Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
5.3. De raadsbrief ontwerpverordening Vergunningsparkeren 2026. De context voor dit onderwerp is: het college heeft de ontwerpverordening Vergunningsparkeren 2026 opgesteld. Ik wil deze vrijgeven voor inspraak. De commissie heeft het college na besprekingen in de vergadering van 18 februari verzocht om onder andere een toelichting op te stellen en enkele onduidelijkheden weg te nemen. Het college vraagt de raadscommissie nu dus opnieuw in te stemmen met de ontwerpverordening om de ontwerpverordening vrij te geven voor inspraak. Dan start pas de formele inspraakprocedure. Na afloop van de inspraakprocedure komt het college met het raadsvoorstel om de verordening daadwerkelijk vast te stellen en u kunt uiteraard de inbreng van de insprekers betrekken. En ondertussen heet ik de wethouder en zijn assistent in deze welkom en ik kijk even rond en dan begin ik links: wie? ChristenUnie. GBLV. D66. VVD. CDA. En, GroenLinks.
En dan wilde ik het eerst het woord geven aan de ChristenUnie. Ja Voorzitter, we hebben er een paar maanden geleden, in mijn geheugen in ieder geval, eerder over gehad en volgens mij hebben we een aantal dingen al goed afgezegd als het hierom gaat. En volgens mij is het ook goed dat we dit gaan doen, maar er zijn volgens mij al 3 vragen die openstaan, namelijk: hoe gaan we het nou doen met de handhaving? Wij zijn er heel erg voor om nieuw gedrag te stimuleren door een tijdje daar wat meer bovenop te zitten en dat je dan daarna kunt afschalen naar een nieuw normaal. Dus dat is de eerste vraag. De andere vraag is natuurlijk: wat gaan we eigenlijk voor die vergunningen als inwoners betalen? Dat willen natuurlijk heel veel mensen weten en kunnen we dat kostenplaatje nu ook krijgen of wanneer kunnen we daar duidelijkheid over krijgen? En de laatste vraag is natuurlijk eigenlijk, die openstaat, is: we hebben altijd gezegd, de mol is onderdeel van het probleem, zoals een van de insprekers zo mooi zei. Op welke manier kunnen ze onderdeel worden van de oplossing? En dat kan misschien ook wel door een deel van de kosten die we hebben, nou fifty fifty te doen bijvoorbeeld. En ik zat nog te denken, kunnen we niet een soort belasting, bijvoorbeeld voor winkels of zo, instellen waar we iets mee kunnen? Nou, ik...
Sorry, meneer, de heer heeft de interruptie. Ja, ik was eventjes benieuwd. Ik sloeg even aan op het eerste punt en ook op het derde punt. Maar goed, daar ga ik nu even niks over zeggen op het eerste punt. En dat was u, zegt u, kunnen de handhaving nu voor 1 à 5 jaar doen en daarna zouden we af kunnen schalen, dan ben ik eventjes benieuwd hoe u aankijkt tegen het gebruik van de mobiele telefoon.
Goed op gehandhaafd. Hoe vindt u dat dat nu gaat? Nou, ik zal gewoon antwoord geven op de vraag, zoals ik hem inzie, namelijk. Volgens mij is het goed dat als je een nieuw gedrag wil stimuleren dat je dan op dat moment even intensief erop afgaat en laat zien wat het nieuwe normaal is. Dus je gaat gewoon parkeren in de parkeergarage van de Mall of je komt op een andere manier en dat je daarna kunt afvragen naar een nieuw normaal. Dus dat betekent dat je misschien wel iets meer zult doen dan wat je nu doet, maar dat het minder is dan die eerste intensieve fase.
Deal, hoor. Een interruptie op de interruptie. Nou, het is eigenlijk een vervolgvraag en vooral dan benieuwd, dank u wel voorzitter. Ik ben dan vooral benieuwd als het nou niet blijkt te werken en...
Ja, volgens mij heeft dat ermee te maken of je ziet of iets werkt. En als gemeente ga je altijd sturen op het moment dat je ziet dat iets niet werkt. Maar ja, ik...
Was u was klaar? Ja meneer Verwijk. Ja dank voorzitter, voorzitter. In de commissievergadering van 18 februari jongstleden hebben wij als raad uitgebreid gesproken over dit onderwerp en de inspreker, die een man was, heeft toen een goed betoog hierover gehouden. De fractie van Gemeentebelangen was in februari in principe akkoord met de ontwerpverordening, vergunningen parkeren. Ondanks dat de toelichting niet goed voorzien was, juist om de snelheid erin te houden en om zonder te veel omwegen aan een oplossing te kunnen gaan werken. Ook toen heb ik aangegeven dat wij het plan beter panklaar op de plank hadden kunnen hebben liggen om zo spoedig mogelijk in te kunnen zetten, daar de urgentie steeds hoger wordt. Nu met de toelichting en de aanpassing erbij zien we eigenlijk geen belemmeringen meer om alsnog zo snel als mogelijk de verordening op te stellen. Het doel van vergunningparkeren is immers om de overlast veroorzaakt door de mensen van buiten onze gemeente te beperken, waardoor de omliggende wijken leefbaar blijven. Voorzitter, de punten die ik toen ook aangegeven heb en voor mijn fractie onveranderd zijn gebleven, zijn de kosten en de handhaving. Want in de ogen van de fractie Gemeentebelangen is het belangrijk om de druk op te voeren op Unibail-Rodamco-Westfield om in de kosten mee te delen. Leidschendam-Voorburg de kosten en de Mall de opbrengsten is een no-go voor ons. Wij mogen de bewoners niet opzadelen met onredelijke kosten. Zij hebben niet voor deze situatie gekozen. Onze taak is te zorgen voor leefbare wijken, met zo min mogelijk parkeeroverlast. Een vraag aan de wethouder is dan ook, wat is nu de status met Unibail-Rodamco-Westfield over dit onderwerp en kunt u al iets zeggen over de kosten of wordt dat in de begroting cq in de kadernota opgenomen? Omtrent de handhaving zijn wij heel duidelijk: als deze niet goed onder controle is of met andere woorden niet goed wordt gehandhaafd, heeft vergunningparkeren absoluut geen nut. Vraag aan de wethouder, kunt u ook hier de status op dit moment doorgeven? Graag hoor ik nog een reactie van de wethouder over eventueel toe te passen venstertijden et cetera per gebied. Voorzitter, ook in mijn betoog van februari heb ik aangedrongen om vooral in gesprek te gaan en te blijven met de betrokkenen. Het doet mijn fractie dan ook deugd om te lezen dat er goed overleg is met de bewoners, bedrijven en instellingen. We horen het vanavond ook van de insprekers. De fractie van Gemeentebelangen krijgt steeds meer reacties over de parkeerdruk in het algemeen. Denk bijvoorbeeld aan Voorburg-West, dus wat ons betreft is het nu echt 5 voor 12 en moeten oplossingen zo snel als mogelijk toegepast gaan worden. Dus wij zien het vooral niet als het pesten van bezoekers van de Mall, van de automobilist of van onze inwoners. Maar het is vooral zoeken naar de juiste oplossing om de leefbaarheid in onze wijken te behouden. Vergunningparkeren is een oplossing, maar zoals meer aangegeven ziet onze fractie...
