Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 14-01-2025, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • Th.J. Visser - CDA
  • Q.J. Stout - CDA
  • R.M. de Klerk - VVD
  • A.J.M. Hielkema - D66
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • N.A. van Weers - GroenLinks
  • C.P. Bregman - ChristenUnie
  • M. van Wijk - GBLV
  • M.W. Belt - Wethouder
  • G.D. Beek - VVD
  • J.M. van Wissen - GBLV

Commissie Omgeving: Extra aandacht en geld voor Wegonderhoud


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De commissie Omgeving van Leidschendam-Voorburg heeft het Beheerplan Wegen 2025-2029 besproken, waarin een extra onderhoudsbudget van €1,8 miljoen per jaar en een incidentele voorziening van €5,4 miljoen wordt voorgesteld om achterstallig onderhoud aan te pakken. Het plan richt zich op het waarborgen van de kwaliteit van het wegennet, met aandacht voor verkeersveiligheid, klimaatbestendigheid en vergroening.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens de commissievergadering werd het belang van goed onderhouden wegen benadrukt. "De kwaliteit van de wegen in Leidschendam-Voorburg scoort niet goed," stelde een CDA-commissielid. "Er is werk aan de winkel om het achterstallig onderhoud weg te werken." De wethouder erkende dat de kwaliteit van de wegen is afgenomen door uitgestelde renovaties en wees op de noodzaak van extra investeringen.

De VVD toonde zich tevreden met de integrale aanpak van het beheerplan, dat verkeersveiligheid en klimaatbestendigheid combineert. "We pleiten al jaren voor planmatig onderhoud zodat de straat niet zes keer per jaar open hoeft," aldus een VVD-raadslid. Toch werd er op aangedrongen dat de communicatie met inwoners over wegwerkzaamheden verbeterd moet worden.

D66 prees de toekomstgerichte aanpak van het plan, met aandacht voor vergroening en duurzame mobiliteit. "Meer ruimte voor groen en een veilige fietsomgeving zijn cruciaal," benadrukte een D66-raadslid. Ook werd er gepleit voor diervriendelijke maatregelen in het wegbeheer.

De Partij van de Arbeid vroeg zich af welke duurzame oplossingen het plan biedt en drong aan op continuïteit in de uitvoering. "We lopen al een tijdje achter," merkte een raadslid op. "Hoe zorgen we ervoor dat het beheerplan prioriteit krijgt binnen de gemeente?"

GroenLinks en andere partijen benadrukten het belang van eenmalig goed werk bij wegonderhoud om herhaaldelijke openbrekingen te voorkomen. "Als we iets doen, laten we het dan in één keer goed doen," klonk het.

De situatie van de Stompwijkseweg kwam ook ter sprake. De ChristenUnie en Gemeentebelangen uitten hun zorgen over de veiligheid en kwaliteit van deze weg. "De herinrichting heeft niet de beoogde kwaliteit opgeleverd," aldus een raadslid van Gemeentebelangen.

De wethouder gaf aan dat er gewerkt wordt aan een nieuw beheersysteem en dat de organisatie van stadsbeheer wordt verbeterd om toekomstige achterstanden te voorkomen. Ook werd toegezegd dat er jaarlijks gerapporteerd zal worden over de voortgang van het onderhoud, inclusief een financiële component.

Het beheerplan werd uiteindelijk als hamerstuk naar de raad gebracht, met de toezegging dat er meer duidelijkheid komt over de communicatie van wegwerkzaamheden en de situatie van de Stompwijkseweg.

Samenvatting van het voorstel


Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het Beheerplan wegen 2025-2029 door de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg. Het beheerplan is opgesteld om de kwaliteit van het gemeentelijke wegennet te waarborgen, wat essentieel is voor de veiligheid en bereikbaarheid van woningen, bedrijven en voorzieningen. Het plan richt zich op het onderhoud van wegen en het integreren van maatregelen voor verkeersveiligheid, klimaatbestendigheid en vergroening. De huidige kwaliteit van de wegen wordt elke twee jaar geïnspecteerd, en er is geconstateerd dat er sprake is van achterstallig onderhoud, waarvoor extra budget nodig is. Het plan voorziet in een extra onderhoudsbudget van € 1,8 miljoen per jaar en een incidentele voorziening van € 5,4 miljoen om achterstallig onderhoud weg te werken. Inwoners worden geïnformeerd via diverse kanalen, maar participatie is beperkt tot informatievoorziening en het kenbaar maken van wensen tijdens projecten. Het beheerplan houdt geen rekening met vervangingsinvesteringen voor wegen aan het einde van hun levensduur; deze zullen later worden voorgesteld.

Documenten