Een besluit terugkijken

Zoek en kijk hoe het besluit door gemeenteraad is genomen.

Kijk terug

Hierover praat de raad

Bekijk de analyses en samenvattingen van documenten.

Kijk vooruit

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 26-06-2024, Commissie Omgeving
Met elkaar in debat zijn
  • M.W. Belt - Wethouder
  • Th.J. Visser - CDA
  • G.D. Beek - VVD
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • F.B. Wilschut - ChristenUnie
  • E. van der Heide - CDA
  • C.P. Elenbaas - GroenLinks
  • A.J.M. Hielkema - D66
  • M. van Wijk - GBLV
  • I. Inspreker - 2 - Inspreker
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Raadsvoorstel Toekomstbestendige herinrichting Voorburg-Noord noord - 20:10


M.W. Belt - Wethouder

Dank u, voorzitter. Naast mij zitten de projectleider van dit UPR-project voor Voorbeeld Noord-Noord en de omgevingsmanager. Daarnaast zit ook op de publieke tribune ambtenaren van onze mooie gemeente.

G.D. Beek - VVD

De Voorzitter, dank u wel. Ik had een stevig verhaal voorbereid en de warmte doet bijna mijn letters verdampen. Maar ik zal er toch denk ik even helemaal doorheen moeten. In de allereerste plaats de complimenten voor dit plan. Wij zijn heel blij met werk met werk. We hebben dat middels een VVD-motie aangekaart en daar is het college gezien deze notitie hard mee aan de slag gegaan. Een prima aanpak. Aandacht is er ook voor de trafohuisjes, daar hebben we ook een keer vragen over gesteld en in het plan worden ze meegenomen. Dus de vraag is, worden de oudere ook opgeknapt en voorzien van graffiti of andere mooie wandschilderingen zodat ze er weer eens wat netjes uitzien? En dan nog een korte tip, als er dan toch nieuwe huisjes komen, er staat een heel mooi voorbeeld hoe het ook ingepast kan worden op het Van Halewijnplein. Dat is zowel als ontwerp als plaatsing. En dan even verder echter, het is geen plan zonder vragen, maar we hebben het er hier al een beetje over gehad. Voorburg Noord is groter dan dit gedeelte van Voorburg Noord, zoals het genoemd wordt, wat ingesloten wordt door een aantal hoofdwegen en de inwoners hebben dus geluk dat de riolering vervangen wordt en de wijken aangepast. Maar bijvoorbeeld, ik noem maar even aan de andere kant van de Koningin Wilhelminalaan, daar heb je de Veurstraat en die wijk ziet er eigenlijk net zo uit als de wijk waar we nu aan de slag gaan. Dus de vraag is, en dat is meer een beetje toekomstgericht, komen er in de toekomst ook nog plannen voor, want we denken dat je niet kan stoppen met een wijk vergroenen en verbeteren en biodiversiteit en dan stoppen. Dan het meest heikele punt: parkeren is voor Voorburg Noord altijd een complex probleem geweest. Er is een toestroom vanuit het Beatrixkwartier van de gemeente Den Haag. Er is een ontwikkeling aan de Van Hovestraat van de gemeente Den Haag. En het voormalige ministerie van Sociale Zaken. Voor de toekomstige bewoners van deze woningen wordt geen parkeergelegenheid beschikbaar gesteld. Dit is een zorg van het bewonersplatform en we hebben ook begrepen dat de huidige bewoners in veel gevallen hun auto nodig hebben om naar hun werk te kunnen komen. We hebben tijdens een rondje door de wijk ook gesproken met de ondernemers en die geven ook aan dat parkeren al een probleem is. Dus even heel kort door de bocht: wij zouden liever zien dat er niet minder parkeerplekken komen. En, dat is even over parkeren. Dan een andere vorm van parkeren: voor fietsparkeren gebeurt in deze wijk al heel veel. Bijna elk object waar een fiets aan vastgemaakt kan worden, is in gebruik.

Th.J. Visser - CDA

Wilt u even een punt zetten, want ik zie twee interrupties. Ach en. De PvdA mag als eerste even.

S.R. Paltansing - PvdA

Ja voorzitter, de VVD triggert mij altijd bij meer auto's en meer parkeren en ik vraag me af dat als in Voorburg Noord 47% van de inwoners niet over een eigen auto beschikt, dat dus daar geen plekken worden ingenomen door inwoners. Hoe kijkt u daar tegenaan vanuit de VVD?

G.D. Beek - VVD

Ja, ik begrijp het probleem, maar laten we zo zeggen, wij kijken ook naar het belang van de ondernemers en de inwoners van die wijk. Die moeten voldoende ruimte hebben om te parkeren. Daarom heb ik ook een kleine probleemschets gegeven van de omgeving die daar invloed op uitoefent. En wat er zal moeten gebeuren is dat als je iets wil, je niet zomaar plekken moet afhalen. Je moet wel met hele goede oplossingen komen om die overlast van andere instroom te beperken en daar zou naar gezocht moeten worden. Dus niet eerst plekken weghalen en dan kijken hoe je problemen op gaat lossen. Eerst problemen oplossen en dan is het misschien bespreekbaar om eens te kijken of we misschien met minder plekken toe kunnen. En meneer

Th.J. Visser - CDA

Wilschut, u had ook een vraag. Ja, ik was

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Eigenlijk verbaast het me dat u op voorhand al wil zeggen dat er nooit autoparkeerplekken af mogen, want ik zou denken dat het toch precies de reden is waarom we de straat op gaan om met mensen in gesprek te gaan over wat ze willen met hun straat. Wilt u die participatie helemaal van tafel? Of hoe ziet u dat voor zich?

G.D. Beek - VVD

Wat mij betreft is die participatie niet van tafel, maar ik verwacht wel dat er goede oplossingen komen voor het parkeren en dat dat... Laten we zeggen, als ik door bepaalde straten loop, dan zie ik dat de parkeerdruk best wel hoog is. Er zijn vrij smalle straten. In sommige gevallen wordt er in de voortuin geparkeerd, hebben mensen hun voortuin opgegeven om hun auto kwijt te kunnen. Dat is ook een teken aan de wand.

Th.J. Visser - CDA

Ik zie nog een vraag van het CDA.

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Voorzitter, mag ik hier nog even op doorgaan?

Th.J. Visser - CDA

Ja, gaat u maar even door. Dank u wel.

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Een keer dan, maar dat zou betekenen dat het rondje wat u heeft gedaan, zeg maar een soort exemplarisch is voor hoe u wilt dat de wijk eruit komt zien. Volgens mij is het toch verstandiger om te vragen aan de mensen die er wonen.

G.D. Beek - VVD

Dat is ook verstandig, maar het eerste rondje heeft ons al wat inzichten opgeleverd, dus het was even handig om daar gewoon de sfeer te proeven, met een aantal mensen te spreken en gewoon een beeld te krijgen van wat willen we nou. En het bewonersplatform, daar heeft hier een meneer ingesproken, maar ik heb ook een mevrouw van het bewonersplatform even gesproken en die geven ook aan dat parkeren best wel als een probleem wordt ervaren en dat zij niet zo makkelijk zien dat er plekken opgegeven worden. Het

E. van der Heide - CDA

Ja, dank u voorzitter. Ook op dit punt, kijk, we kennen de VVD natuurlijk als de vroom-vroom-partij, dus die naam doet u eer aan. Maar stelt u nou daadwerkelijk voor om nu aan de voorkant al het college te vragen geen enkele parkeerplaats minder te realiseren? Want dat zei u net volgens mij, en dat nog voordat we dus de participatie hebben gedaan, breder dan de rondjes die wij ongetwijfeld allemaal met enkele inwoners hebben gedaan. Meneer Beek.

