Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Hebben zich gemeld, twee insprekers voor de raadsbrief, ontwerpverordening Vergunningparkeren 2026, de heren Sakadou, als ik het goed uitspreek, en de heer Wieffering. En ik wilde eerst de heer Sakadou vragen om naar het spreekgestoelte te komen.
Goedenavond raadsleden. Ik spreek hier vanavond namens het kernteam van de werkgroep parkeren. Deze werkgroep is onderdeel van de bredere klankbordgroep die zich inzet tegen de overlast rondom de Molen van de Nederlands. Om te beginnen iets positiefs. De samenwerking met de gemeente in de afgelopen maanden is zeer prettig verlopen. Wij zijn als bewoners serieus genomen en hebben echt onze input kunnen leveren. En daar is ook daadwerkelijk iets mee gedaan. Dit heeft geleid tot een ontwerpverordening waar we ons op hoofdlijnen goed in kunnen vinden. Dus complimenten daarvoor. Er is echter één cruciaal punt, wat het plan nog dreigt onderuit te halen en dat is de financiering van handhaving en daar wil ik toch even bij stilstaan. Wij zien nu al dat er in sommige buurten rondom de Molen op meerdere dagen in de week al veel te druk is. Vooral vrijdag en in het weekend is het vaak raak. Veel bewoners kunnen hun auto dan nauwelijks kwijt door de grote toestroom van bezoekers. Eind dit jaar of eind vorig jaar is daar een parkeerdrukmeting uitgevoerd. Bewust op de piekmomenten wat daaruit blijkt dus helder over de hele linie heen kleuren onze wijken op de vrijdag en in het weekend rood en paars, druk tot zeer druk. Tegelijkertijd laat de meting ook zien dat de situatie per wijk wel kan verschillen. Afhankelijk van de dag is bij de ene wijk op zaterdag het grootste knelpunt, de andere zondag, de andere vrijdag. Dat verschilt, maar de boodschap is wel duidelijk, de parkeerdruk is structureel te hoog. En dan moeten we rekening houden dat de Molen nog moet gaan starten met het invoeren van het betaald parkeren. We weten allemaal wat er dan gaat gebeuren. De drukte zal zich nog veel verder de wijken in bewegen. Vergunning parkeren zou een mooie oplossing kunnen zijn. Maar dan moet wel handhaving tegenover staan. Zonder handhaving stelt zo'n vergunning vrij weinig voor. Iedereen blijft gewoon overal parkeren. Vergunning of niet? En precies daar zit het probleem. Tijdens onze gesprekken is gezegd dat het college het belang van handhaving ook onderkent en dat de kosten daarvan ook in de kadernota zouden worden opgenomen. In de raadsbrief blijkt echter dat het ten dele is gebeurd. De initiële kosten inderdaad die zijn meegenomen, maar de structurele jaarlijkse kosten blijven buiten beeld en juist die structurele inzet is essentieel om het systeem goed te laten werken. Het college houdt vast aan de lijn van het college mail van 30 januari 2025, dat er pas einde van het jaar wordt gekeken naar een structurele financiering van de handhaving. Dus niet nu tijdens het opstellen van de meerjarenbegroting, terwijl dat juist wel het moment is om deze keuzes te maken. Ondertussen heeft de Raad in meerdere moties nadrukkelijk gevraagd om op korte termijn een volledig kostenplaatje te kunnen komen. Dat is nog niet gebeurd. Dat wringt een beetje en toch loopt het hele proces gewoon door. Participatie, raadpleging, planning alsof alles al geregeld is en één van de belangrijkste randvoorwaarden ontbreekt echter nog. Hoe kan je straks een draagvlakmeting doen als je nog geen duidelijkheid hebt over de inzet van handhaving? En laten we eerlijk zijn, als er geen structureel geld is voor handhaving, dan kan je het hele vergunning parkeren eigenlijk gewoon kappen. Dan verkoop je de bewoners namelijk een lege belofte. Dan wek je verwachtingen die je niet kan waarmaken en dat schaadt het vertrouwen niet alleen in het project zelf, maar ook in de gemeente. De gemeente heeft gezegd, wij willen onze bewoners helpen en daar zijn wij heel blij mee. Maar dan moet je ook doen wat daarvoor nodig is. En ja, dat kost geld. Dus ik zeg regel het nu in de kadernota, niet misschien volgend jaar, maar gewoon doen. Er ligt dan wellicht nog geen formeel aanwijzingsbesluit op dit moment, maar na 3 jaar overleg, na 3 jaar onderzoeken en na meerdere parkeerdrukmetingen is er meer dan genoeg informatie beschikbaar om een reële inschatting te maken van de structurele handhavingskosten. Om je toch een beetje aan een indicatie te geven van de kosten zijn wij als kerngroep ook zelf aan de gang gegaan met een financiële prognose en mijn collega zal u daar zo meteen in meenemen. Onze oproep aan u raadsleden is ook glashelder. Reserveer de middelen voor structurele handhaving in de Kadernota 26-29, maak handhaving een harde randvoorwaarde voor de invoering van vergunningparkeren en laten we ook nou niet de Molen vergeten. Zij zijn onderdeel van het probleem en laten ze ook een onderdeel zijn van deze oplossing. Alleen dan kan
