Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 15-10-2024, Beeldvorming Presidium
Met elkaar in debat zijn
  • T.M.M. van der Heiden - GroenLinks
  • A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar
  • A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar
  • R.M. de Klerk - VVD
  • N.A. van Weers - GroenLinks
  • I. Inspreker - 2 - Inspreker
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • I. Inspreker - 1 - Inspreker
  • I. Inspreker - 3 - Inspreker
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Invoeren parkeervergunningen


T.M.M. van der Heiden - GroenLinks

Oké, welkom allemaal, alle inwoners, alle raadsleden, alle commissieleden en in het bijzonder welkom aan de adviseur parkeren en beleidsadviseur mobiliteit van de gemeente die vanavond komen spreken. We zijn hier vandaag bij de beeldvormende presentatie invoering parkeervergunningen, met een korte inhoudelijke toelichting vooraf in deze beeldvorming. Goedenavond, er wordt een toelichting gegeven op vergunningparkeren in combinatie met blauwe zones. Verder wordt ingegaan op de planning, het procesverloop en de participatie daarvan. Mocht u vragen vooraf hebben, zoals we net al besproken hebben, is deze bijeenkomst informatief van aard. Als er technische vragen zijn, stel ik voor om dat na de presentatie te doen. Steek even een hand op en dan komt er een microfoon uw kant op en dan in de microfoon praten. En dan is het bij deze aan mij gedaan. Geef ik nu het woord aan de adviseur. Succes. Dan gaat...

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Gaat hij al? Ja. Nou het onderwerp is al benoemd. Wij zijn sinds mei bezig met een uitvoering van een plan van aanpak dat het college heeft vastgesteld in mei. We zijn daarna vrij voortvarend aan de slag gegaan, want eind mei is het besluit over het plan van aanpak gevallen. En een week later zaten we bij de klankbordgroep om mensen uit te nodigen om in een werkgroep plaats te nemen. Volgende. En nou, als eerste hebben we de werkgroep meegenomen in de gebieden die we onderzoeken, wat parkeeroverlast en andere overlast betreft en dat zijn dan de gekleurde gebieden. Nou, duidelijk dat de mall sinds de komst een belangrijk aandeel heeft gehad in het vergroten van de parkeeroverlast. Het is overigens niet alleen de mall die verkeersoverlast veroorzaakt. We hebben dat ook uit de werksessies met bewoners opgehaald dat ook andere spelers zijn, weliswaar in wat mindere mate, maar zeker ook partijen die overlast veroorzaken en dat dat kan bijvoorbeeld bij een ziekenhuis zijn of bij sportverenigingen bij evenementen. Dat is ook wel eens een kermis of een buurtwinkelcentrum, nou bij een moskee. Nou, dat zijn zaken waar ook overlast van is en die zijn ook op andere tijden dus en dat zijn dan gelijk problematieken die we in één keer mee kunnen nemen als we toch gebieden aanpakken zodat je niet alleen de problematiek rondom de mall, maar ook alle andere interne problematieken meeneemt. Volgende. Nou het college heeft in een eerder stadium ook al gecommuniceerd richting de Raad dat het college het vergunningparkeren in combinatie met blauwe zones eigenlijk de beste oplossing vindt omdat dat de meeste garantie biedt voor de bewoners dat zij weer de ruimte kunnen gebruiken om dichtbij de woning te kunnen parkeren. Nou dat kan in principe volgens de nota parkeerbeleid die is vastgesteld in 2021 en daarin staat dat de gemeente in eerste instantie kiest voor regulering met blauwe zones. De tweede is vergunningparkeren wordt alleen overwogen en dan op zeer kleine schaal straatniveau. En de gemeente kiest voor regulering nooit voor betaald parkeren. Dat zijn drie letterlijke teksten uit de nota. Nou het college wil parkeren invoeren in buurten rondom de mall. Het plaatje heb je net gezien, dat is niet kleinschalig of straatniveau en daarom hebben we ook een raadsvoorstel geschreven wat het college nu zeg maar ook richting de Raad heeft laten gaan. En daarin wordt de Raad gevraagd om in te stemmen om in aanvulling op die nota parkeerbeleid dat vergunningparkeren op dus wat grotere schaal in te voeren. Volgende. En David zal nu ingaan op de verschillende vormen van parkeerregulering om duidelijk te maken wat de verschillen precies zijn en welke verschillende effecten eraan vastzitten.