G.D. Beek - VVD

In ieder geval niet eerder dan dat er een goed plan ligt. Ik bedoel niet zomaar zeggen van, we hebben de intentie om meer parkeerplekken op te geven, dus niet op voorhand. Tuurlijk, als de bewoners aangeven dat daar ruimte voor is. Wie ben ik dan om dat tegen te zijn?

Th.J. Visser - CDA

En dan heb ik nog een vraag van GroenLinks. Ja, dank.

C.P. Elenbaas - GroenLinks

U wel, voorzitter. Nou ja, het is een beetje een duit in hetzelfde zakje. Ik zou gewoon voor willen stellen: wacht even de participatie af. Ik bedoel, het is een bijzonder soort participatietraject waar we instappen. Het lijkt me heel interessant om de uitkomst daarvan te zien en laat de bewoners spreken en probeer niet al op voorhand bepaalde suggesties of voorwaarden op te leggen. Meneer Beek.

G.D. Beek - VVD

Nou ja, ik heb gezegd wat ik gezegd heb, dus ik denk dat ik het hierbij laat. En

Th.J. Visser - CDA

Dan toch heeft de heer Hielkema ook nog een vraag. Ja, misschien.

A.J.M. Hielkema - D66

Wat ik zie, is wel een interessant dilemma opdoemen, omdat volgens mij we hebben gehoord, ook van het bewonersplatform, dat er eigenlijk te veel parkeerplaatsen zijn, hè, dus heel veel mensen hebben geen auto, dus er zijn te veel parkeerplaatsen. Blijkbaar vinden ondernemers dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, maar ik heb ook gehoord dat er niet gehandhaafd wordt. Nu, dus qua probleemstelling, is het dan ook de bedoeling om handhaving gewoon scherper te stellen, hè? Als oplossing voor het probleem, want daar hebben de ondernemers denk ik heel veel last van, dus ik weet niet hoe je daarop reflecteert, meneer Beek.

G.D. Beek - VVD

Ontmoeting heeft ook opgeleverd dat handhaving tekortschiet en dat schiet tekort op het gebied van vrachtfietsen en het schiet tekort op parkeren. Dat hebben we allebei geconstateerd en dat is door de inspreker ook nog eens een keer goed naar voren gebracht, dus dat is inderdaad een probleem en misschien is dat ook een onderdeel van de oplossing. Maar goed. Ja, dilemma.

A.J.M. Hielkema - D66

Dilemma wat ik dan voor me zie, is dat die parkeerplekken die nu dus gebruikt worden voor mensen die daar vrij kunnen parkeren, waar ondernemers dus van kunnen profiteren, straks niet meer beschikbaar zijn. Die kunnen daar straks niet meer parkeren, want die hebben dan geen vergunning en die krijg je sneller dan de bewoner die er inspraak heeft. Toen ik een woning in Voorburg Noord had, kreeg ik dezelfde dag nog een boete overigens.

A.J.M. Hielkema - D66

Ga door, ik weet niet of dat een vraag is, maar. U

Th.J. Visser - CDA

Mag natuurlijk de dilemmawoning helpen oplossen, maar het was niet echt de vraag, neem ik aan.

G.D. Beek - VVD

Ik denk niet dat die. Ik denk niet dat ik dat hier in deze raad oplos. Ik. Ik ga

G.D. Beek - VVD

Fietsparkeren, nou, veel weesfietsen raken er zo weer kwijt. Fietsparkeren geeft problemen in de openbare ruimte. Het verrommelt. Het is al aangehaald door de insprekers. Het geeft voetgangers met een beperking overlast en de nietjes voldoen niet in deze zin. En dan is gewoon de vraag en ook de uitdaging: komen er in de buurt nu gewoon slimme oplossingen? Want laten we zeggen, je kunt het proberen, want ik heb vele dingen gezien van fietsparkeren. Je hebt van die boogjes staan, maar ik heb nog niet de hele mooie oplossing voorbij zien komen. Wilt u iets?

Th.J. Visser - CDA

Iets beter in de microfoon praten? Dat is

G.D. Beek - VVD

Goed, ja sorry, ik moet daar beter op letten. Dank u wel en dan is er nog een andere en dat is dat we hebben. Sinds kort hebben we ook het fenomeen deelscooters en als er dan toch naar fietsparkeren gekeken wordt, kan er dan ook even gekeken worden of we misschien wat plekken kunnen inruimen voor deelscooters. En dan, het zou niet goed zijn om geen aandacht te schenken aan klimaatadaptatie, hittestress en biodiversiteit. De plannen daarvoor vinden volgens mij best draagvlak in de wijk. Voor hittestress en klimaatadaptatie zijn voldoende referentiegegevens bekend, maar voor biodiversiteit is dat anders. De vraag is, worden er nulmetingen uitgevoerd om later te kunnen vaststellen wat de maatregelen teweeg hebben gebracht? Dus een nulmeting voor biodiversiteit? Voor bomen wordt in het rapport aangegeven dat er op dit moment 10% boomkroonbedekking is in de wijk en dat er 30% zou moeten zijn. Vraag, is dit de norm voor de ontwikkelingen in deze wijk of worden andere normen gehanteerd? Bij de rondgang door de wijk hebben we ook gezien dat er riante binnenplaatsen zijn. Als je door de wijk loopt, dan heb je van die poortjes onder de woningen door die zijn afgesloten met een hek, maar dat zijn grote ruimtes die heel groen zijn. En in sommige plekken zie je daar ook dat daar het fietsparkeerprobleem is opgelost. De vraag is, zijn deze plekken eigendom van de gemeente en worden deze meegenomen in de buurtvisie? Een ander punt in het rapport is dat er wordt gesproken over het grondwaterpeil dat gereguleerd zal gaan worden of dat daar aandacht voor komt. Dan is er toch even een zorg voor deze wijk. Deze wijk is op houten palen gebouwd en we weten dat de grondwaterstand, of tenminste bewegingen van de grondwaterstand, de kwaliteit van deze fundering kan aantasten, dus graag bijzondere aandacht hiervoor. Dan, alles is belangrijk, een stuk is ook toegevoegd participatie. Daarin heeft u goed aangegeven welke graad van participatie wordt toegepast. Ik zie in het stuk dat de ondernemers met name meepraten over de mobiliteitsvisie en dat het enige invloedmoment is. De vraag is of dat het enige invloedmoment is, of dragen zij ook bij aan de buurtvisie als geheel? Met andere woorden, doen zij in alle stappen van het participatietraject mee? Dat lijkt me namelijk wel wenselijk, want dat hebben de ondernemers naar ons toe ook uitgesproken. Dit was mijn betoog, dank u wel. Voorzitter, dank.