Dank u wel meneer Müngas. Voorzitter dank u wel. Vandaag bespreken we de ontwerpverordening vergunningparkeren die vergunningparkeren in onze gemeente mogelijk maakt. En de belangrijkste aanleiding hiervoor is natuurlijk de parkeeroverlast in de buurt rondom de Mol. Ook op 18 februari van dit jaar spraken we al over de ontwerpverordening en toen hebben we niet ingestemd omdat er nog best wat onduidelijkheden waren. Nou ja, we zien dat er in de tussentijd hard is gewerkt. Waarvoor complimenten hè? De ontwerpverordening ziet er een stuk beter uit. We hebben toen aangegeven dat we het vooral belangrijk vinden dat we voldoende rekening houden met zorgverleners, verenigingen en maatschappelijke instellingen en dit ziet er beter uit dan in de vorige versie. Dus wat ons betreft kan deze ontwerpverordening ter inspraak worden voorgelegd. Zoals genoemd, kunnen we met deze verordening straks vergunningparkeren gaan invoeren in de buurt rondom de Mol en daarmee zetten we een stap in de goede richting om parkeeroverlast in de buurt te gaan voorkomen. Door deze vergunningen mogelijk te maken, kunnen onze inwoners straks weer parkeren in hun eigen straat. Wel hebben we nog een aantal vragen, dus hoewel de verordening ter inspraak kan worden voorgelegd, hebben we een aantal vragen. En de eerste die ik had ging over de kosten en ik sluit me aan bij de eerdere insprekers over kosten en handhaving. Er ligt ook een motie over meebetalen vanuit de morgen en ik ben benieuwd hoe het met de uitvoering van die motie zit en of de wethouder inmiddels gesprekken heeft gevoerd. Het tweede is betaald parkeren op het terrein van de Mol. Dat kan pas wat D66 betreft op het moment dat die vergunningparkeren is ingevoerd en ook hier is met een motie opgeroepen om ook fietsenstallingen te realiseren op het terrein van de Mol. Want zo krijgen we zoveel mogelijk automobilisten op de fiets naar de Mol. Dus is de wethouder hier ook over in gesprek? Hoe staat het met die fietsenstalling? Het derde punt is verkeer en doorstroming op de N14. Op verzoek van D66 heeft de wethouder toegezegd om met de MHDH en het ministerie van INW te praten over aanpassingen van de kruising van de N14. De zo gewenste ondertunneling van de Noord-Zuid verbindingen, zoals opgenomen in het oorspronkelijke plan, ook als de A4 geen verbreding krijgt, is van groot belang voor de regio dat dit gebeurt. En we zijn benieuwd of dat gesprek inmiddels is gevoerd en wat daaruit is gekomen. En tot slot heb ik nog één puntje voor de regeling zelf. Ik ben benieuwd hoe het werkt met indexatie van de kosten van vergunningen, dus als we straks een ontwerpverordening hebben. Hoe werkt het dan als kosten worden geïndexeerd, is het mogelijk om dit vast te leggen in de verordening zelf, want we hebben gezien dat in andere gemeenten vergunningstarieven soms plots stijgen, soms wel verdubbelen. Dus kunnen we daarvoor iets vastleggen, want dan zijn we transparant over de kosten die vergunningparkeren met zich meebrengen en dan doe ik verder niet af aan het
Dank u wel. VVD, meneer De Klerk. Ja voorzitter, dank u wel. Even kijken, want ik was eventjes van de leg door dat D66 vroeg over de mogelijkheden op de N14. Het is goed dat we daar eerder een gezamenlijke motie over hebben ingediend. Heeft u rust nodig om bij te komen? Nee hoor, ik ben er overheen. Voorzitter, goedenavond. In de vorige commissie waar we het hadden over de verordening parkeervergunningen, werd er door de commissie aanvullingen op de verordening gevraagd. Vandaag hebben we de insprekers van de klankbordgroep gehoord en zij geven positieve signalen. Er is goed en constructief overleg gepleegd. Ze voelen zich gehoord en ook lastige onderwerpen konden goed besproken worden. Complimenten hiervoor aan de wethouder en de ambtenaren. Maar voorzitter, de VVD Leidschendam-Voorburg maakt zich ook zorgen over dit hele traject, want tijdens de vorige commissievergadering vroegen wij onder andere ook om een goede deugdelijke financiële onderbouwing te krijgen. Dit horen wij vandaag ook terug van de insprekers. We zien nu dat het hele financiële plaatje pas richting de begroting duidelijk wordt. En dat terwijl we het jaar daarop al het vergunningparkeren willen invoeren. De inwoners hebben tijdig recht op informatie. Kan de wethouder toezeggen dat deze informatie eerder en wat de VVD Leidschendam-Voorburg betreft, al het liefst na de zomer zou kunnen komen? Dan zijn er nog heel veel vragen bij de inwoners. Misschien moet ik wel zeggen, er zijn ook zorgen bij de inwoners: moet ik dadelijk verplicht op eigen terrein parkeren? En moet ik daar misschien wel een stukje tuin voor opofferen? Krijg ik straks maar één of twee parkeervergunningen, en dit zeker gezien in een tijd waar kinderen steeds langer thuis moeten wonen. Heb ik dadelijk genoeg parkeerplaatsen voor mijn werknemers? En uiteraard, zoals ik net al aangaf, is dit wel te betalen. Wat gaat dit me kosten? Kan de wethouder hierop reageren? Daarnaast vragen wij ons ook af, inderdaad, net als onze collega's, wat is de stand van zaken in de gesprekken met de Mall over de bijdrage van de kosten? En als laatste, voordat ik het vergeet: voorts zijn wij nog steeds van mening dat alvorens er betaald parkeren bij de Mall wordt ingevoerd, dus op het terrein van de Mall, voordat we die hele discussie erover gaan doen, dat er hier ook een bewaakte fietsenstalling moet zijn. Daarover...
