Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 16-05-2023, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • Th.J. Visser - CDA
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • E.J. Muller - CDA
  • M. van Wijk - GBLV
  • A.J.M. Hielkema - D66
  • L.C. Kortman-de Wit - VVD
  • J.F. Seriese - GroenLinks
  • F.B. Wilschut - ChristenUnie
  • E.R. van der Schaft - SP
  • J.M. van Wissen - GBLV
  • J. Keus - Wethouder

Kop: "Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst: Kansen en Zorgen in Voorburg"


Het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst, met een totale investering van €575 miljoen, belooft de regio Den Haag te transformeren met een nieuwe tramverbinding en mobiliteitsmaatregelen. Maar in Voorburg West heerst bezorgdheid over de impact op leefbaarheid en verkeersveiligheid.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

In een intensief debat besprak de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst. Het plan, dat een tramverbinding en diverse mobiliteitsmaatregelen omvat, is bedoeld om de stedelijke ontwikkeling te ondersteunen met de bouw van 25.000 woningen en 30.000 arbeidsplaatsen tot 2040. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt €5,7 miljoen bij aan de totale kosten.

De Partij van de Arbeid benadrukte dat "niets doen geen optie is", maar uitte zorgen over de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Voorburg West. "Hoe weten we dan eigenlijk waar we ja tegen zeggen?" vroeg PvdA-raadslid Patelski zich af, verwijzend naar de onzekerheden rondom de inpassing van de tram.

Het CDA, vertegenwoordigd door Muller, wees op de snelheid van het besluitvormingsproces en de participatie van bewoners. "Waarom was er niet meer tijd voor een zorgvuldig participatietraject?" vroeg Muller, die ook de noodzaak van een actualisatie van de milieueffectrapportage (MER) benadrukte.

D66 legde de nadruk op de verdeling van lasten en lusten. "Het tracé gaat door kwetsbare stukken van onze gemeente," aldus Hielkema. De partij pleitte voor een integrale blik op de verkeersdruk en de effecten van de maatregelen.

De VVD stelde voor om de geestbrugweg niet af te sluiten voor Haags verkeer, maar in plaats daarvan te kijken naar een knip bij de broeksloot. "Leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid zijn van groot belang," aldus Kortman.

GroenLinks toonde zich een warm voorstander van openbaar vervoer boven automobiliteit, maar vroeg om een duidelijke onderbouwing van de keuze voor het voorkeurstracé. "Participatie moet eerlijk en degelijk zijn," benadrukte Seriese.

De ChristenUnie en GBLV benadrukten het belang van betaalbare woningen en duurzame mobiliteit, maar maakten zich zorgen over de nog onduidelijke uitwerking van de plannen. "We weten nog niet hoe de miljoen en precies worden verdeeld," aldus Wilschut van de ChristenUnie.

Wethouder Keus erkende de zorgen en benadrukte dat het masterplan een zorgvuldig proces is geweest. "We hebben een pakket waarin de belangen van Leidschendam-Voorburg zijn verwerkt," aldus Keus. Hij beloofde een integraal verkeersonderzoek en benadrukte dat de Raad in de volgende fase nog knoppen heeft om aan te draaien.

Het debat maakte duidelijk dat het masterplan zowel kansen als zorgen met zich meebrengt. De gemeenteraad zal op 30 mei een besluit nemen over het voorstel, waarbij de balans tussen regionale ontwikkeling en lokale leefbaarheid centraal staat.

Samenvatting van het voorstel


Het voorgestelde raadsbesluit betreft de vaststelling van het Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst, inclusief de voorkeursvariant 1T en het Basispakket Mobiliteit. Het plan omvat een tramverbinding en diverse mobiliteitsmaatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio te verbeteren, met name in het gebied tussen de Haagse stations en de Binckhorst. De gemeente Leidschendam-Voorburg draagt € 5,7 miljoen bij aan de totale kosten van € 575 miljoen. Het plan is bedoeld om de stedelijke ontwikkeling te ondersteunen, met de bouw van 25.000 woningen en 30.000 arbeidsplaatsen tot 2040. Er zijn zorgen over leefbaarheid en verkeersveiligheid, vooral in Voorburg West, die in de volgende planningsfase verder worden onderzocht. Het Masterplan is een structuurvisie die de visie op ruimtelijk beleid beschrijft en legt de voorkeursvariant van een tramverbinding vast. Het besluit is onderdeel van een bredere regionale samenwerking en vereist goedkeuring van meerdere gemeenteraden en andere betrokken partijen.

Documenten