Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers
Kies een vergadering : 28-01-2025, Raadsvergadering
Met elkaar in debat zijn
  • M.W. Vroom - Burgemeester
  • R.M. de Klerk - VVD
  • A.J.M. Hielkema - D66
  • F.B. Wilschut - ChristenUnie
  • J. Keus - Wethouder
Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie. Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven. Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.

Motie CDA D66 VVD verkeersveiligheid Oosteinde ID 852


M.W. Vroom - Burgemeester

Hier staan 3 namen: ik, Hielkema, van Duffelen en De Klerk. Die geef ik als eerste het woord, Hielkema. Zou ik dit doen? Dank u wel, voorzitter. Nou, 30 km per uur is wat D66 betreft de norm binnen de bebouwde kom. Natuurlijk zijn er stukken weg zo ingericht dat het mogelijk is 50 te blijven rijden, maar wat D66 betreft wordt dat de uitzondering. De voordelen van de 30 staan in de motie nog eens benoemd, dus die zal ik hier niet herhalen, behalve dan dit: het sterfterisico bij een ongeluk tussen een voetganger of fietser met een auto is bij 50 km per uur 80%. Dat is zeker op stukken weg met druk verkeer van voetgangers en fietsers, zoals het stuk waar de motie over gaat, echt veel te hoog. En bij 30 km per uur daalt dat percentage naar 10. Dat verschil alleen al is voldoende motief om hiermee aan de slag te gaan en deze motie samen met de collega's in te dienen. Deze motie gaat over een specifiek stuk weg waar werk met werk gemaakt zou kunnen worden doordat er gebouwd gaat worden en verwijzen naar een actieplan waar de wethouder aan werkt. En wat D66 betreft, trekken we dit door en breder van 50 naar 30 is namelijk ook van 80 naar 10 en dat scheelt gewoon levens. Ik zal de motie indienen en voorlezen waar wij het college oproepen bij het actieplan verkeersveiligheid het gebied rondom het Oosteinde, inclusief de bijbehorende verkeersmaatregelen zoals aangepaste bebording, wegmarkeringen en waar noodzakelijk herinrichting van de openbare ruimte mee te nemen. Hierbij ook te kijken naar een 30 km per uur zone. Maatregelen in de verkeersveiligheid aan het Oosteinde verbeteren uiterlijk bij de voltooiing van het nieuwbouwproject aan het Oosteinde te realiseren en zoveel eerder als mogelijk. Ik realiseer me, mevrouw Veld, dat we het hier best wel ingewikkeld maken voor sommige mensen, bewoners en andere belanghebbenden te betrekken bij de verdere uitwerking van deze maatregelen. En vanuit D66 nog een vraag aan de wethouder hierbij, dan is ook of de wethouder naar toepassen van de 30 km per uur norm breder kijkt en zo ja, hoe breed die daar naar kijkt. Dank, voorzitter. Kijk even, ja, de overige indieners voelen zich wel vertegenwoordigd door dit verhaal, denk ik, hè, of wilt u ook nog wat zeggen? Ja, meneer De Leeuw ook. Ja.

R.M. de Klerk - VVD

Voorzitter, dank u wel. Want vandaag dienen wij, zoals net al aangegeven, mede de motie vreemd aan de orde in over verkeersveiligheid en ondanks dat wij het niet met alle punten direct eens zijn, zoals het 30 km per uur verhaal van mijn collega zojuist, omdat dat wat ons betreft niet altijd overal wenselijk is, vinden we dit toch de juiste motie op het juiste moment. Want, voorzitter, wij als VVD Leidschendam-Voorburg zijn al jaren bezig om Leidschendam-Voorburg ook echt verkeersveiliger te maken. Het indienen van deze motie markeert dan ook een belangrijk punt: het verkeersveilig houden en maken van onze gemeente. We doen dit niet alleen voor onszelf, maar zoals ik eerder al zei, vooral voor de gezinnen, de familieleden, de vrienden. Kortom, de inwoners die wij het allermeeste gunnen iedere dag veilig thuis te komen. Eerder hebben we al aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid tijdens het aanbieden van het actieboek verkeersveiligheid, waarin verschillende inwoners hun zorgen hierover met ons hebben gedeeld. En, voorzitter, ook over dit punt staan er opmerkingen en zorgen vanuit de inwoners in het actieboek. Nu met het nieuwe bouwplan zien we een unieke kans om deze zorgen direct aan te pakken en zo snel mogelijk werk te maken van de verkeersveiligheid alhier. Het is dan ook fantastisch dat wij als raad hier snel en daadkrachtig mee aan de slag zijn gegaan door het indienen van deze motie en we moedigen de wethouder aan om met deze zelfde ervarenheid ook aan de slag te gaan. Voorzitter, kortom, voor ons is dit een heuglijke dag. We hopen dan ook binnenkort met dezelfde vreugde het actieplan verkeersveiligheid te mogen ontvangen en verder te kunnen werken aan een nog veiligere gemeente voor iedereen. Dank u wel.