Boodschap is duidelijk. Meneer Van Duffelen. Ja voorzitter, dank, dank ook aan de insprekers van vanavond en goed te horen dat ook zij nu kunnen instemmen met het ter inzage leggen van de ontwerpverordening en bij de behandeling van die ontwerpverordening. In februari waren we daar kritisch op geweest, omdat ik het stuk toenertijd onvoldragen vond en eigenlijk niet gereed had mogen zijn voor behandeling in de commissie. De wethouder heeft de verordening teruggenomen en de verordening zoals die nu voorligt, vind ik voldragen, helder geschreven en goed voorzien van een toelichting. Er is dus prima werk geleverd in de afgelopen periode door de ambtelijke organisatie en het college. Dank daarvoor. Dat neemt niet weg dat wij bij deze verordening, waarbij we op zich in kunnen stemmen met het ter inzage leggen, nog wel een aantal vragen hebben. Allereerst in november vorig jaar, en het is al gememoreerd, nam de Raad op initiatief van het CDA twee moties aan over de parkeeroverlast rond de Mol en ik begrijp dat de Mol nog altijd inzet op betaald parkeren op het terrein van de Mol en voor het CDA is, net als voor een aantal andere fracties, randvoorwaardelijk dat het betaald parkeren op het terrein van de Mol niet eerder plaatsvindt dan dat binnen de gemeente vergunningparkeren is gerealiseerd of kan worden ingevoerd. Vraag aan de wethouder is dan ook, hoe staat het met de uitvoering van die moties uit november vorig jaar? Een andere vraag op dit punt is, want dat hoorde ik de insprekers ook zeggen, hoe zit het nu met het tijdspad? Hoe kunnen we versnellen? Kunnen we zorgen dat eind dit jaar de verordening en eventueel nog nadere regelgeving definitief bij de Raad ligt en kan worden vastgesteld? Een ander punt, voorzitter, zijn de kosten. Wat gaat het nu kosten straks om een parkeervergunning te krijgen? Wat zijn de kosten van handhaving? We hebben daar eerder in februari een globale inschatting van gekregen, maar meer dan dat was het ook niet. En volgens mij heeft de wethouder de toezegging gedaan om bij de kadernota meer inzage te geven in de kosten voor het vergunningparkeren en de handhaving. Ik zou ook graag zien dat als eind deze maand de kadernota verschijnt, dat we daar ook een beeld bij krijgen, want ik vind eind dit jaar eigenlijk wel erg laat om dan pas te gaan laten zien wat de kosten voor het vergunningparkeren gaan zijn. Dus zou de wethouder daar voor behandeling van de kadernota ons inzage in kunnen geven, als ook in de tarieven die voor vergunningparkeren zouden kunnen gaan gelden. Ik heb in februari ook gevraagd van goh, kijk eens naar omliggende gemeenten of gemeenten van gelijke grootte, hoe zit dat met betaald parkeren of met vergunningparkeren moet ik zeggen. En kunnen we daar een soort benchmark van doen en dan zien zitten we hoog of zitten we laag? Ja voorzitter, ik heb in februari ook aangegeven dat de ontwerpverordening die we nu onder behandeling hebben een algemene verordening is en dus ook voor de hele gemeente geldt. En dat betekent dat je niet alleen straks in de wijk rond de Mol kan gaan gelden, maar bijvoorbeeld ook in Voorburg-West en meneer Van Wijk hoorde ik ook al, ook wij. Mijn fractie krijgt steeds meer signalen uit Voorburg-West, dat ook daar de parkeeroverlast, en dat met name veroorzaakt door inwoners uit de Binckhorst, groter wordt. Ik heb daarover ook eerder dit jaar vragen gesteld, schriftelijke vragen, en in de beantwoording van die vragen geeft de wethouder al aan dat er mogelijk sprake kan zijn van vergunningparkeren als die ontwerpverordening of als de verordening er straks is. Maar de wethouder geeft ook aan dat er in maart van dit jaar een plan van aanpak zou komen voor het parkeerbeleid aldaar en ik heb die aanpak niet gezien. Misschien is hij, ik ben even benieuwd naar de stand van zaken, want inmiddels leven mij en ik begrijp van inwoners dat daar vorig jaar voorjaar een eerste bijeenkomst is geweest over parkeerregulering en de aanpak en de afronding daarvan. We zijn nu een jaar verder. Hoe staat het ermee? Tot slot, voorzitter, wil ik toch ook nog even stilstaan bij de actualiteit, want vorige week werd mijn fractie verrast door berichtgeving over een uitspraak waarin de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State oordeelt dat de gemeente in het bestemmingsplan stedelijk onvoldoende heeft gemotiveerd waarom de verkeersoverlast rond de Mol aanvaardbaar is. En nu verkeersoverlast en parkeeroverlast twee zijden van dezelfde medaille zijn, kan het hier wat mij betreft vanavond ook aan bod komen. Naar mijn weten is de Raad hier ook niet eerder over geïnformeerd? Een vraag aan de wethouder is of hij een duiding kan geven bij de uitspraak en...
