Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 01-06-2021, Beeldvorming
Met elkaar in debat zijn
  • S.R. Paltansing - PvdA
  • I. Inspreker - 1 - Inspreker
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Presentatie over verkeersproblematiek rondom de Mall of the Netherlands


S.R. Paltansing - PvdA

In het bijzonder ook een welkom aan de heer Derk Weterings, die vanavond de presentatie zal verzorgen. De heer Weterings is een inwoner en die heeft in een brief aan de Raad verzocht, tenminste aandacht gevraagd voor de verkeersproblematiek rondom de Mall of the Netherlands en verzoekt de Raad zich te buigen over de oplossingen voor de verkeersproblemen door de enorme toestroom aan auto's richting de Mall. In een presentatie zal hij hierop ingaan. Het belangrijkste doel is om het gesprek op gang te brengen tussen de Raads- en Commissieleden. Tenminste dat was het oorspronkelijke doel ga ik vanuit, aangezien er aanstaande donderdag over dit onderwerp een spoeddebat is gepland, zou de informatie die uit de presentatie naar voren komt en de informatie die door de commissieleden wordt opgehaald kunnen worden gebruikt als input voor het spoeddebat. Nou ja, inwoners en Raad krijgen met de presentatie helder welke oplossingen er op tafel liggen volgens de heer Weterings, wat de implementatietijdlijn is en in hoeverre deze oplossingen van structurele aard zijn. Raads- en commissieleden kunnen hun vragen in de chat stellen. Tijdens de vergadering kan dat ook na de vergadering en als de vraag al beantwoord is, kunt u ook in de chat aangeven dat de vraag al beantwoord is tijdens de presentatie. De kijkers thuis kunnen dat doen via de knop 'Stel een vraag', u moet zich hiervoor eerst registreren met uw naam en e-mailadres voordat u hiervan gebruik kunt maken. De vraag wordt dan voorgelezen, zodat de collega's die de presentatie geven de antwoorden kunnen geven. Ik wil overgaan tot de presentatie en dan geef ik het woord aan de heer Weterings. Ik heb begrepen dat u heeft geoefend of dat u weet hoe u uw scherm moet delen voor de presentatie. Meneer Weterings, welkom. Ik zal mijn...

