Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Zienswijzebrief Strategische Agenda MRDH 2023-2026" en is ingediend door Natalie van Weers van GroenLinks. Het amendement stelt voor om bepaalde zinnen te schrappen uit de zienswijzebrief aan het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Deze zinnen benadrukken het belang van de aanleg van ongelijkvloerse kruispunten op de N14. De indiener van het amendement stelt dat er nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden over de wenselijkheid van een doorgaande fietsroute langs de N14 en dat er geen recent debat is geweest over de voordelen van de kruispunten voor Leidschendam-Voorburg. Het amendement beoogt een onbevangen debat mogelijk te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is specifiek en richt zich op een duidelijk afgebakend onderdeel van de zienswijzebrief. Het biedt een heldere toelichting op de reden voor de voorgestelde wijziging. Echter, het biedt geen alternatieve formulering of suggesties voor hoe de zienswijze anders geformuleerd zou kunnen worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen of het amendement wordt aangenomen en daarmee de zienswijzebrief wordt aangepast. De raad moet beoordelen of de huidige formulering in de zienswijzebrief inderdaad een onbevangen debat in de weg staat.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behouden van de huidige formulering, die een bepaalde richting suggereert, of het aannemen van het amendement om ruimte te laten voor verder debat en besluitvorming over de N14-projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en meetbaar in de zin dat het duidelijk aangeeft welke zinnen geschrapt moeten worden. Het is echter niet tijdgebonden en biedt geen specifieke alternatieven, wat de haalbaarheid en relevantie moeilijker te beoordelen maakt. Er zijn geen directe inconsistenties in het amendement zelf.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of het amendement wordt aangenomen, wat zou betekenen dat de betreffende zinnen uit de zienswijzebrief worden geschrapt.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar de toelichting suggereert dat er behoefte is aan meer debat en mogelijk bredere betrokkenheid bij de besluitvorming over de N14-projecten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar de discussie over infrastructuurprojecten zoals de N14 kan implicaties hebben voor duurzame mobiliteit, zoals de aanleg van fietsroutes.
Financiële gevolgen:
Het amendement zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het alleen betrekking heeft op de formulering van de zienswijzebrief. Er wordt geen informatie gegeven over de financiële dekking van de projecten die in de oorspronkelijke zinnen worden genoemd.