Ik dank u wel en dan kijk ik nog even naar mijn rechterzijde, mevrouw Syerise, ja, dank u voorzitter. Nou, als we het over aansluiten hebben, kan ik me als in een file aansluiten bij heel veel van de vorige sprekers. We zijn blij met de aanpassingen die in de verordening gedaan zijn en de wensen die we in de vorige bespreking hebben geuit. We zijn blij dat mensen van de klankbordgroep tevreden zijn over hoe het proces is verlopen en zijn blij dat we iets meer weten over wat nou precies onder de dekking van de wijken rond de mol wordt verstaan. Daar is een beter plaatje van gegeven dan we voorheen hadden. Er blijven natuurlijk wel een aantal punten. We hebben het al uitgebreid gehad over de kosten. GroenLinks is dus niet helemaal duidelijk wanneer we nou inzicht in de kosten krijgen, want er wordt zowel gesproken over de kadernota als over de begroting. Variabele kosten bij de begroting, maar ik zie ook kosten voor handhaving al bij de kadernota. Wij zouden er graag op aan willen dringen om zo vroeg mogelijk dus bij de kadernota een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de kosten die hiermee gemoeid zouden zijn. Want het zou toch heel jammer zijn als we bij de besluitvorming over de verordening, als we deze verordening gaan vaststellen na de inspraak, als we dan niet het hele plaatje van de kosten zouden mee kunnen nemen en als we de kosten voor handhaving pas bij de begroting weten, dan denk ik dat we deze verordening moeten vaststellen voor de begroting. Dus het lijkt mij een beetje een zwart gat waar we dan inspringen qua kosten voor dit. En nu we het toch over kosten hebben, de inspreker meneer Lievering noemde een tentatief bedrag voor wat er zou gemoeid kunnen zijn met die kosten: 300.000 incidenteel voor de inrichting, 275.000 structureel. Ik vroeg me af of de wethouder een gevoel heeft bij deze bedragen of dat dit helemaal iets anders is in zijn misschien ook nog intuïtiever beeld, maar ik ben wel benieuwd. En ik heb ook begrepen dat er in de inspraak al een soort tariefkader wordt gegeven voor de tarieven die met de vergunningen gemoeid zouden kunnen zijn. Kan de wethouder dat bevestigen? Want dat lijkt me voor een goede inspraak wel heel erg belangrijk. Nog over de inspraak: de inspraak voor de bewoners rond de mol loopt samen met de ter inzagelegging van deze verordening. Ik hoop dat heel duidelijk wordt gemaakt dat mensen die daar woonachtig zijn voor allebei de trajecten apart een inspraak kunnen doen. Want het zou toch jammer zijn als het één voor het ander zou blijven liggen of als er verwarring over zou ontstaan. Ja, en dan wilde ik nog ook maar even aansluiten, nog meer aansluiten bij de opmerking van het CDA over de recente uitspraak van de Raad van State. Ik vraag me, wij vragen ons ook af of daar consequenties aan zitten, ook voor waar we het nu over hebben en sowieso of er al een indicatie is van wat het college daarmee zou willen gaan doen. En overigens, voorzitter, is GroenLinks van mening dat in deze hele ter inzage legging en parkeerverordeningsconstructie een belangrijke en betere variant van parkeerbelasting buiten beschouwing blijft en dat daarmee geen recht wordt gedaan aan het beeld wat...
Rechtsere in de zaal zitten. Dat is heel fijn. Wethouder, u heeft complimenten gekregen, maar er was ook maar regelmatig en er was ook, kan de wethouder dus bij deze dank u wel. Voorzitter, inderdaad en dank ook voor alle complimenten en die richting natuurlijk ook naar de ambtelijke organisatie, maar vooral ook dank inderdaad aan alle inwoners van de kernteam die zo intensief hiermee bezig zijn en constructief, kritisch, maar zeker constructief hebben meegeholpen aan een verbeterde conceptverordening. Ook weer meedenken bijvoorbeeld ook over die kosten. Daar ga ik ook graag nader over in gesprek. Hoe die kosten zijn opgebouwd, dus ik denk dat het mooi is dat we daarin verbinding met elkaar blijven. Altijd bijzonder hoe mensen zich inzetten voor hun buurt en dat wordt zeer gewaardeerd. Dat gezegd hebbende is dat we inderdaad terecht ook opgemerkt dat we hebben hier de verordening en die is van kracht op heel de gemeente en we hebben parallel inderdaad het proces voor het tegengaan van parkeeroverlast rondom de mal. Het is wel goed om ook hier in de commissie die twee goed te scheiden en tegelijkertijd ook wel de samenhang te blijven zien. Want natuurlijk houdt dat ook verband met elkaar. Nogmaals, die verordening is nodig voor heel de gemeente sowieso dus inderdaad voor de wijken rondom de mal. Als we dit willen invoeren, maar terecht wordt door een aantal fracties opgemerkt dat ook in andere wijken in de gemeente een roep is om tot regulering over te gaan en regulering is geen doel op zich. Vergunning parkeren is gericht op eigenlijk het bijna exclusief mogelijk maken van het parkeerrecht voor belanghebbende inwoners, dus hun bezoekers, mantelzorgers en zo zijn er nog een aantal groepen aan te geven. Dus dat is nodig en ik wil ook echt. Ik ben ook blij inderdaad hier in de commissie te horen dat er steun is om met deze ontwerpverordening de inspraak in te gaan, want u hebt ook de planning gezien. Het neemt echt wel tijd in beslag om dit op een goede manier in te richten. En ik denk dat het heel goed is dat we daarom hiermee de inspraak in kunnen gaan. En tegelijkertijd begrijp ik heel goed dat er ook vragen zijn over de tarieven, over de handhaving en dat dat zich ook al concreet richt op de buurten rondom de mal. Hoewel die scheiding wel echt van belang is dat we die blijven maken, denk ik dat ik toch een aantal punten ook voor u inderdaad van belang is om straks in het vervolg ook over de verordening een oordeel te kunnen vellen. Dus voorzitter, ik ga de zaak af en laat ik beginnen inderdaad dan bij de handhaving. Ik snap heel goed de neiging ook om zelf heel erg al in te gaan richten hoe die handhaving eruit moet gaan zien. Maar laat ik hier zeggen dat handhaving adequaat en efficiënt moet worden ingericht en zonder daarin te vervallen. Hoe vaak een scanauto uiteindelijk moet gaan rijden of op welke momenten ik zeg altijd van mensen moeten bang genoeg zijn om te denken dat ze een boete kunnen gaan krijgen. En ja, dat moet je op een slimme manier inregelen. Waarbij inderdaad natuurlijk ook kosten daarbij ook een afweging is. Heel intensief, heel vaak of gewoon heel slim inderdaad op het moment doen waarop mensen denken inderdaad ook gepakt te kunnen worden om het heel plat te zeggen, dus daar moeten we met elkaar en dan gaan we ook de komende tijd pakken we daar ook de tijd voor, ambtelijke organisatie ook, om daar met een goed onderbouwd plan voor te gaan komen.
Meneer Wilschot, neem ik aan, ik hoorde de wethouder zeggen: We gaan er eens rustig tijd voor nemen en ik had tegelijkertijd ook het idee dat u er wel een beetje vaart in wilde houden. Wat
waarbij we gewoon concreet kunnen weten wat we gaan doen op dit terrein. Terechte opmerking. Ik heb het niet zo bedoeld van we gaan even rustig achterover leunen, maar natuurlijk gaan we, ik bedoel, de tijd nemen. Het is dat we gewoon met een goed plan willen komen. De inzet van mij in ieder geval is dat we in 2026 gereguleerd parkeren, de vergunning parkeren in kunnen gaan voeren en daar hoort dus alles bij. Dus daar horen nadere regels bij die opgesteld moeten worden, de aanwijzingsbesluiten en de financiële dekking vanuit de begroting. Dus dat is echt de inzet. Ik wil me daar hard voor maken zoals terecht ook door de insprekers is gezegd en we hebben al een lang proces achter de rug. Inwoners vragen hier al jaren om en het is mij echt heel veel waard om hier echt tempo in te gaan maken. Langzaam haast is mijn adagium, maar dat...
