Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijzebrief Strategische Agenda MRDH 2023-2026" en is ingediend door Natalie van Weers van GroenLinks. Het amendement stelt voor om in de zienswijzebrief aan het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) een specifieke toevoeging te doen. Het betreft de opwaardering van de fietsroute langs de N14, die mogelijk als Metropolitane fietsroute kan worden aangemerkt. Het amendement voegt "Leidschendam-Voorburg" toe aan de lijst van gemeenten die baat hebben bij deze opwaardering, naast Zoetermeer, Den Haag en Wassenaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en beperkt zich tot een kleine toevoeging in de tekst van de zienswijzebrief. Het is volledig in de zin dat het duidelijk maakt welke wijziging wordt voorgesteld en waarom.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de zienswijzebrief wordt opgenomen. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de uiteindelijke inhoud van de zienswijzebrief.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de toevoeging van Leidschendam-Voorburg als belanghebbende gemeente in de fietsrouteopwaardering steunen. Dit kan invloed hebben op regionale samenwerkingsverbanden en prioriteiten binnen de MRDH.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in termen van de tekstuele wijziging die het voorstelt. Het is echter niet tijdgebonden of resultaatgericht, aangezien het zich richt op een tekstuele toevoeging zonder verdere specificatie van implementatie of impact.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en de voorgestelde tekstuele wijziging in de zienswijzebrief opnemen.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar de toevoeging van Leidschendam-Voorburg kan impliceren dat er meer belanghebbenden betrokken worden bij de besluitvorming over de fietsroute.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien de opwaardering van fietsroutes bijdraagt aan duurzame mobiliteit en milieuvriendelijke vervoersopties bevordert.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf bespreekt geen financiële gevolgen. Het is een tekstuele wijziging zonder directe financiële implicaties, maar de bredere context van de fietsrouteopwaardering kan wel financiële aspecten hebben die elders in de agenda of zienswijzebrief behandeld worden.