Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Het spreekrecht wordt vandaag gevraagd door een inwoner die recht tegenover mij zit en het voorstel is ook maar zo het woord te geven. U kunt daar zo meteen een verhelderende vraag stellen en we vragen mevrouw Van Kesteren nu even om dan over het raadsvoorstel vaststellen reactie vervoersplan naar 2025 van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, oftewel de MRDH, uw inspreekronde te beginnen. Ga je gang. Waarvoor dank.
Dank u wel verder iedereen. Goedenavond gewenst en een fijne vergadering. Wat ik te vertellen heb, is heel veel zijdelings en dat is niet direct over het punt waar het om gaat. Ben ik voor iedereen te verstaan? Want ik zie een paar oren. Kan het?
Mijn opmerking geldt niet rechtstreeks het punt van de vergadering van vanavond, maar daarvan afgeleid. Om maar in één keer naar de kern van de zaak te springen: ik heb me laten vertellen dat de Veluwestraat doorgetrokken wordt over of langs de Nicolaas Beetslaan. Iets in die richting? Daar wil ik verder niet op ingaan, maar dat betekent wel dat deze wijk met zijn nieuwe complex met wat meer mensen met een wat beter inkomen toch meer in de kijker komt te staan. Daarnaast heb ik met mijn achterliggende organisatie Fenomeen Bovenveen. Krijgen wij subsidie verstrekt voor het betrekken van de wijk in onze plannen, hè, dus ik wil dieper de wijk in dan dat we tot nog toe deden. Dat was de speel in de vakantie voor kinderen die niet met vakantie konden. Maar ik wil dus niet bij die paar punten per jaar blijven, maar dieper de wijk in. Daar komt ook het openbaar vervoer bij kijken en dat is de overlap met het punt van vanavond dat ik heel graag de plannen die er zijn, dat daarin ruimte wordt gecreëerd. En het is dus afhankelijk van uw creatieve denken, waarbij ik best wel een aantal punten wil aangeven, maar niet vanavond. Omdat, beste 23, tram 2, RandstadRail 3, 4 en de metro allemaal rondom onze wijk gaan maar niet in de wijk. Terwijl de Veluwestraat er is. De winkeliersvereniging wordt dus meer enthousiasme ingeblazen. De ingewijden die weten daar wel vanaf, Fenomeen die daarop dieper de wijk in de konink werken. Die verricht heel veel werk in het vormen van de groepering Bovenveen Samen, waarin dus 5 organisaties zitten: Woej, ATV, Koningkerk, Fenomeen en React. Nou, in elk geval React doet ook mee. De politie doet mee. Er doen een heleboel andere mensen ook mee. Middenin was ik vergeten. Ik wil hiermee aangeven dat Bovenveen weer begint te leven, zo zou kunnen gaan leven als vanouds. Maar dan moet de zaak wel goed kunnen draaien. Daarmee ook een winkeliersvereniging. Dat is een zijdelings punt, maar als dus dat openbaar vervoer aangepakt kan worden met ideeën die er bij mij spelen, dan zie ik een voorspoedige opleving in de wijk Bovenveen. En ja, daar heb ik jullie hulp bij nodig. Maar u, als gemeenteraadsleden, hebben daar ook onze hulp bij nodig. Ik hoef dat niet te zeggen, dat is logisch. Maar de meeste mensen vergeten dat wel. Dit is dus de kern die ik aan wilde geven. Fenomeen wil dieper de wijk in, die wil ook het OV-probleem aanpakken. Maar dan moet het dus met u als we kijken overleggen, wat gaan we doen? Wat gaan we hier aanpakken? Ik weet dat de HTM dwars ligt, dat doet hij al 20, 30, 40, 50 jaar, dus het wordt hoog tijd dat we daar eens eventjes wat aan gaan doen, lijkt mij. Ik hoop dat jullie vragen aan me hebben. Gaat u gang. Dat zullen...
