Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
En daarmee eindigt ook het spreekrecht voor de inwoners en gaan we door naar agendapunt 4.1. Het raadsvoorstel vaststellen ruimtelijk kader in centrum Ruisdael te Leidschendam en ik wil graag wethouder Keus uitnodigen met of zonder ambtelijke ondersteuning om op de bekende plekken plaats te nemen. En dan zal ik het voor zo even inleiden. Het college stelt de raad voor om het ruimtelijk kader voor de nieuwbouw van het Kindcentrum Ruisdael, dat is inclusief de school, de gymzaal, de opvang en tafeltennisvereniging VVV aan de Ruysdaellaan in Leidschendam, vast te stellen onder voorbehoud van financiering. Daarnaast stelt het college voor de effecten van de sloop van het oude gebouw op de kapitaallasten te verwerken in de meerjarenbegroting 2025-2028. Na het vaststellen door de raad van het ruimtelijk kader zou deze gepubliceerd worden op zowel de site In Gesprek met LV als op de website van de school, zodat de omwonenden op belangrijke momenten worden betrokken en geïnformeerd. De wethouder en ondersteuning zijn inmiddels gearriveerd en dan ga ik even een rondje maken. Wie ik mag noteren voor deze eerste termijn: mevrouw Vogelaar, meneer Koster, Vortman, Je Steutel, mevrouw Veld. Nee, oké. Dan is als eerste het woord aan mevrouw Vogelaar voor D66.
Dank u wel, voorzitter. Onderwijs vormt het hart van D66. Op school ontwikkel je jezelf, kom je in aanraking met nieuwe mensen, word je uitgedaagd en leg je de basis voor een mooie toekomst. Daar heb je niet alleen goede leraren voor nodig, maar ook een schoolgebouw dat die ontwikkeling ondersteunt. Een fris gebouw met ruimte en een groene omgeving dat goed in de buurt past. D66 complimenteert de wethouder met het ruimtelijk kader voor de nieuwbouw van de Maria Bernadette, straks Kindcentrum Ruysdael. We vinden het mooi om te zien dat water en groen aan de noordwestkant van het perceel worden teruggebracht en dat er van Ruysdael wordt vergroend. En we ondersteunen van harte het idee om een directe oversteekplaats aan te leggen aan de oostkant van de kruising tussen de Burgemeester Banninglaan en de Noordsingel. Er wordt ingezet op hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen, waardoor ouders en kinderen worden gestimuleerd om op een duurzame manier naar school te komen. En er wordt hoog op de klimaatdoelstellingen ingezet door te gaan voor een schoolgebouw met het label energieneutraal en frisse scholen klasse B. We zijn positief dus, maar we hebben ook nog een vraag voor de wethouder en we willen hem iets meegeven. We lezen in het raadsvoorstel dat de school mag doorgroeien naar ongeveer 280 leerlingen en de directeur bevestigde dat ze op dit moment eigenlijk al ongeveer in dat getal zitten. Dat is best een krappe marge. Is dat volgens de wethouder afdoende voor de verwachte populatiegroei in onze gemeente? Dan onze oproep: Kindcentrum Ruysdael zal gaan voldoen aan de nieuwste norm voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking. En dat is mooi, want iedereen moet mee kunnen doen. Zo was het, wethouder. Het zelf schrijft in het voorstel, mensen met een scootmobiel, slechtziende, blinde, slechthorende, dove mensen, lange mensen, kleine mensen, nou een hele lijst. En hij sluit af met dat ook mensen met een licht cognitieve beperking mee moeten kunnen doen en dat ondersteunen wij. D66 zou graag zien dat er nog iets wordt toegevoegd aan dat rijtje, namelijk dat het gebouw ook zal volstaan voor leerlingen met verschillende vormen van neurodiversiteit, zoals autisme, ADHD, hoogbegaafdheid of dyspraxie. Wij hechten er bijzonder aan deze kinderen niet te laten vallen onder de noemer cognitieve beperking, want deze kinderen wijken misschien af van de standaard, maar ze zijn zeker niet beperkt en verdienen het om, net als ieder ander kind, volwaardig mee te doen. We zijn daarom benieuwd naar de ideeën van de wethouder om ook deze kinderen een plekje te geven op Kindcentrum Ruysdael. Voorzitter, dan rest ons nog om de wethouder veel succes te wensen en we zien uit naar de definitieve ontwerpen. Dank u wel.
