Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 24-10-2023, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • Th.J. Visser - CDA
  • R.M. de Klerk - VVD
  • J.M. van Wissen - GBLV
  • C.P. Elenbaas - GroenLinks
  • M.W. Vroom - Burgemeester
  • Ph. van Veller - Wethouder
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

2.c Raadsvoorstel vaststellen vierde wijziging gemeenschappelijke regeling omgevingsdienst Haaglanden


Th.J. Visser - CDA

Dan ga ik over naar agendapunt 2.6.c, het raadsvoorstel vaststellen van de wijziging gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden. De context hiervan is dat op 1 januari 2024 de Omgevingswet in werking treedt en dat heeft gevolgen voor de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden. Daarom heeft het algemeen bestuur van de omgevingsdienst een wijziging van de gemeenschappelijke regeling voorgesteld. De wijzigingen betreffen geen beleidswijzigingen en kennen geen financiële of juridische gevolgen voor de gemeente. Het is een zuiver administratieve wijziging, noodzakelijk om de gemeenschappelijke regeling in lijn te brengen met de nationale wetgeving. De raad moet instemmen met deze wijziging van de gemeenschappelijke regeling. En toch hebben zich nog aangemeld voor het debat: de heer Van Wissen, de heer Beek en de heer Elenbaas. En ik wilde dus met de heer Van Wissen beginnen. Voorzitter, even een punt van orde. Ja meneer.

R.M. de Klerk - VVD

Meneer Beekman had zich niet aangemeld voor dit soort debat. Meneer Beek had zich niet aangemeld voor dit debat, oké?

Th.J. Visser - CDA

Dank u wel. Ik snap dat meneer Beek dat niet zelf durft te zeggen. Ja kijk. Ja. Wijs me naar me toe. Wilt u met namen in de notulen, meneer de Klerk, oké, meneer Van Wissen. Ja voorzitter.

J.M. van Wissen - GBLV

Voorzitter wel aangemeld, maar ik kan u ook heel kort over zijn. Zoals aangegeven in de Raad voorstel en u zei het zelf ook al betreft het vooral administratieve wijzigingen als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en nationale wetten. Mijn fractie kan dan ook instemmen met het voorliggende voorstel en met dank aan het college en de ambtelijke organisatie voor de voortvarendheid waarmee ook dit punt is opgepakt en tot zover voorzitter.

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Dank u wel voorzitter, ja, ook heel kort. Ik heb het net al een beetje binnengesmokkeld in die discussie over het eerdere agendapunt. Ja, ik zou toch nog steeds graag van de wethouder willen horen: is de kritiek op dat VTH-stelsel ook hier van toepassing? Ik bedoel, ik heb daar nogmaals een vernietigend rapport over gezien van een paar jaar geleden en mijn vraag is eigenlijk nog steeds: geldt dat ook voor deze omgevingsdienst en hoe gaat dat zich ontwikkelen in de nieuwe situatie van de Omgevingswet?

Th.J. Visser - CDA

Meneer de burgemeester. En benoem die VTH nog eventjes voor de zekerheid. Benoem ik.

M.W. Vroom - Burgemeester

Bij deze. Daar gaat dit onderwerp natuurlijk niet over. We hebben een omgevingsdienst die de afgelopen jaren een enorme slag heeft gemaakt. Ze zijn nu bezig met wat ze zelf noemen het koersdocument met de hoofdletter K en zoals ik het van portefeuillehouder Belt, maar ook van de directeur van de ODH begreep, zouden ze dat heel graag ook met jullie willen bespreken. En ik kan me voorstellen dat dat moment zowel een moment is om de GR ook aan de raad een beetje te binden als ook om deze vraag nadrukkelijk te bespreken. In onze voorbereidingen op het vorige agendapunt over de omgevingsvisie is dit met de omgevingsdienst zo niet als knelpunt naar boven gekomen, in ieder geval vanuit mijn portefeuille van vergunnen en toezicht en handhaving. Maar ik denk dat het gewoon heel goed is als zij zelf ook uitleggen hoe zij vanuit die kant, maar ook vanuit de adviserende kant met de Omgevingswet omgaan, dus ik zou u willen voorstellen als we dan toch ook de directeur van de MDH uitnodigen, zullen we dan ook de directeur van de omgevingsdienst uitnodigen die ook heel graag met u daarover in gesprek gaat. Inhoudelijk wel een verschil tussen de twee regelingen. Het één is wat heet een raadsregeling. De ander is een college regeling, dus de ODH is officieel een regeling van het college. Maar zeggen we even vanuit het college, het zou ons ook wel een lief ding zijn als het bij u duidelijker is wat ze voor ons met als gemeenschap en gemeenten doen. Dat zou mijn eerste antwoord zijn als u zegt, ik wil heel nadrukkelijk een analyse van de kritiek die destijds was op omgevingsdiensten in het algemeen en ODH-beleid in het bijzonder. En hoe zit dat in Haaglanden? Dat kan ik doen, maar ik schriftelijk doen, want dat vergt even wat typwerk. Ik was zelf in 2010 de onderhandelaar namens de VNG voor de oprichting van de omgevingsdiensten, omdat ik toen nogal als wethouder handhaving kritiek had op de handhavingskant van de omgevingsdiensten. Dus ik herken de vraag, maar ik heb niet het idee dat dat hier zo speelt, maar als u dat concreet wil hebben, dan maken we dat even op papier. Hier is

