Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 09-04-2024, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • Th.J. Visser - CDA
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • R.M. de Klerk - VVD
  • M. van Wijk - GBLV
  • N.A. van Weers - GroenLinks
  • A.J.M. Hielkema - D66
  • C.P. Bregman - ChristenUnie
  • E.J. Muller - CDA
  • J. Keus - Wethouder
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

2.b Raadsbrief vaststellen korte termijn aanpak deelmobiliteit


Th.J. Visser - CDA

Dan gaan we beginnen met het volgende agendapunt. Iedereen weer bij de les? Ja, twee B: raadsbrief korte termijn aanpak deelmobiliteit. De fractie van de VVD bij monde van de heer De Clercq, gesteund door de fractie van GBLV bij monde van de heer Van Wijk, heeft verzocht om agendering van de raadsbrief als bespreekpunt. De onderbouwing voor het verzoek is als volgt: er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van deelmobiliteit, want er is een extra partij van deelscooters bij aangesloten. De fracties zijn benieuwd welke kansen er hier nog liggen en willen hier graag het debat over aangaan. In deze commissie stel ik voor dat wij de heren De Clercq en Van Wijk als eerste zometeen aan het woord geven. En dan kijk ik even naar de andere fracties of ze behoefte hebben om daarmee in te stemmen. Dan zie ik: VVD, GBLV, GroenLinks, D66 en ChristenUnie. En dan geef ik als eerste het woord aan de heer De Clercq. Oké. 1, 2, 3, 4, 5, 6. Nou, mis ik nou iemand? Of VVD, GBLV. Ja toch? Hé. Niet, geen twee minuten of geen? Nee voorzitter, wellicht.

Th.J. Visser - CDA

Oké, wie wil er van start gaan?

R.M. de Klerk - VVD

Voorzitter, dat wil ik zeker en dank u wel. Vandaag hebben we het over mobiliteit, zojuist al over openbaar vervoer en nu hebben we het over deelmobiliteit, specifiek over de brief die we in december mochten ontvangen van de wethouder. En daarin ging het over een korte termijn aanpak op die deelmobiliteit. Deze brief hebben we samen met GBLV geagendeerd. Ik heb het namens de VVD Leidschendam-Voorburg al vaak mogen hebben over verkeer, vervoer en alles wat ertussen zit en zoals jullie mij kennen en de VVD kennen, zijn wij een voorstander van goede bereikbaarheid. Wij als VVD Leidschendam-Voorburg zien ook wel een kans in deelmobiliteit en dat willen we niet in de weg staan. Maar de deelmobiliteit mag onze inwoners ook niet in de weg staan. We lazen eerder al in de media dat het platform gehandicapten in Leidschendam-Voorburg niet blij is met nog meer deelscooters, dit voornamelijk door de toenemende hoeveelheid fout geparkeerde deelscooters op de stoep. Het is voor vele inwoners een doorn in het oog, die scooters die overal neergegooid lijken te worden, soms letterlijk. Voor mensen die slecht ter been zijn, kleine kinderen op weg naar de speeltuin, een obstakel waarbij je maar blijft hopen dat er niks misgaat. En dan hebben we het nog niet over de scooters die in de sloten of in de berm liggen. Op het Facebookbericht van de gemeente dat Go Sharing weer terugkwam en Check nieuw in de gemeente is, kwamen er dan ook vele klachten en die klachten bereikten ons ook als VVD Leidschendam-Voorburg. Dat was ook de reden om technische vragen te stellen. Opvallend in de beantwoording van de gemeente is dat er bij de gemeente geen toename bekend is over het aantal geregistreerde of gemelde klachten, waarbij ik me afvraag, zijn er dan echt niet meer klachten? Of weet men simpelweg de juiste plek niet te vinden? Kan de wethouder hier wat over vertellen? Daarnaast vroegen wij onszelf af hoe het zit met de budgetreservering van €20.000 voor het voorkomen van extra overlast door deze deelmobiliteit. Dit budget is nu nog niet ingezet omdat we wachten op de regionale aanpak deelmobiliteit. Maar ik ben benieuwd, wanneer komt deze aanpak en wat kunnen we daar nou aan doen tot die tijd? In diverse steden heeft men al vakken in wijken waarin scooters geplaatst kunnen worden, kunnen we niet bij wijze van pilot in overleg met aanbieders in een paar weken reeds vakken plaatsen, zodat de overlast snel minder wordt en dat iedereen weer gewoon normaal gebruik kan maken van die stoep. Of heeft de wethouder wellicht nog een suggestie? Wellicht kunnen we ditzelfde doen voor de deelfietsen, want als Cargoroo, ik hoop dat ik het goed uitspreek, erbij komt. Dit is de deelbakfietsenaanbieder, mooi woord voor scrabble. Dan zie ik de berichten alweer snel verschijnen, voorzitter. Daarnaast vroeg ik me af of de wethouder kan vertellen hoe het zit met de overige aanbieders van deelfietsen die door de helmplicht op de scooters toch echt aantrekkelijker zijn geworden. We hebben tenslotte in de stukken kunnen lezen dat HTM niet verder is gegaan met de pilot van deelfiets in onze gemeente en Go Sharing is de afgelopen tijd ook enkele maanden weg geweest. Dus ik ben benieuwd, kan de wethouder aangeven wat we nog meer kunnen verwachten op het gebied van deelfietsen en bent u bijvoorbeeld al in gesprek met daarin door u in de beantwoording genoemde maatschappij Donkey Republic of zijn er nog meer kansen? Tot slot, we zien kansen en we willen deelmobiliteit niet in de weg staan, maar het mag vooral onze inwoners ook niets in de weg staan. Dank u wel, voorzitter.

Th.J. Visser - CDA

Dank u wel, meneer Van Wijk. Ja, sorry.

M. van Wijk - GBLV

Sorry, voorzitter, ja, dank u wel, voorzitter. Dank ook aan collega De Clercq voor het op de agenda zetten van dit punt. Wij als GPBV hebben ook vragen en opmerkingen naar aanleiding van ontwikkelingen over deelmobiliteit die ons op dit moment ter ore zijn gekomen. Collega De Clercq zei het al, in december 2023 hebben wij een raadsbrief mogen ontvangen met daarin de aankondiging van de pilots van nieuwe aanbieders voor deelmobiliteit wat betreft scooters, fietsen, bakfietsen en auto's. De samenwerking en/of de proef met de aanbieder van deelauto's in het centrum Damcentrum is hiermee beëindigd, hoewel dit toen wel onderdeel uitmaakte van de parkeerbalans aldaar. Ook de twee aanbieders uit het verleden van deelscooters zijn abrupt gestopt in onze gemeente, waardoor er nu nog één aanbieder operationeel is. De eerste vraag die ik aan de wethouder heb: klopt het dat het deelautoplan Damcentrum in het verleden onderdeel was van de parkeerbalans aldaar? En wat heeft dit voor invloed op deze balans als er geen deelauto's meer op die plekken beschikbaar zijn? Er staat in de raadsbrief van december duidelijk dat er vooraf gecommuniceerd zou worden voor het startmoment van diverse vormen van deelmobiliteit. De vraag die ik daarover heb: misschien heb ik de interne communicatie hierover gemist, maar via de media en het straatbeeld heb ik begrepen dat de pilot van de nieuwe aanbieders is begonnen. Klopt dit en zo ja, klopt het dat de Raad hierover niet is geïnformeerd? In het verleden heb ik namens mijn fractie van Gemeentebelangen meerdere vragen gesteld over de overlast van deelscooters wat betreft het neerzetten en parkeren. Collega De Clercq had het daarnet ook al over vooral de doorgangen voor minder valide trottoirgebruikers, dit is meerdere keren ter sprake gekomen. Nu komen er fietsen en bakfietsen nog een keertje bij. Nou, u gaat er toch vanuit? In hoeverre zijn er afspraken gemaakt om deze overlast te voorkomen en op welke wijze worden er verzamelplaatsen ingericht nu er meer voertuigen beschikbaar komen? Vooral de bakfietsen zullen een behoorlijke plek in gaan nemen. Voorzitter, ik wil er geen heel lang verhaal van maken. De heer De Clercq heeft het net ook al aangegeven en genoeg over gezegd. Ik heb nog wat vragen die bij de fractie van Gemeentebelangen zijn opgekomen en die niet direct beantwoord hoeven te worden, maar die wij wel willen meegeven. Ik kan deze vragen ook schriftelijk aan de wethouder doen toekomen indien dit gewenst is. De vragen zijn: is er voldoende verkenning geweest? Waarom is de pilot nu ineens uitgerold? Is het nu een lokale of een regionale pilot? Is het ook een samenwerking tussen de aanbieders? En is er of komt er sprake van regulering? Tot zover, voorzitter. Dank u wel. Ik stel voor...