Dank voorzitter, het CDA is blij dat de Maria Bernadette en de Vlietkinderen samen opgaan in het Integraal Kindcentrum Ruisendaal. Een mooie ontwikkeling, complimenten voor de uitgangspunten van het ruimtelijk kader. We zien veel terug waar we blij van worden, zoals het herstel van de centrale groenzone, dat het gebouw toegankelijk wordt voor allerlei groepen met een beperking, waar collega van D66 het ook al over had, en dat het een energieneutraal gebouw wordt. Kortom, voorzitter, veel goeds voor het CDA, wel nog twee punten of vragen aan de wethouder. Betreffende verkeersveiligheid met weinig parkeerplekken direct rondom de school en, hè, ik weet het nog wel van vroeger, de chaos toch ook wel van het ophalen en brengen rondom die starttijden. Hoe gaan we dan echt garanderen dat daar geen verkeersonveilige situaties ontstaan? Ik weet dat collega van D66 dat ook al noemde, dat er bijvoorbeeld een suggestie staat voor de Burgemeester Banninglaan met een oversteek daar, maar zijn er nog andere ideeën of maatregelen die genomen kunnen worden om verkeersveiligheid te garanderen? Het andere, voorzitter, is dat de PO-Raad en de VO-Raad in 2021 het Kwaliteitskader Huisvesting Onderwijs een norm van 5 m² per kind hebben opgenomen voor buitenspelen en voor het CDA is buitenspelen essentieel voor het goed naar school kunnen gaan. In het ruimtelijk kader staat nu 600 m², de oude normen van de VNG, de PO-Raad en de VO-Raad. Voldoet dit voorstel ook aan de nieuwe norm van 5 m² per kind en zo niet, waarom niet? Voorzitter, dit is een kans voor deze en de volgende generatie om iets moois neer te zetten. Daarom is het CDA heel blij met de voorliggende plannen en hoopt hiermee een veilig en groen integraal kindcentrum te realiseren, ook gelijk genoeg speelruimte makend voor onze kinderen.
Dank u wel, voorzitter. Nou, ik zal het niet zo uitgebreid onderbouwen omdat natuurlijk heel veel gezegd is door onze collega's al, maar ik wil in ieder geval wel benoemen dat voor ons alle betrokken zaken die meespelen om te komen tot het realiseren van een goede school, dus de duurzaamheid, de toegankelijkheid voor alles en iedereen zoals mijn collega ook noemt. En voor ons geldt ook nog dat de samenwerking en het optimaal gebruik van de vierkante meters en de samenwerking met bijvoorbeeld een tennisvereniging ook weer een plek hebben gekregen in dat gebouw. Dus dat vind ik allemaal plus plus. We hebben nog wel, ik heb nog wel wat vragen over die fietsroutes, want ik had eerder begrepen dat in een bepaalde beschrijving die fietsroutes niet allemaal even goed aansloten op het veilig naar school kunnen rijden. Dus daar wil ik graag straks wel van de wethouder een antwoord op en we volgen uiteraard vanuit onze genen de financiële ontwikkeling van hoe straks dat allemaal wat het allemaal mag gaan kosten. Maar we ondersteunen het ruimtelijk kader in principe.
