- Th.J. Visser - CDA
- R.M. de Klerk - VVD
- S.R. Paltansing - PvdA
- C.P. Bregman - ChristenUnie
- J.M. van Wissen - GBLV
- E.J. Muller - CDA
- D.M. de Prez - GroenLinks
- J. Keus - Wethouder
- N.A. van Weers - GroenLinks
Gemeenteraad Leidschendam-Voorburg Debatteert over Vervoerplannen 2025: "Leidschendam Zuid Moet Beter Bereikbaar Worden"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een levendig debat gevoerd over de Vervoerplannen 2025 van de vervoerders RET, HTM en EBS. De gemeente heeft tot 10 mei 2024 om te reageren op deze plannen, die zijn aangeleverd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De raad benadrukte het belang van een stabiele dienstregeling, toegankelijkheid en aandacht voor kwetsbare gebieden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd duidelijk dat de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid een heet hangijzer is. "Leidschendam Zuid, Leidschendam Zuid, Leidschendam Zuid," herhaalde de VVD-woordvoerder om het belang van betere OV-verbindingen voor dit gebied te onderstrepen. De fractie pleitte voor een scherpere reactie op de vervoersplannen, met meer aandacht voor de toegankelijkheid van station Leidschendam-Voorburg, dat momenteel niet goed bereikbaar is voor mensen die slecht ter been zijn.De Partij van de Arbeid sloot zich hierbij aan en benadrukte dat de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid en het centrum met het openbaar vervoer een doorn in het oog blijft. "Kunnen we niet een bus inzetten om dit probleem te verhelpen?" vroeg de PvdA-woordvoerder. De wethouder gaf aan dat er ambtelijk wordt verkend welke verbeteringen mogelijk zijn en dat er voor de zomer meer duidelijkheid komt over de plannen voor station Leidschendam-Voorburg.
Ook de frequentie van tramlijn 19 naar The Mall of the Netherlands kwam ter sprake. Het CDA vroeg zich af waarom deze lijn minder dan vier keer per uur rijdt, wat volgens hen de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer vermindert. De wethouder gaf aan dat er plannen zijn om de frequentie te verhogen, maar dat dit samenhangt met de aansluiting van de lijn bij de TU Delft.
De veiligheid in het openbaar vervoer was een ander belangrijk onderwerp. De VVD vroeg de wethouder wat er concreet wordt gedaan om de veiligheid te verbeteren. De wethouder benadrukte dat de MRDH afspraken heeft gemaakt met de vervoerders over sociale veiligheid en dat er druk wordt uitgeoefend op het kabinet om de juridische middelen voor handhaving te verbeteren.
Tot slot werd er gesproken over de mogelijkheid van groene daken op tramhuisjes, een idee dat door de VVD werd geopperd. De wethouder noemde het een sympathiek voorstel en beloofde hierop terug te komen.
De raad besloot dat de reactie op de vervoersplannen als bespreekpunt naar de volgende raadsvergadering gaat, waarbij de wethouder toezegde om de reactiebrief aan te scherpen en voor de zomer met meer concrete plannen te komen voor de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid.
Samenvatting van het voorstel
Samenvatting:
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg overweegt een reactie op de Vervoerplannen 2025 van de vervoerders RET, HTM en EBS, zoals aangeleverd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De gemeente heeft tot 10 mei 2024 om te reageren. De reactiebrief behandelt algemene ontwikkelingen in het OV, specifieke aandachtspunten van de gemeente en inhoudelijke reacties op de plannen van de individuele vervoerders.
De gemeente is positief over de groei van het OV en benadrukt het belang van een stabiele dienstregeling, toegankelijkheid, en aandacht voor kwetsbare gebieden. Er is een sterke groei in bezoekersaantallen bij The Mall of the Netherlands en een verwachte toename van woningen, wat de vraag naar OV zal vergroten. De bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en Stompwijk is een belangrijk aandachtspunt, waarbij verbeteringen aan de knooppuntfunctie van Station Leidschendam-Voorburg en nieuwe buurtbusdiensten worden overwogen.
De gemeente pleit voor herstel van de frequentie van lijn 19 naar The Mall en staat open voor pilots voor lijnverbeteringen. HTM zal nieuwe elektrische bussen inzetten en kleine aanpassingen in de dienstregeling maken, maar de gemeente maakt zich zorgen over de afschaling door personeelstekorten en het uitblijven van nieuwe trams met gelijkvloerse instap op lijn 6. EBS streeft naar een dienstregeling van 94% van het pre-corona niveau en de gemeente ondersteunt het belang van lijnen 45 en 46. Voor metrolijn E, beheerd door RET, zijn geen wijzigingen gepland, maar de gemeente steunt een frequentieverhoging.
De reactie sluit af met de wens van de gemeente om nauw samen te werken met de MRDH voor beter OV in 2025 en daarna, en de wens om betrokken te worden bij de ontwikkeling van de Mobiliteitsvisie. Het besluit heeft geen financiƫle gevolgen en participatie van inwoners is niet van toepassing, hoewel er wel overleg is in klankbordgroepen. Bij het raadsvoorstel zijn diverse documenten en bijlagen gevoegd, waaronder de reactie op de Vervoerplannen en de concepten van de vervoerplannen van HTM, EBS en RET.