Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Een kort woord van dank voor deze ijskoude versnapering van u. Graag gedaan, mevrouw De Luijvestein. Agendapunt 5.2 Raadsvoorstel vaststellen beeldkwaliteitsplan, Klein Plaspoelpolder. Het college stelt de Raad voor om het beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder definitief vast te stellen. Het heeft van 12 december 2024 tot en met 23 januari 2025 ter inzage gelegen. Er zijn geen inspraakreacties ingediend. In het plan worden aanvullend op de spelregelkaarten eisen gesteld aan de vormgeving van de nieuwe bebouwing en de aansluiting van deze bebouwing op de buitenruimte. Hierbij gaat het niet alleen om de kwaliteit van individuele gebouwen en straten, maar vooral ook over het waarborgen van samenhang in het gebied. Het beeldkwaliteitsplan vormt naast en aanvullend op de nota omgevingskwaliteit het toetsingskader voor de Commissie Omgevingskwaliteit. Het beeldkwaliteitsplan is ook bedoeld als inspiratiebron voor ontwikkelaars. Wie van de dames en heren meldt zich aan voor het gesprek, ik kijk even vanaf rechts. CDA. VVD. D66. GBLV en ChristenUnie.
Dan begin ik bij meneer Baas. Ja dank u wel, voorzitter. Heel kort, want het is eigenlijk al eerder goedgekeurd in de eerdere commissie omgeving en het gaat ook niet over de buitenruimte als ik het goed heb begrepen, maar over de aansluiting van de gebouwen op de openbare ruimte. Nou ja, daar zijn allerlei mooie beloftes voor als ik in het plan kijk. De enige vraag die ik eigenlijk heb aan de wethouder is: het is ons opgevallen dat, en dat wordt ook een paar keer in het rapport gezegd, de bebouwing zeer massief van karakter is. Het is een enorme verdichting van het gebied om het flauw te zeggen. Het afgebroken Total-kantoor was een klein gebouwtje vergeleken bij wat er nu staat. Dus ja, graag een reactie van de wethouder erover hoe zij daar tegenaan kijkt. En ja, wat ons ook een beetje verbaast is: het heeft 6 weken ter inzage gelegen en geen enkele reactie, terwijl ik op voorhand toch allerlei kritische geluiden over deze bouw heb gehoord. Ja, misschien kunt u daar even nog een reactie op geven. En dan niet het antwoord omdat het zo'n mooi plan is, maar gewoon: hoe kan het dat er totaal niet op gereageerd is? Dat is eigenlijk de...
Voorzitter, dank u wel. Ik zal het proberen kort te houden. Ik had een prachtig verhaal gemaakt, maar dat laat ik maar even gaan. Ja, hoeveel minuten heb ik nog? Tien? Nou, nee, laten we dat maar niet doen. Maar goed, even over de inhoud. Dit gebied aan de Vliet vult zich met woningen die we zo hard nodig hebben. In dit gebied kunnen we gelukkig ook de voortgang maken die noodzakelijk is. Voor ons ligt het beeldkwaliteitsplan met beelden van hoe het niet zou kunnen en hoe het wel zou kunnen. Het ziet er op zich mooi uit, maar wat mij betreft wordt er een groot beroep gedaan op ons ruimtelijk inzicht en voorstellingsvermogen. De technologie maakt het al mogelijk om visuele impressies te maken, zodat je er doorheen loopt. Misschien iets voor een volgend plan als vraag. En dan zijn er nog een paar vraagjes. In eerdere gesprekken over deze plek in onze gemeente zijn een aantal zaken aangegeven en die zie ik niet terug in het stuk. Zo willen we graag dat het pad langs de Vliet gestalte krijgt en het behoud van de bestaande bomen, wordt daar nog rekening mee gehouden? En verder zou er in het gebied een school komen. Hoe staat het daarmee? En deze vraag geldt tevens voor de horeca die in dit gebied zou komen. En tot zover, voorzitter.