Ja voorzitter, dank u wel. Ja, er zijn natuurlijk al veel mooie woorden. Maar goed, ik ben toch te horen, want ja. Het gaat goed. Voorzitter, er zijn nog behoorlijk wat mooie woorden voor dit voorstel en ruimtelijk kader gevallen. Wat wij er nog in ieder geval aan toe willen voegen, is dat wij verheugd zijn met het stuk. Het ziet er goed doorwrocht uit. Er wordt met verschillende partijen samengewerkt die straks onder dat ene dak gaan. Participatie met de omgeving, met de omliggende wijken. Nou, dat gaat goed, want dat staat ook hoog in het vaandel. Ook bij de coalitie, maar ook bij GBV, dus ga in ieder geval zo voort. Verder vroegen wij ons wel af dat het klimaatneutrale en ook met name even gericht op de klimaatinstallatie die wordt voorzien. En dat vraagt natuurlijk een aantal forse investeringen. In de stukken is terug te lezen dat het schoolbestuur in ieder geval ook mee gaat financieren in het geheel, maar een vraag aan de wethouder is of hier nou ook rekening wordt gehouden met de mate waarin de gemeente investeert en de voordelen die dat ook biedt voor de school? Met name gaat het om de energiekosten en of op de een of andere manier daar nog iets van terugkomt naar de gemeente, want dat vinden wij als fractie toch wel een belangrijk punt. We kunnen met zijn allen natuurlijk financieren, maar we moeten dan ook kijken van wat is de return on investment op dit punt? Even zakelijk gezien. Voorzitter, ook nog wel een vraag aan de wethouder, want we maken ons even wat zorgen, want alles onder één dak, prachtig en mooi. Dat ondersteunen we zeker en zeer. Maar Vlietkinderen huurt nu bij de scoutinggroep Satoko, en ik hoop dat ik dat goed uitspreek, nu de scoutinggroep accommodatie, en als wij de stukken interpreteren, dan gaat dat wegvallen voor de scoutinggroep en de vraag is dus aan de wethouder of rekening wordt gehouden met het terugvallen in inkomsten voor deze scoutinggroep en of daar mogelijk ook compenserende maatregelen voor denkbaar zijn. Dank u wel.
Dank u wel, voorzitter. Het ruimtelijk kader ziet er inderdaad hartstikke goed uit. Mooie aandacht voor toegankelijkheid. Mevrouw Vogelaar had het ook over groenbehoud en over het algemeen zou ik vooral willen benoemen, iets wat ook in een LEA terugkomt en waar GroenLinks enorm achter staat. Wat we ook bij een aantal insprekers hebben gehoord, is dat integrale kindcentra wat ons betreft echt de toekomst zijn om die kansengelijkheid te bevorderen, om te zorgen dat de school meer is dan de plek waar je alleen leert rekenen en taalvaardig wordt, maar waar je juist echt je goed kan ontwikkelen. Dus heel mooi dat het hier ook wordt meegenomen en ik zou daarin ook de good practices, bijvoorbeeld de school in Rotterdam, die we onlangs met een werkbezoek hebben bezocht, willen meegeven in het verloop van deze ontwikkeling om dat goed met elkaar te blijven doen. Tot zover, dank u wel.
Dank u wel. Wethouder, ik hoor overal instemming en tevredenheid. Volgens mij mag u daar blijven zitten. Hoewel uw kaartje ontbreekt, kunt u wel praten, dus dat maakt niet uit volgens mij, maar goed. Overal volgens mij tevredenheid. Commissie, voor u een paar vragen. Een paar verduidelijkende vragen nog die ongetwijfeld gaan leiden tot een strakke beantwoording. U heeft geen kaartje nodig volgens mij. Oké.
Doe het gewoon. Ja, u kent mij hopelijk. Ja voorzitter, dank u wel en ja, en dank iedereen natuurlijk aan de mooie woorden. Ja, dankjewel. Ben ik ook goed herkenbaar voor de kijkers thuis of niet?