Th.J. Visser - CDA

Dat die vraag inderdaad schriftelijk beantwoord wordt. Dat dat voor iedereen zometeen gewoon mooi op papier staat. En dan ga ik naar GroenLinks. Dank.

N.A. van Weers - GroenLinks

U wel, voorzitter. We hebben het vandaag over nieuwe mobiliteit. Want dat kunnen we nu nog zeggen. Deelmobiliteit staat nog in de kinderschoenen, daar waar de deelauto gebruikt wordt. Nog een beetje lijdt onder het idee van onbekend maakt onbemind. We zijn blij dat daar natuurlijk nog steeds budget voor is om voorlichting en promotie aan te geven. Maar misschien zijn het er ook gewoon te weinig. Als je ze niet ziet, ja, dan gebruik je ze niet. Deelscooters aan de andere kant, daar struikel je letterlijk over en we hebben ook de vraag van hoe zijn... Ik kan misschien zeggen, meneer Klerk, van waarom wordt er zo weinig geklaagd? Op het moment dat je erover struikelt, sta je met een kind aan de hand achter de kinderwagen of met de kinderwagen achter je oren later in de regen. Als je visueel gehandicapt bent, heb je helemaal een probleem. Want hoe moet je zoiets melden? Ah, nou, heel makkelijk, zeggen ze op Twitter of op een app. Ja, dat werkt natuurlijk niet. Dat ga je niet doen als je in de regen rondloopt, dus daarom zijn er veel meer klachten, zeg maar, op de social media dan dat er uiteindelijk, zeg maar, direct geklaagd wordt bij de gebruiker. Maar wie weet er nou, wat kunnen we er nu wel aan doen? Wat we op dit moment aan kunnen doen? Ja, we kunnen inderdaad gaan kijken van hoe doen andere partijen het, hoe doen andere steden het, kunnen we de scooters verzamelen, maar hoe maken we het makkelijker? Als ik bijvoorbeeld op station Leidschendam-Voorburg ben en ik wil die laatste kilometer naar de stad gaan rijden en ik pak mijn deelscooter, moet ik eerst 14 fietsen weghalen voordat ik mijn scooter kan pakken, dus het lijkt me inderdaad een heel goed idee om nu al met partijen in gesprek te gaan om te kijken. Hoe krijgen we dit nu onder de knie? Waar kunnen we makkelijk die scooter pakken? Hoe zetten we hem makkelijk neer en hoe zorgen we dat er niemand last van heeft?

A.J.M. Hielkema - D66

Ja dank u wel, voorzitter. Zoals u mag verwachten, zit D66 weer wat positiever in dan de voorgaande sprekers. Een nieuw deelmobiliteit wat D66 betreft echt een mooie, creatieve en effectieve manier om met mobiliteit om te gaan in deze moderne tijd. Het draagt aantoonbaar bij aan het afnemen van parkeerdruk en verkeersdrukte en daarmee aan minder files in onze bebouwde kom, minder luchtvervuiling en het beter benutten van onze inmiddels zeer schaarse beschikbare ruimte. En wij lezen dat er wordt gewerkt aan een regionale samenwerking, dan is het essentieel om één grote impact te kunnen maken, maar D66 is erg blij dat we daar niet op gaan wachten, maar dat er nu al actie ondernomen wordt. Maar met elk voordeel komt natuurlijk ook een nadeel. Het meest in het oog springende nadeel van deze deelmobiliteit zijn de slecht geparkeerde deelscooters die stoepen blokkeren of de doorgang voor bijvoorbeeld minder validen beperken. Maar daar kan de gemeente in samenwerking met aanbieders en gebruikers wel echt wat aan doen door duidelijke regels te stellen over bijvoorbeeld parkeren op de stoep en deze regels waar nodig ook te handhaven door specifieke parkeerzones aan te wijzen op strategische locaties, fysiek in de ruimte aan te geven waar die zijn met vakken en dit door het zogenaamde geofencing door apps ook te laten ondersteunen voor de aanbieders en door de aanbieders. En door gerichte bewustwordingscampagnes door de gemeente en aanbieders te starten dat zij ook goed kunnen helpen door deze belangrijke afspraken te maken en uit te voeren, kunnen we ervoor zorgen dat deelmobiliteit niet alleen de positieve bijdrage zal leveren aan het verkeer of het terugbrengen van de verkeersdrukte in onze gemeente, maar ook werken we dan tegelijkertijd aan het verzekeren van een veilige en voor iedereen toegankelijke openbare ruimte. Dus vol op deelmobiliteit zou ik zeggen.

Th.J. Visser - CDA

Ik zie dat u een vraag van Geert wil krijgen.

M. van Wijk - GBLV

Ja dank u voorzitter, meneer Hoekema. Wij zijn zeker niet negatief over deelmobiliteit, zoals u het in uw betoog aangaf. We zijn er zeer positief over, alleen we kijken wel naar de problemen die het met zich meebrengt en daar willen we graag aandacht voor hebben. En volgens mij heb ik meneer de Klerk van de VVD onder andere ook horen zeggen dat hij er zeer positief tegenover staat. Dank u. Ik hoorde die...

A.J.M. Hielkema - D66

Per se een vraag, maar het is de positiviteit. Was mij echt ontgaan in de bijdrage? Het bijvoorbeeld niet belemmeren, dat klinkt bij mij toch anders. Meneer

R.M. de Klerk - VVD

Ja, dan ga ik het nog een keer oefenen. Mijn slogan: We willen deelmobiliteit niet in de weg staan, dus we zijn voor deelmobiliteit. Maar we willen vooral niet dat het in de weg staat.

Th.J. Visser - CDA

Laten we deze kwestie dan voor wat die is. Dan ga ik naar de ChristenUnie. Dank u.

C.P. Bregman - ChristenUnie

Wel voorzitter, minder uit de bewegingen en meer oplossingen met lopen, fietsen, OV en scooters. Wij zijn voor, maar er moeten de juiste randvoorwaarden geschept worden om dit optimaal te faciliteren. Uit de evaluatie komt naar voren dat de beschikbaarheid voor deelnemers en voor inwoners, en dat overlast beperkt wordt, inrichting van de openbare ruimte met plekken met ruimte voor parkeerplekken is dan ook erg belangrijk om overlast voor te zijn. Daar moeten we wat mee en we sluiten ons aan bij de collega's De Klerk en een collega van wijk. Let ze dan eens uit worstelt met een goed openbaar vervoer, deelmobiliteit is dan een belangrijk alternatief. Echter, we zien ook in de evaluatie dat aan de randen van onze gemeente de rentabiliteit niet rondkomt. Vraag aan de wethouder: hoe zorgt de wethouder ervoor dat in de uithoeken van onze gemeente, zoals in Leidschendam Zuid en Stompwijk, dat deelmobiliteit wel voldoende beschikbaar en rendabel uitkomt voor de verhuurbedrijven en ook voor onze inwoners? We missen een plan van aanpak, komt die nog of heb ik die ergens gemist? Tot zover, dank u wel. Dank u.

