Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
En heren welkom, ik wil gaan beginnen. Het is 7 uur of om en nabij dat tijdstip. Nog even een bijzonder welkom aan de heer Berger, die namens de initiatiefnemers van de Zeeheldenwijk rondom snelheidsremmende maatregelen zo dadelijk een presentatie zal verzorgen. Voordat we verder gaan, heb ik even een huishoudelijke mededeling. Wellicht dat u het al weet, maar deze beeldvormende Raad wordt live uitgezonden en zal na afloop ook terug te zien zijn. En ik gaf het al aan, een groep inwoners van de Zeeheldenwijk heeft het initiatief genomen om snelheidsremmende maatregelen in de wijk voor te stellen. Daarvoor hebben ze gebruik gemaakt van het burgerinitiatief. Dat ligt op dit moment voor zienswijze bij het college. Zodra die zienswijze terug is van het college, dan zullen we in de Commissie Omgeving het initiatief verder bespreken en daarnaast zal op basis van het debat in de Commissie besluitvorming in de Raad plaatsvinden. Dan geef ik nu graag het woord aan de heer Berger om het voorstel nader toe te lichten.
Goedenavond. Ik zal mijn presentatie beginnen met de brief die ik begeleidend aan het burgerinitiatief heb meegezonden, zodat iedereen een beetje weet wat er speelt en waar het precies allemaal over gaat. Geachte heer, mevrouw. Al enkele jaren zijn mede-buurtbewoners en ondergetekende bezig om met de gemeente tot een oplossing te komen voor ons grote probleem. Nu hoor ik u denken, wat is een groot probleem? Dat zou ik u middels deze brief in het kort proberen duidelijk te maken. In onze gezellige en mooie wijk De Zijde om de wijk te Leidschendam wonen veel kinderen en ook veel mensen met huisdieren. In diezelfde gezellige wijk wordt vrij regelmatig tot heel erg vaak met een veel te hoge snelheid gereden, onder andere door Avalex, DHL, Albert Heijn en ja, helaas ook door sommige mede-wijkbewoners. Na meerdere keren telefonisch contact te hebben gehad met verschillende afdelingen en personen is mij uiteindelijk in het kort verteld dat de gemeente hier niks aan zou gaan doen. Ik kan u vertellen, dit kwam voor mij binnen als zeer schokkend. Ik weet niet of u zelf een vader of moeder bent van kinderen, maar verplaatst u zich in mijn schoenen en die van de andere buurtbewoners met kinderen. U zou er zelf ook niet aan moeten denken dat uw kind vrolijk aan het fietsen is met zijn vriendjes en vriendinnetjes in de wijk en vervolgens een auto, vrachtwagen of ander motorvoertuig hem of haar aanrijdt. Ik kan u vertellen dat bij ons in de wijk inmiddels de vraag rondgaat dat niet of, maar eerder wanneer het echt fout gaat. Bijgevoegd hadden wij de handtekeningen, 154 stuks om precies te zijn, om goed aan te kunnen tonen dat de buurt er klaar mee is en dat wij het tijd vinden voor actie. Wat wil de buurt graag? Wij willen snelheidsremmende maatregelen. Over hoe en wat zouden we graag willen meedenken en daarover in gesprek komen. Nou, daar zijn we hier vanavond gelukkig voor. Dan gaan we, als het goed is, ja, door middel van regelmatig bellen met de gemeente en verschillende keren klachten te hebben ingediend, hebben de gemeente kastjes opgehangen waarmee je de snelheid kan meten in de straten. Er zijn een drietal kastjes geweest. Er zijn meetresultaten van binnen. Die zijn ook voor, als het goed is, iedereen in te zien of op te vragen. We hebben hier het voorbeeldje Trompstraat. Daar heeft die gehangen van april, de datum dat weet ik niet meer precies, maar april mei, zeg maar zo'n beetje. Daar kwam een totaal uit. Dat hebben wij een beetje omgerekend naar per dag. De Trompstraat. Hier is te zien 314 voertuigen per dag, hoogst gemeten snelheid van een motorvoertuig, 53 km per uur, hoogst gemeten snelheid van een vrachtauto, 40 km per uur. Ja, reken maar uit, 23 km per uur te hard. We hebben foto twee. Dat is de Ruiterstraat, daar heeft ook een kastje gehangen. 