Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dan open ik hierbij deze vergadering. Welkom aan iedereen die er is. En vooral aan jullie, de kinderen die de vragen gaan stellen, maar ook aan de wethouders, want die zijn ook te gast hier bij deze vergadering en de raadsleden zijn hier nu ook te gast omdat ze gaan zien hoe jullie de vragen stellen. Jullie zijn de hoofdgast van vandaag en we hebben een half uur voor een hoop vragen, dus ik geef als eerste het woord aan de kinderen die komen namens de basisschool De Voorhof in Voorburg en die gaan een vraag stellen aan wethouder Bremer, dus die vraag ik ook alvast of ze bij de microfoon wil gaan staan met haar kaartje, zodat ze goed kan luisteren naar jullie vraag. En die mogen jullie bij die microfoon stellen. Oké.
Mogen we zeggen: de gemeente Leidschendam-Voorburg is een vrij rijke gemeente. Welke activiteiten organiseren jullie voor kinderen die het minder hebben?
Nou, dank jullie wel voor de vraag. Mijn naam is Bianca Bremer, dat hadden jullie van de burgemeester al gehoord. Ik mag wethouder zijn in onze mooie gemeente en ik moet allereerst zeggen dat ik het een ontzettend lieve vraag vind van jullie dat jullie denken aan de kinderen waarvan de ouders misschien iets minder geld hebben om leuke dingen te doen, dus allereerst complimenten voor de vraag, helemaal goed. Ja, het is natuurlijk altijd heel moeilijk, want sommige mensen vinden het heel lastig om eerlijk te vertellen dat ze niet zoveel centjes hebben. Dan schamen ze zich soms een beetje voor, dus hebben we afgelopen zomer in Leidschendam-Noord, maar het was voor de hele gemeente, dus ook voor Stompwijk en Voorburg, in de zomervakantie iedere dag gratis activiteiten bedacht voor de kinderen, maar ook voor hun ouders en voor hun opa's en oma's. En dan mochten ze, als ze zin hadden, daaraan meedoen, want jullie weten ook, in de zomervakantie gaan veel van jullie op vakantie en dan kom je terug op school en dan is het de eerste dag: waar ben jij geweest en waar ben jij geweest? En dan zit je vol verhalen, en dat wil je graag vertellen. En dan voor kindjes die dan niks hebben meegemaakt, die zes weken thuis zijn geweest, en het is bijvoorbeeld heel slecht weer geweest, ja, die zijn altijd een beetje verdrietig dan op de eerste dag na de zomervakantie. Dus wij dachten in de gemeente, hoe leuk zou het zijn als wij dan iets organiseren dat zij ook kunnen vertellen dat ze ontzettend veel leuke dingen hebben gedaan? Want je hoeft niet altijd naar het buitenland om een hele leuke dag of een vakantie te hebben gehad. Dus op die manier proberen we al onze kinderen te betrekken en kinderen waarvan de ouders iets minder rondjes hebben om die ook wat te bieden. En we hebben ook nog wethouder Philip van Veller, die heeft een heel mooi armoedebeleid gemaakt en die probeert ook ouders te ondersteunen, financieel als het eventjes niet gaat, of te helpen naar werk. Dat doet Astrid van Eekelen en zo hebben we een heleboel dingen in deze gemeente om het iedereen zo goed mogelijk naar de zin te maken, maar ook om te zorgen dat alle kinderen gezond en veilig kunnen opgroeien. Is dat voldoende? Ja, echt, nou dank jullie wel. Dank.
Jullie wel bedankt voor de vraag. Ja. Dan is de volgende vraag die wordt gesteld door kinderen vanuit de Driemaster aan wethouder Van Eekelen. Dus ook die vraag ik of zij vast plaats zal nemen. Misschien later. Oké.
Onze vraag gaat over kinderen die vapen. Wat gaat u doen aan de kinderen die vapen? Want er zijn heel veel kinderen die nog steeds niet willen stoppen met vapen en als u het gaat verbieden, gaan ze toch door met vapen. En dat is nog steeds een probleem, want het is heel slecht voor ze. Dankjewel.
