Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Gaan we naar het volgende agendapunt, en dat is agenda punt 9.2 vaststellen, eerst de tussentijdse rapportage en 2024 natuurramp. Wie kan ik daarvoor het woord geven? In eerste aanleg gaan we naar mevrouw Van den Heuvel.
Altijd fijn die traditie is om als eerste te mogen. Natura BV met de terabyte informeert het college ons over de eerste 4 maanden van het lopend jaar en we zien veel goeds en we hebben het net al even gezien en we gaan het waarschijnlijk morgen nog een keer zien. Er wordt heel vaak een frame opgebouwd alsof er niks gebeurt en misschien dat we gewend waren uit de vorige periode. Dat we iedere week een feestje vierden dat we dat nu niet doen, wil niet zeggen dat er niks gebeurt in het huis. Sterker nog, volgens mij wordt juist nu het fundament aangepakt. We zijn opnieuw aan het kijken naar bijvoorbeeld de sociale basis. We zijn opnieuw aan het kijken naar een nieuwe visie en beleid op hoe we met de arbeidsmarkt om willen gaan. We zijn opnieuw aan het kijken naar subsidiesystematieken. We zijn opnieuw aan het kijken naar hoe we ondernemers zekerheid kunnen bieden, zodat zij lange termijn kunnen investeren. We hebben een sportakkoord, we hebben een cultuurvisie straks en we gaan ook fundamenteel in gesprek over jeugd in een vorm waarbij je complimenten uit aan de wethouder hoe dat gaat op dit moment. We investeren in de hardware van woningen tot sportaccommodaties, onderwijshuisvesting en natuurlijk onze wegen, water en riolering, voorzitter, en dat natuurlijk alles in participatie met de stad, haar inwoners, ondernemers en alle organisaties. En waar mogelijk natuurlijk nog mooier werk met werk wat ik noem plus iets wat de VVD Leidschendam-Voorburg al eerder aandacht voor heeft gevraagd. Ik heb twee punten, een inhoudelijk.
Een paar bijzinnen geleden. Weliswaar. Nee, er zat een heleboel zal en gaan en zullen in die nieuwe opsomming. En toch zijn we halverwege de periode, dus kunt u daar dan op reflecteren? We zijn toch al redelijk ver en er zit toch nog een heleboel in het akkoord waar we nog aan moeten beginnen?
Zeker waar wat u hekelde. Volgens mij was het u zijn bijvoorbeeld het feit dat we koersbrieven krijgen. Ik prijs deze koers. Juist omdat voor het eerst sinds lange tijd een gedegen beleidsproces wordt doorlopen, hè? We evalueren, we onderzoeken, we onderbouwen met feiten en cijfers en gaan daarna pas met elkaar in gesprek om keuzes te maken in plaats van dat we rechtstreeks binnen 3 maanden beleidsvorming, een kadernota of een beleidskader voor onze neus krijgen. Dat betekent dat het iets langer duurt, ben ik met u eens. Maar volgens mij hebben we beter gedegen werk voor onze neus liggen dan bijvoorbeeld een paar beleidskaders terug. Nou, dan ga ik naar de twee punten, een inhoudelijk en een procespunt. Om met het procespunt te beginnen: ik denk dat het dictum van het raadsbesluit van de natuur op een beslispunt mist, namelijk hetgeen op bladzijde 55 genoemd is dat we de energiekosten sportfondsen gaan betalen ten laste van reservering, ondersteuning, energielasten. Dat heb ik al eerder aangegeven. Toen hebben we per mail wel een nieuwe versie ontvangen, maar deze staat dus nu niet in iBabs. En dat is niet de versie die we gaan besluiten. Gaat dit nu goed? Ik zie heel veel geschud, maar ik ga straks nog een keer iBabs verversen, volgens mij nog steeds niet. U
Het tweede is een inhoudelijk punt, sinds het afgelopen half jaar hebben we als fractie nog steeds heel veel signalen ontvangen over slechte stoepen en/of tegelfietspaden door onze bewoners. We hebben in 2022 natuurlijk al middels een motie kwaliteitsimpuls openbare ruimte ervoor gezorgd dat er onder andere een soort van vliegende brigade is gekomen die snel op deze meldingen af kon. We constateerden bij de tafeltjesavond en in de stukken echter dat de dekking hiervoor eind 2024 afloopt. We zien dat er wederom degeneratiegelden van een telecombedrijf, zoals het er zo mooi staat, dat we dat ontvangen, maar ook dat we die middelen in 2024 helemaal niet uit gaan putten. Daarom dienen we nogmaals een motie in genaamd Voortzetting operatie stoeptegel met als dictum van de degeneratiegelden bestemd voor 2024 tenminste 70% te alloceren voor voortzetting van een vorm van (tussen haakjes) vliegende brigade in 2025 met als primair doel betegelde stoepen en fietspaden te herstellen. Hiervoor met een plan naar de Raad te komen dit te regelen in de begroting 2025 en te rapporteren hierover bij de tweede Tuur rapportage 2025 en ik hoop dat deze wederom unaniem op steun van de collega's kan rekenen.
