Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Als eerste geef ik graag zo het woord aan Midvliet om de presentatie te geven. Het doel van de presentatie van beide kandidaten is een toelichting te geven en de raadsleden de gelegenheid te geven aanvullende vragen te stellen. De vertegenwoordigers van Midvliet, bent u klaar?
Nou allereerst natuurlijk dank voor de mogelijkheid om vandaag iets toe te lichten over Midvliet. We gaan een belangrijke periode tegemoet voor de lokale samenleving. En uiteraard ook voor Midvliet zelf.
Ik versta u niet. Ik weet niet of de... Een soort ook, ik zie u wel. U bent nu in beeld bij mij ook. Maar nog een keer proberen? Wel beeld, maar geen geluid. Oké.
Neem ik het even over als jullie het erg vinden, voorzitter, er zijn wat technische problemen denk ik. Wij zijn uiteraard, zoals jullie net aangaven, erg blij dat we in de gelegenheid zijn om even een korte toelichting te geven op de plannen van Van Midvliet. Dat zijn overigens plannen die wat ons betreft ongoing zijn. We zijn met heel veel zaken ook al begonnen. Ik ga nu even een korte presentatie delen op het scherm, dus ik hoop dat iedereen deze dan ook kan meekrijgen. Meneer de voorzitter, kunt u bevestigen dat de presentatie in beeld is? Volgens mij wel.
Goed, zo is Midvliet nummer één relevante lokale omroep voor de toekomst in Leidschendam-Voorburg in de komende 5 jaar. Midvliet is, zoals velen van u ook al weten, de samenwerkende omroep hier in ons verzorgingsgebied Leidschendam-Voorburg en ook in Wassenaar. Samenwerkingen met Omroep West en MBO Rijnland. We zijn een erkend leerbedrijf, het regionaal nieuwsnetwerk waar we in participeren, en een organisatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die bij ons actief zijn. Het krantje Vrijwilligerspunt, Talentenloods, Huygens Festival, al dit soort samenwerkingen zijn bij ons ongoing en zorgen ervoor dat Midvliet is wat het is en wat het moet doen voor de lokale samenleving. Voor ons is essentieel dat wij verbonden zijn met die lokale samenleving en dat we dus relevant zijn voor het hele verzorgingsgebied en alle doelgroepen. Alle stromingen die vertegenwoordigd zijn in ons PBO, maar ook alle doelgroepen daarbinnen van jong tot oud. We hebben dan ook een grote groep medewerkers die al diep geworteld zijn in die lokale samenleving en die allen hun inbreng hebben, hun achterbannen en hun netwerken hebben waarmee we samen de lokale omroep vormen. De jarenlange ervaring die we inmiddels hebben met diverse media spreekt voor zich uiteraard en dat lijkt logisch, maar we zijn ook continu in verandering. Het medialandschap staat immers niet stil, dus een tijd geleden zijn veranderingen al ingezet om ook gebruik te gaan maken van andere media dan alleen de reguliere radio- en tv-kanalen en de website. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, maar ook Instagram en Twitter natuurlijk. Wat we meemaken is dat er ook vanuit het landelijk beleid een drang is naar een verschuiving van de lokale omroep naar nieuws gedreven content, daar waar veel lokale omroepen voortkomen uit liefde voor radio is dat anno nu bij Midvliet al lang niet meer het geval. Er is een belangrijke kern binnen Midvliet die de radio doet, maar Midvliet is inmiddels veel en veel breder dan dat geworden. Er zijn mensen die ook helemaal niets met radio te maken hebben, bij wijze van spreken binnen Midvliet. De exclusieve samenwerking met Omroep West, die de afgelopen maanden zijn beslag heeft gekregen. Ik weet niet of u toevallig de Radio West op de Omroep West App heeft bekeken. Er staat vandaag een item op over de soep uitdelen bij F 16, het buurthuis in Voorburg. Dat is een van de producten waarbij de redacteuren die hier bij ons op de redactie aanwezig zijn hun bijdrage aan leveren en de afgelopen jaren ook het verder professionaliseren van het jongerenaanbod met een speciaal jongerenteam wat continu ververst wordt die ook het Instagramkanaal optimaal op dit moment bedienen. En uiteraard staan wij niet stil als het gaat om de gehele operatie techniek, de laatste technieken, de digitalisering, maar ook de vormgeving zowel van de websites en de uiterlijkheden als natuurlijk ook van de radio. Maar verbondenheid zien wij ook door het investeren in mensen. Een paar voorbeelden daarvan is dat wij specifieke leerprogramma's bieden voor studenten. We zijn immers een erkend leerbedrijf voor het VMBO. We hebben inmiddels ook een goede samenwerking met MBO Rijnland, die niet alleen stagiaires leveren, maar die ons ook helpen bij allerlei monitoringsprogramma's. We geven mediaworkshops bijvoorbeeld voor kinderen uit groep 8 en in samenwerking met Middin. En onder die mand contentcreatie voor en met jongeren met beperking, een kleine greep uit een paar zaken die wij doen om op deze wijze te investeren in de mensen en niet alleen de eigen mensen, maar ook de mensen in de gehele samenleving. Een kleine greepje, een paar beelden al over Midvliet, de bijzondere app die we hebben ontwikkeld voor Android en binnenkort ook voor iOS voor Apple uiteraard, de jongeren flink aan het werk. Wij bedienen onze doelgroepen crossmediaal. Dat betekent niet alleen dat we alle kanalen inzetten, maar dat we ook door de kanalen heen het nieuws brengen. De specifieke kenmerken van de radio, de specifieke kenmerken van televisie allemaal bij een bericht, maar wel in zijn uitwerking naar de verschillende kanalen, inclusief socials zoals Facebook, Instagram en Twitter. Wat ik al zei, we staan niet stil, we gaan door. Wij zijn continu in ontwikkeling en wij streven naar het keurmerk voor streekomroep. Het keurmerk streekomroep en dat is een soort certificering die je krijgt en die streekomroepvorming is niet zomaar een begrip. Daar hangt een businessmodel achter met 20 criteria waar je aan moet voldoen en dat is voor ons een basis voor de ontwikkeling van onze eigen bedrijfsvoering. Het verder uitbouwen van het multimediaal platform. Instagram staat nog in de kinderschoenen, is al flink in ontwikkeling, maar zal nog steeds belangrijker gaan worden de komende tijd. We weten inmiddels ook dat Facebook inmiddels een doelgroep kent van 40 plus, dus wil je de jongeren bereiken in je samenleving, dan zul je toch minimaal met Instagram aan de gang moeten. De diversiteit, de breedte van de hele omroep, het vertegenwoordigen van alle doelgroepen en stromingen in de samenleving is één van de speerpunten van Midvliet. De professionaliteit. Wij werken met een betaalde eindredacteur, professionele journalist. De meeste mensen in de redactie, die overigens de laatste tijd behoorlijk is uitgebreid, zijn op zichzelf allemaal professionals op het journalistiek vlak dan wel op het technisch vlak of cameravoering, montage, maar ook radio maken uiteraard en in social media bedreven. De komende jaren, wij zijn afgelopen jaren wat bescheiden geweest als het gaat om het merk Midvliet en de komende jaren staan voor ons ook wel in het teken om juist dat merk Midvliet nog wat verder op te stuwen in de vaart der volkeren. Maar bovenal staat voor ons bovenaan welke ontwikkelingen er ook zijn, welke technische innovaties er ook voorbij komen die we adopteren, dat wij vooral relevant willen zijn. Relevant voor inwoners, relevant voor ondernemers, relevant voor gemeentebestuur en relevant voor alle maatschappelijke organisaties in ons verzorgingsgebied. Klein in die kleine impressie van wat jongeren die bij ons rondlopen. De 10 speerpunten die wij op dit moment hanteren, die staan hier nog even op een rijtje. Dit zijn voor ons rode draden in ons hele bedrijfsvoeringsmodel en de strategie van Midvliet ook voor de komende 5 jaar. De kanteling van kanaal gedreven naar content gedreven. Dat is