- I. Inspreker - 1 - Inspreker
- I. Inspreker - 2 - Inspreker
- C.A. Bos - D66
Andere presentaties
We hebben over twee weken weer een beeldvormende raad en dan gaat collega Koerts van Remco Koorman in op de besluitvorming van het omgevingsplan. We hebben dat al een paar keer voorbereid met de raadswerkgroep Omgevingswet, een besluitvorming aan en daar neemt mijn collega u de over twee weken in mee. Maar vandaag, zoals gezegd, gaan we het hebben over de wet de Omgevingswet. Nou, ik denk dat inmiddels iedereen het wel weet, hè? U zei het net ook al, meneer Knoester, het gaat om ontzettend veel regels op het gebied van cultuurhistorie, natuur, infrastructuur, milieu en natuurlijk ruimtelijke ordening. Het is een wirwar, een lappendeken aan regels in verschillende wetten en verschillende ministeriële regelingen. En die zijn allemaal nu samengevat in één wet. Dat betekent niet dat er nu minder artikelregels zijn, maar het is gebundeld en de tegenstrijdigheden zijn eruit en het moet allemaal makkelijker en eenvoudiger worden. Het moet ook meer samenhang gaan vertonen, hè? Want al die regels spraken elkaar soms ook tegen en elke overheid had zijn eigen aanpak en regels. De bedoeling uiteindelijk is natuurlijk dat het de kwaliteit van de leefomgeving gaat verbeteren en nog meer, want de wet beoogt vier verbeteringen, namelijk het recht zelf. Het omgevingsrecht moet inzichtelijker worden. Het moet voor de inwoner, het moet voor u als inwoner, voor u als initiatiefnemer transparanter worden hoe wij met dat recht omgaan. De leefomgeving staat centraal, het wordt nog belangrijker. De leefomgeving is natuurlijk al belangrijk en dit zijn overigens allemaal al. Er is niks nieuws, hè? In de maatschappij ontwikkelt de maatschappij zich en er komt wetgeving vaak achteraan. Nou, dat gebeurt hier ook. We doen deze dingen natuurlijk al lang, alleen het wordt nu wettelijk bepaald, wettelijk vastgelegd. Er is ook veel meer ruimte voor maatwerk. Wij kunnen zeg maar als gemeente veel meer met die schuifruimte, daar kunnen we veel meer in variëren en ook zeg maar per gebied, per thema, per onderwerp de eigen regels bepalen. We krijgen overigens ook een aantal regels van het rijk overgezet. Dat is de zogenaamde bruidsschat. Daarmee zitten wel iets van 600 regels in en daarmee kunnen we zeg maar zelf ook als gemeente bepalen wat we met die regels gaan doen, willen we die behouden, willen we die veranderen of willen we ze laten verdwijnen? Dat kan allemaal straks, nu nog niet, maar pas als het omgevingsplan in werking treedt, als de Omgevingswet in werking treedt en het ziet ernaar uit dat dat 1 juli 2022 wordt. Het is zoals je weet al een paar keer uitgesteld en ik kan daar ook niet echt af en toe, ik kan het goed voorspellen, maar in principe staat die datum nu op 1 juli 2022. Nou, het moet ook allemaal sneller en beter, hè? De omgevingsvergunning moet straks binnen 8 weken en als het een integrale omgevingsvergunning is met andere partijen, andere overheden, onze ketenpartners, dan krijgen we er nog 6 weken bij, maar meer wordt het niet, dus dat betekent dat we ook integraal moeten gaan werken. Nou, de wet kent een aantal kerninstrumenten. Voorheen of tot nu toe hebben we te maken met bestemmingsplannen en structuurvisie en dat wordt straks helemaal anders en dat wordt een omgevingsvisie en omgevingsplan, hè? Het zit in die decentrale regels voor ons. Als gemeente komt er een omgevingsplan en we krijgen te maken met een omgevingsvergunning. Nou, met de rijksregels, daar heb ik net al iets over gezegd. Maar het rijk heeft natuurlijk ook, blijft ook eigen regels houden en een projectbesluit, maar daar hebben we als kleinere gemeenten niet zo heel veel mee te maken vooralsnog. De wet wordt ingevoerd langs 3 pijlers. De