Th.J. Visser - CDA

U wel en dan het CDA tot slot, en dat in een notendop.

E.J. Muller - CDA

Ja voorzitter, ik zal me daarom beperken tot de vragen, dus excuses voor het uitblijven van een leuk verhaal. Voorzitter, de enige concrete pilot die in het Damcentrum voor deelmobiliteit zou plaatsvinden, is niet doorgegaan. Het budget hiervoor is herverdeeld voor stimulering van duurzame en deelmobiliteit in de gehele gemeente. Vraag aan de wethouder: welk concreet perspectief kunt u het Damcentrum wel bieden nu deze pilot niet is doorgegaan? In de evaluatie over de pilot deelfietsen wordt met geen woord gerept over concrete oplossingen tegen het vele hinderlijk en fout parkeren op trottoirs. De collega van de VVD gaf ook al aan: wij hebben er vele meldingen en klachten over gekregen. Het enige wat hier te vinden is, is dat Felix 0,2 klachten per dag meldt. Vraag aan de wethouder: hoe hoog lag dit aantal bij Go Sharing als aanbieder? Wat betreft zowel scooters als andere twee- en driewielers de volgende vragen: wat wordt er concreet gedaan om hinderlijk en foutparkeren tegen te gaan? Welke afspraken zijn er met aanbieders om dit op te lossen en welke consequenties worden eraan verbonden als zij die problemen niet oplossen of niet tijdig oplossen? Punt 3. Aanbieder Go Sharing besloot plotseling en zonder overleg van de ene op de andere dag uit onze en andere gemeenten te vertrekken. Waarom wordt nu overwogen om wederom met zo'n overlastgevende en onbetrouwbare partner in zee te gaan voor scooters en fietsen? Zeker als er nog andere aanbieders op dit gebied zijn? En mijn laatste punt: een ander opvallend punt in de stukken is dat meer dan de helft van de 1,5 miljoen die is vrijgemaakt voor de realisatie van deelauto's is besteed aan ambtelijke ondersteuning in plaats van het stimuleren van deelmobiliteit of aanpassen van de openbare ruimte. Waarom is dat? Dank u wel. Dat was wel heel lang.

Th.J. Visser - CDA

Lange seconden, maar dank u wel. Ik heb iedereen gehad, geloof ik, wethouder. Ik heb geleerd dat op school, dat meneer Van Dale. Hé, wachten op antwoord, het register is wat je moet aflopen als je het over delen, optelsommen en vermenigvuldigen hebt. Maar ik vraag me af of u voor het kwadraat van deze cirkel een oplossing heeft. Daar ben ik niet.

J. Keus - Wethouder

Op voorbereid voorzitter, maar waar ik wel voorbereid ben is natuurlijk het onderwerp deelmobiliteit en ik denk dat door de fractie van D66 inderdaad goed is opgesomd waar deelmobiliteit allemaal toe kan bijdragen. Het gaat inderdaad over leefbare steden, maar het gaat ook over: hoe ga je om met schaarse ruimte en hoe ga je ook om met een goed leefklimaat daar? En aan al die opgaven kan deelmobiliteit een bijdrage leveren ten goede. En daarom ben ik ook blij dat er nu verschillende aanbieders zijn die hebben gezegd: wij willen in Leidschendam-Voorburg investeren, want wij zien hier kansen en wij zien hier ook inderdaad veel mensen die mogelijkheden zien om met deelvervoer wellicht een tweede auto weg te doen of een tweede auto niet aan te schaffen. Ja, dat zorgt ervoor dat wij die schaarse ruimte veel beter met elkaar kunnen benutten. We hebben het eerder bij de nota, bij de parkeernota, gesproken over: ik heb toen heel grof laten uitrekenen van als we doorgaan met de wijze waarop we de auto faciliteren in deze gemeente en het woningbouwprogramma wat we hebben aanhouden, dan hebben we zo'n 5 à 6 voetbalvelden nodig om dat allemaal een plek te kunnen geven. En ja, zie dat maar eens te vinden. In deze compacte gemeente zijn inmiddels onderzoeken, de tijd wordt ook verwezen naar de eerdere pilots met deelvervoer. Hoewel het nog steeds in de kinderschoenen staat, zijn we ook wel weer een paar jaar verder en is er ook veel onderzoek gedaan. Er is een onderzoek van Goudappel die rekent dat elke deelauto in potentie 11 tot zelfs 14 privéauto's zou kunnen vervangen. Ja, probeer dat eens even tot je toe te laten. Als je dat eens vermenigvuldigt, van hoeveel deelauto's er dan nodig zouden zijn om die 5 voetbalvelden te voorkomen? Ja, dan heb je het over ongeveer 100 deelauto's. Ja, dat zijn echt gigantische aantallen. Alleen het valt en staat wel met een hele goede implementatie. Je kan het niet zomaar zonder na te denken ergens neerzetten en verwachten dat de mensen het gaan gebruiken, dus daar is inderdaad een slimme strategie ook nodig, zodat mensen het weten te vinden en het ook echt als een goed alternatief gaan zien en ook op de juiste manier gebruiken. En ik denk dat het terecht is dat we het hier dan ook, en dat is denk ik onvermijdelijk, ook over de overlast gaan hebben. Nu is het heel gevaarlijk om dat te zeggen. Nu heb ik de afgelopen week in aanloop hiernaartoe natuurlijk zelf extra goed opgelet. Want hoe staan ze nou een beetje door onze gemeente heen en met het risico dat vanavond mijn mailbox vol zit met allemaal foto's waar het fout was? Ja, heb ik echt een enkeling echt hinderlijk zien staan, dus met het risico inderdaad op de verontwaardiging. Maar dat zegt niet dat het niet gebeurt. Misschien heb ik daar gewoon wat dat betreft een beetje geluk gehad. Maar het is me echt opgevallen dat je ziet dat er echt wel dat dat steeds beter gaat. Dat zie je ook wel aan andere gemeenten. Neemt niet weg dat ik ook wel van overtuigd ben dat we met de aanbieders hier gewoon afspraken over moeten gaan maken. Dit is een, nogmaals, het is iets wat in de kinderschoenen staat. Ooit is ook de auto in het straatbeeld gekomen. Zijn we ook in staat gebleken om dat op een goede manier in te passen met parkeervakken, met regelgeving, noem het allemaal op. En dat is ons ook gelukt, dus ik heb ook alle vertrouwen in dat we dat ook met deelmobiliteit kunnen gaan regelen.

M. van Wijk - GBLV

Sorry, wethouder, ik hoor u zeggen: ik hoop dat wij met de aanbieders daar afspraken over kunnen maken. U bent met een pilot begonnen, dus ik neem aan dat u die afspraken al heeft gemaakt. Voorzitter, we...

J. Keus - Wethouder

We hebben binnenkort, spreek ik ook bestuurlijk hè? We lopen natuurlijk allerlei ambtelijke gesprekken, ook met de aanbieders en we hebben een bestuurlijk gesprek waarin de aanbieders ook is gevraagd om gezamenlijk met een plan van aanpak te komen, input voor dat plan van aanpak. Wat mij betreft is hetgeen wat we vanavond hier bespreken en de aandachtspunten die vanuit u als commissie worden meegegeven. Maar ook de input die met de brief van het platform gehandicapten waar aandacht voor wordt gevraagd voor een aantal zaken, overigens niet alleen voor deelvervoer, maar ook overlast veroorzaakt door allerlei andere modaliteiten en daar gaan we inderdaad afspraken over maken. We wachten, zoals in de brief ook staat, niet af totdat we met de MRH beleid hebben, maar we gaan met Den Haag en Rijswijk onder andere intensief aan de slag om te kijken wat we op de korte termijn kunnen doen. En daar horen ook gewoon afspraken bij. Mooi is ook dat door verloop van tijd er ook vanuit de sector zelf allerlei handreikingen worden gedaan en ook actief naar ons om dit op een goede manier in te passen en eventueel ook met regulering.

