Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 21-05-2019, Raadsforum
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

3.b Raadsbrief: Lokale Educatieve Agenda Leidschendam-Voorburg 2019-2022


K. Tigelaar - Burgemeester

Lokale educatieve agenda Leidschendam-Voorburg, die is aan de orde. En ik geef als eerste het woord aan mevrouw Van den Heuvel namens de fractie van de VVD.

Onbekende spreker

Ja, dank u wel, goedenavond. Zoals velen van u van mij gewend zijn, zal ik maar meteen even met de deur in huis vallen. De lokale educatieve agenda, de LEA, zoals ik hem in het vervolg zal gaan noemen, is goed. Als VVD Leidschendam-Voorburg vinden we het belangrijk dat beleid niet vanaf de tekentafel op het gemeentehuis wordt gemaakt, maar met de partners en we hopen later in het jaarplan ook met de ouders op een organische manier. We kunnen leren van wat wel en niet werkt. We kunnen het eventueel bijschaven en indien nodig is er ook mogelijkheid om op ontwikkelingen te kunnen inspringen. Met deze LEA kan dat allemaal en dan zie ik u denken, maar waarom heb je hem dan geagendeerd? En dat is omdat ik toch nog graag vanavond met de wethouder wil praten en een drietal accenten aan wil leggen. Maar voordat ik toekom aan die drie accenten, heb ik toch nog wel even een opmerking over het proces. Wanneer het in gemeenteland vaak gaat over onderwijs, wordt er altijd gereageerd met: daar gaat de gemeente en dus ook wij als gemeenteraad niet over en dus kregen we als gemeenteraad de LEA ook ter kennisname. Het is echter door de wetgever die in de Jeugdwet artikel 2.1 en 2.2 duidelijk stelt dat de gemeente de partij is die in zowel de preventiekant als in de jeugdhulp de leidende partij is. Het heeft tot taak het versterken van, ik citeer, het opvoedkundige klimaat in gezinnen, wijken, buurten, kinderopvang en scholen. De wetgever heeft hiermee dus een expliciete leidende rol aan de gemeente gegeven om te zorgen dat het voor het kind zowel thuis, in de wijk als op school goed geregeld is. Als ik dan de LEA lees, dan zie ik dat de rol van de gemeente misschien wel te veel faciliterend is. Althans, zo interpreteer ik hem nu nog. Er wordt een voorzitter geleverd. Er wordt een ambtelijk secretaris voor de stuurgroep geleverd en we kunnen altijd een zaaltje leveren. Ik lees niks over de vakspecialisten vanuit het gemeentelijk apparaat wanneer die aanschuiven, of hoe de gemeente als volwaardige gesprekspartner aan tafel zit. En ik mag hopen dat dat toch niet de manier wordt waarop we de komende jaren de gesprekken gaan voeren. Kan de wethouder vanavond iets meer toelichten over hoe zij deze leidende rol, zoals gegeven door de wetgever met de Jeugdwet, in wil vullen? En dan mijn drie vragen, mijn drie accenten. De VVD Leidschendam-Voorburg ziet veel aandacht voor de verbinding, passend onderwijs en jeugdhulp en we hopen dan ook in de jaarplannen later terug te lezen hoe deze beter uitgewerkt wordt. Dan heb ik het over de samenwerking op locatie, maar ook over de samenwerking en over de toeleiding door de consulenten in de wijk. En we hopen natuurlijk ook dat we ook nog kunnen lezen dat het aantal thuiszitters verminderd wordt. Maar we zijn ook van mening dat naast de verbinding passend onderwijs jeugdhulp goede inzet op vroegsignalering en de juiste preventieve activiteiten op en rond school kunnen voorkomen dat kinderen überhaupt deze zwaardere hulp nodig hebben. Dit vraagt echter om een goede analyse waar naast de gebruikelijke collectieve basispreventie op in moet worden gezet. En de vraag welke LEA-partner daar dan vervolgens het beste bij aansluit, kan de wethouder toezeggen een dergelijke analyse te maken voor het eerstkomende jaarplan en kan zij daarbij onderscheid maken in aanpak per buurt cq school? En dan met betrekking tot de ontwikkeling van onze kinderen. Het meest recente rapport 'De Staat van het Onderwijs' adviseert meer inzet op burgerschap en persoonsvorming. Op school wordt immers het fundament voor de samenleving van morgen gelegd en leren onze kinderen hoe we ons tot elkaar verhouden. Onze samenleving wordt echter ook steeds ingewikkelder en lessen over andere culturen, basiswaarden en normen, maar ook hoe onze democratie werkt en vaardigheden hoe daarmee om te gaan zijn nodig op alle onderwijsniveaus en gemeentebreed. Ik herinner mij ooit eens een groot CDA'er die hiervoor al aandacht vroeg en ik wil de wethouder vragen in zijn voetsporen te treden en in de gesprekken met de LEA-partners het burgerschap mee te nemen. Kan zij dit toezeggen? En dan als laatste, de derde: gelukkig gaat het met een heleboel kinderen ook gewoon goed. Sterker nog, zij missen ook vaak een tandje extra, wat meer uitdaging. Graag pleiten wij dan ook niet zozeer voor kansgelijkheid, maar meer kansgelijkwaardigheid. We zien binnen de LEA dan ook graag meer aandacht voor talentontwikkeling, mogelijke plusklassen en hoogbegaafdheid. Interruptie van

W.F. Steutel - GBLV

Ik ben wat verrast door deze uitspraken van de VVD-fractie, want volgens mij is de LIA ondertekend door het college. En u zit nou wel dingen te vertellen die er nog in moeten, dus bent u niet wat te laat, mosterd na de maaltijd, en zo niet? Wat zijn dan de financiële consequenties van de dingen die u vraagt?