overigens geen sinecure, heel veel omroepen worstelen daarmee. Wij worden daarin ook mede begeleid door Omroep West, die een dergelijke kanteling meemaakt. En ook bij hen is dat nog steeds niet helemaal optimaal en dus alle omroepen worstelen met dat gegeven om een beetje af te stappen van de verzuiling en de content crossmediaal door over alle kanalen te brengen. Een verdere vergroting van het bereik van Midvliet, de vernieuwing en diversifiëring van het programma-aanbod zou ook weer verder gaan. Voor ons is de ICE-normering die gehanteerd wordt voor lokale omroepen een heel belangrijk peilschaal en dus die verdere diversifiëring van het programma-aanbod zal dan ook langs de lat van de ICE-normering gebeuren. Wij worden daarin ook gemonitord door onze PBO en waarvan de leden erg actief zijn. De afgelopen jaar hebben wij 4 keer uitgebreid vergaderd juist om die diversificatie te stimuleren om al de stromingen aan bod te laten komen in het hele programma-aanbod. De nieuwe functie verder geprofessionaliseerd, de werving en de professionalisering van de medewerkers, zelfs training en opleidingen, training bij de OLON, de landelijke organisatie voor lokale omroepen, maar ook de training van bijvoorbeeld medewerkers van Omroep West hier ter plekke in de studio. Talentontwikkeling intern en extern, intern uiteraard bij de eigen medewerkers, maar ook extern het bijdragen aan en het zelf organiseren van activiteiten om talent die nou eenmaal aanwezig is in onze samenleving verder te ontwikkelen. De voorbeelden daarvan, bijvoorbeeld de Talentenloods, maar ook de eigen live organisatie van de organisatie van live activiteiten voor bijvoorbeeld sportprijzen en dergelijke, ook voor de jeugd. Uitbreiding van live registraties, daar hebben we afgelopen jaar vrij veel ervaring mee opgedaan. Daar is ook in geïnvesteerd in de juiste apparatuur daarvoor, om dat nog verder uit te breiden om Leidschendam-Voorburg met al zijn activiteiten ook daadwerkelijk onder de aandacht te brengen van heel Leidschendam-Voorburg. Het maatschappelijk netwerk wordt verder versterkt. Wij hebben vrij veel samenwerkingen, zoals ik al aangaf, en ook daar zullen wij de komende jaren nog verder mee aan de gang gaan, want ook dat veld aan maatschappelijke organisaties is natuurlijk continu in beweging. De intensieve samenwerking met ook andere mediapartners, andere lokale omroepen die er zijn en uiteraard Omroep West. En dat is ook nog voor ons een belangrijk punt, actieve inkomstenderving. Wij hebben in het coronajaar toch wat klappen gehad als het gaat om onze advertentie-inkomsten en wij hopen ook post-corona daar weer behoorlijk wat slagen mee te kunnen maken om voor een groot gedeelte door onze begroting ook te kunnen vullen met zelf aangetrokken financiën. De uitvoering is al gestart. Zoals ik al zei, het zijn natuurlijk mooie plannen, zoals ze daar op een rijtje staan met die 10 speerpunten, maar inmiddels zijn we al gestart met de uitvoering daarvan. De journalist als eindredacteur, jonge mensen in het redactieteam wat fors is uitgebreid met journalistieke ervaring. De live registraties, vlogs en podcasts die hier soms om de oren vliegen waarin geselecteerd moet worden welke wel en welke niet gepost gaan worden en gebracht gaan worden voor het publiek in Leidschendam-Voorburg. Ziggo uiteraard het televisiekanaal, maar ook KPN is inmiddels gerealiseerd, Tele2 en Telfort, DAB+ frequentie, FM-frequenties die we hebben, Facebook, Instagram, Twitter ontbreekt hier nog aan als andere social media, ook nieuwe radioprogramma's. Wij zitten nooit stil, we hebben niet een programma wat jarenlang doorgaat. We hebben een aantal klassiekers uiteraard, maar het gros van de radioprogrammering is continu in beweging en er worden steeds nieuwe programma's gemaakt en bedacht. Een goed voorbeeld daarvan is tijdens de eerste golf van de corona in Leidschendam-Voorburg hebben wij dagelijks nieuws gebracht, specifiek over corona voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg, met beelden uit de ziekenhuizen, interviews met huisartsen, met de GGD, maar ook bijvoorbeeld met de gemeente over de maatregelen die er genomen worden en dergelijke om zo actueel mogelijk te zijn om nogmaals zo relevant mogelijk te zijn voor Leidschendam-Voorburg. Leidschendam-Voorburg verdient dus een onafhankelijke professionele lokale omroep midden in de samenleving. Wat ons betreft is dat dus Midvliet. Nog even een kleine greep uit wat zaken die voor ons relevant zijn in ons programma-aanbod wat wij belangrijk vinden, de journalistieke onafhankelijkheid, de lokaal relevante thema's op het gebied van sport, cultuur, politiek, maar ook de lokale arbeidsmarkt niet te vergeten. Belangrijk genoeg de eigen organisatie, de landelijke basis die wij kennen in de NLPO waar onze redactiestatuut op gestoeld is. Het PBO en de medewerkersovereenkomsten, alle 50 medewerkers van Midvliet hebben een officiële medewerkersovereenkomst om op die manier ook onze bedrijfsvoering zo professioneel mogelijk te laten verlopen en wij streven naar het keurmerk streekomroep. Dat is de basis voor ons organisatiemodel waarin 20 sturingscriteria staan opgesomd die wij monitoren en uiteraard niet in de laatste plaats de maatschappelijke publieke relevantie, dat talentontwikkeling waar ik het over had, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, programmering voor alle doelgroepen, niet alleen op de radio, ook op Facebook, ook op de website, ook op televisie en ook op Twitter en Instagram. Wij organiseren zelf vrij veel non-profit initiatieven. We hebben nu ook weer een corona programmering in ons dagelijks programma Coffee Lounge. Maar in de dagelijkse activiteiten live gebracht worden, maar we organiseren ook zelf tentoonstellingen. 75 jaar vrijheid bijvoorbeeld aan het begin van dit jaar, samen met collega maatschappelijke organisaties en de gemeente. Verkiezingsdebatten als die zich voordoen. Enfin, het is zo een greep uit wat Midvliet doet en nog meer gaat doen in de komende jaren om die relevantie voor de lokale omgeving voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg te borgen. En ik moet eerlijk zeggen, wij hebben er zin in. De 50 medewerkers van Midvliet hebben er zin in. Ons PBO heeft er zin in en onze externe klankbordgroep die we ook hebben om ons te monitoren op onze relevantie heeft er ook zin in, dus bij deze het beeld van Midvliet voor de komende 5 jaar.
Moet even nog een vraag van meneer Van Maldegem. Aan het eind van de twee presentaties kunnen de vragen gesteld worden, meneer Van Balen. Meneer Koevoets, gaat uw gang.
Ja oké, hartstikke goed. Ja, in het kort even voorstellen wie ik zelf ben voor degenen die mij nog niet kennen. Ik ben Joey Coiffures. In de afgelopen jaren in Hilversum mogen werken voor Radio 2 en 3FM. In 2014 zijn we gestart met een groep mensen als omroep voor Pijnacker-Nootdorp en kort daarop is ook Rijswijk aangehaakt vanwege het succes dat we al heel snel behaalden. En ja, we zijn dus ook al een tijd bezig met LV TV. Even kijken of ik naar de volgende slide ga, ah hier, ja oké. Wij werken vanuit twee aparte stichtingen: Stichting Omroep Pijnacker-Nootdorp en Stichting Omroep Rijswijk. Beide omroepstichtingen hebben een bestuur en een PBO. Die zijn allebei apart omdat we willen dat de lokale omroepen die we maken separaat van elkaar functioneren en dat dus ook de PBO's die de stromingen controleren en kijken of de nieuwsvoorziening over de hele samenleving wordt gedaan, in het geheel goed gemonitord worden. Ik denk dat het goed is dat we inderdaad nu even naar de video gaan kijken, want we hebben een video gemaakt waarin we laten zien wie we zijn, wat we doen, en die mag gestart worden. Goed.