Gaan gewoon door, voorzitter. Ja, het is fijn inderdaad om te horen dat het plan goed wordt ontvangen. Maar het belangrijkste natuurlijk is dat het op de steun kan rekenen van de direct betrokkenen. Dat zijn natuurlijk het onderwijs zelf, de kinderopvang en de tafeltennisvereniging. Dat was van tevoren niet per se vanzelfsprekend, omdat in zo'n constructie het toch ingewikkeld is om tot een gezamenlijk gedragen plan te komen. Maar ik ben blij dat we nu een plan hebben dat allereerst natuurlijk belangrijk, belangrijkste, goed voor de kinderen is. We gaan het zo over de LEA hebben. Eigenlijk qua volgordelijkheid was het misschien beter geweest om het eerst over de LEA te hebben. Want dan zet je de ontwikkeling van het kind centraal, wat er nodig is om veilig, kansrijk en gezond op te groeien. En wat voor gebouwen horen daar dan bij? Nou, dat hebben we nu omgekeerd en ik denk dat dit verhaal zeker aan die behoefte voldoet. Het is mooi inderdaad. Het wordt een kindcentrum, dus daarmee gaan we echt naar die doorgaande leerlijnen en dat is echt eigenlijk de norm, denk ik, wat nodig is en ook een mooie samenwerking met de sport waar we ook synergie in zien. En daarnaast, en dat is ook totaal niet onbelangrijk voor de omgeving, het wordt gewoon echt een prachtig gebouw. Dus het is echt een verrijking inderdaad van het gebied, het wordt prachtig, het wordt inderdaad groen. We gaan juist die groene kwaliteiten versterken, biodiversiteit. Het wordt eigenlijk op alle fronten echt beter, dus al met al inderdaad een compliment dat terecht is en die geef ik ook door aan alle mensen die hier keihard aan hebben gewerkt. Voorzitter, ja, dan toch even, er zijn een aantal vragen. Ik begin, ik krijg gewoon even volgordelijk, begin ik bij de fractie van D66. Twee vragen: een over, er wordt nu ingezet op capaciteit van 280 leerlingen. Ik begrijp dat er nu 260 leerlingen zitten, dus wat dat betreft gaan we wel iets omhoog qua capaciteit. Maar staat deze ontwikkeling ook niet op zichzelf? We zijn natuurlijk bezig met een integraal huisvestingsplan waarin we naar het geheel ook gaan kijken en de leerlingenprognoses en hoe we dan zitten ook met capaciteit. Maar ook weet u ook dat we voor een dislocatie in Klein Plaspoelpolder aan het kijken zijn die natuurlijk ook effect heeft op het aantal plaatsen dat nodig is voor het gebied. Dus op die manier denken wij dat we met het inzetten op 280 goed zitten en dat er voor het gehele gebied ruimte is om de stijgende aantallen leerlingen te kunnen plaatsen op school. Andere vraag gaat over een mooie term, de neurodiversiteit, en eigenlijk waar we de stap willen zetten van passend onderwijs naar inclusief onderwijs. Mooi dat u daar aandacht voor vraagt, want dat is inderdaad nodig. Of hier plek voor is, dat hangt natuurlijk ook af van de school of die die ondersteuning zou kunnen bieden en dat is een gesprek dat wij ook als gemeente hebben met de samenwerkingsverbanden die ook bezig zijn met een ondersteuningsplan. Die neem ik graag dus ook mee. Dit onderdeel van hoe we hier, hoe we dit ook, hoe we deze kinderen die een specifieke behoefte hebben, hoe we daarmee om kunnen gaan en hoe we zo inclusief mogelijk dat kunnen organiseren, zodat kinderen gewoon nabij naar school kunnen. En dat is in het H3 verband wat wij in een zogenaamd ogen overleg op overeenstemming gericht overleg met Den Haag en Rijswijk hebben om dit thema ook mee te nemen. Dus ik hoop met die toezegging dat ik daarmee antwoord heb kunnen geven op uw vraag. Dan de fractie van het CDA, terechte vraag ook en overigens ook het VVD over de verkeersveiligheid. Het is inderdaad soms, en dat is ook vanuit een participatie wat we vanuit de inwoners ook horen, dat het bij het halen en het brengen van de kinderen ook wel eens druk kan zijn qua autoverkeer. Nu willen we natuurlijk in het algemeen dat kinderen, ja, de droom is natuurlijk dat ze op een zekere leeftijd zelfstandig en veilig naar school kunnen lopen, of dan wel fietsen. De inzet hier is dat we ook echt met het onderwijs in gesprek willen gaan