1277 voertuigen per dag, hoogst gemeten snelheid, 51 km per uur, vrachtauto hoogst gemeten snelheid, 41 km per uur. Dat is ook 21 km per uur te hard in een wijk waar je 30 mag met veel kinderen. Dan heb ik twee korte filmpjes. Oh nee, sorry, ik krijg eerst de Vlietweg. Het is op de foto misschien niet helemaal duidelijk te zien, maar het is het ventweggetje, zeg maar, van de Vlietweg. Daar staat nergens een bord dat je daar maar 30 mag rijden. Ook al staat het daar, rijden ze nog te hard, maar het wordt nergens duidelijk aangegeven, dus daar moeten in ons inzicht gewoon sowieso al borden geplaatst worden dat er maar 30 gereden mag worden. De Vlietweg heeft ook meegedaan aan de handtekeningen. Vandaar dat we het ook gelijk meenemen in de presentatie. Dan heb ik hier een kort filmpje en die is ook op diverse tv-kanalen te zien geweest. We hadden ineens een hoop aandacht, maar daar kunnen we zien hoe de Avalex eigenlijk bij ons door de wijk heen scheurt.
Wat was te zien? Nou, je ziet hier eigenlijk gewoon het begin van de Trompstraat. En ja, daardoor komt gewoon de Avalex. Die komt daar echt gewoon die. Die moeten op het hoekje zijn, de afvalbak aan het legen en dan wordt vervolgens het gaspedaal echt tot de bodem toe ingetrapt. Want je hoort het jammer dat hij het niet doet. Je hoort de turbo ook flink fluiten en dan is het gewoon vol gas naar de volgende ophaalplek. Probleem is dat ze te hard rijden. Twee, Avalex komt meestal bij ons in de wijk, zeg maar tussen half 9 en 9, de tijd dat de kinderen op de fiets gezellig naar school gaan met moeders buiten. Te hard rijden, rijden ze ook regelmatig tegen het verkeer in. En dat is gewoon iets wat wij niet meer willen zien het liefst. Ja, daar is die nou. Dat is filmpje twee. Die kunnen we eigenlijk overslaan. Dat was een stukje van Goedemorgen Nederland. Daarin was onder andere te zien dat mevrouw Van den Berg van het CDA daar zegt dat ze hier achter ons staan, net zoals, zoals wij hebben begrepen, de lokale CDA, en dat was een stukje wat wij gewoon eventjes mee wilden nemen in de presentatie. Deze doet nu niks meer. Ja, nou, daar komen we eigenlijk een beetje bij de mogelijke oplossingen. Er is ons gevraagd om daar ook over mee te denken. In ons optiek zijn er verschillende oplossingen, waaronder drempels. Deze drempels hadden wij toentertijd zelf aangeschaft, omdat de gemeente in eerste instantie niks wilde doen, dachten we nou, dan nemen we het heft in eigen handen en dan gaan we zelf drempels kopen. Dat mocht helaas niet. De handhaving kwam op bezoek met het verzoek ze te verwijderen. Zo niet werd het weggehaald en zouden wij een boete krijgen, dus uiteindelijk toch maar de drempels weggehaald, want die waren duur genoeg van zichzelf en een boete, daar zaten we niet echt op te wachten. Ja, de volgende foto. Deze doet niks meer, oh? Hij doet het wel. Dit is ook een soort drempel die wij in gedachten hebben. Mede doordat het gewoon een kleine drempel is, wel gewoon goed hoog, maar dat je in ieder geval moet afremmen. Ons is verteld een drempel €5.000 per stuk. Het lijkt me sterk dat zoiets €5.000 per stuk kost, maar dat kan ik niet over oordelen helaas. Dan