Th.J. Visser - CDA

Sorry, dat heeft niet. Je zit net in de verkeerde hoek in dat tasje. Het geeft niet meer de kleur. Ik snap dat als ik aan de linkerkant zit, daar kan ik aan D66 voor het waarnemen. Ja

R.M. de Klerk - VVD

Nou ben ik natuurlijk bijna mijn vraag kwijt. U gaf aan dat u gaat participeren met onder andere Platform Gehandicapten. Gaat u ook organisaties zoals het MKB daar dan weer bij betrekken? Want wij denken dat dat een toegevoegde partner kan zijn in dit soort zaken.

J. Keus - Wethouder

Toezegging, die wil ik zeker doen. We spreken ook met het MKB. Zij zijn ook nauw betrokken geweest bij alle zaken rondom de werkzaamheden aan de Sijtwende tunnel. Die zijn daar ook intensief bij betrokken geweest en ook is er een campagne Anders Reizen, waarbij er ook deelvervoer wordt aangeboden bij de Mall, wat een soort van P en R-functie nu heeft. Tijdens deze werkzaamheden worden overigens goede ervaringen mee opgedaan. Dat maakt dat, want iemand noemde ook geofencing, dat is hoe die partijen bepaalde zones kunnen inzetten waar je de scooter of de fiets neer kan zetten en ook kan uitzetten dat de meter niet doorloopt. Dat is bij de Mall heel gecentreerd op een drietal plekken. Dat is ook onderdeel van de gesprekken die we met de vervoerders willen hebben: hoe kunnen we daar voor andere gebieden ook goede afspraken over maken om die overlast te voorkomen of terug te dringen? En deze periode die nu als proef wordt gedraaid, wordt ook echt gebruikt om informatie op te halen. Waar zien we nou dat er veel gebruik wordt gemaakt? Waar zien we dat er op een onjuiste manier, bijvoorbeeld met scooters die niet goed worden neergezet, teruggezet? Waar zien we dat nou de hele tijd terugkomen? Wat voor maatregelen kunnen we daarbij nemen? Ook input, onder andere van dat platform, kunnen we daarin meenemen. Dat is ook iets wat je continu zou moeten kunnen finetunen. Er zijn ook voorbeelden uit andere gemeenten, bijvoorbeeld Rotterdam, waar als er bij Ahoy een concert is, dat er tijdelijk de digitale ruimte vergroot wordt omdat er dan heel veel mensen met deelscooters komen. Maar als daar geen concerten zijn, dat dat weer kleiner wordt gemaakt omdat het dan een stuk overzichtelijker is. Dat is ook dynamisch. Ook op dat vlak kan je afspraken met elkaar maken.

Th.J. Visser - CDA

Mevrouw Van Weert had ook nog een vraag.

N.A. van Weers - GroenLinks

Ja, ik wil dat u het heeft. Heeft het wel over dat u zegt dat u met de aanbieders wil gaan praten over hoe we dit gaan doen en met het platform. Maar praat u ook met de bewoners daar opeens? Zeg maar voordat er een scooter of een bakfiets voor de deur verschijnt, want ook dat gebeurt natuurlijk, want dat zijn ook punten waar mensen zijn. Ik woon zelf in een appartement waar opeens een scooter voor de deur verscheen die niet door een medebewoner geplaatst werd, maar die stond wel op een plek waarvan wij dachten: dat is helemaal niet handig. Dus op een gegeven moment komt er dan iemand om weer eens naar die scooter te kijken en wij zijn met die man in gesprek gegaan die zei van: nou, als je hem nou hier zet, dan kunnen mensen hem zien. En inderdaad werd hij toen wel meteen gebruikt. Dus als je ook met de bewoners in gesprek gaat en met de mensen die hem gebruiken, lijkt me dat ook heel handig, niet alleen de aanbieders.

J. Keus - Wethouder

Ja voorzitter, dat vind ik. Dat vind ik een goed punt en soms kan het ook helpen om te kijken. Van ja, hoe zou je ze? Ik ben niet alleen wethouder, ik ben ook gewoon bewoner van deze gemeente en niet in het bezit van een auto, dus ook op sommige. Wat zou het voor mij aantrekkelijker maken. Nou, dan horen dit soort zaken bij, hoort ook bij hoe aantrekkelijk maak je het en hoe zorg je er ook voor dat het ook voor de hand ligt en ik denk dat we daar zeker ook inderdaad met bewoners in gesprek moeten. Het is niet een proces of zo, ik denk dat dat iets is wat we continu moeten doen. Dat is ook wat we in de raadsbrief ook aangeven. Het gaat over campagnes. Het gaat over dit soort gesprekken. Het gaat ook over dat je openstaat als gemeente voor initiatieven vanuit inwoners zelf hè. Gaat het nu heel erg vanuit de overlast benaderen en gaan we daaruit, maar het gaat ook over. Er zijn heel veel mensen die juist zoekende zijn van hoe kunnen we juist die tweede auto wegdoen? Hoe kunnen we slim misschien een auto delen met elkaar of hoe kunnen we ervoor zorgen juist dat we één Greenwheels of een MyWheels bij ons in de straat krijgen en? Hè? Dus we moeten daar inderdaad echt wel openstaan, dus daar ben ik het helemaal mee eens. Ja, voorzitter. Even kijken. Ja nogmaals, ik ga dus inderdaad met de partijen in gesprek. Overigens hebben de partijen ook contact met ons opgenomen met ons als gemeente. Ja, die geven ook aan van joh ja, het is natuurlijk niet uniek. Vraagstuk wat hier in Leidschendam-Voorburg speelt, dus dat komen we eigenlijk overal tegen en elke gemeente waar we actief zijn, dus ga vooral niet het wiel zelf uitvinden, maar wat zij ook aanbieden is van joh wij zouden het ook. Wij zijn er ook open voor om een keer met bijvoorbeeld raadsleden. Ook gewoon eens deelmobiliteit echt te ervaren en het gesprek daarover aan te gaan. En ja, hoe kunnen wij vanuit jullie lokale context wellicht ook met ideeën komen hoe je dit goed kan inpassen en omgekeerd, wat kunnen wij jullie meegeven hoe jullie zouden kunnen helpen om dit op een goede manier te faciliteren? Dus ik wil wel even namens deze specifieke groep aanbieders dat aanbod hier neerleggen en wat mij betreft maken we daar dan ook iets leuks van. Ja, een interactieve beeldvorming, maar ja, als men daar open voor staat, dan wil ik daar graag het initiatief verder voor nemen. Voorzitter even kijken, dan kom ik bij een terechte vraag van de ChristenUnie uit over van ja, kan daar niet een prikkel zijn, hè? Dat natuurlijk deze partijen heel erg gaan focussen op gebieden waar, ja, waar er voldoende vraag naar is. Maar wij hebben inderdaad een mobiliteit en bereikbaarheid vraagstuk, bijvoorbeeld in Leidschendam-Zuid. En hoe gaan we ervoor zorgen? Inderdaad dat daar ook voldoende aanbod is, wat misschien niet 1 2 3 de meest lucratieve locatie is en dit vind ik een zeker terecht punt, wat we ook met de aanbieders gaan bespreken. Ja, ik denk dat we en dat hoor ik eigenlijk elke fractie hier ook hè? We willen deelmobiliteit niet in de weg staan, maar we hebben ook een verantwoordelijkheid dat het ook echt gaat lopen dus. En dat het ook voor die mensen bereikbaar is. Ja, die daar nu minder goed bediend zijn qua mobiliteit, dus dit wil ik graag ook meenemen. En ik zei het ook bij het vorige onderwerp al het is ook echt ja daar deelmobiliteit is niet een doel op zichzelf, maar als het weer kan bijdragen aan die gehele reis echt. Waarbij het ook het first en last mile een belangrijke rol kan spelen. Ja, dan neem ik deze ja, dan wil ik dat ook voor Leidschendam in het kader van Leidschendam-Zuid wil ik me hier hard voor maken. Voorzitter verder werd er gevraagd om een plan van aanpak. Nou, dat wordt dus gezamenlijk opgesteld, dus dat is er dus nog niet. En daar zal ook de ervaring die nu wordt opgedaan in deze tijd. Die wordt ook gebruikt voor dat plan van aanpak. Ja voorzitter, dan heb ik nog een paar vragen van het CDA tenslotte. Even kijken, ik heb ze nou ja, anders laat mevrouw Muller het niet na om mij aan te vullen. Even kijken over Go Sharing hè? Die waren eerder al actief en die zijn weer terug inderdaad van de markt. In zoverre weet ik dat er bedrijfsmatig allerlei zaken speelden bij Go Sharing waardoor ze al in gemeenten minder actief zijn geworden, maar pin me daar niet op vast. Sindsdien in ieder geval nu inderdaad weer kansen hier in Leidschendam-Voorburg om actief te worden. En ik denk dat we dat kunnen aanmoedigen. En ja, ik zie geen belemmering om te gaan samenwerken met onder andere ook Go Sharing. En ja, dat is eigenlijk waar het antwoord op kijk, wij zijn nog niet in de positie zoals Amsterdam die echt met vergunningen nu werkt, hè daar. Daar zijn een aantal partijen die nu gegund zijn om in Amsterdam actief te zijn. Ik denk dat wij in een andere fase wat dat betreft zitten en het gewoon op een goede manier moeten faciliteren. En Go Sharing denk dat we daar gewoon goede afspraken ook mee kunnen maken. Dan had u een vraag over. Wat wordt er nu concreet gedaan? Maar dan weet ik even niet concreet gedaan aan.

