Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 19-06-2018, Raadsforum
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

2.a.a Mondelinge vragen m.b.t. de grondwaterproblematiek Mall of the Netherlands / wijk De Zijde.


K. Tigelaar - Burgemeester

Over de watergrond of de grondwater daarom alleen. Namens het college zal wethouder Stemerdink ook voor beantwoording zorgen. De heer Rosenberg.

P.F. Rozenberg - GBLV

Voorzitter, ik wacht even op de wethouder. Dat lijkt me wel zo aardig.

K. Tigelaar - Burgemeester

En ondertussen wordt de koffie uitgedeeld met wat lekkers erbij. Maar dat doen we gelijk met een felicitatie aan de wethouder, wethouder Stemerdink, want het is vandaag haar verjaardag en we zijn blij dat ze haar verjaardag in ons midden met ons mee viert.

P.F. Rozenberg - GBLV

Voorzitter, het zal niet verbazen. Ik ga voor de roze. In de eerste plaats de felicitaties aan de wethouder, weer een jaar erbij, altijd goed. Maar ik geef terug naar de tijd, niet de leeftijd van de wethouder. Ik ben net zo oud, het zou onbeleefd zijn om daar naar te vragen. Dus dat is niet het onderwerp van het vragenuur. Het onderwerp van het vragenuur is wel de informatiebijeenkomst over de grondwaterproblematiek in de wijk door de bouw van de Mall of the Netherlands. We hebben daarbij een aantal vragen, sprak de Gemeentebelangen. De eerste is: waarom heeft het college dan wel de wethouder niet zelf het initiatief genomen om bewoners van de wijk eerder te informeren? De problematiek die daar speelt was immers al veel eerder bekend. Klopt het dat de wethouder cq. het college al een groot aantal vragen uit de wijk heeft ontvangen over de grondwaterproblematiek en dat de antwoorden daarop niet zijn verspreid in de wijk en dat afgelopen week er opnieuw een oproep is gedaan om vragen bij de wethouder aan te leveren? Kan de wethouder zich voorstellen dat bewoners moeite hebben met deze niet-productieve manier van communiceren? Is het u bekend dat door de slechte communicatie over de grondwaterproblematiek, de opnames van de huizen die nu worden gedaan en het late en onvolledige uitnodigingsbeleid voor de informatiebijeenkomst van vorige week, de weerstand tegen de grondwaterinjectie in de wijk exponentieel toeneemt? Is het u bekend dat er donderdag aanstaande voor de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening wordt gevraagd om de waterinjectie tegen te gaan in de wijk? En dat speelt dus tegen het hoogheemraadschap. Wie is er verantwoordelijk voor eventuele schade nu en in de toekomst aan de woningen in de wijk? En tot slot, is de wethouder van mening dat zij voldoende invulling geeft aan de actieve informatieplicht jegens de Raad met betrekking tot de voortgang en knelpunten rondom belangrijke economische projecten in de gemeente en de gevolgen voor de inwoners van de wijk?

