- Th.J. (Diederik) Visser - voorzitter Commissie Omgeving - voorzitter Commissie Omgeving
- F.B. (Frank) Wilschut - ChristenUnie
- R.M. (Rick) de Klerk - VVD
- M. (Marien) van Wijk - GBLV
- N.P. (Nicolas) Muñoz Balvi - D66
- R. (Ron) van Duffelen - CDA
- J.F. (Ans) Seriese - GroenLinks
- J. (Jeffrey) Keus - wethouder
- Th.J. (Diederik) Visser - voorzitter Beeldvorming - voorzitter Beeldvorming
Commissie Omgeving Debatteert over Vergunningparkeren: "Het is 5 voor 12"
De commissie Omgeving heeft gedebatteerd over de ontwerpverordening voor vergunningparkeren die bedoeld is om de parkeeroverlast rond winkelcentrum de Mall of the Netherlands te verminderen. Het college vraagt de raad om de verordening vrij te geven voor inspraak. De discussie spitste zich toe op handhaving, kosten en de rol van de eigenaar van de Mall of the Netherlands.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
In een levendig debat besprak de commissie Omgeving de ontwerpverordening voor vergunningparkeren, die in 2026 moet ingaan. Het doel is om de parkeeroverlast rond winkelcentrum de Mall of the Neteherlands aan te pakken. De ChristenUnie opende het debat met vragen over handhaving en kosten. "Hoe gaan we het doen met de handhaving? We willen nieuw gedrag stimuleren door intensieve controle," aldus de fractie. Ook de kosten voor inwoners en de rol van de eigenaar van de Mall kwamen aan bod. "De Mall is onderdeel van het probleem, maar kan ook deel van de oplossing zijn."
Gemeentebelangen Leidschendam-Voorburg (GBLV) benadrukte de urgentie van het probleem. "Het is 5 voor 12," stelde de fractie. Zij drongen aan op snelle invoering van de verordening en benadrukten dat de kosten niet alleen bij de bewoners mogen liggen. "Leidschendam-Voorburg de kosten en de eigenaar van de Mall of the Netherlands de opbrengsten is een no-go voor ons."
D66 complimenteerde het college met de verbeterde verordening, maar had nog vragen over de kosten en de rol van de eigenaar van de Mall. "Er ligt een motie over meebetalen vanuit de Mall. Hoe staat het daarmee?" vroeg de fractie. Ook de doorstroming op de N14 en de realisatie van fietsenstallingen bij de Mall werden aangekaart.
De VVD uitte zorgen over de financiële onderbouwing en de communicatie naar inwoners. "De inwoners hebben recht op tijdige informatie," stelde de fractie. Zij vroegen om duidelijkheid over het aantal parkeervergunningen en de kosten.
Het CDA vroeg naar de uitvoering van eerdere moties en de planning van de invoering. "Kunnen we zorgen dat eind dit jaar de verordening definitief bij de raad ligt?" vroeg de fractie. Ook de recente uitspraak van de Raad van State over verkeersoverlast rond de Mall of the Netherlands werd besproken.
GroenLinks sloot zich aan bij de zorgen over de kosten en vroeg om een duidelijke planning. "We willen het hele financiële plaatje zien voordat we een besluit nemen," aldus de fractie.
Wethouder Keus reageerde op de vragen en benadrukte dat de handhaving efficiënt moet worden ingericht. "Mensen moeten bang genoeg zijn om te denken dat ze een boete kunnen krijgen," zei hij. Over de kosten zei hij dat deze bij de begroting duidelijk worden. "We zetten alles op alles om vergunningparkeren in 2026 in te voeren."
De wethouder gaf aan dat er gesprekken plaatsvinden met De Mol over hun bijdrage aan de kosten. "De eigenaar van de Mall of the Netherlands heeft ook belang bij een goede relatie met de omgeving," stelde hij. Over de fietsenstalling bij de Mall of the Netherlands zei hij: "De inzet is om die dit jaar nog te realiseren."
De commissie Omgeving stemde in met het vrijgeven van de ontwerpverordening voor inspraak. Het debat toonde aan dat er nog veel vragen leven, maar dat er ook een breed gedragen gevoel van urgentie is om de parkeeroverlast aan te pakken.