implementatie daarvan en ook wij als organisatie, als gemeente zijn daarmee bezig. Het gaat om de wet, om een digitaal stelsel en we moeten ook anders gaan werken. En wij, dat zijn wij allen. De ambtelijke organisatie, het college, de raad, onze ketenpartners, andere bevoegde gezagen. Wij gaan allemaal veel meer integraal werken is de bedoeling. Nou, je weet, heb ik net al over gehad, hè? Het gaat voornamelijk over die kerninstrumenten. En het digitaal stelsel is een enorme verandering, maar de bedoeling daarvan is met name dat de dienstverlening verbeterd wordt, dat het transparanter wordt, maar vooral ook dat de initiatiefnemer straks veel gemakkelijker kan zien in een oogopslag. Ik wil hier iets doen op deze locatie, op deze plek en aan welke regels moet ik dan voldoen of als ik een vergunning aanvraag, hoef ik niet eerst allemaal PDF'jes in verschillende bestemmingsplannen en regels van de provincie, het waterschap, de gemeente door te akkeren. Maar ik ga gewoon een vragenboom door en ik krijg alleen die vragen waarop ik antwoord moet geven in mijn situatie. Dat gaat echt een hoop betekenen in de snelheid van dienstverlening. En dat moet ook wel, want die omgevingsvergunning moet in 8 weken, dus dan hebben we ook zo'n stelsel nodig. Overigens is dat digitale stelsel al een paar keer de grote reden geweest waarom de Omgevingswet is uitgesteld. Nou ja, we gaan anders werken. Daar heb ik net al iets over vermeld. Ik heb net een aantal kerninstrumenten genoemd. De omgevingsvisie is daar een belangrijke van. We hebben in 2019 een voorloper daarvan vastgesteld. Dat was het kompas van de leefomgeving en inmiddels zijn we langs de weg van 4 bouwstenen die u hier ziet. Groene woongemeente, economie en bedrijvigheid, mobiliteit en bereikbaarheid en verduurzaming en de energietransitie. Daarvan zijn er twee vastgesteld, groene woongemeente en de verduurzaming de energietransitie. Daarvoor zijn de principepartijen afspraken gemaakt met de raad, dus daar wordt nu mee gestart en de andere bouwstenen worden dit jaar nog door de raad vastgesteld. Is de planning. Dan hebben we te maken met de bestemmingsplannen. Wij moeten daar weg hebben. We hebben een lappendeken aan bestemmingsplannen. We hebben er ongeveer 70, we hadden er 70, want inmiddels hebben we dat teruggebracht naar twee. Is het de bedoeling dat op 1 juli straks er een omgevingsplan is? Ja, die bestemmingsplannen liggen nu ter inzage, die twee. En er zijn een aantal zienswijzen opgekomen. Die gaan we natuurlijk eerst behandelen voordat we straks verder gaan met het omgevingsplan. Overigens is het omgevingsplan wat we ook doen als gemeente van rechtswege, dus als wij nu nog geen voorbereiding hadden gedaan in deze vorm, dan waren al die 70 bestemmingsplannen een omgevingsplan geworden, zo heeft de wetgever beslist in dit jaar. En daar gaat mijn collega Remco Koorman een volgende keer nog wat dieper op in. Gaan we nog een aantal besluiten nemen op het gebied van het omgevingsplan en met name gaat dat over de bevoegdheden van de raad, want die gaan veranderen. De verklaring van geen bedenkingen verdwijnt. Er komt een adviesrecht voor in de plaats, want de raad moet gaan bepalen waar participatie verplicht is bij buitenplanse omgevingsplanactiviteiten en delen van het omgevingsplan gaan vastgesteld worden naar het college. Tenminste, dat is de bedoeling. Daarover over twee weken meer en dan zou ik nu graag het woord willen geven aan Cassandra, en dan ga ik mijn presentatie beëindigen. Ik weet niet of er nu al vragen zijn over dit stukje.
Er was een vraag of de presentatie op de website komt. Ja, oké. Ik hoor hier van de griffie dat het antwoord ja is.
Ja, het is altijd prettig als de presentaties beschikbaar zijn. Oké, Cassandra, ga je gang.