Welnu, laten we dat doen. Voorzitter, we zijn goed op stoom om een groot aantal van onze ambities waar te maken. Wel heeft de ChristenUnie nog een aantal vragen bij een aantal van de gemaakte keuzes. Zo lopen de omgevingsvisie en de koersnota blijkbaar binnenkort vertraging op, terwijl er zoveel behoefte is aan een visie op het buitengebied. Dat toekomst biedt aan boeren die duurzaam zijn, is dat een land verbiedt. Waarom heeft het college ervoor gekozen om dit traject te laten vertragen? Welke prioriteiten hadden voorrang? Daar komt bij dat naar aanleiding van de insprekers die we laatst op bezoek hadden, als het gaat om het bestemmingsplan bij het gebied, ook een beeld naar voren kwam waarin de gewenste omslag van nee, tenzij naar ja, tenzij hard nodig is. Voorzitter, dan veiligheid. Het college kiest ervoor om een wijkgerichte aanpak met wijkscans te doen, waarin ook boa's worden gekoppeld aan een wijk en de ChristenUnie zou juist graag zien dat we focussen op een aantal wijken waar het niet goed gaat en niet elke wijk een beetje gaan lappen of iets gaan doen. In sommige wijken is gewoon echt veel meer nodig dan in andere wijken. Hoe kijkt het college daarnaar? Dan de betere OV-bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid door de verbetering van de halte Leidschendam-Voorburg. Dit actiepunt is zo breed verwoord dat het lijkt alsof we dit jaar al een verbetering gaan krijgen en dat lijkt me vrij snel. Wat gaan we dit jaar daarvoor doen? Waarom het dan vertraging ook heeft en tot slot een opvallende alinea over het nieuwe evenementenbeleid. Dat schiet nog niet op en dat komt door ambtelijke capaciteit, wordt er verteld. Tegelijkertijd geeft het college aan dat het wel urgentie heeft. En, volgens mij kan dat niet allebei. Het heeft urgentie of het heeft niet en wat ons betreft is het niet erg als je daar gewoon duidelijk over bent welke van de twee het is. Tot zover.
Ja dank u wel, voorzitter. Gemeentebelang heeft een aantal opmerkingen over de turra PP en die zou ik graag even per onderwerp met u langs willen gaan. Ten eerste bij het punt innovatie en ontwikkeling: er staat dat voor de komende 3 jaar het budget innovatie en ontwikkeling wordt ingezet voor doorontwikkeling en borging van datagedreven werken. Nou, dat klinkt hartstikke mooi en hip, maar zegt ook meteen helemaal niets. Wat houdt dat datagedreven werken in? En wij hopen dat dat het gebruik van AI voor de dienstverlening is en dat dat minimaal daarvan een onderdeel uitmaakt. AI kan namelijk een goede bijdrage leveren aan het tekort aan capaciteit. Echter, om AI te gebruiken dienen degelijke kaders gesteld te worden over hoe data gebruikt mag worden. En dat is in onze ogen geen IT, maar meer een organisatorisch vraagstuk. Sorry, ik word niet emotioneel, maar ik verslik me. Dat is in onze ogen geen IT, maar een organisatorisch vraagstuk. Heeft het college al een dergelijk beleidsstuk of wanneer komt dat? Dan de Dokter van Noortstraat. De start van dit project hangt af van het leggen van kabels. Dat is op zichzelf goed om met de start daarvoor te wachten. Dat leert ook de aanleg van de Stompwijkseweg en in het verlengde daarvan ook een vraag over die Stompwijkseweg. We horen regelmatig nog klachten over de weg en we snappen dat er nu geen financiële risico's opgenomen zijn over deze weg, want we gaan ervan uit dat de BAM de kosten op zich neemt. De eerste herstelwerkzaamheden zijn gestart, maar wat moet er gebeuren om de grote gaten te dichten? De BOSA is voor 2024 stopgezet en vervalt mogelijk in de toekomst. Wat zijn de gevolgen voor onze sportverenigingen in Leidschendam-Voorburg en hoe kunnen we als gemeente deze ondersteunen met kennis op het vlak van het wegvallen van deze belangrijke subsidie voor onder andere het verduurzamen van de accommodaties? Dan de mobiliteit rond de Mall: een belangrijke voorziening voor onze inwoners is de bewaakte fietsenstalling. Wij beseffen ons dondersgoed dat de wethouder hier niet over gaat en dat dit primair de verantwoordelijkheid is van de Mall, maar we mogen wel van de Mall verwachten dat zij in het kader van de duurzame mobiliteit ook hun verantwoording nemen. Wil de wethouder de boodschap, en ik mag hopen namens de hele raad, overbrengen dat wij het belangrijk vinden dat er snel een bewaakte fietsenstalling komt? Dan een vraag: hoe staat het met de Vlietdagen? Daar is het nog vrij stil rond en dat zou toch hopelijk in september weer plaats moeten gaan vinden, in welke vorm dan ook. En dan tenslotte nog een oproep: besef bij doen en laten voor wie we het doen. De inwoners en de ondernemers. Het is van essentieel belang om te letten op een snelle en adequate communicatie naar onze inwoners. We horen daar nog te veel klachten over en laten we duidelijk zijn: de inwoners en ondernemers, dat zijn de klanten van onze overheid. Dank u wel.