Jongens, goed bedacht en jullie hebben gelijk, want vapen is natuurlijk heel ongezond. Vapen, net zoals roken, is heel ongezond en wij willen graag in de gemeente dat iedereen gezond opgroeit. En daar doen we van alles aan. We zeggen: je moet voldoende sporten, je moet voldoende bewegen, je moet gezond eten. Maar daar hoort ook bij: je moet niet roken en je moet niet vapen. En wat we dan doen, is dat we proberen bij de scholen ook uit te leggen wat het met je doet. Roken en vapen, hoe slecht het voor je is, en daarmee hopen we dat jullie allemaal horen dat het slecht is en dat je dat dus niet gaat doen. En het tweede is dat we ook op school rookvrije schoolpleinen hebben en daar mag niet gerookt en mag ook niet gevaped worden en daardoor proberen wij dat mensen denken: nou, ik mag hier niet roken, ik mag hier niet vapen, laat maar zitten, dan doe ik het liever niet. En dat is uiteindelijk wat wij als gemeente heel graag willen.
Heel goed. Nee, wacht even. Wil je nog een vraag stellen? Dat mag. Moet je even de microfoon weer aandoen, dan kan iedereen het horen. Dat is wel zo leuk.
Maar stel je voor, u ziet iemand zo vapen, gaat u dan bijvoorbeeld de politie inschakelen of zoiets, of gebeurt er dan iets met diegene? Want het is alsnog slecht voor ze, maar is het ook echt verboden voor de kinderen of mogen ze het wel doen? Zo zo.
Zo dan, ik heb nog een hele avond te gaan. Nou, kijk, als iemand op straat aan het roken is, dan ga ik er niet zomaar naartoe. Dat doe ik niet, maar als het op school gebeurt of op een plek waar het echt niet mag, dan gaat natuurlijk wel diegene er naartoe. Of dat nou gelijk de politie is, dat geloof ik niet, maar wel de meesters of de juf en zeggen van joh, dat mag hier niet, niet doen.
Dank jullie wel. Even kijken. Dan wordt de volgende vraag gesteld door de kinderen van de Margriet. En die stellen de vraag aan wethouder Keus, dus die vraag ik ook om naar voren te komen. Onze vraag...
Vraag is, waarom is er eigenlijk een lerarentekort? Sommige kinderen zijn voor maanden niet naar school gegaan omdat er een lerarentekort is. En wat doet de gemeente eigenlijk om mensen leraar te laten worden? Ja. Ja, dankjewel.
Dankjewel en een hele goede vraag inderdaad, want er is sprake van een lerarentekort en dat is eigenlijk heel gek, want volgens mij is het een van de leukste beroepen die er is. Kunnen jullie dat bevestigen? Ja toch. Volgens mij is het leukst kijken. Zulke kinderen ziet dan hoe leuk is het dat je daar voor de klas mag staan dus. Eigenlijk is dat heel gek en wat wij willen als gemeente willen ook laten zien aan iedereen hoe leuk dat vak van leraar is en hoe belangrijk het ook is om kinderen dingen te leren. Dat doen we dus bijvoorbeeld met de dag van de leraar. We hebben laatst hebben we alle scholen, hebben we een kaartje gestuurd om te vertellen dat we als gemeente supertrots zijn op al die leraren, maar ook eigenlijk ook de mensen die het mogelijk maken, hè dat de leraren voor de klas staan dat we daar supertrots op zijn en we hebben daar ook wat chocolaatjes mee gestuurd en niet dat je daarmee gelijk iets oplost, maar het is wel om aan te geven hoe belangrijk we het vinden. En daarnaast ook heel belangrijk is dat we bijvoorbeeld goede schoolgebouwen hebben, want dat is heel belangrijk voor jullie, hè? Omdat ja jullie ook een goede gezonde plek nodig hebben om te leren, maar ook voor een leraar die heel de dag toch in zo'n gebouw staat, moet het toch ook aangenaam zijn. Dus ook op die manier willen wij het vak aantrekkelijker maken. Ja en daarnaast uiteindelijk hè, als jij ik hoorde net iemand die wilde ook heel graag juf worden, maar als jij juf wil worden hier in deze gemeente, ja, zou je bijvoorbeeld ook een woning ook wel moeten hebben en zo probeer ik samen met mijn collega ook ervoor te zorgen dat als er woningen zijn. Dat daar ook bijvoorbeeld woningen gereserveerd worden voor leraren, zodat die ook hier kunnen wonen. Want als zij heel van heel ver moeten reizen, ja, dan is het niet zo leuk en je staat elke dag in de file of je moet elke dag wachten op de bus en op die manier proberen wij toch stapje voor stapje het aantrekkelijker te maken, zodat we ook voldoende juffen en meesters hier hebben. Hebben jullie nog ideeën hoe wij dat beter zouden kunnen doen?
