Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Dank u wel. Zijn er commissieleden die een vraag hebben aan de heer Baak? Sorry, ik heb hier Blaak staan, excuus. Ik zal het voortaan goed onthouden, meneer, dank u wel. Dan ga ik over naar de volgende inspreker en dat is de heer Van Nierop over de weekendafsluiting Sluisplein. En meneer Van Nierop, u krijgt ook van mij weer een aantal minuten om de commissie toe te spreken.
Wilt u even de microfoon? Ja, er zit een knopje juist die dankzij brandt. Dank u wel, geachte voorzitter en leden van de commissie. Mijn naam is Van Nierop. Ik woon sinds 9 jaar op de Leidsekade in een van de 18 appartementen van het complex Huize Theresia, gesitueerd op de hoek van de Leidsekade en Venestraat. Direct na de publicatie in het AD van 3 april is de motie over het autoluw maken van het Sluisplein door mij per brief onder de aandacht gebracht van de bewoners op het Sluisplein, Venestraat, Leidsekade en in het eerste gedeelte van de Oostvlietweg. In deze brief zijn de bewoners gewezen op de eventuele gevolgen ten aanzien van de bereikbaarheid. Daarnaast is een oproep gedaan gebruik te maken van een door de gemeente georganiseerde pop-up onder de noemer Samen in de Wijk. De bedoelde pop-up vond plaats op 19 april in de Damstraat, nabij supermarkt Hoogvliet. Via de nieuwsbrief van de gemeente werd een oproep gedaan te komen met ideeën, vragen en suggesties over de wijk, buurt of leefomgeving. Vermeldenswaard is dat niet alleen een groot aantal bewoners uit het gebied, maar ook ondernemers tijdens deze pop-up hun verontrusting over de plannen hebben geuit. Na kennisname van de raadsbrief motie weekendafsluiting Sluisplein van 23 mei, waarin het college om verkeerstechnische redenen geen mogelijkheden ziet voor een afsluiting, is de bezorgdheid van de bewoners en de betreffende ondernemers met betrekking tot die bereikbaarheid weg. De meeste bewoners en ondernemers in het achterliggende gebied juichen dan ook het niet uitvoeren van de motie toe en begrijpen en ondersteunen de argumentatie tot dit besluit. Daarmee is overigens de bezorgdheid over de situatie en de drukte tijdens hoogtijdagen op het Sluisplein niet weggenomen. In dat kader is er dan ook verwachtingsvol uitgekeken naar het voorstel van het college om bewoners en ondernemers met elkaar in gesprek te brengen om samen te zoeken naar mogelijke gedragsregels of andere maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid op het Sluisplein te verbeteren. Hiertoe is op woensdag 14 juni een bijeenkomst belegd. Dat het onderwerp leeft bij de bewoners, bleek uit een overweldigende opkomst. Het ontbreken van betreffende ondernemers op het Sluisplein was daarom des te opvallender. Hoewel kennelijk niet iedereen op de hoogte was van de strekking van de raadsbrief en de uitnodiging, verliep de bijeenkomst aanvankelijk wat chaotisch. Iedereen kon echter zijn zegje doen. Ik ben reuze benieuwd naar de uitkomsten van deze bijeenkomst, evenals of de uitkomsten beogen te voldoen aan het gestelde doel van het college. Los van bovenstaande maak ik als bewoner in het gebied graag van de gelegenheid gebruik een paar kanttekeningen te plaatsen bij de onveiligheid op het Sluisplein. Ja, het is er geregeld druk. Zo druk zelfs dat je er als automobilist slechts stapvoets door kan en dat stapvoets rijdend autoverkeer vormt naar mijn overtuiging dan ook nauwelijks een gevaarzetting. Al te vaak ligt dat helaas anders voor passerende fietsers, wielrenners, e-bikers, brommers en scooters. Het autoluw maken van het Sluisplein is dan ook een schijnoplossing tot het verbeteren van de veiligheid. Sterker, door het autoluw maken van het Sluisplein vormen de tweewielers in dat geval juist het dreigend gevaar. En om nog even terug te komen op de motie. Hoe wil de gemeente op een duidelijke manier aangeven en communiceren dat auto's gedurende bepaalde tijd van het jaar, gedurende bepaalde dagen van de week en dan ook nog eens bepaalde tijd op de dag niet mogen passeren? En, hoe doet men dat in de richting van bezoekers van buiten de gemeente die zich via een route-navigatie naar het achterliggende gebied laten navigeren? Het antwoord hoeft, de handhaving hoeft u niet te geven. Er wordt in het gebied op vrijwel niets van regelgeving gehandhaafd. Daarvoor ontbreekt het aan tijd, geld en middelen. Zo is een veelgehoorde dooddoener richting gemeentehandhaving. Maar ook de ondernemers in het Sluisgebied moet nog iets van het hart. Hoewel niet overal even breed, ligt er aan de gevelzijde van het Sluisplein een trottoir. Dit trottoir blijkt overigens voor alle ondernemers wel breed genoeg voor het plaatsen van handelswaren, reclameborden, tafeltjes met stoeltjes en bankjes met gezellige kussens. Dat maakt het trottoir vrijwel volledig onbruikbaar voor voetgangers. Het gevolg daarvan is dat voetgangers automatisch worden verdrongen naar de rijweg. Dan is het toch de wereld op zijn kop om met droge ogen plus een motie te wijzen op een verkeersonveilige situatie. Ik hoop echter dat het college in haar zoektocht naar gedragsregels of andere maatregelen nadrukkelijk aandacht besteedt aan deze wantoestanden op het trottoir. De geschetste situatie speelt namelijk niet alleen op hoogtijdagen. Door het niet kunnen gebruiken van het trottoir zijn voetgangers op het Sluisplein permanent vogelvrij. Tot slot.