Zie ik even een moment. Ik zie er één ja, meneer Wildschut ja, Frank Wils van de ChristenUnie. Ik snap heel goed dat als je een nieuw gedrag wil stimuleren, namelijk niet parkeren in de wijken waar we zometeen verschillend parkeren gaan invoeren, dat je dan even strakker bovenop moet zitten qua handhaving. Maar
Dat over 2, 3 jaar nog steeds zo noodzakelijk zijn wat jullie betreft? Nou, ik verwacht niet dat over 2, 3 jaar dat de situatie met de Mol anders gaat zijn, dus dat blijft een populaire trekpleister, hè? Dus ze hebben 15 miljoen bezoekers gehad afgelopen jaar, 3 keer zoveel als de Efteling. Als je de handhaving niet structureel in gaat regelen, ja, dan gaan mensen er op een gegeven moment een loopje mee nemen. En wat we ook zeggen is van wees ook in het begin streng en ga dan op een gegeven moment kijken of je kan, hè of je kan terugschalen. Zeg maar dat je meer met steekproeven gaat werken, maar zeker in de beginperiode, zeker in het eerste jaar. Zorg gewoon dat je streng handhaaft en zeker op de piekdagen. Dat is ons credo.
Graag gedaan. Meneer Wiegerinck. Goedenavond allemaal, geachte dames en heren. Ik sluit me aan bij de woorden van mijn voorganger, die namens het kernteam van de werkgroep parkeren u al helder heeft uitgelegd waarom handhaving een essentieel onderdeel is voor het slagen van het vergunningparkeren, zeker als ook de Metropoolregio Rotterdam Den Haag nog eens 76 miljoen extra moet gaan bezuinigen op het OV. En ja, u weet ook wat dat betekent: nog meer bezoekers die met de auto komen. Graag wil ik u meenemen naar de financiële kant van het verhaal. We hebben hiervoor zelf een kostenindicatie opgesteld. Om tot deze schatting te komen hebben we gebruik gemaakt van gemeentelijke begrotingen van onder andere Den Haag, Leiden en Utrecht, marktinformatie van leveranciers zoals Sigmax en Verkeerservice en richtlijnen van het CROW over fysieke parkeerinrichting en toezicht. Voor handhaving zijn we uitgegaan van een intensieve inzet op vrijdag, het weekend, feestdagen en steekproefsgewijs op de overige dagen. Wat kost het? De eenmalige inrichtingskosten bedragen naar schatting € 300.000. Die kosten bestaan onder andere uit communicatiebevordering, systeeminrichting en aanschaf van een scanauto. Daarnaast zijn er structurele jaarlijkse beheerskosten van ongeveer € 275.000. Deze hebben betrekking op handhaving, 3 man/vrouw sterk, administratie, systeembeheer en bezwaarafhandeling. Wat ons verbaast is dat de structurele beheerskosten niet zijn opgenomen in de kadernota, terwijl deze kosten goed voorspelbaar en essentieel zijn voor het functioneren van het systeem. Juist structurele, adequate handhaving maakt vergunningparkeren geloofwaardig en effectief. Daarom vragen wij u nadrukkelijk, neem naast de eenmalige kosten ook de structurele uitvoeringskosten op in de kadernota en niet alleen voor 2026-2029, maar denk ook even verder aan de periode erna. Zorg dat de bewoners kunnen rekenen op een eerlijk en werkend systeem. Het gaat hierbij om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en gezondheid, met name voor de bewoners van de omliggende wijken, maar ook voor alle inwoners van Leidschendam-Voorburg. Daarnaast ervaar ik ook een prettige samenwerking met de betrokken wethouder en ambtenaren. Dat dit met ups en downs gaat is niet erg, dat hoort erbij. Er wordt naar elkaar geluisterd, samengewerkt en er is begrip voor elkaar. We vragen daarom aan u, aangezien de gemeenteraad ook een onderdeel is van de burgerparticipatie en het hoogste orgaan binnen de gemeente, om te zorgen dat er bij het college begrip is en blijft voor de situatie van de bewoners. Dat er ruim voldoende financiële middelen worden opgenomen in de kadernota en ik kan het niet vaak genoeg benadrukken. Het gaat hierbij om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en gezondheid, met name voor de bewoners van de omliggende wijken.