Goed, zoals ik aan het begin aangegeven heb, raadsleden, u heeft vanmiddag een presentatie ontvangen. U heeft vanmiddag via uw e-mail en op de app de presentatie, tenminste het YouTube-filmpje, ontvangen voor de geïnteresseerde inwoners. De link naar het filmpje staat ook op de website bij dit agendapunt. Het filmpje duurt ongeveer een minuut of 4, dus ik wil iedereen in de gelegenheid stellen om het filmpje te bekijken en dan zijn we over een minuut of 4 à 5 weer terug hier in de vergadering.
Bij ons is het filmpje klaar. Ik weet niet hoe het bij jullie allemaal is. Misschien nog heel veel zwarte beeldjes dus. Meneer Verschoor, u bent heel goed in beeld en ook in de tekst. Emma. Goed, dan wil ik meneer Koevoets vragen langzaam zijn verhaal, zijn presentatie af te maken. Ja hartstikke
Goed. Lijkt ze dan Voorburg TV. Ook bekend als LWTV. Wij hebben een driekoppig bestuur. In de video heeft u zojuist Teun Sluiter al kunnen zien. Ook in deze presentatie aanwezig is Veronica Toska en de secretaris is Giel van Maarseveen. De coördinatie van het platform doe ik zelf, onze hoofdredacteur, die vanaf het begin betrokken is, Martijn Lenting. En ja, veel belangrijker nog om te benoemen zijn de vrijwilligers die meewerken aan LTVL Leidschendam Voorburg TV. We hebben 25 vrijwilligers die dagelijks bezig zijn, een aantal keer per week bezig zijn met het maken van op dit moment nieuwsvideo's. Dat zijn we nu twee jaar geleden of twee jaar lang aan het doen eigenlijk. Daarnaast zijn we een erkend leerbedrijf en werken we ook al een aantal jaar samen met onder andere Grafisch Lyceum en we maken ook video's onder andere voor het MBO Rijnland. Het mooie om te zien is dat je iets kunt doen met talentontwikkeling, hè? Het is heel belangrijk om talenten te laten ontwikkelen. Niet alleen aan de kant van de stagiaires die vanuit een opleiding iets bij ons kunnen leren, maar ook om vanuit het platform dat we zijn dingen te laten zien vanuit organisaties, zodat de kijker, de inwoner, de jongeren, wie het dan ook zijn, ook hun talenten kunnen ontwikkelen door geprikkeld te worden over dingen die er zijn in Leidschendam Voorburg. We werken niet alleen met vrijwilligers, we werken ook met zzp'ers, want een lokale omroep kan niet alleen bestaan of gedragen worden door vrijwilligers, dus heel belangrijk dat er professionals zijn. Een deel van onze vrijwilligers zijn professionals die, zoals eerder nog gezegd, bij de landelijke omroepen vandaan komen en regionale omroepen. Maar ook in de uitvoering maken we gebruik van professionals die we inhuren als zzp'ers om de content te maken. In de video kwam Leo Valk al even voorbij vanuit het programma Raad, ook wel PBO programmabeleid bepalend orgaan, zo staat het in de Mediawet. De programmaraad is het belangrijkste orgaan van een omroep. Wij hebben ervoor gekozen om in onze programmaraad, waar het minimum van 5 vereist is, te kiezen voor 10 mensen in de programmaraad. Waarom hebben we dat gedaan? Omdat we als omroep echt diep geworteld willen zijn in Leidschendam Voorburg. We vinden het belangrijk dat alle stromingen die er zijn ook daadwerkelijk gehoord worden door de personen. Dat ziet u ook aan de namen dat zij in de gaten houden of alle stromingen goed aan bod komen. Vier keer per jaar wordt dat in een vergadering besproken, bekeken, geëvalueerd en bijgestuurd waar dat nodig is. Aan het eind van het jaar wordt er verslag gemaakt en wordt er gekeken of echt alle stromingen en iedereen aan bod is gekomen via de platformen, via de radio of via de online kanalen, via televisie. Want dat is tegenwoordig bij een lokale omroep belangrijk. Het gaat niet alleen om het radiokanaal, het gaat om het volledige aanbod dat crossmediaal ingezet wordt, dus echt via alle platformen. En dan praten we over, zoals het in de Mediawet heet, het lokaal toereikend media-aanbod. Zorg ervoor dat iedereen in de samenleving van jong tot oud meedoet en dat doen wij bij Leidschendam Voorburg TV. We zorgen ervoor dat iedereen kan meedoen, want we hebben in de afgelopen twee jaar ook zeker wel laten zien dat we van jong tot oud aan bod laten komen via ons platform. En we zijn al best trots dat de namen die je op het scherm ziet zich ook willen verbinden aan of weten van het succes dat we hebben gehad in de afgelopen twee jaar. Dan even inzoomend op de situatie na aanwijzing op dit moment. Zoals gezegd, maken wij veel nieuwsvideo's. We maken artikelen. We zorgen ervoor dat we boven op het nieuws zitten. De politiek volgen. Dat doen we vanuit drie verschillende stichtingen. Waarom doen we dat? Dat doen we omdat we het belangrijk vinden dat iedere gemeente zijn eigen kanaal heeft. Dus ja, overkoepelend zijn we met een radiostation Feel Good Radio, hebben we verschillende online platformen, maar iedere gemeente heeft zijn eigen platform. Dus in Rijswijk wordt er alleen nieuws uit Rijswijk gebracht, in Pijnacker-Nootdorp hetzelfde, in Leidschendam Voorburg op LTV. Heeft u ook alleen nieuws gezien uit Leidschendam Voorburg en dat is de kracht ook gelijk van ons platform en wij willen per platform echt unieke lokale content brengen, maar aan de andere kant willen we wel samenwerken met elkaar, zodat je gebruik kunt maken van elkaars huisvesting, elkaars techniek, elkaars backoffice, distributie en daarmee kan je kosten besparen. Daarmee kan je zorgen dat je een gezonde lokale omroep hebt. De onderzoeken worden geleid door een redactieraad en het programmateam en Veldkamp Media is als producent betrokken en uitvoerend in de uitvoering van de omroep. En dan zit, zoals op deze slide ook te zien, uiteraard ook advertentieverkoop bij, want dat is ook heel belangrijk. Daar kom ik straks nog eventjes op terug dat een omroep ook eigen inkomsten genereert. Nog even iets verder inzoomen op de lokale omroep voor Leidschendam Voorburg, een stichting bestuur met een PBO zoals we net hebben gezien en we gaan vier kanalen maken. De vier kanalen bestaan uit een radio 4 FM in de ether en kabel radiostation, een televisiezender en LVTV. Het online kanaal gaf toe dat ook kent, maar wij willen een stap verder gaan, want wij vinden het namelijk heel belangrijk om even de knop zoeken. Ik ben gewend, wordt het vaakst afdrukken zo. Wij begrijpen namelijk als geen ander dat vrijwilligers heel belangrijk zijn voor de samenleving. Zij zijn de ogen en oren en ook van onschatbare waarde voor een omroep, zodat we die maken vrijwilligerswerk bij een lokale omroep. Hebben we in de afgelopen jaren zeker gezien is een sociale plek voor mensen een plek waar mensen die veel leed delen en wij zouden als LVTV niet willen dat vrijwilligers die zich in de afgelopen jaren diep geworteld hebben ingezet voor Leidschendam Voorburg dat zij tussen wal en schip geraken als LVTV wordt aangewezen voor de komende vijf jaar. Daarom zouden we graag zien dat we vrijwilligers van Midvliet hun programma's onveranderd kunnen blijven maken, zowel op radio als televisie zoals we hier een slide ook ziet via de kabel en de televisie. Luisteraars van Midvliet zijn doorgaans wat ouder, luisteren veel thuis en wij willen daarom aanbieden aan de vrijwilligers van Midvliet om onveranderd hun programma's te blijven maken via de bestaande kanalen. 