Dank u wel, voorzitter. Ik weet niet of jullie nu mijn presentatie zien. Ik kom zelf ook even in beeld. Hallo, hier ben ik, zien jullie de presentatie? Oké, nou hartstikke mooi. Mijn naam is Cassandra Joussen, ik ben teamleider vergunningen en nou deze Omgevingswet gaat veel impact hebben op de manier waarop we werken binnen ons team en natuurlijk ook daarbuiten, maar vanuit die hoedanigheid neem ik jullie mee in wat er gaat veranderen in de dienstverlening. Eigenlijk alles rondom de vraag van wat merkt de inwoner hier eigenlijk van? Eentje door naar de volgende. Ja, in dit onderdeel zal ik mij specifiek gaan richten op de maatschappelijke kant van de Omgevingswet, dat maatschappelijke doelstellingen en die kern zitten. Maar in ja, in het samenwerken aan een betere leefomgeving. Samenwerking tussen de gemeente, inwoners en initiatiefnemers en de samenwerking waarbinnen vooral meer ruimte is voor creativiteit van inwoners en ondernemers en meer gekeken wordt naar de mogelijkheden. Ja, binnen ruimere kaders en in ruimere kaders. En om eigenlijk ja, dat omgevingsplan onder andere en omgevingsvisie. Dit doel van de Omgevingswet sluit nauw aan op onze eigen ambities en visie op dienstverlening van onze eigen gemeente, waarin we de inwoner centraal stellen. Principe van hostmanship en digitaal werken waar mogelijk en persoonlijk waar nodig. Nou met de invoering van de Omgevingswet vindt er een verschuiving plaats, een rol van de overheid en inwoners en initiatiefnemers komen zelf meer aan het roer te staan met hun initiatieven en de gemeente werkt hierin samen met de inwoners en initiatiefnemers. In plaats van aanvragen direct te toetsen aan de geldende regels wordt er vooraf meer naar het initiatief gekeken vanuit verschillende perspectieven en geadviseerd. Hierop ga ik het later nog iets verder. Door maar eerst wil ik iets meer meenemen in hoe we dat gaan bereiken. Door deze verschuiving komt het proces. Ja, komt er eigenlijk meer nadruk te liggen op de voorkant van het proces? De onderzoeksfase initiatieffase in plaats van die toetsingsfase, die eigenlijk na een aanvraag komt. Nou, deze fase wordt uitgebreid en hierdoor wordt de toetsing makkelijker en zal sneller gaan zoals jullie net hebben gehoord, moeten we ook sneller beslissen op een aanvraag. Nou, hoe gaan we dit bereiken? De gemeente zal dit proberen te bereiken door de dienstverlening daarop aan te passen en veel meer in te zetten op de onderzoeks- en initiatieffase en in deze fase staat de gemeente naast de initiatiefnemer om deze te voorzien van de juiste informatie en te begeleiden in het te realiseren initiatief. Deze klantgerichte dienstverlening. U ziet dan aan, nou ja, voor mij linkerkant denk ik voor u ook het plaatje van hoe wij nu met name werken. Een groot deel is informatieve dienstverlening en zaakgerichte dienstverlening. Dan komt als het ware de klantgerichte dienstverlening bij. Hier is voornamelijk de aandacht voor initiatiefnemers en het samenwerken aan hun initiatief. Dit zal verder worden ontwikkeld in de aankomende tijd. Er komen bijvoorbeeld persoonlijke contactpersonen die initiatiefnemers tijdens dit proces gaan ondersteunen. Daarnaast zal er ook een verandering zijn in informatieve en zaakgerichte dienstverlening. Begin over het algemeen bij de informatieve dienstverlening. Dus daar neem ik jullie ook even in mee. Het is om het wat te verduidelijken. Kijk iemand die nu iets wil veranderen aan zijn leefomgeving maakt niet zoveel uit wat klein of groot is, hè? Dus het kan een eigen huis zijn, maar het kunnen ook grotere initiatieven zijn begint over het algemeen met zoeken naar informatie. Momenteel zit dat enorm versnipperd. Iedere instantie heeft wel een eigen website met formulieren en informatie. Ja en in de nieuwe situatie zal dat samengebracht worden. Daarbij is de gemeente het eerste loket is op de één loket gedachte. Komt straks ook nog even terug? Zo gaat het er straks uitzien. Nemen jullie even mee naar? Ja, het omgevingsloket hier ja met een aantal heldere opties kan de initiatiefnemer makkelijker benodigde informatie verzamelen en stappen zetten. Zoals jullie zien zijn er eigenlijk 3 hoofdonderdelen. Ja, ik wil wat veranderen. Vergunningscheck direct naar aanvragen of kijken naar de regels op de kaart