- Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
- C.A. Bos - D66
- M. van Wijk - GBLV
- R. van Duffelen - CDA
- C.P. Elenbaas - GroenLinks
- Ph. van Veller - Wethouder
- F.B. Wilschut - ChristenUnie
- B. Ogric - raadscommissielid
- G.D. Beek - VVD
- R.M. de Klerk - VVD
Raadsvoorstel vaststellen voorbereidingskrediet project gebiedsvisie Veurse Achterweg
Agendapunt 5.5 Raadsvoorstel vaststellen voorbereidingskrediet project Gebiedsvisie Veurse Achterweg. Het college verzoekt de Raad voor het project Gebiedsvisie Veurse Achterweg een voorbereidingsbudget van € 355.000 beschikbaar te stellen. Het vertrek van Fugro naar Nootdorp biedt kansen tot herontwikkeling en daarmee voor een kwaliteitsimpuls voor het gebied en aangrenzende kavels. Het college wil hiervoor een gebiedsvisie opstellen die de Raad moet vaststellen. Vervolgens, om die gebiedsvisie te maken, is het projectplan met kostenraming opgesteld en voor de dekking van de kosten vraagt het College de Raad om een voorbereidingsbudget. De kosten hebben betrekking op ambtelijke inzet en inhuur van externe expertise. Het college stuurt in het najaar het participatieplan naar de Raad. Ik heet wethouder Van Veller welkom en kijk voor mevrouw Bos als eerste of er vragen zijn. Meneer Wilschut? Nee. VVD? CDA? En GroenLinks? Nou, dat houden we nog even in het achterhoofd. Meer, mevrouw Bos?
Dank u, voorzitter. Voorzitter, de ontwikkeling van de Veurse Achterweg biedt een goede kans om niet alleen de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te versterken, maar ook om onze ambities op het gebied van groen en duurzaamheid waar te maken. De voorgestelde brede aanpak verdient een compliment, net als de inzet van de bedrijven die daar nu gevestigd zijn en het gebied en hun panden goed achter willen laten. D66 vindt het cruciaal dat we hier niet alleen kijken naar bebouwing voor wonen en andere functies, maar vooral ook naar hoe we de ruimte geven aan de groene corridor. Dit gebied is een belangrijke schakel in het groen-blauwe netwerk van onze gemeente en daarom willen we dat natuur en biodiversiteit van planten en dieren een centrale plek krijgen in de gebiedsvisie. Daarnaast hebben we een vraag aan de wethouder: wordt in de planvorming ook met voorkeur gekeken naar de mogelijkheid om bestaande kantoorpanden op deze locatie om te bouwen tot woningen in plaats van eventuele sloop en nieuwbouw? Ombouw zal kunnen bijdragen aan de woningopgave en tegelijkertijd duurzaam omgaan met de bestaande bebouwing. Wij vragen het college dan ook om expliciet te borgen dat de groene corridor bij de herontwikkeling van dit gebied behouden en versterkt wordt en horen graag van de wethouder hoe hij aankijkt tegen transformatie van kantoren naar woningen binnen deze gebiedsontwikkeling. Dank u, voorzitter.
Dank voorzitter. De Veurse Achterweg. Laat ik beginnen dat de fractie van het GBLV het betreurt dat weer een grote, in dit geval een internationale zelfs, onderneming onze gemeente gaat verlaten, de Fugro dus. Zo hadden we bijvoorbeeld Zürich Verzekeringen niet ver daarvandaan, Diaconessenhuis in Voorburg en het CBS als grote werkgevers in onze gemeente in het verleden. Economie is belangrijk voor onze gemeente, dus een logische vraag aan de wethouders is dan ook in welke mate de gemeente wenst dat die economie terugkomt. De tweede vraag direct daarop: wat zijn de plannen voor de school en de benzinepomp aldaar? Wij als raad kregen afgelopen donderdag te horen dat er 's avonds een inloopavond was georganiseerd. Dezelfde dag dus, jammer dat wij daar zo laat over geïnformeerd zijn. Het was trouwens een interessante en drukbezochte avond. De wethouder was aanwezig. Daarop aansluitend mijn derde vraag: op welk niveau of in welke vorm vindt de participatie plaats en in hoeverre wordt de raad hierbij betrokken? Ik begrijp dat er meerdere vormen van participatie zijn namelijk. Voorzitter, wat de fractie van Gemeentebelangen erg blij maakt, is de integrale aanpak voor deze locatie. Bestaande plannen met de gemeente worden nu gecombineerd. Ja, en dat hier weer veel geld voor nodig is, is tegenwoordig een vast gegeven. Dit gezegd hebbende zullen we instemmen met het raadsvoorstel voorbereidingskrediet Veurse Achterweg, dus bij deze om voor 08.30 uur een hamerstuk te kunnen zijn. .