E.J. Muller - CDA

Omdat de pilot in het danscentrum niet is doorgegaan. Ja ja

J. Keus - Wethouder

Ja voorzitter, ten tijde van die pilot was deelmobiliteit nog niet echt ingeburgerd, om het zo maar te zeggen. Dat is ook wel interessant. Daar hebben we in de RDA ook over gehad: welke rol heb je nou als overheid richting de deelmobiliteit? Is het nou volledig markt, of is het zelfs de vraag of het niet volledig overheid zou moeten zijn, omdat het zo'n belangrijk onderdeel is van de mobiliteitstransitie en alles wat daar tussenin zit? En ik denk dat we toen in een tijd zaten dat we daar echt actief op moesten stimuleren en de randvoorwaarden moesten scheppen. Nu komt de markt bij ons aankloppen omdat ze geïnteresseerd zijn om hier actief te zijn. Dat geldt ook voor het stadscentrum, dus deelscooters onder andere die daar ook actief willen zijn. Dus ja, dat betekent een andere rol voor de gemeente en ja, zijn deze middelen niet meer nodig om deelmobiliteit daar nu te stimuleren, omdat de markt dat nu overpakt en kunnen we die middelen dus voor iets anders inzetten? En verder stelde je ook een vraag over die ambtelijke ondersteuning en die snap ik ook. Als je kijkt naar het totaalbedrag, is dat een behoorlijke slok op een borrel. Maar ja, als we hier serieus werk van willen maken, komen allerlei praktische uitvoeringszaken achteraan en als we dat echt waar willen maken, hebben we gewoon echt deze uitvoeringskracht nodig. Wij zijn geen gemeente Den Haag met een afdeling mobiliteit met ik weet niet hoeveel mensen. We hebben wel dezelfde grootstedelijke vraagstukken. Dus ja, dit gaat echt over de uitvoeringskracht die we als gemeente hebben op dit thema. Ja, daar hebben we echt meer ondersteuning nodig en dat verklaart dit bedrag. Voorzitter, volgens mij ben ik in ieder geval op papier door mijn vragen.

Th.J. Visser - CDA

Ik zie al wat vingers omhoog gaan. 1, 2, 3 en dan kijk ik wel heel eventjes naar het CDA. U mag alleen zeggen of u wel of geen antwoord heeft gehad, want u bent wel heel graag door uw spreektijd heen. Dus oké, ik begin even bij de VVD. Ja.

R.M. de Klerk - VVD

Voorzitter, dank u wel. Ik heb volgens mij nog geen enkel antwoord precies gehad.

M. van Wijk - GBLV

Ik wil bijna hetzelfde zeggen, voorzitter. Ik heb drie vragen gesteld om nu te beantwoorden. En als ik op twee vragen een antwoord kan krijgen, dan ben ik ook al heel blij.

Th.J. Visser - CDA

Wethouder, u hoort het dan nog eens CDA om het rijtje vol te maken. Voor ons is het belangrijk dat we de juiste prioriteiten stellen.

E.J. Muller - CDA

Voor de volledigheid. Ik vroeg me af hoeveel klachten Go Sharing heeft gemeld. Dat stond niet in de evaluatie en welke afspraken er zijn met aanbieders om problemen op te lossen en welke consequenties daaraan worden verbonden als dat niet wordt nageleefd.

J. Keus - Wethouder

Op die laatste vraag, althans de laatste vraag over hoeveel klachten er zijn, die zijn inderdaad niet meegenomen. Wat eerder is gezegd, is dat ze zijn gestopt met Go Sharing, dus daar is geen. Die is dus niet uitgewerkt naar Go Sharing. Kan dat? Morgen nog even extra laten uitzoeken of we daar niet van. Daar hebben we niet een tijdperk dat ze wel actief waren. Kunnen we dat nog achterhalen? Maar vooralsnog is dat niet uitgewerkt naar Go Sharing. Wat dus inderdaad tussentijds is gestopt. Sorry. Ja, daar kom ik dan inderdaad op terug. Excuus aan GBOV en de fractie van de VVD. Als ik inderdaad een aantal vragen gemist heb, kijk ik nu even terug. Even kijken, ja, over een pilot, daar heeft u het over gehad. Of we daartoe bereid zijn? Ja, ik denk dat wij zeker open moeten staan om op een innovatieve manier te kijken hoe we dit op een goede manier kunnen faciliteren. Twee redenen: één, om ook echt een aantrekkelijk alternatief te laten zijn, maar ten tweede net zo belangrijk om overlast te voorkomen. En daarvoor hoeven we inderdaad niet het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn natuurlijk gemeenten die daar op allerlei manieren invulling aan geven. En nou, we hebben daar ook al middelen beschikbaar, ook voorgesteld, dus die neem ik zeker mee. Zelf speelt met het idee om te kijken of we ook wellicht scholieren kunnen betrekken als toekomstige afnemers. We hebben ook een aantal ontwerpopleidingen, zouden die ook niet eens creatief mee kunnen denken? Hoe zou zo'n plek eruit kunnen zien? Dus dat nemen we zeker mee. Er zijn ook een aantal vragen gesteld over deelfietsen, terecht denk ik ook. Door de helmplicht heeft in ieder geval op het gebied van deelscooters dat echt wel een terugslag gekregen. Nou, daar zijn allerlei goede redenen voor te bedenken waarom die helmplicht is ingevoerd. Maar dat heeft inderdaad invloed. Dat maakt inderdaad dat de deelfiets aantrekkelijker wordt, dus daar zit zeker een verband. Ja, en wat kan daarvan worden verwacht? Ja, ik persoonlijk denk dat daar wel een hoop positieve dingen van kunnen worden verwacht. Inderdaad, voor transport en dat na transport van bijvoorbeeld een tramhalte naar het gemeentehuis of naar de mall. Ik denk dat er allerlei situaties denkbaar zijn waarin zo'n fiets inderdaad uitkomst kan bieden. Dat levert natuurlijk wel weer eigen vraagstukken op van hoe ga je dat op een goede manier faciliteren zodat het geen overlast geeft? En ja, daar gaan we natuurlijk nu afspraken over maken. En ja, ook vooral aanhoren hoe dat in andere gemeentes gaat, niet alleen in Nederland, maar ik denk dat er ook in het buitenland genoeg goede voorbeelden zijn te bedenken, zijn te achterhalen. Hoe dat daar is opgelost, dus ja, dat denk ik dat we op die manier daarmee om kunnen gaan. Even kijken, ja, dan de vragen van Gemeentebelangen over het Damcentrum heb ik net al op ingegaan dat er iets minder nu reden is om dat vanuit ons als overheid nu te stimuleren. Ja, heeft dat invloed op de parkeerbalans die is vastgesteld? Ja, dat heeft daar invloed op, want die parkeerplek is alleen gereserveerd voor die deelauto, dus dat heeft zeker invloed. Hij is niet beschikbaar voor een andere auto, maar wat natuurlijk interessanter is om te bekijken is of het daadwerkelijk effect heeft op autobezit in het gebied. Is het aannemelijk of is het straks misschien wel echt te achterhalen dat mensen door de aanwezigheid van deze deelauto wellicht geen tweede auto hebben aangeschaft of zelfs hebben weggedaan? Dat is iets wat je goed zou moeten evalueren, maar het heeft wel degelijk invloed op de parkeerbalans an sich nu. Voorzitter, meneer