en daarboven staat een aantal onderwerpen. Nemen jullie even mee in het checken op de kaart op de kaart er strakjes te zien welke regels er gelden voor een bepaald adres. Hierin worden dus al die regels samengevoegd van rijk, provincie, waterschappen en gemeenten. Met deze informatie kan iedereen dus zelf op het gewenste moment onderzoeken wat er mogelijk is. Om dit te realiseren is de achterliggende ICT-omgeving heel belangrijk. Het moet allemaal zorgvuldig gevoed worden met data. En nou, we noemen toepasbare regels. Ik weet niet of jullie de termen al eens hebben gehoord, maar op deze manier worden eigenlijk. Regels toepasbaar gemaakt, dan kunnen mensen op een heldere manier eigenlijk de informatie vinden. We zijn hier natuurlijk volop mee bezig aan de achterkant. Ik ga er nu even niet veel meer op in, maar dit is hoe het eruit komt te zien. Straks. Als we nou een keuze maken naar een vergunningscheck, dan kan bijvoorbeeld een eenvoudig initiatief, nou noem ik zei net een verbouwing aan een huis als een kleine verbouwing binnen een bestemmingsplan past, dan kan een initiatiefnemer vaak direct ook een aanvraag doen voor de juiste vergunning. Nou, die kan direct ingevoerd worden en nou eigenlijk digitaal aangevraagd worden deze omgeving die wordt afgegeven, is een omgevingsvergunning waarbij de verschillende onderdelen ook samengevoegd worden. Dus er komen zo min mogelijk losse vergunningen naast elkaar te staan. De gemeente die is daarbij dus dat het eerste aanspreekpunt op de één loket gedachte, dus als het breder gaat ook waterschappen bij betrokken zijn, dan wordt dat er uiteindelijk ingevoegd. Als een initiatief niet direct tot een aanvraag leidt, dan neemt de initiatiefnemer contact met ons op. We hebben daar een optie staan. Contactgegevens voor klantgerichte dienstverlening. Nou ja, zo komt het ongeveer uit te zien in ieder geval als het niet zo helder is, dan kan er contact opgenomen worden met de gemeente en dan komen we. Maar in de laatste set, dan gaan we over naar het initiatief. Dit is een proces dat we echt nu nou ja, weer opnieuw aan het neerzetten zijn. Later komt er nog veel meer informatie over, maar ik neem jullie even kort mee in van nou, wat gebeurt er dan met zo'n initiatief? Wat is er dan anders dan nu nou voordat er dus daadwerkelijk een een aanvraag komt, gaan we dan een initiatieffase starten in? In deze fase is er ruimte voor onderzoek, samenwerking van verschillende partijen en afdelingen. En ook participatie. We hanteren hier ook het principe. Ja, tenzij dus als iemand met een idee komt, dan gaan we niet meteen kijken. Van nou past het idee binnen onze regeltjes ja of nee en we wijzen hem af of wijzen hem toe en dat is echt een aanvraag werk. Maar we gaan echt kijken, wat is er mogelijk? En als er iets in eerste instantie niet mogelijk is, gaan we samen kijken, hoe kunnen we iets wel mogelijk maken? Nou, tenzij het echt helemaal niet wenselijk is voor de omgeving natuurlijk, maar goed, dat zal elk uit het advies komen. In dit nieuwe proces krijgt de initiatiefnemer echt een contactpersoon bij de gemeente. En samen onderzoeken ze de ja mogelijkheden en de beperkingen van het initiatief. Daarbij kan er een initiatief tafel worden georganiseerd, waarbij de initiatiefnemer het verhaal kan doen en vervolgens eigenlijk van alle kanten. Nou ja, adviseurs zitten aan tafel en die kunnen hun advies letterlijk gewoon daar aan tafel al geven waarmee de initiatiefnemer samen met de contactpersoon het proces verder kan vervolgen. Daar heb ik ook dus eigenlijk participatie bij gezet. Dit is ook iets waar we initiatiefnemer in deze fase bij kunnen ondersteunen door verschillende middelen in te zetten en te zorgen dat participatie mogelijk wordt. Het blijft wel aan de initiatiefnemer. Om participatie daadwerkelijk uit te voeren nou. Vervolgens kan echter de gemeenteraad erbij betrokken worden. Mijn collega, die over twee weken komt presenteren, die gaat daar wat dieper op in. Daar ga ik nu niet op in. Nou, ik sluit eigenlijk af met uiteindelijk ligt er als het goed is, een heel heldere aanvraag voor een vergunning of een ontheffing en kunnen we nou ja, van het in het initiatief formaliseren en realiseren? Doormiddel van een ja van een vergunning. Dat was hem, zijn er vragen?