Ja, wethouder voorzitter, die kosten zullen uiteindelijk geborgd moeten worden. En dan heb je het over de begroting, dus dat is al sneller dan we denken. We gaan natuurlijk eerst nog over de kadernota hebben. Het lijkt wel alsof iedereen in de zaal al kennis heeft van de kadernota, maar dat terzijde. We moeten het pas in het college nog vaststellen, maar het is geen geheim, voorzitter, dat wij in de kadernota ook de raad zullen gaan voorstellen om de kosten die hoe dan ook gemaakt moeten gaan worden om vergunning parkeren in te kunnen voeren, ongeacht van welke wijken, hoeveel wijken en in welke vorm, alvast willen gaan opnemen. Ook als teken dat
daadwerkelijk willen gaan implementeren. Meneer Van der Velen. Ja voorzitter, ik voel me wel even dat punt van de handhaving, want ik slaap niet elke nacht met het collegeprogramma onder mijn kussen, maar ik meen me toch te herinneren dat in het collegeakkoord afspraken zijn gemaakt over uitbreiding van het aantal BOA's en dat de coalitie ook heel trots is dat ze dat gerealiseerd heeft. Maar wanneer gaan we die dan inzetten? En ik hoor ook nu al uit de wijk dat er eigenlijk nu al parkeeroverlast wordt ervaren op momenten. Vrijdag, zaterdag, zondag zijn genoemd. Die BOA's zijn er. Er wordt nu
Wethouder ja voorzitter, even twee dingen onderscheiden: parkeeroverlast en fout geparkeerde auto's op de stoep. Daar hebben we BOA's voor om daarop te handhaven. Waar het hier om gaat, is dat we vergunningparkeren willen gaan invoeren en dat betekent dat je een vergunning hebt en dan heb je recht om te parkeren, of je hebt geen vergunning. En ja, dan krijg je een boete. Dat kan efficiënt. Dat hebben we ook voor. Dat staat ook in het plan. Daar heb je scanauto's voor, dat kan veel efficiënter, dus dit is een ander soort handhaving waar we het hier over hebben. Die kosten brengen we nu in beeld. En natuurlijk hebben we daar ook wel een beeld bij, maar dat moet je op een slimme manier gaan inpassen en daarvoor is nodig dat je een aanwijsbesluit hebt. En dan kom ik ook bij de vraag van Gemeentebelangen over de venstertijden. Maakt het dan nog wel uit of je de hele week van 9 tot 5 vergunningparkeren hebt ingevoerd of dat je alleen bijvoorbeeld op vrijdag en in de weekenden en op feestdagen bijvoorbeeld vergunningparkeren hebt ingevoerd? En dat vraagt een andere inzet van de handhaving dan wanneer je dat de hele week invoert. En ja, daarvoor moet er echt nog een aanwijsbesluit worden gemaakt en daarvoor hebben we ook nog de participatie nodig.
Ja dank u voorzitter, maar nou snap ik het eigenlijk nog steeds niet. Wat krijgen we nou dan bij de kadernota? En wat komt er dan bij de begroting of...
Of krijgen we bij de kadernota wel een totaalplaatje? Voorzitter, bij de kadernota zetten we in op de kosten die hoe dan ook gemaakt moeten worden om vergunningparkeren überhaupt in te kunnen zetten. Daar zullen we een voorstel doen, nogmaals even onder voorbehoud natuurlijk van besluitvorming in het college. Maar dat is echt de inzet, dat kan ik u wel meegeven. Bij de begroting, daar zit ook de tarieventabel, dus daar wordt ook een besluit van uw Raad gevraagd om de tarieven van de vergunningen vast te stellen. Wij hopen natuurlijk dan ook al, hè? We hebben de raadpleging dan voor de zomer ook gehad, dus dat we ook de kosten inzichtelijk hebben van het aanwijsbesluit dat nodig is voor de buurten rondom de mall, waar we het concreet ook over hebben. En dat is ook in antwoord. Bijna alle fracties hebben daar ook naar gevraagd. Er gaan natuurlijk ook gesprekken met de mall zelf plaatsvinden. U geeft aan dat de mall natuurlijk ook het voornemen heeft om betaald parkeren in te voeren. Overigens hebben ze dat officieel nog niet aangekondigd. Maar er staan nog een aantal andere zaken op het spel. We hebben het operationeel mobiliteitscentrum, je noemde zelf net ook al de fietsenstalling. Er zijn een aantal andere investeringen, publieke investeringen die we als gemeente ook willen gaan voorstellen. En dat roept ook op dat we met de mall ook samen in gesprek gaan over hoe we omgaan met die, bijvoorbeeld de parkeerregeling.
In de bijzin zeggen dat er nog geen gesprekken zijn geweest met de mal. Wethouder Voorzitter, er vinden zeker gesprekken plaats met de mal, maar het is wel belangrijk ook om naar het totale plaatje te kijken. Parkeerregulering is een onderdeel van een bredere aanpak die we hebben. Het gaat om het tegengaan van de overlast, maar werd terecht ook door de inspreker gezegd, het gaat ook over de leefbaarheid, verkeersveiligheid. Dus er komen een aantal investeringen aan op korte termijn, hè? Dat onder andere de taskforce die zich daarmee heeft beziggehouden, parkeerregulering en die lange termijn de duurzame bereikbaarheid van de mal. Hebben we al het gesprek over, maar alles komt nu wel bij elkaar en daar zal ook onderdeel van zijn van die gesprekken, het invoeren van vergunningparkeren.
Hoe we omgaan met de kosten die daarvoor gemaakt moeten worden. Nog een keer, VVD. Ja voorzitter dank u wel. Ik herformuleer mijn vraag, kan u aangeven of u reeds gesprekken hebt gehad met de mall over hun bijdrage? Hun financiële bijdrage aan de parkeerreguleringen die wij moeten gaan invoeren en twee kan u aangeven of u al een concrete datum hebt voor de bewaakte...