96.2 op de kabel en 41 op televisie. Zodat niemand hoeft te stoppen met zijn programma's zodat de vrijwilligers kunnen blijven doen wat ze nu met liefde doen. Maar zodat de inwoners ook de programma's niet hoeven te missen. En ja, wij denken dat dan de kracht van de samenwerking in zijn werk moet doen dat één en één niet drie is, maar dat één en één in dit geval echt 100 is. En daar willen we zeker op inzetten en we hopen ook echt dat dat in een uitvoering werkbaar kan zijn. Samenwerken is voor ons ja een belangrijk kernwoord. We willen graag met iedereen samenwerken. Dat doen we met veel organisaties in Leidschendam, Voorburg, een van de samenwerkingen die besproken is ook vandaag, al is de samenwerking met Omroep West. Ze hebben ervoor gekozen om een samenwerking aan te gaan met de lokale omroep voor Leidschendam Voorburg. We hebben contact gehad met de hoofdredacteur van Omroep West. En ook gesproken, we zijn allemaal op de hoogte van het feit dat deze aanbestedingen loopt. Deze aanwijzingsprocedure, de hoofdredacteur van Omroep West, heeft aangegeven dat als LWTV wordt aangewezen als lokale omroep in Leidschendam Voorburg dat zij met ons in gesprek willen gaan om die samenwerking over te nemen. In Leiden is dat bijvoorbeeld ook al eerder gebeurd. Daar was een partij, de lokale omroep en daar ging de aanwijzing naar een andere partij. Omroep West heeft daarop ook de samenwerking met de omroep die zijn aanwijzing is kwijtgeraakt, beëindigd en is met de nieuwe omroep uiteindelijk doorgegaan. Sterk omroep is iets wat ook veel genoemd wordt. Lokale omroepen zijn er 270 in Nederland en de NLPO. Dat is de brancheorganisatie voor de lokale omroepen die wil samen met VNG en OLON terug naar ongeveer 70 streekomroepen. Maar waarom willen ze dat doen? Vooral omdat de kwaliteit van de lokale omroep omhoog moet. Wij zijn ingedeeld met Leidschendam Voorburg in Streekomroep Rijnland nummer 47 en daar zitten de gemeenten in die oranje gekleurd zijn. En we hebben reeds gesprekken gehad met Unity. Die heeft in bijna alle gemeenten de aanwijzing op dit moment. En als de aanwijzing richting LTV mag gaan, dan kunnen we heel snel een streekomroep vormen, want we hebben in gesprekken gevoerd en zien heel erg de kracht in die backoffice bouwen met elkaar kijken. Wat hebben we? Wat kunnen we met elkaar doen? Hoe kunnen we kennis delen waar nodig uitwisseling van content op boven regionaal niveau, hè? Wat is interessant voor de habitat? Wat gebeurt er rondom Leidschendam Voorburg? Wat ook interessant is om te vermelden, maar boven dat alles moet staan, de eigen lokale identiteit, want een lokale omroep voor Leidschendam Voorburg moet echt lokaal zijn via alle kanalen via Facebook, via Insta, via Twitter en de radio, de televisie. Alle kanalen moeten daarbij ingezet worden, maar wel echt alleen voor Leidschendam, Voorburg en ja, als je lokaal profileert is het genereren van eigen inkomsten ook net iets makkelijker omdat je echt gericht bent op een gebied. Dan even inzoomen. Ik weet...
OK, ik zal snel doorgaan. Onze lokale omroep bestaat voor een deel straks uit subsidie waar we content van gaan maken. Eigen inkomsten gaan we genereren middels advertising, waardoor we nog meer extra mogelijkheden krijgen voor de content en via fondsenwerving gaan we ook aan de slag voor evenementen. Dat creëert een financieel gezonde omroep. Alleen met eigen inkomsten kunnen we de omroep maken. We gaan radio en televisie maken, ik zal even snel doorgaan met een vast format echt gericht 100% op de inwoners via alle kanalen. We hebben geïnvesteerd in de lijntjes naar alle kabelmaatschappijen, waardoor we daar onze kanalen per direct kunnen uitzenden. We gaan een van de speerpunten, politiek dichter bij de inwoners brengen, uitzenden van raadsvergaderingen. Zoals in de cijfers te zien is, bereiken we veel mensen met die uitzendingen. Dat spoeddebat op 18 mei heeft bijna 14.000 mensen bereikt en een bekend gezicht zal terugkomen in Leidschendam. Voorburg hebben de samenwerking ingezet met Ellis Hoed. Met haar gaan we, als de aanwijzing een feit is, een politiek café maken. Heel kort nog even en dan ben ik klaar. LVV heeft zich in de afgelopen twee jaar bewezen als online platform met ruim 6000 volgers op Facebook, de grootste engagement. Dat betekent dat wij het meest gelezen zijn met de meeste reacties en het meest gedeeld, 30.000 clicks per maand en 300.000 video views met de video's die we alleen voor Leidschendam Voorburg maken. Een stukje samenwerkingspartners: heel veel partners die zich hebben gekoppeld en waarmee we de samenwerking zijn aangegaan in Leidschendam Voorburg. En tot slot, dit is de laatste slide, de kracht van LV TV. We gaan een studio en een redactie bouwen in Leidschendam op de Stompwijkseweg bij Buitenplaats Molenwei. We gaan ons focussen op livestreams bij evenementen. Wat maakt ons uniek? We zijn innovatief, we zijn jong, we zorgen voor talentontwikkeling. We zijn overal diep geworteld. We hebben 100% bereik in alle huishoudens van Leidschendam Voorburg, hebben het grootste online engagement en we gaan werken met pop-up studios op locatie, dus we blijven niet in onze eigen studio zitten, maar we gaan echt naar de mensen toe. En op termijn willen we ook met de LVV reportagewagen op pad. En nog een ding wat ik net vergeten ben te zeggen, dat wil ik nog graag even toevoegen als het allerlaatste.
Want wat ik net vergeten ben om te zeggen wat echt de kracht is, is hoor en wederhoor. Wat gebeurt er in Leidschendam-Voorburg en ook in dat stukje politiek? We willen altijd graag het volledige verhaal vertellen en iedereen aan bod laten komen. En dat is ook echt de kracht van Elevator V. Samen met Lijst van Voorburg een community bouwen. Dank je. Dank u wel.
Dan is nu het woord aan de raadsleden. Ik wil u verzoeken uw vraag te stellen en ook duidelijk aan te geven of je die wilt stellen aan Midvliet of aan Luister. Nog een voorbeeld: meneer Van Maldegem heeft een vraag voor Midvliet. Ja, dank.
Heel fijn. Duidelijk verhaal van Midvliet, ook duidelijk verhaal van 11 TV. Midvliet is een omroep die op dit moment in twee gemeenten de lokale publieke omroep is. In twee gemeenten besluit het college het aan de raad voor te leggen om te kiezen voor een andere partij. Hoe verhouden zich die twee keuzes tot dat goede verhaal over Midvliet? Met andere woorden, waar heeft Midvliet het laten liggen de afgelopen jaren, want dat deel ontbrak volgens mij in het verhaal.
Ja, dat is moeilijk te beoordelen waar we het hebben laten liggen. Er is heel veel gebeurd in de afgelopen jaren. Wij hebben veel gedaan voor zowel Wassenaar als Leidschendam-Voorburg. Alleen wij hebben ons het afgelopen jaar wel gerealiseerd dat de, en dan gaat het vooral over de hoeveelheid nieuws en de hoeveelheid aandacht voor beide verzorgingsgebieden, natuurlijk ook, zeg maar, geplust moeten worden in de organisatie. Dus vandaar dat er ook gebouwd is het afgelopen jaar aan een grotere organisatie, meer mensen, een grotere redactie, meer ruimte in het programma-aanbod voor beide verzorgingsgebieden, maar zonder daarbij de unieke kenmerken van beide verzorgingsgebieden uit het oog te verliezen. Dank u.