E. van der Heide - CDA

Ja, dank voorzitter. In 2022 werden wij, en wij zijn mijn collega Kok van de PvdA en ik, benaderd door leden van het Buurtinitiatief Voorburg Noord. Die vroegen om een herinrichting van het Van Halewijnplein. Met name de speeltuin en de stukken daaromheen bij het buurtcentrum. Destijds was het antwoord van de wethouder: we wachten op de vernieuwing van het riool, want als dat op de schop gaat, dan kunnen we een heleboel tegelijk doen. Nou, wij hebben vol spanning afgewacht en ik heb nog nooit zoiets van riool op de schop gaan naar zo'n grote opschaling gezien qua herinrichting, dus wat dat betreft zijn we erg blij om te zien dat het zo integraal wordt aangepakt, waar we het college ook mee willen complimenteren. Voorzitter, is het participatietraject en het opstellen van de zogenoemde buurtvisie. Zoals u weet, hebben we als CDA een initiatiefvoorstel wijkaanpak en nou, het college heeft toen aangegeven, met name met het idee van wijkagenda's aan de slag te willen gaan en mooi om te zien dat het nu al zo snel hierin is opgepakt. Zoals in de stukken al aangegeven en wat iedereen hier heeft benoemd. Er is één grote behoefte aan groen, parkeerplaatsen, fietsparkeerplaatsen en gewoon voor een algemeen gevoel van een fijne leefbare omgeving en wat ons betreft doet dit plan ook aan die behoefte. We hebben wel nog drie vragen aan de wethouder over de uiteenlopende wensen van inwoners, de afstemming met de gemeente Den Haag en het punt van de handhaving. Voorzitter, een paar inwoners die wij spraken, gaven aan dat er in de afgelopen 10 jaar meerdere malen is meegedaan aan inspraak en enquêtes over de buurt op verschillende thema's, verkeersveiligheid, groen en dergelijke en zij gaven aan dat daar vaak een tegengesteld beeld uitkomt. Als voorbeeld: veel jonge gezinnen vragen om meer groen, vernieuwing van speeltoestellen en een herinrichting van het Van Halewijnplein, maar ouderen geven bijvoorbeeld aan niet teveel boombeplanting op dat plein te willen hebben vanwege een gevoel van onveiligheid en het feit dat het ook nu al vaak een hangplek is voor jongeren. Een ander voorbeeld, hè, net al aan de orde geweest. Er zijn inwoners die bang zijn voor het verlies van plekken voor parkeren met de auto en er zijn inwoners die denken: nou, over het algemeen maar op voor groen en voor fietsparkeren. Dat weten we al aan de voorkant dat die wensen daar nogal uiteenlopen. Wat betekent dat volgens de wethouder voor het participatietraject? En tweede punt, voorzitter, de afstemming en liefst samenwerking met de gemeente Den Haag als het gaat om alle ontwikkelingen in dat stukje die over de gemeentegrenzen heen gaan. Maar als er ergens een stukje is van onze gemeente, dan juist wel dit hoekje grenzend aan gemeente Den Haag en dan ook nog grenzend aan een stukje waar zulke grootse plannen zijn. We hebben vorig jaar met de Raad, althans met D66, GroenLinks, ChristenUnie en de VVD, een motie ingediend om het college op te roepen een zienswijze in te dienen op de herontwikkeling van Sociale Zaken. Dat is dat ook gebeurd en daarin hebben we ook opgeroepen om met de gemeente Den Haag in gesprek te blijven over de gebiedsontwikkeling daar met het oog op de leefbaarheid en het woongenot. Daarin is bijvoorbeeld ook parkeren en parkeerdruk voor Voorburg Noord genoemd. In hoeverre is de gemeente Den Haag op de hoogte van deze herinrichting aan onze kant en zitten er ook relevante aanknopingspunten vanuit dit plan naar bestemmingsplan Anna van Hannoverstraat 4. Volgende week is er een startbijeenkomst van de gemeente Den Haag over de ontwikkelvisie van de Laan van Nieuw Oost-Indië. Heeft de wethouder in dit jaar nog contact gehad met de Haagse collega's over die plannen? Weet hij wat de huidige status is en ook wat de effecten daar mogelijk gaan zijn op Voorburg Noord? Voorzitter, laatste vraag: ook na de herinrichting zal het een drukke wijk blijven, ook deels vanwege hoe het ligt aan de aangrenzend aan Den Haag, zoals in meerdere zienswijzen en inspraak aangegeven. En dat vraagt om handhaving. Is de wethouder ook in gesprek met onze handhavers over de mogelijkheid van intensiveren van handhaving? Is dat überhaupt een optie, hè? Ook met het licht op tekorten aan handhaving en de vele prioriteiten die er zijn voor de handhavers in onze gemeente. Voorzitter, samenvattend: we zijn erg blij met deze plannen, want dat verdient de wijk, dit stukje wijk binnen de wijk ook, en we zijn benieuwd naar de antwoorden. Dank.

S.R. Paltansing - PvdA

Ja voorzitter, dank u wel. Het is al een aantal keren gezegd, maar de Partij van de Arbeid is ook zeer verheugd met de aanstaande plannen voor Voorburg Noord Noord. Het werken met werk maken door tijdens de rioolvervanging de openbare ruimte daar een boost te geven, kunnen wij eigenlijk alleen maar toejuichen. Ik heb weinig technisch inhoudelijke opmerkingen op het voorstel, maar ik wil wel graag nog misschien een aanvullend voorstel aan de wethouder meegeven, maar ook aan mijn collega's hier in de Raad. Want in het Raadsvoorstel wordt het genoemd: in de beperkte openbare ruimte van deze buurt staat de verblijfskwaliteit en leefbaarheid onder druk. Het had zo een passage kunnen zijn uit ons verkiezingsprogramma. Daarnaast ook, er is behoefte om de leefbaarheid, biodiversiteit, klimaatbestendigheid en de kwaliteit van de openbare ruimte in het algemeen te verbeteren. Tegelijkertijd werd ik getriggerd door de passage over parkeren, want er staat: de openbare ruimte wordt gedomineerd door de geparkeerde auto. Vanwege de steeds groter wordende auto's voldoet de maatvoering van de parkeervakken niet meer. Tegelijkertijd is kenmerkend bij deze buurt dat er een groot aantal huishoudens zich vooral verplaatsen via OV, fiets, te voet en veel minder met de auto. 47% van de huishoudens bezit helemaal geen auto. Het OV en fiets zijn hier de meest belangrijke vervoersmiddelen. Voorzitter, ik weet dat het niet een heel populair standpunt is, maar ik ga hier toch proberen de discussie over open te breken. We gaan het vanavond helaas niet hebben over de mogelijke invoering van betaald parkeren in de Mall en de consequenties daarvan voor omwonenden, maar ook dat is een doorn in het oog. Maar laten we daarbij ook kijken naar de inwoners in Voorburg Noord en Voorburg Noord Noord. Want als de Mall betaald parkeren gaat invoeren, gaat dit consequenties hebben voor onze hele gemeente. Zeker ook voor de omwonenden rondom de Mall, maar ook voor de rest van onze gemeente. Daarbij komt, als bijna de helft van de huishoudens in Voorburg Noord Noord geen auto heeft, hoe kan het dan toch zo zijn dat het straatbeeld wordt gedomineerd door auto's? Ook door deze kans om de openbare ruimte zo drastisch op te knappen, zich slechts één keer in de 80 jaar voordoet. Zouden we dan ook niet moeten nadenken over het straatbeeld in Voorburg Noord Noord over 20 tot 30 jaar? En het feit dat het bij een station ligt waar je gratis kunt parkeren, dat trekt veel parkeertoeristen aan die daar niet horen, de trein of de tram nemen en zich verplaatsen naar hun werk om aan het eind van de dag weer hun auto op te halen. In het kader van regeren is vooruitzien zou ik graag de reflectie van de wethouder hierop willen horen, maar ook van mijn collega's hier in de Commissie. En of we niet al nu, net als bij de aanleg van de Mall, hier ook niet op zouden moeten anticiperen in onze openbare ruimte als deze nu toch op de schop gaat op deze drastische manier en pas over 80 jaar weer aan de beurt is. Dank voorzitter.

Th.J. Visser - CDA

Is dat de vraag of wilt u direct aan de beurt? Zij: nee.

A.J.M. Hielkema - D66

Nee, mijn collega vroeg om een reflectie, dus dat wil ik dan.