Er zijn inmiddels 3 vragen binnengekomen. Charlotte Bos van D66 heeft een vraag gesteld. Bij zaakgerichte dienstverlening denk ik aan commerciële dienstverlening. Dat klopt niet, toch? Nee, nee.
Nee, het gaat echt meer om. Ja, het is ook nog niet een term die we helemaal echt zo gaan gebruiken, maar het gaat meer om eventjes een beeld te krijgen. Op dit moment krijgt iemand letterlijk een zaak, een aanvraag onder zijn neus en die toetst die aan de regels. Dat is ook de zaak gericht. Kan het of niet, het idee en waar we naartoe gaan is veel meer ruimte om in gesprek te gaan met de persoon en dan kan die zaak helemaal veranderen en nu zou je als het ware een nieuwe aanvraag moeten gaan doen. En komt er weer een nieuwe zaak en kijken we weer naar die zaak en dat wat meer samenvoegen en wat meer ja, wat flexibeler mee om en kijk van nou dat een idee kan ook een heel ander idee worden gedurende de tijd op het moment dat ja dat dat wenselijk is, dus het is meer om een term om een beetje een beeld te geven van het verschil in werkwijze. Ja, dankjewel.
Ik reageer even op dankjewel voor de toelichting, maar ik geef nog...
Sorry, Voorzitter. Henk, zou ik even mogen zeggen dat het woord 'zaak' mij op het verkeerde been zet. Dus de toelichting begrijp ik, maar dat wil ik even meegeven. Dank u, excuus Voorzitter dat ik niet via u sprak.
Maar het woord 'zaak' is toch wel een vrij normaal woord en betekent niet zakelijk. Zaken betekent meer geval of initiatief en ik denk dat die zin hier gebruikt wordt, ja. Precies.
Ik geef even mee dat daar naar de bewoner toe op gelet wordt. Inderdaad, mevrouw.
Mevrouw Monica Velu van Gemeentebelangen heeft ook nog een vraag gesteld. Er zijn ontzettend kleine lettertjes. Ik moet heel dicht bij het scherm kijken, dus ik raak uit beeld op die manier. Een procedurele vraag: afgelopen week lag er een drieluik gevouwen folder in mijn brievenbus over het Zocherpark. Vroeg en Rust wordt in Leidschendam-Voorburg een dergelijke folder ook verspreid over de Omgevingswet met een uitleg voor de inwoners. Misschien meer algemeen: hoe gaat de informatievoorziening naar de inwoners eruitzien? Wie kan daar iets over zeggen? Ja.
Daar zijn we nog over bezig om over na te denken ook. Het is vooral natuurlijk ook belangrijk dat de initiatiefnemer zelf heel duidelijk wordt meegenomen, want zoals Cassandra net al zei, het is wel de vraag van.
Als ik even mag onderbreken. Volgens mij gaat het meer over de informatievoorziening van de Omgevingswet zelf. Ja, volgens mij is dat de bedoeling, dus niet over de initiatieven, maar over de Omgevingswet zelf, dus voor 1 juli 2022. Hoe gaan we onze inwoners informeren?
Ja, er staat inmiddels wel het een en ander al op de website. We zijn in gesprek met LV en we gaan inderdaad nadenken over hoe wij de inwoners informeren en of dat met een folder wordt of anderszins. Daar wordt nog over gedacht. Het is ook nog een beetje vroeg om dat nu al te doen, hè? Want de inwoner gaat er feitelijk pas iets van merken op 1 juli. Maar we zijn daar zeker over aan het nadenken, hoe we dat gaan aanpakken. En ja, nogmaals, of dat een folder wordt of iets anders, dat is nog open. Er zijn natuurlijk allerlei manieren om de inwoner te informeren hierover.
Ja, dankjewel. Dan heeft de heer Coert Bregman een vraag gesteld: bij initiatief is er keuze voor vergunning of melden? Is er ook een keuze voor vergunningsvrij bouwen c.q. verbouwen? Ja, dan...