Wel bedankt voor uw inspraak. Ik had een vraag, want u geeft aan van: ik heb daar ideeën over, over het openbaar vervoer. En wat zijn dan de concrete ideeën waar we aan moeten denken? Nou, als...
Als ik het een beetje heel rechtlijnig mag zeggen, ik pik dat niet over, om dat nu in de lucht te schieten, want iedereen gaat ermee vandoor en het is helemaal niet gezegd dat dat zo goed lukt omdat er al zoveel tientallen jaren wordt. Daarom heb ik gezegd van, ik wil heel graag met u individueel als partij of als ambtenaar in gesprek om daarover door te praten.
Ja, ik heb een vervolgvraag, want we bespreken vandaag, zeg maar, het openbaar vervoer en vandaag kunnen we het verschil maken. Laat ik het zo zeggen en u bent nu inderdaad en iedereen weet dat u dit idee inbrengt, dus ik zou u willen uitnodigen om toch ons te vertellen waar dit over gaat.
Ga er maar al te graag op in. Maar die ideeën, dat is alleen maar dat zit in mijn hoofd en dat zijn allemaal vraagtekens van als het mogelijk is. We hebben bijvoorbeeld te maken met een gehandicaptenvervoerprobleem wat vanaf bus 23 of twee waar je ook uitstapt. Onze wijk Bovenveen is 1 km lang, voor een gezond mens is er 10 minuten lopen, zit je achter een rollator, dan is het een half uur lopen. Maar als je achter een rollator loopt, dan hoef je na 5 minuten niet meer, dus daar moet dus het gehandicaptenplatform wegen dat die struikelblokken worden, dan krijgen we te maken met Woei of andere busjes. Nou, dat is een van de rijpaarden. Dan krijg je natuurlijk onze wijk. Daar zitten veel woningen, sociale woningen, mensen met een andere achtergrond die zich zeker niet durven te mengen in de sociale structuur bij ons in de wijk, dus dan is een busje dat heen en weer kan rijden heel goed om te doen. En daarbij dus ook de ouderen en de gehandicapten goed vervoer te geven. De winkeliersvereniging, daar heb ik vorig jaar ook een paar maanden gesprekken mee gehad. Die zijn er helemaal voor in om daar wat aan te doen. Nou zie ik zelf dus wel een mogelijkheid dat connectie tussen een bewoner enerzijds, de bewoner die naar de winkelier belt om bestellingen bezorgd te krijgen, anderzijds dat diezelfde winkelier ook een ander deel van zijn inkomen dan besteedt om daarbij tegelijkertijd in de wijk rond te rijden om personen van de ene plek naar de andere plek te rijden. Maar de invulling daarvan, dat moet echt even goed en terdege overlegd worden. Dus het zijn een aantal vlaggetjes die ik zo in de wind houd en die wel wapperen. Maar nou moet het nog een vulling krijgen, want dan wapperen de vlaggetjes hebben hun. Dacht ik zo. Daarnaast is de Bruinings Ingenhoeslaan precies net de middenweg van Bovenveen. Net zover vanaf de Nicolaas Beets als van de Bruinings Ingenhoeslaan, dus al die zijstraten kunnen door een rechte weg die 1 km lang is, gemeten op een scooter, daarmee bereden worden en daarmee is dus ook de ATV waar de volkstuinen zitten dus niet de rijke tuinen van welgestelde mensen, maar de volksvlijt goed bereikbaar. En als er wat aan de hand is bij partner of 70 of de woningen daarachter kunnen ze ook goed heen en weer. Dit zijn hopelijk voldoende punten waar mensen die bereid zijn om creatief na te denken op door kunnen gaan. En dat is dan mijn uitdaging aan de mensen hier en die ben je ook benieuwd. Of dat gebeurt, want zo vaak wordt er wel gezegd. Oh ja, geweldig idee, maar daarop teruggespeeld. Dat lukt dan niet altijd en dat is een klein stukje kritiek. Niet onterecht vind ik, anders zou ik hem niet durven geven. Dus ik ben benieuwd wie op deze kritiek bij mij kan keren? Dat zal niet
Vanavond gebeuren, want het is niet een vraag-en-antwoordspel, als ik het even zo mag zeggen, of discussie. Maar ik zie hiervan nog een vraag vanuit GroenLinks. Zo mijn...