Onbekende spreker

Volgens mij hebben we nu een structuurplan gehad en krijgen we na de zomer de jaarplannen en de eerste is dan het jaarplan 2019-2020. Dat is, als ik het goed begrepen heb, een uitwerking van de ambities. En ik denk, als ik nu de accenten die ik hier neerleg, vraag ik de wethouder deze mee te nemen richting de jaarplannen.

W.F. Steutel - GBLV

Heer Rozenberg, ik heb toch het idee dat er dingen worden geroepen die eigenlijk in een la terecht hadden moeten komen. En nu geeft ze eigenlijk al een soort van boodschappenbriefje mee. Maar dat zijn eigenlijk zaken die we vooraf in die la hadden moeten regelen. Zeker het laatste punt dat u net noemde. Joop van

Onbekende spreker

Voorzitter, ik hoorde geen vraag, dus ik ga door.

W.F. Steutel - GBLV

Voorzitter, dan de heer Rozenberg. Was het handiger geweest volgens u dat het college voorafgaand aan het vaststellen van de LEA aan de Raad had gevraagd wat de kaders hadden moeten zijn? Want dan had u namelijk wel op het juiste moment uw betoog kunnen houden. U komt nu als mosterd na de maaltijd.

Onbekende spreker

Nou vind ik erg dat, dank u wel, voorzitter. Dat vind ik erg jammer dat u dat zegt, want volgens mij hebben we ook als Raad de opdracht meegegeven dat er vooral met de partners en de professionals uit het veld gekeken moest worden waar de vraagstukken en de knelpunten liggen. Dat is gebeurd en daar is nu een eerste plan. Dat wordt nader uitgewerkt in de jaarplannen en inderdaad, daar hopen we nog wat accenten mee te kunnen geven. Ik was bijna klaar, maar ik nog even een stukje in de herhaling. Wij zien dus ook graag meer aandacht voor talentontwikkeling, plusklassen en hoogbegaafdheid. Ook deze kinderen hebben onze aandacht en beleid nodig en ik hoor graag van de wethouder hoe zij hier tegenaan kijkt. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Wel, dan ga ik naar de fractie van D66, de heer Maslouhi. Voorzitter, dank.

Onbekende spreker

Dank u wel. De lokale educatieve agenda 2019-2022. Voorzitter, als ik kijk naar de systemen als die groen worden, kan ik zeker niet negatief zijn. Ook de hoofddoelstelling om alle kinderen en jongeren in onze gemeente zich optimaal te laten ontwikkelen, omarmt D66. Maar voorzitter, na het lezen van het gehele document restte mij toch de vraag, waar staan we nu precies? Daarbij is het de fractie van D66 onduidelijk hoe deze LEA zich verhoudt tot de vorige, die overigens een stuk concreter was. Natuurlijk kunnen we lezen dat er per kalenderjaar gewerkt zal worden met jaarplannen. Maar voorzitter, gezien het feit dat we inmiddels wel bijna in juni zitten en het jaarplan voor 2019 nog steeds niet is gepresenteerd, toch alvast een aantal vragen aan de wethouder. Kan de wethouder aangeven of er een evaluatie is van de vorige LEA en zo ja, waarom is hier geen terugblik met resultaten uit de vorige opgenomen als vertrekpunt voor ons nieuw onderwijsbeleid? En twee, wanneer zijn het jaarplan voor 2019 gecombineerd met die van 2020 gereed en welke punten uit de educatieve agenda verwacht u in 2019 nog te kunnen oppakken? Aanvullend hierop zou ik graag nog op enkele onderwerpen in willen gaan, voorzitter, om te beginnen met het thema preventie en voorkomen van uitval. Goed om te lezen is dat het onderwijs integraal met kinderopvang, jeugdhulp en maatschappelijk werk verder gaat inzetten op vroegsignalering. D66 is ook blij met het streven om zoveel mogelijk jongeren aan een studie of zelfs met een startkwalificatie te helpen. In de vorige LEA was dat ook een van de doelen waarbij ook de link werd gelegd met het actieplan werkgelegenheid dat onlangs afliep. Een van de doelen was minimaal 50% van de jongeren met een uitkering te begeleiden naar studie of werk. D66 is benieuwd in hoeverre de maatregelen uit de vorige LEA hebben gewerkt om jongeren aan een studie of zelfs een startkwalificatie te helpen en welke ideeën de wethouder daar voor de komende periode voor in haar achterhoofd heeft. Verder, voorzitter, betreft het thema aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt nog het volgende: in het kader van leerlingen kennis te laten maken met verschillende werkgevers en beroepen is bij de vorige LEA aandacht gegeven aan het creëren van stageplekken, het faciliteren van meeloopdagen en gastlessen van bedrijven. In de nieuwe LEA lezen we daar helaas niks van terug. Kan de wethouder vertellen of deze initiatieven worden voortgezet? En afrondend, voorzitter, nog een onderwerp dat van belang is voor de uitvoering van de LEA, maar waarvan de rol van de gemeente toch ook wel lastig is, namelijk het lerarentekort. Onderzoeken in opdracht van het Rijk geven aan dat tekorten in zowel kinderopvang als in het primair en voortgezet onderwijs de komende jaren steeds verder gaan toenemen, zeker in de Haagse regio, waar wij onderdeel van zijn. Dit beeld wordt ook bekrachtigd door een aantal onderwijspartners uit onze gemeente. Zij geven aan dat het sinds een aantal jaar voor hen steeds moeilijker wordt alle functies vervuld te krijgen en om ons heen zien we gemeenten die hun onderwijsbeleid daar ook al rekening mee houden. Daarom een aantal vragen aan de wethouder: hebben we als gemeente een concreet beeld van het lerarentekort in onze gemeente en welke verwachting heerst er voor de komende jaren in onze gemeente met betrekking tot dit vraagstuk? Dank u wel.

