Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel tot aanvaarding en publicatie van het milieueffectrapport Trekvliettracé
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanvaarding en publicatie van het Milieueffectrapport (MER) voor het Trekvliettracé, een project dat de bereikbaarheid van de Centrale Zone van Den Haag moet verbeteren. Het MER is opgesteld door het Stadsgewest Haaglanden en beoordeeld volgens wettelijke eisen en gemeentelijke richtlijnen. Het rapport onderzoekt verschillende alternatieven voor de infrastructuur, waarbij de Noordelijke Boortunnel als voorkeursalternatief wordt aanbevolen. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg wordt gevraagd het MER te aanvaarden, vrij te geven voor inspraak en een voorlopig standpunt in te nemen over het voorkeursalternatief.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke eisen en gemeentelijke richtlijnen voor een MER. Het bevat een uitgebreide analyse van alternatieven en hun milieueffecten, evenals een samenvatting die zelfstandig leesbaar is.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad fungeert als bevoegd gezag en moet het MER beoordelen en vrijgeven voor inspraak. Daarnaast kan de raad een voorlopig standpunt innemen over het voorkeursalternatief.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet beslissen of zij het MER aanvaardt en vrijgeeft voor inspraak. Tevens moet de raad overwegen of zij de Noordelijke Boortunnel als voorlopig voorkeursalternatief wil vaststellen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel, maar de haalbaarheid van de voorgestelde infrastructuurmaatregelen kan afhankelijk zijn van toekomstige financiële en politieke ontwikkelingen.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten het MER aanvaardbaar te verklaren, het vrij te geven voor inspraak en de Noordelijke Boortunnel als voorlopig voorkeursalternatief vast te stellen.
Participatie
Het voorstel voorziet in een inspraakperiode waarin belanghebbenden hun zienswijzen kunnen indienen. Dit biedt ruimte voor participatie van burgers en andere stakeholders.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het MER de milieueffecten van verschillende infrastructuuralternatieven onderzoekt en het Meest Milieuvriendelijke Alternatief (MMA) beschrijft.
Financiële gevolgen
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële consequenties. De financiële implicaties van de infrastructuurprojecten worden echter wel besproken, met name in termen van investeringskosten en maatschappelijke kosten-batenanalyses. Er wordt geen specifieke dekking voor de kosten genoemd in dit stadium.