Goedenavond, ik weet niet, hij doet het. Kijk, goedenavond. Meneer Nicolas Munoz Balvi van D66, u had het over hè? Niet alleen opnemen van 2026 tot 2029, maar wat ziet u dan als structureel.
Op het openbaar vervoer doorgaan. Alleen maar meer auto's komen. Mag ik nog even? Dank u wel, maar stel, hè, we doen het tot 2035. Ik zeg maar wat, dus hoe lang zou u dat? Hoe ziet u dat voor zich? Hoe lang zou...
Handhaving willen hebben, of is het structureel tot in de oneindigheid? Nou, niet tot in oneindigheid. Dat zou niet realistisch zijn. Wat er ook gezegd wordt, je zal de eerste periode flink en stevig moeten handhaven. Dat is echt belangrijk, zodat mensen ook weten wat er gehandhaafd wordt. Ja, en daarna kan je afschalen indien mogelijk. Maar ja, wat er daarna gaat gebeuren de eerste komende jaren. Ik zou dan niet zeggen: we doen het voor 4 jaar en daarna schrappen we de boel, want dan zijn we...
Mevrouw Schreurs, ja, dank voorzitter. Ans erice van GroenLinks. De bedragen die u net noemde, 300.000 laten we zeggen, investeringskosten en dan 275.000 jaarlijks voor vooral handhaving zijn. Dat zijn kosten die u op extrapolatie van de gegevens die u heeft gebruikt van de andere gemeenten en van de CROW en alles heeft teruggerekend naar de wijken die nu voor de Mol worden voorzien voor vergunningparkeren. Of is dit een plaatje voor de hele gemeente? Maar ik denk, ja, dat is moeilijk in te schatten natuurlijk. Of je met zo'n bedrag ook voor de hele gemeente weg kan komen. Maar u heeft voorlopig denk ik dat het eerst kijkt. Hier praat over 7 wijken, 9 wijken zelfs om de Mol heen en dat is best een heel groot gebied. Ze moeten ruim 4500 parkeerplaatsen controleren en daar zitten ook nog een aantal stukken tussen met de blauwe zone wat handmatig moet gebeuren en niet met een auto kan worden uitgevoerd. Ja, ik denk dat het voor het eerste stukje en hoe het dan verder gaat, ja door afschaling, omdat mensen zich beter aan de regels gaan houden, kan je ook een...
Het was overigens gelijk op. Ik begin maar even bij de VVD. Ja voorzitter, dank u wel. Inderdaad, Rick de Klerk, VVD, luidt de naam. Voorburg, ik was eventjes benieuwd. U noemde net een bedrag van € 275.000 per jaar aan structurele kosten voor hoeveel vergunninghouders?
Nou, dit is het eerste voor de wijk, zeg maar voor 6000. We hebben als basis genomen dat het 6000 huishoudens zijn. Als je daar 80% van neemt, daar zijn we mee gaan rekenen. Dat is ongeveer en dan kom...
Huishoudens die mee zouden doen. Nou kennen wij u al langer. U bent altijd goed voorbereid, dus u weet dit soort dingen over het algemeen, waarvoor hartstikke bedankt. Uiteraard weet u dan ook wat het kost per huishouden om dat dadelijk te gaan controleren en dergelijke. Nee, die gegevens die heb ik niet zo, die ben ik niet nagegaan. Ik was vooral benieuwd naar wat zijn dadelijk de kosten voor die parkeervergunningen per huishouden.
Dat u nu uzelf huiswerk opgeeft. Meneer Van Wijk. Ja, dank voorzitter, dank meneer Lievering ook voor het uitgebreide en goed geïnformeerde betoog. Vorige keer is er in de vergadering ook gesproken over eventuele venstertijden, dus dat het niet nodig is om misschien de hele week vergunningparkeren toe te passen. Heeft u daar ook rekening mee gehouden of kan daar rekening mee gehouden worden?
Dat uiteindelijk in de kosten kunnen schelen? Zoals mijn collega ook al aangaf, we hebben deze inzet gebaseerd op de drukste piekperiode, waarin, wat we ook gezegd hebben, de vrijdag, het weekend, feestdagen. En steekproefsgewijs voor de rest van de week dus.