Maar wat als u alles heeft geprobeerd om mensen hier juffrouw of meester te laten worden? Maar het lukt nog steeds niet en kinderen blijven bijvoorbeeld 3 maanden, of ik weet niet hoe lang, te lang thuis. Wat gaan jullie daar dan aan doen?
Ja, dat is natuurlijk, dat willen we natuurlijk echt voorkomen. Dus ja, wij zullen dan echt moeten kijken, want hè? Wij spreken altijd over leerplicht, hè? Maar het gaat eigenlijk over dat jullie allemaal het recht hebben om te leren. En dan moeten wij als gemeente ook, maar ook samen inderdaad met de scholen, maar misschien ook wel met andere gemeenten om ons heen, moeten we er echt heel goed over gaan nadenken hoe we dat toch op een andere manier dan kunnen regelen, maar daar heb ik ook wel vertrouwen in dat dat wel gaat lukken. En ook als jullie misschien juf of meester willen worden, hè, ook dan hou ik me aanbevolen. Probeer inderdaad ook je af te vragen van, is het misschien wat voor mij? Want ik denk dat het echt een van de leukste beroepen is. Naast wethouder natuurlijk die er is. Dus het is een heel leuk beroep. Mensen denken soms ook dat het niet altijd even goed verdient, maar leraren verdienen ook echt wel goed. Dus als ze dat misschien in de weg zit en ja, dan denk ik echt wel dat we met elkaar voor kunnen zorgen dat we genoeg leraren hebben. Daar heb ik alle vertrouwen in. Ja, dank jullie wel. Dan
Gaan wij naar de volgende vragenstellers, dat zijn de kinderen van De Parachute en die hebben een vraag aan wethouder Van Veller. De Parachute. Ja, dat zijn jullie ja, welke school is dat eigenlijk waar jullie op zitten, nog even met je groep 8? Ja. Onze vraag...
Vraag is, wat doen jullie tegen pesten? Want er wordt best wel veel gepest op veel scholen. En nou, die leraren kunnen er wel wat van zeggen. Dus bijvoorbeeld of je krijgt straf of je moet nablijven of zo, maar dat betekent niet altijd dat ze voorgoed stoppen en dat kan kwetsen, zeg maar. En mijn vraag is, doet de gemeente daar wat aan of is dat alleen de leraar en directeur?
Is ook een hele goeie vraag en ook wel een vraag die best wel persoonlijk is, hè? Ik wou eigenlijk zeggen, wat doen jullie zelf daartegen? Want uiteindelijk is het natuurlijk een kwestie in eerste instantie in eerste plaats voor jullie klas zelf, dus er zijn wel programma's ook die klassen of die scholen doen om kinderen met elkaar in gesprek te laten gaan van goh, waarom doen jullie dit eigenlijk en wie zijn nou de pesters, wie zijn de volgers? En soms zijn de pesters eigenlijk mensen die heel bang zijn om zelf gepest te worden, hè? Dus dat is best wel ingewikkeld en dat is heel goed als je daar als groep samen mee in gesprek gaat. Nou, dus dat is altijd het hangt echt in de eerste plaats van jezelf. En dan bij de groep en dan natuurlijk heb je de leraar. Die is natuurlijk heel goed in staat om te kijken, hoe gaat het in de klas, maar niet op het schoolplein. Daar zijn jullie zelf weer bij. Nou en dan heb je natuurlijk daarboven. Heb je nog de directeur? Die zit niet iedere dag in de klas, maar die kan die leraar wel weer helpen om weer na. Nou ja, om ook weer natuurlijk met jullie in gesprek te gaan en te kijken, hoe gaat dat? En dan daarboven heb je natuurlijk inderdaad de gemeente. Maar ja, die hebben ook weer andere mensen die ons helpen, sommige bijvoorbeeld mensen die worden gepest die die komen niet meer op school, dus we hebben ambtenaren die letten erop dat iedereen naar school gaat. Dat heet leerplicht en die leerplichtambtenaren zoals dat dan heet. Die zijn ook met de school in gesprek van goh, hoe komt het nou dat iemand niet meer op school komt en wordt hij misschien wel gepest of iets anders? Nou en als je kijkt naar degene die gepest wordt, die moet soms ook wel een beetje worden