Dan geef ik het antwoord, ja, dat hangt af van de regels. Dus op het moment dat u een idee heeft en u gaat dat opzoeken op die kaart die ik net liet zien, dan komen daar de regels te staan. Op het moment dat iets vergunningsvrij is, dan zal dat daar ook tevoorschijn komen. En dan hoeft er inderdaad geen vergunning aangevraagd te worden. Oké, dankjewel.
Dan zie ik verder geen vragen in de chat. Ik heb zelf ook nog wel een vraag bij die initiatieventafel. Daar zei u dat er adviseurs aan tafel zouden kunnen zitten, maar ik vraag mij af of er ook niet andere belanghebbenden aan tafel willen zitten, zoals mensen die betrokken zijn of gevolgen ondervinden van zo'n initiatief. Kan dat ook?
Aan de eerste initiatieven tafel. Dat is echt om de initiatiefnemer het verhaal te laten doen van het idee en dat vanuit de gemeente te kijken van ja, wat is er mogelijk? Naast de plannen leggen zoals ik al zei, is participatie zeker wel een onderdeel van dit proces en zullen we ook de contactpersoon, dat heet dan een integraal casemanager of zaakmanager, die zal met de initiatiefnemer samen ook gaan kijken voor wat er nodig is en wat er mogelijk is. Op participatie daarin zullen we ondersteunen op het moment dat daar bijvoorbeeld een bijeenkomst wenselijk is van bewoners. Dan ja, is daar de mogelijkheid ook om dat te gaan organiseren. We zijn daar wel mee bezig om dat ook wat beter vorm te geven. Dus wat duidelijker de mogelijkheden voor participatie vast te leggen. We hebben die tien regels al voor participatie en ja, we zullen de initiatiefnemer daarbij ondersteunen. Wat overigens ook nog een mogelijkheid is en dat wordt ook ontwikkeld, is om met andere instanties aan te sluiten. Dat heet een omgevingstafel. Heb ik hier even nog niet in meegenomen. Die is echt nog in een beginfase, maar daar komt ook een mogelijkheid toe.
Oké, dankjewel. Ik zie verder geen vragen in de chat. Zijn er nog vragen van raads- of commissieleden? Zijn er vragen binnengekomen? Nee.
Van de griffie dat er geen vragen zijn binnengekomen. Er zijn verder ook geen vragen.
Voorzitter, er zijn wel vragen, want ik heb er nog een gestuurd.
Oh nou oh die maar die. Zie ik nu pas ja, gelukkig kleine lettertjes hier, hè? Nou vertel het dan maar, Monica. Mijn
Mijn vraag was nog even aanvullend, het klopt inderdaad dat ik vroeg om informatie voor de inwoners voor de hele Omgevingswet, dus niet alleen wat het digitale loket betekent, maar ook de participatie die daarbij hoort, dus gewoon het hele verhaal. Eventjes op papier en niet alleen online, omdat nou eenmaal niet iedereen online zit. Dus vandaar mijn pleidooi voor een folder die gewoon huis aan huis in de bus gegooid wordt, dus daar ging het mij om. Dat
Is dat duidelijk? Ik weet niet of er nog iemand is die daarop wil reageren.
Nee, dat is helder. Ja, dat ligt, dat ligt voor de hand natuurlijk, hè? Dat we meerdere manieren, dat doen we volgens mij altijd, om de inwoners te informeren. Oké, dankjewel.
Dankjewel. Ik kijk even indringend naar de chat. Ik zie niemand over het hoofd, ik zie niets meer. En als er niets meer is, dan heb ik de neiging om de bijeenkomst te gaan sluiten. Nee, ik zie niemand die nog iets wil zeggen. Ook van buitenaf zijn er geen vragen binnengekomen. Nou, dan wil ik Jeanet, Rintjema en Cassandra Joussen heel hartelijk bedanken voor de toelichting. En over twee weken gaan we verder. Het is natuurlijk inderdaad een project. Er is nauwelijks meer een project te noemen, meer een programma dat ontzettend uitgebreid is en complex. Dus het is goed dat we daar regelmatig over geïnformeerd worden. Nou, het gaat puur om informatie en de raadsleden kunnen dat meenemen voor de verdere besluitvorming, die ook dit jaar nog gaat plaatsvinden. Bedankt in ieder geval, bedankt ook raads- en commissieleden en collegeleden die ingelogd zijn. Bedankt voor de aandacht en de mensen thuis. Ook bedankt. En nou ja, graag tot de volgende keer. Ik sluit hiermee de bijeenkomst.