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Mijn scherm bij deze eventuele ja start presentatie heb ik gedaan. Als het goed is, is dat nu te zien en ben ik ook te horen. Mooi, nou dank u wel, voorzitter. Dank u wel, raadsleden en mede geïnteresseerden. Ik ben blij dat ik hier spreektijd krijg en ik moet er wel bij zeggen dat ik natuurlijk niet op de hoogte was op het moment van indienen van mijn brief van het plannen van het spoeddebat. Maar goed, geen mosterd na de maaltijd, zo heb ik het in ieder geval wel ingestoken, dus ik bedoel ook hiermee te zeggen dat ik het gesprek graag op gang wil brengen om ervoor te zorgen dat de ideeën die nu geopperd worden vanuit de inwoners, maar ook worden gedeeld in de pers en natuurlijk die ik zelf heb aangedragen hier even worden getild, zodat we kunnen kijken van ja, wat ligt er nou op tafel en wat kunnen we nou, nou ja, in dat spoeddebat misschien wel inbrengen om eens te kijken van nou, wat zijn nou de oplossingen, nou ja, die sneller dan 3 tot 5 jaar in de toekomst liggen kunnen worden gerealiseerd. Nou, ik heb kort presentatie gemaakt omdat beelden natuurlijk altijd spreken en vandaar even kort samenvatting van ja, wat is er nou zoal in de pers verschenen? En dan wil ik eigenlijk gelijk starten met de beelden waarop te zien is dat er bij de AH ik zo zeggen mindere weersomstandigheden dan de afgelopen 3 dagen. De problematiek verergert kort gezegd, waar hebben we het nu over? We hebben het over de situatie waarbij grote toestroom aan verkeersdrukte ontstaat door bezoekers die zich naar de Mall of the Netherlands begeven. Nou, wanneer is dat nou precies ontstaan? Natuurlijk bij de opening van de Mall of the Netherlands of de volledige opening zou moet ik het misschien beschrijven, waarbij eigenlijk in de weekenden de grote verkeerschaos ontstaat op diverse kruispunten in Leidschendam, Voorburg en ook al eerder bij de toe- en afritten van de snelwegen. En ik voorzie dat als daar niet snel wat aan gebeurt, dat die situatie zich verergert. En dat dat voor nog grotere problemen voor eenieder zal leiden. Nou ja, ik heb een korte brief geschreven waarin ik onder meer refereer aan wat er al in de afgelopen periode is geopperd aan ideeën. Maar ik heb eigenlijk mijn grootste, ik moet maar even spanning hieruit toch nader willen toelichten aan u en dat komt voort uit het feit dat de ideeën wel zijn gedeeld, maar dat de oplossing nog niet is geïmplementeerd en dat het vooral vanuit de gemeente zelf erg stil is geweest in de afgelopen, nou laat ik zo zeggen, 3 tot 5 weken en ja, dat ik toch wel graag de gemeentes willen verzoeken om die ideeën te concretiseren en eens te kijken van ja, wat is er nou daadwerkelijk mogelijk? Ik weet dat er is gesproken en dat er ook is gewerkt aan een aantal onderzoeken die hebben plaatsgevonden. De resultaten, die hoop ik ook dan snel ergens te kunnen terugvinden. Nou ja, zelf heb ik even die ideeën erbij gepakt die ik wel interessant vond om toe te lichten. Dat is onder meer een verkeerscirculatieplan en een OV-faciliteitenuitbreiding en transferium inzetten en het sluiten van wijken voor bezoekers van de mall te voorkomen dat bezoekers gaan parkeren in de naastgelegen wijken wanneer dit niet langer mogelijk is in de voorzieningen die de mall ervoor beschikbaar stelt. Ja, ik wil verder niet teveel uitwijden over of die problemen daadwerkelijk wel zijn, want dat lijkt me wel mosterd na de maaltijd. Er zijn meerdere bronnen die daar uitgebreid over schrijven ook heel veel verzoeken al ingediend bij de gemeente, dus dat probleem lijkt zich wel te hebben verhelderd. Ik wil ingaan op de oplossingen die ik graag willen toelichten hier en ik weet ook dat die oplossingen al eerder zijn besproken, maar om even voor iedereen helder te hebben die hiermee kijkt waar we over praten en verkeerscirculatieplan dat de mogelijkheid biedt om door middel van verkeersregelaars die al worden ingezet echt handvatten te bieden om daadwerkelijk toegevoegde waarde te kunnen leveren. Op dit moment zien we dat de verkeersregelaars worden ingezet om de doorstroom te bevorderen richting de parkeergarages en buiten parkeergarages ik zou dat echter anders willen inzetten door de circulatie van het verkeer op gang te brengen en een scheiding te maken tussen verkeer. Wat bezoekers uit de mall vertegenwoordigt en de bezoekers voor bijvoorbeeld inwoners? Als je dat kan scheiden of daar wat meer circulair