hebben we voor de Ruiterstraat en dat is eigenlijk een vrij enige straat wat vrij breed is waar je wel echt met twee auto's naast elkaar er langs kan rijden, zaten wij te denken aan wegversmallingen te creëren zoals hier te zien is eigenlijk zoals een beetje op de Rode Laan. Dat was gewoon twee auto's ja soort van trechter af durven naar een auto waardoor de snelheid dan gewoon uit moet gehaald worden. Dan zien we hier een wegafsluiting, daar kan ik het beste terug op komen. Straks op een foto met de plattegrond. Daar hebben wij eigenlijk alles een beetje ingetekend van joh, wat zou daar nou kunnen gebeuren of wat zouden we kunnen doen? Die heb ik ook in het groot meegenomen. Die ligt daar op tafel. Die kunnen we eventueel nog uitprinten of uitleggen en dan kunt u straks nog kijken als daar behoefte aan is. Dat is deze foto. Ja, dat is eigenlijk de blokjes die getekend zijn als het ware dus onderaan bij de Ruiterstraat. Daar zouden wij het liefst iets van een plateau of een drempel willen meer te meer doordat ze voordat ze de straat in komen, vaak met een redelijk hoge snelheid de wijk in komen. Wij zelf zijn van mening dat door middel van de wijk opsplitsen in blokjes zoals je eigenlijk bij Essesteijn en dat soort wijkjes allemaal ziet dat je de doorstroming kwijt gaat raken. Dus de streepjes, de rechter streepjes die bijvoorbeeld in de Trompstraat staan, dat is eigenlijk de wegafsluiting zoals ik die op deze foto had laten zien, zodat de fietsers er wel gewoon langs kunnen, maar de auto's verplicht de straat in moeten, waardoor je niet meer de extreme toevoer krijgt van de hele Trompstraat. En wat wij ook vaak zien, is dat ze bij de Trompstraat erin komen en dan gelijk het eerste straatje rechts weer ingaan. Daar hebben we ook zo'n ding in getekend dat alleen de fietsers er nog maar daarheen kunnen. En verderop in de Trompstraat zie je nog een keer zo'n afsluiting. Op die manier creëer je blokjes in de wijken waardoor je geen doorstromend verkeer meer hebt. Dat was eigenlijk een beetje mijn presentatie wel. De Broekweg, die wil ik er wel nog even bij zeggen, heeft ook een meetkastje gehangen. Was de snelheden ongeveer een beetje hetzelfde? Een Broekweg, dat zou ik en degene met wie wij de handtekening op hebben gehad niet zo 1, 2, 3 een oplossing voor weten omdat die woningen niet op palen zijn gebouwd, dus drempels daar niet mogelijk zijn. Dat is toentertijd juridisch tegengehouden in verband met verzakkingen van de woningen, schuren en dat soort dingen dus dat wordt een uitdaging om daar iets te kunnen doen. Dat was hem van mijn kant. Oké.
Dat zijn in principe buurtbewoners die, kijk, als je, zeg maar, de De Ruyterstraat in komt rijden. Daar heb je een soort voorsorteervak waar je op je gemak kan wachten. En ja, het zijn vooral mensen, zeg maar, van de Teteringenstraat die daarachter komen via de Trompstraat erin rijden om dan vervolgens dat kleine zijstraatje te nemen en dan uit te rijden naar waar ze moeten zijn. Vandaar het voorstel om daar zo'n afsluiting zoals op deze foto te plaatsen, zodat alleen de fietsers er nog maar langs kunnen. Dan ben je van een deel al af en dat geldt eigenlijk een beetje voor al die streepjes, dat je de Trompstraat krijgt, alleen Trompstraat, Witte de Withstraat en dan de Karel Doormanstraat met de Korte Naarstraat en de Karel Doormanstraat kan er dan aan twee kanten uit en voor de Piet Hein geldt eigenlijk hetzelfde, dus je creëert meer blokjes waardoor je veel minder verkeer door een straat krijgt. Dank u wel.