Voorzitter. Ja, het is natuurlijk ongelooflijk jammer dat Fugro onze gemeente gaat verlaten, maar het is ook weer goed dat we vandaag een voorstel al kunnen bespreken dat we als startpunt voor een nieuwe invulling voor deze locatie kunnen beschouwen. Het college handelt in onze ogen ook voortvarend om zo snel mogelijk met dit proces te starten. Ik heb toch nog enkele vragen aan de wethouder in deze. Mogen we ervan uitgaan dat bij het opstellen van de gebiedsvisie de insteek vanuit de koersnotitie om 5% bij nieuwe ontwikkelingen te reserveren voor functies voor bedrijvigheid en voorzieningen ook mee te nemen als uitgangspunt voor de nieuwe gebiedsvisie? Het bedrijf Fugro gaat vertrekken, maar de rol van Fugro in het hele stuk is voor mij nog helemaal onhelder. Kan de wethouder in eerste instantie ook toelichten waarom Fugro vertrekt uit onze gemeente? In het stuk kunnen we lezen dat Fugro een vrijwillige financiële bijdrage gaat leveren van € 70.000. Deze financiële afspraak wordt vastgelegd in de intentieovereenkomst. Hoe is het college tot dit bedrag gekomen? Is het een donatie aan de gemeente? Kunt u mij uitleggen op welke manier tot dit bedrag is gekomen en wat de wederzijdse verplichtingen zijn van de gemeente richting Fugro? Wat gaat er in de intentieovereenkomst vastgelegd worden? Waar moet ik aan denken? Tot wanneer loopt de betrokkenheid van Fugro? Ze vertrekken, ze zijn eigenaar. Maar waarom kiest het college voor deze aanpak om Fugro een deel te laten betalen? Zouden er nog andere mogelijkheden zijn om tot een gebiedsvisie te komen zonder Fugro? Dat zijn mijn vragen.
Voorzitter, dank. Laat ik vooropstellen dat we blij zijn met deze integrale gebiedsvisie die het college voornemens is uit te gaan voeren. Dat kunnen we steunen. Waar ik wel mee worstel bij dit voorstel, is de gemeentewerf aan de Veurse Achterweg. We hebben daar in februari 2022 een krediet voor beschikbaar gesteld van 5,6 miljoen. En nu lees ik dat er mogelijk nog weer extra kosten ontstaan en ik zou wel heel graag willen weten van de wethouder: hoe gaat het nou met die gemeentewerf en wat betekent dit voor dat krediet dat we al beschikbaar hebben gesteld? En meer nog, waarom zouden niet uit dat krediet, als dat er toch ligt, deze kosten gefinancierd kunnen worden? Dat waren mijn vragen.
Dank u wel, voorzitter. Ja, het college is voortvarend te werk gegaan. Er zijn al afspraken en kosten gemaakt. Dat is misschien formeel niet helemaal zoals het hoort, maar wel heel begrijpelijk gezien de mogelijkheden die daar komen en de positieve opstelling van Fugro, die ook al € 70.000 in de samenwerking hebben gestoken. Ik vraag me inderdaad ook wel af in hoeverre die samenwerking vorm heeft of dat het gewoon een aardige geste is. Zo heb ik het eerlijk gezegd begrepen, maar misschien klopt dat helemaal niet. Maar verder zou ik zeggen, snel doorgaan dus met het opstellen van een gebiedsvisie. Eens met het voorbereidingsbudget en we zien uit naar de eerste integrale plannen voor de ontwikkeling van dit gebied. Dank u wel.