geholpen, bijvoorbeeld omdat die heel erg nou ja, toch wel triest is. Of in de put zit omdat hij zo gepest is, maar ook bijvoorbeeld om hem te helpen of haar te helpen om een beetje voor zichzelf op te komen of iets leuks te doen, zodat er misschien toch weer iets moois ontstaat in plaats van dat iemand in de put zit. Dat heet jeugdzorg jeugdhulp en dat doen we ook heel veel mee als gemeente dus we proberen als gemeente wel iets te doen, maar het zit allemaal een beetje eromheen, hè? Uiteindelijk gaat het om de kinderen zelf en dit is een beetje ook over jullie, dus ook hier weer de vraag, wat kun je zelf doen in eerste instantie en pas later ook natuurlijk, wat kan. Wat kan de school doen, wat kan de leraar doen, de directeur? En wij als gemeente? Iedereen doet er het nodige aan, maar het komt uiteindelijk neer op jullie zelf. Wil je
Nog iets over zeggen? Ja want. Nee, nee, maar er wordt vanaf de tribune bemoeid, jullie begeleiders bemoeien zich met deze vergadering, maar jullie werden net door de wethouder die zei iets terug tegen jullie wat je zelf kan doen. Ik zag jullie knikken en volgens mij dachten jullie nou, daar heeft ie wel een punt als ik jullie zo.
Die vindt dat het beeld ook... En die mag je ook stellen, maar heel even wachten. Als je heel even wacht, want even dit punt hè? Want jullie komen improviseren met een belangrijke vraag aan de wethouder. Heeft hij graag antwoord op gegeven, maar hebben jullie het antwoord gehoord? Dankjewel, dan stoppen we even. Dit punt mag je de volgende vraag, mag je nu stellen. Ga je gang. Nou...
Ja, zeg maar, wacht heel even, er wordt nu een beetje gelachen. Dat is omdat die eerste vraag al op het scherm was, maar het zijn allebei belangrijke vragen, hè? Dus daar gaat het even om. Die hebben jullie net gesteld? Dat is goed dat je die hebt gesteld en deze vraag gaan we nu ook laten beantwoorden door de wethouder.
En voor de mensen thuis. Dit gebeurt heel vaak. Ik krijg altijd de meeste vragen en dat komt omdat ik de wethouder ook van Financiën ben, van het geld. En ja, die vraag houdt veel mensen ook natuurlijk bezig. Ja, hoe komt het nou zo dat die boodschappen de laatste tijd zo heel duur zijn? En dat is eigenlijk een vraag die gaat over de economie. Hoe komt het nou dat dingen soms duur zijn en soms wat goedkoper en soms duurder worden en soms goedkoper? En dat is als er meer vraag is naar dingen, dan wordt het ook vaak duurder omdat er veel mensen zijn die er toch iets voor over hebben. Nou, degene die iets aanbiedt, hè, die iets wil verkopen, die kan dan vragen of die die prijs wat hoger zet. En de afgelopen tijd zijn er heel veel dingen gebeurd, waardoor die prijzen omhoog zijn gegaan. Bijvoorbeeld na de coronatijd zijn mensen plotseling weer van alles gaan doen en van alles gaan kopen, dus dan werd die vraag hoger. En natuurlijk de oorlog in Oekraïne, die bracht dat energie duurder werd, hè? Gas en olie daarmee ook, dus ja, om dingen te maken heb je energie nodig. Ja, die energie werd duurder vanwege de oorlog en dus werd het ook duurder om dingen te maken. Nou, een derde punt is de lonen. Mensen die krijgen meer geld voor hun werk. Maar ja, dat moet dan wel worden betaald, dus dat werkt dan door in die prijzen. Die prijzen gaan weer hoger omdat mensen dingen maken en meer verdienen. Nou, en het laatste, en dat is wel heel belangrijk, dat is belastingen. Eigenlijk komt het ook wel een beetje door de gemeente zelf en door de overheid als geheel, want alles in de boodschappen zit ook weer belasting. En ook als mensen werken moeten ze belasting betalen en dat zit er een beetje in die boodschappen. En daarom ben ik als minister of, ik zeg altijd minister, ik zeg altijd minister, zie je weer. Ik heb op het ministerie gewerkt, en ik.