Misschien kunnen ze meeschrijven, want ik heb echt een rijtje vragen voor Midvliet. Allereerst een praktische vraag. Het PBO werd ingeleverd met daarin nog een vacature. Ik ben benieuwd hoe dat er nu voor staat, want ik denk dat dat relevant is voor het totaalplaatje. Een van de dingen die mij opvallen bij Midvliet is de wortels en samenwerkingen die ze aangaan. Ik ben benieuwd of daar voor de nabije toekomst nog plannen zijn die relevant zijn om te delen. Ik zou Midvliet willen vragen wat ze kunnen doen of wat ze van plan zijn te doen om het gat op social media te dichten tussen hen en LVV TV. Want volgens mij is iedereen het erover eens dat LVV daar iets goed gedaan heeft, dus ik ben benieuwd of het plan iets concreter toegelicht kan worden en ik zou graag willen vragen wat er gebeurt als zij niet de gunning krijgen. Voorzitter, dan heb ik aan LVV ook een aantal vragen. Ik wil de vragen naar de locatie van de gunning, maar ik begrijp dat dat Stompwijk wordt, dus die kan ik overslaan. Wat betreft de programmering? Ik hoor zeggen, we kunnen programma's van Midvliet overnemen. Dat is een interessante gedachte, maar ik ben ook benieuwd wat LVV TV daaraan toe gaat voegen. Ze hebben nu geen ether, dus er zal daar iets nieuws mogelijk komen. Ik zou ook bij LVV over worteling graag iets willen vragen, want het PBO is geworteld. Dat is te zien aan de namen, maar de vrijwilligers en het bestuur zijn voor mij onbekende namen. Dat kan aan mij liggen, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen daarvan van hier zijn en ik ben ook benieuwd waarom ik, in tegenstelling tot heel veel fans blijkbaar van Midvliet, van vrijwilligers en bestuur van LVV TV geen enkele mail heb gekregen. Ik zie daar een dappere bewering in de presentatie, 100% bereik in Leidschendam-Voorburg. Dat zou betekenen dat ze misschien de laatste mensen zonder internet zelf hebben aangesloten, dus ik hoop daar wat feiten om dat te staven. En misschien ben ik pessimistisch, maar 100% is wel heel hoog en ook LVV zou ik graag de vraag stellen, wat gebeurt er als ze de gunning niet krijgen? En voorzitter, ik hoop dat u mij toestaat, maar ik heb voor beide nog twee vragen. Ze spreken allebei over externe inkomsten en ik zou graag wat duiding willen in hoe waarschijnlijk dat is, want over het algemeen, en dat geldt niet alleen voor radiozenders, maar dat geldt voor heel veel initiatieven, wordt daar optimistisch naar gekeken, dus misschien dat ik daar gerustgesteld kan worden hoe waarschijnlijk het is dat die inkomsten er komen en ik zou ze willen vragen waarom de samenwerking tussen beide partijen niet tot stand is gekomen. Daar wordt vanavond over gerept, maar er had natuurlijk ook heel goed samengewerkt kunnen worden voordat deze vergunning werd uitgedeeld en dat is niet gelukt. En volgens mij hebben we ook nog twee ongelijke partijen hier in beeld, want ik zie een producent en iemand uit het bestuur, dus ik ben benieuwd hoe dat zit met die samenwerking. Dat was hem, excuus voorzitter voor mijn waslijst.
Ja, om de vraag over het PBO naar die vacature is, is vervuld. We zijn op volle sterkte en 2, 3 weken geleden hebben we alweer met elkaar vergaderd, ook weer als PBO, dus dat is gewoon op volle sterkte. Volgens mij hebben we dat ook nog nagestuurd richting gemeente en daar ook. Dat is geen probleem. Het opvullen van het gat van de sociale media en dat lijkt mij een logische vraag. En ik denk ook voor de komende 5 jaar dat wij een team van mensen hebben staan waarvan de gemiddelde leeftijd...
Sorry, excuus, het opvullen van het gat in social media. Dat is een logisch verhaal. Wij hebben gemerkt ook inderdaad dat LVTV een jong team heeft dat video's maakt en het team van Midvliet is zich aan het uitbreiden, meer dan 50 vrijwilligers op dit moment. De gemiddelde leeftijd is sterk aan het dalen en de afgelopen maanden zijn er alweer een paar nieuwe redactieleden binnengekomen en nieuwe mensen die video's maken. Nee, niet op dezelfde manier de social media kunnen vullen en daarnaast hebben wij een heel specifiek jongerenteam opgericht waar op dit moment zo'n 6 à 7 jongeren deel van uitmaken. Onder andere de vaste stagiaire van MBO Rijnland en die zich vooral bezighouden met het Instagram-account, omdat dat inderdaad de manier is om jongeren te bereiken. Zoals ik al aangaf, Facebook is inmiddels 40 plus geworden, zoals de meeste mensen weten. Volgende vraag, wat als de licentie niet doorgaat, dan gaan we ons beraden op de toekomst. Grote kans dat we dan een online platform gaan worden, want wij zullen dan inderdaad zaken verliezen, nog los van de inkomsten, maar ook de etherfrequentie en het kanaal daarvoor. Wij zullen waarschijnlijk onszelf heruitvinden om een online omroep te gaan worden. En dat is nou ja, de grote kans dat de toekomst daar sowieso op die manier al uitziet dat veel omroepen zich vooral online gaan begeven. Als het gaat om het aantrekken van externe inkomsten, eind 2019 is een commercieel manager aangesteld. Die heeft in de nog voor de coronatijd enige duizenden euro's per maand aan inkomsten gegenereerd voor Midvliet. Alleen door corona hadden we net even de pech dat we een paar grote contracten hadden en die zijn helaas niet doorgegaan. De afgelopen maanden stonden voor ons meer in het teken van het goed verzorgen van het media-aanbod en in 2021 gaan we weer met volle kracht vooruit als het gaat om het werven van externe inkomsten. Er staan wat partijen op dit moment in de wachtkamer die graag een sponsorship aan willen en ook structurele advertentiecontracten. Waarom geen samenwerking met LVTV? Begin dit jaar is er een eerste verkenning geweest en wij concludeerden daaruit dat een samenwerking tussen het model van Midvliet en het model van LVTV zich eigenlijk zal gaan concentreren op productniveau. Dus het uitwisselen van content. En dat is door LVTV niet voldoende geacht en het samenwerken ook onder leiding van de wethouder is een gesprek geweest tussen onze voorzitter en de producent Joey. Wij hebben daar gevraagd of we met het bestuur van de stichting, want dat is ook tenslotte de partij die de licentie uiteindelijk krijgt, of we daarmee zouden kunnen praten. Maar wij werden verwezen naar de producent en wij hebben wel zelf inmiddels de conclusie getrokken, samen met hem, dat onze bedrijfsmodellen dermate van elkaar verschillen, dat een fusie of een gezamenlijke aanwijzing op voorhand niet aan de orde is. Daarvoor verschilt het teveel. Daar nog even aan toegevoegd, het aanbod inderdaad wat LVTV gedaan heeft om de vrijwilligers van Midvliet over te nemen. De kans dat de vrijwilligers van Midvliet voor LVTV willen werken is wellicht nog wat meer te overzien. Laten we het daarop houden.
Ja, dank. Bij Midvliet hebben we natuurlijk een programmering. We weten zo ongeveer wat daar gebeurt. Bij Offective heb ik daar nog wat minder gevoel bij, omdat die etherradio misschien toch wat anders zal zijn dan de zaken die nu geproduceerd worden. Misschien ook niet helemaal dezelfde doelgroep, dus ik ben benieuwd wat de plannen zijn om daar vorm aan te geven, naast het aanbod om de makers van Midvliet de gelegenheid te geven.