Ja, ik heb eigenlijk tweeledig. Ik heb een. Ik heb begrepen uit persberichten dat het college langs is geweest in Bovenveen. Heeft u bijgevolg ook iemand van het college hierop aangesproken? En het andere punt dat ik heb is dat wij vandaag volgens mij de vervoersplannen van de vervoersmaatschappijen bespreken. Dat zijn voorstellen, maar er komt op de agenda, dat weet ik, ook nog de mobiliteitsvisie voor het hele Emmer TH-gebied. Dus ook voor deze gemeente komt dat nog aan de orde. En ik denk dat uw onderwerp daar beter terecht zou kunnen dan bij dit onderwerp op dit moment. Dus mijn advies zou zijn om te kijken of u daar dan input voor kunt leveren. Maar
Een Sinterklaasschuimpje smaakt niet alleen op Sinterklaas, maar ook op Pasen. Dus ik geef het overal op ieder moment waar sprake is van openbaar vervoer of vervoer voor mensen die niet 30 jaar zijn en aan atletische sport doen. Daar
Vleugels, ik dank u voor het inspreken, mevrouw Van Kesteren, en ik zou op het advies van de heer Beek zeggen, kom nog een keer terug of. Ja. Dank u wel. Dat was voor wat betreft inspreken, gaan we over naar de rest van de agenda. En dan krijgen we nu de terugkoppeling uit de vergadering van de Adviescommissie Vervoersautoriteit en mij d.d. 20 maart jongstleden, waarin mevrouw Muller of nee de heer Bik, één van de twee, allebei de heer Beek. Een korte toelichting zal geven, meneer Beek, ga je gang.
Ja, ik doe dat even, dank u wel, voorzitter. Ik doe dat even aan de hand van de agenda. Het eerste deel van de agenda was een gezamenlijke commissie van de economische adviescommissie en van de vervoerscommissie. Er is eerst gekeken naar de hele aanpak van de evaluatie door Berenschot. Daar zijn sessies over geweest met het adviescomité. Die leden en dat zijn gesprekken geweest die digitaal gevoerd zijn en de uitkomsten daaruit zijn besproken in de totale vergadering. En nou ja, daar kwamen eigenlijk geen hele harde punten uit van dit moet anders, dat moet anders. De hoofdlijnen zoals Berenschot dat voorgesteld heeft, hebben wel een weg gevonden. Er is wel hier en daar gevraagd om even te kijken van, hoe gaat het nou? Want met name geeft het OESO-rapport nog aan dat niet alleen het MRDH-gebied achterblijft, maar ook de rest van Zuid-Holland. Er is gevraagd om daar ook nog een keer naar te gaan kijken. Dan het volgende agendapunt was de wijziging van de GR van de MRDH. Nou, die is hier ook in de raad besproken. Er zijn toen voorstellen ingediend en voor zover ik heb begrepen, zijn alle voorstellen die gedaan zijn door alle respectievelijke gemeentes verwerkt in de gemeenschappelijke regeling. Het was overigens een hele magere wijziging in verband met het feit dat er ook een evaluatie plaatsvindt en de evaluatie zal hoogstwaarschijnlijk nog aanleiding geven om de gemeenschappelijke regeling aan te passen. Dan werd verder nog even aandacht besteed aan de kadernota van de MRDH. Nou, wat daarin van belang is, is natuurlijk dat het geldt voor iedere gemeente, dus een rode draad daarin was ook dat het ravijnjaar wordt erin meegenomen. Er wordt dus ook aan de MRDH gevraagd om eventueel te kijken waar bezuinigd bespaard kan worden om zodoende de gemeentes ruimte te geven om hun budget goed in te kunnen delen. En verder is er nog gekeken naar de aanpak van de mobiliteitsvisie van de MRDH. Nou, daar was eigenlijk maar één gemeente die het schriftelijk had ingediend. Dat was Leidschendam-Voorburg, dus daar stonden we mooi op en dat is ook min of meer