K. Tigelaar - Burgemeester

U wel, dan ga ik naar de fractie van Gemeentebelangen. Ik geef mevrouw Duivesteijn het woord. Voorzitter, dank u. Ik kan mijn bijdrage kort houden. Het is onze fractie opgevallen dat er een hele paragraaf wordt gewijd aan afspraken over financiën. Maar wij missen het financiële kader.

Onbekende spreker

En wij vragen ons af wanneer we dat kunnen ontvangen, voorzitter. Dank.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel, dan ga ik naar de Partij van de Arbeid, de heer Streefkerk aan u het woord. Ed, hoort u mij?

D.A. Blokland - PvdA

Voorzitter, dank u wel. Er is zojuist al het een en ander over burgerschap gezegd. Nou vind ik dat een overheid altijd moet uitkijken om over de band van burgerschap al te veel inmenging in het onderwijs te hebben. Maar dit is wel de laatste raadsvergadering voor de Europese verkiezingen van komende donderdag. Dus, voorzitter, als u mij toestaat, begin ik met een oproep die niets met het onderwerp te maken heeft en dat is om te gaan stemmen komende donderdag. We kunnen in onze raadsvergadering rekenen op fluctuerende kijkersaantallen. Misschien dat het bij dit onderwerp wat tegenvalt. Maar desondanks wilde ik de gelegenheid aangrijpen.

K. Tigelaar - Burgemeester

Voorzitter, de heer Van Dolen. Ik ben even in verwarring. Moet ik nou op Timmermans stemmen of op Brussel? Stemt u?

D.A. Blokland - PvdA

Vooral als de heer Veermans. Dank u wel, voorzitter. Deze gemeente geeft het goede voorbeeld, onder meer dankzij onze collega's van D66 door de vlag uit te hangen deze week. Voorzitter. Ja, die verkiezingen zijn een mooie exponent van hoe we de samenleving samen maken en dat is wel een topic, want dat is bij uitstek waar onderwijs over gaat. Onderwijs zien wij als de motor van de vooruitgang en daarom is het ook belangrijk om als gemeente kleur te bekennen. We hoeven ons als gemeente niet al te terughoudend op te stellen. Ik gaf net al aan op de onderwijsinhoud. Ja, misschien wel, maar op het faciliteren van onderwijs absoluut niet. Daar moeten we ons uitspreken en daar moeten we kleur bekennen. Dat gebeurt in deze, maar dat gebeurt nog wel vooral op een abstract niveau, dus daar heb ik zo dadelijk een aantal vragen over en dat kleur bekennen. Dat kost ontegenzeggelijk ook geld. Daar gaan we het over een aantal weken ook over hebben. Daar is het een lastige tijd voor. Laten we daar eerlijk over zijn, maar dat kleur bekennen vraagt ook om bestuurlijk commitment, om enthousiasme en om voorspelbaarheid en dat zijn dingen die kosten geen geld. En daar kunnen we dus als overheid ook in deze tijden alles aan doen. En om die reden wil ik met een dankwoord beginnen aan deze wethouder en ook aan de ambtenaren die betrokken zijn, want ik heb een aantal van de bestuurders gesproken die deze LEA hebben ondertekend en die zijn zonder uitzondering enthousiast over de manier waarop dit document tot stand is gekomen en de manier waarop onze gemeente daarmee omgaat en daar enthousiasme voor toont. Dus dank daarvoor. Dan een aantal vragen en opmerkingen over de inhoud. Het is een open document, dat is ook al door een aantal andere sprekers eerder genoemd. Er worden wel ambities genoemd, maar die ambities laten wel duidelijk ruimte voor verschillende perspectieven. Dat is op zich ook prima, hè. Organisaties weten heel goed zelf wat ze kunnen, wat ze niet kunnen, hebben ook een visie op onderwijs, op ontwikkeling van kinderen. Die ruimte moeten we ook vooral laten, maar omdat het een open document is, vraagt het ook wel of in ieder geval geeft het de ruimte voor ons als gemeente om die kleur te bekennen. Er is ook veel afhankelijk daardoor van het proces in de komende jaren. Er wordt veel verwezen naar werkgroepen, naar stuurgroepen, naar jaarplannen. Daar is vertrouwen in. Als ik even ook uitga van het rondje dat ik heb gemaakt, maar omdat er dus zo vanuit het proces wordt verwezen, heb ik een aantal vragen over de inzet van