Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
We hebben sinds begin dit jaar een aantal keer branden gezien op het Stationsplein van met name tweewielers. Nou is vandalisme, is er geen rechtvaardiging voor vandalisme, maar gelegenheid maakt ook de dief, luidt het spreekwoord. Dus laten we dan proberen de gelegenheid weg te nemen, want het is ons gebleken dat daar ook wat fietsen staan. Zogenaamde fietswrakken daar dus ook door inwoners gesignaleerd bij de gemeente. Maar op het moment dat het wordt gemeld, dan komt de reactie terug dat het beheer bij ProRail ligt en de gemeente daar niks in kan ondernemen. Volgens ons is het tijd om juist ook daar actie op te nemen, zodat we de leefbaarheid van het Stationsplein vergroten en die branden ook gaan voorkomen. En om die reden hebben we samen met de VVD een motie ingediend waarvan ik ook het dictum voor zal dragen en we verzoeken het college om tegemoet te komen aan de zorgen van onze inwoners bij ProRail te blijven aandringen op actie in deze, in de tussentijd het initiatief te nemen en de huidige wrakken zo spoedig mogelijk te verwijderen en dit met enige regelmaat te herhalen als ProRail niet tot eigen actie overgaat en de kosten die het hierbij maakt te verhalen op ProRail. Dank u wel.
Ik heb weer even oogcontact met de plaatsvervangend raadsvoorzitter. En, hij snapt het. Ik ook, mevrouw Van den Heuvel, ook oogcontact. Dat is goed, maar ik wil vooral dat meneer Brokke hierheen komt. Even
U wel voorzitter volgens mij een duidelijk verhaal van collega Van Duffelen. Het is een druk plein. Er gebeurt veel, ze staan onder druk, dus laten we in godsnaam toekomen aan de bewoners en hun zorgen wegnemen. Ons is verteld dat ProRail een bepaalde verantwoordelijkheid draagt voor de fietsrekken eronder. Dus ga ook in gesprek met ProRail is dan de oproep dank u wel voorzitter. Dank u wel. Kijk
Ja voorzitter, dank. Ik heb denk ik met name een vraag eigenlijk aan de indieners. Namelijk, zijn de indieners ook bekend, en nou, misschien ook de portefeuillehouder, met hoe de systematiek in Den Haag werkt? Dus met die fietsklemkaartjes, is dat iets wat we, en zo ja, is dat iets wat we zouden kunnen toepassen in dit gebied? En dan de vraag die misschien meer gericht is aan de indieners: hoe worden die fietsbranden of die branden die daar zijn gesticht specifiek in verband gebracht met wrakken? Want ja, als je een fiets in brand wil steken, dan maakt het volgens mij niet heel veel uit of dat een wrak is of een fiets die daar gewoon staat als je een kwaadwillende dader bent, om het zo te zeggen. Dus nou, die twee vragen en misschien nog een laatste vraag. Die schiet me nog te binnen voor de portefeuillehouder. Ik las ook al iets over het verhalen van kosten op ProRail in de motie. En ja, dat lijkt me vanuit onze rol niet heel, niet mogelijk. Dus misschien een reflectie daarop, daar was ik wel even benieuwd naar, dank.
Namelijk nog een vraag voor de indieners. Ik ben heel erg benieuwd hoe het college de eerste bullet moet uitvoeren, namelijk het tegemoetkomen aan de zorgen van onze inwoners. Wat zeg maar, wanneer is dat gedaan? Wanneer zijn we daarmee klaar? En de andere is meer een opmerking: dat in godsnaam liever niet gebruiken. Helder, dan
Dank te beginnen met de vraag van de heer Joris. Volgens mij gaf ik al aan in mijn inleiding: gelegenheid maakt de dief, luidt het spreekwoord. En ik denk dat fietsen die onbeheerd worden achtergelaten, waar niemand meer naar omkijkt, eerder uitnodigen om er dan maar vandalisme mee te plegen dan een fiets die goed onderhouden achtergelaten wordt. Dus tot zover de vraag van Joris. En dan het punt is constatering. Ja, volgens mij is het een voortdurend aandachtspunt om aan de behoeften van onze inwoners te voldoen, dus dat hoort er gewoon bij.
Dan misschien nog een vraag aan de heer Van Duffelen, want daarmee wekken we dus eigenlijk de indruk dat als we de fietswrakken zouden laten verwijderen door ProRail, dat dit niet meer plaatsvindt en dat vandalisme dan daar niet meer plaatsvindt en dat we op die manier tegemoetkomen aan de zorgen van inwoners. En ja, ik vind die suggestie. Die kun je natuurlijk nooit doen. Is de heer Van Duffelen dat met mij eens of hoe moet ik dit dan anders interpreteren? Meneer Van...