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Nou, ik ga even kort drie vormen van parkeerregulering hier bespreken. Waarom geen twee maar drie? Nou, dat zal ik zo ook uitleggen. Misschien bij de derde vorm dat bepaalde mensen de zaal moeten verlaten. Ik begin eerst even met de blauwe zone. Dat is tot nu toe de enige vorm die deze gemeente toepast als het gaat om parkeerregulering. Ja, het staat dus in de nota parkeerbeleid en het is op basis van een verkeersbesluit wat een collegebevoegdheid is. Nou, met een verkeersbesluit kan het college de gebieden aanwijzen en ook de tijdsvakken daarmee bepalen. Nou, wat is het doel van een blauwe zone? Voornamelijk om langparkeerders te weren, oftewel de doorstroom van parkeerplaatsen te garanderen. Je kan er dus enkel parkeren met een parkeerschijf en op zo'n verkeersbord staat uitgelegd hoe lang je er mag parkeren. Bewoners die in een blauwe zone wonen, maar ook andere doelgroepen die daar toch vaker aanwezig moeten zijn, die kunnen ontheffing krijgen. Die kunnen ontheffing kopen bij de gemeente. De ontheffing is op basis van de legesverordening de kosten van de ontheffing. En dat betekent dus dat de kostprijs van deze ontheffing ook vaststaat, enkel de administratieve kosten die de gemeente maakt. Ja, die worden verrekend in de legesverordening. Dit is een vrij prijzige maatregel, want het onderhoud van zo'n blauwe zone is prijzig. Er moet een blauwe belijning worden onderhouden. En handhaving is heel, ja, heel intensief, want boa's moeten echt met twee door de straat en stuk voor stuk een auto handmatig scannen. Ja, tenslotte ook handig om te weten. Stel dat de parkeerdruk door bewoners zelf bijvoorbeeld heel hoog wordt in zo'n wijk, dan heeft het college de mogelijkheid om het aantal parkeerontheffingen wat uitgegeven wordt in te perken, dus bijvoorbeeld een grens opleggen aan het aantal ontheffingen wat in een wijk wordt uitgegeven of het aantal ontheffingen per huishouden bijvoorbeeld inperken. Goed, nu de tweede variant: parkeren voor vergunninghouders. Ook deze staat in de nota als een middel wat ingezet kan worden. Maar mijn collega Erwin heeft net al verteld dat mag enkel op kleine schaalniveau. Ja, dit is een andere maatregel. Goed, dit is eigenlijk ook een tweede vorm van parkeerbelasting. Daarvoor is ook, om het mogelijk te maken, een verordening parkeerregulering en parkeerbelasting nodig. Dat is een raadsbevoegdheid en om gebieden daadwerkelijk aan te wijzen is een aanwijsbesluit nodig. Dat is wel weer een collegebevoegdheid en daarmee kan het college de gebieden aanwijzen, maar ook de tijdsvensters, waarbij zo'n zone dan actief is. Ja, parkeren voor vergunninghouders is heel zwart-wit: betekent enkel parkeren voor belanghebbenden. Heb je een parkeervergunning, mag je in dat gebied staan, heb je geen vergunning, dan mag je er niet staan. Voor woonwijken is het een ideale uitwerking, want dat betekent dat bewoners een parkeervergunning kunnen kopen. Voor bezoekers van bewoners bestaat een bezoekersregeling. Maar heb je geen parkeervergunning? Ben je een, ja, wijkvreemde parkeerder eigenlijk, dan kan je er simpelweg gewoon niet staan. De opbrengsten en de kosten dan, ja, ander verhaal dan met blauwe zones. Qua aanleg en onderhoud is een zone voor vergunninghouders een stuk goedkoper. Je hoeft ook geen blauwe lijnen aan te leggen. De keuringen gaan wel weer naar het rijk. Dat is helaas een nadeel. Handhaving, dat is wel veel beter geregeld, want dat kan geautomatiseerd worden. Het is namelijk heel zwart-wit, objectief: vergunning, object niet. Dus een scanauto kan door de straat rijden en die kan dus heel snel zo'n gebied scannen, waardoor je dus veel effectiever te werk kan gaan dan bij een blauwe zone. En als laatste inderdaad de mate van regulering. Ook hierbij kan het college zeggen, we beperken het aantal vergunningen wat we uitgeven per huishouden. Maar de prijs van de vergunning, die is wel variabel, dus het college kan kiezen om deze vergunning ter hoogte van de kostprijs te verstrekken. Dus we kunnen ook zeggen, we maken het kostendekkend of we maken de prijs van de vergunning dermate hoog dat, ja, dat het als een middel wordt ingezet om het autobezit een beetje te sturen of te ontmoedigen. Goed, derde maatregel: betaald parkeren. Moet ik wel meteen bij zeggen, dit is geen optie die opgenomen is in de nota parkeerbeleid en ook het coalitieakkoord schrijft voor dat het college nooit betaald parkeren toepast tijdens deze collegeperiode. Nou, het voordeel van betaald parkeren is wel dat de sturingsmogelijkheden maximaal zijn. Want ja, met een automaat op straat kun je dus, ja, met prijzen sturen. Betekent wel weer dat er ook wijkvreemd parkeren in een wijk kan plaatsvinden. Maar goed, je kan dus wel sturen. Je kan als gemeente bijvoorbeeld bepalen van, nou ja, mensen mogen maximaal een uur in een wijk parkeren. Je kan ook ervoor kiezen om bijvoorbeeld met prijzen te sturen dat als bijvoorbeeld de mol betaald parkeren invoert dat als je betaald parkeren in de wijken een stuk hoger maakt dan bij de mol zelf. En je kan ook werken met bijvoorbeeld een tarief voor het eerste uur, dat bijvoorbeeld het eerste uur men gratis mag parkeren. Nou, het voordeel van deze optie, betaald parkeren, is dat het voor de gemeente het dichtst bij kostendekkend komt. Ja, handhaving ook hierbij geautomatiseerd, opbrengsten zijn een stuk hoger. Het enige waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat je wel de naheffingsaanslagen moet behandelen. Ik spreek bewust niet van bekeuringen, dat is wel bij de andere twee vormen van regulering zo, maar hier. Dit is echt een volledige vorm van fiscaal parkeren, oftewel een belastingmaatregel en betaal je niet, dat betekent dus dat je een naheffingsaanslag van parkeerbelasting ontvangt in je brievenbus en die opbrengsten zijn voor de gemeente zelf. Yes. Gaan we...