de wethouder en die illustreer ik aan een aantal onderwerpen die in de LEA zijn opgenomen. De eerste vraag is, waar willen we naartoe? En ik denk dat dat het makkelijkste te illustreren is aan de hand van het onderwerp passend onderwijs en jeugdhulp, de aansluiting daarop. Vandaag ook beantwoording van een aantal vragen van de collega's van de VVD, zijn daar cijfers bij te noemen, heeft de wethouder in beeld waar ze naartoe wil qua percentages doorverwijzingen thuiszitters. We weten, net als alle andere gemeenten, hoeveel moeite we hebben om de jeugdhulp, althans om de kosten daarvan in zicht en in bedwang te krijgen. En daarom zou ik ook nu de LEA aan de orde is en naar een raakvlak is, graag een uitspraak over willen hebben van de wethouder, waar willen we naartoe? Tweede is, hoe willen we daar komen? En het beste voorbeeld daarvan zijn de IKC's en de doorlopende leerlijnen die in de LEA worden genoemd. Ander voorbeeld die niet in de LEA worden genoemd zijn de tienerscholen, hè? Telkens dus de aansluiting van het ene hokje op het andere hokje. Kinderopvang, basisonderwijs, basisonderwijs, voortgezet onderwijs, hoe willen we daar komen? Het is in principe aan de organisaties zelf om dat goed te organiseren en daar een inhoudelijke visie aan ten grondslag te leggen. Maar we kunnen opnieuw als gemeente wel faciliteren en dan kom ik al heel snel in de vraag van de huisvesting. Dus daarom vragen aan de wethouder, hoe kunnen we daar als gemeente nog meer in faciliteren dan wat we doen? Zijn de huisvestingsplannen daarop berekend op wat we als ambitie neerzetten? Zijn de panden die we hebben, zijn die daarvoor geschikt? Zijn de panden die we bouwen, zijn die daarvoor geschikt? En hoe kunnen we als gemeente bijdragen aan nog meer voorspelbaarheid? Ook als het gaat over de financiering van die panden? Ik kan me voorstellen dat een deel van die vragen ook bij de kadernota aan de orde komen, maar ik stel ze niet meer vast. En tot slot, voorzitter, vraag over de regierol die we als gemeente kunnen pakken als het gaat over gelijke kansen. Ik lees althans, ik denk te lezen dat er wat versnippering aan het ontstaan is op het gebied van VVE. Klopt dat? En kunnen we daar als gemeente iets mee en hoe trekken we ook samen op met andere gemeenten, hè? Wat ik terughoor is dat wij als gemeente een hele goede indruk maken, juist omdat we zo dichtbij zijn, zo benaderbaar zijn. Dat is een groot verschil ten opzichte van Den Haag, waar veel van de opvang- en onderwijsorganisaties in onze gemeente ook actief zijn. Hoe kunnen wij daar een spilfunctie vervullen en deze organisaties ook daarin faciliteren? Dank u wel, voorzitter.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dank u wel, dan ga ik tot slot in deze eerste termijn naar de fractie van GroenLinks en ik geef mevrouw Reinders het woord. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Lea, ik zeg met nadruk onze Lea, want onderwijs moet inderdaad onze gezamenlijke ambitie zijn. In onze Lea wordt speciale aandacht gevraagd voor aansluiting op de arbeidsmarkt. Dat is best lastig, want over de inhoud van het onderwijs gaan wij niet. En ook over stageplaatsen die buiten onze eigen organisatie liggen, hebben wij verder geen vat. Gelukkig hebben we in het platform economie, onderwijs en arbeidsmarkt een actieve partner. In de komende jaren zal de Molf the Netherlands in onze gemeente de grootste werkgever worden en veel van onze jonge inwoners zullen daar hun eerste stappen op het carrièrepad zetten. Daarom vraag ik me af, hoe kunnen we sturen? Zeg maar op de aansluiting op de arbeidsmarkt als in de stuurgroep 12 plus geen vertegenwoordiger zit van de Molf of van het platform. Ik vraag me af hoe het gaat met het bedrijfsleven en hoe de wethouder ziet dat we dit gaan aansturen. Dank u wel. Dank u wel. Dan ga ik voor een reactie op deze eerste termijn naar het college. Wethouder onderwijs, wethouder bouw. Mag ik u uitnodigen? Voorzitter.

