- N.A. van Weers - GroenLinks
- A.J.W. van Eekelen - VVD
- C.P. Bregman - ChristenUnie
- R. van Duffelen - CDA
Gemeente Leidschendam-Voorburg in Spagaat over Ontwikkelvisie Appelgaarde
De gemeente Leidschendam-Voorburg staat voor een belangrijke beslissing: de herontwikkeling van het gebied Appelgaarde 2-4. Het plan omvat de sloop van een kantoorpand voor woningbouw en verbeteringen rond station Mariahoeve. De visie, gebaseerd op een eerder ambitiedocument, streeft naar een economisch vitale, groene en goed bereikbare gemeente. Maar tijdens het debat in de gemeenteraad bleek dat niet iedereen even enthousiast is.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de ontwikkelvisie voor Appelgaarde 2-4 en omgeving, kwamen verschillende zorgen en meningen naar voren. Mevrouw Reinders opende het debat met een positieve noot: "We zijn blij met dit voorstel, de goede bereikbaarheid met het OV en natuurlijk met de 30% sociale woningbouw. Al zou dat van ons best meer mogen." Ze benadrukte echter het belang van participatie en informatie voor omwonenden om het draagvlak te vergroten.De heer Bregman sloot zich hierbij aan en wees op de complexiteit van het project: "Veel partijen zijn betrokken en goede communicatie is essentieel. Dit is een lang traject, maar de stip op de horizon is goed." Hij hoopte dat er ook ruimte zou zijn voor fietspaden, gezien de toenemende populariteit van fietsen.
De heer Brands van de VVD uitte zijn zorgen over de parkeernorm en de fietsverbindingen. "De parkeernorm die verlaagd wordt naar 50% gaat problemen opleveren voor de aangrenzende wijken," waarschuwde hij. Hij vroeg zich af wat de gemeente gaat doen om de overlast te beperken en pleitte voor een snellere realisatie van de fietsbrug over de Hofzichtlaan.
Ook het CDA, vertegenwoordigd door de heer van Duffelen, vroeg aandacht voor burgerparticipatie en de ondergrondse bekabeling van het hoogspanningsnet. "Het direct stationsgebied is nu toch een beetje grauw en mistroostig," aldus van Duffelen. Hij vroeg zich af hoe de sociale woningbouw verdeeld zou worden tussen Den Haag en Leidschendam-Voorburg.
De heer van Popering van Gemeentebelangen was kritisch over de communicatie met de omwonenden en de omvang van het project. "De omwonenden voelen zich overrompeld en niet voldoende betrokken," stelde hij. Hij pleitte voor een herziening van het plan in nauwe samenwerking met de buurt.
D66, vertegenwoordigd door de heer van Doorn, deelde deze zorgen en noemde het verlagen van de parkeernorm "wensdenken". Hij vroeg zich af of de wethouder zelf in een woning naast het spoor zou willen wonen en noemde de sociale woningbouw op die locatie "asociaal".
Wethouder Rouwendal erkende dat het een visie betreft en dat er nog varianten mogelijk zijn. Hij benadrukte het belang van goede participatie in het vervolgtraject en gaf aan dat de parkeernorm een financieel verband heeft met de haalbaarheid van het project. "We moeten woekeren met de vierkante meters die we hebben," aldus de wethouder.
Het debat eindigde zonder definitieve conclusie, maar met de afspraak om het onderwerp in een 10-minutendebat verder te bespreken. De zorgen over parkeren, participatie en de omvang van de bebouwing blijven voorlopig boven de markt hangen.
Samenvatting van het voorstel
De gemeente Leidschendam-Voorburg overweegt een raadsbesluit om de ontwikkelvisie voor Appelgaarde 2-4 en omgeving vast te stellen. Dit besluit is onderdeel van een herontwikkelingsproject waarbij het huidige kantoorpand gesloopt wordt om ruimte te maken voor woningbouw en andere verbeteringen in de stationsomgeving van Mariahoeve. De ontwikkelvisie is gebaseerd op een eerder opgesteld ambitiedocument en omvat plannen zoals het ondergronds brengen van hoogspanningskabels, het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit van de stationsomgeving, en het realiseren van sociale woningbouw. De visie dient als een richtlijn voor verdere planvorming en samenwerking met diverse stakeholders, waaronder Tennet, NS/Prorail, en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg. Het project streeft naar een economisch vitale, groene en goed bereikbare gemeente. Er zijn uitdagingen zoals de complexiteit van het gebied en de noodzaak van samenwerking met verschillende partijen. De gemeente speelt een actieve rol in het proces en er zijn plannen om de parkeernorm te verlagen om de ontwikkeling financieel haalbaar te maken. In 2020 worden verdere plannen en afspraken uitgewerkt, met als doel een integrale gebiedsontwikkeling te realiseren.