onverkort overgenomen. Er waren andere gemeentes die dat ook wel wilden, want wij hebben voorgesteld om het toch wat regionaler aan te pakken en het niet als een heel groot geheel iedere keer te doen, maar regionaal te gaan praten en regionaal praten betekent in ons geval ook dat we ook even kijken naar Zoeterwoude, Leiden en laten we zeggen Voorschoten, dus de omliggende gemeentes die buiten het MRDH-gebied liggen, omdat we vinden dat regionale samenwerking niet bij ons hoort op te houden aan de noordgrens van onze gemeente. Toen werd die vergadering afgesloten en toen ging het verder als een vervoersautoriteit en daar kwamen een paar onderwerpen aan de orde. Het ene is de aanpak regionale fietsagenda, daar hebben we een presentatie over gekregen en daar konden we commentaar indienen. Van wat zou je nou willen? Waar denk je dan aan als je kijkt naar de regionale fietsprogramma? Nou, daar kwam allerlei input vanuit de commissie van verkeersveiligheid, fietsveiligheid, verschillende snelheden op fietspaden en dat gaat allemaal verwerkt worden in de notities van de MRDH. En ik neem aan dat we dat ook wel weer terugzien. Het volgende punt was een presentatie van de MRDH en dat ging met name over de afschaling en die heeft plaatsgevonden als gevolg van personeelsgebrek. Er is aangegeven dat het niet leidt tot boetes, maar het heeft er wel toe geleid dat er voor de niet verreden kilometers, als ik het goed zeg, meneer Keus, voor de niet verreden kilometers wordt niet betaald, dus het is, laten we zeggen, niet dat het leidt tot boetes. Het is wel zo dat niemand er natuurlijk blij mee is, en MRDH niet, maar de vervoerders ook niet. Het is echt een fors personeelsgebrek, maar het heeft er wel toe geleid dat de MRDH heeft besloten. En daar hebben we ook een presentatie over gehad van nou, hoe zit dat nou in die markt van personeel en wat kunnen we daaraan doen? Dus daar wordt een onderzoek opgezet en dat gaat de MRDH uitvoeren. Ze hebben ook al volgens mij een onderzoeker gevonden. En dan gaan ze onderzoeken hoe dat zit met hoe kunnen we aan personeel komen? Wat moet je nog meer doen? Dus dat betekent dat ze een beetje over de vervoersbedrijven heen die eigenlijk zelf verantwoordelijk zijn voor hun personeelsbeleid, wat kunnen doen? Maar misschien kan meneer Keus daar nog wat meer over toelichten als dat zo meteen ter sprake komt. Dan is er nog, laten we zeggen, een reactiebrief gekomen van de commissie op het advies van de nachtbussen en goed, die nachtbussen die gaan dus gewoon rijden en dat is denk ik een grote stap voorwaarts en vooruit. Nou, voor de rest zijn het eigenlijk de gewone agendapunten, de jaarplanning en het overzicht van verzendingen. En ja, dat was eigenlijk de hele commissie. Het enige wat ik nog even kwijt wilde is, is heel persoonlijk. Ik was de enige die daar zat, met name ook als je kijkt naar de eerste commissievergadering, dan hadden we er in principe met zijn vieren kunnen zitten. Er waren wat afmeldingen, maar ik denk niet dat het handig is voor deze gemeente om met een hele lage vertegenwoordiging in de MRDH te gaan zitten en dat is een oproep aan de raad om daar aandacht voor te hebben en om daar eens over na te denken. En dat was het, voorzitter, dank u wel. Ik kijk...
Even of iemand is die een vraag heeft of een opmerking voor de heer Beek? Nee, dank u wel, dan is dat bij deze medegedeeld. Als ik het even zo mag concluderen, om dat woord toch maar eens een keertje te gebruiken. Het is geen vies woord.