P.F. Rozenberg - GBLV

Iedereen heel erg dank voor de positieve opmerkingen die zijn gemaakt. We hebben de afgelopen periode met heel veel energie samen met partners om de tafel gezeten en gekeken naar welke ambities wij voor de komende jaren hebben. Het is goed om te zien dat er zoveel ambities zijn en dat we ook samen met de partners aan al die ambities kunnen werken. Betekent dat dat we met de LEA er nu zijn? Nee, de LEA is een startpunt en vanuit de LEA gaan we de komende jaren aan de slag met alle thema's die we benoemd hebben. We hebben gezegd, de LEA is niet in beton gegoten, betekent ook gewoon de komende jaren dat daar waar u als raadslid zegt van nou, we missen nog dingen, we willen nog betrokken worden, dat ik dat ook gewoon graag van u hoor, want ook u heeft uw tentakels in de maatschappij en iedereen die hoort weer wat anders en we kunnen elkaar daarbij versterken. Uiteindelijk gaat het om de kinderen in onze gemeente en wij willen met elkaar dat die hun talenten zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen en dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt. Dat is het uitgangspunt en daar wil ik in ieder geval als wethouder mij de komende jaren voor inzetten. Dat betekent dat ik als wethouder natuurlijk het proces wil faciliteren, maar dat betekent ook dat wij de ambities in deze gemeente ook gewoon naar voren kunnen brengen en dat wij, dat ik als wethouder kan zeggen, nou, wij vinden deze punten belangrijk en kunnen wij met het onderwijs samen kijken hoe we die kunnen realiseren. Dus het is niet alleen faciliteren. Het is ook op de inhoud een bijdrage leveren en in ieder geval alles met het oog op het kind. U heeft nog een aantal punten meegegeven. Daar wil ik graag nog op ingaan. De VVD zegt van nou, u zegt wel wat makkelijk van de gaten. De gemeente gaat niet over een aantal dingen op het gebied van onderwijs, want u heeft ook een rol in preventie en het versterken van het opvoedkundige klimaat en zorg voor de kinderen in de wijk. Dat is ook zeker zo en ik denk dat bij een aantal thema's dat element van de zorg voor dat kind, dat het ook zeker naar voren komt. U vraagt, u zegt van nou, hoe? Op wat voor manier gaat u nou als wethouder zorgen dat vakspecialisten aan tafel komen? Die vakspecialisten gaan we in ieder geval bij betrekken. U hebt het afgelopen jaar al gezien dat wij regelmatig met een heleboel partners af en toe krijgt u daar ook een uitnodiging, zoals vorige week heb ik u gezien op de bijeenkomst over de jaarplannen. We hebben vakspecialisten aan tafel. We willen zo breed mogelijk kijken hoe we deskundige mensen kunnen inzetten voor deze LEA. Voor de jaarplannen daarvan zegt u van nou, het zou goed zijn als u gewoon een betere analyse maakt op wijkniveau van de problematiek die er speelt. Nou, dat zijn wij in ieder geval van plan. Toevallig hebben wij met de schoolbesturen en met Kwadraad afgesproken dat per school in kaart gebracht zal worden wat de belangrijkste thema's zijn waarmee aan de slag gegaan moet worden en daarvan kan ik natuurlijk een samenvatting maken. Dat moet ook zodat we kunnen kijken hoe we aan die preventieve kant maatwerk kunnen leveren, want op de ene school speelt misschien de problematiek van echtscheiding een hele belangrijke rol en zie je dat daar veel kinderen onder gebukt gaan en dan op een andere school hebben kinderen te maken met de schuldhulpverlening problematiek van hun ouders en alles wat daarmee te maken heeft. Nou, dat het een kan natuurlijk ook nog op andere leiden, maar dat zorgt wel dat je gewoon maatwerk moet leveren en dat gaan wij ook zeker doen. Burgerschap is een thema wat terugkomt in de lokale educatieve agenda dat moet nog nader uitgewerkt worden. Daar gaan we nog over met elkaar in gesprek. Ik weet niet of dat meteen dit jaar is, maar dat gaan we met partners bekijken. Dan zegt u van ik mis de ambities op het gebied van talentontwikkeling voor hoogbegaafden en voor nou in ieder geval voor hoogbegaafd onderwijs. Dat zit niet in de LEA, want het hele beleid voor het hoogbegaafd onderwijs wordt vanuit het speciaal onderwijs aangevlogen. Het samenwerkingsverband heeft gelden voor hoogbegaafdheid, onderzoek en die verdeelt die gelden en die maakt ook plannen. Wij zitten samen met Rijswijk en Den Haag in een overleg met het samenwerkingsverband en daar ligt een plan nu om te kijken van hoe kun je het hoogbegaafd onderwijs het beste vormgeven? Dat kan voor een deel per school. Dat gebeurt op een aantal scholen. De welbekende plusklasjes. Er zijn een aantal scholen die zich echt helemaal gespecialiseerd hebben in hoogbegaafd onderwijs en wij hebben met elkaar gezegd, er moet een als gemeentes er moet gewoon een soort dekkend aanbod komen voor hoogbegaafden in deze gemeentes. Nou, daar ligt nu een plan voor. We hebben ook een subsidie aangevraagd. De vorige week overlegd over de subsidieaanvragen in ieder geval was, is het wel mijn intentie om vanuit de gemeente Leidschendam-Voorburg die subsidieaanvraag ook te ondersteunen omdat wij in deze gemeente ook heel veel hoogbegaafden hebben. Wat je tegelijkertijd ziet, is dat bij de hoogbegaafden mensen heel erg begaafd zijn, maar ook problematiek op een ander vlak kan spelen en ook daarvoor hebben we met het samenwerkingsverband gezegd. Daar moet meer aandacht voor komen. We hebben het ook in het rondje langs de scholen gehoord van de directeur. Het is niet altijd zo dat iemand die hoogbegaafd is, ook sociaal hoogbegaafd is, dus ook voor dat soort aspecten moet gewoon ook aandacht komen, dus dat zijn wij. Dat gaat via het samenwerkingsverband. Vandaar dat het niet in de LEA staat en ook de financiering loopt daar dus niet op. Deze niet via de LEA.

D.A. Blokland - PvdA

Voorzitter, met deze opmerking vraag ik me af, zou het een goed idee zijn geweest om het samenwerkingsverband te laten ondertekenen? Wethouder.

P.F. Rozenberg - GBLV

Als u heeft ondertekend, is het samenwerkingsverband ook een van de partners die aan tafel zit, ook voor passend onderwijs en de aansluiting passend onderwijs. Jeugd ja, dan meneer Streefkerk.

D.A. Blokland - PvdA

Want ik dacht uit het antwoord van de wethouder te begrijpen dat een aantal onderwerpen niet benoemd kan worden omdat het bij het samenwerkingsverband ligt. Maar dan vraag ik me af, waarom is het niet benoemd, wethouder?

P.F. Rozenberg - GBLV

Als apart omdat het al geregeld is. Dat is de reden dat het niet bedoeld is. Het samenwerkingsverband heeft daar de verantwoordelijkheid voor en dat doen we samen met andere gemeentes. Dus het thema is al belegd en is daardoor niet een thema waar nog extra aandacht voor moet komen via de LEA. Dus dat is de reden dat het er niet in zit. Dan de vragen van D66, waar staan we nu en waar gaan we naartoe? Is er geëvalueerd, is er bekeken welke uitgangspunten van de vorige LEA meegenomen worden in deze LEA? Wij zijn van plan om het eerste jaarplan over 2019 en 2020 te laten lopen, dus dat is een 1,5 jaar. Dat heeft ook mee te maken dat in de snelheid het niet eerder gereed was, want dat is natuurlijk niet hoe je het wil. Je wil dat het sneller gereed is, zodat je ook aan het begin van het jaar echt een jaarplan hebt. Tegelijkertijd zijn er onderwerpen. De heer

Onbekende spreker

Is de reden van de vertraging? Ik bedoel, we wisten in 2018 al dat de overeenkomst afliep en waarschijnlijk ook dat u dus nu een andere werkwijze zou gaan hanteren. Dus een document op ambitieniveau en jaarplannen. We zitten nu wel inmiddels in juni en dan zegt u 1,5, 1,5 jaar plan. Het jaarplan voor 2019-2020 is nog niet gereed, er wordt nu nog aan gewerkt. Dat wordt wel heel kiele kiele voor 2019.