Ja, wat is zoals zojuist in de presentatie. Ons idee is om via de kabel frequenties Midvliet eigenlijk wat ons betreft een op een door te zetten hè? Dus de programmering op te pakken en mits niet laten bestaan via de kabel via de etherzender willen we graag een nieuw product maken met een vast format. En daarin gaat lokaal nieuws de boventoon voeren eigenlijk. Daarnaast komen er natuurlijk in de avonduren ook actualiteitenprogramma's en politieke programma's, maar overdag ja moet je zorgen voor een vast format. Waarom? Omdat en dat komt dan ook gelijk een beetje het antwoord op. Op de inkomsten genereren, een omroep moet aan kunnen staan in de winkel, in de auto, op kantoor waar dan ook en dat creëert luisteraars. Dat hebben we in de afgelopen jaren ook gezien bij de andere twee omroepen. Waarom is onze luisterdichtheid groot? Omdat wij een vast format brengen met die manier van radio maken en dan zie je ook dat de inkomsten bij ons helemaal niet gedaald zijn, ook niet in coronatijd. Ze zijn juist gestegen omdat de radio en de platformen ook online zich verbinden met elkaar en waar luisteraars zijn, is respons. Dus door aan de ene kant te zeggen, we gaan via de kabel de vrijwilligers van Midvliet hun programma laten maken zoals we dat nu doen, zonder je druk te maken over geld en inkomsten en het hoofdkanaal via de ether. Daar gaan we een vast format neerzetten en de ondernemers echt lokaal ook mee laten doen. Betaalbaar adverteren en op die manier kunnen we inkomsten genereren en dus ook groeien. En dat model hebben we nu ook al en dat is heel succesvol gebleken. Een andere vraag die gesteld is de rol van het bestuur. Daar kan ik heel, heel duidelijk over zijn. Onze bestuursleden komen niet uit Leidschendam-Voorburg, dat hadden we wel kunnen doen, maar we hebben ervoor gekozen om de mensen met kennis in de WWO plaats te laten nemen, omdat in het PBO worden echt de stromingen voor de programma's geworteld neergezet. Winst goed hoe ik dat doe dat het beste kan doen, maar zij zorgen ervoor dat de input van die radio zo groot is om die stromingen. En dat vinden we op dit moment gewoon het allerbelangrijkste. Dus het bestuur wat ook bij de omroepen in Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp actief is, die dus over de plannen maken. Dat is gelijk getrokken bij alle drie de omroepen, maar in de uitvoering gaat het echt om de mensen die het doen die wel gehoord op zijn in Leidschendam-Voorburg. En dat hoop ik ook.
Dit was ook een vraag van een van de kijkers thuis om het maar even zo te benoemen, zeg maar of alle 3 de omroepen dezelfde toezichthouders hebben, dus die vraag hebben wij bij deze nu ook beantwoord.
Dat is echt puur om ervoor te zorgen dat je aan de bovenkant, denk aan streekomroep, de grote lijnen kunt uitzetten en de uitvoering dus lokaal, met lokale mensen het 100% bereik. Daarmee willen we zeggen, willen we bedoelen dat sowieso qua online zijn we natuurlijk hebben we groot bereik, maar het gaat vooral om de huishoudens. Door de lijnen die we hebben gelegd naar de KPN, Tele2, Ziggo, alle providers, zijn we letterlijk in alle huishoudens zichtbaar en hoorbaar naar aanwijzingen. Tenzij iemand echt geen kabel heeft, dan moet het 99% worden, maar ervan uitgaande dat iedereen een kabeltelevisie heeft, hebben we 100% bereik. Wat als we de gunning niet krijgen? Ja, wat als we de gunning niet krijgen? Kijk, wij zijn met Leidsman Voorburg TV de afgelopen twee jaar goed aan het investeren geweest om te komen waar we nu zijn. Is dat vol te houden op deze manier? Het antwoord is nee, we kunnen niet met dit team de output blijven genereren als we niet het extra etherkanaal erbij krijgen om omzet te genereren die we terug kunnen steken in de inwoners van de content. En ja, dan zal het low profile blijven, dan zal het zeker niet de output kunnen genereren wat we nu doen en dat zouden we zonde vinden van Leidsman Voorburg. Externe inkomsten, heb ik daar iets over gezegd? De samenwerking is niet de laatste vraag die ook gesteld is. Leidsman Voorburg TV heeft eigenlijk vanaf dag één geprobeerd om de aansluiting te zoeken bij Midvliet. Dat is nooit gelukt. Op een bepaald moment zijn we in gesprek gegaan met een bestuurslid van Midvliet. We hebben vervolgens een aantal constructieve gesprekken gehad waarin eigenlijk een hele samenwerking in een plan, in een concept, in een voorstel stond waarin de organisaties wel degelijk samen zouden kunnen promoten, waarbij vrijwilligers niet hoefden weg te gaan, afscheid te nemen van niemand in het plan dat we hadden. Maar uiteindelijk is door het overige bestuur het voorstel of dat plan niet overgenomen. En ja, op basis daarvan heeft Midvliet gezegd, wij willen het niet. En ja, wij betreuren dat tot op de dag van vandaag dat dat niet is gelukt, want wij zagen wel degelijk een misliep en de modellen zijn in de basis niet zo heel verschillend.
Dank u wel. Nou, dan zie ik nog een aanvullende vraag van meneer Van Rossem. Laten we die maar meteen meepakken en dan ga ik over naar de rest van de collega's, uiteraard.
Dank voorzitter voor al het geduld, dank voor de opheldering voor het 100% bereikt. Dat gaat dus over de mogelijkheid om het te zien. Het leek even, zo interpreteerde ik het, dat de bewering was dat alle huishoudens in Leidschendam-Voorburg inschakelden op LVV. Dat had ik wat dapper gevonden, maar het is goed dat dat niet is over het gewortelde bestuur. Dank voor het uitgebreide antwoord, heel eerlijk, mijn vraag was prominenter op de vrijwilligers en de makers dan per se het bestuur. Dus misschien dat nog in een zin verhaald kan worden of ook lokale vrijwilligers en lokale makers uit deze gemeente bij LVV betrokken zijn. Maar het...
Heel goed. Dan komen we bij de volgende vraag, die is van de heer Du Pon en die heeft een vraag aan Midvliet. Uw geluid, meneer De Mol. Ik hoor u nog steeds niet? Ik zie u wel bewegen onderin mijn kleine beeldje. Anders ga ik even naar de heer Hel. Die heeft een vraag aan beiden ook.
Ik heb een vraag. Niet zozeer over de inhoud, want er is al heel veel gevraagd waar ik oprecht een beetje van geschrokken ben. De laatste tijd is een beetje de sfeer die in de samenleving gecreëerd werd rondom dit besluit en ik. Ik heb gezien dat Miffy dat zelf ook had, want die hebben een statement uitgebracht om het niet meer te doen dat mensen niet namens hen spreken, maar mij bereiken toch verschillende signalen dat het op meerdere plekken fysiek en online gebeurt. Dus voor mij vraag deze aan de heer Stierman van, hoe kijkt hij daar vanuit het bestuur naar? En ik, ik hoop eerlijk gezegd dat hij daar afstand van kan nemen en ook kan aangeven wat er met de mensen gebeurt die dit soort praktijken doen, want daar schrik ik echt van. Dat meen ik oprecht. En, ik heb mijn vraag aan een aantal vragen. Ik had vragen waar een heleboel vragen. Ze heeft gelukkig beantwoord in de presentaties eentje niet. Het gaat er nu ook een beetje door de vragen heen hè, dus dat het verschil ook zit. In dat Midvliet presenteert zich als één lokale omroep, een vrijwilligersorganisatie en LTV is commercieel dat dus ik vroeg me even af hoe de partijen dat laten zien dus vroeg me ook af, van waar komt het? Ja, waar komt het geld van de organisatie nou eigenlijk uiteindelijk terecht bij in beide gevallen? Dat waren mijn vragen voor nu. Oké ik.