Als wethouder van Financiën komt die kabinetsformatie eraan. Je weet maar nooit, als wethouder van Financiën ben ik dus ook heel erg streng dat we niet te veel belastinggeld uitgeven, want alle belastinggeld moet uiteindelijk ook weer worden betaald. En dan worden die boodschappen nog duurder, dus daarom let ik altijd hier heel erg op hoeveel geld we uitgeven en dat het niet te veel wordt, want die belastingen gaan weer omhoog. Ja, dan hebben alle mensen daar toch weer last van en dan op het laatste natuurlijk, wat ik ook doe, is de mensen die echt die boodschappen niet meer kunnen betalen helpen. Dus we hebben uitkeringen voor mensen die echt helemaal geen geld hebben of geen werk of anderszins moeten worden geholpen en er zijn allerlei regelingen als mensen te weinig geld hebben. Ook met name voor kinderen natuurlijk, ook voor leerspullen of voor een fiets of dergelijke. Daar helpt de gemeente ook mensen mee die het echt niet meer kunnen betalen. Ik.
Kijk even naar de vragenstellers, was het antwoord duidelijk? Ja, goed zo, nou dank jullie wel en bedankt. Dan staat wethouder Belt al op, want die heeft gezien hoe leuk het is om jullie vragen te mogen beantwoorden. Dus die wil heel graag naar de microfoon en aan hem wordt de vraag gesteld door de kinderen van de Groen van Prinstererschool. Komen jullie maar naar voren. Ja, dames, ga je gang. Ga je gang.
Dank jullie wel en ik snap die vraag natuurlijk ontzettend goed, want dat is de plek. De school waar jullie het meest van de week zijn, dus dan wil je dat het een goede plek is. Maar het antwoord is dat je gelukkig heel veel kan doen om het een heel milieuvriendelijke plek te maken. En dat kunnen jullie ook weer heel veel zelf doen. Dus bijvoorbeeld zorgen dat je ook op school zuinig met energie omgaat, hè? Dus het licht op de wc uitdoet. Maar je hebt ook op heel veel scholen dat er bijvoorbeeld kweektuintjes zijn of moestuintjes van leerlingen, of dat leerlingen bijvoorbeeld met elkaar de omgeving van de school opruimen. Ook dus een soort afvalacties, dus dat kan je zelf doen en je kan, wat ik ook een hele mooie vind, want jullie hebben ook allemaal leerlingenraden. Is dat altijd als ik daar ben of als onze collega's er zijn, dan gaat het bijna altijd over groen of over duurzaamheid, hè? Dan komen er ideeën uit om het schoolplein te vergroenen of om zonnepanelen op het dak te leggen en daar werken we als gemeente met de scholen heel erg aan samen. En dat zit ook op al die onderwerpen en het leuke is dat daar. Daar hebben we ook hele goede voorbeelden van. Wat bijvoorbeeld parachute is hier ook natuurlijk. Daar hebben we een paar jaar terug een heel mooi groen schoolplein aangelegd. En wat we willen is dat alle scholen een groen schoolplein krijgen, dus daar werken we met de school aan. Maar vanmiddag waren Jeffrey en ik ook bijvoorbeeld bij de Lusthof en daar zijn heel nieuw energie- en luchtsystemen geplaatst en de gemeente betaalt dat dan. En maakt dat plan samen met de school, dus er gebeurt heel veel en ook de Vijverhof is hier ook daar is ook een heel nieuw plan, komt eraan en die school wordt nou ja, bijna energieneutraal. Maar het belangrijkste vind ik en dat geef ik jullie als tip ook mee. Zeg het in die leerlingenraad en tegen het schoolbestuur en dat ze met ons de samenwerking moeten aangaan.
Dat gevoel beantwoordt jullie vraag. Daarom dank jullie wel voor het stellen. Dan zijn we nu aan het eind van de vragen zoals ze gesteld zouden worden en behalve over klimaat en duurzaamheid hebben we het net ook bij de pizza over gehad. Gaat wethouder Belt ook over? Ja, hoe laat je mensen nou meer meedoen met wat er speelt? Of hoe doen wij meer mee met wat mensen belangrijk vinden in de gemeente? Dus daarom krijgt hij nu het laatste woord, want daarom is hij ook als wethouder verantwoordelijk of bezig met hoe we van jullie horen wat er leeft. Dus wethouder Belt, u mag afsluiten. Ja, dank.