Dank ook nog een paar opmerkingen bij de therapie. Veel gaat goed volgens mij, althans veel bolletjes staan op groen, dus dan gaan we ervan uit dat ze in ieder geval op schema liggen. Als we even afwachten wat het resultaat gaat worden. Maar dat zien we misschien wel in de tweede termijn. Ik haal er een aantal punten uit. Allereerst de regionale positionering van onze gemeente. Dat is al langer een aandachtspunt en nu geeft men aan dat er wordt gekeken naar de positionering in regionaal verband van onze gemeente. En naar mijn idee is dat ook een langer lopend punt, dus ik las eigenlijk opnieuw en de vraag daarom is ook, wat is nou de stand van zaken in die regionale positionering en wanneer kunnen we daar als Raad duidelijkheid over verwachten? Collega Wilschut noemde al de Omgevingswet. De omgevingsvisie moet ik zeggen, sorry, die gaat vertraagd worden. Die gaat naar 2025 door. Dat vinden we jammer. We horen veel geluiden hè? Dit gaat naar de omgevingsvisie, dat gaat naar de omgevingsvisie en nu gaat hij op de lange baan. Vraag aan het college eigenlijk, wat is nou een realistische planning en gaan we dit nu halen en meer nog in het bijzonder, gaat dit niet ten koste van ruimtelijke ontwikkelingen of ontwikkelingen in de leefomgeving? Ik zou daar graag iets over horen van de zijde van het college. Bij jeugd, jeugdzorg en WMO lezen we dat de complexiteit van de problematiek toeneemt en daarmee de duur en kosten van trajecten en voorzieningen. Naar mijn idee wordt dat niet gekwantificeerd. Ik ben dan wel benieuwd wat dat voor de financiën zou kunnen gaan betekenen en kan daar inzage in worden gegeven. En tot slot, maar dat is echt iets wat ik gewoon zelf niet begrijp. De buurtvisie Voorburg Noord, die wordt gefinancierd uit de reserve mobiliteit. En ik denk dan, wat heeft een buurtvisie met mobiliteit te maken? Maar dat hoor ik graag.
Ja dank u wel, ik kijk even verder of er nog mensen zijn die het woord willen voeren in deze termijn. Nee, dan kijk ik naar het college in eerste aanleg even heel even afstemmen. College ja, vorige keer werd 5 minuten, werd het 7 of 8 tot 12 zullen we gewoon zeggen, we gaan echt in 5 minuten dat doen, hè? Beste mensen, zou het kunnen dat we weer verder gaan. We zijn bezig met de eerste termijn, zei het college over de therapie zijn wat inhoudelijke vragen gesteld daarvoor. Het college heeft wat afstemmingstijd nodig. Daarna had u dat nog, als ik het zo hoor, maar we gaan mooi weer verder, dus ik geef het woord aan de wethouder Financiën. Ga je gang. Ja dank u wel, voorzitter.