Dank u wel, graag gedaan, fijne avond. Ja, dank u wel. Dan wilde ik naar het volgende agendapunt en dat betreft dan de twee gratis brieven voor het afvalbeleid. Eerst...
Schrijfvragen om in te spreken. Zo, goedenavond allemaal, ja ik kom namens bewoners uit de wijk Prinsenhof om hier wat in te spreken. En het gaat om het volgende, daar lopen in de wijk Prinsenhof wat verschillende projecten en daar zijn een paar burgers bij betrokken die zich enorm inzetten hiervoor. Maar waar wij eigenlijk al jaren tegenaan lopen, is dat we weinig ondersteuning vinden vanuit de gemeente. En ja, daar willen we dan graag toch wel wat aandacht voor hebben. Het eerste zijn containeradoptanten. Misschien heeft u daar al een keer van gehoord. Dat zijn mensen die een sleutel hebben gekregen van de ondergrondse containers en die kunnen daarmee op oproep of door gewoon zelf daar langs te lopen verstoringen verhelpen in de ondergrondse containers, waardoor bijplaatsingen voorkomen kunnen worden en dus ook gewoon minder kosten om het op te ruimen eigenlijk opleveren. Daarnaast ben ik een paar jaar geleden zelf begonnen met een prullenbakadoptantenprogramma en dat houdt eigenlijk in dat wij in de wijk Prinsenhof bij ieder complex proberen één of twee bewoners te vinden die een prullenbak, een zogenaamde straatprullenbak, willen beheren. Eigenlijk ook om de boel gewoon zelf een beetje schoon te houden en daarmee eigenlijk ook gewoon kosten terug te kunnen dringen voor de gemeente, die daardoor ook gewoon minder prullenbakken langs de straat bijvoorbeeld hoeft te plaatsen en die ook te hoeven te onderhouden. Het volgende punt waar wij eigenlijk mee zitten is ook al iets waar we jarenlang tegenaan lopen en dat zijn de grofvuil dumpingen. Ik ben gisteravond laat nog door een buurvrouw geattendeerd op een illegale dumping bij haar in de straat. Dat was kwart voor twaalf 's avonds en dat bleek later, achteraf bleek dat gewoon buren van haar te zijn, die dus vanuit een andere wijk met auto's naar haar huis kwamen en daar op de grofvuiltegel die daar ligt hun grofvuil zomaar dumpten. Dat grofvuil lag er dus vanmorgen nog. Daar heb ik dus vanmorgen een melding van gemaakt bij de gemeente en daar kreeg ik als reactie van: ja, het moet toch opgeruimd worden? Wij hebben al een hele lange tijd geleden hiervoor cameratoezicht gevraagd en dat is toen allemaal afgewezen vanwege allemaal problemen met AVG en noem maar op. En wij willen toch gewoon nog een keer hierop attenderen dat wij toch graag cameratoezicht zouden zien op verschillende plekken in de wijk waar veel afvaldumping voorkomt en om te kijken of daar niet op die manier een halt toe geroepen kan worden. Eventueel met dan ook nog bestuurlijke boetes. Ik begreep dat daar de gemeente nu ook over aan het praten is in ieder geval om dat te realiseren. Dus dat zou heel erg fijn zijn als dat zou kunnen gebeuren, want ik heb uit rapporten van de gemeente Den Haag begrepen dat daar afvaldumping door cameratoezicht op sommige plekken gewoon 60 tot 70% gedaald is. En dat wil niet zeggen dat ze daar structureel camera's hebben geplaatst, maar dat zijn mobiele camera's die dus van tijd tot tijd ergens weer geplaatst werden waar dus hotspots waren en dus veel dumpingen.
Er zijn vragen. Ja, ik begin even bij het CDA. Ja dank u wel voorzitter, Liesbeth van der Heijden, CDA. U zegt, er zijn heel wat initiatieven van bewoners al lange tijd. Nu zeiden van we zouden daar graag meer steun voor krijgen vanuit de gemeente, of die ervaren we niet. Wat...
Nou, het containeradoptantenprogramma is toentertijd eigenlijk opgezet door de klankbordgroep afval, die wij samen met inwoners van de Heuvel, Amsteldijk en Prinsenhof hebben gevormd. En daar is dat uit voortgekomen dat dit plan in Den Haag dus gewoon al werkte. En toen is er besproken met Avalex van ja, kan dit, want de sleutels krijgen van ondergrondse containers was toch wel een beetje een risico, een tricky ding. En toen hebben we via een mevrouw van Ekelaar nog sleutels gekregen voor een paar bewoners, maar daar bleef het dus bij steken en dat is dus eigenlijk het probleem. Niemand weet dus wie deze personen zijn. En niemand weet ook dat je deze persoon op een bepaalde manier dus kan bereiken als er bijvoorbeeld een verklemming plaatsvindt in een container. En dat zouden...