mee kan omgaan, dan zou je kunnen denken aan een doorstroming als deze, waarbij er aanvoer en afvoer plaatsvindt van verkeer vanaf de snelwegen richting de N14. En andersom vanaf de N14 rondom de mall, want het is hier natuurlijk goed te zien dat het verkeer vanaf de N14 inrijdt via de Noordsingel. Nou, daar kan men als eerste gebruik maken van P1 is die vol ga je naar P2 ga je naar P3 naar P4, naar P5 is daar geen parkeerplek. Ja, dan zal men toch elders moeten uitwijken en dan kan het verkeer direct via de tunnel weer terug ja richting de A4. Wat je nu ziet is dat er eigenlijk 1 grote verkeerschaos is, omdat het verkeer niet gereguleerd wordt. Er is geen circulatie, zodat een bestuurder zelf kan bepalen of men inrijdt via de Noordsingel of dat men inrijdt via de Heuvel hè? En ik zou dat dan toch ook meer gereguleerd willen zien? Mocht het zo zijn dat er mogelijkheid bestaat om bypasses aan te brengen om het verkeer dus te scheiden, wat bestemd is voor de mall ten opzichte van het verkeer. Voor overige bestemmingen zijn dat natuurlijk fantastisch zijn, want dat kan die doorstroming alleen maar meer bevorderd worden. Dan hoeft men voor toegang tot de wijken niet te wachten op het verkeer, wat op een parkeerplek voor de mall. In de file staat. Dus dat is het eerste idee. Nee, ik ga gewoon even door voor in het kader van de efficiëntie. Mocht het zo zijn dat er vragen zijn, dan zal ik dat vanzelf in de chat waarschijnlijk die op het einde. Dan denk ik dan via de voorzitter wel behandelen. De OV-faciliteiten uitbreiden. Ja, het is mij opgevallen dat de afgelopen tijd het OV nog niet tot 100% benut is. Nou heeft dat natuurlijk ook te maken met corona situatie, maar ik zou toch willen zien dat er wordt wordt wordt nagedacht over het inzetten van de verschillende faciliteiten voor het OV kunt hier bedenken aan directe busverbindingen, kunt ook de busverbindingen tramverbindingen nou tram niet, maar de bus wel uitbreiden liggen richting randgemeentes niet alleen kijkend naar Den Haag Voorburg. En Leidschendam maar wat verder richting Leiden Voorschoten, misschien zelfs Amsterdam Rotterdam, waar ook goede OV-faciliteit voor beschikbaar zijn. De HTM zelf zou ik ook hierbij willen betrekken om te kijken van ja, hoe kan HTM hier nou in haar ervaring we bijvoorbeeld verkeersdrukte die bijvoorbeeld naar Scheveningen plaatsvindt, ook al in faciliteren, want. Een keer probleem is natuurlijk niet alleen rondom de mall van toepassing, maar zou je ook al kunnen afkijken van eerdere situaties. Nou, dat lijkt me Scheveningen helemaal geen gek idee, dus HTM zou denk ik een belangrijke rol kunnen spelen in de ontlasting van het verkeer per auto. En dan denk ik dan toch rondom projecten samen in samenspraak met projectontwikkelaars om een P+R te creëren en eventueel het OV lucratief te maken door bijvoorbeeld een toegangskaartje voor de OV te kunnen combineren met. Ja, ik noem het maar kortingsbon of met de mogelijkheid om. In de toekomst gratis te kunnen parkeren dat soort zaken. Daaropvolgend volgt het transferium. Daar is ook wel over gesproken. Het lijkt mij echt een fantastisch plan om het idee van de heer De Goede te gaan implementeren door met Unibail Rodamco om de tafel te gaan. Dus kijken van joh kunnen we dan in in lijn met het ontwerp van de Mall of the Netherlands iets moois creëren op het Forepark industrieterrein? Als je daar natuurlijk langs de snelweg al nou de de aandacht weg van de automobilist om ervoor te zorgen? Van joh, daar wil ik graag parkeren, want daar staat een gebouw. Wat helemaal in lijn ligt met de beleving die ik wil gaan meemaken in de mall, dan moet dat toegevoegde waarde opleveren voor de bezoeker. Ik denk dan zelf nou in in lijn met Paul de Goede aan futuristische glazen terminal die aan zijn snelheid wordt geplaatst en bezoekers kunnen daar dan overdekt gratis hun auto parkeren, waarna men met de shuttle tram. En natuurlijk heel geheel milieuvriendelijk, zo snel mogelijk naar de mall pendelt en als je dat efficiënt mogelijk inricht, kan het nog wel eens zo zijn dat er zoveel toegevoegde waarde is dat de bezoeker liever parkeert op de transferium dan in een parkeergarage, omdat men bijvoorbeeld sneller de toegang tot de snelwegen bereikt, omdat het. Betere beleving biedt ja en dus stel is. Wie zich doortrekt in Leiden met de mall. Wat is het voordeel zijn voor Unibail Rodamco is dat ze al eerder reclame kunnen maken voor wat?