U wel, voorzitter. Ja, en ik zou eigenlijk, en dat is eigenlijk niet normaal hier, want dat mag eigenlijk niet van de voorzitter, maar ik zou eigenlijk willen starten met jullie een ontzettend compliment te geven, want ik vind het ontzettend tof en stoer en dat we alle mensen die hier zitten een keihard applaus geven. En dan zeg ik er direct achteraan dat wat mij betreft, maar daar gaan we het natuurlijk ook met de gemeenteraad over hebben, dat we dit volgend jaar nog een paar keer doen en dat we dan ook andere scholen betrekken. En, wat we ook al gezegd hebben als college, dat we ook verder met jullie door willen praten. Want net in het pizza-momentje waren er al heel veel andere vragen, dus dat we graag ook bij jullie op de school langskomen om over een paar dingen door te praten en vragen te beantwoorden en samen mooie plannen te maken. Natuurlijk, dank jullie wel. En dan mogen jullie met mij mee naar buiten? Heel goed.
Hoor. Komt gewoon nog een vraag, hè? We waren al helemaal afgerond, maakt niet uit, ga je gang. Creatie komt uit chaos. Jongens, geeft niks. Oké, even alle aandacht hè? Nu hebben we weer een grapje gemaakt met z'n allen. Even aandacht voor de vragensteller, ga jullie gang, wat willen jullie vragen? Is het.
Is er misschien dat er kinderburgemeesters kunnen komen om ook mee te kunnen denken over hoe wij zeg maar ook ideeën kunnen geven eigenlijk. Dankjewel voor.
Ja, dat is gelijk een politieke vraag, hè? Maar wij stonden net al ook al even over te kletsen, hè, dus we hadden al wat voorwerk gedaan en toen zei ik tegen je, wat ik altijd een beetje jammer vind is dat we een kinderburgemeester hebben. Is dat het dan één iemand is, terwijl we eigenlijk gewoon een soort groep van kinderen zouden willen hebben waar we af en toe een vraag aan kunnen stellen of die met een vraag naar ons toe kunnen komen. Dus ik zie er wel heel veel in om te kijken of we een soort ja, een soort panel of een kindergroep kunnen hebben waar we dan echt met elkaar even een paar goede discussies hebben. Het is meer...
Ook zo van dat kinderen makkelijker aan kunnen komen om een vraag aan jullie te stellen dat het makkelijker kan, want nu hebben we natuurlijk de valuren, maar niet alle groepen, alle klassen hebben niet altijd valuren, dus dan ja, dan gaat het ook minder snel dat je dan zoiets aan zo iemand kan vragen. Ja, dat klopt en
En ik kijk, we hebben gezegd. We vinden het heel belangrijk dat we de ideeën en de vragen van kinderen en van jongeren veel makkelijker hier hebben, want er zitten allemaal super ideeën bij, dus we moeten dat regelen dat die ideeën veel makkelijker hier komen. Nou ja, voorzitter. Ik zou toch ook van het moment gebruik willen maken? Ik bedoel, de heer Made luthi heeft, zeg maar deze kinderraad of dit kinder spreker toch een beetje aangejaagd met de motie dus misschien wil hij daar ook nog iets over zeggen met uw toestemming.
Dank u wel, voorzitter, ja, klopt, ik kwam natuurlijk een paar jaar geleden met het idee. Dat heb ik hier met een aantal collega's natuurlijk ook gewoon voorbereid. We hebben de wethouder gevraagd om hiermee te komen. Nou, dat is vandaag volgens mij fantastisch gelukt, want ik heb een groep kinderen en ouders gezien die het een beetje spannend vonden, maar vooral ook heel enthousiast waren en ook gewoon hele mooie, goede inhoudelijke vragen hebben gesteld. Jammer dat het nu afgelopen is, maar gelukkig heeft de wethouder toegezegd om dit in het vervolg nog een aantal keer met jullie te doen. En als jullie of jullie andere vriendjes op school hier ook ideeën bij hebben, laat het vooral weten aan de wethouder en hopelijk tot volgend jaar. Dank jullie wel.
Dank jullie wel en wat jij zegt, hè, als je dit soort dingen organiseert, dan krijg je makkelijker ook dit soort vragen. Dat is ook precies waarom we vandaag zo bij elkaar zijn, hè, dus precies wat jij zegt was de bedoeling. Nou, ik denk dat we nooit te snel moeten evalueren, maar het was in ieder geval een succes. Dus hè? Dus wat...