Th.J. Visser - CDA

Wel, toen en niet heel kwaad. Nou, zelf.

A.J.M. Hielkema - D66

Had ik een parkeervergunning toen ik werkte aan de andere kant van het spoor in die witte gebouwen daar waar ooit KPN Mobile begonnen is en daar had ik heel veel collega's. Ik doe iets in ICT en heel veel collega's zijn dan ZZP'er en zo. Die vonden het eigenlijk heel jammer dat daar een blauwe zone was, want als het betaald parkeren was geweest, hadden ze dat gewoon kunnen laten vergoeden door hun werkgever. Waren we gaan parkeren, dus misschien toch een slecht idee. Dat wordt meegenomen.

Th.J. Visser - CDA

Dat was meer een opmerking, denk ik. Nee, dit...

Th.J. Visser - CDA

Dat was een reflectie. Ja ja, hij wil. Wilt u dat de PvdA daarop terug reflecteert of was dat een algemene reflectie? Gaat u verder, begint u met uw betoog. Oké.

A.J.M. Hielkema - D66

Dank voorzitter, volgens mij is de vraag al gesteld om in te gaan op de vragen van de insprekers. Daarom is participatie al begonnen. Hartstikke mooi en D66 stemt ook graag in met het toekomstbestendig maken van de openbare ruimte in Voorburg Noord. Het verdient ook complimenten dat de wethouder daad bij het woord heeft gevoegd en werk maakt van werk: de straat moet open, dus pak de kansen die dat biedt. De uitgangspunten die daarbij zijn gekozen ondersteunen wij ook heel graag: duurzaamheid, klimaatbestendigheid en leefbaarheid. Meer ruimte voor groen en duurzame mobiliteit. En dit is gebaseerd op een uitgebreid en in de stukken vrij goed toegelicht onderzoek. D66 heeft bij de behandeling van het parkeerbeleid gevraagd naar de mogelijkheden van een gelimiteerd aantal parkeervergunningen per huishouden. En dat schijnt nu ongelimiteerd te zijn en het lijkt hier toch wel een mooie toepassing te vinden in deze wijk. Om daar wat aan te doen, kan de wethouder dat eventueel betrekken bij dit plan, is onze vraag. En dan ten aanzien van de participatie die opgestart gaat worden, zouden we graag duidelijkheid hebben over welke vorm van participatie hier precies toegepast gaat worden. De collega's hebben ook al aangegeven dat de belangen misschien zeer ver uit elkaar kunnen lopen in de wijk, dus dan is het denk ik ook goed om transparant te zijn over de verwachtingen die je kan hebben van participatie. Ik zocht het even op in onze participatieverordening, en het lijkt mij dat in artikel 5 volgens mij 3 opties staan en dit lijkt me dan optie B waar dan een zwaarwegend advies meegegeven wordt vanuit de participatie dat de wethouder mee kan nemen. Want als je dat toe kan zeggen, hoeven we dat niet te amenderen.

Th.J. Visser - CDA

Ik dank u wel. ChristenUnie. Ja, voorzitter, dank.

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Dank voorzitter, de ChristenUnie is ook enthousiast over dit voorstel om te investeren in Voorburg Noord. Dat we daarmee ook kansen pakken om na te denken over de toekomst van mobiliteit en hoe we willen dat onze straten eruitzien, groener en leefbaarder. Het is ook een enorme winst en ook logisch met veel stenen in het huidige beeld en een goede bereikbaarheid van OV in de buurt. Voorzitter, de ChristenUnie is er zelfs voor om naar inwoners toe te gaan, echt de straat op om te horen wat er speelt en wat inwoners willen. Dat betekent ook dat we soms antwoorden gaan krijgen die niet passen in de mobiliteitstransitie die voor ogen staat. Hoe gaat het college om met die wrijving, voorzitter? In de omgeving is ook veel aan het gebeuren. Is er intensieve afstemming met de ontwikkelingen die bij de Van Alphenstraat en Laan van Nieuw-Oost-Indië gaande zijn? Kijken we bijvoorbeeld ook naar de parkeerdruk die daardoor kan ontstaan en welke oplossingen zijn er om ongewenste overloop tegen te gaan? Kunnen we bijvoorbeeld het doorverkopen van parkeervergunningen voor forensen op een manier aan banden leggen? Tot slot over de financiën. We spelen nu een bedrag vrij en gaan daarna aan inwoners vragen wat ze willen. De vraag is natuurlijk of het dan past binnen het budget dat we daarvoor hebben vastgesteld. Dus alles is binnen het huidige budget of moeten we nog een keer mogelijk geld hiervoor vrijspelen? Tot zover.

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Ja dank u wel, voorzitter. De fractie van GroenLinks is enthousiast over het plan voor de herinrichting van Voorburg Noord. Onze fractievoorzitter deed al bijna een vreugdedansje bij de mooie presentatie van het plan een paar weken geleden en ik kan u verzekeren: dat gebeurt niet vaak op zo'n onderwerp. Nogmaals, een mooi plan in een integrale aanpak. Niet alleen de nodige rioolvervanging, maar ook de buurt klimaatbestendig maken, grondwaterregulering en zeker ook deze buurt wat meer leefbaar maken en aanpassing van de openbare ruimte. Het is al verschillende keren gerefereerd: het zal nog een hele klus worden om een evenwicht te vinden tussen het deel autobezitters en niet-autobezitters in deze wijk. En de input van autobezitters uit de gemeente Den Haag, zoals we juist van de inspreker hebben gehoord, graag nog een reactie hierop van de wethouder. En misschien, ja, voortbordurend op de voorzet van de collega van de Partij van de Arbeid, misschien een pilot betaald parkeren uitproberen. Ik geef het maar vast mee. Ik zou bijna zeggen, doe eens gek, probeer het een keer. We zien dan ook met grote belangstelling uit naar de resultaten van de participatie. Deze aanpak waarvoor gekozen is, is niet het obligate briefje in de bus voor een inloopbijeenkomst, maar een aanpak straat voor straat om zoveel mogelijk bewoners bij het project te betrekken. Het heeft alles in zich om mogelijk als voorbeeld te dienen voor toekomstige projecten. Tot slot nog even aandacht voor twee punten waar door onze fractie al eerder op is gewezen. Let nadrukkelijk op de toegankelijkheid voor mensen met een handicap en natuurlijk zoveel mogelijk vergroenen van wat tot nu toe een versteende omgeving is. Gebruik dat niet als sluitpost. Tot zover, voorzitter. Dank u wel.

Th.J. Visser - CDA

Ik dank u wel en dan tot slot GroenLinks. En sorry, nee, dan mag dat ook na GroenLinks GBLV. Tenzij u opeens een mededeling heeft.

M. van Wijk - GBLV

Meneer Van Dijk, dat kan gebeuren. Dan voorzitter, voordat we een goed document hebben, waarvoor de complimenten. Blij met een integraal plan, in plaats van alles apart. Dat is wat onze partij al jaren roept. Goede participatie in overleg. Als alles wordt uitgevoerd zoals beschreven, is onze partij Gemeentebelangen erg blij, maar er wordt vaak tussentijds aangepast of niet uitgevoerd. Dus let op dat er niet te veel wordt veranderd, want dan worden we misschien minder blij. Wij steunen het plan dus van harte. GBV en ik zeker. We zijn altijd kort, dus als laatste willen wij neerleggen het overleg met de grote broer Den Haag. Het is ook al gerefereerd door mevrouw Van der Heijden. Laat ons niet overlopen. U hoorde wat de inspreker hierover zei. Ik wil graag een reactie hierop van de wethouder en daarnaast wil ik graag de herinnering nog even uitspreken op de antwoorden van de inspreker. Dank, voorzitter.

