Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Op het Coronabeleid na corona 2021-2025 staat geagendeerd voor de Commissie Samenleving van 20 september aanstaande. Met het raadsvoorstel wordt de raad gevraagd om in te stemmen met de visie en de kaders van het herstelbeleid na corona 2022-2025 en het college opdracht te geven binnen de vastgestelde kaders verder vorm te geven aan het herstelbeleid, inclusief een bestedingsplan. Vanavond wordt een toelichting gegeven op het raadsvoorstel en kunnen de raads- en commissieleden technische vragen stellen ter voorbereiding op het politieke debat in de commissie. Ik wil de collega's in ieder geval verzoeken als zij een vraag hebben om die eventjes gewoon in de chat te zetten dat er een vraag is. En dan krijgen jullie het woord van mij. En dan kunnen we de vraag even oplezen, zodat iedereen, ook de kijkers thuis, het kunnen horen. En voor de kijkers thuis die een vraag hebben, die kunnen dat doen via de knop 'Stel een vraag'. U moet zich daarvoor wel eerst registreren met uw naam en e-mailadres voordat u hiervan gebruik kunt maken. En de vraag zal ik dan voorlezen, zodat iedereen en ook de collega's die de presentatie geven antwoord kunnen geven. Zoals al eerder aangegeven, zullen Niek en Niek Huisintveld de presentatie gaan verzorgen. En ja, die wil ik bij deze dan ook het woord geven. Ik weet niet wie er wil aftrappen en geef gelijk ook even aan of je met een presentatie eerst wil doen en dan de vragen wilt beantwoorden of dat het tussendoor kan. Ja, dankjewel Jeroen.
Jeroen, ik zal aftrappen. De presentatie doen we in twee delen. Ik zal beginnen met het eerste deel en bij de wissel van schermpresentatie kunnen er vragen gesteld worden over het eerste gedeelte. En daarna gaat mijn collega verder. En dan kunnen, nadat hij zijn presentatie gegeven heeft, vragen gesteld worden over het tweede gedeelte.
Korte introductie, mijn naam is Huib Huisintveld. Ik ben projectleider, onder andere van het corona herstelbeleid en Annick Geels, een collega van mij, is beleidsmedewerker bij onze gemeente en ik ben zo blij dat ze in mijn project zit, want dan komen we samen verder op dit herstelbeleid, wat best wel ingewikkeld is verder vorm te geven. Ik zal de presentatie opstarten. Even kijken, ja, allereerst de presentatie is. Even kijken, is die nu zichtbaar, de presentatie? Oké. Nou, daar gaat-ie. De presentatie gaat over corona herstelbeleid. We hebben in de presentatie niet geprobeerd alles wat we willen vertellen en alles wat we weten hierover neer te zetten. Daarvoor hebben we digitaal een aantal handouts gemaakt waarin eigenlijk de verdiepende aspecten die we nu op hoofdlijnen behandelen nog verder nader toegelicht zijn, zodat we in deze tijd die we hebben ook tijd voor vragen hebben of eventueel andere toelichtingen waar we nog niet aan toe zijn gekomen. Dus dat betekent dat er ook over de eventuele handouts nog vragen kunnen worden gesteld. Allereerst, vorig jaar september zat ik hier ook, toen nog niet met Annick, maar met een andere groep mensen om de coronamonitor te presenteren, de eerste versie, en gedurende het hele jaar zijn er een aantal van de coronamonitoren gemaakt om ook echt te volgen wat er gebeurt. Dat heeft voor ons geresulteerd in een aardig beeld van ontwikkelingen die er lopen. En deze week heeft het college een nieuwe versie van de monitor vastgesteld en die komt ook, nou ja, deze week naar de Raad, naar de Raad zijn kant op. Om, nou ja, om jullie te blijven informeren over wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van corona en dat was ook één van de vragen vorig jaar om tijdens het beleid te zorgen voor actuele informatie en actuele cijfers. Dus ik hoop dat we daarmee ook aan tegemoet komen. Even kijken, gaan we naar de volgende dan even over de coronamonitor die er aankomt. De peildatum van 30 juni. We hebben hier een aantal nieuwe stukjes informatie ingezet. Het gaat over informatie. Nog even kijken, deze presentatie is kleiner dan ik had verwacht, mijn excuses. Het gaat over krimpsectoren lokaal, huishoudens met problematische schulden, lokaal economisch kwetsbare lokaal, het is allemaal