Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Onderzoek RKC naar beleid en investeringen omtrent schoolgebouwen." Het voorstel betreft de kennisneming van een onderzoeksrapportage door de Rekenkamercommissie (RKC) naar het beleid en de investeringen in schoolgebouwen in de gemeenten Wassenaar, Voorschoten, Oegstgeest en Leidschendam-Voorburg. Het onderzoek richt zich op de staat van schoolgebouwen, met bijzondere aandacht voor het binnenklimaat en duurzaamheid, mede ingegeven door de COVID-19-pandemie. De RKC doet aanbevelingen voor verbeteringen, waaronder het rekening houden met stijgende bouwkosten, kennisdeling tussen schoolbesturen, en het verbeteren van inzicht in de energetische staat van schoolgebouwen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen van de RKC samenvat en verwijst naar de volledige rapportage en bestuurlijke reacties. Echter, het biedt geen gedetailleerde actieplannen of tijdlijnen voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om kennis te nemen van de onderzoeksrapportage en de aanbevelingen van de RKC. De raad kan vervolgens besluiten om verdere stappen te ondernemen op basis van de bevindingen en aanbevelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of en hoe de aanbevelingen van de RKC worden geïmplementeerd. Dit omvat keuzes over budgettering voor stijgende bouwkosten, het bevorderen van kennisdeling, en investeringen in duurzaamheid en binnenklimaat van schoolgebouwen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, aangezien het geen specifieke doelen, meetbare resultaten of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke actiepunten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de onderzoeksrapportage voor kennisgeving aan te nemen en eventueel verdere acties te initiëren op basis van de aanbevelingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden zoals schoolbesturen, ouders of leerlingen in het onderzoek of de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aanbevelingen gericht op het verbeteren van de energetische staat en het binnenklimaat van schoolgebouwen en het in kaart brengen van de lange termijn-opgave voor duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel wijst op de financiële verantwoordelijkheid van de rijksoverheid en de onvoorspelbare prijsontwikkeling. Er wordt geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, maar het college van B&W geeft aan dat kredietaanvragen voor bouwprojecten altijd in voldoende middelen zullen voorzien.