Th.J. Visser - CDA

Ik dank u wel wethouder, er is het nodige gezegd over Noord-Noord, dus ga uw gang zou ik bijna zeggen. Ja, dank.

M.W. Belt - Wethouder

U wel voorzitter en allereerst ook dank aan de inspreker en uiteraard zullen wij contact met u opnemen. Nou ja, om de vragen die vanavond opgebracht zijn te beantwoorden. Maar we nodigen u uiteraard ook van harte uit voor het participatieproces dat we na de zomer willen opstarten. Dank ook voor de mooie woorden vanuit, ja, eigenlijk alle fracties wel dat de urgentie hier herkend wordt en het werk dat we hier willen maken. En zoals we ook in het stuk hebben opgenomen, dit is ook echt een kans die we zien om deze wijk toekomstbestendig te maken en een kans die, gezien het feit dat je die rioolwerkzaamheden maar één keer in de 70 à 80 jaar doet, nu langskomt en die we niet moeten uitstellen.

M.W. Belt - Wethouder

Maar dat wordt herkend. Ik ga stapsgewijs even de vragen af, waar volgens mij de heer Van Beek in zijn eerste aanzetten al gelijk heel veel zaken heeft aangestipt, dus waar waarschijnlijk ook al een groot aantal vragen van de andere fracties mee kan worden beantwoord. De heer Van Beek vanuit de VVD begon inderdaad met het goed laten aansluiten op de energietransitie en het inpassen van infrahuisjes. Daar is eerder natuurlijk ook de aandacht op gevestigd en wij zullen dat inderdaad ook meenemen. We zullen nieuwe infrahuisjes die nodig zijn, goed inpassen in dit hele plan en we nemen ook de ambitie die breed door de Raad is overgenomen, om die huisjes te verfraaien, ook waar mogelijk met de buurt, mee. Dan een vraag over de Von Geusaustraat. Misschien is dat dan gelijk even een verduidelijking, maar ook voor de mensen thuis en verder in de zaal. Het werkgebied waar we het over hebben, Voorburg Noord, is het gebied tussen de Koningin Wilhelminalaan, de Van Alverstraat, de Laan van Nieuw Oosteinde, ja die punt. En dan betreft het alle straten binnen dat werkgebied, uitgezonderd de straten die ik dan zelf net opnoemde. Hoewel daar ook nog een onderzoek loopt om eventueel nog een klein stukje van de Koningin Wilhelminalaan wel mee te nemen. Dus dat kan nog iets schuiven, maar de Von Geusaustraat zit niet in de scope. Hieruit komt vanuit onze studies dat de riolering hier nog minimaal de komende 25 jaar goed is, dus komt dit niet langs. Wij zijn uiteraard wel bezig om te kijken hoe die openbare ruimte daar verbeterd kan worden met de corporaties. Er lopen ook actuele gesprekken om daar bijvoorbeeld bomen aan te brengen en ook daar hittestress te kunnen terugdringen. Dat zijn we ook zijdelings mee bezig om de leefkwaliteit daar te verbeteren. Prominent onderdeel van het plan zijn ook fietsvoorzieningen. Wat ook in het stuk staat, is dat we momenteel vier keer zoveel fietsen aantreffen tegen allerlei soorten constructies. Zeg ik het maar even, tegen bomen, tegen huizen, op parkeerplekken van auto's momenteel dan de fietsnietjes die ervoor zijn, dus absoluut een uitdaging die we hier ook willen oppakken. Daarbij kijken we ook naar de tussenruimtes die u ook benoemde, dus dat zijn de binnenruimtes tussen de woonblokken. Een deel van die ruimtes is in eigendom van de gemeente. Dus die nemen we ook in dit traject mee om te kijken hoe we daar vergroening, maar ook mobiliteitsvraagstukken kunnen oplossen. Laat ik het zo maar even noemen en ook de door uw partij eerder genoemde deelscooterwensen om met vakken te gaan werken. Ik zie u knikken. Inderdaad, zullen we in dit traject uiteraard meenemen. Dan flora en fauna. Onderzoek, ja, we zijn op dit moment bezig om voor de hele gemeente, ook vanwege de verduurzaming van gebouwen, een zogenaamd S en P soortenmanagementplan uit te zetten. Dus daar in deze wijk kunnen we dat ook extra naar voren halen en daar specifiek kijken hoe op biodiversiteitsgebied daar verbeteringen aan te brengen zijn. Dan heeft u ook een vraag of een opmerking gemaakt over de 30% kroonbedekking waar we naartoe willen gaan. We hebben eerder in deze Raad ook gesproken en een van de insprekers zit hier ook in de zaal die zich hard heeft gemaakt om de 3-30-300 regel te gaan overnemen. Nou, dat is iets wat we in het kader van de omgevingsvisie willen bekijken of we dat echt ook daar een plek in willen geven. Maar voor deze wijk willen we inderdaad kijken of dat toe te passen is, dus in ieder geval naar die 30%. Moet er wel bij aangeven dat het momenteel extreem laag is. In deze wijk ligt het onder de 10% kroonbedekking. Nou ja, u heeft zelf de opgave gezien, dus dat moet blijken of dat haalbaar hier is. U heeft ook aandacht gevraagd voor de grondwaterproblematiek en die nemen we ook mee. Daarbij kijken we ook naar de lessen vanuit andere gemeenten, bijvoorbeeld in Leiden Noord, waar dit soort trajecten hebben gespeeld en waar ook hoge grondwaterstanden zijn. Dus dat pakken we daar ook mee. En uiteraard kunnen de ondernemers in alle fasen van dit project meedoen met de participatie, dus met de straatgesprekken en uiteindelijk met de klankbordgroep om het ontwerp mee te maken, dus die kunnen als ze zich ook melden in deze fase meedoen in alle fasen van het traject en we zullen ook specifiek bij de ondernemers langs. Sorry, meneer

G.D. Beek - VVD

Even een vraag aan de wethouder: is dat van die ondernemers een toezegging? Dat van de ondernemers, is dat een toezegging? Hij, hij...

M.W. Belt - Wethouder

Hij staat eigenlijk in het plan. Ik begrijp dat u daar net even wat meer zekerheid zoekt, prima om als toezegging op te nemen.

G.D. Beek - VVD

Oké, dank u wel en nog een opmerking. Het is geen Van Beek, het is B. Even kijken, dan...

M.W. Belt - Wethouder

Dan ga ik naar mevrouw Van der Heijden vanuit het CDA die een aantal vragen stelt. U benadrukt inderdaad de gesprekken die al langer lopen en de aandacht die u daarvoor heeft gevraagd voor het Valkenbergplein. En dat, nou ja, die ambitie nemen we inderdaad op, dus het verbeteren van de openbare ruimte daar, maar ook daar zien we een plek voor waterberging. Dus dan moet u denken aan kansen om daar een waterplein van te maken, waar met name in Rotterdam al veel ervaring mee is. Maar met name de leefbaarheid speelt hier ook een rol van belang. U haalt ook de buurtvisie inderdaad aan die we hier gaan maken, dus inderdaad ook het plan voor bijvoorbeeld Noord-Noord en de participatie nemen we ook op in het experimenteerprogramma voor de participatie. Daar komen we op korte termijn vanuit het college naar u toe met wat voor soort projecten we in dat experimenteerprogramma willen opnemen. Maar dit is er één van. Even kijken dan, ja, u stipt terecht aan ook: hoe gaan we nou de balans zoeken in die participatie en de verschillende wensen die er leven? Ja, daar hebben we toch wel de hoop gevestigd op het geschetste participatietraject. We starten met straatgesprekken, dus we proberen hier ook ontmoeting en onderling gesprek tussen de bewoners naar voren te laten komen. Uiteindelijk proberen we ook de verschillende belangen die er eventueel zijn in de buurtvisie naar voren te laten komen. Met die buurtvisie komen we hier terug in de Raad, dus daar geeft u een klap op de volgende stap. Daarna is het om met een klankbordgroep, waar inwoners zich voor kunnen aanmelden, ook de ontwerpsessies in te gaan. Dus inwoners worden op meerdere momenten betrokken en we proberen zo scherp mogelijk te zoeken naar, nou ja, consensus, consent of een afweging daarin en daar heeft u twee keer ook nog een moment in. Voorzitter, korte...