En dank u wel, voorzitter en raadsleden en commissieleden. Ja, bedankt voor alle vragen en bedankt ook alvast voor de positieve signalen die ik meen op te vangen. Ja, ook ik vind het jammer dat Fugro natuurlijk vertrekt. Het is een groot bekend internationaal bedrijf met echt roots in Leidschendam. Dat is echt heel mooi. Tegelijkertijd gaan ze naar een heel mooi, veel groter pand in Nootdorp. Dat is in de regio. De mensen die nu hier wonen en bij Fugro werken, die blijven natuurlijk bij Fugro werken en die hoeven niet zo heel ver met de RandstadRail. Daar hebben ze meer mogelijkheden. Ze hebben ook, ze gaan daar een groot laboratorium, of tenminste, dat hebben ze al gebouwd. Een deel draait daar al, dus dat ziet er schitterend uit. Dus ja, op een gegeven moment groeit een succesvol bedrijf uit zijn jasje. En dan ja, die ruimte hebben ze hier niet en daar wel. En dat betekent dat die ruimte vrijviel en het is ook een bedrijf en het bedrijf ziet natuurlijk ook mogelijkheden om het pand en de grond dat in hun eigendom is zo goed mogelijk te verkopen en dat kan beter ook als er een mooie visie ligt op wat de toekomst van dat terrein is en van die gebouwen. En het zou inderdaad kunnen dat één of meerdere van de gebouwen, want ze hebben meerdere gebouwen, daar worden omgekat tot woningen. Dat het een, dus zo'n betonnen als hectiek skelet overblijft en dat er woningen in komen tegelijkertijd. En dat is ook een antwoord op een vraag, moeten we ook kijken naar het groene karakter en naar de economie? En dat staat ook nadrukkelijk in de koersnotitie. Of ja, in de koersnotitie is dit gebied ook opgenomen als onderdeel van die groene as. En natuurlijk een economisch gebied, dus ja, we gaan goed kijken om die. Daar staat ook in de brief om die economische en de groenfunctie van dit gebied ook nou in het oog te houden en als basis te nemen voor de gebiedsontwikkeling. Dus wat dat betreft ja, ook de economie is belangrijk. Er werken nu heel veel mensen op die plek. Je zou bijna kunnen denken aan niet alleen een raad van woningzoekenden, maar ook een raad van werkzoekenden die dan weer hierop kan toezien of er ook genoeg economische functie is. Dus die groene corridor blijft een uitgangspunt of een basis en de economische functie ook. En omkatten zou inderdaad kunnen gaan plaatsvinden en er is ook de vraag, wat is het plan voor de benzinepomp en de school? Nou ja, dat is het ook. Een beetje het complexe van de hele zaak, die benzinepomp is van ons althans de grond wat in gepacht en als je kijkt naar de ontwikkeling in naar de toekomst dan zou het best kunnen dat dit een plek wordt voor heel snel opladen van auto's. En dan zou het weer hartstikke goed zijn als je bijvoorbeeld de werf er tegenaan zet, omdat wij natuurlijk ook met de gemeentevoertuigen ook elektrische voertuigen hebben, die zou je dan snel van dat geld, dan heb je dikke kabels nodig. Groot laadpunt dat je dat zou kunnen aansluiten. Nou die school die is aan vervanging toe, nou alles met al zou je kunnen kijken naar een schuif met misschien een weg die anders wordt gelegd of een uitvalsweg die anders wordt gelegd. Allemaal van dat soort dingen is mogelijk als je kijkt naar een integrale gebiedsontwikkeling en vandaar dat we dat gaan doen. We zijn blij dat Fugro daarmee instapt, die wil het nog even natuurlijk ook goed kijken van goh hoe, hoe laten we dat hier achter? Hoe kunnen we dit het beste straks in de markt zetten? Dus net als met het Diaconessenhuis, die gaat ook weg. Maar met zo'n gebiedsontwikkeling zet je ook een mooi toekomstperspectief neer en dat is ook de rol van de gemeente. Wij