- M.W. Vroom - Burgemeester
- F.B. Wilschut - ChristenUnie
- R.M. de Klerk - VVD
- R. van Duffelen - CDA
Jongerenwoningen aan de Vlietweg: Een Stap Dichterbij, Maar Niet Zonder Kritiek
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft ingestemd met het omgevingsplan voor de bouw van 138 jongerenwoningen aan de Vlietweg. Ondanks de goedkeuring blijft er kritiek op het participatietraject en de milieucategorie van nabijgelegen panden.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor het 'TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a' besproken, dat de weg vrijmaakt voor de bouw van jongerenwoningen. Het plan, dat na 49 zienswijzen is aangepast, voorziet in voldoende parkeerplaatsen en maakt gebruik van gemeentegrond voor openbaar toegankelijke parkeerplaatsen. De verlaging van de milieucategorie van Vlietweg 8a is volgens de gemeente gerechtvaardigd.Meneer Van Beek opende het debat met een kritische noot over het participatietraject. "Het traject verdient geen schoonheidsprijs," stelde hij, maar hij was blij met de toezegging van de wethouder om dit te evalueren. Van Beek diende een motie in om de mogelijkheid van aankoop van het perceel Vlietweg 8a te onderzoeken, wat volgens hem nieuwe mogelijkheden biedt voor optimalisatie van het plan.
Meneer Van der Schaaf van de SP uitte zijn zorgen over de milieucategorie van het garagebedrijf en de financiële risico's. "Er zijn een aantal zaken die volgens ons eerst opgelost moeten worden voordat we tot goede besluitvorming kunnen komen," zei hij. Hij pleitte voor duidelijkheid over de financiële gevolgen en risico's, en stelde voor om het plan als een gebiedsontwikkeling te benaderen.
De VVD, vertegenwoordigd door meneer De Klerk, sprak zijn steun uit voor het plan. "Die jongerenwoningen zijn hard nodig," benadrukte hij. Hoewel hij de motie van Van Beek ingewikkeld vond, kon hij na uitleg van de wethouder instemmen, mits er economische meters bijkomen.
De wethouder erkende dat het participatietraject niet optimaal was verlopen, maar benadrukte dat het plan zelfstandig is en geen nieuw ontwikkelvisie behoeft. "We hebben een anterieure overeenkomst getekend, planschade is altijd voor de ontwikkelaar," verzekerde zij de raad.
Na een hoofdelijke stemming werd het raadsvoorstel met 33 stemmen voor en één tegen aangenomen. De motie van Van Beek werd met algemene stemmen aangenomen. Het plan treedt vier weken na bekendmaking in werking, waarna omgevingsvergunningen kunnen worden verleend.
Samenvatting van het voorstel
Het voorgestelde raadsbesluit betreft het vaststellen van het 'TAM-omgevingsplan Vlietweg 3 & 8a' in Leidschendam, dat de bouw van 138 jongerenwoningen mogelijk maakt. De raad besluit dat er geen milieueffectrapportage nodig is en dat kostenverhaal via een privaatrechtelijke overeenkomst is geregeld. Het plan is aangepast na 49 ingediende zienswijzen, waarvan 9 uniek. Belangrijke thema's uit de zienswijzen zijn de schaal van de bebouwing, parkeerdruk, gebruik van gemeentegrond, verlaging van de milieucategorie van Vlietweg 8a, en het participatietraject. Het plan voorziet in voldoende parkeerplaatsen volgens de nieuwe parkeernormen en maakt gebruik van gemeentegrond voor openbaar toegankelijke parkeerplaatsen. De verlaging van de milieucategorie van Vlietweg 8a is gerechtvaardigd en er is een uitgebreid participatietraject geweest dat tot aanpassingen in het plan heeft geleid. Het besluit heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten zijn gedekt door een overeenkomst met de ontwikkelaar. Het participatietraject en de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen hebben burgers en belanghebbenden betrokken bij het proces. Na vaststelling door de raad treedt het plan vier weken na bekendmaking in werking, waarna omgevingsvergunningen kunnen worden verleend.