lokale informatie. We hebben afgelopen periode geprobeerd om meer lokale informatie te krijgen, zodat we ook kunnen toetsen of alle landelijke beelden die we hebben ook bij ons lokaal terugkomen. En dat helpt ons ook om ons herstelbeleid lokaal ook meer vorm te geven op onze eigen en lokale situatie en niet per definitie de hoofdlijn te volgen, omdat misschien op sommige punten wel zaken anders zijn. Nou, zoals ik zei, wordt die deze week naar de Raad verzonden. We gaan hem nu niet helemaal doorlopen. Je ziet hem, nou ja, deze week dus. We willen wel een paar aantal hoofdlijnen uithalen die wel interessant zijn, ook voor de komende informatie toe. Wij startten met het herstelbeleid in maart, waar de economische vooruitzichten nog wel niet zo goed waren. Er werden grote krimpen verwacht. Ernstige crisis zagen we voor ons afkomen en nu in deze monitor zien we toch echt wel dat de economische ramingen gunstiger zijn. Ze zijn nog steeds niet positief, maar er wordt minder werkloosheid verwacht van dat soort woorden, maar we zullen wel een aantal andere interessante dalingen, bijvoorbeeld daling van het aantal WW en een daling van de bijstand en ook een stijging van het aantal vacatures en ook een faillissementsniveau wat nog steeds gelijk blijft. Dat is op zich economisch natuurlijk interessant en goede informatie. Dat blijft mogelijk dat de economische crisis die we misschien verwachten eventueel gedempt is. Maar maakt meteen haar keer. De overheid heeft natuurlijk veel steunmaatregelen toegezegd. Dat hebben we zelf ook gedaan met onze coronareserve. Ja, als alles stopt en er geen steun meer is, dan moeten we ook echt wel gaan bekijken wat het werkelijke effect is en of er alsnog economische tegenwind komt of dat we op deze wind door blijven varen. Wat we wel zien is dat eenzaamheid en welzijn fluctueert erg mee met de maatregelen op het moment dat er een lockdown is. Daarvoor heeft de GGD in de Goorn onderzoek gedaan. Dan zie je dat het welzijn afneemt en eenzaamheid toeneemt. Ja, is er weer minder maatregelen, dan zie je ook dat dat wel weer terugveert, maar je ziet bij jeugd dat dat minder terugveert dan dat het was en dat jeugd ook langzaam op een achterstand begint te raken, dus dat is wel een belangrijke conclusie die we nu ook wel zien en die we natuurlijk ook blijven monitoren en volgen. Wat we verder nog zien is dat de jeugdhulp, dat die aanvragen stijgen, in ieder geval van een hoog niveau blijven. Dus het aantal aanvragen wordt meer, juist ook aanvragen die bij onze eigen toegang binnenkomen, dus dat is op zich wel positief dat ze ons weten te vinden, maar het zijn nog steeds wel meer. En uit een enquête die onder de jeugdhulpaanbieders is gehouden, geven ze aan dat ongeveer 16% van de aanvragen mede veroorzaakt wordt door de coronacrisis. En daardoor dus ook wel echt een significante invloed heeft op de vraag die er is. Nog een belangrijk item wat naar voren kwam, is dat het aantal meldingen bij het meldpunt bezorgd verdubbeld waren. We zitten nu halverwege het jaar, want de cijfers gingen tot 1 juli al op evenveel meldingen als vorig jaar en we zijn nu nog aan het onderzoeken wat nou de oorzaken daarvan zijn. Dus er zijn best wel wat ontwikkelingen die we volgen en die ook wel invloed hebben op de mogelijke inzetten en uitkomsten van ons. Kijken, ja dan is dit het eerste deel. Ik ben even het volgende vroeg doorheen gegaan, zijn daar nu nog vragen op?
Ja ja ja dank. Dank voor de toelichting ook. Ik vroeg me af, ik zag staan bij jeugdzorg dat er meer, nou ja, zorg eigenlijk nodig was, hè? In de coronacrisis en mijn vraag is dan betreft dat de jeugd in de huidige jeugdzorg. Of is dat een toename ook van nieuwe, ja, nieuwe aantallen?
Ja. Is ook van de huidige, nu ik toch nog even, is er ook van de huidige populatie jeugd die ook van jeugdzorg gebruik maakt, bekend dat daar meer aandacht naartoe gaat of naartoe gevraagd wordt vanwege corona.
Ja, ik heb het uit de cijfers die in deze monitor staan, weet ik het niet precies. Ik heb wel van eerder gehoord dat de zorg die ze krijgen complexer van aard is. Ja, oké, dus dat betekent dat die dan wel zwaarder is.