Onbekende spreker

Voorzitter, dank dank meneer Van der Rozenberg in eerste instantie voor de felicitaties. We gaan er weer een mooi levensjaar van maken. Voorzitter, dan de vragen. Vraag één: Waarom heb ik zelf niet het initiatief genomen om de bewoners te gaan informeren? Met Unibail-Rodamco is bij de start van het hele project Leidsenhage afgesproken dat zij verantwoordelijk zijn voor de communicatie met de omgeving. De gemeente is daarin slechts ondersteunend. De werkzaamheden zoals die nu plaatsvinden, zijn door de aannemer begin april 2018 onaangekondigd gestart. Dat was niet bij de gemeente bekend, niet bij de omwonenden. Unibail heeft inmiddels ook aangegeven dat dit verkeerd is gegaan en daarom is er op 10 april 2018 een informatiebrief van de aannemer Ballast Nedam verspreid in het gebied waarin zij excuses hebben gemaakt voor de ontstane situatie. Vraag twee, voorzitter, over het aantal vragen. We hebben inderdaad een aantal bewoners e-mails en telefoontjes gehad over de zorgen die er zijn over de werkzaamheden en de gevolgen voor de woningen. Dit was in elk geval voor ons aanleiding om Unibail nogmaals te gaan verzoeken om middels een brief uitleg te gaan geven over de gevolgen van de retourbemaling en ook aan u de vragen om een informatiebijeenkomst te gaan organiseren. Tijdens de informatiebijeenkomsten bleken niet alle vragen en zorgen te kunnen worden weggenomen. We waren ook wel in de veronderstelling dat een aantal vragen al beantwoord waren. Dat bleek niet het geval te zijn, dus heb ik nogmaals aan de bewoners gevraagd: kom met de vragen die nog beantwoord moeten worden, dan gaan we daar ook direct voor zorgen. Die vraag hebben wij de afgelopen dagen in elk geval gehad, ook een aantal e-mails, en die vragen worden ook netjes beantwoord. De inwoners hebben ook al een reactie gekregen. De uitnodigingen zijn niet goed gegaan. We hebben er als college voor gekozen, en dan kiezen we eigenlijk bijna altijd wel voor, om niet per post uitnodigingen te gaan doen, maar via een koeriersdienst. Ik heb geconstateerd dat bij de eerste en bij de tweede poging de koeriersdienst niet de opdracht heeft uitgevoerd zoals die is gegeven. Dat is niet goed en ook daarop nemen we maatregelen, voorzitter, en dat is overigens heel erg spijtig, want omwonenden zijn daar uiteraard de dupe van. Voorstellen dat de bewoners moeite hebben met deze niet proactieve manier van communiceren. Ja, voorzitter, dat kunnen wij ons zeker voorstellen. Communicatie en werkzaamheden over de retourbemaling hadden beter gekund en het is logisch dat ze daar moeite mee hebben. Dus ook begrijpen we dat mensen ook denken dat er iets aan de hand is. Want als je mensen niet informeert, mensen niet meeneemt, dan ontstaan er deze beeldvorming. Dat is helaas begrijpelijk. Even kijken voor de vraag vier over de weerstand. Nou, volgens mij heb ik daar ook al antwoord op gegeven. Dat is volkomen begrijpelijk dat er zorgen zijn als mensen niet worden geïnformeerd. Vraag vijf, voorzitter, het kort geding. Dat is zeker bekend. Donderdagochtend 09.30 uur bij de rechtbank in Den Haag, een kort geding tegen het hoogheemraadschap van Rijnland die de watervergunning heeft verleend. Wie is verantwoordelijk voor de eventuele schade nu en in de toekomst aan de woningen? Dat is Unibail-Rodamco. Vraag zeven, of ik invulling heb gegeven aan mijn actieve informatieplicht. Ja, voorzitter, dat heb ik gedaan. In maart 2018 is inderdaad in het projectenboek melding gemaakt van de noodzaak van extra retourbemaling om de bouwput droog te houden en vervolgens, voorzitter, door de welbekende situatie in de bouwput was er behoefte aan een uitbreiding van de capaciteit van deze retourbemaling, die overigens al meer dan een jaar ook elders in het gebied van Leidsenhage wordt toegepast. In dat projectenboek van 29 mei jongstleden is gemeld dat er werkzaamheden ongelukkigerwijs onaangekondigd waren gestart. En voorzitter, het moge helder zijn: als ik een reden had gehad om u in de tussentijd te gaan informeren, had ik dat uiteraard ook gedaan. Tot zover. Wethouder, dank.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel, ik ga naar de heer Rozenberg. Of er nog aanvullende vragen zijn, de heer Rozenberg? Ja, voorzitter.

P.F. Rozenberg - GBLV

Dank u wel, ook dank aan de wethouder voor het beantwoorden van de vragen. Dat neemt niet weg dat er nog wel steeds onvrede heerst bij de Bond van de zijde en ik ben ook wat in verwarring geraakt, voorzitter, want de wethouder zegt bij het beantwoorden van de eerste vraag dat de verantwoordelijkheid ligt bij Unibail-Rodamco. En vervolgens zegt ze in de tweede vraag: wij hebben als college een koeriersdienst ingeschakeld om brieven te versturen. Dat rijmt volgens mij niet of het is de burgerdom of het is de gemeente. Heeft u nou de verantwoordelijkheid overgenomen of niet? Ik

K. Tigelaar - Burgemeester

Kijk ook even of er nog aanvullende vragen uit de Raad zijn. Dan nemen we die in één keer mee. Dat is niet het geval. Wethouder Stemerdink. Voorzitter, de

Onbekende spreker

De verantwoordelijkheid is zeker niet, zeg maar, overgenomen. Maar ik constateerde ook dat er inderdaad onvrede was. Nogmaals, de communicatie is niet goed gegaan. Unibail-Rodamco is daarvoor verantwoordelijk. Want zoals we ook de afgelopen jaren hebben gedaan, hebben we goed samengewerkt met Unibail, dus ook deze pakken we samen op. De onvrede kan ik niet meer wegnemen. Ik kan het niet meer ongedaan maken. Ik kan hooguit vanaf nu er alles aan doen met Unibail-Rodamco dat de vragen netjes worden beantwoord. De vragen zijn ook naar mij en anderen toegestuurd en de beantwoording van de vragen vindt plaats met Unibail en met de gemeente, zodat er een volledige set aan antwoorden komt en er wordt netjes weer toegestuurd aan degenen die de vragen hebben gesteld. Zelf dus zeker geen verantwoordelijkheid overgenomen, maar volgens mij is het ook een plek waar je elkaar bij helpt. En dat hebben wij gedaan om de inwoners zo goed mogelijk te informeren. Wethouder.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel voor de beantwoording en hiermee sluit ik ook deze vragen af over dit onderwerp.