Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Eindrapportage project Aanleg tramlijn 19
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eindrapportage project Aanleg tramlijn 19". Het voorstel betreft de afronding van het project voor de aanleg van tramlijn 19, die Delft met Leidschendam-Voorburg verbindt. Het project is voltooid met de exploitatie van tramlijn 19 op het traject 19a. De rapportage omvat de financiële afwikkeling, waarbij het Stadsgewest Haaglanden toestemming vraagt om het gemeentelijk aandeel van € 6.931.349 uit het BOR-fonds te halen. Dit aandeel wordt gedekt door de reserve BOR. Het voorstel bevat ook een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden en de communicatie met betrokken partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een uitgebreide beschrijving van de projectvoortgang, financiële afwikkeling en communicatie. Het biedt een helder overzicht van de stappen die zijn genomen en de huidige stand van zaken.
Rol van de raad:
De raad moet kennisnemen van de eindrapportage en besluiten om het Stadsgewest schriftelijk toestemming te verlenen om het bedrag uit het BOR-fonds te halen. Daarnaast moet de raad instemmen met de dekking van het gemeentelijk aandeel uit de reserve BOR.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële afwikkeling en de dekking van de kosten uit het BOR-fonds. Er moet ook worden overwogen hoe eventuele tekorten voor het project OV-knoop Voorburg worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de evaluatie van de projectresultaten (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor toekomstige projecten zoals de OV-knoop Voorburg vereist aandacht.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Stadsgewest toestemming te geven voor de financiële afwikkeling en de dekking van het gemeentelijk aandeel uit de reserve BOR.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie is geweest met betrokken partijen, zoals bewoners en winkeliers, maar er is geen specifieke informatie over participatieprocessen of inspraak van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel, hoewel de aanleg van openbaar vervoer bijdraagt aan duurzame mobiliteit.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Het project wordt gedekt door het BOR-fonds en de reserve BOR. Er is een overschot dat kan worden gebruikt voor andere projecten, maar er is ook een tekort voor de OV-knoop Voorburg, waarvoor aanvullende financiering nodig is.