Meneer Hilkema. Dank u wel voorzitter, ik zal het ook kort houden, maar dat doe ik meestal dus D66 wil graag complimenten geven voor het beeldkwaliteitsplan dat vandaag besproken wordt. We zien dat er in elk geval goed is nagedacht over mooie gebouwen die passen in de omgeving en we zijn blij met de aandacht voor groen en biodiversiteit in het verdichte gebied. Zo lezen we over nestkasten en groene daken. Dat past goed bij hoe wij als D66 denken over een prettige en duurzame wijk. In het plan staat goed beschreven hoe de gebouwen eruit moeten zien en hoe ze passen in het schaarse groen en bij het water, maar we missen toch wel een paar praktische dingen die ook belangrijk zijn voor een fijne wijk die ook eenvoudig opgenomen zouden kunnen worden. In ons beeld dus die noem ik maar heel even op, bijvoorbeeld over verkeer en vervoer. Dus hoeft niet per se zo'n plan opgenomen, maar het kan wel. Het plan zegt weinig over hoe we ervoor zorgen dat mensen straks makkelijk gebruik kunnen maken van deelauto's, deelfietsen en het OV. Hoe zorgen we ervoor dat de wijk minder afhankelijk wordt van de auto? We zouden graag zien dat hier aandacht voor komt als onderdeel van het concept kwaliteit. Dat geldt ook voor afval. We hebben het daar al eerder over gehad vandaag. We lezen niets over hoe afval straks netjes en duurzaam wordt opgehaald in een wijk die zo inzet op groen en duurzaamheid. Er wordt wat ons betreft ook een kwalitatief hoogwaardige, slimme oplossing voor afvalinzameling verwacht. Zeker omdat er natuurlijk ook hoogbouw komt en als laatste vraag over het participatieplan: heeft daar inzage gelegen, is het in de wijkapp gedeeld en is het besproken in een commissie? Maar wat kwam daar dan uit en wat is daarmee gedaan of niet? En daar lezen we niets over, een gemiste kans wat D66 betreft. En, hoe zal dit dan in het verdere proces vorm gaan krijgen en wordt er ook geprobeerd om potentieel toekomstige bewoners daar ook bij te betrekken? D66 vraagt het college om in de verdere uitwerking van het plan naar deze onderwerpen te kijken, want een mooie wijk is niet alleen maar een kwestie van een goede en mooie architectuur, maar ook van goed nadenken over afval en vervoer.
Dank u wel GWLV. Ja voorzitter dank ook wat mij betreft een korte reactie. Dit beeldkwaliteitsplan lijkt een mooi samenhangend geheel te bieden, maar wat mij betreft toch nog wel enkele vragen aan de wethouder in hoeverre om toch even een beeld te krijgen van het geheel? In hoeverre voldoet de hoeveelheid groen in dit voorstel aan de norm 33300? Daar ben ik wel even benieuwd naar. Ik kon daar niets over terugvinden in het beeldkwaliteitsplan. Verder wordt in het voorstel op pagina 30, 13 de nodige aandacht besteed aan de inpassing van balkons. Ik begrijp dat de balkons een belangrijk onderdeel vormen van de vormgeving van het gebouw, maar wat mij betreft moeten balkons vooral functioneel zijn en bijdragen aan het woonplezier van de toekomstige bewoners. Ik wil dan ook nadrukkelijk vragen om bij de uitwerking voldoende aandacht te besteden aan de maatvoering die een positieve bijdrage levert aan de verblijfskwaliteit. Dus graag aandacht hiervoor in het vervolgtraject. Er wordt volgens het beeldkwaliteitsplan bij het ontwerpen van gebouwen nadrukkelijk aandacht besteed aan fietsenstallingen. Al dan niet geïntegreerd en wel of niet in het zicht en ik mis in het plan aandacht voor het aspect sociale veiligheid, dus ook graag hier ook hiervoor en of daar wat aandacht aan besteed kan worden.