zijn partner hierin, maar we zijn natuurlijk ook overheid die straks het plan daarvoor vaststelt dus alles grijpt op elkaar in nou dat partnerschap om het om de gebiedsontwikkeling samen te doen. Dat hebben we nu met Fugro en Fugro doet mee in dat project en dan is de vraag, waarom is dat €70.000? Nou, dat is vrij simpel eigenlijk, het is maximaal €70.000. Want we hebben gewoon de stedenbouwkundige inzet die we moeten inhuren en de participatie inzet die we moeten inhuren. Die hebben we op een maximale inhuur beneden de aanbestedingsgrens gezet. Dat is 70k, maakt bij elkaar 140 gedeeld door 2 kom je weer op die 70k uit, dus dat is de achtergrond van dat bedrag. Dat kan niet lager worden. Dan betalen wij ook iets lager, maar we hebben afgesproken en een gezamenlijke projectorganisatie om die stedenbouwkundigen en die participatie inzet aan te sturen. En dat is dat bedrag dat en daar komt die 70k vandaan, hè? Dat is ook meteen een antwoord op de vraag, hoe doe je dat samen? Ja, deze fase doen we inderdaad samen. Hier hebben we al afspraak over, maar we gaan nog veel verder in die afspraken maken, want dan gaat het ook over de toedeling van die kosten, hè? Want wij maken meer kosten in de gemeente. Ja, die we hopen we natuurlijk straks er wel uit te halen, hè? Dat is en ook met de grondexploitatie en dergelijke zo dus die projectkosten die gaan we die rekenen we nu alvast of die die schrijven we nu alvast op nou zo'n intentieovereenkomst die we nu met Fugro gaan opstellen. Die ziet ook op dat soort zaken op de toerekening van kosten en de verdere inkadering van alles, dus we gaan nog verder die afspraken maken, maar we zijn nu al zover dat we de stedenbouwkundigen en de participatie inzet kunnen inhuren samen kunnen betalen en ook aan het werk kunnen laten gaan. Nou, dat is ook meteen ook een antwoord op de vraag, hoe zit het met participatie? Ja, dat is een beetje gek. De participatie is formeel nog niet gestart. Maar tegelijkertijd vonden we het wel belangrijk om een avond te organiseren, omdat ja, we moesten hier naar de raad natuurlijk om het geld te vragen om dit allemaal op poten te zetten. Maar ja, dan wordt dat openbaar. Die mensen die wonen daar die lezen dat dan in de krant of waar dan ook. Ja, dan vinden we het wel zo netjes om die mensen te ontvangen en aan te geven van nou. Hier gaan we mee beginnen. Dus ja, dat is dan formeel geen participatie, maar hebben we het maar genoemd. Een consultatie van goh, wat vindt u belangrijk in dit proces? Wat vindt u, wat heeft u voor ideeën alvast? Maar we gaan er heel serieus naar kijken, het bureau dat dat dat gaat doen voor ons of hè voor Fugro en ons is al in de arm genomen. Ja, en toen ik we hebben dat wel in de raadsbrief gezegd dat we die avond alvast hebben. Maar je hebt wel die datum niet gecommuniceerd, sorry, maar nou u was er gelukkig wel bij. Het was een eerste avond, want u krijgt nog als raad het participatieplan. Zo hoort dat heel netjes volgens die verordening, dus dan kunt u er nog van alles van vinden over hoe we die participatie gaan inzetten was al bij die avond zo dat sommige inwoners zeiden, ik had liever een avond gehad met stoeltjes in de zaal en een spreker en dan konden we dan vragen aan stellen. En sommige andere die zeiden nee, ik vond het juist wel fijn om niet in een zaaltje te zitten, maar gewoon met met van die deeltafels waar je gewoon een veel persoonlijker gesprek mee kon voeren. Nou gelukkig zijn de professionals die daar mee om kunnen gaan, want ik had. Ik weet ook niet precies hoe je dat moet gaan organiseren, maar dat bureau komt erop terug, dus dat dat