Dankjewel voorzitter, Niek, dankjewel voor de in ieder geval de inleiding. Nou, er wordt aangegeven dat het economisch beeld vrij positief is, dus daar hebben we een aantal keer over bijgepraat, maar in hoeverre is of wordt er nog rekening gehouden met het stoppen van de landelijke steunpakketten? Ja, en ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar hebben we daar een beeld over? Daar...
Zijn we mee bezig om een beeld te krijgen van de mensen die in de huidige TOZO nog gebruik hebben gemaakt van de huidige TOZO-aanvragen. Daar is al een belronde gedaan om even met die mensen te praten over wat er is of wat er aan de hand is en wat er eventueel gebeurt als steunmaatregelen wegvallen, dus we doen daar wel een verkenning op. Op wat dat eventueel mogelijke consequenties zou kunnen zijn, maar daar heb ik nog geen informatie over.
Nou even checken. Ik hoorde zeggen. Die vraagstuk komt nu ook op een achterstand, denkt maar ingewijd lijkt te worden en ik was benieuwd wat voor gegevens we daarop hebben en verwachtte dat je er meer over kunt vertellen.
Vraag wel gehoord als ik, zal ik hem even herhalen om te checken of ik het goed gehoord heb? U vraagt naar welke gegevens ze hebben op het gebied van het welzijn en jeugdcomponent en waaruit dat blijkt. Dat staat ook straks in de monitor. De RIVM heeft per maand de meetronde gedaan samen met de GGD in de goorn naar eenzaamheid en welzijn in coronatijd en op basis van die metingen kunnen ze dus zien hoe bepaalde groepen door de maatregelen heen gaan. En dat is eigenlijk de achtergrond van deze getallen. Binnen eerdere coronamonitoren, ik denk in het begin van het jaar of de laatste van vorig jaar, stond ook al dat de eenzaamheid was toegenomen en dat mensen die eenzaam waren zich eenzamer voelden. Dat was toen in die lockdownperiode, dus die informatie komt een beetje overeen met de getallen die we nu ook hebben van het RIVM en de GGD. Dankjewel.
Van ladies en heren, kan iedereen snel op een andere plek gaan zitten? Dan verstaat u mij misschien beter. Ik was ook benieuwd naar de achterstand die de jeugd zat was. En toen. Weer wordt. Ingelopen, over welke achterstanden hebben we het dan specifiek? Gaat het dan over onderwijs? Sociaal-emotionele ontwikkeling, financieel-economisch, wat voor gegevens zitten daar? Helder.
Daar heb ik in deze monitor niets. Andere nieuwe gegevens van, dus het is wat we al in eerdere monitoren over hebben gerapporteerd. Nou ja, schoolachterstanden lijken mee te vallen in ieder geval. Dat is wat we de laatste keer gerapporteerd hebben. Mogelijkheden zijn wel dat kinderen of jongeren met stages daardoor wel wat vertraging kunnen oplopen. Op economisch gebied weet ik zo niet precies wat de consequenties en gevolgen zijn. Dus dan zou ik terug moeten verwijzen naar een van de vorige monitoren. Helder, dank.
Dank, verder nog aanvullende vragen over dit onderdeel? Dan kijk ik ondertussen even naar de secretaris of er vanuit de kijkers nog vragen zijn. Op dit moment niet? Oké, dan sluit ik dit blokje af en dan gaan we over naar mevrouw Gill voor het tweede deel. Dankjewel.