De overkant van de straat een hand kunnen geven, omdat ze dan aangenaam. Nou voorzitter, u daagt me toch wel uit, maar de balkons zijn heel erg belangrijk, omdat als mensen een eensgezinswoning inruilen voor een hoogbouw, denk ik dat juist balkons kunnen bijdragen aan een positieve beslissing, dus ook voor de doorstroming, denk ik, is het heel erg belangrijk dat er een
Het antwoord van de wethouder zometeen horen, hè? Meneer Bregman, ja, voorzitter, bij diverse nieuwe wijken is er een discussie over de plint in de nieuwbouw. In het Damcentrum, net naast deze wijk, hebben we genoeg kappers. Er zijn lege ruimtes in de plint en er zitten twee ijssalons naast elkaar. Niet helemaal de ideale situatie misschien, maar hoe zorgt de wethouder ervoor dat we in de plint in deze wijk wel de juiste activiteiten krijgen waar bewoners op zitten te wachten en ondernemers of zorgverleners zich op hun plek voelen? De wijk Plaspoelpolder met veel natuurlijk landschap tussen hoge gebouwen ligt tegen de dorpskern van Leidschendam aan. Als we kijken naar de ontwikkelingen rondom de verkeersproblematiek rondom de Mall en het oordeel van de Raad van State, dan is het ook goed om nu nog afwegingen te maken in de verkeersafwikkeling van deze nieuwe wijk. Er komen veel nieuwe auto's bij in een gebied die ook over de bestaande wegen gaan rijden. Een toename van verkeer, en insprekers spraken vanavond ook al over drukke wijken met parkeerdruk. Dit is een wijk die wel naast een treinlijn ligt. Een fietsloopbrug heeft over de Vliet, dicht tegen het Damcentrum zit met alle noodzakelijke voorzieningen. En de Mall op loopafstand waar steden parkeerplekken aan de randen van de stad positioneren voor schone lucht en minder auto's. Is dat niet hier het geval? Bijvoorbeeld Parijs die autowegen transformeert naar fietspaden, Amsterdam die auto's weert uit de binnenstad en Houten en Utrecht die sier maken met autoluwe wijken. Volgens de ChristenUnie kan dat hier anders tegenover de site. Wende fietsbrug naast de tunnel, de tramlijn en de noordelijke verbindingsweg. Ligt een strook gras met een ideale positie aan de rijkswegen. Ideaal voor parkeerplaatsen voor inwoners uit de Plaspoelpolder op loopafstand. Met parkeerplekken daar kies je voor een groene, schone, rustige en veilige wijk die autoluw of autovrij is ingericht en geen parkeervergunningen en handhaving nodig heeft. Als toekomstige opa zal ik dan niet constant mijn kleinkind hoeven vasthouden of te waarschuwen voor auto's. Ze kunnen lekker verstoppertje spelen in het groen in plaats van tussen de auto's. Vraag aan de wethouder, hoe staat de wethouder tegenover dit idee om de eerste autoluwe wijk in deze groene gemeente te maken met een parkeergelegenheid op...
Naast mij zit de projectleider en de stedenbouwer. En ja, Klein Plaspolder beeldkwaliteitsplan, de ene waterschap het al aan inderdaad. Het is al in, als het goed is, september heeft het al bij u op de commissieagenda gestaan en vervolgens heeft het ter inzage gelegen. En zijn er inderdaad geen zienswijzen op binnengekomen? Ja, je kan dat uitleggen als, nou ja, misschien heeft iedereen het gemist, maar dat denk ik echt niet. Ik denk dat u het zo moet uitleggen dat dit gewoon, en dat zie je ook vanaf het begin af aan met de ontwikkelvisie en de spelregelkaarten. De klankbordgroep is ook betrokken geweest bij het beeldkwaliteitsplan, dus dat er gewoon heel goed geparticipeerd is. Ja, zo leg ik hem uit en dat er dus naar vele meningen is geluisterd en dat als gevolg daarvan er geen zienswijzen zijn ingediend. Helemaal zeker weet ik dat natuurlijk niet, maar dat is de verklaring die ik daaraan geef. En als u zegt, ja, het is massief. Kijk, op dit moment oogt het zeker massief. Het zijn natuurlijk wel 300 