En als wethouder financiën heb ik eigenlijk geen specifieke vraag. Financiële vragen gehoord over de turb, maar wel twee. Met betrekking tot andere petten die ik heb en de eerste pet is de pet wethouder Omgevingswet en Omgevingsvisie en de vraag was, wat is de planning van de omgevingsvisie? Nou, vanmorgen best wel een interessante collegevergadering gehad waarbij we de koersnotitie, dus die eerste koers en de opbrengsten van de participatie in eerste instantie hebben vastgesteld en die krijgt u deze week en op basis daarvan gaan we vlak na de zomer hopelijk in gesprek en dan gaan we verder met het maken van de omgevingsvisie. Tegelijkertijd gaan we ook een aantal onderzoeken doen en dan gaat dat Q3 25 landen in een omgevingsvisie. Dus de vraag is dan ook, moeten andere zaken daarop wachten? Nee, we houden natuurlijk wel in de gaten wat er al in die omgevingsvisie staat in die koers die er nu zo'n beetje is, dus we gaan ook geen dingen doen die daar lijnrecht tegenin gaan. Maar we gaan niet alles laten wachten op het moment dat we een visie hebben. Ja, zou natuurlijk in een ideale wereld wel kunnen en moeten, maar het gaat allemaal tegelijkertijd, want anders moeten we allemaal wachten op een visie en daarna nog op een plan. En zo ja, dat is niet echt noodzakelijk, dus we doen het inhoudelijk houden we er wel rekening mee, maar doen we zaken parallel. Dus nou gaat hem allemaal in de zomer lezen op vakantie. Het is echt een mooi stuk geworden wat er nu ligt. Dan heb ik nog een vraag gekregen, althans een vraag die dan voor mij bestemd is en dat is met mijn pet op van wethouder regionale samenwerking en de vraag is ook van het CDA was dit? Hoe staat het met de regionale positionering? Nou, nu is het zo dat we natuurlijk in het coalitieakkoord afgesproken en beloofd dat we een regionale agenda gaan presenteren en zo'n regionale agenda heeft eigenlijk twee, twee niveaus. Je hebt de regionale agenda als een agenda van de regio. Nou, daar hebben we al hele mooie slagen van gemaakt, dus hier in deze raadszaal. Een bijeenkomst geweest, al vrij vroeg deze periode met wethouders en bestuurders uit de gemeente van onze Haagse regio. Dat heeft eindelijk geland in een aantal nieuwe oploopjes en een handreiking ruimtelijke puzzel. Die heeft u ook gekregen rond de zomer vorig jaar en op basis daarvan zijn we verder onze samenwerking aan het versterken. Nou, dat is dus die regionale agenda op regionaal niveau. Daar zijn we ook verder mee aan de slag. Verder met die 9 gemeenten en een waterschap en soms de provincie ook en dat gaat nu steeds verder ook vorm krijgen dus dat staat best wel goed in de steigers. Wat nog wel in de steigers staat, maar nog niet zo goed is gebouwd waar we na de zomer mee verder gaan. Dat is een regionale agenda als gemeente dus wat zijn wij in de regio? Als gemeente Leiden willen we brengen, wat willen we halen? Daar zijn we mee aan de slag en na de zomer gaan we daarmee verder. Kan me heel goed voorstellen dat we daar ook een keer met de Raad over spreken. De Raad zelf is natuurlijk ook al bezig met de regionale samenwerking op initiatief van commissielid mevrouw Seriese er komen directeuren na de zomer ook van GR om hier verder te praten. Dus dit loopt aan alle kanten natuurlijk van alles op regionaal gebied, maar dat zijn de twee ijkpunten. Regionale agenda op regioniveau en een regionale agenda op lokaal niveau. Daar zijn we dus hard mee aan de slag en dat is best een goed en nuttig traject. Dat waren de twee onderwerpen die ik van mijn kant zou gaan beantwoorden. Dank u wel.
Dank u wel, voorzitter. Mij zijn vier vragen, als ik het goed heb begrepen, gesteld en de eerste vraag gaat over het evenementenbeleid van de ChristenUnie: wat is het nou? Is het nou gebrek aan capaciteit of is het nou urgentie? Nou, het is allebei. Aan de ene kant is er urgentie. Nee, ik moet andersom zeggen. Aan de ene kant is er gebrek aan capaciteit en hebben we gezien dat het evenementenbeleid dus wat vertraagd is. Dat komt overigens binnenkort, dus we zijn er wel snel mee aan de slag. Aan de andere kant zien we ook urgentie en dat er met name bij het Huygenskwartier om het Stationsplein. Nou, dat hebben we dus naar voren gehaald, daar hebben we REG. Dat is opgemaakt. Die gaan we ook nog evalueren en die nemen we dan mee in het evenementenbeleid, dus het is allebei. Om in de evenementen sfeer te blijven, de Vlietdagen. We hebben natuurlijk een aantal jaar geleden de Vlietdagen zoals we die kenden als één geheel voor Leidschendam, Voorburg en Stompwijk losgeknipt, dus hebben we een deel voor Voorburg. Dat is daar nu de Walk Down Town geworden. Dat heeft afgelopen juni voor de derde keer plaatsgevonden. Volgens mij is dat een groot succes en Leidschendam heeft nog steeds de Vlietdagen en die vinden ook nog steeds plaats in september. Hoe ze dat precies gaan inrichten en organiseren, dat heb ik nog niet van ze gehoord, maar dat het er gaat komen wel. Dan over de BOSA-subsidie en BOSA staat voor subsidie bouwen en onderhoud sportaccommodaties. Dat is een financiële regeling die sportverenigingen ondersteunt bij verduurzaming, verbouwing en onderhoud. Het klopt dat die regeling nu gestopt is per 31 juli. Als ik het goed heb, dan is het subsidieplafond bereikt, maar gaat 1 januari 2025 weer open, dus dan gaat hij gewoon weer. In die tussentijd dus niet. Nou is dat BOSA iets tussen de vereniging en het rijk, hè? Dus in principe wij adviseren daar natuurlijk wel op en we kunnen daar ook wel mee helpen. Maar het is iets tussen de vereniging en het rijk en wij krijgen dus ook niet altijd te horen van de verenigingen of en hoe ze het hebben aangevraagd. We hebben uiteraard als het gaat om verduurzaming, ook onze eigen regelingen al zijn dat wel voor de kleine investeringen, maar mij hebben geen signalen bereikt dat er verenigingen zijn die het nu lastig hebben vanwege de BOSA-subsidie. Meneer
Meneer Ross Benders, nou, dat is in ieder geval fijn om te horen. Het was mij bekend dat het er voorlopig naar uitziet dat in 2025 weer herstart zou kunnen gaan worden. Maar er zijn ook geluiden dat dat niet gaat gebeuren. Dus hou in ieder geval ook de vinger aan de pols richting verenigingen als u wilt.