Nou, dan gaan we even door, want anders dan zien jullie mij niet. Dat is ook een beetje vervelend. Als het op niks blijft staan, is een computer? Ja. We zijn vorig jaar met het coronabudget begonnen. Dat loopt dit jaar nog door. Vorig jaar heeft de Raad ook gezegd: We hebben een herstelbeleid nodig en om eventjes duidelijk te maken wat de samenhang van deze drie budgetten is. Dus corona, herstel en het bestaande beleid heb ik even dit op een rijtje gezet. Corona is echt de acute steun aan inwoners. Het gaat nu mis. Er moet nu geld komen om een vereniging draaiend te houden, om het museum op poten te houden. Herstelbeleid is juist voor een wat meer structurele steun, dus over een langere tijd. Vandaar ook dat het herstelbeleid voor vier jaar loopt. En bestaand beleid zijn zoals logisch de lopende programma's, die zijn ten behoeve van inwoners in een achterstandspositie. We willen juist het herstelbeleid zien als een aanvulling op het bestaande beleid, juist voor die mensen die door de coronapandemie op een extra achterstand zijn gezet. Die net weer eventjes die extra stapjes laten maken, zodat ze weer op het oude niveau en daarna nog met het bestaande beleid naar een weer hoger niveau getild kunnen worden in een perfecte situatie. Daarvoor hebben we dus het herstelbeleid. Nou, daar heeft het college een visie en ook een doel voor. De visie is dat we echt sterker uit de coronacrisis willen komen. Dus niet meer naar het moment van net voor de coronacrisis, want we zien nu toch dat er een paar weeffouten, zeg maar, in de samenleving zitten. Er zijn wat groepen die extra kwetsbaar zijn gebleken. En die groepen die dus achterop zijn geraakt, die willen we nu minder kwetsbaar maken en dan ook nog verder dan een steuntje voor de verdere versterking, zodat ze ook straks beter op de arbeidsmarkt staan. Hun kinderen betere kansen krijgen en verder willen we ook juist de kansen die er zijn vanuit deze coronacrisis dus meegaan met trends. Denk bijvoorbeeld aan het thuiswerken, waardoor mogelijk de files afnemen. Nou, die kansen willen we ook pakken om als gemeente ook weer sterker uit de crisis te komen. Heel belangrijk is dat we de opdrachten die ik zometeen ook zal benoemen, niet als aparte eilandjes willen zien. We willen juist kijken naar de integraliteit van oplossingen om op die manier zoveel mogelijk meters te kunnen maken. Nou, voor dat herstelbeleid hebben we een aantal uitgangspunten op een rijtje gezet. Ik ga niet de hele sheet doorlezen. Hij staat ook bij de handouts, maar wat van belang is, is dat het om middellange en lange termijn gaat. We willen dus aansluiten bij de trends, dus het thuiswerken, maar ook bijvoorbeeld het internet aankopen. We willen zorgen voor nieuwe manieren om samen te werken en ook nieuwe vormen van beleid, werkwijze, methodes. Dat is dus een hele belangrijke voor het herstelbeleid. Het wordt dus niet zomaar een verlengde van het bestaande beleid van: oh, we hebben nog wel ergens een projectje op de plank liggen dat gesneuveld is wegens geldtekort. Nou, dan pakken we geld uit herstelbeleid. Nee, het zijn echt nieuwe manieren van werken voor nieuwe doelgroepen die ontstaan zijn als gevolg van de coronacrisis. We willen het allemaal in samenhang doen met het bestaande beleid. Je kan niet twee, ja, je wil geen parallelle routes hebben. En nou, 10 miljoen lijkt heel veel, is ook heel veel, maar toch, als je niet duidelijke keuzes maakt, dan zal je zien dat het te dun wordt en dat je weinig effectiviteit kan genereren. Dus vandaar dat we een scherpe focus willen hebben en zoals gezegd. Het is vier jaar. We weten op dit moment nog niet wat er over twee, drie of vier jaar zelfs gebeurt. Dus vandaar dat we ook ruimte willen hebben voor flexibiliteit van het hele plan voor vier jaar. Ja, er werd net al eventjes benoemd van: ja, we gingen ervan uit dat het economisch misschien wat slechter zou gaan. We zien nu dat het wel weer goed gaat, maar blijft dit? En er werd ook wel even benoemd dat de reismaatregelen zometeen worden afgebouwd, wat voor gevolgen zal dat hebben? Ja, dat weten we dus niet, dus vandaar ook dat die flexibiliteit voor het herstelbeleid zo van belang is. Stel dat er bijvoorbeeld weer extra besmettingen zijn. Niemand hoopt het, maar je weet maar nooit en er komen nieuwe maatregelen. Wat zijn daar dan de gevolgen voor? Die nieuwe maatregelen kunnen gevolgen hebben voor onze inwoners en ondernemers en