woningen, dus dat is best veel, maar ik ben zelf ook op bezoek geweest en helemaal aan het begin en dan zie je dat die steigers eraf zijn en straks met het groen erbij. Ik denk dat we eventjes moeten wachten en we misschien het voorstellingsvermogen waar de heer Beek het over had. Het zijn nog steeds 300 woningen, maar dan zal het er heel anders uit gaan zien met er komen 4 valleien, er komt veel groen, er komen 900 bomen, dus het wordt echt wel echt groen en mooi aangekleed, dus ik voorzie een mooie groene wijk. Even kijken hoor, de heer Beek vroeg over het pad langs de Vliet. Als ik het goed heb, dat komt er zeker. Alle waardevolle bomen waar u het over heeft, die blijven staan, dus ook dat kan ik garanderen. Over horeca zijn we in gesprek. Dat wordt wel daghoreca. En we zijn onderzoek aan het doen naar een school. Dat wordt dan een dislocatie. En uitsluitsel daarover zal na de zomer komen, dus dan kunnen we u daar weer over berichten. Als het gaat over het verkeer en vervoer, ja, dat is grotendeels opgenomen in de spelregels, ook de deelauto's. We zetten ook enorm in op deelauto's. En de ondergrondse containers, nou, er zullen er voldoende zijn en die worden ondergronds geplaatst en door de hele wijk zullen die geplaatst worden. En u zegt, dat begreep ik, dat de bewoners dan niet betrokken zijn, maar de bewoners die zijn wel betrokken, maar die zijn al eerder betrokken bij de spelregelkaarten en bij de ontwikkelvisie.
Ontwikkelvisie dus die hebben we wel degelijk hier bij betrokken. Een vraagje van meneer Hielke? Nee, maar nee, ik constateer slechts dat in het stuk daar niks over staat. Dat is zonde, want als je zoveel werk goed...
Dan is het jammer als je dat niet meldt. Ja, nou, op zich heeft u daar gelijk in, maar dat is natuurlijk allemaal al een eerdere fase, dus dat is eigenlijk wel soort van gepasseerd, maar die zijn wel degelijk betrokken. Dan de heer Van Wisse van GBLV vraagt over de 3-30-300 norm. Nou, dat is een richtlijn die staat in de koersnotitie. Het inrichtingsplan is al in 2023 vastgesteld. Maar ik kan u zeggen dat het wel aan de 3-30-300 voldoet, sowieso omdat we net moesten toch eventjes wachten, dus we hebben even uitgerekend hoe het precies zit. Maar het ligt precies tussen het site Wende Park en het park bij de Zeeheldenwijk. Bovendien komen er 4 valleien. Het wordt een parkachtige omgeving met nou welgeteld 900 bomen. Dus nou ja, dat is nogal wat, dus ik denk, ik kan met een gerust hart zeggen dat het wel aan de 3-30-300 normen zal gaan voldoen. Nou over de balkons, daar zullen we aandacht aan geven en als het over de sociale veiligheid en de excellente fietsvoorziening nou het voldoet, dat staat in de nota parkeer. Voorzieningen, nota, parkeernormen en. Nou daar voldoet het aan, dus die hebben we meegenomen in dit plan, dus de sociale veiligheid en de fietsvoorzieningen zijn geborgd. Dan even kijken over de plint. Nou, we zijn naast de school zijn we ook in gesprek over het gezondheidscentrum. Want nou ja, daar is echt heel veel behoefte aan, dus we zijn nu aan het kijken of we een gezondheidscentrum daar in die wijk kunnen gaan vestigen. Dus dan is ook dat die invulling is. Op een zinvolle manier heeft die plaatsgevonden. Dan tot slot had u het over de autoluwe wijk. Nou weet ik dat alle auto's in principe verdiept half verdiept worden geparkeerd, dus auto's zijn uit het zicht en we zetten in op deelmobiliteit dus het is ook niet zo dat. Er, nou ja, er is rekening gehouden met de parkeernorm, hè dus? Nou alle auto's hebben in principe een plek in de garage, maar daar is ook met een parkeernorm op rekening gehouden dat er ook ingezet wordt op deelmobiliteit. En die zijn weggewerkt. Ja, half verdiept, dus ja, verder weet ik eerlijk gezegd. Ik weet...
