- J. Brokke - VVD
- Th.J. Visser - CDA
- M.W. Belt - Wethouder
- L.N.R. van der Linden - VVD
- I.M. Feld - GroenLinks
- B. Ogric - raadscommissielid
- I. Inspreker - 2 - Inspreker
- C.A. Bos - D66
- G.E. Steinebach - ChristenUnie
- M.J.R. Hartsinck - GBLV
Nieuwe Cultuurvisie Leidschendam-Voorburg: Een Rijk Cultureel Leven voor Iedereen
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg debatteerde over de nieuwe cultuurvisie, "Een rijk cultureel leven voor iedereen". Deze visie, die de verouderde cultuurnota uit 2015 vervangt, richt zich op toegankelijkheid, spreiding, zichtbaarheid en kwaliteit van cultuur. Een cultuurmakelaar moet culturele projecten initiëren en fondsen werven. Het debat toonde zowel enthousiasme als zorgen over de uitvoerbaarheid en financiering.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van Leidschendam-Voorburg werd de nieuwe cultuurvisie gepresenteerd en besproken. De visie, die de titel "Een rijk cultureel leven voor iedereen" draagt, is bedoeld om het verouderde cultuurbeleid uit 2015 te vervangen. De visie is opgebouwd rond vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van de zichtbaarheid van lokale cultuur, en behoud en versterking van kwaliteit.Cultuurmakelaar als Schakel
Een van de opvallende voorstellen is de aanstelling van een cultuurmakelaar. Deze persoon moet culturele projecten initiëren en financiële middelen aantrekken. De VVD, bij monde van raadslid Van der Linden, benadrukte het belang van deze rol: "De cultuurmakelaar vormt een essentiële schakel tussen de gemeente, culturele instellingen en bewoners." De partij vroeg zich echter af hoe de successen van de cultuurmakelaar gemonitord zullen worden.
Zorgen over Financiering
Hoewel de visie budgetneutraal is, met uitzondering van de cultuurmakelaar, waren er zorgen over de financiering. De Partij van de Arbeid uitte haar bezorgdheid over het budgetneutrale uitgangspunt en vroeg zich af of dit realistisch is. "In hoeverre staan we echt voor cultuur als we relatief gezien minder gaan investeren?" vroeg raadslid Ooqic.
Kritiek en Aanmoediging
GroenLinks was kritisch en stelde dat zonder extra geld de visie weinig voorstelt. "Zonder extra geld zullen veel belangrijke partners in deze gemeente niet de financiële ruimte hebben om de taken uit deze visie uit te voeren," aldus raadslid Veld. D66 daarentegen toonde vertrouwen in de cultuurmakelaar en de mogelijkheden voor fondsenwerving. "Er is een wereld te winnen in de fondsenwerving," stelde raadslid Bosch.
Toekomstperspectief
De wethouder benadrukte dat de visie een sociale kijk op het cultureel veld biedt en dat er wel degelijk extra middelen worden geïnvesteerd. "We maken een Wende in het beleid van focus op toerisme naar cultuurparticipatie voor iedere inwoner," aldus de wethouder. Hij gaf aan dat de cultuurmakelaar een belangrijke rol zal spelen in het realiseren van de visie en dat er na een jaar een evaluatie zal plaatsvinden.
Het debat toonde een mix van enthousiasme en zorgen, met een duidelijke roep om monitoring en evaluatie van de cultuurmakelaar. De visie wordt in de komende raadsvergadering verder besproken, waarbij mogelijk moties worden ingediend om de uitvoering te versterken.
Samenvatting van het voorstel
De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg heeft een nieuwe cultuurvisie opgesteld, getiteld "Een rijk cultureel leven voor iedereen", ter vervanging van het verouderde cultuurbeleid uit 2015. Deze visie richt zich op vier pijlers: toegankelijkheid van cultuur voor iedereen, spreiding en nabijheid van culturele voorzieningen, verbetering van zichtbaarheid van lokale cultuur, en behoud en versterking van kwaliteit. De visie benadrukt het belang van cultuurparticipatie en -educatie, en streeft naar een betere afstemming tussen cultureel aanbod en de behoeften van inwoners. Een cultuurmakelaar zal worden aangesteld om culturele projecten te initiëren en financiële middelen aan te trekken. De cultuurvisie is budgetneutraal, met uitzondering van de cultuurmakelaar, en wordt gefinancierd door interne herverdelingen. Inwoners en belanghebbenden zijn betrokken geweest bij het opstellen van de visie via participatiesessies en enquêtes. De financiële gevolgen en de implementatie van de visie worden verder uitgewerkt in de bijbehorende uitvoeringsagenda.