S.R. Paltansing - PvdA

Ik onderbreek u even omdat er een vraag binnenkomt van mevrouw Velu en volgens mij is dat relevant voor het punt waar u nu bent in de presentatie. En daarnaast zou ik nog even een mededeling willen doen aan de kijkers thuis, want we krijgen natuurlijk ook vragen binnen van de kijkers thuis. Maar ik wil u eraan herinneren dat dit een inwoner is die een presentatie geeft en er worden vragen gesteld over zienswijzen met betrekking tot de N14. Meneer Weterings, ik ga ervan uit dat u daar niet van op de hoogte bent. Hoe dat meetelt in deze planvorming en de verkeerscirculatie, dus dat zijn vragen die door de ambtelijke organisatie zullen moeten worden behandeld. Ik zal nog even met de griffie overleggen hoe we deze vraag gaan beantwoorden, maar ik zou u willen verzoeken thuis om vragen te stellen die betrekking hebben op de huidige presentatie. Dan gaan we nu over naar de vraag van mevrouw Velu en die vraagt, hoe ziet u de bypasses en vooral waar? Ja

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Dank u wel, voorzitter. Ik zal de vraag van Willie zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Ik zie de bypasses ontstaan in het belang van ontlasting voor inwoners, zodat die gebruik kunnen maken van een bypass om bijvoorbeeld via omleidingsroutes sneller op hun bestemming te kunnen komen, die elders ligt dan de Mall of the Netherlands. Dan kunt u denken aan het gebruik van eventuele bruggen. Nu weet ik ook dat de bruggen in het centrum van Voorburg onder druk staan door toestromend verkeer, maar mocht hij alleen gebruikt worden voor inwoners, dan zou dat wel eens mee kunnen vallen. De overige bruggen langs de Vliet richting Voorburg zouden gebruikt kunnen worden, en er zouden ook nog bypasses gemaakt kunnen worden na de eerste tunnel of al vanaf de snelweg. Het is mogelijk om, nou ja, het plan dat in de toekomst ligt om een extra tunnel te maken of het ondertunnelen van bepaalde kruispunten langs de N14 daarvoor te gebruiken. Mochten er aanvullende ideeën zijn, dan lijkt het me goed dat die op tafel komen en worden gecommuniceerd aan de gemeente zelf. Ik ben niet verkeerskundig onderlegd om daar verder op in te gaan, wat de beste infrastructuur daarvoor is. Ik kan me ook voorstellen dat er een bypass komt, andersom dus, niet voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg die daar niets met de mall op dat moment te maken hebben. Dan zou ik zeggen, laat de bezoekers van de mall in de bypass belanden en laat die dan automatisch richting het transferium geleid worden. In dat geval kunt u denken aan het feit dat mochten de parkeergarages al eerder vol raken, dat er door middel van wegbewijzering en matrixborden al wordt aangegeven dat verkeer wordt omgeleid richting het transferium. Je ziet dat ook bij bijvoorbeeld demonstraties op het Malieveld gebeuren, dat er al vroegtijdig wordt gecommuniceerd waar er geparkeerd moet worden en hoe er verder wordt voorzien in verder vervoer. Ik kan me voorstellen dat daar ook weer een rol is weggelegd in de voorbereiding voordat de reiziger op pad gaat, dat je door middel van een app of een website kan zien hoe druk het op dit moment is en hoe je je reis op dat moment het beste kan plannen. Ik hoop dat ik daarmee de vraag zo goed mogelijk beantwoord heb, voorzitter, en dat ik door kan gaan met mevrouw.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Fijn. Bedankt voor het inbrengen. Dan als laatste sluit ik af met: ja, laten we het milieubewustzijn niet vergeten. Door de drukte van verkeer verslechtert ook de luchtkwaliteit. Ik heb daar ook al eens wat over gelezen, dat er zorgen zijn van inwoners dat de luchtkwaliteit achteruitgaat en dat er filevorming is. Nou, als we natuurlijk zoveel mogelijk autoverkeer op fossiele brandstoffen vervangen door elektrisch, zou dat alleen maar goed zijn. Dus mijn idee is dan ook om dat door middel van elektrische voertuigen te doen. Dan ga ik over naar het sluiten van wijken voor bezoekers van de Mall. Ja, dat klinkt behoorlijk rigoureus. Wat ik hiermee bedoel, is eigenlijk dat we ervoor zorgen dat de wijken niet overbelast raken door sluipverkeer en dat we voorkomen dat parkeren in de wijken plaatsvindt, zodat bezoekers het niet interessant vinden om in de wijk te parkeren ten opzichte van parkeergarages. Nou, in de toekomst zal het geen geheim zijn dat betaald parkeren van toepassing wordt. Ja, dan zal ook die druk op de wijken gaan toenemen. Er zal minder verkeer plaatsvinden door Voorburg. Wat ik heb opgemerkt, is dat ook verkeer plaatsvindt via Voorburg centrum richting de Mall, omdat men andere afslagen neemt dan afslag Leidschendam. Alleen toegang voor bewoners en bestemmingsverkeer gedurende piekmomenten is dus ook nog een oplossing om ervoor te zorgen dat we de wijk ontlasten. Bij die bypass die ik net besproken heb, wil ik even overslaan. Wat ik ook heb opgemerkt, is dat er behoorlijk wat hulpdiensten hun vestiging hebben aan de rand van de N14. We denken aan een politiebureau, een brandweerkazerne en ook een ambulance standplaats. Ik kan me ook voorstellen dat die het niet heel plezierig vinden dat ze bij uitrukken gelijk in een file belanden. Dus het is voor allemaal gebaat om die doorstroom zo goed mogelijk te faciliteren. Hoe zou je dat nou kunnen doen? Door verkeersregelaars in te zetten, daarbij bijvoorbeeld met bebording aan te geven dat het verboden in te rijden is, uitgezonderd bestemmingsverkeer op bepaalde tijdstippen. Om ook weer ervoor te zorgen dat het verkeerscirculatieplan hiermee wordt gestimuleerd. Nou, dan ons laatste punt: wat gebeurt er als we niets doen? Ik heb hier even met rood gemarkeerd alle wegen waarop het al is vastgelopen in de afgelopen periode. Dat is behoorlijk. Wat kan ik natuurlijk vragen gaan krijgen: ja, wanneer was dat dan precies en hoe lang was dat dan? Ja, nou goed, daar is dit plaatje niet voor bedoeld. Het is meer de bedoeling om aan te geven dat we echt spreken van een verkeersinfarct en dat het niet gaat om een tijdelijke file die zich vanzelf weer oplost, maar dat het echt gewoon op zaterdagen en zondagen, maar ook op feestdagen waarop winkels geopend zijn, bar en boos is en dat het dus niet alleen beperkt is tot centrale of gemeentelijke wegen, maar dat het ook op rijkswegen gewoon voor filevorming zorgt en al heeft gezorgd. Nou, ook het spoeddebat geeft wel aan dat mijn probleem daadwerkelijk serieus wordt genomen en dat ik niet de enige ben die hierover iets wil inbrengen. Nogmaals, het is geen beklag, maar het is wel iets waarvan ik zeg: ja, daar wil ik het gesprek over openen. Dus wat gebeurt er als we niets doen? Nou, dan zal het alleen maar erger worden. Verkeersoverlast zal toenemen, geluidsoverlast neemt toe, milieudruk neemt toe, ja, en dat zorgt gewoon voor een probleem dat we volgens mij al jaren eerder hadden moeten ondervangen dan nu het daadwerkelijk aan de orde is, omdat het in de praktijk ook zo uitwijst. Nou, dan zie ik graag inbreng, voorzitter. Ik zie ook dat meneer Van Popering vragen heeft gesteld, mag ik die tegelijk beantwoorden? Zeker.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