De heer Bregman: Dank u wel, voorzitter. Nee, eigenlijk niet. Even kijken hoe we dat verder kunnen brengen, dat je eigenlijk die wegen helemaal... Misschien één weg erdoorheen, maar dat je eigenlijk een parkeervoorziening aan de andere kant van de Vliet brengt, zodat je ook die verkeersbewegingen niet hebt die we nu hebben over de Damlaan. Je hebt het over de N14 en ook die parkeerdruk die er in diverse wijken is. Dat eigenlijk, als je dat parkeergedeelte verplaatst naar de andere kant, dan creëer je eigenlijk...
Dat is eigenlijk de insteek. Wethouder, nou voorzitter, we hebben rekening gehouden met de auto's die er, nou ja, daar kunnen parkeren en de deelauto's. Verder denk ik, wat u schetst is wel een iets groter vraagstuk, hè? U heeft het ook over de Damlaan en dergelijke. Het is misschien iets voor mij om met mijn collega van verkeer en vervoer op te nemen. Maar ik heb...
En de tunnel? Wethouder, ja, voorzitter, als ik daar antwoord op zou geven, dan ga ik een beetje buiten mijn portefeuille en zeker buiten dit dossier, want het gaat nu even over het beeldkwaliteitsplan Klein Plaspoelpolder. Dus ik wil daar zeker met mijn collega van Verkeer en Vervoer in gesprek over gaan, maar
De vinger bij meneer Hilkema, ja, nou, los van dat dat natuurlijk zeker vergunning parkeren zou moeten gaan worden dan aan de andere kant van de Vliet, over afval had ik. Mijn vraag was eigenlijk: dat is hartstikke mooi natuurlijk, ondergrondse...
Komen, maar het wordt natuurlijk hoogbouw. Dus hoe gaan we ervoor zorgen dat mensen die op de bovenste verdieping wonen ook met hun gescheiden afval naar beneden gaan? Als je aan de voorkant zo'n gebouw gaat bouwen, zou je aan zo'n architect kunnen vragen van goh, zou je daar niet een voorziening voor kunnen organiseren dat dat scheiden van afval ook op de hogere verdiepingen wat makkelijker wordt? Nou, ik weet niet of dat mogelijk is, maar dat was eigenlijk mijn vraag om net een stap verder te zetten in die afvalscheiding, zodat...
En meneer Edelbaas had ook nog een vraag, geloof ik. Nou ja, één vraag is eigenlijk al beantwoord, want ik had nog een vraag over een huisartsenpost. Maar u heeft al aangegeven dat daar wordt over nagedacht. En een ander ding was nog dat de fietsvoorziening. Er is ook een stalling die ondergronds en...
Nog in eerste termijn, ik denk nog geen antwoord. Ja, meneer Beek. Ja, ik was nog even benieuwd of het plannetje om iets digitaals te maken, zodat je door zo'n wijk kan wandelen, technologisch...
Sorry. Ja, de vraag van de heer Hielkema over het afval, ja over afval scheiden, nou, volgens mij heeft u het daar net uitgebreid over gehad. Het lijkt me heel goed om dat ook hier onder de aandacht te brengen. We zullen in ieder geval zoveel mogelijk faciliteren. En, we kunnen dat mee terugnemen, maar uiteraard wordt daar rekening mee gehouden dat dat zo goed mogelijk en...
Het afval. Dank u wel. Het is geen toezegging, maar ik noteer maar even als zodanig dat u inderdaad het idee van de heer Bregman doorgeeft aan uw collega die over het parkeren en zo voortgaat. Met andere woorden dat we daar op een of andere manier nog wel een reactie op krijgen. En dan is het in tweede termijn de vraag wat u met dit raadsvoorstel wil doen. Ik ga even de
En ChristenUnie is dat soort. We nemen het ook mee naar de fractie, maar we gaan ook kijken of we een motie vreemd aan de orde van de dag kunnen beetpakken en we horen ook graag de reactie van de wethouder op het idee en de motie vreemd aan de orde van de dag. Dan gaan we over dit onderwerp, dat idee het parkeren aan de overkant van het Vliet. Dan is het dus een hamerstuk en dan zien