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Zullen we even naar een klein stukje voorgeschiedenis eigenlijk? Ik begin in juli 2023. Toen heeft het college van B en W en de Raad er ook bij geïnformeerd. Een brede aanpak vastgesteld voor verkeers- en parkeeroverlast rondom de Mol. En die bestaat uit 3 pijlers: verkeersmanagement, parkeerregulering en mobiliteitstransitie. Nou, wij zijn nu bezig met parkeerregulering. Voor die parkeerregulering is in die periode. Het heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad. Heeft ook een ander extern bureau nog een tijd aan gewerkt. Is er een plan van aanpak vastgesteld in mei dit jaar en aansluitend zijn we eigenlijk direct naar de klankbordgroep gegaan, die ook toevallig werd georganiseerd. En gevraagd of omdat ook zeg maar een startnotitie. Participatie bij het plan van aanpak hebben gepresenteerd. En ook omdat volgens de participatieverordening die in de gemeente geldt ook een ja, een goed participatietraject bij dit soort trajecten noodzakelijk is en we hebben in de plank voor het gevraagd of mensen mee willen doen aan een soort werkgroep. Een aantal werksessies nou, die twee werksessies. Die zijn in juni geweest en in augustus. De volgende. Even kijken hoor ja, en dan eigenlijk zijn de opbrengsten van die werksessies. Is dat ja van voor de deelnemers, want we zijn ons van bewust dat de mensen die deelgenomen hebben zijn natuurlijk een vertegenwoordiging van de wijk, maar wellicht niet volledig vertegenwoordiging van de wijk dus. Dus ik zeg ook van voor de deelnemers die aanwezig waren was vergunning parkeren een goede oplossing. Wel is in meerdere buurten de vraag opgepopt van waarom geen betaald parkeren. Maar tegelijkertijd waren bewoners ook zich bewust dat ze niet als enige in die buurt verblijven. Wat dat er ook ondernemers zitten. Buurtwinkelcentrum, scholen, sportverenigingen en ook bewoners zelf zijn ermee gekomen op te vragen. Houd ook rekening met die categorieën dat die ook wel kunnen blijven functioneren. En nou, dat is iets wat we zeker ook mee zullen nemen. En verder zijn we natuurlijk ook zaken als mantelzorg en de zorgsector zijn ook gewoon belangrijke zaken dat die goed geregeld gaan worden. Dat zijn allemaal zaken die in de late stadium verder uitgewerkt worden, maar dit is wel, zeg maar wat uit die gesprekken naar voren is gekomen. Nou en dan verder ook de aanbeveling om alle ondernemers en organisaties goed bij het proces te betrekken. We hebben ook in de klankbordgroep mensen gevraagd, maar daarnaast hebben we ook nog een aantal andere mensen benaderd, maar ook een aantal organisaties die organisaties zijn niet echt op komen dagen bij die werksessies, maar die zijn David en ik hebben die echt persoonlijk bezocht, zijn sportverenigingen, de moskeeën hebben gesproken het ziekenhuis. We hebben met de scouting komt nog wel afzwakt de Bridge vereniging? Nou, we hebben een aantal grotere spelers waarvan we denken, die zouden wel eens last kunnen hebben als daar vergunningparkeren komt en zij kunnen het dan helemaal niks meer. Ja, daar moeten we gewoon iets mee en daar zijn we gewoon ook mee in gesprek. Volgende. Nou dan is wat eigenlijk heel vaak terug is gekomen, vond ik in die gesprekken en ook op alle tafels die dat handhaving echt een groot risicofactor is. Handhaving op foutparkeren wordt nu al niet als voldoende ervaren door de deelnemers die ook al in de bewoners die aanwezig waren. En ja dat dat houdt dus in dat dat dat als als ze tot op uitwerking aankomt, dat wij daar wel goede voorzieningen voor moeten treffen en dat het ook de nodige kosten met zich mee gaat brengen uiteraard. Nou maatwerk buurt dus ja, als een buurt doordeweeks geen last heeft, dan moet je niet doordeweeks invoeren, hè dat dat dat dat gaat om maatwerk, dan ga ik tijd beseffen de deelnemers ook dat dat je ook niet onder om de straat een andere regeling moet hebben. Want dan begrijpt niemand meer hoe het in elkaar zit, dus je probeert ook, laten we zeggen, een soort. Algemene noemers te verzinnen, waardoor je redelijk grote gebieden van eenzelfde regeling kunt voorzien. Nou ja, dat is iets een taak die dan in die later in de uitwerking moet worden worden uitgewerkt, zeg maar. Nou betaald parkeren bij de Mol is een zorg. Die is ook heel vaak naar voren gekomen. Nou, dat is duidelijk dat dat zo is. En ja, aan de andere kant is is voor de Mol ook een zorg dat er parkeerregulering komt, want als die eerder komt dan betaald parkeren bij de Mol, dan gaat iedereen gratis bij de Mol staan. Is dat omgekeerd, dan gaat iedereen in de rijken staan, dus dat is dus je ontkomt er bijna niet aan om iets gelijktijdig te doen om daar in ieder geval afspraken over te maken. Nou, dat dat dat ambtelijk. Worden die gesprekken nu gevoerd waar dat bestuurlijk moet dat nog worden afgetikt, maar dat wordt wel allemaal voorbereid op dit moment. Nou deelnemers hebben iets gezegd over het tarieven. Nou zeg maar de tarieven voor de ontheffingen, die zijn algemeen bekend. Nou, dat werd als acceptabel tarief gevonden en alleen met dien verstande dat het tarief voor de bezoekers ontheffingen relatief hoog werd gevonden ten opzichte van het tarief voor de bewoners zelf. Nou, dat zijn eigenlijk de belangrijkste in in het Raadsvoorstel staan, wat meer uitgebreider, nog een aantal taken beschreven en ook in de bijlages daarvan staan nog meer dingen gedetailleerd, maar dit zijn een beetje de hoofdlijnen volgende. Nou dan zijn we nu een beetje bij nu aangekomen is dat. Het Raadsvoorstel besproken hebben uiteraard met de wethouder, maar daarna is het ook door het college vastgesteld en volgens mij doorgestuurd. En dan zit er nu in de beeldvormende Raad. En volgende week dan de raadscommissie en dan hopen we dat op 12 november het het voor het besluit gaat vallen om het om het vergunning parkeren inderdaad op op dat schaalniveau toe te gaan passen. Ook in combinatie met blauwe zones dus bijvoorbeeld bij winkelcentrum, bijvoorbeeld in de Heuvel. Dirk van den Broek, ja, zo'n gebiedje kan niet zonder blauwe zone, want anders zouden die ondernemers niet kunnen functioneren, dus daar moet je gewoon iets doen. En dan hebben we na dat als het besluit goed valt, want dat kunnen we verder. Dan wacht even hoor, laat ik dan, dan hebben we een derde werksessie en dat is eigenlijk een voorbereiding op de online raadpleging en de online raadpleging moet eigenlijk wat opgehaald hebben. In die werksessies gaan ondersteunen of misschien wel tegenspreken als de rest van de buurt zegt ja, leuk die vertegenwoordigers, maar wij denken er heel anders over. Kan dat eruit komen, maar dat gaan we dan zien omdat we dan alle huishoudens en bedrijven en instellingen krijgen. Huis aan huis brief met de uitnodiging, een brief met uitnodiging om om om deel te nemen aan online raadpleging. De volgende. En dan moet je even klikken op die op die dingen moet je klikken 4 keer. Even snel. Dat gaat niet goed. Je hebt nu op het filmpje geklikt. Nee nee, nee, nee, nee. Nee, je moest op die op die op die dingen klikken. Je bent, je moet op deze dingen op je klikken, niet op het slipje op deze dingen. Klik even ja. Van. Want wij hebben een partij ingehuurd. Om om die online, je moet je op de even doorklikken of die dingen en een partij ingehuurd die een specifieke methode hanteert, de zogenaamde participatieve waarde evaluatie. Waarbij mensen niet alleen maar gevraagd worden of dan wilt u gereguleerd, parkeren of niet, ja of nee, maar proberen ook mensen mee te nemen in de afwegingen die gemaakt moeten worden en ook mee te nemen en dat kan zijn. Dat kan zijn van budgettaire. Afweging of of een of een beleidsdoel wat je wil bereiken, bijvoorbeeld meer groen in de wijk zou ik zomaar kunnen. En en deelnemers krijgen dan ook soms keuzes voorgelegd. Wat zou je doen als beleidsmaker? En ja, dit zijn dan even in abstractie. De wijze waarop mensen dingen voorgeschoteld krijgen en maar het moment dat ze iets invullen, dat gaat er. Wijzertje uitstaan en dan kunnen ze zien wat voor effect het heeft op bijvoorbeeld de kosten en en en en en. En daarmee krijgen mensen meer inzicht in wat het totaal gaat doen en de ervaring van het van van het bureau wat we hebben ingehuurd zeg maar, is dat? Mensen is vaak soms anders reageren als ze dat zien dan wanneer ze geen enkele informatie het over krijgen. Dus dat is interessant, vind ik om ook te zien. En dan hebben we nu al vooruitlopend op de online raadpleging die in even kijken hoor. Q1 2025 gaat plaatsvinden hebben alvast een filmpje laten maken wat we graag even willen delen. Alleen tot nu toe heeft alleen de. De wethouder heeft het als eerste gezien. Het is

Onbekende spreker

Soms is het erg druk op de wegen naar de Mall, net als in de buurten daaromheen. Overal vandaan komen hier mensen om te winkelen. In deze buurt zijn er meer plekken waar bezoekers en medewerkers vaak met de auto komen, zoals het ziekenhuis, gebedshuizen en sportverenigingen. Omwonenden en bezoekers staan op drukke dagen lang in de file. Bezoekers parkeren dan in omliggende buurten, waardoor omwonenden niet meer in hun eigen straat kunnen parkeren. De gemeente wil dat omwonenden zonder overlast dicht bij hun woning kunnen parkeren. Dat kan het beste met vergunningparkeren. Bezoekers die niet in deze buurten hoeven te zijn, kunnen daar dan niet meer parkeren. Blauwe zones bieden die mogelijkheid niet. Daar kan elke bezoeker, ongeacht waar die moet zijn, een bepaalde tijd parkeren. Wat ook goed helpt om parkeeroverlast te verminderen, is als er minder bezoekers met de auto komen. Daarom werken we aan een betere bereikbaarheid voor alle weggebruikers: fietsers, voetgangers, automobilisten en mensen die met het openbaar vervoer of deelmobiliteit reizen. Het invoeren van vergunningparkeren is best een moeilijke puzzel, want zo'n maatregel heeft gevolgen. Daarom kijken we naar een breder gebied en waar nodig, bijvoorbeeld bij een buurtwinkelcentrum of artsenpraktijk, kan de gemeente op kleine schaal blauwe zones toepassen. Natuurlijk maken we ook duidelijke afspraken met de Mall en andere organisaties over hoe zij het parkeren regelen. In 2025 maken we keuzes hierover. We willen graag weten welke maatregel het beste werkt in welke buurt. Uw mening is belangrijk, daarom vragen we u als omwonende, ondernemer of organisatie mee te doen aan een online raadpleging. Alle bewoners en belanghebbenden in de buurten rondom de Mall ontvangen een brief met de uitnodiging om mee te doen. Alvast bedankt voor uw mening. Het filmpje en.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