Voor uw heldere betoog, vooral ook met die plaatjes. Ik vroeg me af, zijn er ook stoplichten of tenminste van die snelheidsmeters waarvan je ziet hoe hard je rijdt met die smileys en zo? Zit dat in deze wijk? En
Oké, nee, maar ze hebben er nu eentje op de De Ruyterstraat en er staat daar een op de Vlietweg vlak na het bultje, zeg maar aan het water. Maar als je de Vlietweg gaat kijken, dat is helemaal niet normaal hoe hard daar gereden wordt. Maar dat is een.
Te meer, omdat als je te hard rijdt, je je daar zelf 9 van de 10 keer wel bewust van bent. En als dan zo'n kastje je vertelt dat je te hard rijdt, dan ja, dan rijd je te hard. De heer Heil.
Ik had even meerdere vragen, dank u wel voor de presentatie. Ik had een hele praktische vraag, want door naar het plaatje te kijken, als je dat afzet, kom je dan in de Witte de Withstraat niet in het probleem dat er dan gekeerd moet worden, want daar kan je niet door aan het eind of wel.
Of niet? Ja ja, het is een. Het is een blokje, je kan daarbij, dat is allemaal éénrichting. Dus de Trompstraat kom je erin en bij de Witte de With ga je daaruit. Oké, omdat daar
Daar ook, en dat is gewoon even praktisch. Ik zie ook op uw presentatie en dan vraag ik me even af in die is genomen in de Ruiterstraat. Daar ligt een drempel die ik op die foto zie. Is het dan ook zo dat die drempel, die...
Die tweede ligt er, de eerste ligt er niet bij. Die tweede ligt er wel bij de Karel Doormanstraat uit mijn hoofd is dat nu. Of ligt er bij de Kortenaer. Witte de With.
Want ja, er staat hier op de foto die u heeft in die presentatie heel duidelijk, maar ik vraag me af, helpt het dan op die plek? Helpt die dan of zie je dan dat er op die plek geen problemen zijn bij die drempel of? Want.
Ja, dat durf ik persoonlijk niet te zeggen. Ik woon zelf in de Trompstraat, dus zeg maar het eerste stukje. En daar is het gewoon, wordt er echt veel te hard gereden en van de handtekeningen ophalen hebben wij daarover meerdere berichten gehad van eigenlijk iedereen die getekend heeft dat er gewoon echt stelselmatig veel te hard gereden wordt in de straat in de wijk.
Ja, want ik zit ook even te denken wat dit dus natuurlijk betekent voor de rest van de gemeente als u zegt dat Avalex veel te hard rijdt bij mij in de straat. Eerlijk gezegd denk ik dat ook, dus ik zit er dan even. Maar dat is niet de vraag die ik aan u heb, maar meer wat ik mee wil geven, dat je je dan afvraagt of je niet eens met Avalex in gesprek moet of met die, want als we hier nu, ik zie het voor me hoor, maar als je hier nu drempels neerlegt, dan rijdt Avalex in de volgende straat en trapt hij het gaspedaal weer in. Dus dan vraag ik me af of je niet aan symptoombestrijding aan het doen bent als je op elke plek waar hij het gaspedaal intrapt een drempel neerlegt, in plaats van dat je het gesprek aangaat. Trapt het gaspedaal niet in, want in de volgende straat doet hij het weer. Wat is daar de reactie op? Niks. Nee.
Ik heb zelf ook regelmatig met Avalex gebeld en dan krijg je het antwoord: u wordt teruggebeld door een teamleider en dat gebeurt nooit. Ik zit nog te wachten op reactie. Ja. Maar het is niet alleen Avalex, hè? Het is natuurlijk Avalex is nu, die hadden we in het filmpje ook gewoon echt eventjes goed erop omdat we op dat moment toevallig buiten stonden, maar dit is gewoon ja, helaas ook wijkbewoners en die spreken we er ook op aan. Maar het blijft terugkomen. Ja, we hebben natuurlijk
In het veiligheidsbeleid is gezegd dat verkeersveiligheid een speerpunt is. En daar staat in dat we in kaart gaan brengen wat de 10 grootste knelpunten zijn. Want we hebben een hele gemeente natuurlijk, hè? Waar overal dit speelt. Ik zeg bij mij in de straat rijden ze volgens mij te hard, terwijl ik ook aan een doodlopend straatje woon. En daar wil je gezegd van, wat zijn de 10 grootste knelpunten qua verkeersveiligheid en gaan we van daaruit het aanpakken. Dus waar ik een beetje mee zit, ik snap het probleem helemaal, maar mijn vraag is: hoe zit het in verhouding met andere wijken? Heeft u daar informatie over? Heeft u mensen gesproken naar aanleiding van uw media-optreden? Want u bent in landelijke media geweest. Heeft u daar reacties gehad van andere wijken van "het speelt bij ons ook"? Of heeft u het idee dat dit een unieke situatie is in uw straat, of dat dit eigenlijk in elke straat in onze gemeente geldt?