Dank u, voorzitter. Sanja Duivesteyn, geen onbekende zijn wij van elkaar. Hartelijk dank voor de moeite om te komen. Ik zat op dezelfde lijn als mevrouw Van der Heijden, want ik hoor u zeggen van ondersteuning en hoor ik ook vooral eigenlijk handhaving en camera's waar u dan op doelt? Zeg maar. Heeft u daar ervaringen mee met handhaving?
Of die wel of niet snel ter plekke zijn is eigenlijk mijn vraag. Nou, we hebben nu een zogenaamde wijkboa, daar heb ik zelf een persoonlijk nummer van. Die heb ik toevallig vanmorgen gesproken over dit punt, wat ik net aangaf. En die zei heel duidelijk van joh, mocht je iets zien of horen, bel me dan gewoon gerust. Als ik in dienst ben, kom ik daar meteen heen, kom ik daar gelijk kijken. En dat is eigenlijk wel sinds hij in dienst is getreden als wijkboa. Dat is wel een pluspunt, maar waar wij vooral bang voor zijn, is dat er mensen klakkeloos uit andere wijken komen en denken van oh, we kunnen hier mooi onze spullen kwijt. Niemand die het ziet, niemand die het opvalt. En ja, daar willen we toch gewoon die camera's dan.
Dus gewoon ja, alle direct wel iets mee gedaan kan worden. Nog een aanvullende vraag, voorzitter, naar uw beleving. We hebben er verschillende woningen door elkaar heen. De woningbouwverenigingen die hebben wel goed geattendeerd op de mogelijkheid van
U wel. Meneer Beek had toch een vraag? Ja inderdaad, dank u wel, voorzitter, fijn dat u het even opmerkt. Meneer Schrijft, dank voor uw komst. U doet het al een aantal jaren. Hoeveel jaar en de vraag is van: u heeft een, u heeft een sleutel en er zijn dus nog een paar sleutels. Hoe vaak moeten jullie ingrijpen?
En in een oorzak dat er iets meer is? Nou, ik doe dit al sinds denk ik 2020, toen ben ik eigenlijk gewoon werkloos geworden en toen dacht ik, van ja, moet wat onder mijn handen hebben. En toen ben ik begonnen met zwerfafval opruimen naar voorbeeld van anderen. En toen ik dit voorbeeld uit Den Haag dus zag van de Container Adoptanten, dacht ik van hé, er zitten hier toch heel vaak containers klem door mensen die veel afval naast de containers zetten. Laat ik dit proberen te verbeteren. Nou, dat is gelukt. Na veel moeite moet ik eerlijk toegeven, maar het is gelukt. We hebben nu 1, 2, 3, 4, 5 mensen in de wijk die een sleutel van de ondergrondse containers hebben. Ik ben zelf een van de mensen die dus gewoon een ronde vaak doet door de wijken. Op zondagmiddag ga ik vaak gewoon zomaar de wijk even door en dan loop ik alle containers eigenlijk langs. En wat ik dan meemaak is dat er van denk ik iedere straat wel gemiddeld één of twee containers gewoon klem zitten, of ze zijn zelfs gewoon vol, waardoor ook gewoon mensen een
Mevrouw Bosch. Dank u, voorzitter. Charlotte Bos, D66, dank u voor uw komst. We kennen elkaar ook en ik volg u ook op Facebook, waar u vele foto's van bijplaatsingen en andere ergernissen plaatst. Ik had even een korte vraag over de prullenbakadoptant, kunt u daar iets meer over zeggen? Bijvoorbeeld het aantal of het aantal bewoners.
Die zo'n prullenbak dan heeft geadopteerd? Dank u. Ja, dat kan. Bij mijzelf is het begonnen bij mijn portaal om een prullenbak voor dit portaal te vragen en dat is dus in 2020 eigenlijk gewoon ook een beetje ontstaan. Daarna heb ik het uitgebreid voor mezelf, samen met een buurvrouw die helaas er niet meer is, naar twee prullenbakken: eentje voor het ene portaal, eentje voor het andere portaal. Dat heb ik langzaam uitgebreid naar ook de portalen aan de achterzijde van mijn flat en door zelf gewoon oproepjes te doen aan bewoners van: "Hé, dit is een goed plan. Willen jullie ook helpen?" Heb ik nu gemiddeld 7 tot 8 bewoners bereid gevonden, met eventueel hun gezin, om dus gewoon bij hun portaal aan de voor- en de achterzijde, aan de achteringang, een prullenbak te beheren. En er worden, als het goed is, binnenkort weer twee geplaatst zelfs, dus wat dat betreft ja, het loopt wel.