En dan wil ik nog even een klein doorkijkje geven over het totaal van het project. Als de volgende de laatste sheet is, nou, we zitten nu een beetje in deze fase van het beleidsvoornemen. Op het moment dat het besluit valt, is eigenlijk het voor beleidsvoornemen ook door de Raad gedekt, zeg maar. En dan is de volgende stap dat we die online raadpleging doen. Dat is de voorbereiding, de raadpleging zelf en de uitwerking ervan. En het college stelt, zeg maar, de resultaten daarvan ook vast. Vervolgens heb je voor vergunningparkeren een parkeerverordening nodig, eigenlijk een verordening parkeerregulering en parkeerbelastingen. Want vergunningparkeren is een fiscale maatregel. En ja, die moet gecomplementeerd worden en ook in die fase komen ook veel meer de vragen naar voren. Maar dat zal allemaal nog voorgelegd worden en eerst met het college besproken worden. Maar van hoeveel vergunningen kunnen uitgegeven worden? Wat kunnen potentiële tarieven zijn, enzovoort, dus dat komt allemaal in een later traject terug. Er zijn heel veel vragen die overkomen van wat gaat het allemaal kosten? Ja, dat weten we nu nog niet, maar dat weten we eigenlijk pas na de online raadpleging. Als iedereen zijn mening heeft gegeven, kunnen we op basis daarvan ook bepalen hoe de regelingen eruitzien. Dus ja, als alle buurten 7 dagen in de week willen, is het een stuk duurder dan wanneer 3 buurten de hele week willen en de rest misschien maar alleen het weekend. Dus dat zijn gewoon verschillen waar we op dit moment nog niet al te veel over weten of wel een vermoeden hebben, maar willen we nog niet uitspreken in ieder geval. En dan is aanvullend op, want dit is iets wat de Raad vaststelt, en dan is altijd dat je de toepassing van het beleid. Dat wordt in uitvoeringsregels en beleidsregels vastgesteld en dat is weer iets wat aan het college ligt. En daarin worden bijvoorbeeld dingen bepaald als dat zijn dan beleidsregels uitgifte parkeervergunningen of beleidsregels parkeren op eigen terrein. Dat hoort allemaal bij de aanvullende regelgeving en dat is dan gedeeltelijk overlappend, maar dat is alweer iets wat uiteindelijk bij het aanwijzingsbesluit hoort wat het college moet nemen om iets daadwerkelijk tot een gereguleerd gebied te verklaren, zeg maar. Dan moet je een aanwijzingsbesluit nemen wat het college altijd neemt. Dat is in dit geval een collegebevoegdheid. En dan zit je al eind 2025, eind volgend jaar. En dan heeft de implementatie met de voorbereiding, een stuk aanbesteding en echte uitvoering ook nog die tijd nodig. En dan zit je dus halverwege 2026. Dus dat is even de doorkijk voor de toekomst. En dan stel ik voor dat nu de vragen kunnen losbarsten.

T.M.M. van der Heiden - GroenLinks

Nou, ik zie inderdaad een hoop vragen. De vraag is even of de raadsleden zich willen aanmelden met naam en politieke partij, zodat het ook duidelijk is. En mochten de inwoners vragen hebben, maak dan ook even duidelijk in welke hoedanigheid ze hier aanwezig zijn. Begin eerst. Ja, goedenavond.

R.M. de Klerk - VVD

Rik de Klerk VVD Leidschendam-Voorburg Ik heb een drietal vragen. Als de online raadpleging uitwijst dat er eigenlijk helemaal geen vergunning parkeren gewenst wordt door de omwonenden, wat gebeurt er dan? Nou ja, dat...

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Is dat het niet aan de ambtenaren, maar dat zullen we natuurlijk uiteraard voorleggen. Eerst aan het college en het college zal daarom besluiten over moeten nemen en eventueel, denk ik, naar Jeffrey richting de Raad gaan om al of niet iets voor te stellen. Kijk, de andere kant van de medaille is dat wij wel hebben opgehaald dat er best veel klachten zijn. En als er veel klachten zijn en je kunt ook aantonen dat er overlast is en je doet niets als gemeente, dan is dat niet netjes, zal ik maar zeggen, dus dan zul je waarschijnlijk toch iets moeten. Ja, en dat wordt dan een dilemma als de hele buurt zegt: "We willen het niet." Dan kom je wel in een lastige situatie. Maar ja, ik vermoed eerlijk gezegd dat een aantal buurten het wel wil en een aantal buurten gedeeltelijk en een aantal buurten misschien ook niet of een groot deel daarvan niet. Maar dat durf ik niet echt hard te maken, want je kunt het niet echt goed voorspellen. Je weet gewoon niet precies hoe mensen denken. En ja, kijk, wij zijn misschien te inhoudelijk bij betrokken, want wij kunnen voorspellen dat als je daar iets invoert en je hebt nu nog nergens last van, maar als je dat daar invoert, krijgen ze later daar wel last van en wij zeggen dan: "Wees verstandig, doe het gelijk." Nou, en dan weet je eigenlijk al dat er een soort spel gaat ontstaan dat je waarschijnlijk delen doet, hè, of dat er een soort compromis uitkomt en dat je dan evalueert. En als dan na een jaar blijkt dat het ook nodig is dat je alsnog invoert of iets anders doet, maar dat je maatregelen neemt. Maar dat is eigenlijk het antwoord wat ik daarop kan geven. Op dankuwel en

R.M. de Klerk - VVD

En dan heb ik nog één vraag, u gaf net als voorbeeld als 3 wijken kiezen voor vergunningparkeren 24/7 en de andere wijken kiezen iets anders, dan wordt het duurder. Waarom wordt het dan duurder?

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Nee, ik zei het niet zo. Nee, ik zei zojuist dat als alle wijken 24/7 zouden doen, dat het duurder is dan wanneer 3 wijken 24/7 doen en de andere wijken alleen maar in de weekenden. Waar zitten...

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Omdat je dan meer uren te handhaven hebt. Want het zijn vooral de handhavingskosten, want de uitgiftekosten of je nou een vergunning voor een dag in de week uitgeeft of voor 7 dagen, dat maakt qua handelingen niet zoveel uit, maar die handhaving. Ja, of je 7 dagen in de week moet handhaven of 3 dagen of een dag. Dat maakt heel veel uit, want dat zijn je hoogste kosten. Ook de inrichting van de buurten zal altijd gelijk zijn, omdat je namelijk voor een dag iets invoert. Ik bedoel, je zult evenveel borden, je zult evenveel begeleiding hebben, dus daar zit hem echt in de handhaving vooral. Ik heb twee...

N.A. van Weers - GroenLinks

Vragen, er zijn een beetje technische vragen, zeg maar over de uitwerking, want oh, Nathalie van Weert van GroenLinks en dat zijn dan. Dat is eigenlijk bij blauwe zones weten we dat gewoon iemand met een gehandicaptenparkeerkaart daar gewoon kan staan. Ik weet niet hoe dat zit dan bij vergunningparkeren. En gelijk daarin meegenomen. Er staat iets van 800 uur voor bezoekers. Dat lijkt heel veel. Maar als je een latrelatie hebt, dan kun je na 11 weken je partner de deur uitzetten. Is er een mogelijkheid om bij te kopen of is er een andere mogelijkheid om iemand die maar tijdelijk bij je verblijft?

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Je woont, maar daar gaan wij ambtenaren niet over. Dat is meer aan het college en de Raad zelf wat de Raad daarmee wil. Aan de andere kant, dat is mijn ervaring. Ik heb in heel veel andere gemeentes ook gezeten dat als je hele grote aantallen doet, er een handel ontstaat in uren. Want dan gaan mensen uren verkopen. Bijvoorbeeld aan mensen die in de mol daar ook zeggen, bijvoorbeeld € 2,50 bij u moeten gaan betalen. En dan zegt die mensen, bij mij mag je voor een 50 staan. Ja, nee, ja, dat is echt, dat is serieus hoor, is geen grapje. Dat zijn.