Jaren op wachten? Wethouder Voorzitter, er is in de Raad een motie aangenomen die oproept om gesprekken te hebben met de mall over het delen van kosten en dat de mall daaraan moet bijdragen. Daar hebben ook gesprekken met de mall over plaatsgevonden. U zult zich kunnen voorstellen dat zij niet de rode loper uitleggen en een zak geld klaar hebben staan hiervoor, hè? Zij zullen natuurlijk ook zeggen, en dat klopt natuurlijk ook, dat er ook gewoon OZB betaald wordt, maar het wordt terecht ook opgemerkt. Het is wel een uitzonderlijke attractie, hoe je het noemen wil, met uitzonderlijk veel bezoekers en dat we samen aan de lat staan en ik denk ook samen een belang hebben om dit op een goede manier te gaan regelen. En in dat proces, hè, dat we daar een proces voor moeten inrichten. Daar hebben we inderdaad gesprekken over gehad, maar nu komen dingen samen en zullen we die gesprekken blijven voortzetten, maar wel op een meer concreet niveau. Laat ik het zo maar even zeggen, vergeef mij dat ik dit een beetje abstract houd omdat ik niet teveel daarvan wil prijsgeven ook, want het zal niet vanzelfsprekend zijn dat de mall zich hierin heel toegeeflijk zal gaan opstellen. Die hebben ook gewoon hun belangen en zullen natuurlijk ook niet...
Daar gewoon een goed gesprek met elkaar over aan moeten gaan. Ik zie een vraag van de D66-voorzitter, zullen we dat nog even een vervolgvraag hier aan de laatste VVD stellen? Nee, in ieder geval dank u wel voor uw antwoord. Het leek even alsof er nog geen gesprekken waren gevoerd, maar die zijn er dus wel gevoerd, dus dat is denk ik voor iedereen een geruststelling. Ik was nog...
En wanneer dan de fietsenstalling mag komen? Ja voorzitter, als het aan mij had gelegen, had hij daar vorig jaar of eigenlijk daarvoor al gestaan. Die gesprekken hebben we weer nieuw leven ingeblazen. Er wordt weer getekend en er wordt alles in het werk gesteld om de vergunningaanvraag nu wel op een goede manier te doorlopen. We hebben ook aangegeven bij de mail dat we in lijn met de motie die hier in de Raad is aangenomen ook willen kijken of dat tot meer kans van slagen leidt om ook naar andere locaties te kijken. Ik vind overigens dat het hier niet bij moet blijven bij één bewaakte fietsenstalling. Maar de inzet is...
Jaar nog te realiseren. Is het dan een vraag van D66 en daarna van het CDA? D66? Voorzitter, dank u wel. Ja, de wethouder noemde hè van die dit komt allemaal samen en dit moet nu samen komen. Maar mijn vraag is, hè? En u noemde ook ze zijn natuurlijk niet mega enthousiast. Ze betalen OZB en hebben hun eigenbelang, maar ze hebben ook buren en komt dit dan ook samen voordat de kadernota en de begroting dat...
Dat vraagt toch om een vervolg, maar ja of nee. Ja, voorzitter. Het gaat er inderdaad om dat de mal hier is en hier blijft. We hebben als gemeente daar ook profijt van. Grote werkgever, positieve uitstraling, ook trekt veel mensen. Dus de mal heeft ook baat bij een duurzame samenwerking met de gemeente en dat maakt dus ook dat we niet alleen in goede tijden met elkaar de successen vieren, maar juist ook als het spannend is en belangen wellicht tegenstrijdig liggen, dat er ook een belang is om juist daar ook als het spannend wordt om daar met elkaar juist uit te gaan komen op een goede manier die recht doet aan elkaars positie en belangen. En dat betekent dus met zoveel woorden.
Met de omgeving. Ja, een korte aanvullende vraag volgens mij is van belang, want anders dan pecunia kan de mol alleen maar denken in pecunia, in geld. Dus hoe, hoe, hoe gaat dat dan? Hoe ja, ik bedoel, ik begrijp dat u niet teveel daarover kunt zeggen, maar ik krijg nu een beetje...
De vuist op tafel? Wethouder. Voorzitter, terecht dat de heer van Dublin zegt dat ik daar niet teveel over kan zeggen. Laat ik zo zeggen dat wij hier zitten voor de belangen van de gemeente en dat er niets in de weg zal staan om daar scherp het gesprek over aan te gaan. De mall is geen liefdadigheidsinstelling, daar kunnen we gewoon heel eerlijk over zijn en die zal dus ook scherp aan de wind varen. En die positie moeten wij ook innemen als gemeente. Juist ook om uiteindelijk duurzaam met elkaar te kunnen samenleven in deze gemeente en ik denk dat de mall daar zeker belang bij heeft. Wij hebben een aantal investeringen, publieke investeringen die we voor ons zien om de bereikbaarheid van de mall ook te verbeteren. Natuurlijk met het oog om het meer duurzaam te organiseren. En ja, uiteindelijk zal de mall daar ook van profiteren, dus we zullen daar op een goede manier met respect voor elkaars belangen en positie en constructief daarover het gesprek aan moeten gaan. Wat uiteindelijk zou moeten leiden tot een vernieuwde samenwerkingsagenda. Ik denk dat dat het concrete product is, wat dat...
Voorzitter, ik wil graag verder en eigenlijk valt er in dat opzicht dan niet heel veel meer te zeggen. In de zin dat als het gaat, bijvoorbeeld over de tarieven, dat bij de begroting het voorstel aan de Raad wordt gedaan in de tarieventabel en dat de inzet natuurlijk van het college is om die tarieven zo laag mogelijk uiteindelijk te laten zijn voor de inwoner. Uiteindelijk gaat het ons om, en dat hebben we altijd consequent ook gecommuniceerd, dat onze inzet is dat onze inwoners geen of minimaal last zouden moeten hebben. Inderdaad van succes van de mal en daar is vergunning parkeren ook een onderdeel van. En daar horen dus ook tarieven bij die ook gewoon redelijk en billijk zijn in die context en daar zetten we ons voor in. Voorzitter, ik kijk even naar de andere Fred. Er zijn ook nog een aantal andere vragen gesteld. Even kijken. Er wordt ook nog ten aanzien van die financiën en tarieven gevraagd door het CDA om een benchmark. Nou, ik denk dat ik dat wel kan toezeggen en kijk inderdaad of een. En natuurlijk, het ligt altijd net even iets anders. Er is niet één gemeente en vertrouwen, maar daar heb ik echt ook zo mijn huiswerk naar gedaan. Waar de situatie exact hetzelfde is. Maar we kunnen bij benadering wel gaan kijken. Een aantal gemeenten waar we ons mee kunnen vergelijken en welke tarieven daar worden gehanteerd. Overigens ook leuk. We gaan ook als college ook op werkbezoek in de gemeente Roermond, waar een outletcentrum gevestigd is, ook om te leren te kijken hoe andere gemeenten omgaan met dergelijke grote attracties of voorzieningen, hoe je het noemen wil, overigens 3 keer minder bezoekers per jaar dan de mal en een substantieel meer parkeerplaatsen. Maar toch de dynamiek. We gaan er wel ook de lessen van trekken, hopelijk. Verder, voorzitter, nog een vraag over de uitspraak van de Raad van State vorige week. Daar was college. Kennis genomen dat er een uitspraak ligt, gaat over bestemmingsplan Stedelijk van 22 februari 22. Ja en zoals dat dan mooi heet. Wij hebben kennis van genomen en we gaan die nader bestuderen en we komen er uiteraard op terug. Hoe we die uitspraken als college duiden?