De vraag luidt, u bedoelt met bestemmingsverkeer bewoners, neem ik aan, nou ja, inderdaad bewoners, maar eventueel ook bezoek van bewoners, want ik kan me goed voorstellen dat als er in de weekenden bezoek wordt ontvangen die land in de mal dat niet geen pretje is, dat die vervolgens 1,5 uur in een file belandt voordat er een bezoek aan familie, vrienden en kennissen wordt gebracht. Dus ook dat is aan de orde. Ik moet wel zeggen, bestemmingsverkeer is natuurlijk een heel ruim begrip. Dus daar laat ik dan ook de verkeersexperts graag hun ideeën op los, maar in ieder geval bedankt voor het aanbrengen van de vraag. Ja nu graag de hulp van de voorzitter inroepen om eens te kijken. Van ja, dat zijn de vragen, wat zijn de ontwikkelingen? Hoe kunnen we hier het gesprek op gang brengen en wat halen we hier nou? Als we nu net met elkaar ophalen, wat komt daar dan nu uit? Oké.

S.R. Paltansing - PvdA

Ik heb eerst wat twee vragen van inwoners. De eerste vraag is van drie vragen. De eerste vraag is van de heer Delacroix. Ik moet heel even kijken hoe ik deze ga formuleren, omdat u natuurlijk niet van alle gemeentelijke zaken op de hoogte bent. En als betrokken inwoner gewoon uw visie op het probleem wilt weergeven. Maar er staat een hele duidelijke vraag in. Dus ik ga wel het hele riedeltje oplezen. De presentatie gaat alleen over de verkeersproblematiek met betrekking tot de mall. De problemen waren er al, de mall is er extra bij gekomen. Ben je van mening dat de huidige infrastructuur überhaupt afdoende is? Ook voor verkeer binnen de gemeente en inwoners die naar huis willen of iets dergelijks, temeer omdat er bijvoorbeeld in Leidschendam Zuid geen OV is en ook niet gaat komen. Daarbij zijn er meerdere nieuwbouwprojecten aan beide oevers van de Vliet, KP, Klein Plaspoelpolder, Overgoo, De Star, Vlietoevers, enzovoorts enzovoorts. En dan nog een opmerking. Daarnaast gaan je ideeën wel ver in het beperken van de bewegingsvrijheid in de gemeente. Verkeerscirculatie als in Den Haag heeft het karakter van de stad evident veranderd. Ik heb een vraag gehoord wat uw mening is over of de huidige infrastructuur überhaupt voldoende is. Ja, dank.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Dank u wel, voorzitter, voor de toelichting en bedankt voor het indienen van de vraag. Ik ben van mening dat de huidige infrastructuur niet voldoende is, maar ik zie ook in dat, wil men dat veranderen vanuit de gemeente en misschien zelfs vanuit de overheden breder, dat dat tijd kost. Waar ik nu naar op zoek ben, zijn ideeën waarmee we op zeer korte termijn al resultaat kunnen bereiken. En met zeer korte termijn bedoel ik misschien zelfs dit jaar al, misschien deze zomer al. Wil men wegen gaan aanpassen. Ik weet bijvoorbeeld dat er een idee ligt om een kruispunt te ondertunnelen. Dat idee is al meerdere keren geopperd, zelfs jaren geleden al. Ja, dan ben je nog 3 tot 5 jaar verder. Dus deze presentatie en mijn ideeën zijn dus ook echt toegespitst op snel resultaat. Ja.

S.R. Paltansing - PvdA

Dank u wel. Ik heb nog een aanvullende opmerking van de heer De La Croix. Die kwam ook op hetzelfde moment binnen, maar die had ik niet genoemd. In de laatste sheet is de damlaan en sluis niet rood gemaakt en de heer De La Croix gaf aan, ik heb niet gecontroleerd hoor, want ik vond het erg.

S.R. Paltansing - PvdA

Deze meneer geeft aan dat daar het probleem ook erg groot is.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Ik herken ook uw frustratie. Ik kan me voorstellen als je daar dichtbij woont of je wilt er elke keer langs dat dat een doorn in het oog is en zeker frustrerend. Excuses voor het niet volledig aanleveren van het kaartje.

S.R. Paltansing - PvdA

Dank u wel en ik heb toch nog een vraag van de meneer die eerder. Ik heb dan wel genoemd, je hoeft hem niet te beantwoorden, want ik denk dat deze door de ambtelijke organisatie zal worden behandeld. Dat het mooi zou zijn als nog eens herhaald wordt wat echt nieuw is ten opzichte van de presentaties die in het verleden zijn gehouden door Rijkswaterstaat en Unibail. De inwoner die deze vraag heeft gesteld. Ik heb net aangegeven dat de heer Weterings een betrokken inwoner is die graag zijn visie op het plan wilde geven en op oplossingen. Voor de raad en om deze reden kan de heer Weterings alleen zijn eigen visie geven en niet het verschil benoemen tussen wat Rijkswaterstaat en Unibail al in eerdere presentaties hebben aangegeven. Dus wij zullen deze vraag neerleggen bij de ambtelijke organisatie. Dank u wel, dan geef

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Ik wil nu mijn doel even aanvullen, ook voor de goede orde. Het zijn geen ideeën die allemaal nieuw zijn, het zijn ook niet ideeën die ik allemaal zelf bedacht heb. Het zijn ideeën die ik vergaard heb door het lezen van media en door het contact dat ik heb in de wijk, dus het kan zijn dat ideeën naar voren komen die niet van mij afkomstig zijn.