E. van der Heide - CDA

Korte interruptie, dank. Klopt het dan eigenlijk, aansluitend bij de vraag die collega Hylkema ook stelde, dat de vorm van de participatie waarschijnlijk in het zwaarwegend advies wordt opgenomen en dat wij als raad vervolgens daar wat van moeten vinden, als in dat moeten accorderen of daar nog wijzigingen in aanbrengen?

M.W. Belt - Wethouder

Zoals het klopt, er staan in de participatieverordening 3 niveaus van hoe die participatie gewogen wordt. Ons advies is om daarvoor niveau twee te kiezen. Dus inderdaad zwaarwegend belang aan te geven of een zwaarwegende waarde aan te geven. Dus dat komt terug in die buurtvisie en u stemt uiteindelijk in met die buurtvisie. Dat hopen we begin volgend jaar toch? Ja, begin volgend jaar hier te brengen, dan gaan we de tweede fase van de participatie in, dus echt naar ontwerp toe en daarna komen we weer bij u terug en in beide fasen brengen we die belangen goed in beeld. Ja, dan de alertheid richting de plannen van de gemeente Den Haag, laat ik het zo maar even zeggen, door meerdere partijen aangestipt. Er lopen twee projecten die heel erg belangrijk zijn, ook in het kader van dit project. Dat is de herinrichting van de Van Alphenstraat in het kader van de Vedos Strada. Dat doen we met de gemeente Den Haag. Nou, dit sluit daar heel goed op aan. Nog een stukje urgenter is natuurlijk de ontwikkeling voor het hele SoZa-gebouw en ook de kant van het station Laan van Nieuw Oost-Indië aan de Voorburgse zijde. Ja, daar zijn we heel erg alert op. We maken ons ook zorgen dat daar eventueel groen onder druk komt. Dus we zijn volop met Den Haag in gesprek. Dat is wethouder Van Eekelen, daar valt dit project onder, maar daar zit een hele goede afstemming met dit project in en wij zullen ook aanwezig zijn bij de participatieavonden die Den Haag organiseert. Ergens volgende week, dacht ik. Kunt u...

E. van der Heide - CDA

Al iets zeggen dan, hè? Aangezien met name de plannen sowieso ook al in een iets verdere fase zijn en de participatie daar is afgerond, wat daar wordt gezegd over parkeren aan die zijde.

M.W. Belt - Wethouder

Dan ga ik een beetje gissen, maar voor zover ik weet is er in heel Den Haag betaald parkeren aangekondigd, of zelfs al in werking, en wij zullen daar op meerdere plekken over nadenken hoe we daar moeten inspelen. Dus dat speelt in Voorburg West, maar dat zal ook hier in dit traject meespelen hoe we daar het beste op kunnen inspelen. Want we zien, en dat hebben we ook aangegeven, heel veel vreemde parkeerders in de wijk. Dus dit is een heel belangrijk onderdeel, ook van het parkeeronderzoek dat we hier gaan uitvoeren. We gaan onder andere nummerbordonderzoek doen, dus hier zit een hoge urgentie op. Dan. Moment.

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Ja voorzitter, de wethouder gaf aan dat hij zijn zorgen over het groen, zeg maar, aan de voorkant heeft gedeeld met Den Haag. Op welke manier reageerde Den Haag daarop, op die uiting van uw zorgen?

M.W. Belt - Wethouder

Heeft zelf ook de zienswijze werd al even aangehaald. Wij hebben als college ook die zienswijze ingediend. Daar staat onze reactie op en daar heeft Den Haag, nou ja, die nemen ze mee in hun hele traject. Volgens mij ligt daar geen, tenminste, ik heb dat nu niet die kennis voorhanden, welke reactie daar ligt. Maar dat dit traject wat daar speelt ook van groot belang is voor de leefbaarheid in de wijk die we met dit project beogen. Dat staat buiten kijf, dus we zitten daar als college ook bovenop. En dan even naar het punt handhaving, ook door een aantal fracties genoemd, zowel op fietswrakken. Daar zitten we momenteel al heel erg bovenop dat we dat proberen te verbeteren. Maar handhaving zal ook in het parkeer dossier een belangrijke rol gaan spelen als we daar iets willen. Dus dat komt ook in de plannen van de buurtvisie naar u terug. Even kijken dan vanuit de PvdA naar zeer verheugd. Nou, daar zijn we en dan weer zeer verheugd op ook. En die heeft een, nou ja, een reflectie gegeven. En nou ja, dat zal ook verder niet op ingaan. De heer Hielkema vanuit D66, u heeft ook gevraagd welke. Dus er

Th.J. Visser - CDA

Er komt een glimlach op het gezicht van mevrouw Walters sinds daar.

S.R. Paltansing - PvdA

Zeker te kort, wethouder Belt, want ik had een reflectie gegeven, maar ook gevraagd.

Th.J. Visser - CDA

Je bedoelt, je wordt uitgedaagd, wethouder? Ja, nou

M.W. Belt - Wethouder

Ja, wat ik in uw betoog hoorde, dat was een aantal passages die u uit het voorstel aanhaalde, die zo breed gingen als van participatie tot de leefbaarheid, dus verschillende punten. Kijk, nogmaals, hoe ik ook deze reactie begon. Dit is een heel belangrijk project, denk ik, voor onze gemeente, omdat we juist hier ook dat werk met werk kunnen maken en ook hier heel veel leefbaarheidsaspecten mee kunnen nemen. En niet alleen zaken als riool en water voorziening kunnen oppakken, maar juist heel veel andere zaken kunnen meepakken. Dus nou ja, het college, de organisatie is heel enthousiast om met dit traject aan de gang te zijn. Ik proef dat hier ook, dus ja, ik denk dat we die verheuging hiervoor delen. Zie je nog een

S.R. Paltansing - PvdA

Voorzitter, ik ga hem nu toch maar expliciteren, want ik denk dat de wethouder mijn vraag wel heeft gehoord. Ik wilde graag een reflectie van de wethouder hoe hij kijkt naar de parkeerproblemen en ook in relatie tot de mogelijke invoering van betaald parkeren bij de mall. En de mogelijke invoering ook in de woorden van mijn collega van GroenLinks hoeft niet meteen ingevoerd te worden, maar kunnen we niet starten met een pilot om te kijken of daar ook iets met parkeerdruk wordt gedaan? Zeker leefbaarheid.