Absoluut en dank voor de tip, maar volgens mij ziet het er niet zo naar uit. Maar ik hou het in de gaten en dan had u het over de Dokter van Noortstraat. Daar zijn we inderdaad hard mee bezig, ook met stakeholders, hè? Dus het Hoogheemraadschap van Rijnland. Daar wordt een ontwerp voor gemaakt dat wordt besproken met die stakeholders en met de inwoners en tegelijkertijd raakt u ook de Stompwijkseweg daarmee aan. De Stompwijkseweg is in december 2018 opgeleverd. Nou, sindsdien zijn er ook alweer veel werkzaamheden aan die Stompwijkseweg verricht. We hebben te maken met een weg op veen dat geeft wat autonome daling. Tegelijkertijd is die ook regelmatig opengemaakt door de nutsbedrijven. Maar wij zijn met de aannemer in gesprek om dit, omdat dit natuurlijk ook geen normale situatie is. Dus ik kan zeggen dat wij met de BAM in gesprek zijn. En ik kan u ook zeggen dat een van de maatregelen die inmiddels genomen zijn, want onlangs hebben we die gesprekken met de BAM weer plaatsgevonden en een van de maatregelen die genomen zijn is dat de spoelgaten aan de kant van de vaart inmiddels allemaal gedicht zijn, zodat een deel van de uitloop van de ondergrond daarmee gestopt zou zijn. Maar goed, wij monitoren dat en we zijn constant in gesprek en we kijken naar een vervolg. Hoe dat nou ja, hoe alles verholpen kan worden.
Was niet mijn vraag, maar op zich vond ik het wel een heel goede vraag. Moeten we dat ook als financieel risico dus wel opnemen? Want als u nog in gesprek bent terwijl de heer Ros een vrij stevige stelling aan het verdedigen is. Nou, voorzitter.
Voorzitter, ik geef die stelling, met name ook omdat ik vind dat wij als Raad eigenlijk gewoon de wethouder een steuntje in de rug moeten geven in dat opzicht dat het niet kosten voor ons zijn, maar dat het gewoon de kosten voor de BAM zijn. Nou ja, die gesprekken...
Dan kunt u in ieder geval aangeven dat wij als fractie van Gemeentebelangen, maar ook de ChristenUnie u daar volledig in steunen dat u dat bij de bank neerlegt. Dat zal enorm helpen, denk ik daar. Dat geeft
Voorzitter goedenavond. Ik heb drie onderwerpen op mijn lijstje staan. De eerste is de reactie vanuit het college op de motie vanuit de VVD. Ja, dagelijks wordt er gewerkt door heel veel mensen aan een schone, hele veilige en toekomstbestendige openbare ruimte. Daar hebben we uitdagingen bij, onder andere op het gebied van klimaatbestendigheid. Het regent veel. We hebben periodes van droogte. Er zijn ook hier en daar nog wat achterstalligheden. De vorige motie die twee jaar terug ingediend is, was om de kwaliteit van de openbare ruimte een extra boost te geven, dus om tijdelijk te intensiveren met onder andere zo'n snelle reparatieservice. Dat heeft de openbare ruimte echt goed gedaan doordat we snel konden inspelen op problematiek, maar dat we ook een aantal van die achterstalligheden konden wegwerken. Daar heeft u zich ook eerder over uitgesproken dat u dat is opgevallen en dat dat positief is. Deze motie roept op om die intensivering ook in 2025 voort te zetten en als college kunnen wij die oproep toejuichen. En werken we dat graag verder uit en ook is daarmee. Er is een relatie met het beheerplan wegen wat wij dit najaar ook aan u willen voorleggen, dus een positief advies op de motie. Dan werd er een opmerking gemaakt over de WMO en het ontbreken daarvan van een stukje toelichting in deze turap. Wij volgen die ontwikkelingen van kostenstijgingen en instromen zeer nauwlettend. De eerste turap was daar net even iets te vroeg voor. In dit tweede turap komt daar echt een uitgebreid beeld in. Dat is dan echt even voor dit jaar, hè? Hoe loopt dit jaar voor de lange termijn? Weet u, hebben we pas geleden de koersbrief besproken. En die is de bedoeling dat we eind dit jaar verder over de WMO mogen spreken. En dat is natuurlijk met als doel om de kwaliteit van de WMO hoog te houden, maar ook het beheersbaar te houden qua financiële middelen. En daarbij hebben we ook eerder gezegd dat er ook een tariefonderzoek loopt voor de WMO en dat heeft daar ook invloed op. Dan tot slot was er een korte opmerking over de buurtvisie Voorbeeld Noord. Over de relatie met mobiliteit? Nou, dat is een hele grote relatie met mobiliteit. We beogen hier een integrale aanpak voor de buurt, hè? Dat doen we hier nu nieuw. Dat we naast inzetten op rioolwater en groen ook op leefbaarheid en mobiliteit flink willen inzetten. En dan is het niet meer dan logisch dat we vanuit die integrale benadering een stukje ook financieren vanuit mobiliteit. Dat is overigens een relatief klein deel op het hele pakket, in dit geval 50.000 euro. Dat was het, voorzitter. Dank u.