ook dus voor de steun die ze nodig hebben. Maar het kan ook zorgen dat door bijvoorbeeld een nieuwe lockdown dat er een aantal maatregelen die we nu voor ogen hebben niet plaats kunnen vinden. Dus ook dan zou het kunnen betekenen dat er maatregelen naar achter schuiven en dat heeft ook weer budgettaire gevolgen. Ja, dit is eigenlijk een beetje wat Nick net ook al een beetje noemde, maar dit zijn de conclusies die we dus uit de afgelopen periode hebben opgedaan vanuit de monitor, maar ook vanuit landelijke onderzoeken. Daaruit blijkt dus dat er een aantal groepen op de arbeidsmarkt hard geraakt zijn. Denk aan de flexwerkers die heel snel, omdat ze een flexcontract hadden, heel snel werden ontslagen. Dus zzp'ers, maar zeker ook ondernemers in krimpsectoren. Nogmaals, nu lijkt het gunstig te gaan, maar we moeten afwachten wat er per 1 oktober gaat gebeuren als dus die extra ondersteuning wegkomt. Kinderen en jongeren werden ook net even genoemd, worden hard geraakt, blijft na-ijlen. Maar hoe lang en onder welke kinderen is dat? Eén grote groep, is dat een kleine groep, dat moeten we echt gaan meemaken, zeker nu de scholen en de sportclubs weer gaan beginnen, zal misschien de eenzaamheid daar juist weer afnemen. Dat hopen we allemaal, maar geldt dat voor iedereen of zijn dat bepaalde groepen die daar niet meer mee kunnen? Datzelfde geldt voor het welbevinden. Dat was dus de groep die al op achterstand stond. Denk bijvoorbeeld aan laaggeletterden, denk aan statushouders die zijn nog kwetsbaarder geworden door deze pandemie. Hoe kunnen we die mensen nou weer helpen? Ook om te voorkomen dat de kloof die er toch al is, niet nog wijder en dieper gaat worden. Ja, de eenzaamheid is al genoemd, dus ook daar nieuwere groepen, de jongeren, maar ook een hele belangrijke groep en die werd ons aangedragen door de adviesraad voor het sociaal domein, de mantelzorgers. Daar schijnt ook een grote eenzaamheid plaats te vinden, dus ook daar willen we in het herstelbeleid naar kijken. En dan zijn er nog een aantal ruimtelijke ontwikkelingen. Ik noemde al de files, maar ook het veranderende winkelgedrag, dus dat zijn allemaal conclusies die we uit onder meer de monitor hebben gevonden. Nou, dit heeft geleid tot zes opgaves. Ze staan allemaal ook wat breder besproken in de handouts. Ik noem ze even heel kort hier, dus het stimuleren van de bestaanszekerheid, het herstellen van het perspectief voor de jeugd. En dan heb ik het niet alleen over zorgen dat ze weer mee kunnen met de klas, want dat is ook voor een deel. Ligt dat bij de scholen? Daar hebben ze ook geld voor gekregen, maar denk ook bijvoorbeeld voor het kunnen krijgen van een stageplaats waar heel veel, wat Nico net ook al benoemde, vorig jaar zijn er mogelijk studenten, leerlingen geweest die geen stage konden krijgen. Nou, hoe ga je ze helpen om die achterstand nu in te halen? Terugdringen van de eenzaamheid? Daarnaast is het niet verder vergroten en zelfs verkleinen van de kansongelijkheid. Het behoud van de vitale winkelgebieden. En het aanpassen van de openbare ruimte die steeds intensiever wordt gebruikt en dat heeft ook gevolgen voor hoe we die gaan onderhouden. En ja, wat we daar allemaal in kunnen doen, meer recreatiemogelijkheden bijvoorbeeld creëren of denk aan vipplaatsen, dus ook daar willen we naar kijken. Ja, dan even het bestedingsplan. Hoe gaan we nu verder? Nou, dit is dus een eerste opzet. We willen weten van de Raad, zien jullie nog andere mogelijkheden, zijn we compleet of zijn er nog nuances die we moeten gaan wijzigen of aanbrengen? En dan vervolgens komt er een bestedingsplan. Dat is natuurlijk een hele lastige, want ja, er zijn dus wat ik al zei heel veel onzekerheden. We willen kijken of we die deels mee kunnen nemen om door te werken met scenario's, dus wat gaan we doen als het goed blijft gaan? Wat gaan we doen als er iets van een intelligente, lichte lockdown komt? En wat gaan we doen in het ergste scenario? Als er weer een volledige lockdown komt? Dus op die manier proberen we toch de onzekerheid een beetje een plek te geven in het bestedingsplan en daarmee ook de Raad een idee te geven wat wel en wat niet kan in welk scenario. De tijdlijn is dat we het bestedingsplan op 26 oktober in het college hebben. Daarna gaat het naar de Raad voor een bespreking in de Commissie. En dan hopelijk besluitvorming in de Raad op 9 december. En dan zijn we op het eind. Zijn er vragen?