van hoe kunnen we nou nog meer stimuleren dat ouders samen met een kind komen lopen dan wel met de fiets naar school toe komen. We gaan ook extra plekken, althans extra ruimte vrijmaken voor het stallen van de bakfietsen. Nou, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat zeer gewenst is. Ja, en verder zijn wij ook bezig met het actieplan verkeersveiligheid, waarbij de veilige schoolomgeving maar ook veilige schoolroutes specifiek aandacht zullen krijgen. En ook op die manier gaan we kijken hoe we de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Ook een goede vraag over het aantal vierkante meter, de nieuwe norm voor het buitenspelen. Dat is, daar ga ik mijn hoofd, dat dat eerst 3 was en ik weet van vrije uitloopkippen dat dat 12 is om maar even een vergelijking te maken. Dus naar 5 vind ik al een hele verbetering. Dat is wel waar we op gaan inzetten in de volgende fase, ook als we met de architect ook samen met alle partners verder gaan ontwerpen. Sowieso komt er al, omdat het gebouw al kleiner wordt qua voetafdruk op het perceel, meer ruimte beschikbaar voor de buitenruimte voor de kinderen, dus dat is sowieso al een verbetering. Volgens mij heb ik daarmee ook antwoord gegeven op de fractie van de VVD als het gaat over de veilige fietsroutes dat we dat vanuit het actieplan ook nader gaan bekijken. Meneer Koster.
Ja, een snelle vraag dan aan de wethouder: mag ik die inspanning, dat u gaat proberen die nieuwe norm te halen, zien als een toezegging? Nou, die inspanning...
Zeker, dus ik ga dit zeker ook doen. Als we dit ruimtelijk kader hebben, kunnen we in de verdere ontwerpfase inderdaad wel kijken of we dat kunnen realiseren. Tegelijkertijd zeg ik er wel bij: het is al een vrij ingewikkelde puzzel, omdat er natuurlijk meerdere spelers zijn en de ruimtelijke kaders, hè, waaraan we in alle belangen rekening moeten houden. Het is inderdaad een puzzel om dat allemaal te realiseren. Maar ik ga me er zeker voor inspannen dat we dat ook doen. Juist omdat het belangrijk is dat kinderen voldoende bewegen. Ja, daar hoort ook voldoende ruimte bij. Maar hoe we dat specifiek gaan inrichten, in ieder geval, de ambitie is er inderdaad om dat op een goede manier vorm te geven. Daar kom ik bij de fractie van Gemeentebelangen. Twee vragen: een over de investeringen, als het gaat bijvoorbeeld om duurzaamheid, om dat te realiseren. Ja, dit is, daar heb ik me echt altijd over verbaasd hoe dat inderdaad gaat. Want wij als gemeente, kijk, we zijn natuurlijk aan allerlei wettelijke bepalingen gehouden qua wat waar de gemeente in moet investeren en waar het onderwijs in mag investeren. Ja, en hier zit je eigenlijk dat je investeert in duurzaamheidsmaatregelen, wat we allemaal belangrijk vinden, maar het rendement dat je dus eigenlijk gewoon in je exploitatie terugkrijgt, vloeit niet terug naar de gemeente. En dat, nou ja, ik denk dat dat iets is waar we ook landelijk het gesprek over zouden moeten aangaan, want daarmee denk ik dat het bemoeilijkt om voor 100% duurzaamheid echt te gaan. Dus wij hebben gelukkig in deze gemeente politiek ook, hè, als gemeenteraad ook gezegd dat we dit belangrijk vinden. Deze stap daarvoor is ook geld beschikbaar gesteld, maar het rendement van deze investeringen vloeit niet terug naar de gemeente.
Dank u wel wethouder, dat is me, dat is ons bekend. Dit euvel. Daarom stel ik de vraag ook, maar ik mag aannemen, laten we zeggen, het feit dat de gemeente deze stappen zet en dat ondersteunen wij als fractie in ieder geval sowieso, want we maken ons al jaren sterk voor dit fundament, zodat er in de winter de ramen niet meer open hoeven om het CO2-gehalte in de klas in ieder geval naar normale waarde te brengen. Maar de Raad was toen nog niet altijd even overtuigd dat we dat zouden moeten doen. Maar goed, nu wel gelukkig. Maar ik neem ook aan dat het schoolbestuur zich ook realiseert dat als wij deze stap zetten, dat van hen ook een stap verwacht wordt en dat u daar als bestuurder mogelijk toch wel een aandachtspunt van maakt richting het schoolbestuur. Ja nee.