N.A. van Weers - GroenLinks

Dat zijn dingen waarvan je denkt wat er allemaal fout kan gaan, terwijl je dus bewoners nu gaat wegjagen omdat ze dat denken.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Mensen met een relatie, alle regelingen helemaal daarop.

N.A. van Weers - GroenLinks

Daarop afstemmen, ja, maar je moet... nee, maar bedoel, je moet je... koopt zelf iets bij, dat zou kunnen.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Maar aan de andere kant moet je je afvragen van wat, kijk, dat is iets wat wij nog moeten gaan uitzoeken, wat kan een wijk of een buurt aan capaciteit aan?

N.A. van Weers - GroenLinks

Wij moeten wel beslissen, zeg maar, of we dit willen. Of niet? Jawel.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Het is alleen ja passen. Het is alleen het principe van het toepassen. Ja, maar...

N.A. van Weers - GroenLinks

De uitwerking komt niet meer bij ons, want dat is een collegebesluit, staat er. Nee.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Maar dat kan, maar je kunt natuurlijk altijd.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Bij de uitwerking van de verordening heb ik natuurlijk de nodige invloed op hoe dat eruit komt te zien. Ook als Raad, want juist de Raad bepaalt dat. En kijk, als de meerderheid van de Raad zegt dat mensen met een latrelatie 10.000 euro moeten krijgen, ja, ik bedoel, ik zou het niet aanraden, maar als dat het besluit is. Toch?

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Nee nee oké om te kopen maar maar. Maar je moet ook kijken naar wat er hier is, want ik heb ook heel veel onderzoeken gedaan. Zelf ook naar wat een gemiddelde is. Gemiddeld maken mensen 400 uur gebruik van een bezoekersregeling. Ik heb ook een aantal voorbeelden genoemd in die in de lijst van Schiedam. Daar kan je 400 uur krijgen. Delft 600 uur, Rotterdam 500 uur en allemaal. Behoorlijk prijzig nog, ja. Je betaalt op

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Ja, die zijn dan die hebben betaald parkeren. Maar ja, dit is de enige gemeente waar eigenlijk, tussen aanhalingstekens, gratis parkeren is, want het is niet gratis, want iemand betaalt de rekening.

N.A. van Weers - GroenLinks

Maar en en de gehandicapten, sorry de gehandicapten. De gehandicapten.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Gehandicapten ja, die blijven zoals alle doelgroepen voor algemene invalidenparkeerplaats of op kenteken. Die kun je altijd aanvragen, ook binnen zo'n.

N.A. van Weers - GroenLinks

Zo'n gebied. Je kunt ook een bezoeker hebben die invalide is, als ik een blauwe zone heb.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Nee, maar dan zeg maar alle huishoudens, of je dan wel of geen auto hebt, maakt helemaal niet uit. Die kunnen een bezoekersregeling aanvragen.

N.A. van Weers - GroenLinks

Mag ik gewoon als ik een blauwe zone heb voor mijn deur, kan een bezoeker van mij met een gehandicaptenparkeerkaart daar onbeperkt staan?

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Nee, dat hangt er vanaf hoe de regeling werkt. Weet jij dat? Weet je?

N.A. van Weers - GroenLinks

Over? Nee, in Leidschendam en Voorburg kun je in de blauwe zone ook met een gehandicaptenparkeerkaart blijven staan.

N.A. van Weers - GroenLinks

Dus en geldt dat ook voor een trouwens ook met een bepaalde manier. Dat hebben we niet, maar dat staat in de regeling.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Wel kan dat opgenomen worden in de verordening dat het zo is. In die zin heeft de Raad nog best veel invloed op wat uiteindelijk in een verordening komt te staan, want dat zijn de kaders van zaken van uitgifte van vergunningen en dergelijke.

I. Inspreker - 2 - Inspreker

Ron van Duffelen CDA Fractieleider in Voorburg Ik heb een opmerking, ik vind het eigenlijk wel jammer dat er geen financieel plaatje is bij die 3 parkeerreguleringsvormen en een andere vraag is of men mijn vraag is, u had het over gesprekken die nu worden gevoerd met de Molen over betaald parkeren en ik ben wel heel erg benieuwd. Wordt er ook al gesproken over het moment van invoering, eventueel in de afstemming tussen de eventuele parkeerregulering in de wijken en het bestaande.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Getikt, maar laten we zeggen in de ambtelijke gesprekken zijn we het eigenlijk min of meer wel eens dat het gelijktijdig moet. Ik bedoel, alleen moet dat nog geformaliseerd worden. En nou ja, dan moeten er nog echt handtekeningen onder, zeg maar. Ja, het financiële plaatje is op dit moment lastig te zeggen omdat je gewoon niet weet hoe de regeling eruitziet op dit moment en David heeft wel iets gezegd over het verschil in kosten. Maar wat ik eigenlijk wel kan zeggen, is dat sowieso blauwe zones en vergunningen per definitie nooit kostendekkend zijn. Die kosten altijd geld. En betaald parkeren kan kostendekkend zijn en zelfs in grote steden behoorlijk winstgevend zijn, maar er zijn ook best veel gemeentes van deze omvang waarbij zelfs het betaald parkeren het nog niet kostendekkend maakt. Omdat een woongebied in principe, als dat betaald parkeren wordt, dan gaan er toch veel minder mensen parkeren. Dus die opbrengsten zijn niet zo hoog en dan krijg je toch dat die woongebieden niet kostendekkend zijn en dat is vaak het grootste aandeel van betaald parkeren, want je doet het toch om bepaalde groepen te beschermen tegen de overlast van juist de bezoekers van buitenaf.

R.M. de Klerk - VVD

Ja, Marien van Wijk, fractie Gemeentebelangen. Laatste dan, Voorburg, wat we nu doen is een luxeprobleem van de Mall gaan wij oplossen. De Mall heeft eigen grond, eigen winkelgebied, eigen vastgoed. In hoeverre is de gemeente verplicht naar de Mall toe om parkeervoorzieningen te creëren? Of welke verplichting heeft de Mall naar de gemeente om hun eigen parkeerplaatsen te creëren of het probleem op te lossen? Daar kan

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Ik kan er eigenlijk vrij simpel over zijn. Even los van het feit dat het niet werkt. Wat je op bepaalde dagen ziet, is dat het hele complex een omgevingsvergunning heeft gekregen. Of een bouwvergunning misschien nog in die tijd en daar is een bepaalde parkeernorm vastgesteld waaraan ze in principe hebben voldaan. En daarmee zou het parkeerprobleem getackeld zijn. Alleen blijkt dat in de praktijk niet te werken. Maar achteraf kun je ze niet als gemeente dwingen. Want die omgeving is helemaal vergeven, dus je kunt niet nog een keer zeggen van we trekken hem in en je moet een nieuwe omgevingsvergunning en u krijgt een veel strengere norm. Bouwt u maar 2000 plekken bij? Daar kun je wel over praten, maar je kunt het niet afdwingen, dus je kunt wel het gesprek aangaan en volgens mij worden er ook best veel gesprekken gevoerd al met de mall. Die gaan misschien ook nog meer komen, ook over bijvoorbeeld het stimuleren van andere vormen van vervoer. Ik bedoel, intensiveren van tramverkeer of deelmobiliteit stimuleren, zorgen dat er meer fietsvoorzieningen komen en dergelijke. Dus dat zijn zaken waar ook over gesproken wordt. En ook die dingen gaan wel iets doen. Alleen dat zijn wel zaken die de nodige tijd in beslag nemen. Dat is niet van vandaag op morgen geregeld.