Voordat ik aan het tweede termijn begin. Ja, in het tweede termijn meenemen, volgens mij heb ik een aantal vragen niet beantwoord gekregen en dan met name rond Voorburg-West, de parkeer...
Als ik nog even wil beantwoorden wethouder, dan gaan we daarna naar de tweede termijn. Ja, dank u wel voorzitter. Inderdaad, de stand van zaken is nu althans, zoals ik het nu kan overzien, dat het gaat voor Leidschendam-Voorburg dan om de ongelijkvloerse kruisingen. Maar daar wordt eerder over 2035 gesproken dan 2030. Dat ligt echt. Dat heeft te maken met stikstof, heeft te maken met ontbrekende middelen. Dit kabinet blies nogal hoog van de toren om al die projecten die waren stilgelegd door het vorige kabinet weer op te pakken. Maar daar zie ik in ieder geval geen denkend perspectief op korte termijn. We zijn in gesprek, ook morgen in de bestuurscommissie met MRDH. En ook via de MDA ook met I&W. Er is restbudget en ook daar is weer op gekort door het kabinet. Maar hetgeen wat nog over is van het project om toch mitigerende maatregelen te nemen? Ja, daar zijn we voor aan het lobbyen om daar in ieder geval middelen beschikbaar te krijgen bij de komende MIRT in november definitief om toch een aantal maatregelen te kunnen nemen om vooral de overlast op het onderliggend wegennet, dus bijvoorbeeld rondom de Mall, tegen te gaan. Dus dat is de inzet van Leidschendam-Voorburg daarin. Voorburg-West, ik ben even aan het graven of er een plan van aanpak zou liggen over het parkeren. We hebben wel ook in de beantwoording op de vraag van de fractie van het CDA aangegeven dat we vergunningparkeren wel degelijk ook tot het instrumentarium willen rekenen om te kijken om bewoners van de Binckhorst, die anders een auto in Voorburg-West komen parkeren, te weren. Dat heeft, nou ja, zoals u weet, graag ook nog wel wat implementatie, dus we overwegen ook om die blauwe zone om diverse tijden op te rekken. Maar ik moet daar echt wel even op terugkomen, schriftelijk wat daar de planning van is. Maar het heeft meer dan de aandacht, kan ik u zeggen. En verder de vraag nog van de VVD reflecteren op dat veel informatie inderdaad, althans inderdaad, ja wat wat wat laat. Kijk, wij, reflectie, kijk, wij zijn geen, dan bedoel ik niet Calimero, maar wij zijn geen gemeente Den Haag, gemeente Rotterdam met 150 man op een mobiliteitsafdeling. Wij qua capaciteit moeten wij het in ieder geval kwantitatief met minder doen, niet kwalitatief, maar wel kwantitatief. We hebben enorme opgaves in Leidschendam-Voorburg op het gebied van mobiliteit, op het gebied van parkeren in het bijzonder. Wij zetten eigenlijk alles op alles om deze verordening op tijd af te hebben. En sterker nog, om nog in 2026, in de eerste helft van '26, daadwerkelijk tot implementatie over te kunnen gaan voor het vergunningparkeren. En zo kijk ik ernaar en ja, daar doen wij onwijs ons best voor, werken we keihard aan en zorgvuldig en degelijk. Dus dat vraagt inderdaad voor ons allemaal wat, ook voor mij. Wanneer ik stukken krijg en snel moet kunnen beoordelen. Maar ik ja, ik. Ik ja, bij zoiets groots denk ik dat we dat op een goede manier op dit moment doen en dat we ook het goede politieke...
2025, dus dat is wel opvallend dan. Wethouder: Ja, voorzitter, ik gelijk de heer Wilschut meteen als hij dat zegt, overigens de heer Van Dufloo als hij dat zegt.
Dus daar kom ik, daar kom ik op terug. Goed, voor zover dan de eerste termijn. Ik heb twee toezeggingen genoteerd. Eentje is dat u een benchmark tarieven zult uitvoeren met andere gemeenten. En ten tweede dat u schriftelijk terugkomt op de planning met betrekking tot de parkeerproblematiek in Voorburg-West. En dat verzorgt dus de eerste termijn. En dan in de tweede termijn wil ik natuurlijk ook direct even nog aangeven of u van plan bent wat u van plan bent om te doen met deze raadsbrief. Dus als ik even bij meneer Wilschut...
Wilschut heeft nog een vraag voor de tweede termijn. En wat wilt u doen met de raadsbrief? Ik heb geen vraag meer voor de tweede termijn en volgens mij deze Raad. Die moeten we...
En wij kunnen ook instemmen met het stuk. Dank u wel VVD. Ja voorzitter, dank u wel. U heeft al gehoord dat wij ons wel wat zorgen maken over hoe het nou dadelijk doorgaat met de betaalbaarheid en kunnen we dat niet eerder en duidelijker krijgen? Sneller, vooral omdat wat ons betreft het in 2026 moet worden ingevoerd. Ik hoor net eerst de helft van 2026 en we krijgen pas in 2025 aan het einde van het jaar te horen van joh, wat gaat het allemaal kosten? Hoe gaat het allemaal lopen dan? Nou ja, dan vind ik dat laat. We zien het belang van het voortzetten van het traject om de verordening ter inzage te gaan leggen. Wel blijf ik even met dat zinnetje, maar ik vind het allemaal wel nog erg.