M.W. Belt - Wethouder

Nou, volgens mij kan ik daar heel duidelijk over zijn. Kijk, in het stuk geven we aan dat wij hier een op een een uitdaging voor parkeren zien. Het hele sterke vermoeden is dat hier heel veel vreemde parkeerders in de wijk zitten. Dat gaan we in beeld brengen met het parkeeronderzoek en de buurtparticipatie. Mocht dat ook zo zijn, zullen we ook maatregelen moeten nemen om de druk vanuit Den Haag te verminderen, zodat dat zit er allemaal in en het Z. Nou ja, de motie die de heer Van Hielkema heeft ingediend of heeft aangegeven een aantal weken terug en die is aangenomen om te kijken naar het verminderen van het aantal ontheffingen per huishouden speelt hier natuurlijk ook een rol, dus de verschillen en laat ik het zo zeggen. Dat zou hier specifiek voor de wijk uit kunnen komen. Dat wij hier het ontheffingen systeem of de parkeerregulering ook gaan aanpassen. Maar dat is nog een beetje op de muziek vooruitlopen. Kijk, u kent ook het coalitieakkoord. Daarin hebben we in ieder geval gezegd dat van betaald parkeren hier geen sprake is. Toen

Th.J. Visser - CDA

Toen zag ik eerst even. Ja, misschien was

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Was dat laatste wel een antwoord op mijn vraag? Maar ik wilde dus vragen of de suggestie van een pilot voor het betaald parkeren wel degelijk serieus bedoeld was. Waarom zou dat niet een van de uitkomsten kunnen zijn, wethouder?

M.W. Belt - Wethouder

We proberen zo breed mogelijk te kijken wat je in andere steden ziet, bijvoorbeeld in Leiden en Delft op dit moment. Daar herhalen ze. Daar willen ze het parkeren aan de grachten terugdringen. Dus wat ze doen is dat ze daar sowieso geen bezoekersparkeren meer mogelijk maken, maar dat ze ook bewoners proberen te faciliteren door in parkeergarages te parkeren in de avonduren bijvoorbeeld en daardoor het parkeren in de straten ook wat verder terug te dringen. Daar zitten natuurlijk ook kansen in om op de huidige P en R van de NS, maar ook straks in de nieuwbouwplannen die daar plaatsvinden om daar wellicht ook iets te zoeken. Dat is een van de manieren hoe we ook hiernaar kijken dat je bijvoorbeeld daar bewonersparkeren zou kunnen faciliteren. Ik kan daar niks over beloven, is allemaal in onderzoek, weet ook niet wat de financiële gevolgen zijn, maar het is wel iets waar we naar kijken. Maar waar we niet naar kijken, en dat is dat, dat is betaald parkeren invoeren in de wijken of in de straten zelf, omdat we dan ook gelijk een kettingreactie zien naar andere wijken. En nou ja, dit zijn ook de afspraken die we in het coalitieakkoord gemaakt hebben.

C.P. Elenbaas - GroenLinks

Ja, ik had dit antwoord natuurlijk wel een beetje verwacht dat het voor de bewoners zo zou gelden, maar zou de optie mogelijk zijn om het voor niet-bewoners te laten gelden?

M.W. Belt - Wethouder

Nou, ik vrees dat ik nu teveel uitspraken ga doen over de portefeuille van mijn collega. Maar ik denk dat dat hier niet aan de orde is en dat we juist zoeken naar andere manieren om dit te reguleren. Ik zeg maar wat: de venstertijden van de blauwe zone, het creatief omgaan met het beperken van het aantal ontheffingen per huishouden. Dat is in eerste instantie waar we aan denken. En

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Ja, ik heb een mooie vervolgvraag hierop en dat gaat over die vreemdganger, zoals u dat noemt. Dat vond ik wel mooi. Maar er zijn ook best wel wat mensen die hun vergunning doorverkopen aan iemand die zeg maar daardoor makkelijk kan forenzen. Is dat ook nog iets waar we iets mee kunnen, wethouder?

M.W. Belt - Wethouder

Nou, ik denk dat je het deels kan oplossen door bijvoorbeeld inderdaad het aantal ontheffingen te beperken. Daarnaast, door dat kentekenonderzoek krijgen we wel dit soort gegevens naar boven wat we willen doen. Dus als we dan zien dat er een auto staat met een ontheffing die wel degelijk in Voorburg Noord geldt, maar die auto staat geregistreerd, ik zeg maar wat, in Amsterdam of in Stompwijk. Ja, dan is dat wel iets waar we iets mee moeten en waar we willen kijken hoe we dat eventueel kunnen aanpakken.

M.W. Belt - Wethouder

Ik ja bij de heer Van Hielkema ondertussen heb ik inderdaad twee vragen beantwoord, toch? Ja. De heer Wilschut, u had zelf ook nog een aantal opmerkingen, de participatie. Hoe gaan we om met de wrijving? Nou, dat heb ik net ook al. Mevrouw Van der Heijden heeft ook vragen in die richting gesteld. Op meerdere momenten in dat participatieproces proberen we bewoners bij elkaar te brengen. Het ook hier. Uiteindelijk kan dat tot keuzes hier leiden. Doorverkopen aan banden leggen net gevraagd en alles binnen budget. Wij hebben een aantal hele grove ramingen gedaan met een aantal hele grove scenario's. En daar rolt ongeveer het budget uit wat we nu zien, dus dat is één deel 6 miljoen. Wat we vanuit de UPR geld. Dus de rioleringsgelden inzetten en het bedrag wat we nu extra vragen. Wij denken dat we daarmee zoals het er nu naar uitziet, dit project kunnen doen in meerdere scenario's. Maar geef me daar even een een. Ja, we staan echt aan het begin, dus daar kunt u mij niet op vastpinnen. Ja, kijk, het vreugdedansje van GroenLinks wil ik dan nog wel een keer zien. De participatie heb ik het over gehad. U heeft een aantal dingen verder aangestipt, vergroenen, maar hou ook rekening met mensen met een handicap. Gaan we absoluut aandacht aan geven in de straks de nieuwe herinrichting, de inrichting van de wijk is nu ook echt heel erg gedateerd met heel veel verschillende inrichtingsvastzitten drempels. Nou ja, dit is ook juist die aanloopstraten naar het station naar OV. Daar kunnen we veel meer mee doen. En ook tijdens de werkzaamheden proberen we daar natuurlijk zo min mogelijk overlast in te hebben. En dan ten slotte de heer Van Wijk vanuit Gemeentebelangen waardering voor het integrale plan overleg met Den Haag heeft u verder aangestipt? Ben ik net op ingegaan. En nou ja, zoals gezegd, met de inspreker zullen wij het contact leggen. Om hem absoluut te bewegen aan dit participatietraject verder mee te doen tot zover Voorzitter.

Th.J. Visser - CDA

Ik dank u wel. Ik kijk even rond of iedereen het gevoel heeft, ik meen meneer Bik niet helemaal nog.

G.D. Beek - VVD

Mag ik hem stellen? Waarschijnlijk zal ik iets verder van de microfoon af doen. Ik heb nog gevraagd naar een nulmeting voor biodiversiteit, of daar nog iets aan gedaan kan worden.

M.W. Belt - Wethouder

Ja, dat heb ik ja, ik noemde het flora en fauna even. Maar nee, wij, wij u heeft vorig jaar ingestemd met het aanstellen van de stadsecoloog. Die is twee maanden terug begonnen en die zullen wij absoluut. Die gaat hier meedraaien in het traject. En daarnaast gaf ik aan dat we momenteel zo'n soort managementplan in opdracht aan het geven zijn, dus die sowieso voor de hele stad wat meer inzicht geeft ook hoe je soorten kan beschermen, maar ook kan verbeteren.

Th.J. Visser - CDA

Dank u wel. Ik kijk even verder of er nog vragen moeten worden beantwoord, meneer Wilschut.