Voorlopig en als proef te beginnen op hoogtijdagen kan men denken aan het inzetten van verkeersstewards of verkeersregelaars. Zoals die worden ingezet bij evenementen, waaronder Koningsdag, de Ringvaart Regatta en de Vlietdagen. Wanneer het heel druk is, kunnen die bijvoorbeeld tweewielers verzoeken om af te stappen of indien het om doorgaand fietsverkeer gaat om te geleiden via de Venusstraat en de Jagersstraat. De inzet van stewards of regelaars biedt bovendien het voordeel dat bij slecht weer, wanneer er dus niet druk is op het Sluisplein, er geen extra maatregelen nodig zijn. Ze bieden bovendien meer flexibiliteit dan de beoogde maatregelen via verkeersbesluiten, verkeersborden en nauwelijks te lezen onderborden. Daarnaast kan men denken aan het bestempelen van het gebied waar motorvoertuigen te gast zijn. Zoiets wordt onder andere toegepast op de Kastelenring in onze gemeente na de aanleg van de snelfietsroute, beter bekend als Velostrada. Ik heb begrepen, zijn er afgelopen woensdag nog veel meer ideeën door bewoners geopperd. Voorzitter en commissieleden, ik hoop oprecht dat daarbij nog betere ideeën of suggesties zijn aangedragen. Ik dank u voor uw aandacht. Dank u wel meneer.
Van Nierop, dank u voor uw uitgebreide betoog. Zijn er commissieleden die een vraag hebben aan de heer Van Nierop? Ik zie de heer Van Wijk. Meneer Van Wijk, gaat uw gang.
Meneer de premier, dank voor uw betoog. U moet me alleen even helpen, want volgens mij hebben wij vorige keer een motie ingediend en de motie was in eerste instantie tegen het autoluw maken of verkeersluw maken van het Sluisplein, maar volgens mij is die motie toen later omgezet om een onderzoek in te stellen om te kijken of het mogelijk is. Nu lees ik ook in de media. Volgens mij ligt daar nog wel een verschil in onderzoek tot of het autovrij maken of het verkeersvrij maken. Bent u nu van de eerste of van de tweede, minister, verbeterde motie uitgegaan? Het verkeersluw maken.
Dank u wel. Nog andere commissieleden die een vraag hebben? De heer Van Nierop. En als dat niet het geval is, dan dank ik u voor uw tijd. En dan komt dit onderwerp straks aan bod en dan geef ik het woord aan mevrouw Vreeswijk, die op tijd is, want er stond bij dat u misschien iets later zou zijn, maar u bent ruim op tijd. Hartstikke goed ook, u krijgt van mij weer enkele minuten om de commissie toe te spreken.