R.M. de Klerk - VVD

Dus u zegt dat de Mol zit aan het maximum aantal parkeerplaatsen dat zij mogen invullen voor hun. Toen voldaan.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Voldaan aan de eisen uit de omgevingsvergunning. Dus ja, dan kun je ze daar niet meer op aanspreken, want die vergunning is vergeven. En als achteraf blijkt dat je cijfers zijn uitgegaan van een bepaalde veronderstelling van aantallen bezoekers en ik heb begrepen dat die hoger zijn dan toen de aanname was. Maar ja, daar kun je niet meer op terugkomen. Ja, dat is lastig, maar dat geldt voor elke omgevingsvergunning, hoor. Dat is echt niet exclusief voor de Mol. Ook als je een ander pand zou stellen. Ja, ja, maar dat is van tevoren voor de aanvraag en bij de aanvraag moeten ze voldoen aan die norm en dat moeten ze dan ook realiseren. Maar als het daarna anders blijkt uit te pakken, dan heb je als gemeente op dit moment niet veel zaken om die mensen dan achteraf aan te pakken, want in principe heb je ze iets opgelegd waaraan ze voldaan hebben.

S.R. Paltansing - PvdA

Bedankt voor de presentatie, Sigrid Patton, Partij van de Arbeid. Ik heb een aantal vragen. U spreekt over gebedshuizen, hoeveel gebedshuizen zijn dat? Ik ga eens even opsommen. Wat waren de criteria voor het vergunningparkeren? Is er gekeken naar het waterbedeffect omtrent de blauwe zone en geldt dat ook voor vergunningparkeren en welke lessons learned zijn daaruit naar voren gekomen? Ja, is goed. Op dit moment heb

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Heb ik in het gebied 4 gebedshuizen geteld, twee in de Heuvelrijk en twee in de Zijde. Als het scherp op het netvlies staat. En als ik er een vergeet dan hoor ik dat graag en als antwoord op uw tweede vraag. Het waterbedeffect, ja, dat is onvermijdelijk. Je hebt altijd bij het invoeren van parkeerregulering een waterbedeffect, dus het is belangrijk dat je het gebied groot genoeg maakt, hoe groter het gebied is, hoe kleiner dat waterbedeffect en hoe meer gedoseerd het is. En dan is het op een gegeven moment geen noemenswaardig probleem meer, waar wij wel hele slechte ervaringen hebben in het verleden. Over Lessinglaan gesproken in Voorburg zijn grenzen van blauwe zones vastgesteld ooit aan de hand van een soort van referendum. Een meerderheid voor wordt een blauwe zone in de straat, meerderheid tegen geen blauwe zone, zo een hele rare grens getrokken. Die middenin de wijk ophoudt en wat wij nu zien is dat wij continu meldingen krijgen van bewoners die net buiten die grens wonen en zeggen, van ja, bij ons is het opeens heel druk in de straat gaan worden. Dat is dan ook een advies wat ik meegeef straks aan het college. Bij het aanwijsbesluit hou logische grenzen aan, het liefst dus buurtgrenzen of bijvoorbeeld een water of een grote weg als grens. Dat is mijn advies in ieder geval aan het college. Aantal

S.R. Paltansing - PvdA

Ontheffingen per huishouden. Dat zou nadere uitwerking zijn en de prijs per ontheffing. Ook mantelzorgers en feesten en partijen. Dat heeft mijn collega van GroenLinks aangegeven. Betaald parkeren is geen optie in onze gemeente, maar het wordt wel in de presentatie opgenomen en ik zie eigenlijk meer voordelen van betaald parkeren dan alle overige opties die worden gepresenteerd. Zonder er politiek van te maken. Waarom is deze optie wel in de presentatie opgenomen als hij toch geen...?

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Optie is ja ik moet het volledig houden. Heel belangrijk is dat het financieel voor onze gemeente in ieder geval het beste uitpakt. En daarmee kunnen ze ook handhaving het meest garanderen. In Voorburg hebben we hele slechte ervaringen met blauwe zones die daar gewoon niet meer werken en ver over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Ze worden niet onderhouden en daarmee steeds niet meer rechtsgeldig. Er wordt niet op gehandhaafd en dat niet om de schuld aan de bal af te geven, maar ze zijn simpelweg niet meer rechtsgeldig. Dat is denk ik ja, oh ja, en als derde punt ook heel belangrijk om te noemen in het Raadsbesluit van straks worden een aantal beslispunten opgenomen om dit meer in te zetten, parkeren voor vergunninghouders. Op grotere schaal, maar ook om het toe te kunnen passen in de gemeente. En dan is het heel belangrijk om erbij te vermelden dat parkeren voor vergunninghouders enkel werkt in de straten met enkel woningen, want je wijst de parkeerplaatsen toe aan belanghebbenden en dat zijn de bewoners en de bezoekers. En het werkt dus niet in een straat of in een buurt met een hele hoge functiemix. Heb je een straat met dus buurtwinkels, denk bijvoorbeeld aan Voorburg Noord, waar ook sprake is van een parkeerprobleem. Daar is ook echt niet aan te raden om daar parkeren voor vergunninghouders in te voeren, want elke ondernemer die daar zit draai je daarmee de nek om. Die kan geen bezoek meer uit Den Haag vervolgens ontvangen.

S.R. Paltansing - PvdA

Ik ben er bijna hoor. Jullie geven aan van ja, als de Mall betaald parkeren gaat invoeren, moeten we iets gelijktijdigs doen. Eens. Maar mijn mening is geen vraag. We zouden daar iets gelijkwaardigs moeten doen. Gelijktijdig. Dat vind ik jammer. Jullie geven aan dat er met de Mall is gesproken en met andere organisaties over het invoeren van vergunningparkeren. Is er ook gesproken met andere gemeenten die om ons heen liggen, die ons een beetje inkapselen met hun betaald parkeren? En als laatste, betaald parkeren, geeft u net aan, is niet kostendekkend in een gemeente van deze omvang. Is gebleken. Ja, maar hebben die andere gemeenten ook een Mall of the Netherlands in hun gemeente? Hebben die andere gemeenten ook een Mall of the Netherlands in hun gemeente?

A. Ambtenaar - 2 - Ambtenaar

Nou ja, dat is denk ik handig met dat kostendekkende plaatje. Het probleem is dat onze grote cash cow, om het zo te noemen, de Mol die heeft parkeerterreinen die eigendom zijn van de Mol en de Mol vangt daar geld voor. Als ik naar de gemeente Den Haag kijk, het centrum en bijvoorbeeld Scheveningen, dat zijn altijd de winstgevende stadsdelen van Den Haag geweest. Maar als je gewoon een willekeurige woonwijk inloopt in Den Haag, daar maken ze vaak ook meer kosten dan opbrengsten vanuit het betaald parkeren. Dus vandaar dat ik denk in onze gemeente dat ook bij betaald parkeren de kosten net wat hoger zijn dan de opbrengsten. Ik loop zo om. Oké. Oké, mijn