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Volgens mij is het wel interessant om ook de antwoorden te krijgen op de vragen die de inspreker heeft gesteld. Dus niet dat die zeg maar een op een per se worden gedeeld. Dat snap ik op zich wel. Dat is ook fijn, dus fijne toezegging, maar volgens mij is het voor ons ook interessant om die te onthouden. Dus misschien toch de vraag of de wethouder ook daar iets op kan delen.

Th.J. Visser - CDA

En voor alle duidelijkheid, dan bedoelt u dat de vragen die beantwoord zullen worden doorgestuurd worden naar de Raad, of wilt u daar nu een antwoord op? Want dat is niet de gangbare route, wethouder. Laat ik het even direct doen met een samenvatting van de toezeggingen. U heeft eigenlijk twee dingen toegezegd. De eerste toezegging is dat u in gesprek gaat met de inspreker, maar dat is natuurlijk een toezegging die niet als zodanig binnen dit patroon hoort. De tweede toezegging was dat u nog meer met ondernemers gaat praten dan u eigenlijk al had opgenomen in uw voorstel, als ik het even zo mag formuleren. En dan nu de vraag: wilt u ook toezeggen dat de antwoorden op de vragen van de inspreker naar de Commissie circuleren?

M.W. Belt - Wethouder

Nou, als u mij wellicht nog twee minuten kunt geven, dan kan ik die vraag ook nu beantwoorden. Als u ze nu...

Th.J. Visser - CDA

Wil je mijn vraag beantwoorden, dan is mijn antwoord nu ja.

M.W. Belt - Wethouder

Nou heb ik die ergens opgeschreven, maar één ging in ieder geval over de begrenzing van het gebied. Daar heb ik net al iets over gezegd dat we alle straten in de driehoek van Alverstraat, Koningin Wilhelminalaan en Laan Vernieuwde Einde zullen meepakken. Daar zitten ook een aantal straatjes in waar de rioolurgentie pas eigenlijk over 10 jaar speelt. Maar dat trekken we naar voren omdat we vinden dat dit blok echt als buurt fungeert en dat we hier willen doorpakken. Daar zien we dan ook weer verschil met de wijken die net even aan de andere kant van die wat grotere wijkontsluitingswegen liggen. En voor Geuzenstraat heb ik net al iets gezegd dat die dus nu nog niet aan de beurt is en dat we daar wel naar andere leefbaarheidszaken kijken. Kijk even naar links. Een van de andere vragen, voorzitter, die speelt.

A.J.M. Hielkema - D66

Mee zitten, schrijven en volgens mij collega Wilschut ook maar. Ik mis nog de verdeling van het budget. Oh ja, de controle blauwe zone, daar is nog wat over gevraagd en er was nog een opmerking over zorgvuldigheid. Dan zijn ze volgens mij compleet.

M.W. Belt - Wethouder

Heb ik voor. Heb ik net een aantal. Nee, laat ik hem zo even pakken, excuus, het budget heb ik genoemd, dus het budget is rond de 10 miljoen euro en daarmee verwachten we dit hele blok ongeveer goed te kunnen doen. Een budget per vierkante meter vaststellen. Dat is niet gebruikelijk om hiermee om te gaan. Dat doet ook geen recht aan. Wellicht dat de opgaven net even in de ene straat iets groter zijn dan in de andere straat, dus dat is niet de insteek van dit traject. Even kijken naar de ontwikkelingen op Haags grondgebied. Daar zijn we net ook al op ingegaan. Daar zitten we als gemeente ook bovenop om daar inderdaad te zorgen dat de wijk niet verslechtert en het parkeeronderzoek. Zijn we ook, heb ik ook op ingegaan, dus we willen een kentekenonderzoek doen om die vreemde parkeerders hier in beeld te krijgen. De handhaving pakken we op en andere zaken die ook spelen die u heeft aangestipt over verrommeling van de openbare ruimte. Willen we echt? Nou ja, de hele wijk moet gewoon een upgrade krijgen en heeft nu echt een soort jaren 70 inrichting nog. En dan tot slot inderdaad de inzet. Ja, er is zorgvuldigheid en gezamenlijk kennisnemen met de buurt. We hebben één tijdslijn neergezet, inderdaad dat we begin volgend jaar met de buurtvisie willen terugkomen. Maar als dat vanwege zorgvuldigheid net een of twee maanden langer duurt dan zullen we die zorgvuldigheid betrachten en dan zullen we iets later gaan zitten. Tot zover.

Th.J. Visser - CDA

Dan ga ik er nu even vanuit dat in eerste termijn, of heeft in eerste termijn nog een... Ik zie een klein vraagje van het CDA nog opdoemen. Ja.

E. van der Heide - CDA

Dank voorzitter, ja, want ik heb niet per se behoefte aan een tweede termijn, maar wat ik nog wel wilde vragen: u gaf aan dat uw collega de gesprekken met Den Haag voert. Of u wethouder Van der Eijk kunt vragen om een terugkoppeling daarover. Met name het feit dat Den Haag betaald parkeren in gaat voeren en gezien de parkeerproblematiek die hier al is, ben ik wel benieuwd, inderdaad, als deze plannen naast elkaar gelegd worden, wat dan de stand van zaken is en met name ook, hè, wat mijn collega Wilschut ook vroeg, de reactie van Den Haag daarop. Wethouder.

M.W. Belt - Wethouder

Ja, die neem ik als een vraag mee.

Th.J. Visser - CDA

Dan wilde ik overgaan naar de tweede termijn en als u dan daarbij ook wil aangeven wat uw wens is met betrekking tot dit agendapunt, dan hou ik me aanbevolen en dan begin ik weer met meneer Beek.

G.D. Beek - VVD

Ik heb geen vraag voor de tweede termijn. Ik wens jullie heel veel succes en het is een mooi plan, dus als hamerstuk. Dank u.

S.R. Paltansing - PvdA

Ja voorzitter, ik overwoog nog een motie, maar als het in het coalitieakkoord staat, gaat hij hem niet halen, maar het is voor ons ook een hamerstuk dan. Dank u wel.

A.J.M. Hielkema - D66

Even afhankelijk van uw samenvatting van de toezeggingen, dan zou ik graag aan mijn stuk willen toevoegen, maar dan moet de toezegging wel goed zijn. Daar komen

Th.J. Visser - CDA

Daar kom ik misschien nog heel even op terug. Zometeen.

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Ja, het wordt spannend ook voor ons en AMS punt. Ja.

Th.J. Visser - CDA

Ik zou zeggen, bijna tegen de 60 wil ik toezegging. Wilt u horen om er een hamerstuk van te maken?

A.J.M. Hielkema - D66

Maar ik had gesuggereerd om even helder te maken dat we dus B gebruiken uit artikel 5 en volgens mij heb ik gevraagd om daar nog een toezegging van te maken, hoeven niet anderen namelijk.

M.W. Belt - Wethouder

Ik heb het gehoord en dank voor de steun. En nou ja, zoals gezegd, inderdaad adviseren wij, als college zullen we dat dan ook aan u verder terugleggen dat u de uitkomsten uit het participatietraject beschouwt als een zwaarwegend uitgangspunt bij de politieke besluitvorming. Dan heeft

Th.J. Visser - CDA

U heeft geen behoefte aan wijzigingen? Nee, dat is een toezegging. Dan wil ik u nog wel even erop wijzen dat ik de terugkoppeling van wethouder Van Eekelen wel als een soort toezegging beschouw.

M.W. Belt - Wethouder

Ik denk dat ze dat wel oké vindt.

Th.J. Visser - CDA

En dan heeft u uiteraard de toezegging dat u de ondernemers nog extra wilt meenemen op verzoek van de VVD. Dank u wel, dan sluiten we dit agendapunt af.