En dankjewel ook voor de presentatie van het tweede deel. Ik las dat we eigenlijk niet helemaal goed weten hoe kinderen zijn geraakt door de coronacrisis. Maar, wat weten we wel? Zeg maar, ik bedoel de coronacrisis die duurt nu toch al wel een tijdje. Misschien dat u daar iets over kan zeggen. Nou
Wat we weten, weten we ook, onder meer dus uit de landelijke onderzoeken die dus al benoemd werden dat vooral jongeren zich veel eenzamer voelen dan voor de coronacrisis. Van scholen hebben we ook wel het geluid gehoord dat er dus, wat ik al zei, stages niet door konden gaan, waardoor er studievertraging is. En je zal ook zeker zijn, zullen er leerlingen zijn die extra op achterstand zijn geplaatst op school, omdat hun ouders ze niet goed hebben kunnen ondersteunen. Dat zal natuurlijk heel erg ook te maken hebben met de sociaal-economische status van een gezin. Ja, een vader die zelf ook universiteit heeft gedaan bijvoorbeeld, die kan zijn kind thuis met thuisonderwijs misschien beter ondersteunen. Dus ook daarin zien we dan toch dat er een vergroting is. Maar goed, dat ligt voor een deel ook bij de scholen, dus daar zal ook de school mee aan de slag moeten, maar ook wij met bijvoorbeeld vroeg- en voorschoolse educatie, kunnen daar ook een rol in spelen. Dankjewel.
Ja, dank en dank ook voor de presentatie. Mijn vraag behelst eigenlijk hetzelfde als de vorige spreker, de heer Maslouhi. Ik was toch benieuwd: zijn er ook feiten waarop jullie hebben kunnen stellen? Ja, we zien echt dat het bij de jeugd... Kijk, ik begrijp hè, je neemt natuurlijk de punten over die ook landelijk besproken worden, maar ik ben ook benieuwd of er ook feiten zijn vanuit de gemeente zelf, waaruit jullie kunnen constateren: dat hebben we meegenomen of hebben we het daar en daar ingezien of we hebben overleg gehad met, nou ja, organisaties of iets dergelijks of stichtingen waardoor je die signalen hebt gekregen. Daar ben ik benieuwd naar. Nou...
Volgens mij niet heel keihard, zeg maar ik heb begrepen dat het slagingspercentage bijvoorbeeld niet heel erg anders is en ik weet niet precies hoe de Cito-uitslagen bijvoorbeeld waren. Maar als het heel, heel slechter zou zijn, zouden we het ongetwijfeld ook gehoord hebben. Dus het is ook een beetje een soort van gevoel en het is dus voor een groot deel komt het ook door wat we landelijk zien waarvan we denken. Ja, zijn onze kinderen, onze jeugd zo totaal anders dan landelijk? Nee, waarschijnlijk niet in ieder geval niet de grote gemene deler. Dus, maar ik weet misschien dat iemand anders iets meer hele specifieke uitkomsten heeft. Nou, we...
Hebben een enquête gedaan onder onze eigen of die is gedaan vanuit de GGD vanuit de jeugdhulp. Daar zijn wel lokale. Daar zijn cijfers van de regio die wat wat wat gespecificeerd zijn en ook signalen van de praktijkondersteuner huisartsen jeugd waar we dan ook weer signalen van krijgen dat er toename van psychische klachten is bij kinderen. Dus we hebben wel wat wel wat ook echt lokale informatie, maar veel blijft wel landelijk.
Even kijken, verder vragen van de collega's nog. Ik kijk even naar de secretaris of er vanuit de kijkers nog vragen zijn. Die zijn er niet op dit moment. Oké, ik weet niet of er overal nog vragen zijn of zaken aan te vullen zijn op dit moment. Dan moet ik formeel nog even een minuutje wachten zodat iedereen thuis, omdat we natuurlijk achterlopen met de band, eventueel nog zou kunnen reageren. Niet dat ik dat verwacht. Nou goed, in ieder geval, deze informatie die vanavond gegeven is, kunnen jullie meenemen bij de bespreking van het raadsvoorstel op 20 september aanstaande. Dan wil ik in ieder geval Mieke en Nieke danken voor hun heldere en overzichtelijke presentatie en voor hun tijd. En hetzelfde geldt in ieder geval qua aanwezigheid en tijd voor de collega-raadsleden en de wethouder ook. Dan ga ik hem afsluiten en dan wens ik iedereen nog een fijne en goede avond. Dank.