Ik zal eerst even antwoorden op de eerste vraag, als dat mag. Excuus, Voorzitter, ik geef antwoord op de eerste vraag over de sfeer in de samenleving. Kijk, u moet zich voorstellen in de lokaliteit hier in Leidschendam-Voorburg. Daar is Midvliet al een gerespecteerde naam, al bijna 30 jaar. Er hebben in de loop der jaren vele vrijwilligers hier hun ziel en zaligheid gegeven aan de omroep en doen dat voor een groot gedeelte nog steeds. En de keuze die nu voorlag in het advies van het college heeft heel veel mensen enorm verbaasd. En dat betekent dat, zeker met 50 medewerkers, daar natuurlijk ook de nodige emoties bij komen kijken. We hebben er zelf voor gekozen om uitsluitend op het persbericht een eigen reactie te geven. Die heeft u ongetwijfeld meegekregen en verder hebben wij de medewerkers zo goed als zo kwaad als dat ging gemaand om zich vooral gedeisd te houden als het gaat om het brengen van scherpe reacties. Alleen omdat wij natuurlijk geworteld zijn in onze lokale samenleving en wij in de loop der jaren dermate veel samenwerkingspartners en fans hebben gecreëerd, juist in deze lokaliteit, hebben wij van veel andere organisaties en derden, om het zo maar even te zeggen, hun reacties en hun steunbetuigingen in welke vorm dan ook niet onder controle. Maar voor zover het Midvliet zelf gaat en het kanaal Midvliet en het bestuur en de organisatie Midvliet zelf, hebben wij geen enkele stimulans gegeven om wat voor negatieve reacties op wat voor manier dan ook over deze discussie te geven, maar hopen dat wij op eigen kracht en met de steun van de mensen die ons dierbaar zijn in onze samenleving voldoende kunnen bereiken en daar hoort, daar past gewoon alleen maar netheid bij. Dus wij nemen wat dat betreft afstand van veel van de, ja, toch ook soms vervelende reacties die wij ook voorbij hebben zien komen. Dat is ten aanzien van de sfeer in de samenleving. En nou ben ik, terwijl ik bezig was met het antwoord, even de tweede vraag vergeten.
Ja, dat was mijn vraag over een tegenstelling die een beetje blijkt ook uit de vragen en de antwoorden, namelijk commercieel versus niet-commercieel. En ik vroeg me af of dat, ja, daarachter zit. Dus waar komt eigenlijk direct, waar komt het geld dat bij de zendmachtiging hoort, waar komt dat nou eigenlijk uiteindelijk terecht? Nou, bij...
Bij Midvliet is dat betrekkelijk helder. Een groot gedeelte van onze begroting wordt op dit moment opgeslokt door de huur van het pand waar we in zitten, de studio waar we in zitten. Daarnaast hebben wij een betaalde eindredacteur en de rest van het geld gaat gewoon zitten in de apparatuur. De kosten van de mediahub om inderdaad ook het bereik te hebben, hetzelfde bereik als bijvoorbeeld VTV in alle huishoudens in Leidschendam-Voorburg via KPN, Ziggo, Telfort, Tele2. De DAB+ frequentie kost geld, net als Feyenoord. Dat soort dingen, daar gaat het in zitten. Dus het geld wat bij ons binnenkomt, gaat rechtstreeks in de productie en de faciliteiten voor het brengen van het nieuws in Leidschendam-Voorburg. Nou, helder.
Ja, ik dacht, ik dacht wel ook de vraag gehoord te hebben over de manier waarop het concreet gaat worden. Ja, ik meen mij te herinneren dat ik net omdat ik iets te lang praatte in mijn presentatie niet de nadruk heb kunnen leggen op wat ik wel heel belangrijk vind, namelijk het feit dat wij een publieke omroep zijn. Wij zijn dus geen commerciële omroep, maar er zijn wel degelijk extra inkomsten nodig om de omroep levensvatbaar te maken en het geld dat we inmiddels effectief binnenhalen, moet direct terug in de inwoners geïnvesteerd worden. En dat betekent dus ook dat we zoveel mogelijk proberen de kosten te drukken, huisvesting laag houden en vaste kosten laag houden, zodat alles direct terug kan gaan naar de inwoners. En ja, als we een goed radioproduct maken waar qua advertenties geld binnenkomt, nou, dan is wat ons betreft de sky the limit en dan gaan we hele gave dingen doen in Leidschendam, Voorburg en vooral natuurlijk content. Dat is producties maken.
Dank u wel, het is 5 minuten over 8. Ik wil nog een minuut of 10 doorgaan. Ik heb nog op mijn lijstje staan, meneer Dupont in de herkansing, mevrouw Bosch en meneer Visser. Ik wil in ieder geval vragen om de beantwoording iets beknopter te doen zodat iedereen zeg maar nog vragen kan stellen en de beantwoording. Meneer Dupont in de herkansing. Dank.
Voor Midvliet even voortbordurend op het antwoord van zojuist: een significant gedeelte, ik geloof € 30.000, gaat naar de huur en u heeft nu ook geld uit. U ontvangt ook geld uit de machtiging uit Wassenaar. Wat gaat u doen met de huur als u de zendmachtiging in Wassenaar niet krijgt en hier bijvoorbeeld wel? En ik heb een tweede vraag en die vraag is voor beide: kunt u mij op dit moment garanderen dat u de komende 5 jaar niet bij ons als gemeenteraad gaat aankloppen voor aanvullende middelen? Meneer
Oké, nou bij Midvliet is het antwoord vergelijkbaar. Wij hebben de afgelopen 30 jaar volgens mij ook nog nooit eerder om extra geld gevraagd en zullen dat de komende jaren uiteraard niet gaan doen. Dan wordt er nog wel wat opgemerkt over de eerste vraag van de heer Dupont over de huur. Wat te doen als de licentie in Wassenaar niet doorgaat? Wassenaar heeft natuurlijk ook een subsidiebedrag dat hoort bij de omroepplicentie. Nou, heel simpel, wij gaan onze knopen tellen, maar aan de andere kant, wij hebben op dit moment een plan voor een betrekkelijk stevig commercieel offensief en wij gaan er eigenlijk vanuit dat wij op dag één van het krijgen van de licentie, dan wel het in Wassenaar verliezen van de licentie, voor een groot gedeelte dat bedrag kunnen compenseren met commerciële inkomsten, waardoor dus ook de huur van dit pand en daarmee ook het voortbestaan van Midvliet in deze vorm zoals we nu werken, niet in gevaar komt. En nou, mocht dat anders worden, ook als de licentie verloren wordt in bijvoorbeeld Voorburg, dan zullen wij een ander plan moeten maken. En dan zullen wij op zoek moeten gaan in het netwerk naar een mooie locatie om van daaruit de omroepactiviteiten te kunnen voortzetten. Dank.
Dank u, voorzitter, dank u ook de heer Schuurman en Koevoets voor uw presentatie en aanwezigheid hier. Ik heb een aantal korte vragen, ten eerste aan de heer Siem. Het gaat over de PBO, hè? De vertegenwoordiging van Wassenaar zit daar ook in. Stel dat de machtiging niet meer naar Wassenaar van u gaat, hoe kijkt u dan aan tegen de aanvulling van de ontbrekende leden, hè? Die 5 leden in het PBO van Leidschendam-Voorburg. Hoe wilt u dat aanpakken? Gaat u die vertegenwoordigingen aanvullen? Ten tweede is er een vraag aan de heer Koevoets. U noemde dat u lokale vrijwilligers heeft. Kunt u ook zeggen hoeveel lokale vrijwilligers er bij LVTV betrokken zijn? En als laatste heb ik een vraag voor allebei. Wij vinden het belangrijk dat ook burgerparticipatie een rol heeft in de publieke omroepen. Ik zie dat niet helemaal terug in de analyse van het college. Kunt u daar iets meer over vertellen, hoe u burgerparticipatie vormgeeft en of u ook betrokken bent of contact hebt met het platform van lokale democratie?
