben. Verward gedrag dat omhoog gaat, kinderen die niet de hulp krijgen die ze horen te krijgen, maar ook bij werk en inkomen. Hebben jullie wel eens gekeken naar innovatie? Want ik weet bijvoorbeeld op het gebied van WMO dat in andere landen zaken als, ik geloof dat het Reablement heet, hè? Dat je oudere mensen zelf wat lessen geeft in de scootmobiel of het zelf schoonmaken van het huis. Zijn jullie daar ook mee bezig en hebben jullie ideeën over innovatie waar wij iets mee kunnen als gemeente?
Maar vanuit de vakgroep zorg is dat een hele interessante, omdat er vele ontwikkelingen zijn, ook op het gebied van mensen die langer thuis moeten wonen. Er wordt nu VPT ingezet in opkomst met de thuiszorginstellingen. Innovatie is zeer zeker belangrijk, zeker ook met de personeelstekorten. Wat wij ook zien is dat er in de verschillende werkgebieden op sociaal domein, maar ook op het curatieve gebied, bijvoorbeeld met praktijkondersteuners, dat er ook overlap is. Wellicht is het voor ons een goede zaak. We hebben ook contacten met praktijkmanagers om te kijken welke dingen er dan samengepakt kunnen worden om het efficiënter te maken. Dus er zijn zeker nog veel ontwikkelingen waar we het nog over moeten hebben. Ik zie dat...
Dat is een hele goeie punch. Ja, ja, wij vergaderen maandelijks binnen de eigen vakgroepen en dan gaan we aan de slag met de onderwerpen die de vakgroepen bezighouden en één keer in de maand. Dan hebben we ook een plenaire vergadering. Dat is altijd de derde donderdag van de maand. Dan komen alle leden van alle vakgroepen bij elkaar. De bijeenkomst duurt twee uur. Een uur besteden we dan aan informeren van elkaar en ook dingen bespreken en het andere uur proberen we altijd een spreker uit te nodigen die toelichting kan geven over een bepaald onderwerp. Deze bijeenkomsten kondigen we altijd aan in het krantje en zijn openbaar. Nou moeten we natuurlijk niet vanuit gaan dat er iedere maand tientallen mensen komen. Het afgelopen jaar is dat één geweest, dus dat valt een beetje tegen. Nou denk ik ook wel dat dat komt, omdat het toch voor heel veel inwoners lastig is uit te leggen. Van wat doet nou zo'n adviesraad sociaal domein vorig jaar hebben we nog op de culturele markt gestaan. En daarin kregen we eigenlijk heel veel vragen van mensen die langskwamen van kunnen jullie ons helpen met iets of dat ze zeggen, ja, ik heb een klacht, hè? En het is lastig om uit te leggen van dat wij ja eigenlijk beleidsadvies geven. Dat ja gaat natuurlijk heel veel mensen boven de pet. Maar het zijn op zich altijd hele ja interessante sprekers die we uitnodigen. We hebben volgende week een plenaire vergadering en dat gaat dan presentatie. Typisch van mensen die oog voor elkaar de coördinatie doen, dus daar hopen we dan ook weer op het gebied van eenzaamheid en sociaal isolement wat meer aandacht van te krijgen. Dus die plenaire vergaderingen zijn. Openbaar en ik zou zeggen, kom ook een keer langs. Goed zo, prima, oké.
Nou goed om te weten, zijn er vanuit de vakgroep misschien nog vragen aan de raads- en commissieleden? Of zou een van u misschien willen vertellen wat het precies behelst, zeg maar wat een vakgroep daadwerkelijk doet als er geen andere vragen meer zijn? Mevrouw Van Eijden. Ja, mijn laatste vraag.
Vraag was eigenlijk vooral, jullie hebben best een breed werkterrein inderdaad en beperkte capaciteit. Hebben jullie ook een prioritering per jaar dat jullie zeggen van nou, dit thema of deze doelgroep in de verschillende thema's? Daar moeten we dit jaar echt op inzetten. Nou.