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Als ik nog antwoorden heb, het gaat mij ook niet om een analyse of terugpakken op dat rapport van destijds maar. Ik, ik zal u heel eerlijk zeggen, ik ben er eigenlijk pas net achter gekomen dat die VTH of die. Dat zij de uitvoerders zijn van de vergunningverlening, toezicht en de handhaving en dat dat in de gemeenschappelijke regeling zit en dat dat gaat onder de Omgevingswet vallen. Burgemeester.

M.W. Vroom - Burgemeester

Dat zou ik maar dat zeg ik nu even uit de losse pols. Kijk, volgens mij blijft het bevoegd gezag het bevoegd gezag en doet de omgevingsdienst de dingen die ze nu ook doen. Het is volgens mij niet zo, maar ik kijk zometeen met een half oog even naar de portefeuillehouder omgevingsvisie. Maar ik heb niet het beeld dat met de omgevingsvisie en omgevingsplannen het bevoegd gezag over vergunning en handhaving verschuift naar de omgevingsdienst. Dat geldt alleen voor de taken die zij al hebben als taken, zoals, ik noem even uit mijn hoofd, meer zit daar dus zware industrie en dat soort dingen en ik zie aan de mimiek van de portefeuillehouder, Omgevingswet etcetera, dat ik daar het goede in zeg. Dus als u denkt dat de hele vergunning en handhaving naar de omgevingsdienst zou gaan, dat is niet zo. Niet meer dan ze al hebben. In godsnaam mooi. En

Th.J. Visser - CDA

Voor de volledigheid: de wethouder knikte uitvoerig ja, zodat dat ook niet in beeld gebracht is. Ja.

M.W. Vroom - Burgemeester

Ja, toen ik vroeg of het klopte. Nee, toen ik zei wat niet klopte, dus hij bevestigde mijn lezing. Anders wil ik hem ook wel even vragen. Voorzitter, als ik mag, hoe zeg ik dat? Maar met...

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Is er dan nog een andere omgevingsdienst of een andere uitvoeringsdienst dan deze gemeenschappelijke regeling?

M.W. Vroom - Burgemeester

Ik snap meneer de vraag, denk ik, niet zo.

R.M. de Klerk - VVD

Voorzitter, volgens mij gaat het hier om een heel technisch document. Is dit beleidsarm? Het lijkt me handig als we deze vragen wellicht eens een keer in een beeldvormende sessie gaan doen, zodat dat duidelijker kan worden.

Th.J. Visser - CDA

Een suggestie van de Klerk kunnen we natuurlijk uiteraard overnemen. Ik

M.W. Vroom - Burgemeester

Mij gesterkt in mijn suggestie om de directeur van de ODH dan dat gesprek met u te laten voeren, voorzitter. En, dat hebben...

Th.J. Visser - CDA

We hebben al met elkaar afgesproken dat we dat gaan doen. Misschien kunt u dan inderdaad beter deze vraag nog even voor dat moment parkeren. En anders op een ander moment, misschien bij een kop koffie, maar niet voor dit moment. Ik mag het vaststellen voor de zekerheid. Nou.

