Met elkaar in debat zijn
- Th.J. Visser - Voorzitter Commissie Omgeving
- I. Inspreker - 1 - Inspreker
- I. Inspreker - 2 - Inspreker
- I. Inspreker - 3 - Inspreker
- N.A. van Weers - GroenLinks
- I. Inspreker - 4 - Inspreker
Parkeerproblemen bij De Mol: Bewoners eisen structurele handhaving
De bewoners rondom De Mol van Leidschendam hebben hun zorgen geuit over de parkeerdruk in hun wijken. Hoewel ze tevreden zijn met de samenwerking met de gemeente, vrezen ze dat zonder structurele handhaving het nieuwe vergunningparkeren een lege belofte blijft.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad spraken vertegenwoordigers van de werkgroep parkeren hun waardering uit voor de samenwerking met de gemeente. "We zijn als bewoners serieus genomen," aldus een woordvoerder. Toch is er een belangrijk knelpunt: de financiering van handhaving. "Zonder handhaving stelt een vergunning weinig voor. Iedereen blijft overal parkeren, vergunning of niet."De parkeerdruk in de wijken rondom De Mol is al hoog, vooral op piekdagen zoals vrijdag en in het weekend. Met de invoering van betaald parkeren bij De Mol verwachten bewoners dat de druk nog verder zal toenemen. "Vergunningparkeren kan een mooie oplossing zijn, maar dan moet er wel handhaving tegenover staan," benadrukte de woordvoerder.
Tijdens het debat werd duidelijk dat de structurele kosten voor handhaving nog niet zijn opgenomen in de meerjarenbegroting. Dit tot frustratie van de bewoners, die al drie jaar in overleg zijn met de gemeente. "Na meerdere parkeerdrukmetingen is er genoeg informatie beschikbaar om een reële inschatting te maken van de structurele handhavingskosten," aldus de werkgroep.
De bewoners roepen de gemeenteraad op om de middelen voor structurele handhaving te reserveren in de kadernota 2026-2029. "Maak handhaving een harde randvoorwaarde voor de invoering van vergunningparkeren," was de dringende oproep.
De discussie over de noodzaak van handhaving werd verder gevoerd met raadsleden. Frank Wils van de ChristenUnie vroeg zich af waarom strikte handhaving over twee tot drie jaar nog steeds noodzakelijk zou zijn. De werkgroep benadrukte dat De Mol een populaire trekpleister blijft en dat zonder structurele handhaving mensen de regels zullen negeren.
De financiële kant van de handhaving werd ook belicht. De werkgroep heeft een kostenindicatie opgesteld, waarbij de eenmalige inrichtingskosten worden geschat op €300.000 en de structurele jaarlijkse beheerskosten op ongeveer €275.000. "Juist structurele adequate handhaving maakt vergunningparkeren geloofwaardig en effectief," aldus de werkgroep.
De gemeenteraad staat voor de uitdaging om een balans te vinden tussen de wensen van de bewoners en de financiële haalbaarheid van het plan. De komende maanden zullen uitwijzen of de gemeente bereid is om de benodigde middelen vrij te maken voor een effectieve handhaving van het vergunningparkeren.