Beste aanwezigen, om eerst even voor te stellen. Ik ben Nathalie Vreeswijk, woonachtig in de Venusstraat. Als bewoner van de Venusstraat wil ik graag kenbaar maken dat de motie over het afsluiten van het Sluisplein door veel buurtbewoners niet fijn ontvangen is. Het bericht ging gepaard met frustratie en onbegrip. Werkende mensen zoals mijn man en ik, en onze naaste buren, weet ik toevallig, doen onze boodschappen in het weekend. Dit zou niet meer kunnen. Om deze thuis te krijgen, zou je zeggen, ja wel, mevrouw, voor 11 uur. Nou, dan kun je dat zeggen met een pasgeboren baby van net 3 maanden oud. In een strakke planning is dat onmogelijk. Mensen die slecht ter been zijn willen ook graag bij hun huis komen als zij weggaan in het weekend. Ik snap de horecagelegenheden heel goed wat betreft het hardrijdende verkeer. Maar niet alleen zij ervaren hinder daarvan, ook wij in de Venusstraat. Ik moet zeggen dat ik tijdens mijn zwangerschapsverlof de situatie goed heb kunnen bekijken en ik ken gelukkig bijna al mijn medebewoners in de Venusstraat. Maar dat zijn dus niet degenen die te hard rijden. Dat zijn ook niet degenen die over het Sluisplein heen scheuren alsof het een doorgaande weg is waar 50 km is toegestaan. Dit zijn namelijk vaak de bezoekers van de horecagelegenheden en dus niet bekend met de situatie en/of de regels in het gebied. Niet alleen het Sluisplein heeft hier last van. Ook de Venusstraat, Oostvlietweg en zelfs de Jagersstraat ondervinden hier last van, waarbij we meteen op het volgende probleem stuiten, want wat doen al die vreemde vogels bij ons in de straat? We hebben een mooie damgarage waar bezoekers gratis kunnen parkeren en de horecawerknemers en eigenaren kunnen daar vast een goed voorbeeld aan nemen. Veel bewoners durven in het weekend of 's avonds niet eens meer weg met de auto, want bij terugkomst met mooi weer en dus ook in het vaarseizoen heb je gewoon simpelweg geen plek. Je mag verderop in de wijk parkeren, de Oude Bleek bijvoorbeeld, of zelf even naar de garage gaan. Om vervolgens 's avonds laat je auto weer eruit te gaan halen om in de straat te kunnen zetten, even snel met de auto vol kinderen een ijsje halen. Auto's worden dubbel geparkeerd, voor uitritten gezet, op stoepen gegooid met gevarenlichten aan en dat soort praktijken zien wij des te meer. Er wordt dagelijks tegen het verkeer in gereden, laat ik zeggen, gescheurd door de Jagersstraat door de mensen die het gebied niet kennen, want na 20 meter is het verboden in te rijden. De oplossing: meer borden in de Nieuwstraat plaatsen dat bezoekers van de Sluiskant Sluisplein kunnen parkeren in de damgarage. Deze is dan ook gratis, dat zou al de helft kunnen schelen, want men weet niet dat er een garage is, want pas een bord neerzetten voor de brug en achter een boom is nogal, netjes gezegd, onhandig. Voor meer oplossingen wat betreft het verkeer rond het Sluisplein verwijs ik jullie dan ook graag naar de borden die voorgeschreven zijn tijdens de bijeenkomst van vorige week woensdag. Daar waren ongeveer 40 buurtbewoners en een horeca-eigenaar aanwezig. In de zaal werd gestemd wie er voor de motie was en dus voor het afsluiten van de Sluiskant Sluisplein. Dit waren slechts twee personen, de rest is tegen. Degene die niet overtuigd is, zou ik dan ook heel graag willen uitnodigen een dag bij ons in de straten te komen zitten om de situatie zelf te bekijken en te ervaren. Dan breng ik koffie of thee en wat lekkers en aan het einde van de dag hoor ik graag jullie bevindingen. Bedankt voor uw tijd.
Voorzitter, ik wil graag eerst iets ophelderen naar mevrouw Vreeswijk. U geeft aan: ik kan niet meer bij mijn huis komen als we het Sluisplein afsluiten. Daarom hebben we als raad ook gezegd: we kunnen het Sluisplein alleen afsluiten als we de bereikbaarheid voor bewoners en bezoekers van de panden verderop in stand houden. Dus u kunt altijd thuiskomen. Mocht het ooit zover komen, dan is het een harde voorwaarde dat u gewoon nog naar huis toe kunt. Dus ik hoop dat dat in ieder geval verduidelijkt is. En daarnaast, ik hoor u veel zeggen over bezoekers. Heb ik het goed dat u zegt dat het eigenlijk alleen maar mensen van buiten zijn die de verkeersonveilige situaties veroorzaken en dat de mensen die daar moeten zijn omdat ze er wonen eigenlijk zich allemaal netjes aan de regels houden en stapvoets rijden? 95%. Ja.
Dank u wel. Zou u misschien het knopje even indrukken, dan gaat het lampje uit. Dank u vriendelijk goed. Mevrouw Vreeswijk, heeft u al een uitnodiging gedaan om langs te komen en ik begreep dat zij dan voor koffie zou zorgen, dus dat is een oproep aan deze commissie om daar mogelijkerwijs gebruik van te maken. Goed, actualisatie, actualisering, uitvoeringsprogramma verkeer en vervoerplan 2017. De heer Kniest heeft namens de Fietsersbond een schriftelijke tekst ingediend bij de griffie. Deze is maandag, bij mijn weten gisteren, aan de leden van de commissie OG en de wethouder verzonden ter kennisname.