Wel in, begrijp ik hiermee. Ja. CDA. Ja voorzitter een paar punten nog. Ik sluit me aan bij de heer De Clerck, want het is mij nu nog niet duidelijk. Wanneer krijgen we nou wat en meer? In het bijzonder zijn we dan nog tijdig en ik zou het wel erg op prijs stellen als de wethouder nog voor de kaderbehandeling, en natuurlijk wat mij betreft niet met de kadernota, maar wel voor de kaderbehandeling meer inzage kan geven in de kosten die verband houden met de invoering van het vergunningparkeren. En ik zou verder zelf op prijs stellen, gezien de druk op de wijk rondom de parkeeroverlast, als we al in het eerste kwartaal van 2026 over kunnen gaan tot invoeren van vergunningparkeren en niet ergens in de eerste helft van dat jaar. Nou de heer Wilschut citeerde al even uit de beantwoording van mijn vragen, maar er wordt echt verwezen naar een plan in maart 2025, dus ik mag daar de reactie van de wethouder nog even op af en wat betreft de uitspraak van de afdeling rondom het bestemmingsplan stedelijk en de invloed van de verkeersoverlast op de Mol, ik vind het prima op zich als het college straks een keer met een reactie naar de wethouder naar het college komt. Maar ik zou het eigenlijk wel op prijs stellen als op korte termijn. Ik had misschien eigenlijk wel verwacht een eerste duiding mogen ontvangen van. Wat betekent dit?
Oh, sorry, en wij stemmen in met dankjewel. GroenLinks ja voorzitter, ik begin aan de andere kant. Wij kunnen ook instemmen met ter inzagelegging van de verordening, maar ik zou toch wel heel graag van de wethouder een planning horen van wanneer we nou de besluitvorming hier in de Raad hebben over de verordening en over eventueel het aanwijzingsbesluit of hoe heet dat voor de buurten rond de molen en de toezegging dat we voordat we daar een besluit over nemen, het hele financiële plaatje hebben?
Die nog enige duiding boven? Voorzitter. Ik hoorde volgens mij alleen op het laatst inderdaad een vraag over de planning. En ik meen dat in het plan van aanpak daar inderdaad de planning staat, maar dat kan ik even op terugkomen of dat helder genoeg is. En als dat aanvulling of actualisatie nodig heeft, dan zal ik dat gewoon nu, dan zal ik dat naar de Raad toesturen, een geactualiseerde planning. Maar ik kijk eerst even. Als u het niet erg vindt, laat ik naar het plan van aanpak kijken. Verder, voorzitter, ik neem de suggestie van de heer Duvelen. We moeten de uitspraak inderdaad nog, we moeten die gewoon op een goede manier bestuderen. Natuurlijk komen we terug naar de Raad, ook met een duiding. Maar ik neem dit wanneer ik dat, ik kan het nu niet zeggen wanneer ik dat precies kan. Maar natuurlijk komen wij terug naar de Raad met de duiding. Voorzitter, ja, even kijken, ja, volgens mij had ik echt geen vraag of ik moet het echt even hebben gemist.
Belangrijke stap denk ik, dank u wel. Ik heb nog een vraag van GroenLinks, zie ik? Ja, ik ben, ik ben geen vervelende zeur te worden, maar. Hebben we gehoord, meneer De Klerk? Is het nou zeker dat we dan, voor we een besluit nemen, in wat voor planning van die verordening en het uitvoeringsbesluit of het aanwijzingsbesluit dan ook, dat we dat dan doen met kennis van de hele financiële... het hele financiële...
Wethouder. Ja voorzitter, ik kijk technisch het aanwijsbesluit echt bij het college, maar de financiële verwerking vindt u natuurlijk terug in de begroting, dus dat plaatje dat heeft u. Maar ik kan me ook voorstellen. Dit is de eerste keer dat we dit doen, ook als gemeente, dat u dat en zeker omdat het tegelijkertijd oploopt dat u daar inzage in wil hebben. Maar formeel is het wel een collegebevoegdheid, het aanwijsbesluit, maar ik begrijp inderdaad de behoefte om dat...
Toch in samenhang te zien, ook omdat we dit voor de eerste keer doen. En dan Rutte, noem ik dat dan een toezegging? En hoe wilt u dat omschrijven? Kunt u dan aangeven
Aangeven wanneer dat ongeveer verwacht kan worden? Gelijktijdig ja, voorzitter, dat moet opgaan met de begroting. Dus ja, dat wordt na de zomer dat ik daar echt een goed beeld over kan presenteren. De inzet is natuurlijk dat we het eerder kunnen doen. Maar kijk, de kosten in kaart brengen, dat is misschien niet eens het probleem. Maar het gaat ook om de samenhang met de opbrengsten. Het gaat om het grotere financiële plaatje. Dat brengen we in kaart en dat kan gewoon op tijd en dat kan betrokken worden bij de beoordeling van de verordening.
We zijn in hoopvolle afwachting voor naar de zomer. Dan heeft u ook nog toegezegd? Ik noem het even een toezegging dat u zou kijken hoe snel u eventueel met een duiding van de uitspraak kunt komen. En dan is er ook een toezegging dat u nog kijkt in hoeverre u de actualisering van de planning zou kunnen volbrengen.
En dan gaan wij over naar agendapunt 5.4: de raadsbrief informeren over ontwikkelingen, afvalbeleid en uitvoering tweede helft van het jaar 2024 en de raadsbrief voorstellen maatregelen vermindering restafval. De context en ondertussen komt de wethouder met zijn medewerker eraan. Welkom, wethouder en medewerker. De context van deze raadsbrief is dat het CDA en de ChristenUnie hebben verzocht de raadsbrief informeren over ontwikkeling, afvalbeleid en uitvoering tweede helft van 2024 samen met de op 17 december 2024 toegestuurde raadsbrief voorstellen maatregelen vermindering restafval te bespreken. Uit de voortgangsrapportage blijkt dat er op meerdere vlakken zorgen zijn in relatie tot het afvalbeleid. Onder andere als het gaat om de hoeveelheid bijplaatsing van afval bij containers, het verminderen van restafval, het halen van de VANG-norm en het scheidingspercentage. VANG staat in dit geval voor Van Afval Naar Grondstof. Het CDA en de ChristenUnie gaan graag in gesprek met de collega-fracties, maar ook met het college over de stand van zaken van het maatregelenpakket en de vraag hoe we nu kunnen werken naar een betere score op afvalbeleid. Uiteraard kunt u daar dan ook de inbreng van de insprekers bij betrekken. En behalve als eerste sprekers, ChristenUnie en CDA. Wie wil er nog meer inspreken of, sorry, het woord voeren? Ik zie de VVD. Ik zie GroenLinks. Ik kijk nog even. Sorry, mevrouw Bosch van D66 en GBLV en dan.