U wel, voorzitter, helemaal in. In het begin heeft de heer Joris een vraag gesteld bij de jaarstukken over de therapie. Die heb ik opgeschreven en onthouden. U vroeg naar de stand van zaken omtrent optoppen? Het onderzoek is inmiddels afgerond. We zijn nu de uitvoerbaarheid aan het bespreken met de corporaties en daar waar we aanvankelijk dachten dat het heel gemakkelijk zou zijn om op te toppen, blijkt in de praktijk iets weerbarstiger dat je heel veel appartementencomplexen hebt waar bijvoorbeeld koop en huur zit. Dan heb je te maken met een VVE. Heel veel eigenaren. Die moeten dan weer 100% instemmen. Dus we hebben nu in beeld waar het wel kan en waar het vooral niet kan. Daar waar het wel kan, hebben we ook parkeernormen en noem maar op, dus dat zijn we nu allemaal aan het uitwerken en de meest kansrijke proberen we zo snel mogelijk op te pakken.
Even een vervolgvraag daarover, dank voor het antwoord. En ik vroeg me af hoe dat samenhangt met het onderzoek naar woningbouw in Prinsenhof, of dat dan hier ook nog raakvlakken heeft met het onderzoek naar het toevoegen van woningen in Prinsenhof in het middensegment.
Ja, kijk, we hebben vastgesteld dat we echt snel nieuwe woningen nodig hebben. Optoppen is een van de snelle methodes en we kijken gewoon naar alle appartementencomplexen waar dat mogelijk is. En dat is dus ook in de Prinsenhof. En dan kijken we ook per locatie of het wenselijk is om sociale of middeldure woningen toe te voegen. Daar kijken we ook naar. Dus dat zit allemaal in het plan van onderzoek.
Ja voorzitter, ter verduidelijking, want ook in het URAP gaat het specifiek over het onderzoek naar het toevoegen van woningen in Prinsenhof en daar wordt rood op gerapporteerd. Dus vandaar dacht ik, misschien zit daar een afhankelijkheid in en...
Anders. Misschien een ander onderzoek en dat is waar volgens mij de vorige periode mijn voorganger al over sprak. Dat is dat er nog een aantal bouwlocaties liggen in de Prinsenhof of Fluitpolderplein. Dus zeg maar allemaal dwarsverbanden binnen de appartementencomplexen die er staan. Dat onderzoek hebben we wel even gestopt omdat we druk genoeg zijn met alle bouwprojecten die er nu liggen. En de urgentie zoals optoppen, wat veel sneller gerealiseerd kan worden. Ja ik.
Wel Voorzitter. Ik heb twee vragen. De eerste gaat over de OV-bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid, een belangrijk onderwerp. We hebben vandaag in het college de stand van zaken en ook de inzet besproken, die zijn vervat in een raadsbrief. Die raadsbrief verwacht ik morgen of in ieder geval deze week ook uw kant op te kunnen sturen. Verder in dezelfde lijn, eigenlijk als het antwoord van wethouder Belt over de WMO, de complexiteit als het gaat over jeugdzorg. Ook daarvoor zijn er wel prognoses, maar die waren echt te laat om deze in de eerste trap mee te nemen en ook nog wat zacht, dus daar volgt nog een nadere verdieping op die cijfers. Ja, wat kan ik er verder over zeggen? Natuurlijk, mevrouw Van den Heuvel, die heeft al gerefereerd aan de lange termijn. We zijn echt fundamenteel bezig. Dit moet echt anders. We hebben het straks over de lokale educatieve agenda nog. Ja, daar moeten we echt fundamenteel met elkaar over gaan hebben. Over opvoeden, opgroeien en ontwikkelen in onze gemeente. Dit stelsel is niet houdbaar. Dat heeft u me al eerder ook horen zeggen. Verder zijn we ook regionaal en in H9-verband bezig. Ook met een aanpak kostenbeheersing, waarbij een aantal actielijnen zijn ingesteld en na de zomer zal ook uw Raad daarvoor worden uitgenodigd om bijgepraat te worden over wat dat pakket precies allemaal behelst. Dank u wel Voorzitter. Meneer Robbers.