Nou, ik denk zeker wel dat er meerdere wijken zijn waar dit probleem speelt. Ik heb zelf eigenlijk geen reacties gehad daarop. Behalve van kennissen. Vrienden hè, je was op TV. Maar ja, verder van de andere wijken niet echt. Maar ik weet wel, denk wel dat er een hoop wijken hetzelfde probleem hebben. Ik sta hier voor mijn wijk en ik sta hier gewoon voor onze kinderen in onze wijk. En wij willen dat er iets gebeurt aan de snelheidsproblemen in onze wijk.
Haalbaar om een constructie te bouwen in sommige van die straten, waardoor je gedwongen wordt om snelheid te minderen door een zigzagconstructie. Ik denk aan betonnen plantenbakken.
Dat zou realiseerbaar zijn, denk ik, in de Ruiterstraat. De rest van de straten zijn daar te smal voor, want je blijft ook met het feit zitten dat als de brandweer, ambulance, dat soort dingen doorheen moeten, dan moet dat wel haalbaar zijn. En als je iets met plantenbakken, zigzag, verkleining en wegversmalling doet, is dat eigenlijk alleen in de Ruiterstraat haalbaar. De rest van de wijk niet. Uw antwoord.
Nogmaals dank in ieder geval ook voor de presentatie, want dat vergat ik te zeggen, want het is wel verhelderend. Wat ik me afvraag in het contact met de gemeente, de metingen die we zien, zijn die door de gemeente gedaan en daarop is de conclusie getrokken van het is niet nodig, zeg maar.
De metingen zijn door de gemeente gedaan en daar kwam een percentage uit dat percentage durf ik uit mijn hoofd niet te zeggen, dat zou ik moeten opzoeken. Daar kwam een percentage uit en dat lag te laag om iets te gaan doen aan het probleem. Deze...
Meneer nodigt u uit om een kopje koffie te komen drinken tussen 4 en 6, want dan kunt u constateren wat er langs de woning rijdt. Zijn er nog vragen verder? Nou, nog eentje.
Dan als je zegt tussen 4 en 6, dan neem ik aan dat het allemaal mensen zijn die terugkomen van hun werk. Dat klinkt tussen 4 en 6, maar als u in diezelfde wijk 154 handtekeningen heeft opgehaald, zijn dat dan die mensen die een handtekening zetten en daarna rijden ze weg? Heeft de handtekeningenactie al effect gehad of niet, of heeft dat al effect gehad bij die buurtbewoners? Ja. Dat is ook niet de bedoeling. Dat willen we ook niet, maar.
Ik kijk nog een keer rond. Geen vragen meer. Dan ja, dan dank u voor de presentatie. Helder verhaal. Wij gaan hierop terugkomen in de commissie Omgeving nadat het college de zienswijze op uw initiatiefvoorstel heeft gebracht. En ja, dan praten we daarna erover. Dank u.
Ik heb toch even een vraag en dat is of de betreffende filmpjes langs andere media, hetzij YouTube of wat dan ook, alsnog beschikbaar zouden kunnen komen voor belangstellenden, waaronder ik.
Volgens mij heeft onze lokale CDA al gezegd dat het toch op zich een mooi initiatief is dat men dit heeft gedaan en hè, ik snap goed dat je niet iedereen kan besluiten om zelf maar een stoplicht in zijn straat te zetten, maar als het.