Mevrouw Van Grietje. Geachte raadsleden, geacht college, graag spreek ik in namens de Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg, waarvan ik voorzitter ben, en ik spreek in op het afvalbeleid. Leidschendam-Voorburg wil graag een groene en een duurzame gemeente zijn en ik citeer even uit de koersnotitie Omgevingsvisie 2050. In de paragraaf duurzaam toekomstbestendig, daar staat: we werken eraan om materialen en grondstoffen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken. Welnu, geachte raadsleden, als onze gemeente ergens niet duurzaam is, dan is het afvalbeleid. Wij zijn geschrokken van de tweede halfjaarsrapportage 2024 op het afvalbeleid. Doelstelling was 100 kg restafval per inwoner, landelijke streefwaarde was 75% inzameling. Waar staan we nu? 217 kg restafval per inwoner, 217. Een inzamelpercentage van 45%. De hoeveelheid restafval is gegroeid, de hoeveelheid gescheiden inzameling is gedaald. Dat heeft niet alleen consequenties voor duurzaamheid, maar ook financiële consequenties. Want als je meer restafval aanlevert, moet je er meer voor betalen en als je minder inzamelt, dan krijg je minder geld terug. Logisch. Wat heeft dat betekend? Dat het afgelopen jaar € 220.000 bijbetaald moest worden op het afvalbeleid, omdat we onze doelstellingen niet halen. En waar komt die rekening terecht? Bij de inwoners via de afvalstoffenheffing. Kortom, we halen de doelstelling van 100 kg restafval niet, ruim niet. We halen de doelstelling voor gescheiden inzameling niet. We halen ook de doelstelling voor minder kosten niet. En daar bovenop, het aantal klachten stijgt. Ergens gaat hier dus iets niet goed. En de vraag van ons aan de raad en het college is: wat gaat u eraan doen? Gaan we als gemeente steeds verder achterlopen op afvalbeleid, want zo kunnen we toch niet doorgaan? De Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg roept u daarom op om nu door te pakken. Afvalbeleid is een lastig dossier. Dat beseffen wij ook. Het is een balans zoeken tussen gemak voor de burger en kijken hoe je duurzamer en milieuvriendelijker kunt zijn. En heel veel hangt af van het gedrag van inwoners. En het Planbureau voor de Leefomgeving spreekt niet voor niets van een crisis in slow motion. Dat is wat we aan het doen zijn met het afvalbeleid. Gemeente, kijk om u heen, kijk naar Delft, Pijnacker-Nootdorp en ook Rijswijk. Die hebben restafval of grofvuilinzameling betaald gemaakt. Na 12 keer moet je voor de 13e keer verder betalen. Snoeiafval blijft wel gratis. Kijk naar Hendrik-Ido-Ambacht en Ouder-Amstel, daar hebben ze op bescheiden schaal diftar ingevoerd. De helft van de afvalstoffenheffing is gewoon basis en de andere helft wordt bepaald door de hoeveelheid containers die geleegd worden. Op die manier kan je al een stapje zetten. Kijk naar Den Haag en Rotterdam, daar hebben de gemeenten een heel actieve campagne opgezet met apps waar bewoners terecht kunnen. Een heel netwerk opgezet en bewoners kunnen op die manier ook meedenken en meedoen. En dat kunt u ook zien. Die bereidheid is hier ook. De heer Schrijver noemde ook al wat de inwoners allemaal doen en in de gemeente is best veel en men wil ook meehelpen. Maar laat ze dan ergens aan meehelpen. Er zijn goede voorbeelden te over in onze wijk en ik zou zeggen, organiseer eens een werkbezoek naar één van deze gemeenten en neem inwoners mee, laat ze zien wat er wel kan en dat men daar niet voor hoeft terug te schrikken. Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg roept u allen op om het afvalprobleem nu echt aan te pakken. Toon lef, denk aan onze kinderen en kleinkinderen. De afvalberg groeit. Het kan toch niet zo zijn dat onze groene gemeente straks een grijze gemeente is? En dan heb ik het niet over leeftijd. U kunt ervoor zorgen dat onze gemeente dat groen en duurzaam wel behoudt, dat het groen en duurzaam is en blijft, maar dan moet u nu uw nek durven uitsteken en dan moeten er nu een keer maatregelen worden genomen, anders blijven we alleen maar dit soort rapportages houden. Zeg maar met zijn allen hoe erg het is en we gaan weer gewoon verder. Dat lijkt me niet de bedoeling, lijkt de Stichting Duurzaam Leidschendam-Voorburg. Wil u ook steunen? Wij zijn bereid om alles te organiseren om aan campagnes mee te doen. We organiseren op 11 juni een info- en discussieavond over afvalbeleid in de Boot samen met Avalex. Omdat inwoners en ons aangeven dat ze willen meedenken, dat ze meer informatie nodig hebben, dat ze ook iets willen doen, laat zien dat u dat ook wil en geef deze inwoners een duwtje in de rug. Wat ik zeg, wij roepen u nu op.