Ja voorzitter, dank nee, ik, daar ben ik het niet met de heer Jorissen eens, want ik zeg niet dat je het altijd kunt voorkomen. Ik denk wel dat je de gelegenheid kunt bieden om het te ontmoedigen en daar hoort dit bij, evenzeer als dat u eerder zelf een voorstel heeft gedaan voor een hele ontwikkeling van het Stationsplein. Nou, dat kan allemaal bijdragen aan de leefbaarheid van de omgeving. Sommige dingen vergen wat meer tijd. Laten we dan nu beginnen waar we mee kunnen beginnen en dat is in ieder geval zorgen dat daar geen fietsen opnieuw op een hoop worden gegooid en in de brand worden gesteld. Helder.
Meneer Wildschut, tevreden met de beantwoording? Ja, ik kijk nog even rond of er nog overige vragen zijn. Is dat niet het geval, dan gaan we naar de portefeuillehouder.
Ja, dank u wel. Ja. Wat bijzonder is aan deze discussie, is dat er heel veel dingen door elkaar heen lopen en toch niet helemaal kloppen. Want één is: een fiets die in de weg staat is geen wrak. Niemand kan bepalen of de fietsen die in de fik gestoken zijn wrakken zijn, behalve dan nadat ze in de fik gestoken zijn. Daarna is het meestal een wrak. En dat stickeren, dat doen we al jaren. Ook daar, hè. We hebben afgelopen jaar daar al dozijnen wrakken weggehaald. Dat doen wij als gemeente, dus het is niet zo dat ProRail dat moet gaan doen of dat we moeten vragen aan iemand anders om dat te doen. Onze speciaal daarvoor toegeruste mensen houden in de gaten of een fiets lang genoeg staat en stuk genoeg is om gestickerd te worden als wrak. Dan moet daar een tijd overheen gaan. Dat staat allemaal vast in procedures, protocollen, regels en wetgeving. En als die tijden verlopen zijn, dan worden ze weggehaald. Daar hebben we zelfs al een discussie over gehad en ook een suggestie is al gedaan over wat je met die fietsen kunt doen. Die worden weggehaald, kunnen die worden opgeknapt, kunnen die naar een depot gaan, er kunnen ook allemaal goede dingen mee gebeuren met die fietsen. Voor zover dat kan, dus dat gebeurt al en toch, terwijl we dat dus al jaren doen, zijn er nog fietsen over die in de fik worden gestoken. Dus blijkbaar is het tegemoetkomen aan het opruimen van die wrakken niet genoeg om tegemoet te komen aan de zorg van inwoners, want dat doen we al en er zijn toch nog zorgen. We willen ook heel graag natuurlijk dat anderen hun verantwoordelijkheid daarin nemen als het gaat om de inrichting van het gebied. Als het gaat om hoe je nou verschillende vormen van vervoer daar goed bij elkaar kunt laten komen, zoals fietsen en spoor, en die parkeerplaats met de auto's daar en zo, dan hebben we ProRail als gesprekspartner nodig. Dus daar zullen we ook zeker in die gesprekken over de herontwikkeling van die buurt en dat gebied dit soort dingen meenemen. Maar het initiatief nemen om huidige wrakken zo spoedig mogelijk, zoals ik net uitlegde, te doen, dat doen we al. Maar dat kunnen we niet zomaar verhalen op een ander als dat onze klus is, hè? Dus we kunnen nog even heel precies uitzoeken of ProRail daar ook een juridische verantwoordelijkheid in heeft. Maar de eerste scan die ik vanmiddag al liet doen, leverde op dat dat niet zo is, dus dan kun je de kosten ook niet verhalen, dus dat maakt het lastig. De politie heeft wel gezegd: ja, een aantal keer brandstichting op dezelfde plek, daar zit een patroon in, dus die hebben het hoog op het lijstje staan van toezicht en kijken en onderzoek of ze erachter kunnen komen wat daar gebeurt. Heel klein tussenzinnetje, mag ik dat? Dat kan ik u niet verwijten natuurlijk, dat doe ik ook niet, maar ik las ook ergens dat het kwam door de asielzoekers in het Holiday Inn Hotel. Nou, die zijn er nog niet. Dat las ik wel in een officieel magazine dat zich krant noemt. Dat is natuurlijk raar, hè, om te zeggen, dus we zitten er goed op. We proberen te doen wat kan. En dat is de reactie op deze motie, voorzitter. Dank.
Ja, dank u wel, voorzitter. We hebben zojuist even overleg gehad. Wat we ingewikkeld vinden, is dat we vanuit de bewoners wel het signaal krijgen dat als ze contact zoeken met de gemeente, ze naar ProRail worden doorgestuurd. Ik hoor de portefeuillehouder, de burgemeester, iets anders zeggen: dat hij een eerste scan heeft gedaan en dat hij op zoek is naar jurisprudentie. Dat wachten we uiteraard graag af. Het signaal is, denk ik, helder. Vijf branden in een maand tijd is geen klein bier en we horen al dat de burgemeester er bovenop zit. We gaan ervan uit dat met deze motie het signaal duidelijk is dat er veel meer actie moet komen en wij blijven er scherp bovenop zitten en komen terug als we denken dat het nog meer nodig is. Daarmee...