Klopt. En u zei zelf al, hij zei ook, er komt ook een bijdrage inderdaad vanuit het onderwijs zelf. Ik vind het wel een thema overigens ook voor het IP van hoe je hiermee omgaat, hè? Dus met investeringen en hoe je het kostenverhaal en waar het rendement op neerkomt, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat investeringen in duurzaamheid blijven liggen, omdat je er financieel niet uitkomt. Want waar ik zeg rendement, heb ik het over financieel rendement en de directeur kon daarnet al heel goed vertellen wat een gezond binnenklimaat doet. Inderdaad ook voor de leerprestaties bijvoorbeeld van leerlingen, dus dat mag niet in de weg zitten. Maar ik denk dat we hier gewoon goede afspraken hebben weten te maken waarin er ook een bijdrage vanuit het onderwijs hieraan wordt geleverd. Ja, 100.000 euro inderdaad, ja precies, dus daar zijn we. Dus ik denk dat dat een goede afspraak is. Verder had u een vraag of een opmerking in ieder geval over ook de scouting. Het klopt inderdaad dat Vlietkinderen daar nu ruimte huurt voor de BSO. Nou, zoals u weet, dit college, maar natuurlijk de gemeenteraad, draagt de scouting in onze gemeente natuurlijk een warm hart toe, dus mochten daar om wat voor reden dan ook toch ontwikkelingen komen dat door deze ontwikkeling Vlietkinderen alleen van het nieuwe gebouw gebruik zou maken en daardoor de scouting een financieel vraagstuk zou hebben, ja, dan zullen we daar vroegtijdig met elkaar ook over in gesprek treden. Dus die toezegging wil ik doen. Verder, voorzitter, de fractie van trouwens, volgens mij tot slot zelfs de fractie van GroenLinks over de kansengelijkheid. Dat was meer een algemene opmerking, zeiden net al. We gaan het straks ook over de Lea hebben. En ja, een goed, gezond, duurzaam, toekomstbestendig gebouw draagt zeker bij aan kansengelijkheid. Voorzitter, voor zover. Eerste mijn dank u wel. Dank u.
Van welkom in ieder geval, dan kijk ik even een rondje of de vragen in de eerste termijn beantwoord zijn. Dat is het geval, dan gaan we over naar de tweede termijn. Dan begin ik weer met mevrouw Vogelaar met het verzoek om aan te geven hoe u het presidium adviseert om dit mee te nemen. Hamerstuk, bespreekstuk, et cetera. Ja.
Nog even een compliment van de wethouder, want ik hoorde hem ook vertellen dat er mogelijk een kans is dat er een dependance van het initiatief, wat nu voorligt, ook in Klein Plaspoelpolder mogelijk gerealiseerd wordt. Daar hebben we ons natuurlijk als fractie al heel lang sterk voor gemaakt, dus daar kijken we echt naar uit. En verder hamerstuk.
Concludeer ik dat het voorstel als hamerstuk richting de Raad kan en ik heb in ieder geval een toezegging genoteerd dat er de ambitie en de inspanning is om de norm per vierkante meter per kind te proberen te halen. En volgens mij is de tweede Satoko Kitahara, de scoutingvereniging. Het gesprek in ieder geval mocht dat met Vlietkinderen allemaal. Dat u daarover in gesprek gaat in ieder geval als het zich voordoet, ja, dan dank ik u voor uw bijdrage of tenminste uw ja uw bijdrage. Dat is het eigenlijk. En dan mag de wethouder blijven zitten wat mij betreft en dan gaan we door naar de Raad voor het stel, lokaal educatieve agenda en ik dank de projectleider en de overige ondersteuning voor hun aanwezigheid. Agendapunt 4.2.