Ja voorzitter, ook die hebben we vandaag naar aanleiding van raadsvragen van het CDA in het college besproken. Ik hoor uw oproep, we vinden het natuurlijk hartstikke belangrijk dat die fietsenstalling wordt gerealiseerd. Kan u wel vertellen, volgens mij heb ik daar ook eerder over geïnformeerd, dat ten tijde van dat deze plannen zich indienden en nu dat de prijs en de kosten voor deze stalling enorm zijn toegenomen. Ik denk dat dit ook aanleiding is om weer met de mall, en ik verwacht ook dat ze daarmee verder uit zullen zijn, om te kijken van ja, hoe kijken we daar nu tegenaan? Ook tegen die fietsbereikbaarheid en ook het faciliteren van de fiets bij en rondom de mall, en dan natuurlijk willen we dat bewaakt ook zien. Daarvoor ga ik weer in gesprek met de mall en ik verwacht u daar ook dit jaar wat beter over te kunnen informeren. Dank u wel.
Even kijken, ja, meneer Brokken, ik ja rustig, veel te warm om te haasten. Nee, hè? Hé, buiten de microfoon om zegt meneer Brokken totaal niet voorbereid, want anders had hij zich natuurlijk weer zoals altijd piekfijn van dat voorzien in alles. Maar nu zit hij gewoon even voor, zoals het gaat, voorzitter.
Twee dingen: één is AI, ander is de wijkscans, er zit een bruggetje. Over AI zijn we het zeer terughoudend als het gaat om beleid en aanpak, omdat daar het meeste nog niet over uitgekristalliseerd is en wij als overheid daarin dus ook echt niet nu flinke stappen gaan zetten, zeker niet omdat we nog druk bezig zijn om de BIO, een BIO en BIO twee, hè? De hele ICT en IT-reglementen en vormen allemaal goed hier in te regelen. Dat heeft u ook al in allerlei documenten zien staan dat we daar ontzettend druk mee zijn en dat we daar ook heel veel aandacht aan geven en daar parallel aan zijn we wel bezig met kijken hoe de rijksoverheid ons gaat aanreiken dat we de Europese richtlijn of Europese wet, denk ik zelfs, over AI hoe we daarmee om moeten gaan, daar zijn we in ieder geval nog niet zo ver dat we dat helemaal helder hebben, dus voorlopig gaan we dan ook niet daarmee aan de slag. Dus we hebben ook in het dagelijks werk zijn we terughoudend met het gebruiken. Volgens mij doen we het zelfs zo goed als niet. AI inzetten hangt ook wel een beetje van je definitie af. Die definitie kan je heel ruim formuleren en dan zit je daar al heel snel aan. Of wat is de krapper formuleren? En dan krijg je allerlei discussies. Het is vooral ook, hebben we net even in de schorsing over gehad, niet alleen een technische discussie, maar ook een ethische discussie. En dat maakt dat we er vooralsnog even niet heel ver mee zijn. Nog ook omdat we even toch een klein beetje kijken wat ons aangereikt gaat worden daarin. Ook omdat gewoon de mensen nu niet hebben die daar stappen in vooruit kunnen zetten vooruitlopend op anderen. Mensen die er beter mee om kunnen gaan, zeg ik ook heel eerlijk wat wel zo is dat ons voornemen is ook met die andere ICT-ontwikkelingen dat we daar nu een heel plan voor hebben gemaakt en mee bezig zijn en daar op een gegeven moment u graag van op de hoogte stellen via een raadsbrief. En ik kan me heel goed voorstellen dat we daar ook een stukje op dit punt over meenemen. Hoe ver we daar in staan en wat we daar mee willen? Dat heeft deze erbij. Er zat ook de vraag, een vraag van de heer Rozenburgers.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik zou dat inderdaad graag willen, want waar ik bang voor ben, is dat je als organisatie ingehaald wordt door de werkelijkheid, dat het al door met name de wat jongere generatie al volop gebruikt wordt in de praktijk. En aan de ene kant zeg ik, daar ben ik bang voor. Aan de andere kant zou ik dat zelfs een vorm van toejuichen als daarmee geëxperimenteerd wordt. En dan denk ik dat het best en dat het heel verstandig is dat je daar wel kaders voor stelt.