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Mijn naam is Marion Langendonk. Ik woon in een van de aanpalende wijken en ben dus belanghebbende bewoner en met die hoofd zit ik hier. Ik heb eigenlijk twee vragen. Het proces is vlotgetrokken door beide ambtenaren die we hier hebben gezien. Nadat het jarenlang aanloopproblemen heeft gehad en beide heren hebben ook gezorgd voor een participatieproces. Wat bij ons in ieder geval heel veel vertrouwen heeft gegeven. En onze vraag is nu eigenlijk, is er nu een garantie dat beide heren op dit traject ingezet blijven? Want als dat niet zo is, dan daalt het vertrouwen en wat veel belangrijker is, er komt geen oplossing. Dus de vraag is, is er een garantie voor blijvende inzet van beide ambtenaren? En ja, dat is maar de wethouder zit er gelukkig. Ook de tweede vraag is over het tijdpad. Het tijdpad is geschetst. Het tijdpad is heel erg krap en voor we het weten zitten we ergens in januari '26, zitten we vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. En wie hier dan aan tafel komen te zitten, weten we niet. Wij in ieder geval wel als belanghebbende bewoners. Maar de vraag is, is het mogelijk om een tijdpad in te dikken zodat we niet in het risico van de gemeenteraadsverkiezingen lopen? Dank u.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Ja, ik heb eigenlijk het gevoel dat het geen vragen zijn voor ons. Althans de tweede wel, maar de eerste, wij kunnen moeilijk over onze eigen aanstellingen en dergelijke, dus dat is meer een vraag aan de Raad, het college of het management. En ja, dankjewel. Het is wel een mooi compliment moet ik zeggen en je stelt mij ook wel voor een dilemma, zeg maar in die zin dat je mij eigenlijk ook hiermee verplicht te blijven. Maar nou ja, ik heb toevallig vanmiddag met mijn manager hier aanwezig een gesprek gehad en zij zei blij te zijn dat ik nog een tijdje zou aanblijven. Dus voorlopig ben ik er nog even, dus daar hoef je je dan geen zorgen over te maken. En ik heb ook van David niet gehoord dat hij vertrekplannen heeft, dus in die zin denk ik dat we jullie enigszins gerust kunnen stellen. Het tijdpad is ja, dat is erg lastig, omdat we als gemeente echt bepaalde trajecten hebben waar je aan moet voldoen aan de wet en de gemeente heeft zelf een participatieverordening opgesteld die ik overigens heel goed vind. Alleen daar zitten ook wel tijdstrajecten aan vast en zorgvuldigheid is ermee gemoeid. En ik heb jullie volgens mij ook wel een keer een planning gestuurd, hè? Van die twee jaar, maar als je goed kijkt naar wat de participatietrajecten aan tijd in beslag nemen, is dat de helft van die tijd. Kijk, in het bedrijfsleven kun je dat overslaan, dus die kunnen dan twee keer zo snel, zeg maar. Ja, dat kunnen wij gewoon niet, want bij een verordening is er wettelijk gezien verplicht een inspraakperiode, ook dan moet je een zienswijze kunnen indienen. Nou, het college moet het eerst vrijgeven, ik moet eerst een concept maken. Het college moet het vrijgeven, zienswijzeperiode komt er, een zienswijzennota enzovoort moet allemaal vastgesteld worden en pas daarna kun je weer volgende stappen nemen. En ik heb, dat was in het laatste plaatje, al laten zien dat een aantal van die balken behoorlijk over elkaar heen liggen, wat ook niet altijd gebruikelijk is. En dat heb ik gedaan, echt om tijd te winnen, dus ik zeg wel, laat ik zo zeggen, waar wij eventueel zien dat we tijdswinst kunnen halen, zullen we het doen. Dat is de belofte die ik kan doen, maar ik kan het echt niet garanderen, want dit is naar mijn idee al een hele strakke planning. Je hoeft maar iets te gebeuren, dat zeg maar de Raad zegt van nou, jullie hebben het toch niet helemaal goed gedaan in november. Ja, dat kan, en dan zijn we drie maanden verder. Ik bedoel, ja, zo werkt dat. En dat is ook het lastige met besluitvorming binnen een gemeentelijk apparaat, dat je niet even in een klein comité kunt zeggen van nou, zijn we het eens, oké, gaan. Nee, je moet in die zin hele zorgvuldigheid, je moet je gewoon meenemen. Stefano, ik...

I. Inspreker - 2 - Inspreker

Ik ben inwoner van de wijk in Leidschendam en doe ook mee aan de werksessies. Zeg maar ja, eigenlijk is net ook een paar keer aangestipt dat de timing van de invoering van het vergunningparkeren, ervan uitgaande dat het overal doorheen komt en dat de Mall betaald parkeren gaat invoeren, van belang is dat dat op elkaar is afgestemd. Is dat een gentlemen's agreement dat jullie nu hebben met de Mall, dat jullie dat samen doen of staat het zwart op wit van: wij zullen niet eerder betaald parkeren gaan invoeren voordat de gemeente vergunningparkeren heeft doorgevoerd? Dat moet.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Moet hard worden, is het. Dat is eigenlijk een bestuurlijk traject. Wij zijn het eigenlijk aan het voorbereiden, maar garanties zijn er nu nog niet. Alleen ja, ik vertrouw erop. Laat ik het zo zeggen: we hebben wel goed contact met de Mol, dat ik denk dat we wel een soort van afspraak hebben. Alleen hij is gewoon niet bestuurlijk, ook niet bij de Mol, maar ook niet hier afgetikt en dan heb je formeel geen afspraak. Alleen volgens mij zijn beide partijen ervan overtuigd dat er een wederzijds belang is om het gelijktijdig te doen. Inhoudelijk gezien is dat niet het probleem.