We hebben ook jaarlijks een dag of een middag waarin we met elkaar bespreken hoe we, nou ja, het komende jaar willen gaan invullen en samenwerken. We werken ook samen met anderen. Daar zijn we volgens mij een half jaar geleden in Delft geweest voor een bijeenkomst met andere adviesraden om ook te kijken hoe je breder kunt kijken dan alleen de eigen adviesraad. En we hebben ook een koepelorganisatie waar we, nou ja, allerlei scholingen van krijgen om ook goed bij de tijd te blijven, zeg maar, in alle ontwikkelingen en ook om te helpen focus te hebben. Want het is heel breed, ja.
Wat wel lastig is, dus ook in het recente overleg, is om vooraf goed beeld te krijgen van wat nou op ons afkomt. Soms is dat toch wat ad hoc en dan proberen we toch een beetje ons best te doen, dus een langere planning om daarmee dan ook wat prioriteitsstelling te geven is wel lastig.
Zijn jaaragenda toevallig vanmorgen overleg kwartaaloverleg met Barbara Neerpelt, de directeur sociaal domein en prins is ook altijd aanwezig om dan de jaaragenda, de langetermijnagenda dusdanig samen te stellen dat het alleen onderwerpen zijn die ons aangaan, want anders raken we toch een beetje de weg kwijt. En dat is best. Er staat best veel op, hè? Dat was vanmorgen, dacht ik. Oh, dit is de hele agenda, maar dit was onze agenda. En ja, wat er al gezegd wordt. We hebben natuurlijk regelmatig nieuwe leden en nieuwe leden moeten natuurlijk ook tijd hebben om in te werken, hè? Wat Margreta ook al zei, de koepel die zorgt dan voor trainingen. Ook nieuwe leden, trainingen. Maar goed, het is best wel een uitdaging. We hebben een aantal jaar geleden heel duidelijk gefocust om nieuwe leden te zoeken onder mensen die nog aan het arbeidsproces deelnamen. Zodat je ja te maken krijgt ook met mensen die nog gewoon, hè? Met de voeten in de klei staan. En niet alleen maar de mensen die gepensioneerd zijn zoals ik, hè, maar dan is dus echt de balans wel heel erg belangrijk, hè? Van hoe combineer je werk het advieswerk en het kost altijd veel meer werk dan en veel meer tijd dan. De eigenlijk zou de willen moeten, hè? Ik heb wel eens gezegd, nou, ongeveer als lid moet je rekenen op 4 uur per week. Nou, volgens mij zitten we er nu al overheen en we hebben nog een aantal overleggen te gaan. Ja.
Zijn er nog vragen van mijn collega's? Frederik, zou jij misschien nog iets willen toevoegen? Frederik neemt afscheid dit jaar van ons hè. Ze heeft er 4 jaar op zitten binnen Jeugd en het is toch ook een beetje haar strijd geweest om heel snel op dingen te reageren. Soms zo snel dat wij overvallen worden door de snelheid van Frederik. Het houdt ons wel bij de les. Dat is
Leuk gezegd Daniël. Ik vond het zelf heel bijzonder om Sterk voor Noord vanaf het begin te mogen volgen. Ja, heel inspirerend, haken en ogen natuurlijk komen we tegen, hoort erbij, maar dat vond ik zelf heel bijzonder. Ik ben dankbaar voor dat ik dat heb kunnen meemaken. Zijn er nog
Dan kom ik toch terug bij mijn stokpaardje: familienetwerken. Om die expliciet te faciliteren, dus niet denken dat families dat wel doen. Dat is dan zelfredzaamheid die er al is, maar je kunt hem opbouwen door dat expliciet te faciliteren. Dat blijft mijn tip.
Goed om te weten, kijk de zaal nog even rond. Iedereen is voldoende geïnformeerd. Dan wil ik een ieder aanwezig hartelijk danken voor de inbreng en het is goed om even namen en gezichten van de vakgroepen ook te kennen. En ik herinner u aan de oproep: kom ook eens naar een openbare vergadering van de adviesraad. Het wordt aangekondigd in het krantje. En ja, de raads- en commissieleden kunnen deze input van vanavond meenemen naar de fracties. En dank u allen. En dan wens ik degenen die ook moeten vergaderen, een prettige vergadering en aan de anderen wel thuis. Dank u wel.