P.F. Rozenberg - GBLV

Dat wordt kielekiele, maar de ambitie om het te maken is er in ieder geval en het heeft zeker door het uitgebreide proces gewoon meer tijd gekost dan van tevoren was ingeschat. Maar dit is niet hoe ik het zou willen. Dat geef ik onmiddellijk aan en wat dat betreft moet het voor een volgend jaarplan gewoon op tijd zijn. Voorzitter, nog...

Onbekende spreker

Ik dacht dat u al inging bij aanvang van uw antwoord, maar de vorige LEA, is die nu geëvalueerd of niet? Voorzitter

D.A. Blokland - PvdA

Ja, op datzelfde punt, ik kan me er eigenlijk alles bij voorstellen, juist omdat het tot zulke goede reacties heeft geleid bij de bestuurders dat die tijd nodig is geweest om draagvlak te creëren.

P.F. Rozenberg - GBLV

Is er een officiële evaluatie geweest van de vorige LEA? Er is niet een officiële evaluatie geweest. Er is wel aan alle partners gevraagd: Wat vindt u goed in de vorige LEA? Wat wilt u behouden en welke punten zijn er waarvan u zegt, nou, die hoeven nu niet terug te komen omdat die al op een andere manier worden belegd?

Onbekende spreker

Gaan we die verbinding ook zien in het eerste jaarplan? Dat hangt.

P.F. Rozenberg - GBLV

Denk ik wel, want wij zijn een aantal onderwerpen uit de oude LEA die één op één zijn meegenomen en uitgebreid worden, namelijk onder andere de ontwikkeling van de IKC, de brede ontwikkeling van kinderen, de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en de aansluiting passend onderwijs. Jeugdhulp zijn ook al onderwerpen die in de vorige zaten in ieder geval meegenomen zijn. De schone scholen, de frisse scholen. Ik kom weer terug in de onderwijshuisvesting is op een andere manier geregeld, maar we hebben wel geprobeerd om de dingen die door iedereen als goed werden beschouwd om die ook echt te behouden en verder uit te bouwen. Interruptie van

M. Velu - GBLV

U voorzitter, de vraag is even of we de onderwerpen van de evaluatiepunten kunnen krijgen. En dat lijstje...

P.F. Rozenberg - GBLV

Lijstje even geven van welke punten we meegenomen hebben en welke op een andere manier belegd zijn dan wel ook al af. Er zijn ook al dingen afgerond in de vorige periode. Ja, dat is technisch, dat kunnen wij leveren. De vroegsignalering is erg belangrijk, maar dat onderschrijven we en daar gaan we ook zeker mee aan het werk. Het thema onderwijsarbeidsmarkt, daarvan zegt de heer Maat Luthi van nou, hoe gaat het met gastlessen bij bedrijven en meeloopdagen? Nou, daar moeten we in de jaarplannen nog opnieuw naar kijken van hoe kun je dat nu het beste doen? Maar als er dingen zijn die succesvol zijn geweest en die helpen, dan moet je die niet afschaffen. Dat is in ieder geval mijn uitgangspunt. Dan het lerarentekort, daarvan zegt u, onderwijspartners geven aan dat het moeilijk is. Wat ik zelf teruggekregen heb van de onderwijs partners is dat vooral de korte termijn vervanging heel lastig is, omdat de pool van vervangers is opgedroogd. Er zijn uiteraard vacatures voor, ook voor komend schooljaar. Het is nog niet zo dat ze aan de bel getrokken hebben en gezegd hebben dat ze die vacatures absoluut niet kunnen vervullen. En wij willen dat als apart punt nu in de LEA of in het jaarplan opgenomen hebben. Komt dat signaal dat ze zeggen van nou, we zien echt dat het ons niet lukt, dan denk ik dat we met elkaar moeten kijken wat we dan als gemeente daar nog bij kunnen helpen.

Onbekende spreker

Dank u wel ja, even ongeacht. Het feitelijke tekort nu en dus wat u ook hoort van de onderwijspartners, maar wel de urgentie die eigenlijk het vraagstuk nu opwekt. Gezien de ontwikkelingen in de hele Haagse regio. Het onderzoek, de staat van het onderwijs waar mevrouw Van den Heuvel net aan refereerde. Is het niet gewoon een goed idee om het toch als aandachtspunt of in ieder geval onderwerp gewoon mee te nemen in de LEA? Ook gezien het feit dat de gemeentes om ons heen daar gewoon echt actief op acteren. Als je kijkt naar de gemeenteraad, die heeft gewoon al een actieplan lerarentekort. Zoetermeer is heel druk bezig. Leiden is heel druk bezig. En daarnaast stelt ook het rijk gelden ter beschikking om gewoon voor te sorteren op deze problematiek. Dank u wel, mevrouw.

K. Tigelaar - Burgemeester

Mevrouw Van den Heuvel op hetzelfde onderwerp nog een interruptie neemt.

Onbekende spreker

Die las eigenlijk mijn gedachten inderdaad, het feit dat gemeenten om ons heen al bezig zijn met actieplannen.