Th.J. Visser - CDA

Meneer Vos heeft nog even een vraag, dat vind ik allemaal prima. Verwijs ja maar.

M. van Wijk - GBLV

Ik daar op reageren? Voorzitter, ja, voor mij is het een beetje tweeledig hè? Eén parkeerplaats voor een deelauto. Dat stond geloof ik gelijk aan drie of vier gewone parkeerplaatsen als ik me niet vergis. Dus in hoeverre wordt dat verrekend en ten tweede, als een parkeerplaats vrij komt, wordt die dan vrijgesteld voor gewoon openbaar parkeren of komen daar de andere aanbieders op die plekken te staan om hun auto aan te bieden? Dus dat is een beetje tweeledig. Wethouder.

J. Keus - Wethouder

Wij hebben tot nu toe, als ik me niet vergis, een type. Dat is station based, wat betekent dat een auto ergens staat en dat die ook op diezelfde plek terug moet worden gezet. Dat kan. Nou ja, dat kan ook. Er zijn ook voorbeelden dat dat free floating is, dat je hem ergens kan pakken en ook willekeurig ergens anders weer terug kan zetten. Maar vooralsnog hebben we het nu met Greenwheels bijvoorbeeld alleen station based, dus als ik hem nou om even willekeurig hierbij in Voorburg een auto neem bij de Rozenboomlaan, die verderop staat, dan moet ik hem ook bij de Rozenboomlaan weer terugbrengen. Betekent ook dat die plek in de tussentijd niet door een andere auto bezet kan worden. Dus echt alleen voor Greenwheels voor die specifieke auto dan bedoeld. Dus ja, het is niet inderdaad dat die plek, als die vrij is, door een ander kan worden bezet. Dus dat is wat u bedoelde.

M. van Wijk - GBLV

Mooi ja nee, dat bedoelde ik niet. De plekken die nu gereserveerd zijn in het damcentrum op bepaalde plaatsen onder de nieuwbouw. Voordeel voor sturing, mobiliteit van auto's praat ik dan over, die vervallen nu die proef is beëindigd en die wordt niet voortgezet. Staat in het document: wat gaan we met die plekken doen?

J. Keus - Wethouder

Ja oké, ik bedoel in de de de. In de nieuwbouwplannen bedoelt u, excuses toch? Ja, ja, die plannen die blijven. Dat durf ik op dit moment even niet te zeggen in de openbare ruimte.

M. van Wijk - GBLV

Ruimte. Bedoeld ja tegenover de Hoogvliet en Leidschendam centrum daar een interne gemiste interne parkeerplaats. Daar zijn onder andere toen twee of drie deelauto's rekening gehouden in de Plaspoelkade Plasstraat in het nieuwe Leidse Hof Rijnland staat nooit te worden allemaal met deelauto's rekening gehouden. Ja.

J. Keus - Wethouder

Ja, die blijven inderdaad. Ja ja, die blijven bestaan. Ja ja, ja ja. Even kijken, ja, voorzitter. Volgens mij heb ik dan in ieder geval twee van de drie vragen beantwoord. Ja, ik zal...

M. van Wijk - GBLV

Hem halen, voorzitter, als dat mag van u. Mijn tweede vraag, als ik die nog beantwoord kan krijgen. De pilot is al begonnen met de deelscooters. Tenminste, ik zie hier en daar al de nieuwe merken staan, klopt dit? En zo ja, klopt het dat de Raad hierover niet is geïnformeerd dat die pilot is begonnen? Ja, voorzitter, ik

J. Keus - Wethouder

Ik verwees net inderdaad naar de campagne Anders Reizen. Dat is in het kader van de tunnels die in onderhoud zijn. Daar zit dus die component deelmobiliteit bij, ja, en dat valt eigenlijk gewoon samen met deze korte termijn aanpak. Dus ja, in zoverre is die pilot een beetje lastig om te zeggen dat de Raad daar niet over geïnformeerd is. Feit is dat we nu bezig zijn met deze pilot en dat natuurlijk wel via deze brief was aangekondigd dat we hiermee aan de slag gaan. Ik weet niet of het er nu zo expliciet in staat. Volgens mij hadden we ten tijde van deze brief, want die dateert van 5 december, toen was die Anders Reizen-aanpak samen met Rijkswaterstaat en Zuid-Holland Bereikbaar nog niet samengesteld, dus dat kan verklaren waarom het niet in deze brief staat dat dit uitgevoerd ging worden. Ja, dat was volgens mij, ja voorzitter, dat is voor mij gewoon de feitelijkheid. Dus het staat niet in deze brief aangegeven dat deze pilot startte, wel aangekondigd natuurlijk dat we hiermee aan de slag zouden gaan. Ja voorzitter, dat is eigenlijk het feitelijke antwoord.

M. van Wijk - GBLV

Ik hoor u dadelijk zeggen, ik kijk, ik had ook gelezen dat in deze brief niet stond van 5 december, dat de pilot in maart of april ging beginnen of starten. Maar tussentijds zijn wij ook niet geïnformeerd als de Raad dat dit zou gaan gebeuren of dat er definitief een pilot gestart zou gaan worden met deze aanbieders. Wethouder nog...

J. Keus - Wethouder

Ja voorzitter, volgens mij hebben we wel de Raad ook geïnformeerd over alles rondom de werkzaamheden aan de Sijtwende-tunnel en welke zaken we daar nog meer doen naast de omleidingen. Ik kan me even niet heel scherp voor de geest halen of dit dan heel concreet ook zo erin stond. Dat had gekund, dat had misschien wat explicieter ook gemoeten. Feit is wel natuurlijk, en dat is niet de verstandhouding die je wil hebben met deze aanbieders, dat de openbare ruimte de openbare ruimte is. Iemand kan hier met zijn eigen scooter komen en een bedrijf kan hier ook met een scooter komen of met een fiets. Dus in zoverre is er juridisch ook niet per se iets dat in de weg staat om hier actief te zijn. Waar deze partijen natuurlijk wel baat bij hebben, is dat zij op een goede verstandhouding met de gemeente staan. Omdat we ook moeten hebben over hoe we dit op een goede manier kunnen faciliteren, hebben wij niet alleen baat bij in het kader van het voorkomen van overlast. Hun producten gaan waarschijnlijk ook beter gebruikt worden als zij op een goede manier gefaciliteerd gaan worden in deze gemeente. Dus dat zou ook onderwerp zijn van het gesprek met de aanbieders. Ik denk dat we als gemeente Leidschendam-Voorburg open moeten staan voor dit soort initiatieven. Alleen, we moeten elkaar niet verrassen daarin en wat dat betreft vind ik dat we daar ook gewoon goed en tijdig met elkaar over moeten communiceren. En ik proef hier ook bij u, maar ik denk dat dat breder leeft, om daar toch wat eerder van op de hoogte te zijn dat dit gaat spelen.