Dan begin ik bij u. Zal ik u eens als eerste uw vinger op een gegeven moment? Dank u wel, voorzitter. Ja, ontzettend bedankt voor uw warme en bevlogen betoog. Zo kennen we u ook natuurlijk als raadslid van weleer. Even een gewetensvraag, want u heeft het over diftar. En in 2015 heeft de gemeenteraad destijds bewust niet gekozen voor diftar. Persoonlijk denken we dat dat de bijplaatsingen, zeg maar, en het ja, het afvaltoerisme nog meer zou...
Zou werken. Hoe ziet Stichting Duurzaam? Heeft u daar ideeën over? Zoals u net kon horen, zijn er nu ook al bijplaatsingen en dumpingen. We zien het in gemeenten waar dat ingevoerd is. Het vraagt een strikte handhaving in de eerste maanden, dan is het een probleem, maar daarna valt het reuze mee en ik denk dat het daarna niet meer zal zijn dan het nu is. Want ook nu zien we dat overal de strikte handhaving...
Zou de stap vooruit een substantiële stap vooruit zijn? Structurele stap vooruit is het afvalbeleid niet in woorden, maar in daden in te zetten en gewoon te starten met maatregelen die je misschien moet evalueren, hè? Dan heb ik het over: moet je misschien grofvuil betaald laten zijn, zodat mensen beter nadenken wat ze weggooien. Je kunt gaan kijken naar hoe je de gescheiden inzameling kunt vergroten. Wij krijgen heel veel vragen van inwoners, ondanks dat het ook op de container staat, wat er wel en niet in mag, maar ook de vraag wat er gebeurt met het gescheiden afval. Daar kan de gemeente ook iets voor betekenen. Ik bedoel iets aan communicatie, maak een app waar mensen die informatie kunnen halen en denk na over hoe je het restafval kunt terugdringen, want dat is volgens mij nu ook het grootste probleem. Diftar kan een oplossing zijn, er zijn meer maatregelen. Ik zou zeggen, ga iets invoeren en...
Mevrouw Bosch: Dank u, voorzitter, dank u, mevrouw Van Griezen, voor uw voordracht en uw ideeën. Ik was even benieuwd of Stichting Duurzaamheidsdag Voorburg ook ideeën heeft.
Problematiek. Dank u. Ja, de hoogbouw is natuurlijk altijd een lastige, maar ook daar denk ik dat je vooral met communicatie en met acties, hè. We horen uit de Prinsenhof. Dat is ook een groot deel hoogbouw en dat kan ook heel veel qua inwoners dat je met actie, voorlichting en betrokkenheid van inwoners daar ook een heel eind kunt komen. Op het terugdringen van restafval. Scheidingspercentage glas en papier.
Mevrouw Van der Heijden, ja, dank u wel. Dank voor de duidelijke oproep, een beetje in het verlengde van de vraag van mijn collega van de ChristenUnie. Het college schrijft zelf in de brief helemaal aan het eind, na een hele opsomming van allerlei maatregelen. Er zijn eigenlijk drie echt grote dingen waar je mee aan de slag kan, namelijk het nieuwe inzamelen, diftar of nascheiden. Heeft Stichting Duurzaam OV een voorkeur daarin?
Over de keuze? Tussen die drie of een combi? Ja, er is altijd veel discussie over bronscheiding of nascheiding. Wij hebben zelf een voorkeur voor bronscheiding en dat heeft ook te maken met het feit dat het het gedrag van mensen beïnvloedt. Nascheiding betekent dat iedereen nog steeds al zijn producten in verpakkingen zal kopen en niet hoeft te denken aan wat die weggooit. Je kan alles op één hoop blijven gooien. Het afval zal niet minder worden. Er zijn ook voordelen aan nascheiding, dat zien wij ook. Dus ik zou zeggen, als gemeente zet een keer heel goed op een rij wat bronscheiding oplevert en wat het kost en wat nascheiding oplevert. Bij nascheiding moet je dan wel het communicatieaspect en gedragsaspect van inwoners meenemen. Maar bijvoorbeeld ook waar gaat dan het afval naartoe? Waar het alsnog gescheiden wordt? Wat zijn de transportkosten? Dan moet je het hele plaatje naast elkaar kunnen leggen. En dan kan je als gemeente een besluit nemen. We hebben een voorkeur voor bronscheiding, maar ik zou zeggen, zorg dat je als gemeente die twee systemen naast elkaar hebt, inclusief de kosten en het gedragseffect. En neem...