M.W. Vroom - Burgemeester

Want als het een echt dringende behoefte is om hier informatie over te hebben, mag mailen altijd en we kunnen ook vooruitlopend op dat gesprek met die ODH toch ook gewoon even, als u de feitelijke vragen stelt, kijken of we het antwoord alvast kunnen regelen. Ik bedoel, met alle respect, het is misschien een moeilijke vraag, maar ik neem aan dat iemand u antwoord kan geven. Er wordt

Th.J. Visser - CDA

Even verwezen naar een WhatsApp, naar een appje, denk ik. Heb ik nu oud-minister Van Velen, dat u iets wil toevoegen?

Th.J. Visser - CDA

Dan uiteraard heel graag, ja. Want dat is

M.W. Vroom - Burgemeester

Is het mooie van beleidsrijke omgevingsvisie. Die hebben we ook in de zaal.

Ph. van Veller - Wethouder

Toch nog burgemeesters en mijn moeder trots op zijn? Ik zelf minder even kijken hoor. Ik ga even kijken. Ik heb namelijk zojuist. Werd die vraag eigenlijk ook gesteld. Kijk, de Omgevingswet brengt geen wettelijke verandering met zich mee, bijvoorbeeld in termijnen of het proces van toezicht en handhaving. De regio heeft wel de ambitie natuurlijk om die achterliggende gedachte van de Omgevingswet toe te passen op het fenomeen toezicht en handhaving. Nou dus die samenwerking op het vlak van toezicht en handhaving die is op dit moment heel goed, wordt als goed ervaren en om die samenwerking verder te ondersteunen in de Omgevingswet is een aantal uitgangspunten geformuleerd. En het eerste is het waar we het net ook al die vraag de eerste uitgangspunt is dat de mandaten van het bevoegd gezag, de gemandateerde, bevoegde gezag en de ketenpartners die blijven ongewijzigd. Dus ook in het geval van een brede mandaat blijft het ongewijzigd, in dit geval dat er afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld in de jaarplannen. Dat is in het uitwerking van die samenwerking binnen de kaders die er al zijn. Dat is een tweede uitgangspunt. Is dat er natuurlijk ook een landelijke handhavingsstrategie is en die blijft ook gewoon ongewijzigd en dat is een landelijke taak, want zo NODH. In ons geval heeft er dus ook een landelijke taak. Sommige dingen zijn van de rijksoverheid als ware dus daar zijn ze ook bevoegd gezag en soms ook grensoverschrijdend. Dus dat blijft voor de rest, wat ik ook net al aangaf hè? Je hebt dat DSO dat digitaal stelsel Omgevingswet en dat ondersteunt ook die samenwerking in toezicht en handhaving taken, dus dat is de bedoeling dat dat natuurlijk ook gaat werken voor die samenwerking. En voor de rest is er ook een één loket gedachte, hè? Dat is de Omgevingswet gaat er natuurlijk ook vanuit hè? Dat er een zoveel mogelijk één loket gedachte is, dus dat betekent ook dat je goed met elkaar samenwerkt en dat er bijvoorbeeld als er iets bij de verkeerde instantie is ingediend of wat dan ook dat het ook bij de juiste terechtkomt. En dat geldt ook voor meldingen en handhavingsverzoeken. En tot slot het vijfde principe is de één overheid principe en dat alleen dat er gevallen waarin er gezamenlijk handhavend wordt opgetreden. Dat die gezagen, de bevoegde gezagen dat ook met elkaar afstemmen, zodat er eenduidig en effectief kan worden gehandeld, dus dat zijn uitgangspunten die zijn opgesteld tussen de verschillende ketens. Samenwerkers op het gebied van de Omgevingswet, straks onder de Omgevingswet. Dus dat is het uitgebreide antwoord wat ik heel mooi antwoord al had gekregen. Vandaar dat ik zo mooi met mijn telefoons zwaaide, want ja, dit was zojuist ook al een vraag en dit is het heel uitgebreide antwoord daarop. Dank u.

Th.J. Visser - CDA

Wel, daar laten we het dus even bij voor wat nu betreft, want het gaat inderdaad even om de zienswijze. Ik kijk even rond, ik mag aannemen dat voor allen geldt dat dit als een hamerstuk naar de raad kan. Dank u wel dan graag. Dan gaan we over naar het laatste agendapunt. Dat