I. Inspreker - 3 - Inspreker

Ik ben Frans Goevaers en ik vertegenwoordig Zout en de Via Verde en ik heb een vraag over de financiën. Want het huidige voorstel geeft geen concrete handvatten voor de dekking van de financiële gevolgen voor het invoeren van de vergunninghouder en vooral voor het handhaven. En daar heb ik twee vragen over, welke garanties kunnen er geboden worden dat er voldoende middelen zijn om? Als ik even kijk naar de implementatie en de uitwerking van de gekozen maatregel en vooral de daarbij behorende handhaving. En de tweede vraag is, is de gemeente bereid om in de Kadernota 2026 en de begroting 2026 voldoende middelen te reserveren voor de gekozen oplossing, inclusief weer de daarbij behorende handhaving? Die vraag.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Kan ik in? Ja, kan ik in twee delen knippen? De eerste is ja, wij hebben al volgens mij eerder gezegd, het is lastig om nu een begrotingsplaatje te maken als je niet weet hoe de regelingen eruitzien. En de tweede vraag is eigenlijk ook weer een vraag aan de Raad of aan het college. Van ja, willen jullie dat? Ik bedoel, ik kan dat niet bepalen. Ik bedoel, ik begrijp de zorg overigens, want. Hé, is dit een soort risico? Aan de andere kant denk ik dat de gemeente wel een soort figuur zou slaan als wij nu twee jaar bezig zijn, straks met elkaar om iets voor elkaar te krijgen en deze Raad besluit uiteindelijk om het nodige te doen, hè? Wat voor regelingen er dan uitkomen? En het college neemt een aanwijzingsbesluit en zus en zo gaat het eruitzien. En dan weten wij wel wat het gaat kosten en dergelijke, dat dan een nieuwe Raad dan opeens zegt, maar wij doen het niet. Dan sla je dan als Raad ook als nieuwe Raad wel een figuur. Ik bedoel, het is een nieuwe politieke realiteit, maar ik denk dat als je naar de bestuursrechter gaat, dat je ook nog een goede kans maakt, eerlijk gezegd. Want je kunt natuurlijk. Je mag best als bewoner, ook als je meegenomen bent in een bepaald proces en je ziet dat er iets gaat komen en het wordt niet waargemaakt. Daar mag je best verwachtingen aan koppelen. Koert Brightman, ChristenUnie, het vermijden van auto's werd genoemd, eigenlijk over met fietsen, fietsenstallingen. Als ik nu kijk naar de fietsenstallingen rondom de Mall, is het eigenlijk best wel druk. Er is ook wel eens over echte stallingen gesproken met toezicht. Wat is daar het beleid op? Is dat ook meer op aan te dringen of zijn er andere sancties die richting de Mall gedaan kunnen worden? Nu mee bezig om aan te dringen bij de Mall om weer stappen te zetten? Het is vorig jaar om wat voor reden dan ook. Ik ga daar verder niet op in, want ik was er niet bij, maar ik heb allerlei geluiden gehoord waarom iets wel en niet zou kunnen gebeuren. Een ding was in ieder geval zeker, is dat de Mall op dat moment niet voldoende middelen had om het te realiseren en die moeten opnieuw een soort budgetaanvraag doen, heb ik begrepen. Nou, dat gaat in ieder geval dit jaar nog gebeuren. En ja, wij proberen ook weer in de ambtelijke gesprekken te wijzen op de noodzaak van het realiseren ervan. Want als je, zeg maar, meer goede fietsvoorzieningen hebt, is de kans in ieder geval groter dat er meer mensen ook van het fietsgebruik gaan maken en die stalling is bedoeld ook voor de wat duurdere fietsen, elektrische fietsen en dergelijke, zodat je ook van wat grotere afstand daar veilig en, hè, want het zou een bewaakte stalling in principe moeten worden, ook veilig kunnen staan, maar ook overdekt voor een groot deel. En ja, wij proberen dat. Alleen het woord is aan de Mall, want uiteindelijk zijn zij degenen die moeten realiseren en er is ook een verplichting en volgens mij denk ik dat er ook op bestuurlijk niveau nog wel enige druk misschien uitgeoefend kan worden. Maar wij zijn in ieder geval wel in gesprek. Wel weer afspraken over gemaakt zijn. En ja, we hebben net het woord rechter al voorbij horen komen. Dan is het toch ook een aanzetten van dwangmaatregelen richting een Mall of zie ik dat verkeerd? Nou, dat zou ik moeten uitzoeken, maar het zou kunnen. Dat zou kunnen. Ik heb dat juridisch nog niet uitgezocht. Misschien wel een goeie om een keer te doen. Maar aan de andere kant, laten we, zo laat ik het zo zeggen. Voor mij is het slimmer om goed on speaking terms te blijven en dan met wat push en duwen het voor elkaar te krijgen dan dat je ruzie zoekt, zeg maar. Dus ik probeer in eerste instantie toch de minnelijke weg te zoeken. Maar als echt blijkt dat dit een soort gebed zonder einde wordt, dan zul je misschien toch iets van dat soort zaken moeten toepassen. Maar ik denk dat het beter is, want ik heb niet het idee dat ze niet willen, maar volgens mij is de Mall net zo'n grote logge organisatie als gemeentes kunnen zijn, dat ze ook daar de nodige zaken moeten regelen. En dat loopt ook niet allemaal even soepel dus. Mijn

I. Inspreker - 2 - Inspreker

Naam is Marcel Lieffering, ik ben wijkbewoner van de Heuvelwijk naast de Mol. Het is al een paar keer voorbij gekomen met betrekking tot handhaving. Welke oplossingen we ook gaan kiezen, de effectiviteit van de regeling hangt echt af van handhaving. En hoe gaat de gemeente daadwerkelijk regelen dat er effectief wordt gehandhaafd en worden daar ook extra middelen voor gebruikt, extra financiële middelen ook voor getroffen? Is dat al meegenomen in het plaatje?

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Nou ja, uiteindelijk gaan we wel rekenen. Het verschil met blauwe zones en vergunningparkeren is dat je vergunningparkeren met een scanauto kunt doen. Dat is in principe een goedkopere manier van handhaven, dus dat drukt de kosten, zeg maar. Tegelijkertijd is er ook het verhaal dat meneer Schroevers naar voren bracht van ja, er moet wel financiële dekking voor zijn. En ja, mijn inschatting is dat je toch een aardige uitbreiding van het huidige aantal handhavers nodig hebt om zo'n groot gebied in één keer goed te kunnen handhaven. En op het moment dat wij de scenario's van hoe de buurt eruit zou kunnen komen te zien aan het college voorleggen, dat is dan eind '25, dan zal er ook een financieel plaatje bij gepresenteerd worden. Waarin de handhaving wordt opgenomen, maar ook de uitgifte van parkeervergunningen, de inrichting van de gebieden, het onderhoud van die gebieden, dus alles wat erbij hoort. En dan is het verder uiteindelijk een voorstel dat, omdat de Raad over het geld gaat, naar de Raad moet en de Raad zegt dan van: Nou, we hebben dat geld ervoor over of we hebben het geld er niet voor over. Dus ja. Ik hoor u.

R.M. de Klerk - VVD

U zegt dat het makkelijker is om met een scanauto te gaan rijden, maar als we nou een klein gebied hebben waar we het steeds over hebben, tenminste rond de molen. Is het dan rendabel genoeg om een scanauto aan te schaffen of scanapparatuur? 5000 meer.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Meer dan 5000 plekken hoor, dus dat is wel. Ja, dat is wel groot. Dat is een redelijk groot gebied, hoor. En je hoeft ook niet per se. Je kunt ook leasecontracten afsluiten voor zoveel uur per jaar, dus je hoeft niet per se een hele auto als het niet nodig is, maar dat kun je, dat is nog een kwestie van rekenen. Vaak is het gewoon zelf aanschaffen toch nog goedkoper, maar dat is ja. Laatste vraag.

I. Inspreker - 3 - Inspreker

Ik heb een vraag over de enquête, maar ik weet niet of ik die nu mag stellen of dat ik die bij de volgende werksessie, als we het over de enquête gaan hebben, moet stellen.

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Vragen stel hem eerst, maar dan ja, ik weet niet van mij mag het.

I. Inspreker - 3 - Inspreker

De bewoners van de omliggende wijken krijgen een brief en daarin wordt gevraagd om online een enquête in te vullen. Ik kijk even naar het bewonersbestand van de Via Verdi. Dat zijn merendeels 70-plussers waarvan er een heleboel geen internet hebben. Is het mogelijk om bij die brief die uitnodiging ook een schriftelijke enquête toe te voegen?

A. Ambtenaar - 1 - Ambtenaar

Mee te sturen, maar we gaan wel iets regelen daarvoor. Dat hebben we al intern besproken. We overleggen dat ook met allen. We hebben gebiedsregisseurs hier die goed zicht hebben op hoe de wijken eruitzien, dus daar overleggen we ook mee om te kijken hoe we de groepen die... Want het zijn niet alleen mensen die 70 plus zijn, het zijn ook gewoon digibeten of mensen die de Nederlandse taal niet goed beheersen. Daar gaan we allemaal naar kijken of die op een goede manier toch kunnen meedoen aan zo'n enquête. Uitsluiten, ja, precies nee, dat willen we zeker niet. Nee, nee. Dankjewel. Oke.

T.M.M. van der Heiden - GroenLinks

Dan ga ik het bij deze afronden. In ieder geval dank u wel iedereen voor de aanwezigheid: beleidsadviseurs van de gemeente, de inwoners, de raadsleden en wethouder. Nou, zoals gezegd is de bijeenkomst informatief van aard. De raads- en commissieleden kunnen dit meenemen naar de commissievergadering en kunnen nog technische vragen stellen. En dan wens ik jullie allemaal een hele fijne avond. Dank u wel voor uw aanwezigheid.