Dank u wel, voorzitter. De eerste vraag over het PBO aanvullen op het moment dat de licentie in Wassenaar voor ons verdwijnt. Nou, een omroep die meerdere verzorgingsgebieden bedient, mag volgens de richtlijnen een PBO hebben, wat bestaat uit leden uit de verschillende verzorgingsgebieden. Maar alle stromingen uit de samenleving moeten daarin vertegenwoordigd zijn. Als blijkt dat Wassenaar niet doorgaat en de PBO-leden als zodanig vanuit het Wassenaarse ook geen deel meer uit kunnen maken van dat PBO, dan zullen wij op zoek gaan in Leidschendam-Voorburg naar PBO-leden om juist die stromingen weer te kunnen vertegenwoordigen en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat op dit moment voor ons ook niet moeilijk hoeft te zijn. Wij hebben voldoende mensen die zich ook al spontaan inmiddels de afgelopen twee weken hebben aangemeld, die graag met ons mee willen denken en iedere stroming die we hebben in onze samenleving bij ons zouden willen vertegenwoordigen. Dus dat lijkt me op te lossen. Het tweede punt over de burgerparticipatie. De omroep Midvliet is de afgelopen 30 jaar niet anders gewend dan dat mensen hier bij wijze van spreken in en uitlopen. Vele programma's, de specifieke programma's die wij maken voor de radio, onder andere, staan helemaal in het teken van het laten participeren van burgers. Maar dat is nog even als het gaat om het maken van de programma's. Maar als het gaat om de omroep zelf en wat wij doen als zodanig, hebben wij voor de komende licentieperiode een extern klankbord ingericht waarbij verschillende mensen specifiek zich gaan bezighouden met ons als omroep. Dat is dus een college naast het PBO wat ons gaat helpen met onder andere de invulling van onze redactionele formule. Waar moeten we op gaan letten? Welke thema's zijn relevant en belangrijk in onze samenleving? Waar moeten we meer energie in steken? Waar moeten we wat minder energie in steken? Die moeten ons gewoon scherp houden als het gaat specifiek over de thema's die onze burgers in Voorburg bezighouden.
Ja, dank u wel. Wij hebben in Leidschendam-Voorburg op dit moment een tiental lokale vrijwilligers. Wij hebben daarnaast natuurlijk ook een aantal stagiaires die voor ons werken en vrijwilligers die overkoepelend werken. En dat hebben we op dit moment voor elkaar gekregen, terwijl we nog niet de lokale omroep zijn. Maar daarnaast werken we wel ook samen met een heleboel mensen vanuit de samenleving die eigenlijk burgerjournalisten zijn, die wij niet meerekenen tot onze vrijwilligers, maar die wel dagelijks nieuws brengen en tips brengen vanuit de samenleving die wij dan vervolgens weer omschrijven met ons team tot nieuws. Dus ja, als je die meetelt, dan praat je over veel meer mensen. Maar echt mensen die echt verbonden zijn aan de omroep vanuit Leidschendam-Voorburg mag je rekenen op 10 mensen, meneer voorzitter.
Als ik heel even mag, nog een kleine aanvulling werd mij net ook even ingefluisterd. Het platform voor lokale democratie, dat actief is in Leidschendam-Voorburg, is een van onze samenwerkingspartners voor de burgerparticipatie.
Ik kwalijk, dat is natuurlijk het foutje van deze periode. Twee korte vragen, eentje eigenlijk voor allebei. Ik heb hen niet de schooljeugd horen benoemen als groep waar ze mee aan de slag gaan. Dat zijn natuurlijk per definitie toekomstige luisteraars op de meest toekomstige mediamogelijkheden die er zijn. Ik zou graag willen horen of ze daar plannen over hebben. En voorbij, en dan voor Leidschendam-Voorburg TV, u heeft nu nog een connectie met Rijswijk onder andere. U hoort een beetje de sores van Midvliet met Wassenaar om het even oneerbiedig samen te vatten. Hoe voorkomt u dat u een beetje in dezelfde valkuil zal stappen? Het woord is wat ongelukkig gebruikt, maar je begrijpt wat ik bedoel.
Verbreekt u de banden, als ik het even zo serieus mag noemen, met Rijswijk? En is er richting zich zuiver op beleidsantwoord Burg, want hè? In vergelijking met Wassenaar gaat het natuurlijk een beetje mank, maar daar zaten er voor Midvliet toch wel wat waardigheden in de situatie. Dat bedoel ik ermee. Met andere woorden, hoe uniek blijft Voorburg in uw perspectief? De
Dat antwoord kan ik heel kort zijn en meneer Visscher, wij gaan voor Leidschendam-Voorburg een separate omroep maken, dus de luisteraar van Leidschendam-Voorburg zal nimmer iets te maken krijgen met Rijswijk of Pijnacker-Nootdorp, want dat zijn separate omroepen. Dat weten TV en de omroepbeleid van Voorburg is alleen voor.
Nou, daar zijn wij natuurlijk ook wel mee bezig. Toevallig hebben we een jongen die we recent hebben ontmoet, woonachtig in Westerdam. Die gaat binnenkort, als de coronatijd voorbij is, aan de slag met een opleiding in verslaggeving en in het maken van items voor jongeren door jongeren. En zo hebben we ondertussen ook deze jongen al 9 jaar, hè, die begint lekker jong. We hebben aan de andere kant ook een aantal meiden waarmee we bezig zijn van 14, 15 jaar die datzelfde gaan doen, dus die voor die leeftijdscategorie echt straks op pad gaan met camera's en hun eigen leeftijdsgenoten gaan bevragen, interviews, dat soort dingetjes allemaal. Dus die leeftijdscategorie is zeker belangrijk, want zij zijn uiteindelijk ook de toekomst natuurlijk van de samenleving. Dank u wel, meneer.
Ja, voor mij de rest de vraag over de schooljeugd. Nou, dat is uiteraard vrij uitgebreid. Ik had in mijn presentatie ook al staan als een van de voorbeelden de workshops die wij geven voor groep 8 scholieren. Dat doen we al enige jaren en dat blijven we ook doen. De contacten en de vergaande samenwerking met MBO Rijnland. Wij geven radioclinics voor scholen, dat doen we al enige jaren hier in Leidschendam-Voorburg. We participeren actief in de maatschappelijke diensttijd voor volgend jaar, die daar op stapel staat, en de Talentenloods met Angelique Schipper, waar we een uitgebreide samenwerking mee hebben.
Als ik dan ook nog even mag toevoegen, de maatschappelijke diensttijd, daar zijn wij met MVO uiteraard ook bij aangesloten. Dat was ik nog vergeten om toe te lichten. Verstond de
Dank u wel. Dan is het bijna 10 voor 08.30 uur. Ik heb een hele berg vragen, ook van mensen thuis. Ik ben bang dat de tijd ontbreekt om die nu te stellen en te laten beantwoorden, ook omdat raadsleden aanvullende vergaderingen hierna hebben. Fractievergadering, et cetera. Ik heb reacties van, ik noem het maar even, meneer Ronald, meneer Ton, meneer Martin. Nog een keer, meneer Martin, meneer Wijnand, meneer Patrick. Even kijken, meneer Martin. Ik wil u toezeggen dat wij deze vragen richting de fracties zullen doorsturen. Er zitten een aantal inhoudelijke vragen bij en een aantal opmerkingen. Daar zullen we de schifting in maken, zodat de raadsleden in ieder geval weten wat de vragen zijn geweest die door de inwoners zijn gesteld en dat die eventueel ook nog doorgestuurd kunnen worden, neem ik aan, richting meneer Koevoets of meneer Stierman als zij nog wat beantwoording zouden moeten leiden. Het kan helaas niet. Ja precies, dat was mijn idee, meneer Van Rossem, inderdaad om die vragen schriftelijk te laten beantwoorden. Laten we het zo doen, denk ik, dat doet het meeste recht aan ook de inwoners die die vragen hebben gesteld. Goed, dan wil ik nogmaals meneer Stierman en Midvliet TV en meneer Koevoets en luisteraars van Voorburg TV hartelijk bedanken voor hun presentaties en hun inbreng vanavond, de raadsleden en iedereen die om u heen zit hè, die we vanavond al dan niet gehoord of gezien hebben, uiteraard ook. Ik ga bij betrekken en de raadsleden en de commissieleden en andere toehoorders wil ik graag bedanken voor hun inbreng en bijdrage vanavond. Het heeft iets langer geduurd dan gepland stond, maar ik denk dat het een onderwerp ook waard was. Ik wens u in ieder geval een fijne avond en aanstaande maandag wordt in ieder geval de commissie Samenleving het onderwerp verder besproken. Ik wens u nog een fijne avond.