P.F. Rozenberg - GBLV

Ja, we zijn daar toch ook heel erg gegaan voor het geluid van onderop en de urgentie van onderop die er is. Kijk, we hebben natuurlijk een mooie gemeente. Het is hier fijn om te wonen. We hebben heel veel goed uitziende schoolgebouwen. Ik weet je, ik kan hier. Ik vind het echt een heel leuk onderwerp om nog een uur over uit te wijden, maar ik heb mijn 10 minuten meer. Het is natuurlijk zo dat als ik kijk, ik heb ook aan de scholen gevraagd, hè en aan de bestuurders wat, wat doet u nu? Ja, ik wil voorjaar wat, wat doet u om te zorgen dat bij u de vacatures wel vervuld worden en dan variëren de maatregelen van extra inzet op arbeidsmarktcommunicatie tot het extra begeleiden van docenten in de eerste 5 jaar. Want dat is natuurlijk een ding, hè? Mensen gaan in de eerste 5 jaar weg en dat zijn dus al kleine maatregelen die getroffen worden door de scholen. Er zijn overleggen ook met de pabo's om te kijken van nou, hoe kunnen we nou degenen die in het vierde jaar zitten betrekken? Ik heb zelf onlangs een gesprek gehad met Inholland. Die richt zich alleen op de Haagse regio. Tegen de directie heb ik gezegd, richt je nou ook eens een keer op Leidschendam-Voorburg en maak die verbinding met onze scholen. Dus ik doe wel in ieder geval wat ondanks het feit dat het nog niet als topprioriteit een topurgentie is aangemeld.

Onbekende spreker

Als ik het goed begrijp, laten we het initiatief nu eigenlijk volledig bij de onderwijspartners. Bent u bereid om zelf een actieve en faciliterende rol in te nemen en zelf de eerste stap naar de onderwijspartners te zetten om te kijken hoe groot het probleem nou daadwerkelijk is en hoe het zich gaat ontwikkelen, en op basis daarvan te kijken naar oorzaak en eventuele oplossing? Bent u daartoe bereid?

P.F. Rozenberg - GBLV

Ik ben best bereid om daarover in gesprek te gaan, want ook ik vind dat gewoon hier voor elke klas een bevoegde docent moet staan. Kan

Onbekende spreker

Kan ik dat als een toezegging zien dat u daaraan echt gaat werken? Sorry, voorzitter.

Onbekende spreker

Ja, dat was hem ja. Dankjewel. Ik heb niet...

P.F. Rozenberg - GBLV

Zo heel veel tijd meer, dus ik moet nu echt proberen het kort te houden. Hoewel dat erg lastig voor mij is op dit onderwerp. Die is twee, zegt Van nou hè? Ook van waar willen we naartoe letten? Ook op let op de thuiszitters. Zorg dat u dat goed in beeld heeft dat daar werken we hard aan. We hebben een jaarverslag in ieder geval van de leerplicht. Dat kan gewoon naar u toe. Dat staat in de planning eind mei, begin juni, dus dat komt naar u toe. Daar kunt u nog een keer alle cijfers op een rijtje zetten. De financiering daar vroeg ook gemeenten belangen naar van nou, wanneer zien we nou hoe het zit met het geld? Er zit natuurlijk in de begroting geld. Voor de Lea dat geld is er in ieder geval. U gaat natuurlijk met elkaar straks besluiten over de begroting, ook voor het komende jaar en daarmee geeft u al in ieder geval al een richting van of er voor de Lea geld beschikbaar blijft. We hebben wel gezegd, ook met partners, we moeten beter kijken naar hoe we onderwerpen nog op een creatieve manier kunnen financieren. Kunnen nog subsidies ergens gehaald worden en kunnen we ook samen optrekken, want ook het onderwijs kent financieringsbronnen voor de regierol bij gelijke kansen.

D.A. Blokland - PvdA

Voorzitter, dank u wel. Ik kan me heel goed voorstellen dat we beide onderwerpen op een ander moment wat uitgebreider bespreken. Als ik de wethouder dan wel mag vragen om op het moment dat we het over het jaarverslag gaan hebben, het jaarverslag beantwoordt eigenlijk de vraag: waar komen we vandaan? Dat we het dan wel ook over de vraag hebben: waar gaan we naartoe? En dat kan de wethouder misschien met een begeleidende brief of een begeleidend schrijven doen. Dat is vraag één. Vraag twee, want ik hoor dat de wethouder overstapte op de regierol, maar ik had ook nog in het kader van die financiering en het faciliteren van bijvoorbeeld huisvesting inderdaad een vraag gesteld, concreet over de huisvestingsplannen. Ik zie dat daar dwarsverbanden zijn tussen de huisvestingsplannen en de LEA. Zijn die nog aan de orde gekomen? Laat ik hem breder stellen: bieden huisvestingsplannen voldoende houvast om de ambities uit de LEA te realiseren? Dank. Wethouder.

P.F. Rozenberg - GBLV

Bezig met een nieuw integraal huisvestingsplan en dat is op korte termijn. Krijgt u dat en dan ziet u dat dat op elkaar aansluit. En dan heeft u nog een vraag gesteld? Over.

W.F. Steutel - GBLV

De wethouder is bezig met de beantwoording van de tweede vraag van de heer Streefkerk. U

K. Tigelaar - Burgemeester

Ik wilde graag een interruptie, maar niet op dit punt waar de beantwoording nog op ging anders. Interruptie van de heer Rosenberg.

W.F. Steutel - GBLV

Nee, voorzitter, ik geloof dat ik even de woorden van de wethouder verkeerd interpreteerde. Zij was bezig met de beantwoording van de vraag van de heer Streefkerk, of niet? Komt-ie zometeen.