GroenLinks, mevrouw Schreijen, ja, dankjewel, mevrouw Van Giesen over nog even een combinatie van hoogbouw en nascheiding. Ik las ook in de stukken. Daar heeft u vast ook gelezen dat GFT-afval eigenlijk een heel groot percentage van het restafval uitmaakt en dat is voor keukenafval geldt dat dan eigenlijk voor? Dat is voor hoogbouw natuurlijk. Nu verloren afval, want er is niet heel veel mogelijkheid om GFT apart in te zamelen als je in hoogbouw woont. Nou kan je, daar is een van de opties, behalve de andere al genoemde om GFT-cocons bij hoogbouw te zetten. Hoe kijkt duurzaamheid zijn dan bijvoorbeeld daar?
Reële optie, want u noemde het niet, dus misschien niet. Ja, GFT hoogbouw is gewoon heel lastig, ook voor de mensen. Want als je GFT-afval bij restafval gooit, zeker als het warm weer is, is het niet prettig. Dus als je iets kan doen om ook die mensen te helpen om GFT-afval in te zamelen. We hebben nu bijvoorbeeld met Avalex actie dat op die avond ook kleine GFT-bakjes willen uitdelen, zodat mensen kleine hoeveelheden GFT zelf apart kunnen houden. En dan zou je als gemeente moeten zorgen dat het wel ergens beneden weggegooid kan worden. Het zou een eerste stap zijn, maar dat...
Lastig bij hoogbouw. Ik ben nog even voor de zekerheid rond. Nee, iedereen geen vragen, dank u wel verder en dank aan de insprekers voor hun inbreng van vanavond. Dan gaan we over naar het volgende agendapunt. En dat is.
Oh ja ja, de terugkoppeling uit de gemeenschappelijke regelingen. Is er iemand die een terugkoppeling wil doen uit één van die vergaderingen? Nee, mooi, dan is dat agendapunt bij deze afgehandeld. Dan gaan we over naar agendapunt 5.3. De raadsbrief ontwerpverordening Vergunningsparkeren 2026. De context voor dit onderwerp is: het college heeft de ontwerpverordening Vergunningsparkeren 2026 opgesteld. Ik wil deze vrijgeven voor inspraak. De commissie heeft het college na besprekingen in de vergadering van 18 februari verzocht om onder andere een toelichting op te stellen en enkele onduidelijkheden weg te nemen. Het college vraagt de raadscommissie nu dus opnieuw in te stemmen met de ontwerpverordening om de ontwerpverordening vrij te geven voor inspraak. Dan start pas de formele inspraakprocedure. Na afloop van de inspraakprocedure komt het college met het raadsvoorstel om de verordening daadwerkelijk vast te stellen en u kunt uiteraard de inbreng van de insprekers betrekken. En ondertussen heet ik de wethouder en zijn assistent in deze welkom en ik kijk even rond en dan begin ik links. Wie? ChristenUnie. GBLV. D66. VVD. CDA. En GroenLinks.
5.3. De raadsbrief ontwerpverordening Vergunningsparkeren 2026. De context voor dit onderwerp is: het college heeft de ontwerpverordening Vergunningsparkeren 2026 opgesteld. Ik wil deze vrijgeven voor inspraak. De commissie heeft het college na besprekingen in de vergadering van 18 februari verzocht om onder andere een toelichting op te stellen en enkele onduidelijkheden weg te nemen. Het college vraagt de raadscommissie nu dus opnieuw in te stemmen met de ontwerpverordening om de ontwerpverordening vrij te geven voor inspraak. Dan start pas de formele inspraakprocedure. Na afloop van de inspraakprocedure komt het college met het raadsvoorstel om de verordening daadwerkelijk vast te stellen en u kunt uiteraard de inbreng van de insprekers betrekken. En ondertussen heet ik de wethouder en zijn assistent in deze welkom en ik kijk even rond en dan begin ik links: wie? ChristenUnie. GBLV. D66. VVD. CDA. En, GroenLinks.