Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel tot vaststellen nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel tot vaststellen nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015". Het voorstel beoogt de kaders voor natuur- en milieueducatie (NME) in Leidschendam-Voorburg te vernieuwen en uit te breiden. Het richt zich op het bevorderen van kennis, houding en handelen ten aanzien van natuur en milieu, met als doel modern burgerschap te stimuleren. De nota introduceert nieuwe onderwerpen en ambities, en beschrijft hoe deze gerealiseerd kunnen worden. Het legt nadruk op duurzaamheid en de integratie van NME in het onderwijs en de gemeenschap, met specifieke aandacht voor samenwerking en participatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in zijn opzet. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de doelen, de rol van de gemeente, en de financiële en organisatorische aspecten. Echter, de financiële onderbouwing is nog niet volledig uitgewerkt en wordt doorgeschoven naar de uitvoeringsfase.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de nota vast te stellen en prioriteiten aan te geven voor de uitvoering van de voorgestelde activiteiten. De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van de kaders en het toezien op de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van de voorgestelde activiteiten en de mate van financiële en organisatorische ondersteuning. Er moeten beslissingen worden genomen over de samenwerking met externe partners en de integratie van duurzaamheid in het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist concrete meetbare doelen en tijdlijnen voor sommige activiteiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële uitwerking is nog niet volledig.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de nota Natuur en Milieu Educatie 2010-2015 willen vaststellen en welke prioriteiten zij willen stellen voor de uitvoering.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door samenwerking met scholen, natuur- en milieuorganisaties, en andere partners. Er is een duidelijke focus op het betrekken van verschillende doelgroepen bij de uitvoering van het beleid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel. Het richt zich op het bevorderen van duurzaam gedrag en het integreren van duurzaamheid in educatie en gemeenschapsactiviteiten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden nog verder uitgewerkt in de uitvoeringsprogramma’s. Er wordt aangegeven dat de kosten binnen de bestaande budgetten moeten worden gedekt, maar specifieke bedragen en dekkingsplannen worden niet genoemd.