Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gewijzigd voorstel verdeling en toekenning van het budget onderwijsachterstandenbeleid 2011
1. Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigd voorstel verdeling en toekenning van het budget onderwijsachterstandenbeleid 2011". Het voorstel richt zich op de verdeling van het budget voor het onderwijsachterstandenbeleid in Leidschendam-Voorburg voor 2011. Het budget bestaat uit een rijksbijdrage en een gemeentelijk budget. Vanwege een dekkingsprobleem door een lagere rijksbijdrage, wordt voorgesteld om de stelpost 'kwaliteitsverbetering peuterspeelzaalwerk' in te zetten. Het doel is om de kwaliteit van peuterspeelzalen te verbeteren en voorschoolse educatie toegankelijk te maken voor alle kinderen die dat nodig hebben.
2. Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van het onderwijsachterstandenbeleid, inclusief de financiële implicaties en de wettelijke kaders. Het biedt een uitgebreide toelichting op de huidige situatie en de voorgestelde wijzigingen.
3. Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de inzet van de stelpost voor kwaliteitsverbetering van het peuterspeelzaalwerk, om het onderwijsachterstandenbeleid voort te zetten.
4. Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen binnen het onderwijsachterstandenbeleid, met name de inzet van de stelpost voor kwaliteitsverbetering en de aanpak van het dekkingsprobleem.
5. SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en beleidsdoelen. Het is tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van toekomstige financiële beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige bezuinigingen kan een risico vormen.
6. Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de stelpost 'kwaliteitsverbetering peuterspeelzaalwerk' in te zetten om het dekkingsprobleem op te lossen en het onderwijsachterstandenbeleid te continueren.
7. Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar er is overleg geweest met betrokken instellingen.
8. Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, hoewel de continuïteit van voorschoolse educatie bijdraagt aan de duurzame ontwikkeling van kinderen.
9. Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een dekkingsprobleem van €226.252,-, dat wordt verminderd door de inzet van het gemeentelijk VVE-budget en de stelpost. Er wordt een positief saldo van €53.294,- verwacht na de voorgestelde maatregelen. De financiële dekking is afhankelijk van de inzet van de stelpost en toekomstige bezuinigingen.