M.W. Vroom - Burgemeester

Dank u wel. Kijk even naar meneer Van Duffelen. Ja. Nee.

A.J.M. Hielkema - D66

Nee voorzitter, kort even een aanvulling op met name de heer Hielkema. Ook in het ruimtelijk omgevingsplan wordt voor dat stuk aan het Oosteinde over 30 km per uur gesproken. Dus volgens mij zit er al een mooie aanleiding om dit actiepunt echt mee te nemen in het actieplan verkeersveiligheid en met de nadere uitwerking te komen. Dank u wel. Meneer

F.B. Wilschut - ChristenUnie

Wilschut, dan mag ik nog een vraag aan één van de indieners, namelijk de heer De Klerk, stellen, want hij had het over een markant kantelpunt. En ik dacht, is dat nou dat de VVD voortaan wel om is voor 30 km per uur als norm of zeg maar, wat is dan het markante zeg maar eraan, dat vroeg ik me even af.

R.M. de Klerk - VVD

Nou, volgens mij markeren we hier een belangrijk punt in het werken aan de verkeersveiligheid, zoals ik dat aangaf. En nee, wij zijn zeker niet pertinent voor 30 km per uur. Wij zijn namelijk geen verkeersdeskundigen. Wij laten dat aan de verkeersdeskundigen over en dan horen we vanzelf welke plannen zij hebben voor onze gemeente.

M.W. Vroom - Burgemeester

Ja hé, dat was een moeilijke keuze. Ja, dank.

J. Keus - Wethouder

U wel voorzitter en dank ook voor de indiener van deze motie en de aandacht die wordt gevraagd voor de verkeersveiligheid en dan in het bijzonder voor het plan Oosteinde. Altijd goed dat hier aandacht voor is en belangrijk ook terecht in de overwegingen dat gewezen wordt op de voordelen van de 30 km per uur zone. Het is denk ik inderdaad niet alleen voor de verkeersveiligheid, ik noemde al de statistieken van belang en ook ja gunstig om van 50 naar 30 die beweging te maken, maar ook voor de duurzaamheid en de leefbaarheid van wijken. Dus wat dat betreft, dat is ook de reden dat we in de koersnotitie omgevingsvisie ook hebben aangegeven dat we die stap ook gaan maken van 50 km per uur naar 30 km per uur. Behalve dan de hoofdwegen. En dat is inderdaad dan het voorbehoud dat ik daar ook bij moet maken en ook de belangenafwegingen die gemaakt moeten worden, bijvoorbeeld over aanrijroutes voor hulpdiensten, maar ook het openbaar vervoer, wat ook nadeel ondervindt als het gaat over de snelheid waar ze kunnen zijn. Als je de snelheid verlaagt van 50 naar 30 dus en ook tot slot dan ook ter voorkoming van een lappendeken van allerlei verschillende snelheidsregimes in de gemeente is het belangrijk dat we hier integraal naar kijken en alle belangen daarin ook goed meenemen en afwegen. Dat gezegd hebbende, daar kom ik eigenlijk bij de oproep bij de motie om dit mee te nemen. Dit specifieke punt voor in het actieplan verkeersveiligheid en die toezegging die kan ik doen dus ook de motie kan ik wat dat betreft namens het college overnemen.

M.W. Vroom - Burgemeester

Check. Kijk even of hier iemand nog iets over wil zeggen of vragen. Dat is niet het geval. Zomaar doen. Ja, bedankt. Gaan we stemmen over deze motie, is dat het geval? Ja. Ik kijk even, driemaal is scheepsrecht, meneer de griffier, driemaal is scheepsrecht. We gaan het voor de derde keer digitaal proberen, wacht ik heel even of mevrouw Veld mee wil doen aan deze stemming. Ja. Nou, ik zie haar niet, dus we gaan nu toch echt stemmen. U mag nu digitaal stemmen, gaat uw gang. U was ook voor toch? Ja, hè, ja, iedereen voor, dus ik neem aan dat iedereen voor heeft gestemd. Check ik even, ja. Ja. Nee, nee, de voorlopige technische uitleg is dat het wisselen van commissie tot raadslid tijdens de vergadering voor deze computer echt te ingewikkeld is. Heel binair systeem. Dus al dat genuanceerde gedoe. Ja, het zal nu in ieder geval aangenomen zijn. Goed. Gaan we naar agendapunt 5? Motie over fietswrakken Stationsplein.