Th.J. Visser - CDA

Dan heeft u toch nog een vraag, meneer De Klerk?

R.M. de Klerk - VVD

Ja, want ik sloeg toch eventjes aan op de opmerking die de wethouder maakt met dat we niemand, dat we de deelmobiliteit aanbieders dus niks in de weg kunnen zetten om de deelscooters overal maar neer te laten gooien, zeg ik dan even populair, is dat zo, wethouder?

J. Keus - Wethouder

Ik werd heel even afgeleid. Kunt u de vraag nog een keer herhalen? Of ik mag voorzitten?

R.M. de Klerk - VVD

Dank u wel. Mijn vraag was, u gaf net aan dat de deelscooters in de openbare ruimte worden neergezet en dat we daar dus geen mogelijkheden hebben om dat tegen te gaan. Is dat echt zo?

J. Keus - Wethouder

Als zij correct staan opgesteld, net als elke andere scooter of auto, niet, maar als zij hinderlijk in de weg staan, zoals bijvoorbeeld de verkeersveiligheid in het geding is, ja, dan hebben we als gemeente natuurlijk wel mogelijkheden om in te grijpen. Zeker weten, ja.

E.J. Muller - CDA

Nee voorzitter, mijn vraag is nog steeds niet beantwoord over de consequenties, maar ik denk dat ik hem maar schriftelijk ga indienen.

Th.J. Visser - CDA

Ik denk dat dat ook prettig is. Dan staat het ook op papier. Dan krijgt u daar ook uiteraard antwoord op. Waarschijnlijk zeg ik namens de wethouder ook uiteraard. Ik sluit deze eerste ronde even af door vast te stellen dat u twee toezeggingen heeft gedaan wat mij betreft, ja 2,5. Een toezegging is dat u toezegt met het MKB te spreken, zoals dat ook doet met bijvoorbeeld gehandicaptenorganisaties als de overheid deelmobiliteit spreekt. En u komt terug op de vraag over de klachten van Go Sharing. Dat zou u nog even uitzoeken. En dat 1,5 wat ik erbij wil zeggen is dat u, als ik het goed begrepen heb, namens een van de deelscooter aanbieders heeft gezegd dat die ons een rondrit willen aanbieden om te leren ervaren. Zo heb ik het toch begrepen, hè? Ik stel voor dat u dat laatste op een of andere manier een keer in een bericht op Gifting Nieuws meldt, zodat we ons kunnen aanmelden voor zover dat nodig is om daar ook een datum en een aantal raadsleden voor bij elkaar te brengen. Dat zijn ze. Ik kijk even of er behoefte is aan een tweede termijn. Ik zie een vinger, ik zie twee vingers, ik zie drie vingers, ik zie vier vingers. Nee, ja vijf. Oké, dan begin ik even over links, meneer Van... Meneer Bregman, bedoel ik? Dank u wel, voorzitter.

C.P. Bregman - ChristenUnie

Ik miste geloof ik, denk ik, een stukje in de toezeggingen, maar de wethouder wil ik nog bedanken voor de toezegging dat hij in gesprek gaat met de aanbieders over het plan van aanpak van beschikbaarheid in de randen van de gemeente, zoals Leidschendam-Zuid en Stompwijk, om deelmobiliteit beter beschikbaar te maken. Mogelijk is het bedrag dat ook over is van de pilot om dat te faciliteren.

A.J.M. Hielkema - D66

Nou, ik ga graag in op die uitnodiging. Ik geloof dat ik ook voor de bakfiets opteer. Dan heb je nog nooit op een fiets gezeten en met terugwerkende kracht. Complimenten voor het gebruik van deelmobiliteit voor het issue bij de Mol. Ik wist dat niet, maar hartstikke gaaf dat dat ingezet is. Dus ja, goed om dat eerder te delen, want dat is gewoon een kans op applaus wat mij betreft en ja verder graag veel en ik hoop dat deze term echt in onbruik gaat raken en net zoals de cassettebandjes met zo veel gas hierop alsjeblieft. GBLV.

M. van Wijk - GBLV

Voorzitter. Dank ook de wethouder voor de antwoorden en ook ik ga graag in op de rondvraag. Een mannetje of 10 hebben wij in de fractie bij elkaar, dus je kunt alvast de motoren, de brommers, scooters en de bakfietsen reserveren. Ik heb nog een opmerking, u heeft het over de aanbieders die op de openbare weg hun gang maar kunnen gaan, eventjes zwart-wit gezegd. Zij voeren daar een soort detailhandel uit, volgens mij. Zij gaan hun mobiele apparaten verhuren. Ik neem aan dat dat niet zonder toestemming of zonder vergunning te doen is, dus daar zou ik graag nog een antwoord op willen hebben en voor de rest heeft u mijn vragen in de mailbox zitten en die zien we dan graag tegemoet.

S.R. Paltansing - PvdA

Voorzitter, dank u wel. Ik heb me een beetje afzijdig gehouden in de eerste termijn, omdat ik de stukken had gelezen en ik dacht van nou, fijn, we gaan wat doen, we doen dingen, het zijn goede dingen en daar hebben we om gevraagd, want bij de vaststelling van het verkeers- en vervoersplan lag de nadruk op: we gaan over naar deelmobiliteit. We gaan naar andere vormen van mobiliteit. En ik zag in het stuk wel inderdaad, ook bij de financiën waar eerder vragen over zijn gesteld, dat een aanzienlijk bedrag naar ambtelijke capaciteit gaat. En toen bedacht ik me van, nou, dat lijkt me een aanzienlijke operatie als we dit op een goede manier willen doen. Komt er nog een voorstel naar de Raad? Tenminste, dit is geen voorstel aan de Raad. Dit is een herverdeling van bestaand geld, maar komt er op termijn een plan van aanpak richting de Raad of een voorstel voor aanvullende financiering om de deelmobiliteit in goede banen te leiden in onze gemeente?

R.M. de Klerk - VVD

Ja voorzitter, dank u wel. En ook de wethouder uiteraard bedankt voor zijn beantwoording en bij deze wil ik ook wel de wethouder tegemoetkomen om zijn mailbox. Het hoeft voor mij niet vanavond, maar deze week wil ik hem best vol krijgen met verkeerd geparkeerde deelscooters, als u daar prijs op stelt uiteraard. Ik had in mijn eerste vraag gesteld of u kunt reflecteren of die klachten al dan niet goed bij de gemeente gemeld kunnen worden? En hoe dat zit, daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op. En ik ga even mee in de vraag van mevrouw Planting, die net ook vroeg wanneer het plan van aanpak komt dat genoemd staat in de stukken. Daar ben ik ook benieuwd naar. Het is een doorn in het oog voor een hoop inwoners. Ze staan in de weg. Er is echt overlast. Dat heeft u niet zo bedoeld, maar door te zeggen dat u die dingen niet echt in de weg ziet staan, denk ik dat u het wellicht iets onderschat hoeveel irritatie en stress en ook gewoon echt problemen er zijn om op bestemmingen te komen door deze deelmobiliteit. Tot zover.

Th.J. Visser - CDA

Er is nog een vraag gesteld. Twee vragen eigenlijk. Dus wethouder. En naar aanleiding van zo meteen de antwoorden van de wethouder loop ik nog even het rondje af om te vragen aan u of u deze brief verder voor kennisgeving aan wil nemen of dat u er een bespreekpunt van wil maken. Dus als u daar alvast nog even over nadenkt. De vragen, bedoel ik.

