- Th.J. Visser - CDA
- R.M. de Klerk - VVD
- F.B. Wilschut - ChristenUnie
- J.F. Seriese - GroenLinks
- E.J. Muller - CDA
- S.G.D. Kok - PvdA
- J.M. van Wissen - GBLV
- J. Keus - Wethouder
Pakkende kop: "Parkeernormen Leidschendam-Voorburg: Balans tussen Woningbouw en Mobiliteit"
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteert over de nieuwe Nota Parkeernormen 2023. Het voorstel, dat na een inspraakperiode enkele wijzigingen onderging, roept gemengde reacties op. Belangrijke punten zijn de verlaging van parkeernormen en de inzet op deelmobiliteit.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg stond de Nota Parkeernormen 2023 centraal. Het voorstel, dat na een inspraakperiode van zes weken enkele aanpassingen onderging, leidde tot een levendig debat. De nota beoogt onder meer de parkeernormen in bepaalde gebieden te verlagen, de termijn voor saldering te verlengen van drie naar vijf jaar en de eis voor het maximum aantal woningen bij de inzet van deelauto’s los te laten.De VVD, vertegenwoordigd door de heer De Clerck, uitte zorgen over de verlaging van de parkeernormen. "Veel van onze inwoners zijn afhankelijk van de auto," benadrukte hij. De partij vreest dat de nieuwe normen tot problemen kunnen leiden, vooral in wijken rondom nieuwbouwprojecten. De Clerck vroeg zich af: "Wat gebeurt er als deze nota helemaal niet blijkt te werken?"
De ChristenUnie, bij monde van de heer Wilschut, steunde de kansgerichte aanpak van het college. "We maken ontwikkelaars medeverantwoordelijk voor het bereikbaar maken van het gebied," aldus Wilschut. Hij vroeg zich echter af waarom de richtlijn voor fietsparkeren van het CROW slechts als wens en niet als eis wordt gehanteerd.
GroenLinks, vertegenwoordigd door mevrouw Seriese, noemde de nota een stap in de goede richting, maar had vragen over de monitoring van de nieuwe parkeernormen. "Het lijkt nu een beetje versnipperd," merkte ze op. Ook pleitte ze voor bewaakte fietsenstallingen bij nieuwbouwprojecten.
Het CDA, met mevrouw Muller als woordvoerder, uitte zorgen over de betrokkenheid van inwoners en ondernemers bij het proces. "Waar is hun stem?" vroeg Muller zich af. Ze benadrukte het belang van goede alternatieven voor de auto, zoals beter openbaar vervoer en veilige fietspaden.
D66, vertegenwoordigd door de heer Joosten, was positief over de nota en benadrukte het belang van goede fietsparkeervoorzieningen. "Als we willen dat mensen meer met de fiets gaan, moeten we ervoor zorgen dat ze hun fiets veilig kunnen parkeren," stelde Joosten.
De wethouder erkende de zorgen en benadrukte dat de mobiliteitstransitie hand in hand moet gaan met de woningbouwopgave. "We moeten laten zien dat het ons menens is," aldus de wethouder. Hij beloofde de gemeenteraad op de hoogte te houden van eventuele aanpassingen in de parkeernormen.
Het debat maakte duidelijk dat de gemeenteraad voor een uitdaging staat: het vinden van een balans tussen de noodzakelijke woningbouw en de mobiliteitsbehoeften van de inwoners. De nota zal op 26 september verder worden besproken, waarbij mogelijk moties worden ingediend.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt voorgesteld om de Nota Parkeernormen 2023 en het bijbehorende inspraakverslag vast te stellen. Na een inspraakperiode van 5 april tot 16 mei 2023, waarin zeven reacties werden ontvangen, zijn er enkele wijzigingen aangebracht in de ontwerpnota. Belangrijke wijzigingen omvatten het verlagen van parkeernormen in bepaalde gebieden, verlenging van de termijn voor saldering van 3 naar 5 jaar, en het loslaten van de eis voor het maximum aantal woningen bij de inzet van deelauto’s. De CROW-richtlijn voor fietsparkeren wordt als wens beschouwd, terwijl de richtlijnen in bijlage 6 van de nota als eis blijven gelden. De inspraakreacties hebben geleid tot tekstuele en inhoudelijke aanpassingen, en de definitieve nota is op 4 juli 2023 door het college goedgekeurd. De raad zal de nota op 26 september 2023 behandelen. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het besluit. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken via een participatieproces, en een vervolgsessie met stakeholders is gepland voor het voorjaar van 2024 om de voortgang van de nota te evalueren. Na vaststelling wordt de nota gepubliceerd in het Gemeenteblad en treedt deze de volgende dag in werking.