Vooropgesteld eens en voor. Ja, het is een beetje zoals de stoomtrein, hè? Je kunt wel bang zijn dat de koeien zure melk geven, maar het feit is wel dat die gaat rijden, dus je moet er een keer wat mee. Alleen de vraag is even of wij als lokale overheid daar verder op voorop moeten lopen dan anderen. En ik denk dat we daar gewoon nu nog niet goed genoeg voor zijn en daarom is ook het ethisch gesprek misschien wel het belangrijkste: verantwoord omgaan met. Maar goed, dat is volgens mij begrijpen we elkaar. Twee is, wat is datagedreven besturen? Nou, dat is niet zozeer per se big data, maar gewoon datagestuurd en dat is een bruggetje ook naar de wijkscans vanmorgen. Het participatieproject daarvan vastgesteld, omdat we hebben gezegd in het hele veiligheidsplan. Daar zit dat ook al in dat we zeggen, we willen ook met een dataverzameling van gegevens van allerlei bronnen, openbare bronnen, een scan maken van de wijk. Maar daarover willen we het gesprek met de mensen in de wijk, ondernemers, bewoners, organisaties. Omdat het hun buurt is, hun wijk. En dat betekent ook dat we het veiligheidsbeleid in die wijken op maat willen maken. Ik denk wel dat we in principe zo'n scan voor elke wijk willen maken. We beginnen er met twee stuks. Nou ja, vanmorgen akkoord bevonden dus het komt deze week uw kant op ter informatie. Maar dat betekent niet dat wij nu al gaan kiezen welke wijken we vinden dat in die aanpak extra aandacht moeten gaan krijgen. Als het gaat om meldingen en wat er speelt in buurten hebben we natuurlijk genoeg, zeg ik hé. We hebben ook destijds het beleid zo gedaan dat we wijkboa's hebben en op allerlei andere manieren hebben wij ook zicht op wijken met de regisseurs, etcetera etcetera. Maar nu gaan we het veiligheidsbeleid echt op wijkniveau in gesprek met de mensen van wie de wijk is in de buurt vormgeven. En dat is wat daarmee bedoeld wordt. Meneer Wildschut. Ja, ik kan me
Voorstellen hoe als we meer inzicht hebben in verschillende markten, dat we dan ooit wel op een moment gaan komen dat we een keus moeten maken in waar we ons op inzetten. Gaat dat gesprek dan ook komen?
Ja juist en, dat is waarom ik het bruggetje maak van datagestuurd werken, hè? Feiten op een rijtje in plaats van gevoel. En ook het gesprek in de wijk voeren, want in sommige buurten zeggen mensen, het valt hier best mee met de veiligheid. Terwijl als je naar de cijfers kijkt dat je denkt, nou, als je dit in een andere buurt zou hebben, dan zouden ze echt moord en brand schreeuwen. Dus je moet ook kijken, wat verdient een wijk aan veiligheid hè? En wat heb je en wat wil je daar? En dat is sturen en kiezen, maar ik wil dat echt wel doen op en gewoon echte feiten en bij veiligheid zijn feiten soms ook ja toch gek, maar subjectieve feiten, subjectief veiligheidsgevoel dus en dan komen de keuzes als dat nodig is, de capaciteitskeuzes en misschien kunnen we ja dat weten we nog niet, maar. Ik wil in ieder geval keuzes kunnen maken op basis van en harde data en de beleving en de input van mensen uit de buurt. En we beginnen met twee. Kijk in de schuine streep buurten en dan willen we uiteindelijk heel Leidschendam-Voorburg daar dekkend mee hebben. Dat was hem.
Gauw naar de tweede termijn, terug naar BV. Eerst maar eens naar de VVD. Nee, ChristenUnie. GL, LVCDA. Nee, iemand nog tweede termijn? Nee, mooi. Doen we het zo? Dan gaan wij naar het stemmen over dit agendapunt, de stukken die daarbij horen, 9.2. Er ligt een motie voor. We doen eerst het raadsvoorstel vaststellen, eerst de tussentijdse rapportage 2024. En daarna gaan we stemmen over de motie. Kunnen we digitaal? Gaat dat lukken? Nee, is het nee, het raadsvoorstel natuurlijk eerst. Doe de erfenis van muziekje. En. Oké, we gaan mechanisch stemmen. Dat betekent met de hand, de arm. Ja, dat is biomechanica, dus iedereen die de hand opsteekt is voor het vaststellen van de eerste tussentijdse rapportage 2024. U mag nu stemmen. Ik zie. Oh, heeft iedereen zijn hand opgestoken die dat wil? Hoewel iedereen? Ja, nee, dan zijn we met 5 met algemene stemmen. Ja, dank u wel, mevrouw Van Eijden. Ja, en dan gaan we stemmen over de motie. Wie is voor de motie? Ik zie ook weer alle stemgerechtigde armen de lucht ingaan. Dat is algemene stemmen. Dank u wel. Dan gaan wij naar 9.3 en bij 9.3 gaan we in eerste aanleg, zie ik, naar mevrouw Veld. Oh, mevrouw Van der Heuvel heeft een. Wilde heel.