J. Keus - Wethouder

Bedoelt u nu toch ja, allereerst. Even het reflecteren op de klachten en ook de opmerking dat de klachten zou onderschatten. Met mijn opmerking wilde ik alleen heel anekdotisch aangeven. Ik ben hiervoor ook wethouder in de gemeente Rijswijk geweest en ook een deel daarvan deelmobiliteit gedaan. En daar was echt wel van een andere orde de overlast en wat mij opgevallen is en dat is inderdaad alleen de afgelopen week en is een, want ik ben de enige die daar iets over mijn eigen oordeel dan kan zeggen, is dat het me echt opvalt dat het beter nu opgesteld staat dan dat ik dat toen in Rijswijk heb meegemaakt. En het zegt niet dat er dus helemaal geen scooters of fietsen verkeerd worden neergezet. Alleen ja, het viel mij gewoon op dat het nu ordentelijk leek over die klachten. Daar wil ik het wel ook met natuurlijk ook met de aanbieders over hebben van welke afspraken maken we hier nu? Ik weet van de bedrijven dat je bij sommige moet je een foto maken van waar je hem geparkeerd hebt. En in welke toestand inderdaad? En dat aan de hand daarvan ook geregistreerd kan worden. Of je dat op een goede manier hebt gedaan, zoals dat ook gewoon in de gebruiksvoorwaarden is afgesproken en dat daar ook mogelijkheden zijn voor die bedrijven zelf om hun gebruikers daarvoor nou of een boete inderdaad op te leggen of helemaal uit te sluiten van de dienstverlening. Maar ik ga graag wel ook verder, ook met de aanbieders in gesprek van hoe gaan we nou die klachten die bijvoorbeeld bij ons als gemeente binnenkomen. Hoe worden die opgepakt zodat we daar gewoon goede afspraken goede procedure voor hebben lopen? Ja, en dat het ook niet op een andere manier ontmoedigd wordt om klachten in te dienen. Ze moeten wel en het moet ook gewoon goed geregistreerd zijn, dus daar moeten we het over hebben. Nogmaals, daar zijn wij niet uniek in als gemeente. Dat speelt, denk ik, in elke gemeente waar er met deelmobiliteit nu gewerkt wordt, dus ze hoeven echt niet het wiel opnieuw uit te vinden en ik denk dat deze markt ook een stuk volwassener is geworden. Hoe ze daarmee omgaan? Dan voorzitter de vraag van de Partij van de Arbeid, of er een aanvullend voorstel komt. Kijk, dit is een tussenstap. Of een aanvulling, dit is geen voorstel, maar of er dan een voorstel komt, dat kan ik nu niet zeggen. We gaan natuurlijk wel regionaal met elkaar ook kijken naar dit hoe we dit als regio goed willen positioneren, goed willen regelen. Dan kan ik nu niet overzien of daar extra middelen voor nodig zijn of regelgeving. Ik denk, want we gaan nu juist de informatie die we nu ophalen vanuit wat we nu in de praktijk zien. Ja dat daaruit moet gaan blijken wat ingezet moet gaan worden, dus ik kan daar niet op vooruitlopen of daar een voorstel uit gaat voortvloeien. Dus dat is daar het antwoord op. En had ik nou begrepen dat de ChristenUnie eigenlijk hè, dat punt ik had het, ik neem het mee, hè? Voor de gebieden die nu wat minder, maar of daar met een pilot ook gewerkt kan worden. Als, als

Th.J. Visser - CDA

Als dat, want dat die was ik vergeten, de DUO heeft een toezegging gedaan om te kijken naar de mogelijkheden van een pilot in gebieden zoals Leidschendam-Zuid. En er zijn nog een paar gebieden. Vertel ik het verkeerd?

C.P. Bregman - ChristenUnie

Maar, volgens mij was de toezegging dat er een plan van aanpak zou komen om te kijken hoe in de randen van onze gemeente, zoals in Leidschendam-Zuid en Stompwijk, deelmobiliteit daar rendabel ingezet kan worden. En dat zou meegenomen worden in de gesprekken met de aanbieders, omdat nu die businesscase niet helemaal goed zit, zogezegd. Dat was ook wat uit de evaluatie in de stukken stond en dat beschouw ik als een toezegging.

J. Keus - Wethouder

Ja, als we het zeker weten, nou, dan hebben we hetzelfde beeld daarbij.

Th.J. Visser - CDA

Bij deze dan loop ik nog even het rondje over. Bij mijn kennis ging, geef ik aan, neem ik over.

R.M. de Klerk - VVD

Ja voorzitter, ik had ook nog een antwoord niet gehad. Mijn excuses, meneer.

R.M. de Klerk - VVD

Wat is er wanneer komt dat plan van aanpak voor die regionale deelmobiliteit, wethouder?

J. Keus - Wethouder

Ik krijg ingefluisterd dat dat na de zomer af. Wachtwoord dat gereed is. Dan is

Th.J. Visser - CDA

Dat als zodanig genoteerd. Dan kijk ik even rond, dan breng ik even toch bij de ChristenUnie. Is dit voor u kennisgeving aannemen of wilt u? Ja. D66.

A.J.M. Hielkema - D66

Nou ja, vanuit mijn perspectief, elke kans om de wethouder verder aan te moedigen om hier verder mee aan de slag te gaan zou ik graag aanpakken. Dus als iemand er een bespreekpunt van wil maken, dan ga ik dat zeker steunen. Ja maar

Th.J. Visser - CDA

Op dit moment nog even niet, dus. GroenLinks. Kennisgeving aannemen. CDA. VVD.

M. van Wijk - GBLV

Op kennisgeving aangenomen naar aanleiding van de toezeggingen die de wethouder heeft gedaan dat hij de punten allemaal mee gaat nemen in de onderhandelingen.

S.R. Paltansing - PvdA

Ons betreft ook ter kennisgeving aannemen en lekker doorgaan op de ingeslagen weg. VVD, de...

R.M. de Klerk - VVD

En dan vind ik het toch een beetje lastig. Ik wil het ter kennisgeving aannemen, maar ik ben heel benieuwd wat er nu van de pilot terecht gaat komen, hè? We willen een pilot doen waarin u aangaf dat er eventueel een school bij betrokken kan worden met leerlingen die toch de gebruikers zijn van die mobiliteit, om dan te kijken of er een pilot gestart kan worden. Maar ik neem het nog even mee naar de fractie omdat ik toch benieuwd ben hoe we nou zo snel mogelijk en het liefst op korte termijn in ieder geval de eerste resultaten kunnen gaan zien. Ik zou het...

Th.J. Visser - CDA

Het kunnen samenvatten voor kennisgeving aannemen, maar u neemt misschien nog in overweging om met een motie te komen. En als u dan met een motie komt, dan wordt het uiteindelijk natuurlijk een bespreekpunt. Inderdaad, anders blijft het als voor kennisgeving aangenomen staan en dan kan het natuurlijk altijd naar aanleiding van de agenda van de Raad altijd overgeheveld worden naar de bespreekstukken als je dat zou willen.

R.M. de Klerk - VVD

Ja, snap ik, nee, ik neem het nog niet voor kennisgeving aan. Dat doe ik niet, dus ik ga het echt eerst even.

Th.J. Visser - CDA

Even. Dan houd ik dat op schrift genoteerd. Ja, en ik zie nu een vinger. We komen bij de PvdA. Ja voorzitter, misschien...

S.R. Paltansing - PvdA

Misschien een technisch puntje, want het is een raadsbrief en dan zou het dus een motie vreemd aan de orde van de dag moeten zijn in de raad. Dus dan maakt het niet uit of we ter kennisgeving nu aannemen, want we kunnen het niet bespreken in de...

Th.J. Visser - CDA

Raad. Op deze manier? Dat klopt, daar heeft u gelijk in. Goed, dit vastgesteld hebbende, gezien het enthousiasme van bepaalde leden, dan komen automatisch de woorden Born to be Wild of Easy Rider tevoorschijn, maar blijkbaar is er in ieder geval grote behoefte aan een rit met deelscooters. En ik denk dat ik dan met dat gegeven dit agendapunt kan afsluiten. En dan rest ons nog.