krijgt u ook hier. Dus dat voor wat betreft die participatie. De bedrijvigheid heb ik genoemd, hè? Het is gewoon nu. Een economie is wel de basis van het van het gebied samen met groen, dus dat houden we wel nadrukkelijk in het oog. Wederzijdse verplichtingen heb ik het over gehad. Die gemeentewerf die daar hebben we. Budget van nu voor gekregen om die gemeentewerf te bouwen. Dat was alleen een ver ver stadium. Daarom zit ik hier ook eigenlijk. Ik ben wethouder vastgoed. Ik was eigenlijk al bezig met het bouwen van een gemeentewerf op die plek. Alleen zoals ik al zei, het zou best kunnen dat die gemeentewerf nu op een andere plek komt en ook net iets meer ruimte kan kan krijgen. Want we zaten best wat krap met de met de ruimte. Eerlijk gezegd is een deel van onze gemeentewerf nu al op de grond van Fugro, namelijk de zoutopslag, dus we hebben net iets meer ruimte nodig, dus dat zou goed kunnen uitkomen, maar u heeft ons budget toegekend om de gemeentewerf te bouwen, dus dat houden we nog even in bestemmingsreserve, zodat we daar gewoon mee aan de slag kunnen. Want uiteindelijk moet die gemeentewerf wel wel tot stand komen, dus dat is weer een iets ander budget dan wat nu aan u vragen. Maar goed omdat dat budget houden we even in de zak. Dus uiteindelijk. Nou ja, komt het allemaal uit? Die zal de gemeentebegroting natuurlijk. Dat waren volgens mij de antwoorden op de vragen meneer de voorzitter.
Ik kijk even of iedereen een vraag heeft kunnen stellen en gehoord is. Dan ga ik wat mij betreft over naar de tweede fase en dan hoor ik graag wat u vindt van dit agendapunt: hamerstuk of heeft u nog aanvullende vragen? Mevrouw Bos. Dank u.
Dank voor de beantwoording wethouder, goed te horen dat de wethouder verzekert dat de groene corridor blijft en het omkatten van kantoren tot de mogelijkheden behoort. Toch willen wij de wethouder vragen of ze zich ook kan inzetten om de groene corridor niet alleen te behouden, maar zelfs te versterken. En verder is dit een stuk wat ons betreft. Dank u, voorzitter.
Ik zie ook enthousiasme bij de wethouder. Dus we zien uit naar een mooi plan, ja, hamerstuk.
Hamerstuk. Dan is bij deze besloten. Dan heb ik nog twee agendapunten. Het ene agendapunt kan heel snel, dan kijk ik heel even naar meneer Beek. Is er nog terugkoppeling uit de gemeenschappelijke regelingen waar u nog wat over wilt zeggen?
Ja, die is er zeker en ik heb nog even de tijd, denk ik, want hier telt de klok geloof ik.
Nou de fractietijd is om, maar de MRDH heeft... Nee, het was eigenlijk een hele korte vergadering. Er is weer even gekeken naar de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en de evaluatie daarvan en het vervolgonderzoek dat is uitgezet. Daar is een advies over uitgebracht. Daar vinden soms wat vreemde discussies plaats, maar uiteindelijk is er een advies uitgekomen waar het bestuur verder mee kan. Er waren ook nog wat korte mededelingen en één daarvan is me een beetje bijgebleven, want die vond ik heel verrassend. Dat was de mededeling dat EBS volgens schema rijdt. Ik ben ook benieuwd of dat ook de ervaring is in deze raad, want ik heb andere ervaringen, dus daar waren we heel erg over verrast. Verder waren het gewoon wat kleine agendapunten die ter kennisgeving waren van de vergadering, dus dat was het verslag. Dank u wel, voorzitter.
Ja dank u wel, ik wil u graag wat meegeven over EBS. Nee, die rijden niet altijd en ook niet altijd op tijd. Dank u wel.
Ik snap je. Ik begrijp hieruit dat u regelmatig een ritje probeert te doen om te kijken of dat klopt. Mooi, dan gaan we over naar de hamerstukken en dat is er eentje in dit geval.