S.R. Paltansing - PvdA

Ja, nou helder en ik denk dat daarmee ook een deel van de vraag van deze inwoner is beantwoord. Dank voor uw toelichting. Hij was erg uitgebreid en ik vond hem goed.

S.R. Paltansing - PvdA

Er wordt nog een vraag schriftelijk beantwoord, krijg ik ingefluisterd, over de relatie met de zienswijze die op de N14-plannen, inclusief het verkeer rondom het winkelcentrum, bij Rijkswaterstaat zijn ingediend. Die zal nog door de ambtelijke organisatie worden beantwoord per mail en de Raad en Commissieleden zullen daarbij in cc worden opgenomen. Worden die ingediende zienswijze en Rijkswaterstaat-plannen aangepast door deze presentatie? En dat, die laatste vraag, ga ik vanuit dat dat niet het geval is, maar wellicht, want u gaf het zelf al aan, dat er dingen in staan die al worden meegenomen. Maar dat kan ik als voorzitter van deze beeldvorming niet beoordelen. Dus dat laat ik graag over aan de ambtelijke organisatie. Dan ga ik over naar de Raads- en commissieleden die zijn ingelogd. Omdat er nu op dit moment geen vragen meer binnenkomen vanuit de inwoners, zou ik graag willen vragen aan de Raads- en commissieleden om aan te geven in de chat of zij vragen hebben aan de Diabète Rings. Ik zie een vraag binnenkomen van de heer Rozenberg van Gemeentebelangen, meneer Rozenberg.

P.F. Rozenberg - GBLV

Voorzitter, dank u wel. Ook dank aan de heer Weterings voor zijn visie. Even kijken, ben ik in beeld en hoorbaar? Jazeker, een...

S.R. Paltansing - PvdA

Ehm, ik zou de heer Weterings willen vragen om te stoppen met het delen van zijn presentatie. Dan kunnen we beter het gesprek met elkaar voeren. Bij deze.

P.F. Rozenberg - GBLV

De vraag die ik heb aan de heer Weterings is: u gaf aan dat de verkeerscirculatie eigenlijk ja, rechtsom zou moeten. Nou is dat een prima idee, alleen bij het verlaten van de Noordsingel moet je dan toch weer de N14 kruisen. Hoe voorkomt u in uw plannen dat dat ja tot verstoppingen gaat leiden?

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Ja, nou, dat voorkom je niet, want ja, er is maar één uitweg en we kunnen niet. Ja, er is geen bypass nog. Je kunt het nog niet ondertunnelen. Ja, dat kan allemaal wel, maar dat kan niet op korte termijn, dus op die plek zie ik geen andere optie dan echt fysiek verkeersregelaars neerzetten die dus rekening gaan houden met visueel zicht op hoe lang de rij met auto's gaat zijn. Dan kan ik me voorstellen dat die rij soms tot aan het einde van de tunnel van de N14 gaat zijn. Dus richt bij de A4 in ieder geval het zicht op, laat ik zeggen, kruispunt. Onze ingang parkeergarage, wat is dat? P4 voor P6 in ieder geval toegang parkeergarage, Albert Heijn, Jumbo die kant, die kan in ieder geval beter gereguleerd gaan worden en ik vind dat die verkeersregelaars nu niet op de goede plek staan, want die staan namelijk op een punt waarbij men met een bord in de hand staat dat de parkeergarage gesloten is. En ik zou u graag willen verplaatsen naar het kruispunt N14. Oké.

S.R. Paltansing - PvdA

Wel meneer Weterings voor uw beantwoording, meneer Rozenberg voor de vraag. Ik wil het woord geven aan de heer Knoester van GroenLinks. Die heeft ook een vraag over de verkeerscirculatie, meneer Knoester. En dank voor...

H. Knoester - PvdA

Voor de heer Weterings voor zijn uitgebreide meedenken, dat waarderen wij altijd heel, heel erg. Maar ik begreep even niet wat de heer Weterings bedoelde met die verkeerscirculatie, omdat ik de indruk had, maar het kan aan mij liggen, dat de pijlen op de tekening in tegenspraak zijn met de tekst die erbij staat. Dus ik weet niet precies hoe de heer Weterings nou die circulatie ziet. Misschien kan hij dat nog even toelichten. Ja, de.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Bedankt, sorry als het niet duidelijk is, maar wat de bedoeling is, is dat er wat mij betreft linksom of rechtsom het verkeer maar één richting op kan. Dus dat betekent dat als je begint, zou ik maar zeggen, op de kruising bij P1, dan kun je alleen maar naar P2, P3, P4, P5 of exit terug richting de N14 en niet. Ik wil niet dat bezoekers dan normaal zelf de keuze gaan maken welke afslag we nemen naar de dichtstbijzijnde parkeergarage. Helpt dat bij het vormen van beeld? Helder ja, via de Noordsingel, dan kan je alleen maar in via de Noordsingel. Dank.

