Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Lokale Educatieve Agenda 2016-2018
Samenvatting: De Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2016-2018 is een gezamenlijk initiatief van het onderwijs, kinderopvang, educatieve partners en de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het doel is om een geïntegreerde visie op onderwijs te realiseren, met de focus op het kind en zijn omgeving van geboorte tot volwassenheid. De LEA bevat zes speerpunten: integrale kindcentra, brede scholen voortgezet onderwijs, gezonde en veilige scholen, onderwijshuisvesting, relatie onderwijs/arbeidsmarkt, en passend onderwijs. De agenda is een resultaat van intensieve samenwerking en dient als leidraad voor lokaal onderwijsbeleid. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met de LEA en het bijbehorende subsidiebeleidskader.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke visie en speerpunten voor de lokale educatieve agenda en beschrijft de samenwerking met diverse partners. Echter, specifieke details over de implementatie van de acties en de evaluatiecriteria kunnen uitgebreider worden beschreven.
Rol van de Raad
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de LEA en het subsidiebeleidskader vast te stellen. Dit betekent dat de raad een toezichthoudende en goedkeurende rol speelt in het proces.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van de speerpunten en de toewijzing van middelen. Er moet ook worden overwogen hoe de samenwerking met educatieve partners verder kan worden versterkt en welke rol de gemeente hierin speelt.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. De speerpunten en ambities zijn specifiek en tijdgebonden (2016-2018), maar meetbare resultaten en concrete acties zijn minder duidelijk omschreven. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de evaluatiecriteria kunnen specifieker.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de LEA en het subsidiebeleidskader vast te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt samenwerking met educatieve partners, wat wijst op een participatieve aanpak. Echter, de mate van betrokkenheid van ouders en andere belanghebbenden wordt niet specifiek genoemd.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een speerpunt, maar aspecten zoals gezonde en veilige scholen kunnen indirect bijdragen aan duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
Er is een structureel budget van € 75.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de onderwijsvisie. Dit budget is bedoeld om het gemeentelijk aandeel van de acties te bekostigen. De financiële dekking lijkt voldoende, maar de exacte toewijzing van middelen kan verder worden gespecificeerd.