P.F. Rozenberg - GBLV

Ja, verder heeft de heer Streefkerk aandacht gevraagd voor de versnippering. Nou, dan noteer ik in ieder geval dat we daar nog extra op letten en de regierol om ook te zorgen dat de gelijke kansen in het onderwijs behouden blijven. Nou, dat is ook echt een van de thema's waar we de komende jaren op gaan letten en dan tot slot de vraag van GroenLinks over hoe die verbinding tussen de Mall of the Netherlands en überhaupt de verbinding tussen de arbeidsmarkt en het onderwijs gaat. Bij het platform arbeidsmarkt, economie en onderwijs zitten ook een aantal scholen. Het MBO is bijvoorbeeld daar direct vertegenwoordigd. Ook andere scholen, bijvoorbeeld het Veurs Lyceum, zitten aan tafel, en de Spinoza Scholengroep zit aan tafel, waardoor de directe verbindingen met elkaar gemaakt worden.

W.F. Steutel - GBLV

Voorzitter, even over de financiën. De wethouder zegt: Nou, er is geld beschikbaar, maar het was altijd gebruikelijk om in raadsbrieven en dergelijke en de raadsvoorstellen aan te geven wat het financiële kader is waarbinnen wordt geopereerd. In deze raadsbrief staat het niet aangegeven, dus er is geen financiële paragraaf opgenomen. Er wordt verwezen naar: Nou ja, dat komt nog. Wat is nou het financiële perspectief? Wat er in deze LEA zit en zijn de acties die u daarbij in gedachten heeft ook wel realiseerbaar? En wat is dan hetgeen wat u nog moet bijfinancieren of wat u nog met cofinanciering etcetera moet regelen? Dat ontbreekt ten enen male in deze raadsbrief, in deze LEA, en ik vind het eigenlijk een beetje stoffig, want wij vinden dat je met zo'n stuk ook helder moet zijn over het financiële perspectief dat je als gemeente wilt uitstralen.

P.F. Rozenberg - GBLV

Ja, daar heeft u een punt dat we hadden kunnen opnemen wat er in de begroting staat voor de leraar. Dat had het plaatje wel completer gemaakt en verder gaan we nog de plannen uitwerken in jaarplannen en per jaarplan willen we dan kijken wat we nodig hebben. Voorzitter

W.F. Steutel - GBLV

Ik denk dat het college vraagt. Minister volgt bij Raadsbrief of Raadsvoorstel gewoon helder weer te maken wat het financiële perspectief is en wat de budgettaire ruimte is. Wethouder.

P.F. Rozenberg - GBLV

Ik versta uw vraag half, u wilt in de toekomst duidelijk maken wat het financiële perspectief is? En dan is het antwoord, ja, daar wil ik aan werken.

W.F. Steutel - GBLV

Ja, genaamd het hele College en alle raadsbrieven en raadsvoorstellen, dus ik ben blij met dit antwoord. U hebt

K. Tigelaar - Burgemeester

Een antwoord van de wethouder onderwijs gehad op de Lea, maar dit is voorzitter. Voorzitter spreekt.

K. Tigelaar - Burgemeester

Dan nog een interruptie op deze eerste termijn. De vragen van D66 die zijn blijven liggen. Ja, wanneer de jaarplannen gereed zijn? We hebben...

P.F. Rozenberg - GBLV

Komende maand is er een afspraak met alle partners om te overleggen over het jaarplan. Dat zal wellicht nog wat uitwerking nodig hebben, dus het is de bedoeling dat we daar zo snel mogelijk mee bezig zijn. We hopen het zo snel mogelijk af te ronden, dus dat is één. En de ambitie om minimaal 50% jongeren aan het werk te hebben, daar kom ik even technisch op terug, want dat antwoord heb ik niet paraat. Dank u.

K. Tigelaar - Burgemeester

Is er behoefte aan een tweede termijn en ik wijs zeker een aantal fracties op de spreektijd die ze waarschijnlijk nog heel krap kunnen inzetten voor het tweede onderwerp dat vanavond aan de orde is. Is er behoefte aan een tweede termijn? Mevrouw Van den Heuvel. De heer Streefkerk, ik ben benieuwd naar de 1,5 minuut die u nog heeft. Betekent dat dat u bij het tweede onderwerp niet meer het woord voert? Dat zal knap zijn, mevrouw Van den Heuvel. Ja.

Onbekende spreker

Ja, dank u wel, voorzitter. Ik wilde allereerst zeggen dat ik erg blij was met de beantwoording van de wethouder en dat u mij nog blijer heeft gemaakt met het feit dat er hier een wijkanalyse mogelijk was en de vraag is eigenlijk of deze cijfers, en ik snap dat dat niet dermate concreet een op een over te nemen is, maar deze cijfers toch mee te nemen in de halfjaarlijkse monitor die wij als raad ontvangen. Voornamelijk omdat natuurlijk ook dit soort problematiek de verbinding heeft met jeugdhulp. Dank u wel. Dank u.

D.A. Blokland - PvdA

Op welke onderwerpen verwacht de wethouder dat de gemeente de meeste inzet moet leveren?

K. Tigelaar - Burgemeester

Nog twee vragen aan de wethouder, kunt u daar nog even op reageren?

P.F. Rozenberg - GBLV

Inzet denk ik is de aansluiting van passend onderwijs en jeugdhulp, want daar is echt nog wel een slag te maken en kunnen die cijfers in de jeugdmonitor terugkomen. Ja, als ze beschikbaar zijn, dan kunnen we dat daarin meenemen. Het is alleen even de vraag van nou, hoe zit het met de timing, maar uiteraard daartoe bereid.

K. Tigelaar - Burgemeester

Daarmee sluit ik de bespreking van dit onderwerp in deze raadsbrief. Die zal verder niet aan de orde komen in besluitvorming en we gaan over naar de bespreking van de raadsbrief die gaat over de voortgang en de actualisatie van het actieplan luchtkwaliteit. Daar wensen een aantal fracties met elkaar over te spreken en mogelijk ook dat daar moties over worden ingediend en die zullen dus later dan ter besluitvorming nog op de agenda komen. Mevrouw Bosch