S.R. Paltansing - PvdA

U wel. Ik kijk even rond bij de raadsleden en de commissieleden of er nog meer vragen zijn. De heer Eleveld van de VVD, gaat uw gang.

B. Eleveld - VVD

Ja dank u wel, voorzitter, en bedankt voor het uitgebreide meedenken. Maar zoals door mijn voorgaande collega's wil ik ook al gezegd hebben. Nogmaals over die verkeerscirculatie, want wat ik erg interessant vind is inderdaad het scheiden van het verkeer dat bezoek gaat brengen aan de molen en het verkeer dat ergens anders in de gemeente moet zijn. En nou, je kan het vergelijken met de Efteling, denk ik dat u daar ook aan denkt. Bij de Efteling krijg je gewoon een dwingende route tot aan een parkeerplaats. Daar ga je parkeren en dan stap je uit, hoef je niet over na te denken. Je wordt gewoon begeleid totdat je bent geparkeerd en dan ben je waar je moet zijn. Alleen dan zit ik een beetje met die tunnel, want hoe gaan we nou? Misschien omdat u daar ideeën over heeft, ik weet het gewoon niet zo goed. Hoe kunnen we nou vanuit die tunnel dat bestemmingsverkeer voor de molen scheiden van ander verkeer dat naar Scheveningen gaat of naar Den Haag, wat de afslagen leidt ze dan voor moeten hebben de rest van de gemeente in, want ook daar hebben we maar twee banen. Heeft u daar over nagedacht? Jazeker, ja.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Ja, dat kan dus niet in die tunnel plaatsvinden, maar dat moet al eerder, dus A4/A12. Daar kan al een scheiding plaatsvinden, hè. Je kunt natuurlijk afrit Voorburg gebruiken, afrit Den Haag Centrum gebruiken, maar ook al eerder zou je kunnen kijken. De verkeerder bestemd is voor Leidschendam, om dat toch via Voorschoten Leiden al te laten omrijden. Dus de N206 afslag al te pakken.

S.R. Paltansing - PvdA

Dank u wel meneer Weterings. Meneer Eleveld, heeft u zo voldoende?

B. Eleveld - VVD

Ik vind het wel een interessante gedachte inderdaad om het doorgaande verkeer dan door de tunnel en het lokale verkeer afslag Leidschendam en dan via de sluis of eventuele extra oeververbinding misschien dan de gemeente in te leiden, begrijp ik ook goed. Ja, dat.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Is een van de mogelijkheden waarvan ik denk dat ze sneller gerealiseerd kunnen worden dan een jaar of 3 tot 5. Klopt, ondertunnelen, bedrijfsleven gaat naar mijn mening langer duren. Ik heb niet heel veel ervaring daarin, maar ik kan wel de projecten om me heen bekijken dat dat toch wat meer tijd in beslag neemt. Dank.

S.R. Paltansing - PvdA

U wel, meneer Eleveld. Meneer Rosenberg, heeft u een vraag aan de heer Eleveld of een vraag aan de heer Weterings?

P.F. Rozenberg - GBLV

Voorzitter uiteraard aan de heer Weterings. En het kostte slechts 35 minuten voordat de VVD de extra brug noemde. Dat is wel een record, denk ik overigens. Die brug aanleggen kost ook nog 5 jaar, dus dat is een vergelijkbare optie. U heeft me op een idee gebracht, meneer Weterings, stel nu eens voor dat we de Noordsingel rechtsaf vanaf de A4 alleen maar gebruiken voor het bestemmingsverkeer van bewoners en bezoekers en dat je dus niet op de Noordsingel linksaf de parkeergarage in kan of de parkeerruimte in kan. Dan heb je volgens mij uw verkeerscirculatieplan gerealiseerd, hè? Je kunt alleen maar rechtsaf om op P1 tot en met P5, P6 te komen. En als je op de Noordsingel zit, kan je alleen maar rechtdoor en niet richting de Mol. Hoe kijkt u daar tegenaan? Nou.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Waar komt u dan uit als u rechtdoor rijdt? Dan ben je er.

P.F. Rozenberg - GBLV

Bezoeker en dan kom je dus in een woonwijk uit of je komt waar je wezen moet, maar je kunt nooit los. Als bezoeker van de Mol rechtsaf de Noordsingel op om de Mol te bezoeken, want dan moet je echt heel ver omrijden. Ja ja.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Ja, twee opmerkingen. In eerste instantie vind ik het heel goed dat we nu al hier zijn, hè? Dat we zo concreet al kunnen praten over oplossingen. Daar ben ik heel dankbaar voor. Mijn zorg is wel: ja, wat gebeurt er dan op het moment dat men toch rechtdoor schiet en dan toch dat terwijl men dat niet als bestemming zo voor ogen had? Gaan we dan keren in wijken? Krijgen we dan daar opstoppingen? Is dat de verplaatsing van het probleem? En ten tweede is dan de vraag: ja, hoe gaan we dit goed reguleren? En ik zie ook dat de heer Eleveld daar een opmerking over maakt. Hij zegt: ja, hoe voorkomen we dan draaien op kruispunten en moeilijke manoeuvres? Ja, dat zal toch, denk ik, vanuit verkeersregelmaat gefaciliteerd moeten worden of geautomatiseerd door middel van stoplichten of matrixborden of afsluitingen. Met het idee van u, meneer Rozenberg, klinkt het wel als in ieder geval het proberen waard.

S.R. Paltansing - PvdA

Dank u wel meneer Weterings en meneer Roosenburg. Hiermee is ook volgens mij de vraag van de heer Eleveld beantwoord. Ik check het nog even met hem. Ja, zegt hij, dan ga ik naar de heer Brands van Gemeentebelangen. Ja

A.G.M. Brans - GBLV

Dank u wel, voorzitter. Dank u wel, meneer Weterings, voor uw duidelijke uiteenzetting. Ik heb een vraag. U zei daarnet dat je eventueel verkeer al eerder af kan laten slaan, bijvoorbeeld de afslag Voorburg noemde u. U noemde de afslag Leidschendam en u noemde zelfs de afslag Voorschoten. Als ik even bij de afslag Voorschoten mag blijven. Ik bedoel, is het dan niet zo dat dat verkeer wat uiteindelijk toch naar de Mall wil over diverse straatwegen allemaal moet in Leidschendam?

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Nou, dan zou ik adviseren om dat te gebruiken voor bestemmingsverkeer en niet voor bezoekers aan de mall. Ik moet wel zeggen dat de afslag Leiden dan wel erg ver weg is en voor langere reistijd zal zorgen. Kan me wel voorstellen dat dan bijvoorbeeld een scheiding wordt gemaakt tussen afslag voor burgers en of via de A12 dan hè. En of de afslag leidt ze dan via de N14-tunnels of dat er gebruik wordt gemaakt van de ja ik noem het maar even ik kijk, ik heb even niet de benaming van de juiste straat bij de hand, maar de bypass die er nu al loopt. De weg langs de Vliet is dat dat daar die bypass wordt gebruikt, dus als je de afslag A4 neemt, dan komen we gelijk voor de tunnel nog op een kruispunt uit, waarbij de mogelijkheid is om vanaf de A4 rechtsaf te slaan. Of rechtdoor is dat tegenwoordig ja rechtdoor.

I. Inspreker - 1 - Inspreker

Je rijdt rechts richting, wijst dan op centrum of links af de weg langs de Vliet op. Die zou ik nog wel kunnen gebruiken voor bestemmingsverkeer. Alleen dan moet je natuurlijk wel kijken. Van ja, dat is natuurlijk al eerder besproken, is dan de brugvoorziening voldoende voor dat bestemmingsverkeer? Ja, dat kan ik nu ook niet beoordelen. Kan ook niet beoordelen hoeveel verkeer er nu over de bruggen gaat, wat bedoeld is voor de mol ten opzichte van bestemmingsverkeer.

S.R. Paltansing - PvdA

Dank u wel meneer Brands. Voldoende voor u?

A.G.M. Brans - GBLV

Ja, dank u wel, voorzitter. Prima. Dan kijk...

S.R. Paltansing - PvdA

Kijk ik weer de Commissie en de Raad rond. Ja, wij kijken ook even of er vragen van inwoners binnenkomen. Dat is niet het geval, ik zie geen vragen meer binnenkomen vanuit de Raad en Commissieleden. Meneer Weterings, dank u wel voor uw inkijk in uw ideeën. Het waren er veel, u heeft er onderzoek naar gedaan en vanuit de Commissie en de raadsleden is er al waardering uitgesproken voor het meedenken. Die waardering wil ik ook graag uitspreken. Even kijken, toevalligerwijs en dat was nog niet bekend toen de heer Weterings zijn ideeën met ons wilde delen, is er aanstaande donderdag een spoeddebat hierover, onder andere hierover. Dan bespreekt de Raad de problematiek rondom de Mall of the Netherlands. En de informatie die vandaag is gegeven, die zouden we heel goed kunnen betrekken bij het debat dat dan zal plaatsvinden. Ik wens iedereen te bedanken op deze mooie zomerdag voor hun digitale aanwezigheid. En in het bijzonder de heer Weterings, ontzettend veel dank voor uw toelichting en presentatie en het beantwoorden van de vragen. En wellicht tot donderdag en de raadsleden tot donderdag. Fijne avond allemaal.